Kat krijgt paniek met poepen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
collendoorn

Berichten: 2723
Geregistreerd: 04-04-02
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-19 08:20

ellepel schreef:
jee wat raar? heb je al iets als feliway geprobeerd ?
hoe is ze bij jouw vriend eigenlijk, kan die haar goed oppakken en aaien enzo?


Nee eigenlijk niet! Geloof daar nooit zo in maar in dit geval wil ik alles wel proberen.

Jaa dan is ze ook super lief, hij is op dat moment heel rustig gebleven en ook niet boos geworden en daarna geaaid.

Lukasje
Berichten: 11293
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Kat krijgt paniek met poepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 10:11

TS toch moet ik zeggen dat ik het knap vind dat jullie niet compleet uit jullie dak gaan. Pipi op het aanrecht, kaka op de krabpaal ... Niet evident!

Heeft ze nu nog diarree?

Moon_light94

Berichten: 3427
Geregistreerd: 10-03-10

Re: Kat krijgt paniek met poepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 10:15

Wat een lastig probleem!

Wat doen jullie nu met de poep, gooien jullie dat direct weg? Bij kittens die het niet snappen werkt het nog wel eens om de poep in de bak te leggen, zodat ze snappen wat de bedoeling is. Dit is uiteraard een andere situatie, maar stel dat het inmiddels aangeleerd gedrag is geworden, zou dat misschien kunnen helpen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 10:16

Maar Luskasje waarom zou je uit je dak gaan als een dier uit onmacht, pijn en angst zijn behoeften ergens doet waar dat nou net niet helemaal de bedoeling is?
De kat van mijn ouders vindt het heel prettig als ik nogal stevig zijn buik masseer als hij zo een last heeft. Die krijgt om de drie dagen een speciaal laxeermiddel al jaren.
Die is keurig zindelijk, maar een zeldzame keer als hij echt moeite heeft zit hij wel eens ineens in de gang of woonkamer te poepen. Tja, niet de bedoeling, niet fijn, maar niemand die het in zijn hoofd haalt om boos te worden op het beestje.

Hevonen

Berichten: 5626
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Kat krijgt paniek met poepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 10:22

Ik denk echt dat meer onderzoek nodig is. Heb heel veel katten gehad, ook met rare ontlastingsproblemen. Eigenlijk altijd lag er een darminfectie of andere kwaal aan ten grondslag.
Zoiets wordt geen gewoonte voor katten, ze zijn echt liever zindelijk.

Heb zelf een tijdje Feliway geprobeerd omdat de kater waarover ik eerder schreef overal plaste en zelfs sproeide. Er was toen net een nieuwe kat bij gekomen. Feliway hielp totaal niet. Het helpt soms vast wel, maar niet bij mij.
Het kwam bij hem dus door blaasontsteking.

BIj jou kat denk ik eerder aan darmproblemen, of een hevige allergie.

Overigens knap van je hoe rustig je eronder blijft, want het is natuurlijk strontvervelend ;)

suus_toes

Berichten: 984
Geregistreerd: 01-05-07
Woonplaats: Eenrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 11:51

collendoorn schreef:
ellepel schreef:
jee wat raar? heb je al iets als feliway geprobeerd ?
hoe is ze bij jouw vriend eigenlijk, kan die haar goed oppakken en aaien enzo?


Nee eigenlijk niet! Geloof daar nooit zo in maar in dit geval wil ik alles wel proberen.

Jaa dan is ze ook super lief, hij is op dat moment heel rustig gebleven en ook niet boos geworden en daarna geaaid.




Wel een hele andere situatie, ik geloofde ook niet in een faliway. Maar op den duur toch maar één opgahangen in de woonkamer, en ons kat was binnen de kortste keren rustig en relaxed. (toeval? Geen idee) 't flesje is niet eens leeg gekomen bij ons, maar hoef 'm nu niet meer te gebruiken.

Dus misschien toch het proberen waard...

collendoorn

Berichten: 2723
Geregistreerd: 04-04-02
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-19 14:19

Strontvervelend :') mooie woordgrap !! Haha
Maar dat is het zeker, wat eerder al werd gezegd je helpt jezelf er niet mee als je er heel boos en gefrustreerd van word, ik ben er namelijk van overtuigd dat ze dit niet zomaar doet.


SimoneeM daar had ik nog niet aan gedacht maar dat kunnen we zeker wel doen!! Nu gooien we het gelijk maar weg.
Het is nu namelijk gewoon hele goeie normale poep, geen diarree meer.

En als het niet overgaat in de loop van deze dagen zullen ze het idd ook verder moeten gaan onderzoeken, denk dat ze dan ook wel darmen gaan checken toch?
Blaas zien hun geen problemen van want de plassen die ze dus doet zijn groot en de metacam is anders een optie bij blaasontsteking

Moon_light94

Berichten: 3427
Geregistreerd: 10-03-10

Re: Kat krijgt paniek met poepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 14:23

Ben benieuwd :j

Denk niet dat mijn tip per se veel uithaalt hoor, maar je weet het nooit, tis een simpel iets om te proberen, terwijl je wacht/bezig bent met eventueel verder onderzoek :)

Vind inderdaad wel dat jullie er goed mee omgaan! Zeker met ook nog een klein kind in huis kan ik me voorstellen dat dit je tot wanhoop kan drijven.

liesje84
Berichten: 578
Geregistreerd: 22-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 14:56

Jeetje wat een lastig probleem.
SimoneeM zit in de goede richting denk ik, zo doen we het bij de kittens ook.
Dus poep in de bak leggen en eventueel keukenpapier met plas ook.
Ik zou haar na haar slaapje elke keer op de bak zetten en erbij blijven,
meen te hebben gelezen dat ze wel op de bak wou met jou er naast.
Mocht ze wat op de bak doen dan prijzen totdat ze scheelt ziet. (denk blije badjuf)
Dit is hoe ik hier alle kittens zindelijk krijg.

Als ze de bak zo eng vind kan je ook 1tje leeghalen en haar erin voeren of een lekker bedje inmaken.
Ze zal zich weer veilig moeten voelen voordat ze weer op de bak gaat zitten.

Hannanas
Berichten: 13024
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Kat krijgt paniek met poepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 16:47

Wel een beetje kort door de bocht van de dierenartspraktijk. Blaasontsteking komt echt niet alleen voor met kleine plasjes. Dus wat ik je zou aanraden is wél urine opvangen en laten controleren op het complete pakket (eiwitten, suiker, bloed, struviet, bacteriën etc)

Het is wel raar dat het tegelijk begonnen is met poepen. Het lijkt iets problematisch mogelijk met de sluitspieren? Dan zou spasmoglucinol nog een probeersel zijn (wel eens ingezet bij blaasontstekingen vanwege kramp).

Ik zou wel alles willen uitsluiten voordat je er vanuit gaat dat het gedrag is. Dus bloed-, ontlasting- en urineonderzoek.

Tancreda4

Berichten: 24055
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Kat krijgt paniek met poepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 22:24

Mijn ervaring is dat blaas ontsteking of blaasgruis idd niet alleen kleine plasjes hoeven te zijn. Hier opeens enorme plassen overal, en die had toch ecbt blaasontsteking. Wel echt een lastig en rottig probleem zo omdat het ook zoveel troep en overlast in huis geeft.... Heel sneu!!

senna21

Berichten: 11862
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Kat krijgt paniek met poepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 22:55

Ik zou eerst een aantal medische oorzaken uitsluiten voordat je het als een gedragsprobleem bestempeld. Pijn en ontstekingsreactie uitsluiten is niet zo ingewikkeld.

collendoorn

Berichten: 2723
Geregistreerd: 04-04-02
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-19 23:30

Ze zit nu aan de metacam nog om dus pijn uit te sluiten. Je kan ook niet alles door elkaar heen testen het is nu eerst pijn uitsluiten en zien of ze dan wel op de bak gaat (niet echt dus). En ze zeggen het niet alleen door de kleine plasjes maar als het een blaasontsteking zou zijn zou ze ook metacam krijgen en die krijgt ze dus al.

Vandaag is verder goed gegaan, na het eten vond ik haar erg onrustig dus ik dacht til haar gewoon op en zet haar op de bak. En warempel begon ze gelijk te plassen.
Maar dus nog altijd niet poepen op de bak...

Ik onthoud al jullie ideeën en gedachte, want ik ben bang dat dit na het weekend nog niet over is en dan overleggen we verder bij de dierenarts hoe of wat. Nog altijd erg blij dat jullie zo meedenken en medeleven

Enjoy_

Berichten: 609
Geregistreerd: 09-06-07
Woonplaats: Heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 23:31

Ik zou ook gaan voor verder onderzoek, metacam helpt tegen de pijn, maar blijkbaar helpt het niet tegen wat er aan de hand is. En omdat ze ook blijft braken (sowieso staat in de bijsluiter om te stoppen met metacam bij braken hè?), misschien toch een foto en/of echo. Een goede gedragstherapeut zou ook niet beginnen voordat er medische zaken zijn uitgesloten, maar die krijgen wel zoveel uitzonderlijke patiënten, dat ze misschien wel een goeie tip heeft om in welke hoek het te zoeken! (Zo van, ik had een keer een patiënt met dezelfde “symptomen” en die bleek later xyz te hebben, misschien kan je dat eens laten onderzoeken)

Ik vind dat jullie het echt lang uithouden met haar. En hoop heel erg dat er snel iets duidelijk wordt.

Edit:
Nog even voor de beeldvorming:
- 1 plasje op kattenbak, daarna alles weer er naast. Doet grote plassen
- Braakt (is dat onverteerd eten of tot gal aan toe?)
- Heeft nu vaste ontlasting
- drinkt ze veel meer of juist minder dan normaal?
- aangekomen/afgevallen geen verschil.
Laatst bijgewerkt door Enjoy_ op 11-10-19 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt

xPabloBokt

Berichten: 9445
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 23:31

Misschien een nieuwe bak aanschaffen? Een grotere?

collendoorn

Berichten: 2723
Geregistreerd: 04-04-02
Woonplaats: noord-holland

Re: Kat krijgt paniek met poepen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-19 07:23

Dinsdag heeft ze voor het laatst gespuugd dus dat is gelukkig opgehouden, dit wisselende van gal tot onverteerd eten.
Gister na het eten heb ik haar op de bak gezet en ging ze plassen.
Dus sinds woensdag avond ook niet meer in huis geplast.
Alleen dat poepen blijft dus een ding.

Qua eten en drinken zien we niks anders, ze drinkt goed en eten is niet haar passie als je het vergelijkt met haar broer.

Ze was maandag zo goed als op haar gewone gewicht, dat scheelde bijna niks. Voor nu weet ik dat niet.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Kat krijgt paniek met poepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 17:15

Zet je haar sowieso ook regelmatig op de kattenbak? Anders even om de zoveel tijd haar erop zetten?

hetbommeke

Berichten: 2885
Geregistreerd: 11-05-08
Woonplaats: Aan 't Korte Lontje

Re: Kat krijgt paniek met poepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 17:49

Andere bakvulling proberen? Geen idee hoor of het helpt.

Onze kat vertikt het om de bak te gebruiken als daar houtkorrels in liggen. Dan vind ik ook overal plas en poep terug maar niet in de bak.

Kat gaat alleen netjes op de bak als daar fijne steentjes/korrels in liggen. Weet even niet hoe het heet. Grijze kleine steentjes, fijn, te koop bij Appie.

xPabloBokt

Berichten: 9445
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 20:31

hetbommeke schreef:
Andere bakvulling proberen? Geen idee hoor of het helpt.

Onze kat vertikt het om de bak te gebruiken als daar houtkorrels in liggen. Dan vind ik ook overal plas en poep terug maar niet in de bak.

Kat gaat alleen netjes op de bak als daar fijne steentjes/korrels in liggen. Weet even niet hoe het heet. Grijze kleine steentjes, fijn, te koop bij Appie.


Ik heb sensitive van de AH, doen onze 2 katten het heel goed op.

collendoorn

Berichten: 2723
Geregistreerd: 04-04-02
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-19 23:25

Pepperrr schreef:
Zet je haar sowieso ook regelmatig op de kattenbak? Anders even om de zoveel tijd haar erop zetten?

Ja doe ik zeker, maar 90% van de keren draait ze zich om en loopt weg.


hetbommeke schreef:
Andere bakvulling proberen? Geen idee hoor of het helpt.

Onze kat vertikt het om de bak te gebruiken als daar houtkorrels in liggen. Dan vind ik ook overal plas en poep terug maar niet in de bak.

Kat gaat alleen netjes op de bak als daar fijne steentjes/korrels in liggen. Weet even niet hoe het heet. Grijze kleine steentjes, fijn, te koop bij Appie.

Ze hebben dit merk grit echt al vanaf het begin, maar zeker het proberen waard.

Vandaag een dagje zonder poep of plas, al geloven we niet dat we morgen ochtend niks gaan vonden, maar fingers crossed. Je weet tenslotte maar nooit

collendoorn

Berichten: 2723
Geregistreerd: 04-04-02
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-19 12:10

Waar het gister dus de hele dag goed gegaan maar waar we de ellende vandaag al verwachtte was helaas dus ook zo. Vriendin paste op de kleine dus die had de pech.

Ze plaste dus zelf op de bak (gelukkig) alleen rende ze dus daarna heel snel de bak af en spuugde en poepte op de stoelen ;(
Dus morgen hangen we gelijk aan de telefoon bij de arts !! Want dit word echt super super zielig

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 12:15

ja joh, dit klopt niet...
wat ontzettend sneu :(:)
misschien is een röntgenfoto wel nodig om te kijken of er van binnen iets niet goed zit.
ik heb wel eens iets gezien van een hond die had wat gegeten wat in de darmen vast zat.
en die was er ook enorm misselijk van.
hoop dat duidelijk word wat er nou mis is.

Lukasje
Berichten: 11293
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Kat krijgt paniek met poepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 12:29

Ma zeg, zo vreemd dit! Gaat het goed, is het de dag nadien weer om zeep. En plassen op de bak doet ze dan wel. Echt bizar.

Anoniem

Re: Kat krijgt paniek met poepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 13:04

Ts, ik zou nu wel eens doorpakken en niet telkens stoppen met onderzoeken als alles weer even beter gaat :)

collendoorn

Berichten: 2723
Geregistreerd: 04-04-02
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-19 15:54

DeMolenhoek schreef:
Ts, ik zou nu wel eens doorpakken en niet telkens stoppen met onderzoeken als alles weer even beter gaat :)

Zeker niet gestopt hoor, we zijn vorige week maandag heen geweest, donderdag is mijn vriend gebeld en ze krijgt nog metacam.

We waren alleen een klein beetje blij dat het gister goed was gegaan maar durfde al niet te hard te “hopen” waren hier namelijk al bang voor dat het nog niet over zou zijn.