smileydees schreef:meegelezen vanaf het begin. Ik moet zeggen dat ik er altijd sceptisch tegen overstond, totdat ik een hypersensitieve dochter kreeg. Het sceptische bleef, echter meer interesse in deze zaken.
Maar is hypersensitiviteit dan voor jou hetzelfde als paranormaal begaafd? Want volgens mij zijn dat twee heel verschillende dingen, omdat het eerste aantoonbaar bestaat (hoewel er genoeg mensen zijn die zich hypersensitief noemen alleen omdat ze dat wel mooi vinden klinken) en het tweede nooit overtuigend bewezen is.
Persoonlijk denk ik dat er wel degelijk fotoreaders zijn die zo hypersensitief zijn dat ze uit heel summiere informatie dingen op kunnen pikken die een ander mist. Dingen die af te lezen zijn uit lichaamstaal, oogopslag, omgeving, maar ook uit omschrijvingen, woordkeuze, wat er 'tussen de regels' te lezen is. Ik kan me zelfs voorstellen dat een eigenaar van een dier onbewust meer weet van het betreffende dier dan hij zichzelf realiseert, en dat een hypersensitief iemand dit kan waarnemen.
Is dit een gave? Ja, natuurlijk.
Is het een paranormale gave? Nee.
Is her een bezwaar dat iemand er geld voor vraagt? Tja, ik vind van wel. Het is niet toetsbaar, en ook als de waarneming authentiek is en geen gebakken lucht, kan deze ernaast zitten.
Het succes hangt bovendien voor een groot deel af van in hoeverre de klant wil dat het klopt cq. werkt. En als je ervoor kiest een reading te laten doen, dan heb je al een impliciet commitment om erin te geloven, ook al denk je van jezelf wellicht dat je kritisch genoeg bent. Dat is gewoon psychologie.
Ik zou er om die redenen persoonlijk nooit voor kiezen een reading te laten doen, betaald of niet.
Maar ik kan me voorstellen dat er oprechte readers zijn met superscherpe zintuigen en veel inlevingsvermogen. M.i. zijn er echter ook een hoop die zichzelf schromelijk overschatten, of zelfs een compleet blinde vlek hebben, in de zin dat ze ten onrechte geloven over allerlei bijzondere gaven te beschikken. En ja, ook de nodige bewuste oplichters, die mensen heb je nu eenmaal overal. En die maken m.i. misbruik van de goedgelovigheid van hun klanten.