‘Hondse kat’ of toch een hond?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Re: ‘Hondse kat’ of toch een hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 17:33

Ja er is voor beiden wat te zeggen.

Ik ben nu met mijn tiende hond bezig. Ik heb jong volwassen honden maar ook pups gehad. Deze was 4 maanden toen ie bij mij kwam en echt hoor, er is zo nu en dan nog steeds geen land mee te bezeilen en hij is toch echt precies hetzelfde opgevoed als de rest. Ik houd het er maar op dat ie hersenbeschadiging heeft en daarom "anders" leert want ik weet werkelijk niet waarom dingen bij hem zo moeizaam gaan.

Maar ik dacht ook echt voorkeur aan de jonge versie te hebben maar daar ben ik nu wel weer een beetje van teruggekomen.

ryukapple

Berichten: 1782
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 18:51

AnnoNiemand schreef:
Jongens, het is ook geen wedstrijd welk dier het meest vies of schoon is. :+ Daar gaat het hele topic ook niet over. Het is gewoon mijn persoonlijke mening. Ik heb 35+ jaar ervaring met katten, en jarenlange werkervaring met honden (maar nooit zelf echt een hond 'gehad'). Het is dus niet zo, dat ik niet weet waar ik over praat.


Denk dat je echt geluk gehad hebt dan met je katten. Hier waren 4 van de 11 echt verschrikkelijke goorlappen. Ik heb ook veel honden in mijn handen gehad en ook daar zitten verschrikkingen tussen maar ook hele schone dus het is niet perse of het een hond of een kat is maar wat voor karakter het dier heeft en dat blijft toch lastig van te voren in te schatten. Karakter zie je pas later ( en kan het eerste jaar zeker bij katten nog flink veranderen)

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Re: ‘Hondse kat’ of toch een hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 19:13

Ik heb 2 honden van hetzelfde ras en zelfs uit dezelfde lijn ( mijn oudste is een nestzus van de moeder van de jongste). Ze zijn hetzelfde opgevoed. Mijn oudste is werkelijk de gemakkelijkste hond die er bestaat, kan overal los en overal mee opschieten, en de jongste is heel veel pittiger. Die wil nog wel eens een strijd aangaan met andere teven, is ontzettend eenkennig, kan enorm koppig zijn en wil ook nog wel eens jagen. Ik vind haar gewéldig, maar ze is echt niet wat ik verwachtte.

Warboel
Berichten: 14691
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 19:22

Wel eens aan een windhond gedacht? :) net katten :))
De meeste zijn kortharige modelletjes en stinken meestal niet (die van mij ruikt past echt naar hond als ze bij de buurvrouw geweest is die 2 honden heeft) als je niet voor een Oosterse gaat zijn ze over het algemeen ook best wel prima te trainen, al moet je ermee om kunnen gaan maargoed dat geldt voor elk ras.
Die van mij (en degene die ik ken) blaft amper, is niet waaks, kwijlt niet. Makkelijk vachtonderhoud en ze kan zo helemaal opgekruld lekker bij je liggen <3

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41670
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 19:23

AnnoNiemand schreef:
Jongens, het is ook geen wedstrijd welk dier het meest vies of schoon is. :+ Daar gaat het hele topic ook niet over. Het is gewoon mijn persoonlijke mening. Ik heb 35+ jaar ervaring met katten, en jarenlange werkervaring met honden (maar nooit zelf echt een hond 'gehad'). Het is dus niet zo, dat ik niet weet waar ik over praat.

Als dat je mening is, wat prima is, dan zou ik niet voor een hond gaan :).

Lukasje
Berichten: 11305
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 19:24

Ik begrijp je afweging wel, zeker nadat je zo’n aanhankelijke kat hebt gehad. Nadeel is dat je noch bij een kitten noch bij een pup met 100% zekerheid weet of hij/zij die knuffel wordt waarvan je droomt.

Zelf heb ik 2 superaanhankelijke honden èn een kat die ik meer hond dan kat vind. Zij is ook overal waar ik ben. Alle 3 zijn ze enorme knuffels en maken ze echt deel uit van ons gezin. Dat zoek jij.

Ga je voor een kat, zou ik me idd meer oriënteren naar een oosters ras of een cornish rex.
Van windhonden wordt ook wel eens gezegd dat zij de katten onder de honden zijn. Mss is een whippet wel een ras dat bij jullie zou passen?

Succes met de keuze en sterkte nog met het verlies van je kat.

AnnoNiemand

Berichten: 911
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-20 19:29

Warboel schreef:
Wel eens aan een windhond gedacht? :) net katten :))
De meeste zijn kortharige modelletjes en stinken meestal niet (die van mij ruikt past echt naar hond als ze bij de buurvrouw geweest is die 2 honden heeft) als je niet voor een Oosterse gaat zijn ze over het algemeen ook best wel prima te trainen, al moet je ermee om kunnen gaan maargoed dat geldt voor elk ras.
Die van mij (en degene die ik ken) blaft amper, is niet waaks, kwijlt niet. Makkelijk vachtonderhoud en ze kan zo helemaal opgekruld lekker bij je liggen <3

Ja!! Ooit wel eens naar gekeken om mogelijk aan te schaffen (het is dus ook geen idee dat zo ineens komt oppoppen, maar wij denken al jaren na over een hond -al dan niet erbij- ). Ontzettend leuke beesten, in het verleden veel omgegaan met een kruising windhondtype. Die kon dus ook gewoon los (want verlatingsangst en wijkte niet van je zijde :') ). Ik ben ben gecharmeerd van dit type, op die ene kruising na heb ik er persoonljk geen ervaring mee maar zeker de moeite waard om me weer eens in te verdiepen. De karakters spreken me erg aan, echter dat het een jager is vind ik zo jammer. De hond moet wel los kunnen en dan goed terug te roepen zijn. En natuurlijk goed met katten kunnen. :D

Warboel
Berichten: 14691
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: ‘Hondse kat’ of toch een hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 19:34

Ik heb een Silken Windsprite, die kan heel goed los :j eigenlijk alle Silken Windsprites en Silken Windhounds die ik ken lopen los. Whippets is een beetje verschillend, ken er ook genoeg die goed los kunnen maar die zijn net een tikkeltje eigenwijzer vaak haha. Maar onmogelijk is het niet! Een goede recall erop installeren doet wonderen :P
Ze vinden vaak agility en flyball enzo ook ontzettend leuk! En frisbeëen is ook helemaal leuk. Maar gewoon lekker opgekruld op de bank slapen is ook geweldig. Ik vind het echt fijne honden!

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: ‘Hondse kat’ of toch een hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 19:41

Ik ga met warboel mee: een windhond! Kortharig zijn ze aardig schoon ook, zelfs als het regent (als je ze dan überhaupt mee naar buiten krijgt haha). En het zijn net katten soms. Oprollen op warme, hoge, zachte plekjes. Ik ken ze ook niet als honden met hele hondse geur (tenzij ze slecht voer krijgen!).

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 22:24

wij hebben twee katten, broer en zus. bij ons in de stal geboren. het katertje kwam met 3 weken al aanwaggelen voor aandacht. ging alles onderzoeken en uitproberen. poes was wat terughoudender.
mede om dit karakter het katertje in huis genomen. ( en voor gezelschap ook zijn zus). en het is echt een halve hond. hij loopt overal met je mee, speelt wild met onze honden en ligt met ze in de mand, en houdt zo van water dat hij als 1e in het hondenzwembad zit en in ( ja helemaal erin), iedere emmer water die je hebt staan. hij komt altijd op schoot en hij eet alles wat onze honden ook lusten o.a. fruit, alle groenten en natuurlijk vlees en brokjes.
hij laat zich door iedereen aanhalen. geweldige kat!

als ik ooit nog zoiets zou willen zou ik in ieder geval kijken naar een ras met bepaalde eigenschappen of een kitten die net zo vrij en knuffelig is als onze kater. maar garantie geeft dat niet maar wel meer zekerheid.

Kwa honden waren de laatste 4 allemaal herplaatsers. Van 12 weken tot 6 jaar oud. Je weet dan redelijk goed of het karakter bij je past of niet.

Succes met je zoektocht naar je toekomstige kat of hond. :) o

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110738
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: ‘Hondse kat’ of toch een hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 22:57


DiantaM
Berichten: 11275
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 22:57

Ik denk dat je voor een kat moet gaan. Er zijn toch bepaalde rassen die bekend staan om het hondse karakter? Ik volg bijvoorbeeld Jennifer Ewbank op insta. Die heeft echt een fantastische Main Coon volgens mij. Net een hond.

Wij hadden hiervoor trouwens een Schotse collie. Net een kat. Vond modder vies. Likte zijn pootjes af als hij binnen kwam.

LouiseB

Berichten: 340
Geregistreerd: 21-09-08
Woonplaats: Nunspeet

Re: ‘Hondse kat’ of toch een hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 23:23

Na jarenlang Maine Coons te hebben gehad (de hond onder de katten), hebben we nu een pup van 5 maanden oud. We hebben gekozen voor de kat onder de honden: een Beagle :D Succes met het maken van een keuze.

silverdapple
Berichten: 810
Geregistreerd: 22-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 23:27

Afbeelding

Ik kom de (dwerg)poedel vertegenwoordigen :D Als ik naar je voordelenlijstje kijk dan vinkt de poedel zowel die van de katten als de honden af. :o Daarnaast gaan niet alle nadelen voor honden in het algemeen bij ze op.

Omdat de vacht hypoallergeen is in de zin dat een poedel geen haren loslaat, is de structuur en geur ook heel anders. Ten eerste zijn ze schoner, omdat je dus geen verdwaalde haren en periodes van rui hebt. Ten tweede is hun vacht vrijwel geurloos, de welbekende natte-honden-geur is absoluut niet typerend voor poedels. Wil je dat ze lekker fris blijven ruiken dan kun je ze eens in de twee weken wassen. (wat een taakje is van nog geen half uur)
Een kat zal inderdaad niet zo snel met vieze modderpoten door je woonkamer banjeren, maar bij een hond kun je dat zelf ook makkelijk voorkomen door ze te "kleden naar het weer", zo dragen ze hier een regenjas bij regen. (Wat voor henzelf ook fijn is, na de wandeling is nat zijn erg koud.) Als je de hond niet op bed wilt dan kan deze ook prima in een mand voor het bed bijvoorbeeld.

Dan het belangrijkste: qua karakter zijn ze, naar mijn mening, precies waar je naar op zoek bent. Lief, baasgericht, intelligent, flink ondeugend :D, de mijne zijn altijd bij me en willen altijd knuffelen. Enthousiast en werklustig, ze zijn overal voor te porren en vinden alles leuk zolang ze het maar met jou mogen doen. Ze hebben ook een duidelijk gevoelsleven, mijn poedels kunnen echt weleens beledigd zijn of schuld bekennen bijvoorbeeld, haha.
Wel zijn ze vocaal, een poedel hoort zichzelf graag praten en gebruikt zijn "stem" ook op verschillende manieren, met name om iets duidelijk te maken. En waaks. Maar dat valt te trainen.

Ook moet ik erbij zeggen dat gezondheid een dingetje kan zijn. Hier staat een uitgebreid overzicht met erfelijke ziektes. Vooral epilepsie daar wordt niet altijd rekening mee gehouden en dat kan heel heftig worden. Maar goed, als je weer op zoek gaat naar een nieuwe (ras)kat of ander hondenras dan zal je in die zin ook je huiswerk moeten doen.

Wat ik persoonlijk echt het grote verschil vind van een hond ten opzichte van een kat is dat je een hond iets duidelijk kan maken. Als mijn honden druk zijn en ik daar even geen zin in heb dan kan ik ze rustig in hun mand sturen. Wel heeft een kat een bepaalde zelfstandigheid die een hond niet heeft. Het is maar net wat je persoonlijke voorkeur heeft.

Heel veel succes met je beslissing! ;)

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 23:56

Heerlijk topic, mensen voelen zich echt snel op de teentjes getrapt tegenwoordig. :D
Hier een hondenbezitter die rustig toegeeft dat honden vaak uit de bek stinken, in zijn algemeen stinken (hebben labradors een abbo op trouwens) en gewoon buiten in de ganzenpoep rollen en paardenstront vreten en dan weer achter je aan de woning inhobbelen. Jammie.
Maar ach, ik houd blijkbaar van smeerkezen.

TS: ik zou vooral kijken naar het uitlaat aspect. Een hond vind je maatje zijn heel leuk, maar vraagt ook meer werk en geregel dan de katten in mijn ogen. Past dat plannen van het uitlaten, oppas in je leven zijn de stinkers zeker de moeite van het proberen waard.

AnnoNiemand

Berichten: 911
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-20 08:30


daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Re: ‘Hondse kat’ of toch een hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 09:14

Ohhh die kat Cayenne, die is geweldig!!!!! Nou.....dat lijkt me een hele beste!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110738
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: ‘Hondse kat’ of toch een hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 13:04

Ja, lijkt mij qua gedrag idd wel iets dat TS zoekt! <3

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 13:06

Ik heb 2 honden en 2 katten en ze zijn allemaal op een bepaald put vies.
1 kat (19) rent naar binnen voor de bak, de andere (17) doet het buiten of gewoon in huis. Beide stinkt en de kattenbak moet je schoonhouden. En ze brengen dooie muizen thuis.
De honden moet je uitlaten en doen alles buiten (tenzij ze dement worden) en als je uit wilt, moet je oppas regelen.
Tegen stinken kun je een waterblazer nemen, dat scheelt heel veel in muffe, natte hondenlucht. Bovendien blaas je alle stof en water zo de vacht uit.
En met allemaal kun je pech hebben qua karakter, het zijn net mensen!
Ik denk dat jij teveel op zoek bent naar een kloon van je kat, daar was je gek mee.
Maar juist als je een ander karakter in huis neemt, kan dat heel leuk zijn.
Wat ik wel zie in mijn omgeving dat sommige mensen altijd vervelende honden hebben (bijters b.v.) en andere juist de makkelijke gezinshonden. Dat zal echt met je keuzes en omgang te maken hebben.
Hetzelfde geldt voor katten natuurlijk.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110738
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: ‘Hondse kat’ of toch een hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 13:10

Ik heb een hondse vogel, telt dat ook? :D
Hij apporteert, komt als je roept, geeft pootjes en hij kan zelfs blaffen _O-
Maar het liefste van alles is hij gewoon lekker bij je. Hij gaat ook mee naar buiten.

KimD

Berichten: 20441
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 13:12

AnnoNiemand schreef:
Nou, daar ben ik het gewoon niet mee eens. Een kat komt niet kletsnat bemodderd thuis aan en schudt zich vervolgens nog even uit op je bed. _O-

Ik heb het idee dat sommige hondeneigenaren zich hier nogal aangevallen voelen. :+ Dat is niet mijn bedoeling, ik probeer het gewoon heel objectief te bekijken.

@Saskia9, dat klopt. Het verdriet zit heel diep, dat zal nog lange tijd zo blijven. Maar de ergste scherpe rand is er af. We gaan ook nog niet nu op stel en sprong een nieuw dier aanschaffen.
Misschien dat we tzt met een hond JUIST niet zo zouden gaan 'vergelijken'. Want dat is niet wat je wil, een nieuw dier zal nooit de oude kunnen vervangen, dus vergelijken moet je niet doen.


Maar je mening is überhaupt niet objectief. Ik heb vijf van die stinkhonden in huis maar geen één die kletsnat bemodderd in huis komt en zich op het bed gaat uitschudden. Als baas zorg ik er namelijk voor dat de honden netjes droog en schoon geblazen worden en daarna een badjas aankrijgen waardoor ze gewoon lekker binnen kunnen gaan liggen. Op de bank, op hun kussens of op bed for that matter. Geen last van vieze dekbedden of stinkende dekbedden. Ze stinken überhaupt niet anders zouden we waarschijnlijk geen bezoek meer hebben. :+

TS, ik denk dat jij een kattenmens bent en het daar zeker bij moet houden. Of een pluche variant, alhoewel die ook stoffig en schmutzig zal worden..

Temeraire

Berichten: 3533
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 14:06

Ik denk dat een kattenras dat bekend staat om hun aanhankelijkheid etc het beste zou passen.
Of inderdaad 1 uit het asiel waarvan het karakter bekend is.

De Maine coon zou bijvoorbeeld geschikt kunnen zijn. Die voldoen eigenlijk aan al je wensen. Ik heb er zelf ook 1, en je merkt echt verschil met een 'gewone' kat.
Wel is het zo, zoals met de meeste rassen, dat je goed moet checken dat je een fokker hebt die de ouders heeft laten testen op diverse gezondheidsproblemen.
Mijn maine coon kreeg een hele map mee met tests van de ouders en haarzelf.

Aandachtspunt; Maine coon katten kan je beter niet alleen houden, liever 2. De meeste fokkers geven een maine coon ook niet mee als je niet al een kat hebt.
En ze kunnen niet vrij buiten. Ik weet niet of je dat wil? Een afgezette tuin of ren kan wel, maar niet los buiten laten. Ze zijn minder handig dan gewone katten, laten zich eerder plat rijden, en ze worden ook snel gestolen omdat je ook zonder stamboom nog best een paar 100 euro ervoor kan vangen.
Veel van deze dingen gelden voor de meeste (niet alle, voordat mensen weer met uitzonderingen komen) raskatten trouwens :)

CalipsoLover

Berichten: 5577
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 14:23

Wil je een hondse kat? Ga dan voor een ragdoll :+

Nee, even uit mijn perspectief en ervaring. Wij hebben zowel katten als een hond. Ik moet heel eerlijk zijn, ik zou niet snel nog een hond nemen en ik ben wel echt duidelijk een kattenmens geworden. Een hond is zoveel werk, en je situatie kan al snel veranderen. Wij hebben een hond genomen toen alle kinderen nog thuis woonde, ondertussen ben ik enkel nog thuis, ouders gescheiden en hond zit een pak meer alleen. Nu hebben we daar gelukkig een oplossing voor gevonden en doen we co-ouderschap met een goede vriendin van mijn moeder die met pensioen is en veel tijd heeft.

In 2018 is onze 20-jarige htk dan gestorven. Ik wou heel graag terug een hele lieve kat, normaal adopteren wij altijd onze dieren maar dan zijn we naar een raskat gaan uitkijken omdat ik garantie wou op karakter. We kwamen uiteindelijk na maanden zoeken met een Ragdoll naar huis. Ik wil nooooit meer een andere kat. Ze zijn zo ongelofelijk leuk, en dat geld toch voor de meeste Ragdolls. Ik heb er nog een paar ontmoet en deze lijken allemaal op elkaar qua karakter. De ene apporteert (die van mij :+ ) en de andere speelt verstoppertje. Het zijn ongelofelijk aanhankelijke katten en die van mij zal nooit bijten of krabben, is nooit slecht gezind en een echte lappen pop. Toch zijn ze daarnaast heel speels. Ohja, en ze gaat met een tuigje mee naar de dierenarts. Een kattenbakje vindt ze maar niks. }>

Prairy
Berichten: 9110
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 16:18

Team kat hier :P

Ik heb verschillende honden gehad (en de laatste 2 zijn helaas weer vertrokken nadat ze een van de katten te pakken hadden genomen), blaffen afleren is verdomd lastig volgens mij. Ik vind het echt teveel tijd kosten met uitlaten, oppas regelen etc etc. Een kat kun je ook weleens een nachtje alleen thuis laten, met een hond is het vaak al een probleem om ze een paar uur alleen te laten, zeker als je veel thuis bent en ze dat gewend zijn.

Ik heb verschillende rassen gehad, mijn favoriet is echt de Maine Coon. Heerlijke katten.

Htk: echte katten. Zelfstandig, luisteren soms, maar meestal niet. Zijn wel redelijk op te voeden.
Britse Korthaar: Heel rustig. Vond ik eerlijk gezegd niet zo veel aan
Bengaal: Ik heb er 1 een paar maanden opgevangen. Erg vocaal vond ik hem, speelde wel leuk. Erg actief.
Ragdoll: Relaxte kater hebben we nu, beetje vergelijkbaar met de Maine Coon maar ik vind de MC wat expressiever.
Maine Coon: Heerlijk ras. Lekker knuffelig over het algemeen, luisteren best goed, en zijn gewoon heerlijk relaxt. Als je ze van jong af aan al aan een tuigje leert lopen moet dat volgens mij best kunnen. Wel in de gaten houden dat ze zo relaxt zijn dat ze meestal voor honden niet bang zijn maar dat honden er dus wel op af kunnen gaan.

De HTK die we nu hebben, komen uit het asiel als half verwilderde kittens, ze zijn knuffelig maar ook rap weg als ik met vlooienspul oid aan kom. En dan krijg ik ze ook echt niet meer te pakken.

De MC en Ragdoll hebben we beiden als volwassen herplaatser geadopteerd, dat is me erg goed bevallen.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: ‘Hondse kat’ of toch een hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 16:27

Ik ben zowel honden als kattenliefhebber, alleen mijn honden denken daar anders over.
En omdat ik toch wel kattenliefhebber ben doe ik maar geen kat :+

Natte hond op bed, daar ben je toch zelf bij?
Een kat heeft ook gerust vieze pootjes als hij net een mol heeft proberen te vangen oid.
En dat geluk overal kan ik niet meteen als zuiver bestempelen.

En ook niet alle honden zijn knuffeltjes.
Onze vorige jackrussel wilde graag bij je zijn, had vaak een pootje tegen je aan.
Maar ging je aaien ging hij vaak net liggen dat je er niet bij kon :D

En als ik dan ts over honden hoor praten zeg ik neem een kat, die hond word al snel ergernis.