Kat krijgt paniek met poepen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Otti1977

Berichten: 3041
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: Kat krijgt paniek met poepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 11:05

Wat een drama zeg. Ik zou toch echt in een grote bench doen. Kattenbak erin. En echt even laten zitten. Niet steeds eruit.

listiglistje

Berichten: 14403
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 13:03

Is het geen jaloezie/aandacht op je kind?

Aangezien ze het de hele tijd bij je in de buurt doet. En een aandachtsdingetje lijkt?

Patt
Berichten: 1058
Geregistreerd: 04-03-14

Re: Kat krijgt paniek met poepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 13:27

Nou ik vindt het denken over inslapen helemaal niet zo kort door de bocht en wel bespreekbaar. Kat is duidelijk niet in orde. De TS heeft al 6 weken erge problemen en inmiddels een behoorlijk bevuild huis met ook nog jonge kinderen.
De optie herplaatsen of echt in een grote bench plaatsen zijn nog overwegingen maar je kunt zo niet aan blijven tobben. Zou dit niet te lang meer op zijn beloop laten maar nu echt een beslissing gaan maken. Sterkte TS.

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Kat krijgt paniek met poepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 13:33

Als ze in de badkamer met kattenbak niet plast/poept, heb je haar er niet lang genoeg in laten zitten.
Katten zijn erg volhardend :) Jij moet de langste adem hebben om deze cirkel te doorbreken.. Immers nu heeft ze geleerd: als ik het lang genoeg op houd kom ik wel weer ergens waar ik het wel wil laten lopen.

collendoorn

Berichten: 2723
Geregistreerd: 04-04-02
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-19 13:42

Jasmijn159 schreef:
Als ze in de badkamer met kattenbak niet plast/poept, heb je haar er niet lang genoeg in laten zitten.
Katten zijn erg volhardend :) Jij moet de langste adem hebben om deze cirkel te doorbreken.. Immers nu heeft ze geleerd: als ik het lang genoeg op houd kom ik wel weer ergens waar ik het wel wil laten lopen.


Ik snap dit helemaal !! En zou dit zelf ook gezegd hebben, maar ik vind dat ook oprecht heel sneu voor haar en trek dat zelf dus slecht. maar ik vraag me af of ze in zo een ruimte uiteindelijk wel op de bak zou gaan, de laatste nachten alleen in de badkamer heeft ze niet gepoept maar ook niet geplast (lijkt me ook niet altijd best)
Daarvoor heeft ze heel creatief gepoept, in de wasbak, onder de wasbak en zelf bovenop het randje van de douche :') (gelukkig kon ik daar stiekem wel om lachen, hoe krijgt ze het voor elkaar)

Afbeelding

Super lieve reacties allemaal!! Miss toch maar voor die bench gaan, haar uit huis plaatsen kan ik nog niet ! Voor Mn gevoel heb ik nog niet alles gegeven (en ik wil haar niet kwijt)

Lastige is idd dat het steeds wisselt met wat we denken dat de oorzaak is, broer, kind, stress??

collendoorn

Berichten: 2723
Geregistreerd: 04-04-02
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-19 13:43

listiglistje schreef:
Is het geen jaloezie/aandacht op je kind?

Aangezien ze het de hele tijd bij je in de buurt doet. En een aandachtsdingetje lijkt?

Dit is idd waar de gedragsdeskundige ook aan denkt, maar hoe te doorbreken is nog een hele klus..

SensaHorses
Berichten: 708
Geregistreerd: 19-05-13

Re: Kat krijgt paniek met poepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 14:13

Wat ontzettend vervelend voor jullie allemaal, TS! Knap dat je zoveel geduld met haar hebt! +:)+
Maar inderdaad, misschien is het aandacht... Negatieve aandacht is ook aandacht...
Is er ook een speeltje of een spelletje wat ze heel leuk vind? Dan zou je dat misschien een paar keer per dag met haar kunnen doen en op die manier positieve aandacht geven. :)

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 15:19

Misschien ben ik het alweer vergeten hoor maar is pijn als mogelijke oorzaak inmiddels volledig uitgesloten? Omdat we het eerder wel over Jacha Heukels gehad hebben, maar toen kwam volgens mij ook net de deskundige in beeld.

Edit: Net nog wat in zitten lezen, als ik dit artikel http://blog.lekkerinjevacht.com/kat-poe ... t-te-doen/ vergelijk met jouw verhaal over wáár de kat poept zou het dus eerder markeren zijn dan een lichamelijk probleem/bakprobleem. Maar dan zou je er met de gedragsdeskundige (mits kundig) uit moeten kunnen komen zou ik denken. Lastig hoor!

fohadie
Berichten: 4298
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 20:07

listiglistje schreef:
Is het geen jaloezie/aandacht op je kind?

Aangezien ze het de hele tijd bij je in de buurt doet. En een aandachtsdingetje lijkt?



Dat had ik een tijdje geleden al geoppert, maar was volgens TS absoluut niet zo.

Toch lijkt het daar wel erg op.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Kat krijgt paniek met poepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 20:09

Heb je geen mogelijkheid om je katten naar buiten te laten (op de dag) via een luikje? Die van mij gebruiken de kattenbak praktisch nooit namelijk.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Kat krijgt paniek met poepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 20:47

Ik heb ook een kat moeten herplaatsen en had ik geweten hoe goed dit beide katten zou doen, had ik nooit zo lang aangemodderd als ik gedaan heb. En ik zal ook niet snel meer twee katten nemen... zeker als het binnenkatten zijn. Er is ontzettend veel stress die we gewoon niet opmerken.

quintusgl

Berichten: 4450
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Re: Kat krijgt paniek met poepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 21:03

Ik heb best vaak gezien dat katten juist helemaal huiselijk, aanhankelijk etc worden als ze ineens alleen zijn. Weet je; wij mensen denken dat het gezellig is voor een kat om een maatje te hebben...…….maar...……. ze hebben hun eigen territorium. dus eigenlijk is dat best uit hun comfortzone als er nog een kat is. Soms gaat dat goed maar soms ook niet. En ook al gaat het goed, maar dan nog zie je vaak dat een kat toch nog veel meer opleeft als de andere kat weg/overleden is.
En dit bedoel ik niet banketstaaf, meer als nadenker voor je gevoel ;-) ...……… jij vindt dat je er nog niet alles aan gedaan hebt, maar is het voor de kat niet al wel heel lang dat hij niet rustig kan poepen, plassen en zich dus niet happy voelt. Zal jouw gevoel niet gericht naar jezelf zijn ipv naar de kat? Nogmaals , niet vervelend bedoelt want ik ben ook niet van het snel opgeven, maar meer om je toch even ook een andere kant te laten zien. Misschien doe je haar daar wel het grootste plezier mee (als je een heel goed ander huisje vindt, zonder kinderen of andere dieren.

collendoorn

Berichten: 2723
Geregistreerd: 04-04-02
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-19 22:41

@Quintusgl klopt hoor !! Puur mijn gevoel, ook omdat ik niet echt denk dat ze elkaar niet leuk vinden, ze liggen ook samen. Maar ook dat kan ik verkeerd bedenken.

Afbeelding

@fohadie, klopt dat ik dat heb gezegd en hoop dat ook nog steeds maar nu durf ik daar niet meer mijn hand voor in het vuur te steken. Ze zoekt ons namelijk ook vaak genoeg op en ze heeft joey echt nog nooit gekrabt of iets ! Dus het lijkt me nog steeds stug, maaaarrrr ik durf het niet meer 100% te noemen omdat het nu al zo lang aanhoudt.

collendoorn

Berichten: 2723
Geregistreerd: 04-04-02
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-19 22:43

Jessix schreef:
Heb je geen mogelijkheid om je katten naar buiten te laten (op de dag) via een luikje? Die van mij gebruiken de kattenbak praktisch nooit namelijk.

Nee op dit moment niet, geen luikje. Ze doen zomers ook 90% van hun behoeftes binnen ook al staat de hele dag de deur open

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 23:23

collendoorn schreef:
@Quintusgl klopt hoor !! Puur mijn gevoel, ook omdat ik niet echt denk dat ze elkaar niet leuk vinden, ze liggen ook samen. Maar ook dat kan ik verkeerd bedenken.

[ [url=m/JVgDj3.jpg]Afbeelding[/url] ]

@fohadie, klopt dat ik dat heb gezegd en hoop dat ook nog steeds maar nu durf ik daar niet meer mijn hand voor in het vuur te steken. Ze zoekt ons namelijk ook vaak genoeg op en ze heeft joey echt nog nooit gekrabt of iets ! Dus het lijkt me nog steeds stug, maaaarrrr ik durf het niet meer 100% te noemen omdat het nu al zo lang aanhoudt.


Katten die samen slapen hebben elkaar wel goedgekeurd hoor. Als ze nu op dezelfde bank liggen maar met de konten naar elkaar toe en een meter ruimte ertussen, dan is er nog ruimte voor twijfel. Maar zo "intiem" zijn doet een kat alleen als ze zich bij de ander prettig voelen.

Afwezigheid van agressief gedrag naar het kind toe betekent trouwens niet meteen dat ze het oke vind. Katten onderling kunnen bijvoorbeeld ipv ruzie maken elkaar ook gaan negeren en ontwijken. Dan lijkt het wellicht alsof het allemaal prima is, maar ondervinden ze toch stress. Is ze aanhankelijker geworden naar jou/jullie toe sinds het kindje er is? En soms komt het ook pas later tot uiting als de baby meer "mensje" wordt. Tot die tijd is het prima, maar als mini-mens wordt het kindje ineens ervaren als concurrentie.

Sterkte met de situatie. Lijkt me inderdaad heel lastig om mee te moeten dealen en frustrerend ook om zoveel te proberen zonder er echt grip op te krijgen. Het eerder genoemde inslapen vind ik persoonlijk echt nog lang niet aan de orde.

Wat je zou kunnen doen is haar een maandje onderbrengen bij iemand (liefst iemand die ze kent), waar geen kinderen (en liever geen andere huisdieren) zijn. Ze zal eerst even moeten landen, maar als het gedrag dan afwezig blijft dan is er een vrij flinke kans dat ze gewoon geen "kinder-kat" is. Dan weet je ook meteen dat ze dus behoefte heeft aan een huis zonder kinderen en kun je het echt oplossen.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 23:42

collendoorn schreef:
Jessix schreef:
Heb je geen mogelijkheid om je katten naar buiten te laten (op de dag) via een luikje? Die van mij gebruiken de kattenbak praktisch nooit namelijk.

Nee op dit moment niet, geen luikje. Ze doen zomers ook 90% van hun behoeftes binnen ook al staat de hele dag de deur open

Oh echt? Die van mij gaan echt nooit meer op de bak sinds ze de hele dag buiten kunnen zijn. Een heel enkele keer hoge nood en dan ook met veel ongenoegen en kabaal. :') Maar hebben ze dan echt een tuin waar ze hem behoefte in kunnen doen of een bestraat plaatsje? Maakt ook niet uit natuurlijk gezien ze het er dus niet doen, anders was dat een optie geweest.

senna21

Berichten: 11857
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Kat krijgt paniek met poepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 23:47

Onze kat doet nooit iets in de tuin. (Helaas de buurkat wel _-:( )

collendoorn

Berichten: 2723
Geregistreerd: 04-04-02
Woonplaats: noord-holland

Re: Kat krijgt paniek met poepen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 00:03

Joey is nu (bijna) 1,5 dus word wel meer mensje. Het huilen vonden ze beide altijd al “vervelend” of raar want dan kwamen ze gelijk naar hem toe. Jillz heeft wel altijd meer afstand genomen dan chouffe. Maar ik blijf het een gek idee vinden (misschien omdat ik het niet wil) want ik merk niet echt dat ze stress van hem heeft (maar kan ik dus ook niet willen zien)

Jaa we hebben gewoon een tuin en achter ons nog gras en dan de straat over nog een hele strook waar ze zomers dus ook komt. Maar ze zijn het zo gewend om binnen te doen.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 00:10

collendoorn schreef:
Joey is nu (bijna) 1,5 dus word wel meer mensje. Het huilen vonden ze beide altijd al “vervelend” of raar want dan kwamen ze gelijk naar hem toe. Jillz heeft wel altijd meer afstand genomen dan chouffe. Maar ik blijf het een gek idee vinden (misschien omdat ik het niet wil) want ik merk niet echt dat ze stress van hem heeft (maar kan ik dus ook niet willen zien)

Jaa we hebben gewoon een tuin en achter ons nog gras en dan de straat over nog een hele strook waar ze zomers dus ook komt. Maar ze zijn het zo gewend om binnen te doen.

Ik snap heel goed het "niet willen" want dat zou ontzettend jammer zijn. Toch wanneer het op stress aankomt kunnen katten meesters zijn in het "verbergen". Ik heb er ook zo eentje waaraan je stress eigenlijk niet goed kunt opmerken, tenzij je haar "stress-gedrag" kent (en dat is o.a. inderdaad ineens niet meer de bak gebruiken maar "eigen" plekjes zoeken). Zij doet dit wanneer we meerdere dagen achter elkaar vreemde mensen over de vloer hebben, honden op bezoek krijgen en als ik meer dan 1 nacht van huis ben. In haar gewone doen en laten is er dan op het kattenbakprobleem na weinig anders, misschien ietsje aanhankelijker dan normaal hoewel dat verschil echt minimaal is, geen rare blikken, niet ineens schichtiger zijn dan anders.
Laatst bijgewerkt door Serenity350 op 11-11-19 00:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 00:12

collendoorn schreef:
Joey is nu (bijna) 1,5 dus word wel meer mensje. Het huilen vonden ze beide altijd al “vervelend” of raar want dan kwamen ze gelijk naar hem toe. Jillz heeft wel altijd meer afstand genomen dan chouffe. Maar ik blijf het een gek idee vinden (misschien omdat ik het niet wil) want ik merk niet echt dat ze stress van hem heeft (maar kan ik dus ook niet willen zien)

Jaa we hebben gewoon een tuin en achter ons nog gras en dan de straat over nog een hele strook waar ze zomers dus ook komt. Maar ze zijn het zo gewend om binnen te doen.


Oh grappig! Die van mij hebben dat de eerste weken gedaan. Dan kwamen ze heel hard naar huis hollen om naar de kattenbak te gaan. Maar dat is nu dus andersom. Jammer, dan is dat geen optie.

Succes met je kat. Hoop dat je iets vindt wat helpt.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 00:21

Mijn katten lagen ook regelmatig bij elkaar maar toch bloeide de ene kat compleet op toen ze alleen was. Het is echt niet zo eenvoudig als het lijkt. Ook het feit dat je kat niet agressief doet naar je kind wil helaas niet zeggen dat er geen stress of jaloezie is. Katten tonen stress zeer subtiel. Vaak zie je het pas als ze dus ergens anders heengaan en daar open bloeien.

Ik begrijp helemaal dat je nog niet wilt herplaatsen hoor. Maar ik zou de optie zeker open houden.

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 13:59

poes schreef:
Mijn katten lagen ook regelmatig bij elkaar maar toch bloeide de ene kat compleet op toen ze alleen was. Het is echt niet zo eenvoudig als het lijkt. Ook het feit dat je kat niet agressief doet naar je kind wil helaas niet zeggen dat er geen stress of jaloezie is. Katten tonen stress zeer subtiel. Vaak zie je het pas als ze dus ergens anders heengaan en daar open bloeien.

Ik begrijp helemaal dat je nog niet wilt herplaatsen hoor. Maar ik zou de optie zeker open houden.


Hetzelfde gebeurde bij mijn zus. Had 2 knappe Rode katten, broer en zus. Waren enorm aan elkaar verknocht maar het mannetje plaste het hele huis onder. Dierenarts, gedragsdeskundige, ze hebben van alles geprobeerd. Tot het zusje plotseling overleed. Het plassen werd langzaam maar zeker minder en minder en er kwam een enorm gezellige sociale kat tevoorschijn opeens. Nu plast hij incidenteel in huis. Het vermoeden is dat het bij hem stress gerelateerd was.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 14:09

Gulpje schreef:
Hetzelfde gebeurde bij mijn zus. Had 2 knappe Rode katten, broer en zus. Waren enorm aan elkaar verknocht maar het mannetje plaste het hele huis onder. Dierenarts, gedragsdeskundige, ze hebben van alles geprobeerd. Tot het zusje plotseling overleed. Het plassen werd langzaam maar zeker minder en minder en er kwam een enorm gezellige sociale kat tevoorschijn opeens. Nu plast hij incidenteel in huis. Het vermoeden is dat het bij hem stress gerelateerd was.

In mijn ouderlijk huis hadden we ook zo'n kat, maar bij hem (hij was wel gecastreerd) was het territoriaal gedrag dat juist getriggerd werd als hij een maatje had waar hij zich over bekommerde (of als zijn bezit zag, het is maar net hoe je het bekijkt :') ). Toen dat maatje overleed werd het gedrag ook minder, tot hij zich over de nieuwe kat van de buren ontfermde. Toen werd er ineens zeer consequent een "territorium" afgebaakt rondom onze tuin en die van de buren. Toen de buren na 2 jaar verhuisden was het gedrag ook weer zo goed als verdwenen.

collendoorn

Berichten: 2723
Geregistreerd: 04-04-02
Woonplaats: noord-holland

Re: Kat krijgt paniek met poepen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 15:48

Ik vind het echt bizar om te lezen hoe “ingewikkeld” katten eigenlijk zijn en hoop nog altijd dat het goed komt bij ons.

Net was ze weer met haar voorpoten in de bak aan het schrapen maar ergens heeft ze daar gewoon stress want toen trok haar vacht echt de hele tijd, zo gek!!
Maar even afwachten wat de deskundige vanavond zegt.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 15:49

collendoorn schreef:
Ik vind het echt bizar om te lezen hoe “ingewikkeld” katten eigenlijk zijn en hoop nog altijd dat het goed komt bij ons.

Net was ze weer met haar voorpoten in de bak aan het schrapen maar ergens heeft ze daar gewoon stress want toen trok haar vacht echt de hele tijd, zo gek!!
Maar even afwachten wat de deskundige vanavond zegt.

Vind het knap dat je zoveel geduld met haar hebt. Een kat die in huis poept is echt wel een probleem. Lief dat je zo probeert om een oplossing voor haar te vinden. :)