Gerbilarium uitbreiden, hoe?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Volte
Berichten: 93
Geregistreerd: 09-05-17

Gerbilarium uitbreiden, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-20 14:27

Voor de creatievelingen op Bokt!

Sinds een aantal maanden heb ik twee gerbils, ze wonen in een gerbilarium van 90 x 40 x 50 cm.
Nou zou ik dit graag willen uitbreiden, in de hoogte. Met meer plateaus ect.

Nou is alleen de grote vraag, hoe?
Het makkelijkste zou zijn als ik het rooster van de bovenkant kan halen, en er dan een soort "extra" hok op kan zetten.
Echter moet er wel gedacht worden aan de ventilatie (gezien het hok dan erg hoog wordt.), mogelijkheden om omhoog te klimmen (Ladders, takken..?) en de mogelijkheid om het hok ook boven open te kunnen maken.

Ik vind het leuk om dingen zelf te maken, een nieuw project!
Ook ben ik benieuwd naar mensen die iets soortgelijks hebben gedaan, als inspiratie.

Volte
Berichten: 93
Geregistreerd: 09-05-17

Re: Gerbilarium uitbreiden, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-20 14:28

Afbeelding

De bovenkant.

Telpeva

Berichten: 14720
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 14:31


Volte
Berichten: 93
Geregistreerd: 09-05-17

Re: Gerbilarium uitbreiden, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-20 14:34

Dat zou inderdaad kunnen, bedankt!
Ik zou eerst graag willen kijken of het mogelijk is om zelf iets in elkaar te zetten. :)

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 14:38

Ik heb het ooit zo gemaakt:
Afbeelding

Werkte op zich heel goed, voorin heb ik een frontje van een vogelkooi gemaakt. Deze bak was alleen maar 80 cm lang en heb hem ingeruild voor een bak van 120 zonder opzet.

Telpeva

Berichten: 14720
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 15:44

Mijn terrarium is 60cm hoog. De bodembedekker vul ik tot pakweg 15-20 cm hoogte, dan zitten er links en rechts over de hele diepte 2 glazen plateaus op 30cm hoogte. Ze kunnen hier vanaf de bodembedekker makkelijk op komen, maar het zouden geen gerbils wezen als ze geen mega kuilen zouden graven natuurlijk dus als extra trap heb ik bij allebei de plateaus van die lange smalle buigbare bruggetjes. Dan heb ik op pakweg 45? Cm hoogte langs de hele achterwand nog een glazen plateau, daar probeer ik altijd iets van een huisje of tunneltje neer te zetten als opstapje. Op de foto bij mij staat er een glazen snoeppot op zijn zijkant, deze gebruiken ze als nestje. Aan de andere kant staat tijdelijk even niets, het huis dat daar stond is kapot en moet ik nog vervangen :) vergeef mij ajb voor de karige inrichting, dat is een lang verhaal maar dat staat op de agenda om te fixen.


De bruggetjes is in een soort M vorm gevouwen, als trap waar ze op kunnen springen en klimmen
Afbeelding

Afbeelding

Oudere foto van hoe ik het had
Afbeelding


Misschien kan je hier wat mee?

Dit zijn de bruggetjes die ik heb voor tussen de verdiepingen, er zitten metalen haakjes aan maar die heb ik er zelf afgehaald (die kan je er gewoon uit draaien) omdat ik bang ben dat het krassen maakt op het glas
https://www.trixie.de/heimtierbedarf/nl ... listpage=2
Laatst bijgewerkt door Telpeva op 05-10-20 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 15:48

Volte schreef:
[ [url=m/W0d49D.jpg]Afbeelding[/url] ]

De bovenkant.



Waar komt jouw bak vandaan? Hij lijkt heel erg op mijn bak en als het van dezelfde leverancier is dan zou ik er niets bovenop durven maken.

Volte
Berichten: 93
Geregistreerd: 09-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-20 18:56

Waar komt jouw bak vandaan? Hij lijkt heel erg op mijn bak en als het van dezelfde leverancier is dan zou ik er niets bovenop durven maken.[/quote]

Waarom zou je dat niet durven? Dat het beschadigd?
Hij komt overigens van een klein een mans bedrijfje.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 19:00

Volte schreef:
Waar komt jouw bak vandaan? Hij lijkt heel erg op mijn bak en als het van dezelfde leverancier is dan zou ik er niets bovenop durven maken.


Waarom zou je dat niet durven? Dat het beschadigd?
Hij komt overigens van een klein een mans bedrijfje.[/quote]

Omdat ik al meerdere verhalen heb gehoord over de stevigheid er van en dat verschil zelf ook wel zie. Dus dat risico voorkom ik graag en zeker als jouw bak van dezelfde persoon vandaan komt zou ik daar voorzichtig mee doen.