Praktijkspeuren met je hond, wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Praktijkspeuren met je hond, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 11:22

Dat is bij die van mij een understatement, als hij een spoor uitgelopen heeft (dat het s wel een flink spoor dan) is ie echt ff een paar uur mak hoor, hij geeft zich helemaal en dan is ie ook echt op na het speuren.
Bij de detectie hebben we privéles, moeten echt na 20 minuten stoppen want dan is ie leeg en kan ie zich niet goed meer concentreren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 11:25

Die van mij is de rest van de dag uitgeteld na een uurtje speuren.......

Mlies
Berichten: 14153
Geregistreerd: 23-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 11:55

luuntje schreef:
Gaaf.
Ik zou afgelopen woensdag de 1e speurles hebben met mijn cocker.
Maar vanwege de hitte is het een week verplaatst.

Worden ze geestelijk moe van speuren?


Heel moe en tevreden! Ze bouwen wel werkconditie op, maar zeker in het begin is het mentaal hard werken. ;)

(Voor de noorderlingen die eens willen mantrailen: http://www.facebook.com/skyesearchdogs)

Bo_Y

Berichten: 4571
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 12:34

Mlies schreef:
luuntje schreef:
Gaaf.
Ik zou afgelopen woensdag de 1e speurles hebben met mijn cocker.
Maar vanwege de hitte is het een week verplaatst.

Worden ze geestelijk moe van speuren?


Heel moe en tevreden! Ze bouwen wel werkconditie op, maar zeker in het begin is het mentaal hard werken. ;)

(Voor de noorderlingen die eens willen mantrailen: http://www.facebook.com/skyesearchdogs)


He Marlies!!
Jij ook hier

scooby09

Berichten: 2212
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 12:54

Geestelijk moe worden ze echt wel en heel tevreden ook.

Gave wolfshond... <3 Prachtig dier.

luuntje

Berichten: 13989
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Praktijkspeuren met je hond, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 13:02

Mijn cocker is na een uur agility de rest van de middag moe en humeurig.
Kan na speuren dus ook.
Zal ik mij erop voorbereiden.

Duhelo

Berichten: 28562
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 13:18

scooby09 schreef:
Geestelijk moe worden ze echt wel en heel tevreden ook.

Gave wolfshond... <3 Prachtig dier.

wolfhond ;)
de wolfShond is zoals de ierse wolfshond (die werden gebruikt om kuddes te beschermen tégen wolven).
Wolfhonden, zoals de tsjechoslowaakse wolfhond (zoals de mijne) of de saarloos wolfhond zijn hondenrassen waar wolvenbloed inzit.

Hier merk ik ook dat het vermoeiend is, na de speurles heb ik ze de ganse dag niet meer gehoord. Met detectie is een 5-6 tal zoekrondjes ruim voldoende.

scooby09

Berichten: 2212
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 15:28

Ah duidelijk verschil dus......Prachtige WolfHond..... <3

Duhelo

Berichten: 28562
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 16:06

scooby09 schreef:
Ah duidelijk verschil dus......Prachtige WolfHond..... <3

haha, dankje :D
Bijna iedereen maakt er wolfShond van hoor, de uitleg is al een standaard zinnetje geworden :+

luuntje

Berichten: 13989
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Praktijkspeuren met je hond, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 17:12

Speuren is een geurspoor volgen toch?
Hoe werkt dat precies?
Loop je zelf met een zakdoek een spoort uit of doet iemand dat en ruikt je hond dan aan een doek?

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 17:27

Ligt er aan welke vorm van speuren, iedere tak word weer anders aangeleerd en dan verschillen de methodes ook per club heb ik meegemaakt.
Die van ons heeft het aangeleerd dmv beloning in de voet afdrukken, op de voorwerpen een super beloning, aan het einde vh spoor met z'n bal spelen waar ie helemaal waus van is.
Het maakt nu niet meer uit van wie het spoor is, hij pakt altijd de geur op van diegene die het spoor uitgelopen heeft.
Ook reageren ze op het geknakte gras,dat ruikt ook weer anders.
Voor z'n laatste examen moest zijn spoor minimaal drie uur oud zijn.

Duhelo

Berichten: 28562
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 20:03

luuntje schreef:
Speuren is een geurspoor volgen toch?
Hoe werkt dat precies?
Loop je zelf met een zakdoek een spoort uit of doet iemand dat en ruikt je hond dan aan een doek?

Hangt er idd vanaf
De eerste keren hebben we een bouillonspoor gelopen (zwanworstsap met op het einde een beloning). Dit vooral omdat mijn hond niet gemakkelijk is met vreemden en om haar gewend te maken aan de geur.
De sporen in de mantrailing liet ze hond ruiken aan haar hand en liep dan in het zicht weg. Hier en daar een extra geur achterlaten door eens te wrijven met haar voet over de grond. Eenmaal spoor lang genoeg is (dan is ze uiteraard al la g uit het zicht) krijgen we een melding via de walky talky en krijgt hond commando zoek.

Bo_Y

Berichten: 4571
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 20:48

luuntje schreef:
Speuren is een geurspoor volgen toch?
Hoe werkt dat precies?
Loop je zelf met een zakdoek een spoort uit of doet iemand dat en ruikt je hond dan aan een doek?


Hier zoekt Saar mens of hond.
Dus stel ik moet ik de les mens zoeken, doet het slachttoffer een geurartikel in een zakje (kan gewoon een watje zijn wat je even bij je hebt gehad). Het slachttoffer verstopt zich en bij het vertrek is Saar in dr auto en ziet de persoon niet en ook niet vertrekken. Ze heeft dus geen idee wie ze zoekt en na even laat ik Saar in het zakje ruiken en laat haar zoeken. Saar zoekt dan de start van het spoor en vervolgt het spoor tot ze het slachttoffer heeft gevonden. En dan is het feest met puppypate!!

Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Re: Praktijkspeuren met je hond, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 20:56

Één van onze jacht-trainsters heeft bij Cor de opleiding gevolgd. Ik heb met haar wel eens gespeurd, super leuk!
Nu ben ik momenteel te druk met onze oudste hond met jacht, apporteren en GG en mijn zoon is druk met jacht en combisport. Dus voor nu hebben ze genoeg in de agenda.
Met de oudste wil ik zeker meer gaan speuren als die het apporteren niet meer kan. (Heupafwijking)
Maar eerst nog even een paar jaartjes genieten van de dummies.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 22:13

Tinkermuts schreef:
Ligt er aan welke vorm van speuren, iedere tak word weer anders aangeleerd en dan verschillen de methodes ook per club heb ik meegemaakt.
Die van ons heeft het aangeleerd dmv beloning in de voet afdrukken, op de voorwerpen een super beloning, aan het einde vh spoor met z'n bal spelen waar ie helemaal waus van is.
Het maakt nu niet meer uit van wie het spoor is, hij pakt altijd de geur op van diegene die het spoor uitgelopen heeft.
Ook reageren ze op het geknakte gras,dat ruikt ook weer anders.
Voor z'n laatste examen moest zijn spoor minimaal drie uur oud zijn.


Dat is een methode waar Cor het zeker niet mee eens zal zijn. De geur ligt namelijk niet altijd het sterkst op het uitgelopen spoor, en de hond moet zelf speuren ipv dat de baas hem over het spoor leidt. Ik weet dat ze dat bij IPO ook veel doen, maar Cor is daar geen voorstander van.

Speuren kunnen ze al van pup af aan, dus je hoeft hen niet uit te leggen waar het spoor ligt.
Ik liep twee kilometer spoor met mijn hond, Cor liep het spoor vooruit en met walkietalkie hielden we contact. Ik had werkelijk geen flauw idee waar ik was en was volledig afhankelijk van mijn hond.

Bo_Y

Berichten: 4571
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Re: Praktijkspeuren met je hond, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 22:16

Nikkass, zo heb ik het ook geleerd
Ik en Saar lopen ook wel een anders dan ons slachttoffer omdat wind ect ook dingen met geur doet.
We lopen de route die Saar aangeeft op haar geur en komen eigenlijk altijd goed aan..

Ikke89

Berichten: 556
Geregistreerd: 24-10-10
Woonplaats: Landgraaf

Re: Praktijkspeuren met je hond, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 22:21

Wij zijn begonnen met korte techniekspoortjes op een voorwerp met de geur van de spoorloper. En daarna uitgebreid naar de spoorloper erbij. Ondanks dat ik maar 1x in de paar maanden kan speuren ivm mijn werk en andere trainingen erbij, loopt Harley met gemak een spoor van 2km met backtracks enzo. Clooney doet alleen nog makkelijke spoortjes met niet te lastige kruisingen enzo.

Schuur_

Berichten: 4891
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Praktijkspeuren met je hond, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 22:54

Hier ook een hond die niet per se op het spoor (voetstappen) speurt maar vooral lucht en omgeving zoals takjes.

Het is hem 'aangeleerd' door een geurvoorwerp voor te houden en een paar meter verderop de spoorloper te hebben die in zicht was weggelopen.

De meeste honden zijn er meteen mee weg en dan wordt het moeilijker gemaakt door uit zicht vertrekken, oudere sporen, door stedelijke gebieden (aka, ja ik weet dat die achter het gebouw zit maar ik kan er niet overheen dus loop nou ff rond) etc.

Er is hier ook een instructeur in de buurt die, als je wat lessen hebt gehad, een walkie-talkie achterlaat met GPS. Dus als je op de plaats van afspraak bent is er niemand en moet he dus gaan zoeken.

Ik ben toch aan het overwegen om 1x per maand les te volgen maar de prijs houdt me wat tegen. En dat er niet echt een doel is buiten de lol.

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 10:31

Nikass schreef:
Tinkermuts schreef:
Ligt er aan welke vorm van speuren, iedere tak word weer anders aangeleerd en dan verschillen de methodes ook per club heb ik meegemaakt.
Die van ons heeft het aangeleerd dmv beloning in de voet afdrukken, op de voorwerpen een super beloning, aan het einde vh spoor met z'n bal spelen waar ie helemaal waus van is.
Het maakt nu niet meer uit van wie het spoor is, hij pakt altijd de geur op van diegene die het spoor uitgelopen heeft.
Ook reageren ze op het geknakte gras,dat ruikt ook weer anders.
Voor z'n laatste examen moest zijn spoor minimaal drie uur oud zijn.


Dat is een methode waar Cor het zeker niet mee eens zal zijn. De geur ligt namelijk niet altijd het sterkst op het uitgelopen spoor, en de hond moet zelf speuren ipv dat de baas hem over het spoor leidt. Ik weet dat ze dat bij IPO ook veel doen, maar Cor is daar geen voorstander van.

Speuren kunnen ze al van pup af aan, dus je hoeft hen niet uit te leggen waar het spoor ligt.
Ik liep twee kilometer spoor met mijn hond, Cor liep het spoor vooruit en met walkietalkie hielden we contact. Ik had werkelijk geen flauw idee waar ik was en was volledig afhankelijk van mijn hond.


Maar wat iemand vind is toch niet zaligmakend, deze manier was voor onze hond de perfecte manier. Ik ken die hele Cor ook niet dus snap deze opmerking niet zo en het boeit me eigenlijk ook niet echt wat ene Cor vind, dat mijn hond plezier heeft, het snapt en het goed doet is wat voor mij telt.
Ik zeg ook nergens dat dit de manier is om te doen, ik leg uit hoe wij het aangeleerd hebben.
We hebben bij drie clubs gespeurd en de examens door het hele land afgelegd, en wij pikken de methodes op die het beste bij onze hond past.
Onze hond heeft al z'n diploma's en mocht meedoen aan het EK speuren dus ergens is er wel iets goed gegaan.
Iedere hond kan speuren maar als je er vanaf pup veel mee bezig bent gaan ze neus wel nog beter gebruiken en worden ze ook meer gedreven in het speuren omdat ze beloond ervoor worden.
En als wij een spoor van drie uur oud gaan lopen hebben we ook geen flauw idee waar we lopen hoor, spoor is door een vreemde gelopen dus moeten we ook volledig op de hond vertrouwen.

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Praktijkspeuren met je hond, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 10:37

Ik heb het ook over het sport speuren hè, daar moeten ze echt over het spoor, liefst zien ze dat de neus iedere voetstap ruikt, de neus moet ook op de grond blijven en hond mag niet te ver uit het spoor, anders krijg je aftrek, en te weinig punten is geen diploma.

luuntje

Berichten: 13989
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 10:44

Heel verschillend dus hoe speuren gaat.

Het is in Noordwijk in de duinen bij ene Frans.
Cocker moet wel weten welk spoor hij moet volgen. Zeker de 1e keer.

Ik wacht het maar af.
Ik ben blij met al jullie informatie.
Thuisfront is ingelicht over humeurige hond.

Natasja71

Berichten: 209
Geregistreerd: 18-02-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 10:54

Wij doen met onze Vizsladame van 1,5 ook aan praktijkspeuren in natuurgebied Meijendel bij Wassenaar. Ze vind het helemaal geweldig en is de rest van de dag lekker mak. De volgende dag soms ook nog als het moeilijk was. Maar zij blijft altijd vrolijk hoor;-)

Wij speuren bij iemand die ook uit de school van Cor van Oldenburg komt. Wij doen ook jachttraining met mevrouw alleen met dummies en dat is prima combinatie. Vizsla's zijn ook voor verschillende gebruiksdoelen gefokt, voorstaan voor het schot, retriever na het schot, maar ook nazoeken bij een misser ( zweetwerk). Als pup zag ik al dat ze leuke zoekdingen deed, met vorige hond ook praktijkspeuren gedaan, maar die had veel minder aanleg. Mevrouw Cato heeft véél aanleg...

Erg leuk om te doen dus....leuk dat er meer enthousiastelingen zijn!

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 11:03

Tinkermuts schreef:
Ik heb het ook over het sport speuren hè, daar moeten ze echt over het spoor, liefst zien ze dat de neus iedere voetstap ruikt, de neus moet ook op de grond blijven en hond mag niet te ver uit het spoor, anders krijg je aftrek, en te weinig punten is geen diploma.


Allereerst was het niet mijn bedoeling je aan te vallen, excuses als het wel zo overkwam Y;(

Natuurlijk is het een mening, mijn mening; ik zie Cor Oldenburg als een hele goede speurinstructeur met ontzettend veel kennis van zaken, en op basis van wat ik van hem geleerd heb vind ik dat "sport speuren" (wist niet dat het zo heette) redelijk waardeloos, omdat de hond moet lopen waar de baas wil in plaats van waar zijn neus hem aangeeft te doen.

Dat jij en je hond er alle plezier aan beleven is natuurlijk hartstikke fijn, dat staat buiten kijf.

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 11:13

Zo kwam het wel over in de woorden waarin je het brengt bij mij, misschien ben ik een tere ziel, en Ik geloof best dat die Cor een goede is, maar ik ken de man niet dus vind het dan raar te horen dat hij het allemaal er niet mee eens is, maar no hard feelings, fijn dat je er op terug komt.
Het heet idd sportspeuren, je begint bij de IPO 1 2 en 3 spoortjes maar daarna kun je verder met speurhond 1 en 2 en dat zijn veel ingewikkeldere sporen dan de IPO sporen, de sporen zijn veel langer en kunnen diverse ondergronden in zitten, meerdere dwaalsporen en de sporen liggen vele uren.
Wij zijn niet verder gegaan met het pakwerk omdat dat gewoon niet mijn ding en mijn wereld is, ook niet de manier waarop ik met mijn hond wil trainen, maar ik zeg dat het niet verkeerd is, maar gewoon niet voor mij en mijn hond.
Daarom het speuren wat professioneler opgepakt Maar goed ,ook liggen er meerdere voorwerpen in het spoor.
Hond moet in het spoor blijven omdat anders de kans groot is dat hij de voorwerpen mist en verder gaat met het spoor wat hij weer oppikt.
Het is een beetje gebaseerd op een inbreker die onderweg z'n gestolen goed wapens en munitie laten vallen en de hond dat moet verwijzen.
En dat jij dat waardeloos vind is prima en jou mening, voor mij en mijn hond is het wel een superleuke manier van speuren en de manier vind Ik niet waardeloos maar gewoon weer anders als een ander dat aanleert.
Ik ben nu met detectie bezig en dat vergt weer een geheel andere aanpak, super leuk en sta ik gewoon ook open voor.

Mlies
Berichten: 14153
Geregistreerd: 23-07-03

Re: Praktijkspeuren met je hond, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 12:09

Het is wel belangrijk om te weten welke manier van speuren je benoemt, in mijn ogen heeft IGP speuren weinig met speuren te maken namelijk.
(En ja, been there, done that. IPO3 hond afgericht)

Ook tussen mantrailen en praktijkspeuren zitten de nodige verschillen. Wat voor een recreant niks uitmaakt, maar wel verschil in opbouw verklaart.