Stoppen met fokken van dieren.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Stoppen met fokken van dieren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 21:26

Laatste loodjes van de schapen roundup. Ik heb een goede bordercollie om me te helpen. Het grootste deel van het werkvermogen van zo'n hond is aangeboren en het resultaat van goede fok. Ook de reden waarom showbordercollies onbruikbaar zijn voor werk.
Dus ja ik ben de fokster van Seimur zeer dankbaar, hij heeft me enorm veel tijd en energie bespaart de afgelopen twee maanden.

lizy29

Berichten: 6242
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 21:47

Kuggur schreef:
Laatste loodjes van de schapen roundup. Ik heb een goede bordercollie om me te helpen. Het grootste deel van het werkvermogen van zo'n hond is aangeboren en het resultaat van goede fok. Ook de reden waarom showbordercollies onbruikbaar zijn voor werk.
Dus ja ik ben de fokster van Seimur zeer dankbaar, hij heeft me enorm veel tijd en energie bespaart de afgelopen twee maanden.


Hier hetzelfde. Het natuurlijk vermogen is bijna bizar als je kijkt naar onze pup van 4 maanden en de aanleg die hij heeft voor het werk. Op shows zouden ze ons vast uitlachen maar voor ons zijn onze honden het ideale hulpmiddel tijdens het dagelijkse werk met de schapen.

Ons trekpaard fokken we mee ter behoud van het ras en de gezondheid daarvan, ons kleinvee is voor de slacht.

KimD

Berichten: 20437
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 21:56

miga schreef:
Ik vraag me zo vaak af waarom vele dierenliefhebbers fokken met dieren ?

Ik snap dat jonge dieren heel schattig zijn maar deze worden allemaal ouder en dan ?
Dan worden ze verkocht en moeten ze maar hopen op een mooi en goed huisje.

Ik zou willen dat er meer mensen zouden denken zoals ik doe :o
Stop met fokken en geef een dier dat er nu al is een mooie en fijne toekomst, dieren die als zwerver op straat gevonden zijn bijv. Of een paard van Stichting paard in nood of andere dieren die in nood leven.
Waarom een nieuw leven maken als er al zoveel hulpbehoevende dieren zijn ??
Zijn we dan dierenliefhebber ?


Godzijdank niet zeg.

Echte fokkers zorgen voor verbetering van het ras.

Al die honden uit het buitenland, dat is pas rommel. Dáár zouden mensen iets aan moeten doen, dat die honden in de toekomst niet meer bestaan. Actief die honden bestrijden ipv het weer op fokkers af te schuiven.

Niet ieder dier heeft er baad bij gered te worden.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Stoppen met fokken van dieren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 22:04

Het stoppen van fokken zou voor veel dieren, types en rassen uitsterven betekenen.

beert
Berichten: 2433
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 22:07

Kuggur schreef:
miga schreef:
Ik zou willen dat er meer mensen zouden denken zoals ik doe :o

Ben ik met je eens hoor. Zó irritant al die mensen die het wagen er een andere mening op na te houden dan ik.

Ik moest hier om lachen :D

Maar in topic. Fokken met dieren is niet slecht. Sterker nog, bij normale fok is het juist heel goed voor het dierenwelzijn. Je stimuleert natuurlijk (moeder)gedrag en door jongen te krijgen, worden bij sommige dieren zelfs gezondheidsproblemen voorkomen.

Maar zoals altijd en overal geldt dat het met beleid en kennis van zaken zou moeten gebeuren. Dus met gezonde ouderdieren (dus zonder extreme doorfok), in de juiste omgeving en uiteraard geen broodfok. En natuurlijk verantwoordelijkheid nemen voor de jonge dieren. Of je ze nu opeet of herplaatst.

Ik word eerlijk gezegd een beetje moe van het constante "dieren redden". Soms lijken mensen dat meer voor hun eigen ego te doen dan voor het dier. Dan wordt er een zielig verhaal op Social media gezet hoe Harry de Hamster gered is van de slang en huppa, 1.000 likes. Of een blij varken in het gras waar iets bij staat van "dit varken voelt voor het eerst gras onder haar poten" en plots is het een hit. Ongeacht of dat het verhaal is. Lang niet alle dieren worden er beter van als ze gered worden. En voor Harrie de Hamster komt weer een naamloze, andere hamster. Want die slang moet toch eten.

Ik vind kleine dieren overigens vaak niet eens zo heel leuk om te hebben, ik heb het meer op volwassen exemplaren. Maar toch kies ik bewust om dieren bij een goede fokker te halen. Behalve de kat, die komt uit het asiel :-)

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Stoppen met fokken van dieren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 22:17

Ik heb liever dat mensen stoppen met fokken van mensen. Wereld is al over bevolkt en al geboren kinderen gaan hier door een slechter toekomst tegemoet.
Ik vindt dit erger dan wanneer mensen dieren fokken, die zijn doorgaans een mindere grote bedreiging voor deze wereld.

7ofhearts

Berichten: 2824
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Re: Stoppen met fokken van dieren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 08:29

Blussem , dit is niet alleen wat kort door de bocht....op den duur krijg je daar weer andere problemen mee. ( Kijk naar China )
Maar ik vind wel dat sommige mensen wat te gemakkelijk kinderen op de wereld zetten.
Het zou fijn zijn als ze kinderen krijgen en puur om de sex los van elkaar zouden zien..

troi
Berichten: 17016
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Stoppen met fokken van dieren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 09:00

Beetje apart idee ook dat je alleen maar dierenliefhebber bent als je hulpbehoevende dieren red. Ik ben dierenliefhebber en wil dieren ook voor mijn lol. Ik wil een mooi, vriendelijk en bruikbaar paard, een kat die mij plezier bezorgt en eieren leggende kippen waar weinig zorg in zit. Ik wil geen onbruikbare miskleunen.. Volgens jouw filosofie ben ik dan vermoedelijk geen ‘echte’ dierenliefhebber.

Qimm

Berichten: 15174
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 09:06

Kuggur schreef:
miga schreef:
Ik zou willen dat er meer mensen zouden denken zoals ik doe :o

Ben ik met je eens hoor. Zó irritant al die mensen die het wagen er een andere mening op na te houden dan ik.


Ik wilde ook iets in deze strekking zeggen.

moonsparkle
Berichten: 21731
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 09:10

Ik zou willen dat er meer honden fokkers waren van het ras waar mijn voorkeur naar uit gaat, dat zijn er weinig en als dan zijn ze al snel gereserveerd. En minder broodhandelaren in Nederland en/of broodfokkers in andere landen.
Overigens gaat mijn voorkeur uit naar een pup simpelweg omdat ik graag het hele leven meemaak, de fases en de pup dan kan opvoeden zoals ik wil.

Minder mensen op de wereld ben ik ook voorstander van, maar ik keek laatst het programma de toekomst is fantastisch en zolang ze bezig zijn met het namaken van baarmoeders, van huidcellen nieuwe kinderen gemaakt kunnen worden etc heb ik weinig hoop.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 20-10-19 09:14, in het totaal 3 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38317
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 09:12

moonsparkle schreef:
Ik zou willen dat er meer honden fokkers waren van het ras waar mijn voorkeur naar uit gaat, dat zijn er weinig en als dan zijn ze al snel gereserveerd. En minder broodhandelaren of broodfokkers in andere landen.

Andere landen?? Vergis je niet wat er in nederland aanwezig is qua broodfok.

judithM
Berichten: 1497
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 09:14

Ik sta versteld als ik het zuidlaardermarkt topic lees en mensen met 6 (shet) veulens die kant op gaan. Waarom???? Waarom fokken met die diertjes om vervolgens naar een markt te brengen en vervolgens totaal niet weten waar ze terecht komen. Veel van dit soort veulens gaan op transport naar het buitenland. Dat moet je niet willen denk ik. Oké als je een leuk dier hebt waarvan je weet dat je het veulen gewild is heb ik er niet zoveel problemen mee maar het nodeloos fokken voor de fun |(

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 09:19

Selectief fokken lijkt me wel een betere optie....
En dan ook dat de dieren niet gefokt wordt louter op uiterlijke kenmerken maar functioneel, op karakter, goed beendergestel, gewrichten die goed zijn en die zo in elkaar zit dat het dier goed kan doen wat het moet doen.

Dus werkelijke verbetering!

Behoud van het ras, is ook zoeken naar goede outcross.

Maar helemaal stoppen met fokken....
Waarom?

Overigens, ik vang wel honden op maar voor paarden opvangen heb ik niet genoeg ervaring.

luuntje

Berichten: 13984
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Stoppen met fokken van dieren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 09:57

Ik ben ook voor, zoals rakkie schrijft, functioneel fokken.
Karakter, gezondheid moet op gefokt worden en niet de kleur.

Kortsnuit honden en katten is dierenmishandeling in mijn ogen.
Veel te extreem gefokt.
Net als kraakbeenafwijkingen fokken, waarom?

Pretnesten zullen er wel blijven, maar hopelijk wel minder.

Katyatje

Berichten: 1863
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 10:13

Ik denk dat TS vooral bedoelt dat ze tegen doelloos fokken is? Als in, oh ik hou zo van mijn merrie, laat ons de hengst van de buren erop zetten ;) Op dat vlak kan ik het alleen maar eens zijn. Veel paarden worden onnodig gefokt.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 10:19

Ik doe alleen maar aan 'tweedehands' dieren.
Heeft de wereld nog wat aan.... *\o/*

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 10:23

Ik vind dat het ligt aan de diersoort en het ras.
Als je ziet dat de asielen uitpuilen met Stafford-achtige en deze soms jaren in de asiel zitten... dan vraag ik me af waarom deze nog gefokt worden door fokkers...
Als je dan andere rassen hebt die je amper of niet in het asiel ziet, daar ben ik dan weer niet tegen.

Maar als je het dan hebt over pretnestjes bij katten word ik ook alleen maar treurig omdat heel marktplaats vol staat met gratis kittens en ze overal maar op straat gedumpt worden.

mooney

Berichten: 7782
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 13:09

Katyatje schreef:
Ik denk dat TS vooral bedoelt dat ze tegen doelloos fokken is? Als in, oh ik hou zo van mijn merrie, laat ons de hengst van de buren erop zetten ;) Op dat vlak kan ik het alleen maar eens zijn. Veel paarden worden onnodig gefokt.

Vergis je niet, er zijn tegenwoordig ook mensen die tegen al het fokken zijn, doordacht of niet. Lijkt mij niet logisch op lange termijn, maar ze zijn er wel.

Ik ben niet tegen fokken, zolang er goed nagedacht wordt over het doel, hoe de gezondheid en functionaliteit verbetert kan worden en wanneer er alle nodige zorg wordt geboden.
Ik ben zelfs niet tegen fokken voor de verkoop, mits je zo fokt dat je fokproducten de grootste kans hebben om goed terecht te komen en de ouders voldoende hersteltijd krijgen.
Waar ik wel allergisch voor ben is mensen die eigenlijk al weten dat ze niet meer dieren kunnen houden dan ze op dat moment hebben, niet voor de verkoop fokken en dan fokken en kijken waar het schip strandt.

Popstra
Berichten: 13783
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 13:22

RaafSmits schreef:
Helemaal niet fokken zal uiteraard niet gaan, maar beduidend minder en beter geregeld, daar zou ik voor tekenen.
Nu kan iedere droplul die weet dat er een mannetje en een vrouwtje voor nodig is om een mogelijk nageslacht te creëren zichzelf tot “ fokker “ benoemen.
Daar mag wat mij betreft best wat tegen gedaan worden.

Dat geld ook voor veel paarden mensen die alles maar elk jaar vol douwen...

tessyke

Berichten: 8945
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: België

Re: Stoppen met fokken van dieren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 13:27

gelukkig dat dierenliefhebbers fokken, we hebben allemaal al wel eens het resultaat gezien van niet-dierenliefhebbers die fokken :=

Maar dan nog kunnen we het opsplitsen in mensen die fokken en mensen die vermeerderen.
Fokken is om te verbeteren en een steentje bij te dragen aan goed bloed, goede genen,....
Vermeerderen is kweken om te kweken zoals je heel veel bij shetlanders ziet.


Dus ik ben fan van verantwoord fokken (met eender welke diersoort) en tegen vermeerderen. :)

beert
Berichten: 2433
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Re: Stoppen met fokken van dieren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 13:31

Probleem is dan weer dat ook fokkers van Cavalier spaniëls, Perzen en andere doorgefokte dieren ook vinden dat ze verantwoord bezig zijn en het ras verbeteren. Want alle medische problemen komen bij hun niet voor. Alleen bij anderen..

Isabel_k

Berichten: 4769
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 13:56

Ik heb een heel leuk paard geadopteerd. Inmiddels van mij, maar met een gebruiksaanwijzing in het Chinees, zomereczeem, een trauma én twee onbekende problemen in het been die naar boven kwamen toen het trauma redelijk onder controle was. Ik heb er een leuk paard aan, maar veel kosten en we kunnen niets.

Daarom zou ik dat toch niet meer doen. Mijn volgende paard wordt een veulen zodat ik dit allemaal zelf in eigen beheer heb.

Hutcherson

Berichten: 7364
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 14:00

Ik zoek juist een jong dier zodat zowel dier als ik (met gezin) nog helemaal naar elkaar te vormen zijn. Jonge dieren zijn veerkrachtig en passen zich makkelijk aanm bovendien weet ik niet wat er eerder in het leven van een zwerf of asiel dier is gebeurt.
Mijn ervaring met een herplaatser is dat het nooit klikt (zal bij anderen ongetwijfeld wel zijn maar bij mij nog nooit gelukt).

troi
Berichten: 17016
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 14:01

Het is eigenlijk ook nogal arrogant om voor ‘verantwoord’ fokken te zijn en tegelijkertijd de vinger te wijzen naar ‘onverantwoord’ fokken. Ieder heeft zijn redenen om te fokken, wat maakt jouw reden superieur aan die van een ander?

De 1 gaat voor kleur en de ander voor uiterlijk of dressuur capaciteit en weer de ander voor karakter. Dat moet kunnen lijkt me!

Suliko

Berichten: 4323
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 14:10

KimD schreef:
miga schreef:
Ik vraag me zo vaak af waarom vele dierenliefhebbers fokken met dieren ?

Ik snap dat jonge dieren heel schattig zijn maar deze worden allemaal ouder en dan ?
Dan worden ze verkocht en moeten ze maar hopen op een mooi en goed huisje.

Ik zou willen dat er meer mensen zouden denken zoals ik doe :o
Stop met fokken en geef een dier dat er nu al is een mooie en fijne toekomst, dieren die als zwerver op straat gevonden zijn bijv. Of een paard van Stichting paard in nood of andere dieren die in nood leven.
Waarom een nieuw leven maken als er al zoveel hulpbehoevende dieren zijn ??
Zijn we dan dierenliefhebber ?


Godzijdank niet zeg.

Echte fokkers zorgen voor verbetering van het ras.

Al die honden uit het buitenland, dat is pas rommel. Dáár zouden mensen iets aan moeten doen, dat die honden in de toekomst niet meer bestaan. Actief die honden bestrijden ipv het weer op fokkers af te schuiven.

Niet ieder dier heeft er baad bij gered te worden.


Dit is wel erg kort door de bocht. Ik denk dat je je er niet bewust van bent hoe hard stichtingen zich inzetten om zwerfdieren in het buitenland (op vrijwillige basis, daar krijgen ze niet eens geld voor) te castreren/steriliseren en burgers inlichten om ervoor te zorgen dat de aantallen het afnemen.
Maar de oorzaak van het zwerfdierenprobleem in veel landen is vooral hoe men daar in eerste instantie met een huisdier omgaat, door ze te dumpen als ze in de weg zitten en ze bijvoorbaat niet te castreren/steriliseren.
Daar wordt enorm hard aangewerkt door non-profit organisaties.
Deze herplaatsen ook de gezonde/goede honden zodat ze niet weer op straat terecht komen en vanwege overcapaciteit. Mijn eigen ervaring met buitenlandse honden is dat ze juist enorm gezond en sterk zijn, hier en daar een met een rugzakje, maar vind ik niet dat een dier daar verder de dupe van moet worden wat de mens hem heeft aangedaan in de eerste instantie. Zolang het leefbaar is natuurlijk, voor alle betrokken partijen van zo'n dier. En probeer ik ook zeker niet te zeggen dat iedereen een 'kapot' dier moet nemen.

"Echte fokkers zorgen voor verbetering van het ras.", tja, dat zal vast in eerste instantie de insteek zijn. Maar hoe vaak gebeurt dat in de praktijk? Ik vrees dat het uitzonderingen zijn die daar oprecht mee bezig zijn. Hoe kan het anders dat vrijwel alle gangbare rasdieren een gigantische lijst met veel voorkomende klachten en ziektes met zich mee nemen?

Overigens worden er ook vaak genoeg jonge puppy's herplaatst vanwege zwangere zwerfdieren die worden opgevangen, dus dat je enkel via een fokker een onbeschadigd jong dier kan krijgen is ook niet waar.

Ik ben in de eerste instantie niet tegen fokken. Wel tegen het constant vermeerderen van dieren terwijl er al genoeg op de wereld zijn en het in stand houden van een waslijst aan aangeboren afwijkingen en grote kans op ernstigere ziektes en problemen. Daarin denk ik vooral dat het meer gecontroleerd zou moeten worden en er veel strengere eisen zouden moeten zijn.