Bodembedekking muizenkooi

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Johnie

Berichten: 524
Geregistreerd: 04-03-11
Woonplaats: utrecht

Bodembedekking muizenkooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-19 07:39

Sinds kort heb ik 4 muizen.
Nu heb ik die een aantal jaar geleden ook gehad, maar dit waren altijd vrouwtjes.
Dus de stank die mannetjes afgeven is erger dan ingeschat.
Nu heb ik al verschillende soorten bodembedekking uitgeprobeerd maar dat werkt niet optimaal.
Dus mijn vraag is, wat gebruiken jullie en waar hebben jullie baat bij?

Tot nu toe heb ik hennepvezel, papierkorrels, aubiose en corbo gebruikt.

Mizora

Berichten: 18115
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Bodembedekking muizenkooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 07:51

Sowieso in de ergste plas-hoekjes van dat anit-stankpoeder gebruiken (breekt urine af) en bij het verschonen iedere keer de tralies met water afspoelen (een vriendin zette hem in de douchekabine), maar niet met zeep. Als je het met zeep doet, dan gaan ze daarna extra markeren, en schiet het nog niet op. Ook is het zo dat muizen de eerste paar weken meer stinken, want van stress (en een verhuizing geeft een tijd stress) stinken ze ook meer.

Hemperade beviel het beste, maar ook back2nature werkte goed. En een grote kooi. Minimaal 1000cm2 per muis en liever meer. Ik had er 2, een vriendin een handje (wisselend tussen de 4 en 7 in de loop van de tijd). Zij werkte met wekelijks verschonen, ik werkte met een diepe bak met daarin 10cm bodembedekking (hemperade met korrels en stevig wc-papier, daarvan maakten ze tunnels), ons strooiselverbruik lag (per muis) even hoog. Ik hoefde veel minder vaak te verschonen, alleen de natte plekken, maar daar moet je kooi wel geschikt voor zijn.

Johnie

Berichten: 524
Geregistreerd: 04-03-11
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-19 10:20

Mizora schreef:
Sowieso in de ergste plas-hoekjes van dat anit-stankpoeder gebruiken (breekt urine af) en bij het verschonen iedere keer de tralies met water afspoelen (een vriendin zette hem in de douchekabine), maar niet met zeep. Als je het met zeep doet, dan gaan ze daarna extra markeren, en schiet het nog niet op. Ook is het zo dat muizen de eerste paar weken meer stinken, want van stress (en een verhuizing geeft een tijd stress) stinken ze ook meer.

Hemperade beviel het beste, maar ook back2nature werkte goed. En een grote kooi. Minimaal 1000cm2 per muis en liever meer. Ik had er 2, een vriendin een handje (wisselend tussen de 4 en 7 in de loop van de tijd). Zij werkte met wekelijks verschonen, ik werkte met een diepe bak met daarin 10cm bodembedekking (hemperade met korrels en stevig wc-papier, daarvan maakten ze tunnels), ons strooiselverbruik lag (per muis) even hoog. Ik hoefde veel minder vaak te verschonen, alleen de natte plekken, maar daar moet je kooi wel geschikt voor zijn.


Bedankt! Ik ga dan even opzoek naar back2nature en hemperade.
Die poeder heb ik op het moment ook. Maar dat ruikt nogal dus ik ben bang dat ze daardoor ook meer geur gaan markeren.

Ik heb ze nu ongeveer een maand. Maar veel stress zorgt dus ook voor meer markeren? Ze lijken redelijk gewend maar wie weet speelt dat dan ook nog mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 10:25

In back2nature kunnen ze alleen niet lekker graven en wroeten.

Ik gebruik Carefresh confetti en dat bevalt heel goed. Ik heb een bak van 100 cm met 3 muizen en een laag bodembedekking van 20 cm. Op het plashoekje na doe ik daar 4 weken niks aan en ze blijven fris.

Johnie

Berichten: 524
Geregistreerd: 04-03-11
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-19 12:50

RedPassion schreef:
In back2nature kunnen ze alleen niet lekker graven en wroeten.

Ik gebruik Carefresh confetti en dat bevalt heel goed. Ik heb een bak van 100 cm met 3 muizen en een laag bodembedekking van 20 cm. Op het plashoekje na doe ik daar 4 weken niks aan en ze blijven fris.



Ga ik ook even naar kijken!
En anders eventueel een combi, zodat ze alsnog lekker kunnen graven

Johnie

Berichten: 524
Geregistreerd: 04-03-11
Woonplaats: utrecht

Re: Bodembedekking muizenkooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-19 19:42

Back2nature heb ik al gebruikt kwam ik achter. Dat werkte voor mij niet afdoende.
Carefresh confetti is in bestelling dus ik ben benieuwd hoe dat bevalt.
Op het moment heb ik een stuk meer bodembedekking gebruikt dan normaal en er wc papier bij gedaan. Dan ruikt het wel een dag of twee langer “goed”, maar na een week komt de geur je al echt tegemoet.

Nu is het vooral hopen dat de confetti goed bevalt, maar mocht iemand nog tips hebben dan hoor ik ze graag.

Johnie

Berichten: 524
Geregistreerd: 04-03-11
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-19 18:57

Even een update.
Ik heb nog niks gevonden wat echt goed werkt.
Ondertussen heb ik een nog groter hok gekocht waar goed veel bodembedekking in kan.
Maar dit mag helaas ook niet baten.

Hopelijk is er nog iemand met een gouden tip.

colunder

Berichten: 3547
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Bennekom

Re: Bodembedekking muizenkooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 22:55

Ik gebruikte gewoon houtkrullen

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Bodembedekking muizenkooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 23:01

Ik weet niet hoe het met muizen exact zit. Mijn ex had een eigen mousery en daar merkte ik ook dat de mannetjes flink konden stinken.

Voor mijn hamsters gebruikte ik ook wel vaak CareFresh bodem bedekking, die vond ik altijd erg goed en is ook geurloos en moet stank tegen gaan. Is wel een wat duurdere bodem, maar wellicht het proberen waard.

Johnie

Berichten: 524
Geregistreerd: 04-03-11
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-19 11:42

colunder schreef:
Ik gebruikte gewoon houtkrullen


Van welk merk of waar heb je dat gekocht?

Johnie

Berichten: 524
Geregistreerd: 04-03-11
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-19 11:43

Ricie schreef:
Ik weet niet hoe het met muizen exact zit. Mijn ex had een eigen mousery en daar merkte ik ook dat de mannetjes flink konden stinken.

Voor mijn hamsters gebruikte ik ook wel vaak CareFresh bodem bedekking, die vond ik altijd erg goed en is ook geurloos en moet stank tegen gaan. Is wel een wat duurdere bodem, maar wellicht het proberen waard.


Ik heb carefresh confetti geprobeerd, dat hielp niet heel erg.
Maar ik heb nu een wat hoger hok dus ik kan het nog proberen met een dikkere laag eventueel.

Bedankt voor je reactie