Wat te doen met deze ontsnapper...

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dierenfan
Berichten: 9667
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 22:22

Overigens op die leeftijd en het feit husky zijnde ik zou persoonlijk gerust met gaan starten om te werken. Met 10 maanden lopen er al zat kilometers mee voor de kar en die lopen met 12 jaar nog. Wat er niet in zit komt er ook niet uit mits redelijke belasting. Naast fiets lopen start ik al met 6 maanden (ook de herders). Voor step, kar mountainbike start ik ook op die leeftijd en dan hebben we het over meters. Mijn nu 3 jarige herder liep met 10 maanden 2x per week 700 meter voor de mountainbike naast ervaren hond. Vond hij geweldig. Kostte 2 minuten en 10 seconden en zeer tevreden puber. Hij zit nog steeds geweldig in elkaar. Met goed tuig is de belasting nihil (aldus fysiotherapeut)

lovelance

Berichten: 2018
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 22:22

Nadeel met honden, mijn ervaring met Husky's ook, is dat elk succes beloond en daardoor is afleren echt bijna onmogelijk.
Ik heb de mazzel dat mijn husky broers geen volle husky's zijn, ze zijn daardoor iets milder.
Maar ik heb nu een kruising, 60% herder, 18% grijze wolf en de rest husky en malamute. Als pup was hij echt terror, hij was echt snel overprikkeld. Dus "moe" maken door veel te lopen en veel te doen werkte juist averechts en dit wil je bij een pup ook niet. Wij zijn gaan werken aan stress reductie, dit door met 11 weken al te beginnen met speurwerk. Deden we dit een tijdje (meer dan een week) niet, dan was hij niet meer te handelen in huis.
Geen idee of het voor jou hond een oplossing zou zijn. Maar ik hoop dat zijn neus gebruiken iets zal veranderen.
Mijn "pup" is nu 11 maanden en ik ben nu begonnen met hardlopen. Ik merk dat dit hetzelfde effect heeft als het speurwerk, hij is mentaal super kalm en rustig na het hardlopen.

Heel erg veel sterkte met je hond, ik snap je verdriet en frustratie.
Misschien is zo'n ijzeren buitenkennel wat? Deze zijn soms nog wel leuk op marktplaats te vinden en mee te nemen naar een eventuele nieuwe locatie.

KimD

Berichten: 20467
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 22:22

En dagopvang? Als je je ouders er niet mee wilt opzadelen is dat wel nog een oplossing.

senna21

Berichten: 11893
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 22:22

Wat ik begrijp, is dat een husky een echte roedelhond is, geen solitaire huishond/ familiehond.

dierenfan
Berichten: 9667
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 22:25

Overigens zelfs de Tsjechische wolfhond kwam niet uit de benchen van batabox. Daar zit een prijskaartje aan maarrrr geweldige kwaliteit

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 22:26

Kabayo, jij zegt hoeveelheid beweging maakt niet uit, 1 of 4 uur, maar heb je dit serieus geprobeerd? Ik bedoel dagelijks, beginnen met een wandeling van 2,5 uur en dan smiddags nog een uur? Want zo deden wij dat (minimaal!) en de husky's liepen dat met acht maanden al met gemak. En het grootste deel los.

Schuur_

Berichten: 4906
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wat te doen met deze ontsnapper...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 22:27

Of terug naar de fokker tot jij je leven op de rit hebt?

Duhelo

Berichten: 28589
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 22:30

dierenfan schreef:
Overigens zelfs de Tsjechische wolfhond kwam niet uit de benchen van batabox. Daar zit een prijskaartje aan maarrrr geweldige kwaliteit

Ah. Ik had hier ook een wolfhond proof bench staan. Resultaat: gebroken hoektand en 381 euro dierznartsrekening voor extractie. Sommige honden gaan zo ver door dat ze zichzelf kapot maken.
Het enige waar de mijne ontzag voor heeft is een schrikdraadje. Die aan de binnenkant van de kennel en ze doet geen enkele poging meer. Doet niks aan de oorzaak maar houdt wel je hond veilig.

Kabayo

Berichten: 14101
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-19 22:30

Nikass schreef:
Heb het topic in grote lijnen gelezen. Het klinkt alsof dit misschien geen hond is voor jou. En herplaatsen kun je dan juist beter doen nu hij nog jong is. Maar wel naar een echte husky liefhebber en niet naar iemand die voor het leuke koppie valt. ;)

Ik heb meerdere husky's uitgelaten en zelf een kruising husky gehad. Deze honden hebben juist ontzettend veel vrijheid nodig. (Hoe kan je hond in hemelsnaam op dag 1 al in de bench zitten...!?) Hoe meer je ze vastbindt of opsluit, hoe erger het wordt. De honden die ik heb gekend liepen allen los. Twee ervan waren inderdaad wel eens weg (eentje liep er op de Albert Cuyp ;) ) Mijn eigen hond niet, maar die liep wel uren per dag, was zelden alleen thuis, en als dat zo was kon ze in het hele huis en in de tuin en was er ook nog een andere hond. Snachts sliep ze waar ze wou, inclusief de slaapkamer.
Deze honden horen in de roedel. Een ren op een erf is ook geen oplossing.
Niet alleen je hond heeft bakken met energie, je moet zelf ook een tomeloze energie hebben :D en... tolerant zijn. Wil je een hond die je een beetje naar je hand kan zetten neem dan geen husky. Mijn hond was even eigengereid als aanhankelijk <3

Maar deze honden waren stuk voor stuk relaxed in huis, omdat ze veel vrijheid kregen, binnen en buiten. Bij mijn eigen hond heeft dat wel even geduurd voordat ze relaxed was, want die kwam met een rugzakje uit het asiel.
Maar het is "gewoon" een kwestie van goed opruimen van alles wat echt niet stuk mag, slopen en stelen niet teveel aandacht geven, en zorgen dat ze hun ei kwijt kunnen buiten.

Het is geen schande als je daar de tijd en energie niet voor hebt, maar gun de hond dan een andere baas, die dat wel heeft. Ik hoop dat je een oplossing vindt, maar wat ik lees zoals het nu gaat vind ik echt wel zielig.

Duhelo -O- repressie gaat de hond niet gelukkiger maken.

NB: Husky's zijn ontzettend inventief. Ik gaf mijn hond juist dingen die ingewikkeld open te maken waren, maar het lukte haar altijd, zonder stuk maken. Ook wist ze altijd deuren en kastjes en verpakkingen open te maken. :+

Ik vind het jammer dat je dan niet alles leest.

Hond heeft alle vrijheid van de wereld. Is op een boerderij en loopt de gehele dag los met meerdere honden. Word mentaal en fysiek veel uitgedaagd. Ik huis is het een super relaxte hond. Lekker slapen. Lekker relaxen. Niet vliegen of onrustig zijn.

Dag 1 in de bench was in de nacht. Samen met de andere hond. En dus maar voor even :Y)

Er is niks zieligs aan....


Anna79 schreef:
Speurhondentraining de Aanzet zit bij jou in de buurt. Ook hondenacademie Leeuwarden doet speuren.

Kan je speurwerk niet gewoon thuis of in je vrije tijd doen? Moet je dan altijd ergens heen?

Dankje voor de tip dierenfan. Ben er erg voorzichtig mee omdat mijn rottweiler een dik halfjaar kreupel is geweest en ed heeft...

Hardlopen lukt mij helaas niet lovelance ivm long problemen. Dankje voor je tips. Ik ga idd kijken naar een buiten kennel

KimD ik heb hier al antwoord op gegeven :)

Senna er is hier gewoon een roedel met honden :)

Schuur fokker woont in Zweden :+ en dit doet ie dus altijd al

Dierenfan ja heb ik geprobeerd . Volgens de hondenschool boeit dat ook niet veel. Een hond krijgt conditie van wandelen. Word ie gewoon niet moe van en stopt zeker geen sloopgedrag. Ik kijk even naar een batabox

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 22:32

KimD schreef:
Gloa schreef:
@KimD; mijn borders zitten niet in een bench. Die lopen altijd los in huis of op het erf. Ze hebben er wel hun puppy en puberperiode in gehad omdat we op die manier regelmaat en rust konden 'afdwingen' want dat doen ze niet uit zichzelf. In tegenstelling tot de teckelpup die we nu hebben moet je een werkhond leren om te rust te nemen.



De grootste bullshit die ik vandaag gelezen heb. :+ := Eerlijkheidshalve lees ik hem wel minstens drie keer per week, èn hoor ik hem geregeld van mensen die met hun 'probleemhond' komen aankloppen.

Echt, ik vraag me steeds af hoe het kan dat mensen nog steeds in de fabeltjes geloven.

Honden puberen niet, dat is een smoes voor eigenaren om het 'ongewenste' gedrag te verklaren, en een werkhond is ook een hond. Een Teckel kan net zo goed uit een werklijn komen, en dus een werkhond zijn.

Een hond hoef je niet te leren rust te nemen als je de juiste uitdaging bied. Ongeacht leeftijd of ras.

Wat is hier bullshit aan? Onder invloed van hormonen veranderd het gedrag (tijdelijk). Dat werkt bij alle zoogdieren zo.

Je kan een hond wel degelijk rust aanleren. Of eigenlijk is dat meer leren om prikkels te negeren. Denk je dat alle werkhonden continu aan het werk zijn van oudsher? Ik ben voor mijn opleiding veel in Wales geweest op het platteland. Op elk erf liggen wel meerdere borders compleet rustig aan de ketting. Die honden doen meestal 1 tot 2x in de week een klusje en verder niets. Geen neurotisch gedrag te bekennen. Maar er is dan ook niet veel te beleven. De gemiddelde hond in NL leeft in een wereld met veel meer prikkels of juist te geisoleerd van contact met de eigen roedel. Ik ga dus wel met je mee dat de husky waar dit topic over gaat teveel te verwerken krijgt en gebaat zal zijn bij meer rust en regelmaat.

Een teckel met een werkhond als een husky of border vergelijken gaat me een beetje ver.

Denise_Storm

Berichten: 2374
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 22:32

Even heel simpel gedacht wellicht: je hebt momenteel een meubel waar die niet 1, 2, 3 uitkomt. Misschien komt er inderdaad een moment dat die er weer uitkomt, maar dit kan je waarschijnlijk oplossen door tijdig het materiaal te vervangen? Wellicht is het een (jonge hond)fase, dat weet je nu nog niet. Ga daarnaast wat meer hersenwerk met hem doen, probeer hem mentaal uit te putten. Lichamelijk uitputten zou ik willen voorkomen, mede door gezondheid maar ook voorkomen dat die grens dus oprekt. Als je het juiste hersenwerk voor hem kan vinden, zal die daar uitdaging in vinden en dat zal hem uitputten.

Wat ik lees in je berichten is dat je volgens mij ook teveel op je bordje hebt liggen momenteel, waardoor dit de druppel is. Je lijkt vrij emotioneel, er zijn veel veranderingen; ook dit kan )negatieve) invloed hebben.

Knuffel voor jou TS, hoop dat er snel een betere tijd komt!

Edit: ik zou trouwens nu geen overhaaste beslissingen maken door de hond te herplaatsen. Mede door mijn eerste zinnen hierboven; momenteel ontsnapt die (nog) niet en kan je dat oplossen.

Kabayo

Berichten: 14101
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-19 22:34

De hond heeft trouwens 6 uur per dag sowieso rust ( en in de bench dus ook) dus is helemaal niet overprikkeld. Staat hier misschien wat warrig allemaal maar probeer te vertellen wat ik allemaal geprobeerd heb

Schuur_

Berichten: 4906
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 22:34

Nou en dan? Hond is rich ook van zweden naar NL gegaan? Zij heeft allicht ervaring met dit soort honden en kan dus helpen?

Kabayo

Berichten: 14101
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-19 22:36

Schuur_ schreef:
Nou en dan? Hond is rich ook van zweden naar NL gegaan? Zij heeft allicht ervaring met dit soort honden en kan dus helpen?

Fokker woont op een appartement met nog 4 honden. Lijkt mij ook niet verstandig dat beest daar helemaal heen te verslepen. Hij gaat enkel terug als ik hem herplaats. Dan neemt de Fokker hem terug. Ik breng hem daar niet even uit logeren om hem weer op te halen wanneer het mij past

Kairos
Berichten: 2732
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 22:39

Niet het hele topic gelezen, maar is jachttraining(is er ook voor pups) geen idee? Zo blijft ze mentaal bezig en daar zouden ze je vast ook wat huiswerk mee kunnen geven.

Kabayo

Berichten: 14101
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-19 22:40

Kairos schreef:
Niet het hele topic gelezen, maar is jachttraining(is er ook voor pups) geen idee? Zo blijft ze mentaal bezig en daar zouden ze je vast ook wat huiswerk mee kunnen geven.

We hebben kippen en katten. Is dat dan wel verstandig? Zou het jammer vinden als hij dan thuis helemaal niet meer los kan. Hij jaagt nu niet. Ook nooit gedaan

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 22:41

Kabayo je zegt snachts in de bench en overdag soms ook nog een paar uurtjes. Dat heb ik toch goed gelezen?
Ik ben overigens benieuwd of je mijn vraag wil beantwoorden betreffende beweging?

Mijn honden hebben geen van allen een bench gehad in hun leven, en allemaal gingen ze slapen als ze moe waren hoor. :Z Lekker op de bank met kop op schoot of ergens in de kamer, net waar ze behoefte aan hadden.
Ik ben niet tegen een bench met een deurtje open, en eventueel voor een korte time out als dat nodig is, maar structureel in een kooi worden opgesloten, ik zie niet waarom dat goed zou zijn voor een hond.

Kabayo

Berichten: 14101
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-19 22:43

Nikass schreef:
Kabayo je zegt snachts in de bench en overdag soms ook nog een paar uurtjes. Dat heb ik toch goed gelezen?
Ik ben overigens benieuwd of je mijn vraag wil beantwoorden betreffende beweging?

Mijn honden hebben geen van allen een bench gehad in hun leven, en allemaal gingen ze slapen als ze moe waren hoor. :Z Lekker op de bank met kop op schoot of ergens in de kamer, net waar ze behoefte aan hadden.
Ik ben niet tegen een bench met een deurtje open, en eventueel voor een korte time out als dat nodig is, maar structureel in een kooi worden opgesloten, ik zie niet waarom dat goed zou zijn voor een hond.

Ik zie niet in wat er goed aan is als een hond alles opkauwt. Die gaat dan vroeg of laat dood

Welke vraag bedoel je?
Edit. Hier heb ik gewoon op gereageerd.
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 18-10-19 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Berichten: 20467
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Wat te doen met deze ontsnapper...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 22:45

Je verhaal is inderdaad erg warrig.

Hoe ziet een week van de hond eruit op dagniveau?

Kabayo

Berichten: 14101
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-19 22:46

KimD schreef:
Je verhaal is inderdaad erg warrig.

Hoe ziet een week van de hond eruit op dagniveau?

Geen schema. Zoals ik zei. Loopt het meeste gewoon hele dagen los op het erf. Krijgt veel denkwerk. En ik loop sowieso 2 uur per dag. Vaak 4 uur. En verder gewoon rust slapen en kauwbotten :P
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 18-10-19 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Berichten: 14101
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Wat te doen met deze ontsnapper...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-19 22:47

Ik merk dat ik veel in herhaling moet vallen. Dit kost best veel energie. Ik ben al gesloopt. In de OP staat heel veel info.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 22:48

Maar ik ben dan oprecht benieuwd naar waarom je hond dit gedrag dan vertoont.
Wat ik dus lees is dat die niet overprikkeld kan zijn.
Genoeg fysieke beweging krijgt.
Genoeg mentale uitdaging.
Het geen verlatingsangst is.
Maar dat die toch niet kan tegen opsluiting. Maar als je hem los laat in een woonkamer sloopt die alles? Misschien is het gewoon geen hond voor opsluiting zelfs niet in een heel huis.

Is er buiten dan nergens een ruime plek die je echt afsluitbaar kan maken waar die met een vriendje in kan, of springt die daar dan ook weer uit?

Want in mijn opinie moet het toch ergens fout gaat als die niet alleen los kan blijven. En of het dan beweging is of angst om alleen te zijn dat laat ik dan even in het midden.

Ikzelf zou voor nu echt geen zwaardere bench of iets proberen in verband met verwondingen aan tanden en bek. Onze kruising kon je ook echt niet opsluiten in een bench, die knaagde, jankte en blafte net zolang tot ze eruit werd gelaten, maar als je haar dan los door het huis liet gaan was er niks aan de hand.

StonedRomy

Berichten: 7547
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 22:48

Husky’s staan erom bekend dat ze ontsnappen. Gewoon, omdat het kan.

Ipv een bench zou ik een goede kennel bouwen in de schuur. Deze kan je altijd meenemen als je een andere woning hebt.

Daarnaast is er veel veranderd in zijn leven en staan husky’s erom bekend snel overprikkeld te zijn. ‘ dom werk ‘ laten doen werkt vaak heel goed. Op een loopband zetten en laten stappen. Dan krijgen ze weinig nieuwe prikkels, maar wel hun beweging.

Het kan ook zijn dat er gewoon geen klik is tussen jullie. Jullie zien elkaar graag en hij zal ook echt naar je luisteren, maar soms heeft een hond een ander ritme nodig, een ander roedel, een andere aanpak of energie uit de omgeving. Dit kan je uittesten door hem ergens ‘ in training ‘ te zetten of te herplaatsen.

Je hebt verder voornamelijk jacht type honden. Dat maakt vaak ook al veel uit. De samenstelling van het roedel kan er al voor zorgen dat de hond overprikkeld is doordat hij de hele dag aan het ‘ vertalen ‘ is of zich moet inhouden of aanpassen.

Overprikkeld zijn komt niet alleen door activiteiten of door te weinig rust. Dit komt door indrukken, zich in moeten houden, verkeerd roedel, baasje wat emotioneel is enz enz.

Ik denk dat je voor jezelf even een pauze moet nemen. Breng de hond naar iemand toe die met hem overweg kan en kom zelf op rust. Kom over je relatie heen en krijg je leven weer op de rails. Niets mis mee als daar een jonge hond even niet bij past. Of ga helemaal voor je hond en laat de frustraties los. Dan komt hij maar uit de bench, zorg je gewoon voor een kennel waar hij niet uit komt. Het kan echt niet zo zijn dat je hond slimmer is dan je zelf bent als het over ontsnappen is. Ruim de paardenstal op en haal het gif weg. Als dat een veilige plek is, dan hoeft je hond niet in een bench te blijven liggen zonder te ontsnappen.

Kabayo

Berichten: 14101
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-19 22:50

alice0cullen schreef:
Maar ik ben dan oprecht benieuwd naar waarom je hond dit gedrag dan vertoont.
Wat ik dus lees is dat die niet overprikkeld kan zijn.
Genoeg fysieke beweging krijgt.
Genoeg mentale uitdaging.
Het geen verlatingsangst is.
Maar dat die toch niet kan tegen opsluiting. Maar als je hem los laat in een woonkamer sloopt die alles? Misschien is het gewoon geen hond voor opsluiting zelfs niet in een heel huis.

Is er buiten dan nergens een ruime plek die je echt afsluitbaar kan maken waar die met een vriendje in kan, of springt die daar dan ook weer uit?

Want in mijn opinie moet het toch ergens fout gaat als die niet alleen los kan blijven. En of het dan beweging is of angst om alleen te zijn dat laat ik dan even in het midden.

Ikzelf zou voor nu echt geen zwaardere bench of iets proberen in verband met verwondingen aan tanden en bek. Onze kruising kon je ook echt niet opsluiten in een bench, die knaagde, jankte en blafte net zolang tot ze eruit werd gelaten, maar als je haar dan los door het huis liet gaan was er niks aan de hand.

Ik snap er zelf ook niks van. Soms heb ik het idee dat hij het doet om mij te pesten. Maar ik weet dat honden niet zo denken... maar soms doet ie zo :+

In een hele grote schuur doet ie het ook hoor. En buiten los vervreet hij ook zo dingen. Gelukkig dan wel minder erge dingen... bloemen takken enzo

Kabayo

Berichten: 14101
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-19 22:52

StonedRomy schreef:
Husky’s staan erom bekend dat ze ontsnappen. Gewoon, omdat het kan.

Ipv een bench zou ik een goede kennel bouwen in de schuur. Deze kan je altijd meenemen als je een andere woning hebt.

Daarnaast is er veel veranderd in zijn leven en staan husky’s erom bekend snel overprikkeld te zijn. ‘ dom werk ‘ laten doen werkt vaak heel goed. Op een loopband zetten en laten stappen. Dan krijgen ze weinig nieuwe prikkels, maar wel hun beweging.

Het kan ook zijn dat er gewoon geen klik is tussen jullie. Jullie zien elkaar graag en hij zal ook echt naar je luisteren, maar soms heeft een hond een ander ritme nodig, een ander roedel, een andere aanpak of energie uit de omgeving. Dit kan je uittesten door hem ergens ‘ in training ‘ te zetten of te herplaatsen.

Je hebt verder voornamelijk jacht type honden. Dat maakt vaak ook al veel uit. De samenstelling van het roedel kan er al voor zorgen dat de hond overprikkeld is doordat hij de hele dag aan het ‘ vertalen ‘ is of zich moet inhouden of aanpassen.

Overprikkeld zijn komt niet alleen door activiteiten of door te weinig rust. Dit komt door indrukken, zich in moeten houden, verkeerd roedel, baasje wat emotioneel is enz enz.

Ik denk dat je voor jezelf even een pauze moet nemen. Breng de hond naar iemand toe die met hem overweg kan en kom zelf op rust. Kom over je relatie heen en krijg je leven weer op de rails. Niets mis mee als daar een jonge hond even niet bij past. Of ga helemaal voor je hond en laat de frustraties los. Dan komt hij maar uit de bench, zorg je gewoon voor een kennel waar hij niet uit komt. Het kan echt niet zo zijn dat je hond slimmer is dan je zelf bent als het over ontsnappen is. Ruim de paardenstal op en haal het gif weg. Als dat een veilige plek is, dan hoeft je hond niet in een bench te blijven liggen zonder te ontsnappen.

Naar wie zou die moeten dan -O- Wie zou er zo'n vervreter vrijwillig in huis willen hebben := dan kom je snel uit bij iemand die er geld voor vraagt. En dat heb ik even niet extra.. helaas :( verder ben ik het met je eens hoor!