Honden aan papegaai wennen, hoe?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Honden aan papegaai wennen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 17:29

Klinkt wel gezellig @beatje! Wat voor een papegaai heb je?
Persoonlijk vind ik dat 'hij houdt niet van vrouwen/mannen' altijd een sport :') Zeker bij amazones :P
Meestal is er gewoon geen enkele van dat geslacht in de buurt die hem durft laten opstappen, waardoor ze eenkennig worden op mannen/vrouwen.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 17:39

Hoppit schreef:
Serenity350 schreef:
Die vergelijking vind ik eerlijk gezegd niet echt opgaan. Als je het goed doet, dan knip je aan 1 zijde een deel van de veren af zodat ze wel kunnen fladderen maar niet echt vliegen (de veren aan de vleugels zijn dan niet aan elke kant gelijk dus geen evenwicht zeg maar). Deze veren groeien gewoon weer aan dus je moet het om de zoveel tijd herhalen. Je knipt dus niet door levend weefsel. Dus ook niet door het bot. Nu ben ik niet bekend met dit soort vogels, maar ik doe het bij mijn kippen ook. Waarom? Zodat ze niet over de omheining gaan en in het open land terecht komen waar we heel veel (zeer mooie) roofvogels hebben die een kipje wel lekker vinden smaken. Dus door het knippen blijven ze binnen het omheinde gedeelte (groot stuk van de tuin) waar genoeg schuilplaatsen en bosjes zijn waar ze veilig kunnen scharrelen.


Benen breken is idd mss een beetje dramatische vergelijking, maar toch mag je inderdaad het psychologische aspect niet onderkennen. Er zijn er zat die uit frustratie gaan plukken omdat ze verkeerd gewiekt zijn. Wieken om tam te maken is bv één van de domste redenen, heb gewoon geduld en verdiep je in training van deze intelligente dieren. Heb je een brokkenpiloot (type dat vol in ramen vliegt) is dat wat anders.

Als je het goed doet, knip je dus juist NIET alleen aan 1 kant. Je haalt net zo ver van de buitenste pennen af zodat ze niet meer actief naar boven kunnen komen. Ze moeten dus WEL gelijkmatig geknipt zijn, zodat ze een correct werkende parachute naar beneden hebben. Anders storten ze ter aarde met alle kwetsuren van dien.


Zoals ik al zei, ik ben niet bekend met dit soort vogels. Mijn reactie was puur op de vergelijking "botten breken" en waarom ik dat niet helemaal correct vond. Mijn kippen storten niet ter aarde, want die vliegen niet. En ik snap uiteraard ook helemaal dat een kip en het soort vogels als hier besproken wat betreft de verdere verzorging en het gedrag heel veel verschillen. ;) Misschien dat ik niet duidelijk genoeg heb aangegeven puur uit de kippenhoek te spreken, waarvoor dan excuus. Ik bedoelde dan ook niet te stellen dat het in dit geval prima zou zijn, immers, ik ben niet bekend met dit soort vogels. En wat dat betreft ben ik dus ook niet bekend met de redenen zoals je aandraagt waarom mensen een vliegende vogel zouden wieken, bijvoorbeeld het tam maken. Lijkt mij inderdaad best stom, zou bij mijn kippen ook niet werken. Die zijn tam door veel contact en veel geduld, niet door het wieken zelf.

Nogmaals, ik wilde enkel omschrijven dat wieken niet hetzelfde is als botten breken, geenszins het idee geven dat ik het voor TS een goed/slecht idee zou vinden, dat laat ik aan de mensen over die met dit soort vogels werken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110744
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 17:55

Hoppit schreef:
Klinkt wel gezellig @beatje! Wat voor een papegaai heb je?
Persoonlijk vind ik dat 'hij houdt niet van vrouwen/mannen' altijd een sport :') Zeker bij amazones :P
Meestal is er gewoon geen enkele van dat geslacht in de buurt die hem durft laten opstappen, waardoor ze eenkennig worden op mannen/vrouwen.


Hier stapt Mango gelukkig bij allebei op :D Ik ben wel zijn favoriete persoon, maar hij zit bij gebrek aan beter net zo gezellig bij manlief :+
Stapt ook netjes op bij de vogelarts, maar bij vreemden verder liever niet.
Edelpapegaaien zijn wat dat betreft gelukkig iets makkelijker.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 20:49

Serenity350 schreef:
Die vergelijking vind ik eerlijk gezegd niet echt opgaan. Als je het goed doet, dan knip je aan 1 zijde een deel van de veren af zodat ze wel kunnen fladderen maar niet echt vliegen (de veren aan de vleugels zijn dan niet aan elke kant gelijk dus geen evenwicht zeg maar). Deze veren groeien gewoon weer aan dus je moet het om de zoveel tijd herhalen. Je knipt dus niet door levend weefsel. Dus ook niet door het bot. Nu ben ik niet bekend met dit soort vogels, maar ik doe het bij mijn kippen ook. Waarom? Zodat ze niet over de omheining gaan en in het open land terecht komen waar we heel veel (zeer mooie) roofvogels hebben die een kipje wel lekker vinden smaken. Dus door het knippen blijven ze binnen het omheinde gedeelte (groot stuk van de tuin) waar genoeg schuilplaatsen en bosjes zijn waar ze veilig kunnen scharrelen.

Ik weet dat die veren gewoon terug groeien. :+ Daar gaat het ook niet om. Het gaat zoals iemand anders al aanhaalde, om het psychologische effect ervan.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Honden aan papegaai wennen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 13:14

@idylle, je hebt ondertussen al de veilige keuze gemaakt door ze allemaal gescheiden hun aandacht te geven.

Maar twee voorbeelden voor de mensen waarbij het 'altijd' goed gaat...

Toevallig vandaag nog eentje binnen gehad, valkparkiet gegrepen door Franse bulldog. Gelukkig enkel een gekneusd pijnlijk pootje, maar in ieder geval nog de valkparkiet aan het pootje. De Franse bull waar jachtinstinct in zit moet volgens mij nog uitgevonden worden, maar ook die willen dus wel.

Een tijdje geleden hadden we - toevallig ook een valkparkiet - eentje waar de teckel in de bench zat, vogel scharrelt langs de bench en wordt door de tralies heen gegrepen.
Eigenaar was er bij en zag het gebeuren. Helaas open breuk van de vleugel en mensen die in het noorden van het land woonden, al 2 dierenartsen (die er niets mee konden) en een vogelopvang langsgereden voor ze bij ons kwamen. De vogelopvang had wel de vleugel gefixeerd aan het lichaam, maar niet de bloeding gestelpt of pijnstilling en vocht gegeven (hadden geen dierenarts in huis).
Toen hij hier kwam heb ik meteen pijnstilling en vocht er in gestopt, vogel in een warme couveuse met zuurstof, maar ik moest de antibiotica injectie nog pakken. Tegen dat ik terugkwam van het opzuigen was ie helaas overleden (om en nabij een minuut). Erg sneu :/

idylle
Berichten: 5815
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Honden aan papegaai wennen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-19 17:40

Wat een hoop reacties al! Dank jullie wel!
We hebben vanmiddag hout verzameld wat nu ligt te drogen zodat we een klimboom voor hem kunnen maken.
En we zijn hem aan het overzetten op pellets. Verder kwamen we er gisteren per toeval achter dat hij gék is op slagroom :+

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 18:27

Hoppit schreef:
Klinkt wel gezellig @beatje! Wat voor een papegaai heb je?
Persoonlijk vind ik dat 'hij houdt niet van vrouwen/mannen' altijd een sport :') Zeker bij amazones :P
Meestal is er gewoon geen enkele van dat geslacht in de buurt die hem durft laten opstappen, waardoor ze eenkennig worden op mannen/vrouwen.

Een grijsje, geen idee hoe hij aan zijn mannen fobie komt. Hij is ooit gevonden, heeft dan in een café gezeten en dan bij een tante van iemand. Volgens ons moet hij in de buurt van een voetbalstadion hebben gestaan. Hij doet helaas perfect een scheidsrechter fluitje na. En hij zingt aria's met een diepe mannenstem. Praten doet hij weinig, hallo , lekker, en hoofdpijn.De naam van mijn man kent hij ook. Hij is meer vd geluiden.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Honden aan papegaai wennen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 20:17

Grin, hou je vast aan je bretellen voor de reacties op wel of niet wieken :')
Daar zijn hele felle tegenstanders van.

idylle
Berichten: 5815
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-19 22:58

Hoppit schreef:
Grin, hou je vast aan je bretellen voor de reacties op wel of niet wieken :')
Daar zijn hele felle tegenstanders van.


Lees je mee op fb :D
Denk gooi even een knuppel in het hoenderhok, maar eerlijk is eerlijk, ik vind dat er echt fijne reacties op komen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110744
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 01:15

Iedereen moet het natuurlijk voor zichzelf weten. Ik las op FB dat je het wilt doen om hem mee naar buiten te nemen, maar daar zijn ook andere oplossingen voor zonder hem te hoeven knippen.
Ik vind het zelf absoluut niet nodig (want die vleugels hebben ze niet voor niets en zowel mentaal als fysiek is het voor een vogel gezonder om te kunnen vliegen), maar het is uiteraard jullie vogel :j
Sowieso is het een discussie waar nooit een einde gaat komen, net als dat katten wel of niet naar buiten moeten kunnen :+

Hou er wel rekening mee dat ook een gewiekte vogel nog kwijt kan raken buiten. De meeste vermiste vogels waren juist geknipt :=
Je kunt ook proberen te laten wennen aan een tuigje als je dat wilt. Neem daar wel de tijd voor, want ze vinden het in het begin soms best spannend.
Maar met lekkers kom je al een heel eind :+

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Honden aan papegaai wennen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 17:46

Anders mooi voorbeeld uit de praktijk, vandaag weer in de kliniek:
Jonge grijze roodstaart bij mensen terecht gekomen die hem met alle goede bedoelingen zo maar gewiekt hebben. Plukt zich sinds het wieken helemaal kaal vanachter en nu geen rode staart meer eigenlijk vanaf de de borst omlaag. Pennen vleugels naar de knoppen gebeten en overgeïrriteerde stuitklier.
Hoera we hebben een plukker :(

Ik zou dat met eentje van 19j die nu mooi is, echt niet zo maar doen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110744
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Honden aan papegaai wennen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 18:43

Wat zonde... Zo te horen ook door energie en frustratie dat hij nu zijn energie niet kwijt kan.
Ik zou ook zeker niet kortwieken.

idylle
Berichten: 5815
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Honden aan papegaai wennen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-19 23:37

We gaan een speelboom voor hem maken.
De takken liggen boven te drogen :+
Afbeelding
Afbeelding

Ook heb ik een speeltje voor hem gemaakt.

Afbeelding

En met een toefje slagroom op zn zitstok in de kooi, zit hij zo weer in zn kooi. Weet even niet of ik het al gezegd had, maar het terug in zn kooi gaan werd steeds moeilijker, tot we bij toeval ontdekte dat hij echt gek is op slagroom. Wil ik hem in zn kooi, doe ik een klein pietsie slagroom op zn stok in de kooi en binnen 2 minuten zat meneer vanavond in zn kooo :D helemaal zelf erin geklommen, op naar de slagroom :9

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110744
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 23:45

Slagroom is vrij slecht voor hem, dus dat zou ik toch vervangen voor iets anders. Je kunt ook een druifje geven. Daar zijn ze ook gek op en is een stuk gezonder.
Leuk dat je zo creatief bezig bent!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Honden aan papegaai wennen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 00:08

Wat een schattig speeltje :) moet je erg oppassen qua materialen aangezien ze alles slopen? Ook voor die takken bvb?

idylle
Berichten: 5815
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Honden aan papegaai wennen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-19 20:30

Ik weet dat slagroom slecht is , weet alleen nog niet wat hij verder lekker genoeg vind om zn kooi in te gaan -O-
Heb georobeerd: druiven, mandarijn, appel, peer, banaan, paprika in alle kleuren, rijst.... niks overwint, behakve slagroom (en koffie :\ )
Ik hoop, dat nu hij pellets krijgt, hij straks voor bepaalde nootjes zn kooi in wil, maar dat is nog even zoeken.

Verder sloopt hij tot nu toe nog niet echt iets. Behalve een papieren bekertje die ik op 4 punten inknip, zodat ik er een pakketje van kan vouwen. Daar doe ik wat te knabbelen in en dat vind hij erg leuk om te slopen.

Druk aan de poets
Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110744
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Honden aan papegaai wennen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 20:54

Heb je al verschillende ongezouten nootjes geprobeerd?
Mango doet alles voor een macademia of cedernootje :D

idylle
Berichten: 5815
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Honden aan papegaai wennen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-19 23:28

Nog niet, moet nog even kijken waar ik zoiets kan halen en wat ze wel en niet mogen hebben. Zoals bv te veel zonnebloempitten schijnt ook niet goed te zijn.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110744
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Honden aan papegaai wennen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 23:30


beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Honden aan papegaai wennen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 23:41

De mijne was al wat ouder toen ik hem kreeg,de gezonde pellets moest hij niet.Mijn dierenarts voor vogels zei,zie dat hij vooral gevarieerd eet,hij mocht gewoon eten wat wij aten mee eten.Aardappeltje wortels,hij is gek op kippenpootjes, frietje met mayonaise.Alles maar met mate. beetje ijs met slagroom ,koekje.Hij sopt ook alles in zijn waterbak.Natuurlijk krijgt hij ook papegaaien mengeling.Hij lust geen pinda,s trouwens die krijgen we naar ons hoofd gegooid,net als alles wat hij niet lust dat vliegt met een boog door de tralies heen tot grote vreugde van de honden die in een kringetje rond de kooi zitten te wachten.

Doutz16

Berichten: 1015
Geregistreerd: 30-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 00:15

Wat een interessant topic om te lezen zeg!

Slagroom lijkt mij ook geen goed plan. Ik ben bang dat je daar al helemaal niet meer vanaf gaat komen..

Spoiler:
geen haar op m'n hoofd die er over denkt zo'n vogel te nemen :')

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Honden aan papegaai wennen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 07:47

Als je je mailadres via pb stuurt kan ik je wel een uitgebreide voedings informatie folder sturen :)

idylle
Berichten: 5815
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Honden aan papegaai wennen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-19 12:07

Hoppit, je hebt pb, dank je wel!

Ik heb gehoord dat Goofy in het verleden op zn minst 1 x geknipt is geweest.
Hij weet dus wat het is.
Ik ga hem toch laten knippen, kijken hoe het bevalt. Het lijkt mij namelijk meerdere voordelen te hebben.
1, dat hij mee kan naar buiten
2, makkelijker in zn kooi te krijgen
3, makkelijker op zn te maken klimboom te laten blijven zitten, waardoor we kunnen proberen hoe dat met de honden gaat.

Voor nu zal het 1 malig zijn om te kijken hoe het gaat en hoe Goofy er zelf mee omgaat.

We laten het doen door een ervaren iemand, zodat de veren weer gewoon terug groeien.

*je hoeft het niet eens te zijn met mijn keuze, maar hoop dat iedereen zich neerlegt bij mijn keuze. Mocht dit niet lukken, zal ik niet meer reageren en dat zou jammer zijn, want vind het leuk om berichtjes over het wel en wee van Goofy te plaatsen*

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110744
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 12:08

Laat je hem wel aan beide kanten knippen?
Soms zie ik vogels op FB voorbij komen die maar aan 1 kant geknipt zijn en dat zorgt vaak voor ongelukken.
Dan kan hij nog een beetje zijn evenwicht bewaren.

idylle
Berichten: 5815
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-19 12:11

Cayenne schreef:
Laat je hem wel aan beide kanten knippen?
Soms zie ik vogels op FB voorbij komen die maar aan 1 kant geknipt zijn en dat zorgt vaak voor ongelukken.
Dan kan hij nog een beetje zijn evenwicht bewaren.


Hij word aan beide kanten geknip idd