Een kitten en planten, help?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 09:18

Niet om vervelend te doen, want daar gaat het topic niet over... maar weet je dat je een kitten beter niet alleen kunt houden?

Enfin, dat is iets voor je eigen afweging.

marlonFloris

Berichten: 1586
Geregistreerd: 01-12-08
Woonplaats: achterhoek

Re: Een kitten en planten, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 09:31

Wij hebben 2 katten en gelijk afgeleerd dar ze aan de planten/potgrond kwamen. Hier was er 1 die het leuk vond om elke keer het zand eruit te graven. En zodra we dat zagen meteen plantenspuit erop. Leren ze het snel vanaf.

Ze hebben we ze trouwens ook geleerd om van het aanrecht en tafel af te blijven op die manier, Gewoon gelijk spuit erop zetten. Ze zijn nu 5 en stiekem proberen ze af en toe wel eens iets wat niet mag maar als ik dan de spuit alleen al tevoorschijn haal stoppen ze meteen met wat ze aan het doen zijn.

En ik heb sinds een week of 2 kattengras staan omdat ik merkte dat 1 daarvan behoefte aan had (wel bij hun voerbak en niet op de vensterbank naast de andere planten). Ze blijven dus gewoon van de planten af hier.

SpeechLess

Berichten: 2325
Geregistreerd: 09-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 09:46

Hier is de kat voornamelijk geïnteresseerd in planten met zachte blaadjes. Dus ik koop altijd nieuwe planten met wat hardere bladeren, zoals vetplanten ed. Ik heb hier wel een ficus staan, maar daar heeft ze dus ook totaal geen interesse in. Maar ze is niet als kitten bij me geweest, dus die fase heb ik niet meegemaakt. Maar de kittens van m'n ouders hebben ook nooit interesse gehad in de planten.

Herfstblad
Berichten: 780
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 00:32

Ik heb een soortgelijke vraag. Ik wil in mijn tuin deze planten planten (he he :+ ) maar is dit gevaarlijk ivm mijn poes?

[img]
Afbeelding
[/img]

ellepel

Berichten: 47344
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 09:09

ja ik zou gewoon alles in de tuin zetten wat je mooi vind?
het is niet zo dat katten maar overal van gaan eten en dan meteen dood gaan.
ik heb de tuin vol met van alles wat giftig is,mijn katten komen dan toevallig niet buiten,maar andere katten komen hier wel en het leeft allemaal nog.
en ik wete niet of jouw katten alleen in jouw tuin blijven,maar stel de buurman koopt die planten wel dan kunnen ze ook nog daar heen.
dus gewoon doen

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Re: Een kitten en planten, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 09:18

Bij m'n ouders zijn de loop der jaren 6 kittens groot geworden, en nooit hoefden de planten verbannen te worden het huis uit. Ja, de grote potten zijn leuk om in te graven, en er wordt wel eens een plant het vensterbank af gegooid... Maar planten opeten hebben ze allemaal niet gedaan, ook niet in hun jeugdige jaren.

De bank en de boekenkast moesten het eerder ontgelden :(

Ik zou de giftige planten eerst op een plek zetten waar de kitten niet bij kan en even kijken hoe het gaat met niet giftige planten. En dan langzaam onder toezicht kijken wat er gebeurt met de giftige planten.

Jis_

Berichten: 11598
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 19:38

Er zijn gewoon planten die je echt weg moet laten ook al hoor je verhalen dat het prima ging, zeker met kittens.
De Dieffenbachia is er 1 van.

Volwassen katten willen het uit verveling nog wel eens doen. Kat van een familielid kauwde op de lepelplant. Niet heel gevaarlijk maar ziek kan je kat er wel van worden.

Er zijn best veel niet giftige planten te vinden. De Palmen, varens, orchideeën, kwastjesplant, kerstcactus, zaagcactus, Varencactus (alle drie geen stekels), bananenplant, pannenkoekenplant, calathea’s, maranta’s, graslelie, die vinden ze vaak te leuk met die sprieten. Ik sla er vast nog wat over.

Koper schreef:
Niet om vervelend te doen, want daar gaat het topic niet over... maar weet je dat je een kitten beter niet alleen kunt houden?

Enfin, dat is iets voor je eigen afweging.


Dacht ik ook aan, meer afleiding bij elkaar. Minder tot geen problemen met dat ze hun ruige speelgedrag (wat moeders ook tot lang na 8 weken bijschaaft) op jouw been of arm botvieren

Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 19:44

En sociaal gedrag leren met/van een soortgenoot ;)

Jis_

Berichten: 11598
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 10:22

Koper schreef:
En sociaal gedrag leren met/van een soortgenoot ;)


Yes!