Hond opnieuw leren loslaten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mjelleke
Berichten: 691
Geregistreerd: 07-01-18

Re: Hond opnieuw leren loslaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 18:44

Mijn hond had ook moeite met los (hadden iets teveel gewerkt aan netjes vasthouden geloof ik). Wat bij ons goed heeft gewerkt is direct het speeltje weer teruggeven.

Je wil dat de beloning (voertje, braaf, ander speeltje) sterker is dan de negatieve associatie (speeltje kwijt, leuke spel stopt). Het doorspelen is een super sterke beloning, en dat kun je gebruiken.

Dus: spelen; onderbreking (brokje); direct verder spelen.

Na een tijdje gaan de onderbrekingen makkelijker, dooft de negatieve associatie uit en dan kun je er een commando aan gaan koppelen.

Toffeltje

Berichten: 527
Geregistreerd: 08-08-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 18:54

Sorry, ik heb geen oplossing voor je, maar ik moest wel meteen aan dit plaatje denken:

Afbeelding

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: Hond opnieuw leren loslaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 19:11

Ik zou duidelijke regels opstellen. Ik heb een kelpie en een cattle dog die allebei ook wel vallen onder het type dat geobsedeerd kan raken met een balletje. Daarom heb ik vanaf dag één duidelijke regels gesteld omtrent gooien van speeltjes. Nu weten ze heel goed wanneer het spelletje gespeeld wordt en wanneer niet.

Zo mogen ze niet zelf bepalen wanneer het spel begint. Als ze zelf aankomen lopen met een speeltje en verwachten dat ik het gooi, negeer ik ze. Ze mogen er zelf wel mee spelen (maar ook niet obsessief, die neiging hebben ze gelukkig ook niet) maar zij bepalen niet wanneer ik met hen speel.

Niet loslaten na een paar keer herhalen betekent einde spel. Mijn cattle dog maakt frisbees en balletjes wel graag even dood voordat hij ze afgeeft (schudden, hij mag niet kauwen of kapot maken), dat sta ik dan tot op zeker hoogte toe. Maar als hij niet ophoudt met schudden terwijl ik zeg dat het klaar is, loop ik weg.

Ik kan niet uit je verhaal opmaken of je hond dit ook doet met nieuwe speeltjes? Anders zou ik een hele bak speeltjes kopen bij de action en gaan trainen. Dus voor hem zitten, balletje geven en meteen een andere geven (als hij dan wel loslaat) of iets lekkers geven. Op die manier heeft hij ook nog niet de tijd zich te hechten aan de balletjes. Je gaat dan heen en weer tussen verschillende balletjes. Dus niet dezelfde twee.

Daarnaast zou ik dus echt strengere regels stellen. NIET de bal gooien wanneer hij daar om vraagt. Niet loslaten is stoppen.

Misschien kan je eens een lesje dog frisbee volgen? Heel wat honden in mijn trainingsgroep hebben moeite (altijd die border collies :Y) ) met loslaten maar eigenlijk leren ze allemaal in een paar lessen wel dat loslaten veel leuker is.

Xanthippe

Berichten: 1723
Geregistreerd: 02-12-08
Woonplaats: België

Re: Hond opnieuw leren loslaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-19 09:22

Mjelleke, klinkt goed, buiten dat hij dus niet loslaat voor een voertje.
Mij heeft het ook altijd geleken alsof dat het balletje terug weggooien ook doorspelen is, maar ziet hij dat dan niet zo?

Toffeltje, zo is het dus exact :D

Kaus, duidelijke uitleg, bedankt.
Ik moet zeggen dat ik het niet goed weet met nieuwe speeltjes, omdat hij niet zo vaak nieuwe krijgt. Ik krijg vaak afgedankte tennisballen, waar dus niets aan is, maar waar Noxx heel blij mee is. Hij doet er ook erg lang mee, sloopt er geen enkele.

Dat lesje is nog wel een idee, eens even zoeken of die lessen ergens in de buurt gegeven worden.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 18:49

Ik begrijp niet precies je probleem.
Mogelijk is het handig intentiever en creatiever naar je hond te kijken. Het lijkt alsof jij graag wilt spelen op jouw manier maar ik denk dat je dat moet loslaten. Ook als hij een speeltje niet loslaat dan spelen jullie toch? Jij hoeft toch niet perse dat speeltje zelf in handen te krijgen? Maak die vertaal slag in je hoofd. Waar houdt je hond van, wat biedt hij aan, waarom en hoe kunnen jullie daar samen wat van maken.

Het lijkt alsof je vooral gebrand bent op een soort trek-spelletjes of apporteren maar dat is natuurlijk een heel beperkt speel-aanbod.

Wat geef je je bordercollie om zijn bovenkamer te gebruiken? Is hij voldaan? Kan hij voldoende nadenken? Krijgt hij naast voldoende beweging ook voldoende uitdaging? Wat doe je allemaal?

Dat continue gespitste bordercollie gedrag niet willen dat snap ik (continue blijven staren en alles voor je voeten leggen, in het bos alleen maar gefocust zijn om takken en steentjes te staren etc) maar dat probleem lees ik niet bij je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 19:15

:)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-05-23 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Michelle_

Berichten: 3189
Geregistreerd: 22-01-06
Woonplaats: Rotterdam/Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 19:24

filmpje van cesar die tips geeft.

Mijn hond had ook moeite met speeltjes los laten, na dit filmpje wezen oefenen en het gaat steeds beter.

Ik pakte ook altijd het speeltje en trok het dan snel weg of het werd een trek spelletje.

Wispeltuur
Berichten: 1600
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 19:45

Hij zal het snel genoeg leren dat hij geen keuze meer heeft. Ik word altijd zo verdrietig van dit soort uitspraken. Ik vind Hannanas haar denkwijze een stuk prettiger en eerlijker naar de hond toe.

Cesar zou ik persoonlijk ook heel ver bij uit de buurt blijven.

Mijn gedachte is inderdaad probeer het eens om te denken en te kijken naar hoe het leuk is voor jou hond en niet voor jou.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 19:57

Djali schreef:
Mij lijkt het eerder een dominantiekwestie...

Ik zou niet beginnen met snoep etc maar gewoon met weinig woorden en heel kordaat de bal afpakken. Het is JOUW bal. En zeker niet negeren en hem gewonnen geven.

Krijg je hem echt niet uit zijn bek dan moet je ofwel drukken tegen de tanden (weet niet goed hoe dat uit te leggen..) ofwel een ander speeltje in de plaats. Ook al blijft hij dan gefocust op het oude speeltje. Zolang hij maar lost :)

Hij zal het snel genoeg leren dat hij geen keuze meer heeft.

En dan kan je daarna nog met toestemming van jezelf trekspelletjes met hem spelen, vinden ze heerlijk. Uiteraard moet hij hem dan ook altijd weer afgeven:)


:7 Hier breekt mijn hart wel van.. jij wilt je kameraad (in dit geval hond, maar trek het ook door naar oa een paard) aanleren te “luisteren” (buigen) en geen keuze(s) te geven?

Gedver zeg, laten we die praktijken toch eens achter ons laten. Die horen in de prehistorie. Waar is het respect voor het andere (anders dan wij mensen). Moet het altijd weer op onze manier?

Je hebt het hier over een hond die zijn eigen speelgoed graag blijft vasthouden. Wat is hier fout aan? Waarom zou je geen andere wegen zoeken als jij (de baas) moeite hebt met spel-contact?

En waarom is er sprake van dominantie?

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Hond opnieuw leren loslaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 20:00

TS misschien vind je hond het wel een sport om jou steeds bijna het speeltje te kunnen laten pakken.. who knows! Wij zijn er niet bij. Misschien kun je het laten filmen? Mogelijk dat er dan wat meer gezegd kan worden.

Heb je hem wel eens een fitness bal gegeven om te drijven? (Treibbal)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 20:10

Gaan jullie alvast de dierenbescherming bellen? }>

Een BC is ontzettend slim. Een paar keer consequent de bal niet bij zich laten houden is voldoende om dat voor eens en altijd te begrijpen. Dat is dan gewoon een regel die geleerd wordt.

Dat jullie daar onmiddellijk hartverscheurende praktijken bij inbeelden kan ik niet helpen :o

Mevr_Meeuw
Berichten: 29
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 20:23

Ik zou je ook de manier die Zoe beschrijft aanraden. Je geeft al aan dat hij het voor lekkere voertjes niet doet, dus de beste beloning voor het loslaten is waarschijnlijk spel. Hij moet leren dat het leuker is om los te laten dan vast te blijven houden. 



Zorg dat je meerdere trekspeeltjes binnen handbereik hebt (minimaal twee). Je kunt een trekspel met hem starten en daar laat je hem bij ‘winnen’ (onze border loopt dan meestal met zijn gewonnen speeltje weg). Vervolgens pak je een tweede speeltje en gaat daar heel fanatiek mee doen: ermee op de grond slaan, met je stem enthousiast, alles om te zorgen dat Noxx de keuze maakt met het speeltje te spelen dat jij hebt! Dus: het speeltje van de baas is het leukst, leuk genoeg om het andere los te laten. De beloning is dan het trekspel met jou. 


Als dat gemakkelijk gaat (of misschien is dat sowieso al geen probleem :) ) ga je vanuit je enthousiaste trekspel inderdaad opeens stilvallen, zoals Zoe zegt. Je houdt het speeltje wel vast, niet trekken, geen stemgeluid, je doet NIKS. Misschien heb je een lange adem nodig de eerste keren, maar op het moment dat Noxx loslaat beloon je meteen door het trekspel weer te starten, lekker fanatiek en met je speelstem. Die van ons zou snel doorhebben dat het meer oplevert om los te laten dan om te blijven trekken, het is immers veel leuker als jij lekker enthousiast meespeelt.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 09:32

Djali schreef:
Ik zou niet beginnen met snoep etc maar gewoon met weinig woorden en heel kordaat de bal afpakken. Het is JOUW bal. En zeker niet negeren en hem gewonnen geven.


Nee, het is de bal van de hond. En ik dacht dat TS wilde spelen met haar hond, geen wedstrijd waarbij er een winnaar en een stomme loser is.

Djali schreef:
Krijg je hem echt niet uit zijn bek dan moet je ofwel drukken tegen de tanden (weet niet goed hoe dat uit te leggen..) ofwel een ander speeltje in de plaats. Ook al blijft hij dan gefocust op het oude speeltje. Zolang hij maar lost :)


Welk effect heeft het drukken op de tanden?

Djali schreef:
Hij zal het snel genoeg leren dat hij geen keuze meer heeft.


Dus ook tijdens het spel moet de hond beseffen dat die geen eigen inbreng heeft en dat die altijd moet spelen zoals zijn mens dat wil? Of wat bedoel je precies met geen keuze hebben?

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Hond opnieuw leren loslaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 10:06

Als je je hond wil breken, een border wil hebben die zijn baas niet meer vertrouwd en je band mee weg is moet je vooral het advies van djali volgen.

Ik heb 5 borders waarmee ik train. En geen enkele waarmee die aanpak zou werken.
Border zijn gevoelige honden. Je moet met ze samenwerken. Een border die zijn baas vertrouwt gaat door een vuur voor zijn baas. Maar eens je het vertrouwen beschadigd ben je een heel eind van huis.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 10:25

Djali schreef:
Gaan jullie alvast de dierenbescherming bellen? }>

Een BC is ontzettend slim. Een paar keer consequent de bal niet bij zich laten houden is voldoende om dat voor eens en altijd te begrijpen. Dat is dan gewoon een regel die geleerd wordt.

Dat jullie daar onmiddellijk hartverscheurende praktijken bij inbeelden kan ik niet helpen :o


Dat is toch de wereld op zijn kop?
Heb je een rete slimme hond, kies je voor “hij leert snel genoeg geen keuze te hebben”, terwijl je juist legio manieren hebt om te (leren) communiceren! Echt, de beperking zit niet bij de hond maar bij de mens. Het stemt me verdriet als een mens niet verder kan kijken. Je doet jezelf en het dier echt tekort.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 10:26

Ben benieuwd hoe Noxx reageert op mevr meeuw haar beschreven optie, gaat noxx voor het andere in jouw handen of blijft hij bij zijn bal in zijn bek.

rien10
Berichten: 14672
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Hond opnieuw leren loslaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 10:33


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 11:07

Ik lees hier dingen als stomme loser, hond breken, hond in niets een keuze geven,... wauw. Dat is best wel wat :oo

Gewoon omdat ik van mening ben dat je ten allen tijde speelgoed van je hond moet kunnen afpakken?
Waarom zou dat niet moeten kunnen dan?

Jullie doen alsof ik het speelgoed uit hun bek klop, hoe komen jullie daar bij? Dat ik hem kan afpakken wil niet zeggen dat ik dat onvriendelijk doe :? Ofwel hebben jullie een erg rijke fantasie ofwel mis ik hier zelf wat. Leg het mij dan ajb uit.

Absoluut zijn er hier duidelijke regels in huis met de honden. Ik zou niet weten waarom niet :o?
Als ik nee zeg dan is het ook nee hoor... net zoals bij mijn kind. En ja, ook paard.

Oh ja, dat hierboven iemand dan meteen begint over dat ik iemand ben die mijn paard geen keuze laat en in een bepaalde houding laat lopen - is dat echt serieus? 8)7

Als mijn kind een trekspelletje speelt met de hond, en zij zegt "los" om wat voor reden dan ook, dan moet de hond gewoon loslaten. Of moet de hond haar dan maar omver trekken?
Net zoals met eten. Uit veiligheid leer ik mijn honden altijd om eten altijd af te kunnen geven. Een keuze waar ik al meermaals erg blij om ben geweest.

Dus nee - ik zie echt het probleem niet.
Dat jullie een andere mening hebben is uiteraard geen probleem, er zijn evenveel opvoedingsmethoden als dat er hondenbaasjes zijn.

En in een topic komen er ook altijd alle soorten reacties en tips. Om maar meteen persoonlijk in de aanval te gaan als je het niet eens bent, vind ik een beetje apart.

Wie zich zorgen maakt om het welzijn van mijn honden (border collies , en het zijn niet mijn eerste), mag altijd een PB sturen. Met plezier geef ik jullie mijn adres zodat jullie eens kunnen komen kijken hoe leuk wij samen kunnen spelen, zowel apporteren, trekspelletjes, kunstjes, zoekspelletjes, noem maar op. Of beter: hoe mijn kind dat al doet van zodra ze maar kon lopen.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 13:14

Djali schreef:
Ik lees hier dingen als stomme loser, hond breken, hond in niets een keuze geven,... wauw. Dat is best wel wat :oo


Jij introduceerde de term 'hem niet gewonnen geven'. En waar gewonnen kan worden is er dus ook een verliezer.

Xanthippe

Berichten: 1723
Geregistreerd: 02-12-08
Woonplaats: België

Re: Hond opnieuw leren loslaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-19 12:09

Hannanas, je laatste alinea klopt wel hoor, dat doet hij ook. Op wandelingen kan het echt lang duren voor hij een grote boodschap doet, omdat hij zo gefocust is op takken. Eens hij door heeft dat ik er niets mee doe, gaat hij wel.
Ik wil inderdaad graag met hem spelen, omdat hij ook aangeeft dat hij dat graag wil. Maar hij maakt het zichzelf en mij wel heel erg moeilijk om dat door te zetten, aangezien hij niet loslaat.

Djali, dominant is hij totaal niet, dat heeft hier echt niets mee te maken.

Wispeltuur, waarom bij Cesar uit de buurt blijven?
De hond lijkt het heel leuk om te spelen, maar door het niet loslaten lukt dat dus niet.


Het is inderdaad zijn speelgoed, zo zie ik het ook. Ik heb ook nooit een punt gemaakt van het feit dat Noxx zijn dekens en/of kussens stuk bijt, want het is van hem. Hij doet ermee wat hij wil.

Ik zal eens proberen om het te filmen. Het is wel zo dat als ik mijn hand naar zijn kop beweeg om het speeltje te pakken, dat hij zijn kop dan wegdraait. Of dat voor hem een spel is of schrik om zijn bal kwijt te geraken, geen idee.
Hij heeft geen echte treibbal, maar wel gewone, grote voetballen, waar hij ook enkel mee speelt als wij ze wegstampen.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 15:04

Spelen kan ook dmv parcours training. Met oa van die wiebel-kussens en fitnes-steps etc. Of oefen in het bos het lopen voor, achter, links en rechts van je. Etc etc. Waarom perse met de bal/stok willen spelen?

Wat gebeurd er als je hem eerst laat zitten en dan pas bukt voor de bal? Desnoods lekker wat brokjes op de grond gooien voordat je de bal gaat pakken.

Xanthippe

Berichten: 1723
Geregistreerd: 02-12-08
Woonplaats: België

Re: Hond opnieuw leren loslaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-19 15:14

In het bos probeer ik vaak om hem wat te laten springen, hindernisjes doen,...
Met de bal wil ik die omdat hij aangeeft dat hij dat leuk vindt.
Voor brokjes laat hij niets los.