Vasectomie ervaringen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anna79

Berichten: 3381
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 16:29

Ik begrijp ts haar overwegingen wel om de reu hormonaal intact te laten. Ik ben er voor mijn teefje nog niet over uit, in elk geval wordt ze niet vroeg gesteriliseerd zodat ze optimaal uitgroeit.
De fokker zei het als volgt; je gaat toch ook geen jonge meid in de overgang brengen, moet je zien wat dat met het lichaam doet. Sindsdien kijk ik er anders tegen aan. Ik ga afwachten hoe onze teef is tijdens haar loopsheden, heeft ze weinig last blijft ze intact, heeft ze veel last laat ik haar alsnog helpen.

BeFunny

Berichten: 10620
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-19 16:32

Anna79 schreef:
Ik begrijp ts haar overwegingen wel om de reu hormonaal intact te laten. Ik ben er voor mijn teefje nog niet over uit, in elk geval wordt ze niet vroeg gesteriliseerd zodat ze optimaal uitgroeit.
De fokker zei het als volgt; je gaat toch ook geen jonge meid in de overgang brengen, moet je zien wat dat met het lichaam doet. Sindsdien kijk ik er anders tegen aan. Ik ga afwachten hoe onze teef is tijdens haar loopsheden, heeft ze weinig last blijft ze intact, heeft ze veel last laat ik haar alsnog helpen.


En jij hebt waarschijnlijk geen reu rondlopen. Dan kun je het ook langer aankijken.

Ivm de kans op schijnzwangerschappen en het feit dat het reutje tijdens haar loopsheid toen hij een implantaat had echt geen interesse toonde zou hij ook die interesse niet hebben als hij gecastreerd is.

Dat is voor mij wel een rede ondanks dat ik bij reuen echt voorstander ben van ze intakt te houden om toch serieus de castratie te overwegen.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 16:35

Wij hebben alle reutjes altijd gecastreerd en nooit problemen.

Huidige reu was herplaatser en 6 maanden. Zijn zus werd loops, dus moesten kiezen. Hem meteen laten doen. Geen moment last gehad. Is super fit, niks te dik en prima vacht. Iets zachter dan zijn zus.

Zus lief had problemen met loopsheid, dus alsnog toen ze 2 was gesteriliseerd. Ook zij is niks te dik. Ze was van streek door de het in de kennel zitten bij de dierenarts, maar we hadden dag daarna al moeite met haar rustig te houden. Ze is "gewoon "gedaan niet laproscopisch.

Beide honden zijn prima, je ziet en merkt niks. Teefje is fel en was wel bang dat ze nog feller zou worden, maar ze zijn nu bijna 5 en gewoon zoals ze zijn.

Onze vorige reuen ook echt nooit problemen mee gehad. Ik snap niet dat mensen elkaar zo bang en gek maken. We weten nu dit en dat. Ja, maar het is ook al jaren gewoon goed gegaan zonder dat we van alles wisten.

Wij hebben overigens half kortsnuitige hondjes en daar kan een goede kliniek rekening mee houden tijdens operatie. Andere dierenartsen sturen ze zelfs naar hun door.

Voor een reu is het echt een kleine, en snelle ingreep. Geen idee hoelang een vasectomie duurt, maar als die langer duurt, is dat ook weer aan afweging, want langer onder narcose.......

Overigens laten wij alle katten en poezen ook al mijn hele leven (45+) helpen en echt nooit problemen gehad.

BeFunny

Berichten: 10620
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-19 16:35

Overgens onze dierenarts raad I.t.t veel dierenartsen castratie bij reuen niet aan. Tenzij in bepaalde situaties zoals waar wij in verkeren. Ze denken goed mee en snappen het dilemma dus ook goed.

BeFunny

Berichten: 10620
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-19 16:38

Dat ze niet geopereerd kan worden heeft niks te maken met kortsnuiten "al kan ik die gedachte wel begrijpen" . Ons reutje is van het zelfde ras en onze dierenarts is kundig genoeg. Maar nogmaals er zijn medische redenen waardoor zij niet onder narcose gebracht wordt. Niet bij caressa, niet in Utrecht en niet in lalaland. Zij wordt niet meer onder narcose gebracht en bij haar is het dus echt uitgesloten.

Katten laat ik ook altijd helpen, om in jullie termen te blijven.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15925
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 17:13

BeFunny schreef:
Dat ze niet geopereerd kan worden heeft niks te maken met kortsnuiten "al kan ik die gedachte wel begrijpen" . Ons reutje is van het zelfde ras en onze dierenarts is kundig genoeg. Maar nogmaals er zijn medische redenen waardoor zij niet onder narcose gebracht wordt. Niet bij caressa, niet in Utrecht en niet in lalaland. Zij wordt niet meer onder narcose gebracht en bij haar is het dus echt uitgesloten.

Katten laat ik ook altijd helpen, om in jullie termen te blijven.

Wat is er nou zo spannend aan die narcose dat je er zo geheimzinnig over moet doen?

BeFunny

Berichten: 10620
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-19 17:33

Niks. Ze gaat niet meer onder narcose ivm gezondheidsredenen dat staat al in de op. Daar is niks geheimzinnigs aan en behoeft verder geen uitleg. Ik heb een vraag gesteld aan mensen met ervaringen met vasectomie. Niets meer en niets minder.

dierenfan
Berichten: 9628
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Vasectomie ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 21:12

Heb het ervaren bij vrienden. Ze hadden een reu en 2 jaar later teef erbij en jaar later nog teef en fokplannen met de teven. Reu ongeschikt voor de fok maarrrr castratie was niets vonden ze dus vasectomie laten doen. Twee jaar later alsnog gecastreerd omdat hij gek werd tijdens de loopsheden vd teven en hij kon wel niets maar was inmiddels graatmager door slecht eten enz. (hadden toen ook al meer teven dan 2) uiteindelijk alsnog gecastreerd en wereld van verschil. Hij werd weer zijn oude zichzelf en had eigenlijk geen last meer van de loopsheid

BeFunny

Berichten: 10620
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-19 21:35

Ik had einde van de middag met de da gebeld. En kreeg de assistente die e.a met de da moest bespreken en die heeft me ook weer terug gebeld en hun advies was castreren. Ik heb eigenlijk gelijk een afspraak gemaakt. Wel aangegeven van als we er toch niet achter staan bel ik maandag af. Maar na ook het advies van de da nog eens overdacht te hebben. Lijkt dit voor ons idd de beste optie.

En nog even over onze teef. Ik vind dat als mensen al niet de moeite doen om fatsoenlijk een bericht te lezen ik me ook niet geroepen voel van alles uit de doeken te doen. Maar de teef heeft op de OK gelegen om gecastreerd te worden echter heeft zij een hartstilstand gehad. Ze hing aan de monitor en gas en is gereanimeerd en heeft het gered. Wij hebben besloten dat zij enkel nog onder narcose gaat als dat echt niet anders kan. We gaan wel naar warmerdam nog om haar hart te laten onderzoeken. Maar wat daar ook uitkomt zal geen invloed hebben op evt castratie bij haar. Dit is een waarschuwing geweest. Zo zien wij het.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 22:09

Je zou nog eens kunnen googlen op labradoodles en een vasectomie. Bij labradoodles heb je vaak een contract dat je niet mag fokken en moet casteren of vasectomie voordat ze 1,5 zijn. Er zijn fokkers die een vasectomie juist aanbevelen boven castratie en dat toelichten op hun site. Wij hebben ook zo'n contract en omdat onze reu eigenlijk niet op loopse teefjes reageert heb ik ook een vasectomie overwogen. De dagopvang waar hij komt wilde wel graag dat hij gecastreerd werd, alle reuen zijn dat daar ivm rij-gedrag en sneller bonje onderling. Hij gaat heel graag naar die opvang dus we hebben heel lang getwijfeld en nu met 2,5 is hij nog steeds intact.
Omdat hij dus een soort van aseksueel lijkt, goed in de groep ligt en teven tijdens loopsheid toch niet welkom zijn gaat het op de opvang prima zo en hebben er ook nooit meer iets van de fokker over hebben gehoord.

Ik snap je zorg wel, ik was bv. ook bang dat hij van karakter zou veranderen door castratie. Onze dierenarts is er ook geen voorstander van, bij teven wel maar reuen niet. Bij konijnen en paarden vind ik het ook geen issue, al mag mijn jaarling mini ook zijn ballen houden zolang ie braaf is, maar onze hond heeft hier soort van kind status en daar maakte we ons wel druk om.

BeFunny

Berichten: 10620
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Vasectomie ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-19 23:13

Het is vooral gewoon het idee dat hij als alles met Saartje goed had gegaan gewoon intakt kon blijven.
Dat was onze insteek. Teefje castreren zo liep ze veel minder risico en dus beter voor haar ook.
Wij houden bij haar nu de risico's en hij moet ondanks dat het om hem zelf niet nodig is toch onder het mes. Dat voelt gewoon niet OK.
Het is inmiddels 4 weken geleden van Saartje en in die tijd echt bedacht wat nu. Hier hadden wij niet op gerekend. Van huis uit van kinds af aan werden altijd de teefjes gecastreerd. Ging altijd goed.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15925
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 23:39

BeFunny schreef:
Ik had einde van de middag met de da gebeld. En kreeg de assistente die e.a met de da moest bespreken en die heeft me ook weer terug gebeld en hun advies was castreren. Ik heb eigenlijk gelijk een afspraak gemaakt. Wel aangegeven van als we er toch niet achter staan bel ik maandag af. Maar na ook het advies van de da nog eens overdacht te hebben. Lijkt dit voor ons idd de beste optie.

En nog even over onze teef. Ik vind dat als mensen al niet de moeite doen om fatsoenlijk een bericht te lezen ik me ook niet geroepen voel van alles uit de doeken te doen. Maar de teef heeft op de OK gelegen om gecastreerd te worden echter heeft zij een hartstilstand gehad. Ze hing aan de monitor en gas en is gereanimeerd en heeft het gered. Wij hebben besloten dat zij enkel nog onder narcose gaat als dat echt niet anders kan. We gaan wel naar warmerdam nog om haar hart te laten onderzoeken. Maar wat daar ook uitkomt zal geen invloed hebben op evt castratie bij haar. Dit is een waarschuwing geweest. Zo zien wij het.

Apart dat je dat denkt. Ik heb namelijk alle berichten gelezen. En nu snap ik waarom je geen narcose wilt. Snap alleen niet waarom je er zo geheimzinnig over moest doen.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Vasectomie ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 23:46

Ik heb het gelezen en snap dat de teef een risico heeft om onder narcose te gaan. Ik doelde op de reu. Ken je dierenarts niet, dus adviseerde alleen om te kijken wie goede ervaring heeft. Maar een eerlijke dierenarts stuurt zelf al door als ze het niet aan kunnen. Daarom krijgt onze dierenarts ook van andere dierenartsen.

Goed dat je nu gewoon gaat castreren. Ik snap echt niet dat mensen een reu niet willen laten helpen als er met regelmaat teven in de buurt zijn. Echt teveel ellenden en overspannen reuen gezien bij loopse teven.

De ingreep stelt echt niet veel voor en ik zou me ook verder geen zorgen maken. Wij merken het niet eens en denken er niet aan. Ze kunnen lekker hele jaar rond samen zijn en zijn altijd hetzelfde.

BeFunny

Berichten: 10620
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-19 23:48

janderegelaa schreef:
BeFunny schreef:
Ik had einde van de middag met de da gebeld. En kreeg de assistente die e.a met de da moest bespreken en die heeft me ook weer terug gebeld en hun advies was castreren. Ik heb eigenlijk gelijk een afspraak gemaakt. Wel aangegeven van als we er toch niet achter staan bel ik maandag af. Maar na ook het advies van de da nog eens overdacht te hebben. Lijkt dit voor ons idd de beste optie.

En nog even over onze teef. Ik vind dat als mensen al niet de moeite doen om fatsoenlijk een bericht te lezen ik me ook niet geroepen voel van alles uit de doeken te doen. Maar de teef heeft op de OK gelegen om gecastreerd te worden echter heeft zij een hartstilstand gehad. Ze hing aan de monitor en gas en is gereanimeerd en heeft het gered. Wij hebben besloten dat zij enkel nog onder narcose gaat als dat echt niet anders kan. We gaan wel naar warmerdam nog om haar hart te laten onderzoeken. Maar wat daar ook uitkomt zal geen invloed hebben op evt castratie bij haar. Dit is een waarschuwing geweest. Zo zien wij het.

Apart dat je dat denkt. Ik heb namelijk alle berichten gelezen. En nu snap ik waarom je geen narcose wilt. Snap alleen niet waarom je er zo geheimzinnig over moest doen.


Omdat er meteen gereageerd werd over dat er dan 10 chihuahuas kwamen puppy's. En dat ze de teef zouden laten castreren. Terwijl de vraag ging over informatie over vasectomie. Ik vond de info van wegens medische redenen meer dan genoeg. De vraag ging immers over de reu. Vervolgens was er iemand die het nodig vond uit te leggen dat er geen negatieve medische nadelen aan een castratie zitten. Er was nog niemand die ervaring had vasectomie waar het topic en mijn vraag over ging. Maar wel het gedram over waarom dit en dat. Misschien snap je het nu beter. Iedereen moet echt zelf weten wat ze doen. Maar elke ingreep heeft gevolgen en elke reu zonder medische noodzaak maar castreren vind ik nogal wat.

BeFunny

Berichten: 10620
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-19 00:08

superpony schreef:
Ik heb het gelezen en snap dat de teef een risico heeft om onder narcose te gaan. Ik doelde op de reu. Ken je dierenarts niet, dus adviseerde alleen om te kijken wie goede ervaring heeft. Maar een eerlijke dierenarts stuurt zelf al door als ze het niet aan kunnen. Daarom krijgt onze dierenarts ook van andere dierenartsen.

Onze da verwijst ook door. Maar hebben hier zelf ruimschoots ervaring mee. Ons teefje kreeg al een aangepaste narcose ivm hoger risico voor hondjes onder de 2,5 kg. Er werd een vooronderzoek gedaan en ze is in mijn armen in slaap gevallen. Toen is ze naar de OK gebracht waar ze aan een monitor en gas is gelegd en waar ze haar buikje geschoren hebben. Verder kwamen ze niet want toen kreeg ze die hartstilstand. Ze hebben haar er meteen uitgetrokken en haar dus gereanimeerd. Dankzij adequaat handelen leeft ze nog, maar werd dus wakker met de slang nog in haar keel en a as 'n allerlei toestanden. Wij komen er al 15 jaar. Ook al met ons vorrige hondje die daar met zijn hartfalen door vergroot hart en lekkende mitraatklep, gewoon wakker werd uit zijn narcose. Ook een klein hondje chix pincher


Goed dat je nu gewoon gaat castreren. Ik snap echt niet dat mensen een reu niet willen laten helpen als er met regelmaat teven in de buurt zijn. Echt teveel ellenden en overspannen reuen gezien bij loopse teven.

Omdat niet elke reu heftig reageerd en er zijn overal teven in de buurt maar teven op straat reageerd ons hondje niet op, ook niet als ze loops zijn. Elke ingreep brengt risico's mee dat icm de nadelige gevolgen die een castratie bij een reu kan hebben snap ik niet dat er mensen zijn die reuen standaard "laten helpen" maar zoals ik al aangaf dit is een discussie die eigenlijk niet wenselijk is in dit topic waarbij ik een oplossing zocht

De ingreep stelt echt niet veel voor en ik zou me ook verder geen zorgen maken. Wij merken het niet eens en denken er niet aan. Ze kunnen lekker hele jaar rond samen zijn en zijn altijd hetzelfde. Maar daarvoor mist de reu wel zijn mannelijkheid en dat lekkere is vooral makkelijk voor ons mensen. Ik vind dat er veel te makkelijk over gedacht wordt
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 05-10-19 00:10, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 00:08

BeFunny, misschien omdat er weinig mensen voor kiezen en weinig mensen er een positieve ervaring mee hebben?

Ik reageer alleen om je afkeer van castratie wat te minderen, zodat je er minder tegenop ziet.

Het is een ingreep, maar echt heel klein. En waarom katten wel en honden niet?

Persoonlijk vind ik de stress voor reuen als er loopse teven in de buurt zijn erger, dan eenmalig een relatief kleine ingreep.

We hebben ook massaal ruinen, omdat hengsten vaak moeilijker gehouden kunnen worden, mensen er vaak meer moeite mee hebben etc. En ja, er zijn makkelijke en lieve etc. Hebben wij ook gehad. Maar je leeft met elkaar.

Om medische redenen niet onder narcose is voldoende reden. Maar je snapt wel dat mensen vragen waarom je de teef niet doet, omdat teefjes risico lopen op kanker en je dan ook het probleem van ongewenste nestjes had opgelost. Dat is dan hun enige vraag.

Dit is internet, maar in een echt gesprek zou je het daar ook over hebben.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Vasectomie ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 00:11

Wij hebben het inderdaad voor het makkelijke gedaan.

Onze reu kwam met 6 maanden en een flinke rugzak bij ons. Was echt een probleem hondje. Het teefje werd loops en we wilden absoluut geen ongelukje, maar hem apart houden in zijn staat was echt geen optie.

Wij hadden het altijd "gewoon" gedaan en zagen er dus ook niet tegenop.

Net als dat wij alle katers en poezen altijd hebben laten helpen om nesten altijd te voorkomen.

BeFunny

Berichten: 10620
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-19 00:16

superpony schreef:
BeFunny, misschien omdat er weinig mensen voor kiezen en weinig mensen er een positieve ervaring mee hebben?

Ik reageer alleen om je afkeer van castratie wat te minderen, zodat je er minder tegenop ziet.

Het is een ingreep, maar echt heel klein. En waarom katten wel en honden niet?

Persoonlijk vind ik de stress voor reuen als er loopse teven in de buurt zijn erger, dan eenmalig een relatief kleine ingreep.

We hebben ook massaal ruinen, omdat hengsten vaak moeilijker gehouden kunnen worden, mensen er vaak meer moeite mee hebben etc. En ja, er zijn makkelijke en lieve etc. Hebben wij ook gehad. Maar je leeft met elkaar.

Om medische redenen niet onder narcose is voldoende reden. Maar je snapt wel dat mensen vragen waarom je de teef niet doet, omdat teefjes risico lopen op kanker en je dan ook het probleem van ongewenste nestjes had opgelost. Dat is dan hun enige vraag.

Dit is internet, maar in een echt gesprek zou je het daar ook over hebben.


Het ging over vasectomie en ik had al aangegeven wegens medische redenen. Over vasectomie kan je ook niet heel veel vinden vandaar dat ik daar toch e.a over te weten probeerde te komen. Ik was niet geintresseerd in ervaringen met castratie want die zijn er meer dan genoeg en heb daar zelf dus ook ervaring mee ons vorrige hondje was gecastreerd maar hier was een reden voor, ik sta er dus niet zwart wit in. Maar ik had een gerichte vraag. Is die ervaring er niet. Wat eigenlijk wel blijkt is dat ook prima

Bij katten zijn de nadelen/gevolgen minder en katers sproeien. Ik laat zowel katers als poezen altijd helpen ook de risico's bij de narcose zijn minder als bij Chihuahuas. De ras keuze is een eigen keuze.

Ik real live zou ik deze vraag stellen aan mensen die er ervaring mee hebben. En dat heb ik ook in het topic gedaan de titel zegd genoeg. Heb je die ervaring niet kun je het topic links laten.

Bij vasectomie heb je geen kans meer op nestjes dus die reactie sloeg nergens op. Duidelijk was dat die persoon reageerde om het reageren en totaal niet wist waar mijn vraag over ging
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 05-10-19 00:24, in het totaal 1 keer bewerkt

BeFunny

Berichten: 10620
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-19 00:20

superpony schreef:
Wij hebben het inderdaad voor het makkelijke gedaan.

Onze reu kwam met 6 maanden en een flinke rugzak bij ons. Was echt een probleem hondje. Het teefje werd loops en we wilden absoluut geen ongelukje, maar hem apart houden in zijn staat was echt geen optie.

Wij hadden het altijd "gewoon" gedaan en zagen er dus ook niet tegenop.

Net als dat wij alle katers en poezen altijd hebben laten helpen om nesten altijd te voorkomen.


Dat is m.i ook goed. Volgens mij doet het overgrote deel dat ook gewoon. Moet ook gewoon kunnen. Maar het is niet mijn bedoeling geweest om een discussie tegen castratie te starten. Maar de juiste beslissing te nemen voor ons. En ik kijk anders aan tegen castratie en met mijn ras ook tegen narcose maar daar hoeft een ander helemaal niks mee

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Vasectomie ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 02:13

Ik bedoel alleen te zeggen dat mensen soms reageren en typen zoals ze praten. In een normaal gesprek zou jij over vasectomie beginnen en is een reactie van mensen dan; waarom vasectomie en geen castratie. Dan heb je gewoon een gesprek over en weer, hoor je de toon etc. Nu wordt je dat ook gevraagd, hoogst waarschijnlijk ook gewoon uit interesse, maar reageer je vrij snel wat vijandig en dat is zonde.
Misschien zijn mensen oprecht geinteresseerd. Dat er weinig reacties komen en je weinig info vindt over vasectomie zelf, kan ook een teken zijn......

BeFunny

Berichten: 10620
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-19 08:16

superpony schreef:
Ik bedoel alleen te zeggen dat mensen soms reageren en typen zoals ze praten. In een normaal gesprek zou jij over vasectomie beginnen en is een reactie van mensen dan; waarom vasectomie en geen castratie. Dan heb je gewoon een gesprek over en weer, hoor je de toon etc. Nu wordt je dat ook gevraagd, hoogst waarschijnlijk ook gewoon uit interesse, maar reageer je vrij snel wat vijandig en dat is zonde.
Misschien zijn mensen oprecht geinteresseerd. Dat er weinig reacties komen en je weinig info vindt over vasectomie zelf, kan ook een teken zijn......


Nee ik reageer niet vijandig.
Ik heb in mijn post in de o.p dus e. a uitgelegd en de vraag waarom vasectomie ipv castratie heb ik geen moeite mee. Er zijn ook mensen zoals kiwiwitje bijv die wel de op goed hebben gelezen. En niet zozeer over vasectomie antwoordde maar wel degelijk inhoudelijk reageerde. Die dus ook gewoon antwoord hebben gekregen
Zo moeilijk was dat dus niet, maar omdat wij een keuze hebben gemaakt maakt het mij verder niet uit. Nu is elke reactie om te discussiëren en dat geloof ik verder wel!

MyWishMax

Berichten: 25353
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 09:28

Ik snap wel dat je liever daarvoor zou kiezen dan voor een castratie. :j Ik ken er misschien 1 of 2 waarbij het gedaan is, maar veel DA's doen het ook niet en raden dus castratie aan.

Bij een reu heeft castratie ook een hoop medische nadelen. Dan komen er mensen die een hond heel jong gecastreerd hebben en zeggen er niks van te merken, maar de hond was nog niet volwassen dus is er eigenlijk geen vergelijking. Ook bij teven zeggen mensen dat veranderingen meevallen of aan de eigenaar liggen. Ik heb hier een 10 jarige teef lopen die op 4 jarige leeftijd gecastreerd is. Die wordt echt sneller dik (in haar geval positief, want ze was altijd veel te mager ;) ) en de vacht is ontploft. Ja, bij sommige rassen merk je minder van de vachtverandering, maar met onderwol merk je er echt heel veel van. Hele jaar door verharen, veel dikker en veel moeilijker te onderhouden. En het is een enorm kreng geworden, voordat ze gecastreerd was was ze dat af en toe, maar ook periodes veel liever. Nu is het altijd een kreng :=
Ook de stress van loopse teven wisselt enorm per reu. Ik heb een volle reu die in huis geleefd heeft met volle teven. Zowel degene die nu dus gecastreerd is als een die dat nooit is. Hij heeft dan 3 dagen misschien last van stress. Maar ik kon makkelijk scheiden of één ging met mijn ex mee naar het werk en dan merkte je aan de reu echt helemaal niks. Andere teven heeft hij nooit op gereageerd, nooit gereden op reu of teef die hij buiten tegen kwam. Allemaal vooroordelen die mensen hebben bij volle reuen en waarvan ze denken dat castratie het allemaal op lost. Ik ken alleen ook een hoop gecastreerde reuen die nog steeds rijden, nog steeds op loopse teven reageren en soms zelfs nog steeds voorhuidontsteking krijgen. Voor mij is castreren bij mijn reu dus een no go, want alle vooroordelen zijn niet van toepassing op hem. Ja, heel soms een voorhuidontsteking, maar een paar dagen schoonmaken en er weer maanden vanaf.
Ik ben voorstander van een hond niet castreren voordat deze volwassen is, zowel lichamelijk als geestelijk. Vroeg castreren heeft gevolgen voor botten enzovoort, want de hormonen spelen echt een groot deel in het volwassen worden/groeien. Reuen laat ik eigenlijk alleen castreren als het medisch echt noodzakelijk is, teven wel sneller als ze niet voor de fok gebruikt zullen worden, maar wel pas als ze volwassen zijn. Mijn vorige teef was 7 maanden toen ze loops werd, dat vond ik echt véél te jong om te castreren.

Het grote voordeel van een vasectomie vind ik dat je niet aan de hormonen rommelt van een reu. Alleen dat is in jullie geval dus ook het nadeel. Je zal nog steeds moeten scheiden, want hij zal nog steeds dekken. Maar let er alsjeblieft wel op dat hij dat als hij gecastreerd is nog steeds zou kunnen doen.

Wat naar van jullie teefje, logisch dat je het risico niet durft te nemen! Succes met de reu ;)

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 09:54

Een vasectomie wordt bij mensen heel vaak gedaan. Alleen bij honden niet en dat is ook logisch. Vrijwel alle teven worden namelijk geholpen omdat dit ook geadviseerd wordt ivm baarmoederkanker enzo. En dan is eigenlijk de enige reden om een reu nog te casteren dat je van de hormonen af wil. Of je moet zo'n gek labradoodle contract hebben, of de pech die TS heeft met haar teef. Maar dat zijn de uitzonderingen. Dierenartsen hebben er daarom ook maar weinig ervaring mee en zullen sneller castreren. Vasectomie is een nog kleinere ingreep, maar een dierenarts met ervaring zou mijn voorkeur hebben en die zijn er weinig.

Ik heb ook het idee dat er vaak veel te jong gecasteerd wordt. Die van ons heeft als puber met maand of 9 weleens wat rij gedrag vertoond en de meeste zeggen dan hop castreren. Maar 2 maanden later was het helemaal over. Laatst nog met loopse teef gespeeld, eigenaar ging er vanuit dat hij geholpen was, toen ik hoorde dat ze loops was maar snel doorgelopen, hij kwam gewoon mee, merkte er niks aan. Ik vind hem stuk zelfverzekerder en stabieler geworden sinds zijn puberteit. Ik denk dat in veel gevallen pubergedrag verholpen wordt met castratie terwijl het ook vanzelf over gaat.

Vind castratie overigens in jouw geval geen gekke keus TS. Met een vasectomie loop je toch risico dat het lastig is als de teef loops is, als je dan alsnog wil castreren moet hij 2 keer. Zoals hier al veel gezegd, het gaat over het algemeen gewoon goed en als je hond uitgegroeid en volwassen is zijn er al stuk minder nadelen.

BeFunny

Berichten: 10620
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-19 12:25

Onze da zou zelf de vasectomie niet doen. Maar kon me wel als ik wilde eentje aan bevelen. Maar voor mij viel het af na het gesprek met de da. Gewoon omdat hij met vesectomie dus wel de drang kan krijgen en dan zou het alsnog scheiden worden en zou ik terug bij af zijn. Voor Saartje willen wij de risico's op bmo natuurlijk zoveel mogelijk beperken en als je een hitsig reu hebt lopen dan onvruchtbaar is maar wel zin heeft schiet dat nog niks op. Ik had heel veel positieve ervaringen gelezen. Maar niemand zat in onze situatie dus in veel gevallen is vasectomie wel degelijk fijn maar voor ons is dus na goed nadenken de castratie toch de beste optie.

Het voordeel is dat hij toen hij chemisch gecastreerd was "is dan toch nog ergens goed voor geweest" dat hij geen interesse toonde in Saartje en in de hoogtijdagen haar echt uit de weg ging. Dus dat is een klein beetje een geruststelling. Nadeel is dat hij eigenlijk zo gestraft wordt en dat zijn vacht wel degelijk veranderde en ik vond hem over al slomer. En het is een super leuk vrolijk maar ietswat onzeker typje. En daardoor hadden wij hem zo graag intakt gehouden.

Maar ik moet me ook neerleggen bij het feit dat niet alles loopt zoals gepland. Blij zijn dat Saartje nog leeft en gewoon zorgen dat het voor beide hondjes leuk en veilig blijft.

Wij vonden Saartje eigenlijk ook te jong. Maar het idee was klein hondje, nu nog gezond en sterk om de narcose aan te kunnen. Zulke ukkies "en ze is dan ook nog kleiner gebleven dan verwacht" hebben vaak op latere leeftijd hartruis en met dat voor ogen wilde we haar 3 maanden na de eerste loopsheid en als ze tenminste een jaar was toch laten castreren. En wij hadden bij Dex gekozen voor een chip om die te overbruggen die 6 maanden ongeveer zou werken. Hij is toen hij net een jaar was onder narcose gebracht voor een deel dubbel melk gebit. Als ik had geweten dat het zo zou lopen had ik daar mee gewacht. Hij moet nu dus weer onder narcose. Dat is met ons ras toch een groter risico dus ik voel me echt wel schuldig ook. Maar het lijkt de beste oplossing zo.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 01:22

MyWishMax schreef:
Ik snap wel dat je liever daarvoor zou kiezen dan voor een castratie. :j Ik ken er misschien 1 of 2 waarbij het gedaan is, maar veel DA's doen het ook niet en raden dus castratie aan.

Bij een reu heeft castratie ook een hoop medische nadelen. Dan komen er mensen die een hond heel jong gecastreerd hebben en zeggen er niks van te merken, maar de hond was nog niet volwassen dus is er eigenlijk geen vergelijking. Ook bij teven zeggen mensen dat veranderingen meevallen of aan de eigenaar liggen. Ik heb hier een 10 jarige teef lopen die op 4 jarige leeftijd gecastreerd is. Die wordt echt sneller dik (in haar geval positief, want ze was altijd veel te mager ;) ) en de vacht is ontploft. Ja, bij sommige rassen merk je minder van de vachtverandering, maar met onderwol merk je er echt heel veel van. Hele jaar door verharen, veel dikker en veel moeilijker te onderhouden. En het is een enorm kreng geworden, voordat ze gecastreerd was was ze dat af en toe, maar ook periodes veel liever. Nu is het altijd een kreng :=
Ook de stress van loopse teven wisselt enorm per reu. Ik heb een volle reu die in huis geleefd heeft met volle teven. Zowel degene die nu dus gecastreerd is als een die dat nooit is. Hij heeft dan 3 dagen misschien last van stress. Maar ik kon makkelijk scheiden of één ging met mijn ex mee naar het werk en dan merkte je aan de reu echt helemaal niks. Andere teven heeft hij nooit op gereageerd, nooit gereden op reu of teef die hij buiten tegen kwam. Allemaal vooroordelen die mensen hebben bij volle reuen en waarvan ze denken dat castratie het allemaal op lost. Ik ken alleen ook een hoop gecastreerde reuen die nog steeds rijden, nog steeds op loopse teven reageren en soms zelfs nog steeds voorhuidontsteking krijgen. Voor mij is castreren bij mijn reu dus een no go, want alle vooroordelen zijn niet van toepassing op hem. Ja, heel soms een voorhuidontsteking, maar een paar dagen schoonmaken en er weer maanden vanaf.
Ik ben voorstander van een hond niet castreren voordat deze volwassen is, zowel lichamelijk als geestelijk. Vroeg castreren heeft gevolgen voor botten enzovoort, want de hormonen spelen echt een groot deel in het volwassen worden/groeien. Reuen laat ik eigenlijk alleen castreren als het medisch echt noodzakelijk is, teven wel sneller als ze niet voor de fok gebruikt zullen worden, maar wel pas als ze volwassen zijn. Mijn vorige teef was 7 maanden toen ze loops werd, dat vond ik echt véél te jong om te castreren.

Het grote voordeel van een vasectomie vind ik dat je niet aan de hormonen rommelt van een reu. Alleen dat is in jullie geval dus ook het nadeel. Je zal nog steeds moeten scheiden, want hij zal nog steeds dekken. Maar let er alsjeblieft wel op dat hij dat als hij gecastreerd is nog steeds zou kunnen doen.

Wat naar van jullie teefje, logisch dat je het risico niet durft te nemen! Succes met de reu ;)


Aannames.......

Wij hebben reuen op verschillende leeftijden gecastreerd en om verschillende redenen. Teven zelfde verhaal.
Mijn teefje is echt heel pittig en daarom wilde ik het eigenlijk niet. Maar ze was ruim 2jr en was te vaak loops en had er veel last van. Ze is daarna niet erger geworden.

Zowel bij langharige als kortharige honden nooit problemen met de vacht gekregen en ook nooit opeens dikke honden.

Dat jij je reu kan scheiden of meenemen naar je werk geldt niet voor iedereen. Er zijn veel te vaak oeps nesten en dat is wel degelijk een groot probleem. Denk niet alleen aan die ene kleine ingreep, maar ook aan al die oeps puppy's.....

BIj katten en paarden is het allemaal behoorlijk geaccepteerd en voor katten zijn zelfs acties om snel en veel te laten helpen.

Heb trouwens ook nooit een kat of hond gehad die langer dan enkele uren zielig was, maar dat is meer door de narcose dan de ingreep.