Hondenjas ja of nee?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Evi84
Berichten: 764
Geregistreerd: 26-07-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 09:06

Mijn dobermann heeft ook een jas. Op dit moment doe ik hem nog niet aan, het is nog te warm, maar zodra de temperaturen onder de 7° gaan, gaat hij hem aankrijgen. Een dober heeft in tegenstelling tot bijna alle andere honden maar een enkele vacht en aan hun buik zijn ze zo goed als bloot. Ook leeft hij binnen en op zijn opvangadres waar hij dagelijks is als ik werken ben, daar is het rond de 30° binnen. Het zou dus niet eerlijk tegen hem zijn om hem geen jas aan te doen.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 09:10

Evi84, je maakt me nieuwsgierig...30 graden binnen? :wow:

Evi84
Berichten: 764
Geregistreerd: 26-07-12
Woonplaats: België

Re: Hondenjas ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 09:16

Die mensen hebben een houtstoof binnen staan :)

KimD

Berichten: 20418
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 09:45

janouk schreef:
Wel apart.
Bij de paarden was het de trend de laatste 20 jaar paarden na inspanning dik in de dekens te zetten om de spieren warm te houden en vooral niet snel af te laten koelen.

Uit wetenschappelijk onderzoek komt de laatste jaren naar voren dat het juist beter is de spieren niet af te dekken met een deken na inspanning, omdat het paard de spierwarmte dan niet kwijt kan en niet kan afkoelen.Uitstappen werkt beter voor de spieren om de warmte af te voeren. Wamrte afvoeren is juist belangrijk voor het lichaam.

Nu lees ik hier bij honden juist steeds meer jasjes etc om de spieren warm te houden na inspanning. De tegengestelde beweging dan bij paarden.

Ik heb labradors en die rossen bij de training in en uit het water, ik wandel ze uit na de training op adem voor ze in de auto gaan.
Nu hebben Labs wel een hele andere vacht dan veel andere hondenrassen.

Ik denk dat jasjes etc voor de afvoer van warmte uit de spieren eerder tegenwerken.

Een kleed op de grond lijkt me voldoende. Al snap ik dat sommige hondenrassen zo"n dun velletje hebben dat je in de winter om warm te houden voor een jas kiest



Een paard en een hond zijn niet te vergelijken wat betreft spier energie.

Wij wandelen ook met -15, en als ze behoefte eraan hebben mogen ze ook gewoon zwemmen. Maar de laatste 15 minuten van de wandeling wordt er niet meer gezwommen en op een rustig tempo gelopen, liefst een drafje. Dan hebben ze de jasjes niet nodig.

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Hondenjas ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 09:51

Honden die jassen nodig hebben, dat lijkt me een teken van verkeerd fokken.
Weer gaan selecteren op hondenwelzijn in plaats van een bepaald uiterlijk.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 10:02

Das is zeker niet waar, Boras. Er zijn zat hondenrassen die gewoon uit gebieden komen met een ander klimaat.
De gemiddelde windhond voelt zich echt niet fijn rond het vriespunt.
En zo zijn er ook rassen met zo'n dikke ondervacht dat ze niet tegen onze zomerse temperaturen kunnen.

Wat betreft jassen na inspanning, daar zijn de meningen over verdeeld.. Het verschil tussen een paard/mens en hond is dat een hond niet zweet over het hele lichaam, en een paard en mens wel, dus ze voeren hun warmte op een andere manier af, maar zullen daardoor ook minder risico lopen om té snel af te koelen op het lichaam.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 03-11-19 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 10:04

Interessant, ik lees even mee. Mijn koningspoedel heeft uiteraard maar een enkele vacht en wordt ook erg nat als het regent. Ik zou haar bij slecht weer wel een regendek op willen doen. Maar mijn dame heeft zo de schurft aan jassen. Accepteren die van jullie dit gewoon? De mijne heeft overigens ook een hekel aan een tuig en ook het reflecterend hesje wat ik bij donker gebruik.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 10:10

Die van mij kan ik alles aan doen, tot sokken en schoenen en mutsen aan toe, die interesseert het helemaal niks :')
Ik doe ook vooral reflecterende hesjes aan 's avonds, maar ook wel eens een regenjas omdat mijn hond inderdaad ook tot op de huid nat wordt bij regen.
Wij doen geen zware trainingen, dus rustig moeten afkoelen is bij ons niet van toepassing.

dierenfan
Berichten: 9617
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Hondenjas ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 10:15

Na zeer actieve wandeling of intensieve training bikejoring /dogscooter krijgt mijn kruising altijd een jas aan zodra we bij de auto zijn tot in huis. Hij gaat anders rillen van de kou en uiteraard vind ik dat geen goed idee. Hij heeft behoorlijk vacht maar het alsnog kennelijk nodig. De andere 4 niet

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 10:22

8nnemiek schreef:
Das is zeker niet waar, Boras. Er zijn zat hondenrassen die gewoon uit gebieden komen met een ander klimaat.
De gemiddelde windhond voelt zich echt niet fijn rond het vriespunt.
En zo zijn er ook rassen met zo'n dikke ondervacht dat ze niet tegen onze zomerse temperaturen kunnen.


Daarom moet je ze hier niet willen fokken/houden.

Je reactie onderstreept juist mijn mening dat er te weinig rekening wordt gehouden met het welzijn van honden.

MissAnnemijn

Berichten: 2376
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: København

Re: Hondenjas ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 10:50

Ik heb voor mijn honden een Back on Track meshdeken. Gebruik hem eigenlijk alleen rondom training en op wedstrijddagen als het koud is. Dan liggen ze lang stil. Tijdens trainen doe ik hem niet steeds op en af, dan blijven we in beweging.
Een meshdeken is niet dik dus geeft geen warmte, het reflecteert de warmte iets. Het zijn Shelties dus voor de warmte hoeft het niet.

Een Pomppa Jumppa sluit wel heel mooi aan en is warm, die zijn fijn voor bij trainen begrijp ik vanuit mijn omgeving!

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Hondenjas ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 11:46

Heb je bij de jumppa niet dat het de vacht plat drukt en dus minder isolatie, het is maar een fleece laag.

MissAnnemijn

Berichten: 2376
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: København

Re: Hondenjas ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 11:50

Ik denk dat het inderdaad vooral nut heeft bij honden met een hele dunne of kortharige vacht inderdaad.

Ikke89

Berichten: 556
Geregistreerd: 24-10-10
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 22:43

KimD schreef:
Absoluut wel doen, maar naast een goede jas (Niet zo'n goedkope lap), is het belangrijk om de hond goed warm te lopen en ook een cooling down is belangrijk.

Wij hebben zelf Back on Track jassen, deze zijn er speciaal voor ontwikkeld en doen fenomenaal werk. De honden herstellen veel beter en blijven soepel en worden ook niet stram.

Wij doen de BOT ook aan tussen de rondes door.

Wij hebben voor elke hond de mesh versie en de gevoerde versie, alleen mijn kale collie heeft nog de fleece versie erbij.


[ [url=m/rnk8wM.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/fc5d5k.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/bKRx6U.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik ben ook aan het kijken voor BOT jassen voor die 2 van mij.
Hoe is de pasvorm? Denk je dat ze zouden passen op die van mij?
Wat is het verschil tussen die mesh en gevoerde versie?
Ik kan dat zo gauw niet vinden online.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 23:00

BoT valt ruim. Mijn hond heeft rugmaat 53 cm maar de BoT van 48 cm zat hem goed. Hij is niet breed gebouwd moet ik er bij zeggen. Zie mijn onderschrift mocht je die maat zoeken O:)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Hondenjas ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 23:29

Ik heb een Back on Track regenjas voor mijn Weim. Hij krijgt m aan wanneer we trainen t regenachtig (goh) en vriesweer is. Ik merk aan hem dat hij met zijn jas aan veel meer ontspannen en comfi is dan zonder zijn jas in diezelfde omstadigheden.

Voor de dagelijkse wandelingen en fietstoeren gebruik ik 'm normaal gesproken niet, of t moet echt heel koud zijn.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: Hondenjas ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 23:34

Mijn cattle dog past de mesh deken maat 48cm terwijl de fleecedeken maat 53cm te klein is. Ik koop ze vanaf nu alleen nog maar bij Snow Borders op wedstrijd zodat ik ze kan passen :Y)

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 07:54

Kaus schreef:
Mijn cattle dog past de mesh deken maat 48cm terwijl de fleecedeken maat 53cm te klein is. Ik koop ze vanaf nu alleen nog maar bij Snow Borders op wedstrijd zodat ik ze kan passen :Y)


Bijzonder, de fleece BoT die hier ligt is 52 cm (53 cm kent BoT niet) en die is te groot voor rugmaat 53 cm en qua omvang. Dan kloppen die maten van BoT dus niet? Ik vind het prachtige dekentjes maar die staart flap is waardeloos bij honden die de staart hoog dragen en dat ritsje is ook te kort of zit niet op de juiste plaats.
Helaas heeft niet iedereen de kans om dekens te passen op een show. Zijn er zat die niet op show komen of een winkel in de buurt hebben die het verkoopt :)
Laatst bijgewerkt door Bravura op 04-11-19 08:03, in het totaal 3 keer bewerkt

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: Hondenjas ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 09:26

In de winter hebben mijn honden op wedstrijddagen in de auto een jas aan. Ik vind het nite eerlijk om ze thuis bij 20 graden te houden en ze dan een hele dag in de auto bij 0 graden te leggen. Op trainingen houd ik ze zo veel mogelijk tussendoor warm. Maar ik train zonder zo'n pauze erin. Natuurlijk wel pauze als een andere hond loopt ;)

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Hondenjas ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 12:57

Bestaan er ook soort kousen voor honden _O-
Ik zou met d i t weer ze met liefde bij mijn poedel aandoen. Ik weet dat er pakken met benen zijn, maar dat vind ik ook wel weer wat en bovendien wil troela geen jas aan :=

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 13:04

janouk schreef:
Wel apart.
Bij de paarden was het de trend de laatste 20 jaar paarden na inspanning dik in de dekens te zetten om de spieren warm te houden en vooral niet snel af te laten koelen.

Uit wetenschappelijk onderzoek komt de laatste jaren naar voren dat het juist beter is de spieren niet af te dekken met een deken na inspanning, omdat het paard de spierwarmte dan niet kwijt kan en niet kan afkoelen.Uitstappen werkt beter voor de spieren om de warmte af te voeren. Wamrte afvoeren is juist belangrijk voor het lichaam.

Nu lees ik hier bij honden juist steeds meer jasjes etc om de spieren warm te houden na inspanning. De tegengestelde beweging dan bij paarden.

Ik heb labradors en die rossen bij de training in en uit het water, ik wandel ze uit na de training op adem voor ze in de auto gaan.
Nu hebben Labs wel een hele andere vacht dan veel andere hondenrassen.

Ik denk dat jasjes etc voor de afvoer van warmte uit de spieren eerder tegenwerken.

Een kleed op de grond lijkt me voldoende. Al snap ik dat sommige hondenrassen zo"n dun velletje hebben dat je in de winter om warm te houden voor een jas kiest


Afkoelen ná arbeid is prima, maar tussen rondes van arbeid door, wil je ze niet koud... met je paard blijf je dan ook stappen, toch? Als dat niet mogelijk is, is het niet gek om er iets overheen te leggen... Mijn hond had op cursus ook met koud weer een jasje aan, en daar legde ik ook nog een kussen voor op de grond, want NO way dat die met zijn niet-behaarde Portugese buikje erover nadacht om op de natte, koude grond te gaan liggen... (en dat dunne Portugese velletje is nog steeds reden voor ook buiten cursus om een jasje aan te doen als hij ergens veel stil moet liggen of als het nat/ koud is). Sterker nog, als het écht koud is in de winter, heeft hij soms zelfs in huis een fleecejasje aan, want hij ligt écht serieus te rillen en bibberen dan, ook al is het in huis nog gewoon rond de 16 graden dan. Hij warmt dan gewoon niet goed meer op. Ik weet van mijn eigen lijf hoe dat voelt, hoe stijf je daarvan kan worden... Moet je niet willen :)

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 13:12

@Boras het heeft niks met verkeerd fokken te maken, mijn Spanjaard weegt 3 kilo en is 28 cm hoog. Een hond laag bij de grond heeft het heel snel koud, zelfs zijn pootjes zijn soms echt heel koud.Ik heb een elektrisch dekentje omdat hij soms gewoon moeilijk warm wordt.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 13:20

Boras schreef:
8nnemiek schreef:
Das is zeker niet waar, Boras. Er zijn zat hondenrassen die gewoon uit gebieden komen met een ander klimaat.
De gemiddelde windhond voelt zich echt niet fijn rond het vriespunt.
En zo zijn er ook rassen met zo'n dikke ondervacht dat ze niet tegen onze zomerse temperaturen kunnen.


Daarom moet je ze hier niet willen fokken/houden.

Je reactie onderstreept juist mijn mening dat er te weinig rekening wordt gehouden met het welzijn van honden.


Laten we de essentie niet vergeten: het gaat om een hond die diverse inspanningen moet leveren afgewisseld met perioden van rust en een baasje dat tijdens die rustperiodes niet wilt dat de spieren (en de hond in het algemeen) afkoelen. Lijkt me dat er dan wel rekening gehouden wordt met dierenwelzijn toch?

KimD

Berichten: 20418
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 13:24

Ikke89 schreef:
KimD schreef:
Absoluut wel doen, maar naast een goede jas (Niet zo'n goedkope lap), is het belangrijk om de hond goed warm te lopen en ook een cooling down is belangrijk.

Wij hebben zelf Back on Track jassen, deze zijn er speciaal voor ontwikkeld en doen fenomenaal werk. De honden herstellen veel beter en blijven soepel en worden ook niet stram.

Wij doen de BOT ook aan tussen de rondes door.

Wij hebben voor elke hond de mesh versie en de gevoerde versie, alleen mijn kale collie heeft nog de fleece versie erbij.


[ [url=m/rnk8wM.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/fc5d5k.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/bKRx6U.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik ben ook aan het kijken voor BOT jassen voor die 2 van mij.
Hoe is de pasvorm? Denk je dat ze zouden passen op die van mij?
Wat is het verschil tussen die mesh en gevoerde versie?
Ik kan dat zo gauw niet vinden online.


Ik ga je zo even een PB doen! Aangezien jij in de buurt zit kun jij ook makkelijk komen passen, zeker met die van jou is dat de beste optie denk ik. :j


Bravura schreef:
BoT valt ruim. Mijn hond heeft rugmaat 53 cm maar de BoT van 48 cm zat hem goed. Hij is niet breed gebouwd moet ik er bij zeggen. Zie mijn onderschrift mocht je die maat zoeken O:)



Ligt ook aan het soort hond

Onze borders kunnen bijna één op één de maten aan. Twee keer 55cm ruglengte en hebben 52cm in de BOT. Mijn Korthaar Collie is 45 cm ruglengte en heeft 47 in haar gevoerde jassen en 49 in haar fleece en mesh. Onze sheltie is 50cm, en heeft 49 in haar BOT. Overigens zou ik je als tip willen meegeven om ze iets goedkoper te maken, het verschil met nieuwe is niet 'genoeg'.


_San87_ schreef:
Ik heb een Back on Track regenjas voor mijn Weim. Hij krijgt m aan wanneer we trainen t regenachtig (goh) en vriesweer is. Ik merk aan hem dat hij met zijn jas aan veel meer ontspannen en comfi is dan zonder zijn jas in diezelfde omstadigheden.

Voor de dagelijkse wandelingen en fietstoeren gebruik ik 'm normaal gesproken niet, of t moet echt heel koud zijn.


Deze jassen zijn overigens ook niet gemaakt voor wandelen of echt inspanning te leveren. Ze zijn gemaakt voor het warm houden van de spieren, maar niet tijdens de inspanning. Dan kan er oververhitting ontstaan door het 'mechanisme' van de jas.

gr_roos
Berichten: 7575
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 13:25

Boras schreef:
Honden die jassen nodig hebben, dat lijkt me een teken van verkeerd fokken.
Weer gaan selecteren op hondenwelzijn in plaats van een bepaald uiterlijk.



Dit heeft niets met verkeerd fokken te maken, er zijn nu eenmaal (meer dan je denkt) hondenrassen die geen ondervacht hebben.
Er is een Duits artikel met thermografiebeelden bij verschillende honden.

https://galgoholiker.wordpress.com/2017 ... ie-zweite/