Ten einde raad met kat

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xPabloBokt

Berichten: 9456
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Ten einde raad met kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-19 05:14

Hallo Bokkers,

Situatieschets: mijn vriend en ik zijn 4 weken geleden verhuisd. Daarbij zijn wij voor het eerst gaan samenwonen, alsook onze katten die elkaar dus voor het eerst ontmoet hebben. We hebben ze de eerste tijd uit elkaar gehouden, waarbij mijn kat Fenna in de woonkamer zat en mijn vriend zijn kat in de slaapkamer. Nu kunnen ze allebei vrij lopen tussen slaapkamer en woonkamer. Dat gaat inmiddels samen goed met behulp van Feliway Friends. Ze maken ook goed gebruik van de twee kattenbakken.

Echter wil het met mijn kat 's nachts niet vlotten. Overdag gaat alles prima, hoewel ze hier en daar erg vocaal wil worden. Nu is de mijne altijd al een prater geweest, maar momenteel is het zo erg dat ze het bloed onder mijn nagels vandaan haalt zodra ze haar mond open doet.. mijn nachtrust is al sinds we hier wonen compleet naar de filistijnen omdat mijn kat zich raar blijft gedragen.

Ik heb al vanalles geprobeerd. Waaronder natuurlijk mijn kat straal negeren als ze weer begint. As we speak heb ik haar met twee deuren ertussen weer opgesloten in de woonkamer en zit mijn vriend zijn kat hier. Zodat ik zometeen nog iets van slaap kan vatten.

's Avonds speel ik al met haar tot ze flink moe is. Daarna krijgt ze haar natvoer samen met de andere kat en gaan we naar bed. Dat zorgde er, toen ik er net mee begon, wel voor dat ze in ieder geval tot een uur of 7 stil was. Inmiddels begint ze er weer steeds vroeger bij te komen. Ze gaat dan echt waanzinnig klagelijk miauwen en dat is zelfs met 2 deuren ertussen ontzettend storend. Als het echt erg is houdt ze het tot wel een half uur vol.

Overdag heeft ze overal speeltjes en speel ik ook regelmatig met haar als ik thuis ben. Mijn vriend en ik werken allebei op andere tijden (kantoorbaan ma t/m vrij en horeca). Ook heeft ze nu de andere kat. Dat is niet echt een speler, en daar zit de tweede schoen die wringt.

Ze laat mijn vriend zijn kat niet met rust als die iets aan het doen is. Eten? Fenna moet meedoen. Andere kat heeft een catnip muis gevonden waar ze eerst niet naar omkeek? Die muis is nu van Fenna en daar wil ze NU mee spelen. Ze zit dus ook constant op de lippen van die andere kat. Die laat het wel over zich heen komen over het algemeen maar ik wil bij die júist het spelen stimuleren omdat ze daar van opbloeit. Mijn kat gooit echter telkens roet in het eten.

Ik zit echt met mijn handen in het haar, ik weet niet hoe ik de bovenstaande dingen op moet lossen. Heeft er iemand misschien tips hoe ik het (beter) kan aanpakken?

Liefs

Sweetgirl1
Berichten: 4566
Geregistreerd: 17-10-07

Re: Ten einde raad met kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 05:32

Klinkt misschien gek maar een speel voerbal? Is ze denk wel even mee zoet

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110752
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Ten einde raad met kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 05:42

De truuk met de stofzuiger al geprobeerd?

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Ten einde raad met kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 06:58

Miauwt ze ook als ze wel op de kamer mag?

Met de andere kat: ik heb zelf ooit ervaren dat de dominante dominant blijft wat je ook doet. Bij ons is er uiteindelijk met veel verdriet eentje herplaatst en de andere bloeide compleet op. Ik denk niet dat ik ooit nog twee katten samen ga houden.

Goof

Berichten: 28884
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 06:59

Waarom laat je de kat van je vriend ook niet gewoon in de woonkamer 'snachts? Dan zijn ze iig gewoon samen.

Voor wat betreft het contact tussen de 2 katten; geef ze ook gewoon de tijd het zelf te regelen en uit te zoeken, ze kennen elkaar net.

xPabloBokt

Berichten: 9456
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-19 10:15

@SweetGirl19 ja, in mijn vorige appartement. Maar daar kijkt ze helaas niet naar om. Ze is niet zo gefixeerd op voer dat ze ervoor wil werken

@Cayenne die ligt momenteel heel toevallig naast het bed, maar dat verandert niks aan de situatie. Ze mag verder ook gewoon op de slaapkamer normaal gesproken, maar ze miauwt alles bij elkaar.

@poes ja, momenteel zelfs juist als ze erop mag. Ik heb dus vanochtend vlak voordat ik dit postte de deuren dicht gedaan en dan is ze stil. Om dan meteen even op

@goof te reageren, daarom neem ik mijn vriend zijn kat ook mee. Ik heb het idee dat ze herrie loopt te maken puur omdat die kat erbij is.. want nu zit ze alleen in de woonkamer en is ze voor zover ik weet stil geweest, op de eerste 5 minuten na.

Edit: zoals nu. Constant stil geweest en nu hoort ze de andere kat eten aan de andere kant van de deur en dan begint ze gelijk weer. Ze staat zelf op onbeperkt voer dus daar kan het niet aan liggen lijkt me.

kiki1976

Berichten: 16867
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Ten einde raad met kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 10:56

Herkenbaar hier ook een kat die dat met vlagen doet. Meestal als we een uurtje in bed liggen dan gaat die keihard voor onze slaapkamerdeur zitten miauwen. Door zijn naam te roepen is hij stil, maar zodra hij iets denkt te horen (al is het maar omdat zich omdraait in zijn slaap) dan begint hij weer.
Onze slaapkamer is gelijkvloers dus helaas niet mogelijk om hem apart te zetten (anders kan hij niet bij zijn eten wat boven staat) of bij de kattenbak (en die wil ik niet in de woonkamer hebben).

Onlangs was mijn man het zo zat dat die achter hem aan is gevlogen vanuit zijn bed de gang/kamer in, oke niet de oplossing maar als je iedere nacht wakker gehouden wordt en je wekker gaat weer om 4.30 snap ik zijn frustratie.
Sindsdien is het gelukkig heel veel minder en doet hij het alleen als hij mijn wekker hoort (wekker van man die eerder gaat reageert hij niet op).

Wij willen hem niet in onze slaapkamer hebben omdat we dan helemaal geen nachtrust meer hebben. Hij en de andere kat denken dan dat het speeltijd is midden in de nacht op ons bed (en hebben een waterbed die ik graag heel wil houden).
Ze komen niet buiten.

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 11:14

Je hebt katten gedragsdeskundige, die kan je om raad vragen. Ik geloofde daar nooit zo in,maar sinds mijn dochter een flink probleem had tussen haar katten ( broer en zus die elkaar plotseling erg in de haren vlogen ) en zo iemand thuis heeft gehad om te observeren wat er gebeurt en raad heeft gegeven , gaat het stukken beter !

SpeechLess

Berichten: 2325
Geregistreerd: 09-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 12:34

Heb je al geprobeerd de katten 's nachts gewoon samen te laten? Overdag gaat dit blijkbaar ook prima, dus ik zie niet direct een reden om ze 's nachts nog uit elkaar te halen. Ik zou dit gewoon een paar nachten proberen.
Of eventueel de locatie wisselen, dus jouw kat bij jullie in de slaapkamer en de andere in de woonkamer.

Maartje1990

Berichten: 22285
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Ten einde raad met kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 12:38

En Fenna is niet krols?

xPabloBokt

Berichten: 9456
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-19 14:56

Beide katten zijn gesteriliseerd, dus krols is niet aan de orde.

Ik zat idd ook al aan een katten gedragstherapeut te denken. We hebben zelf ook al wat zitten zoeken en mijn kat lijkt territoriaal agressief gedrag te vertonen tegen mijn vriend zijn kat. Dat houdt in dat ze die kat met enige regelmaat stalkt, voor de kattenbak gaat zitten en het klepje blokkeert als die andere kat erin zit, constant precies wil doen wat die andere kat op dat moment doet (vooral met eten en met speeltjes spelen) en dat gemiauw is er ook een onderdeel van.

Dat er achteraan vliegen kan kloppen dat dat geholpen heeft, aangezien dat blijkbaar wel werkt. Wel stil en zonder geschreeuw.

Wil in ieder geval alles proberen voordat ik überhaupt herplaatsing overweeg. Ondanks dit gedoe hou ik wel van m'n kippetje (bijnaam haha). Wil haar niet zomaar kwijt natuurlijk..
Laatst bijgewerkt door xPabloBokt op 09-06-19 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Berichten: 28884
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 14:59

xPabloBokt schreef:
@goof te reageren, daarom neem ik mijn vriend zijn kat ook mee. Ik heb het idee dat ze herrie loopt te maken puur omdat die kat erbij is.. want nu zit ze alleen in de woonkamer en is ze voor zover ik weet stil geweest, op de eerste 5 minuten na.

Edit: zoals nu. Constant stil geweest en nu hoort ze de andere kat eten aan de andere kant van de deur en dan begint ze gelijk weer. Ze staat zelf op onbeperkt voer dus daar kan het niet aan liggen lijkt me.


Maar dat is toch logisch? Ze zijn samen, poes weet dat er nog een ander is, maar wordt bewust apart gehouden. Het is vrij logisch dat hij dan reageert als hij de ander hoort.
Ik zou stoppen met de katten te scheiden van elkaar en ze lekker samen houden.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Ten einde raad met kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 15:02

En ik wil je alleen zeggen: zoek al opties om te herplaatsen. Ik zag het pas in toen ik herplaatst had.

Anoniem

Re: Ten einde raad met kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 15:15

Mijn eerste gedachte is eigenlijk; laat die beestjes gewoon wat meer hun eigen gang gaan en zit er iets minder bovenop. Katten hebben niet constant begeleiding nodig, sterker nog, de meesten worden daar niet gelukkiger van.
Maar jullie wonen daar nu net vier weken. Laat het gewoon eens op zijn beloop.

Cowgirl

Berichten: 23757
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Ten einde raad met kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 15:24

zoek eens op Jackson galaxy op Youtube en laat die plantenspuit alsjeblieft achterwege. Dat gaat echt niet werken word je kat alleen maar meer gestresst van.

xPabloBokt

Berichten: 9456
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-19 16:08

@Cowgirl oké, dat wist ik niet.. dat ga ik zeker meenemen. Dan komt er geen spuit. Jackson Galaxy ga ik vanavond thuis opzoeken.

@Tica_81 zit wat in wat je zegt. Ga ik ook zeker meenemen..

@Goof ze doet het ook als ze wel samen zitten. Wel altijd pas als we in bed liggen. Geen idee of ze ons dan kwijt is, maar dat kan bijna niet omdat ze regelmatig ook een aai komt halen als we in bed liggen.

Cowgirl

Berichten: 23757
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Ten einde raad met kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 16:18

Hebben ze wel zit plekken genoeg en daar bedoel ik ook hoge zit plekken mee. Hier was het ook nog wel eens knokken maar sinds ik 2 zitplekken aan de uur heb (zooplus 18 euro p/s incl mandje) komt het nagenoeg niet meer voor. Wel goed hoog hangen. Ik heb er 1 op ong een meter en de ander op bijna 1.70m. Wil er nog 1 of 2 bij ze zijn er dol op.

plukje001
Berichten: 178
Geregistreerd: 24-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 16:29

Zo herkenbaar dit ,
ik heb hetzelfde gehad met 1 van mijn katten.
Ik heb toen een gedragstherapeute laten komen en die heeft mij aangeraden om een camera in huis op te hangen om precies te kunnen zien wat deze kat in de nacht doet en wanneer hij begint te schreeuwen.
Het bleek dat hij last had van het donker zijn in huis, last van de stilte en hij stal papier in de nacht. Reclame blaadjes etc)
Op aanraden staat er nu een lampje aan in de huiskamer, staat de radio zacht aan en ruimen wij snachts alles op wat hij kan stelen.

Heel soms hoor ik hem nog wel eens , dan zijn we vergeten een reclame blaadje of een speelgoed muis op te ruimen.
Maar het heeft echt geholpen om uit te zoeken wat hij doet en wanneer?

xPabloBokt

Berichten: 9456
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-19 16:50

Cowgirl schreef:
Hebben ze wel zit plekken genoeg en daar bedoel ik ook hoge zit plekken mee. Hier was het ook nog wel eens knokken maar sinds ik 2 zitplekken aan de uur heb (zooplus 18 euro p/s incl mandje) komt het nagenoeg niet meer voor. Wel goed hoog hangen. Ik heb er 1 op ong een meter en de ander op bijna 1.70m. Wil er nog 1 of 2 bij ze zijn er dol op.


Er staat momenteel een krabpaal, en op de vensterbank in de woonkamer en slaapkamer liggen kussentjes waar ze gebruik van maken. Binnenkort komt er een extra hoge krabpaal bij, daar zijn we dus al naar aan het kijken. Eentje die we tussen vloer en plafond kunnen klemmen, komt dus neer op 2,65 ongeveer.

xPabloBokt

Berichten: 9456
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-19 16:50

plukje001 schreef:
Zo herkenbaar dit ,
ik heb hetzelfde gehad met 1 van mijn katten.
Ik heb toen een gedragstherapeute laten komen en die heeft mij aangeraden om een camera in huis op te hangen om precies te kunnen zien wat deze kat in de nacht doet en wanneer hij begint te schreeuwen.
Het bleek dat hij last had van het donker zijn in huis, last van de stilte en hij stal papier in de nacht. Reclame blaadjes etc)
Op aanraden staat er nu een lampje aan in de huiskamer, staat de radio zacht aan en ruimen wij snachts alles op wat hij kan stelen.

Heel soms hoor ik hem nog wel eens , dan zijn we vergeten een reclame blaadje of een speelgoed muis op te ruimen.
Maar het heeft echt geholpen om uit te zoeken wat hij doet en wanneer?


Camera zouden we kunnen doen, die hebben we eentje liggen. Zal mijn vriend eens vragen om hem te installeren.

Wil trouwens duidelijk maken dat ik echt alles over heb voor het welzijn van mijn beestjes. Dit is echter mijn eerste eigen kat en ook de eerste ervaring met twee katten samen houden. Daarvoor alleen maar honden gehad toen ik thuis woonde. Wellicht probeer ik ze te "honds" aan te pakken. Ik ga zeker Jackson Galaxy kijken, ken hem van Animal Planet. En ik ga al jullie adviezen in acht nemen!

JorineV
Berichten: 1097
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 20:52

Las ik goed dat ze juist gaat mauwen op de slaapkamer - die voor haar nieuw is? Misschien is het dan alleen de nieuwigheid / ontdekkingsdrift. Wij zijn ook recent verhuisd en de poes ging wekenlang dagelijks een rondje op ontdekking - onder luid gemauw. En dan had ze nog het liefst dat we met haar mee wandelden, voor mentale support :Y). Nu ze helemaal gewend is hier, horen we haar niet meer. Tenzij er een kamer heringericht is... Kater mauwt nog net zo vaak als anders (om eten of aandacht).

Gedrag onderling heb je als mens maar weinig invloed op. Zolang de andere kat wel zichzelf kan zijn, zou ik me daar niet al te druk om maken eigenlijk.

Als het kan liggen aan de nieuwe kamer(s) die ze ontdekt, misschien toch vaker (overdag) op de slaapkamer laten - dan ben je het snelst door die periode heen. Hopelijk kalmeert ze snel en kunnen jullie je allevier fijn thuis gaan voelen, succes!

Edit: nee niet goed gelezen. Mocht ze vroeger bij jou op de slaapkamer 's nachts?

xPabloBokt

Berichten: 9456
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-19 21:14

Nee, ze gaat in de woonkamer zitten miauwen. Slaapkamer is overdag gewoon altijd vrij toegankelijk.

Ik sluit haar ook niet standaard 's nachts op in de woonkamer, als ze gewoon stil is dan is alles gewoon open. Maar als ze niet stopt met miauwen doe ik de deuren uiteindelijk wel dicht, want het begon me echt langzaam op te breken. Mijn vriend werkt kantooruren en moet dus elke dag om 7 uur op en ik zelf werk in de horeca, 10 uur per dienst gemiddeld en ik was meerdere keren per nacht wakker op een gegeven moment. Dat wordt echt te zwaar uiteindelijk.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Ten einde raad met kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 08:10

Heb je al eens bedacht om al haar voer via voedselverrijking te geven? Dan hebben ze snel interesse hoor. Dit hielp bij mijn kater beter.

7ofhearts

Berichten: 2833
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 08:43

Anoniem schreef:
Mijn eerste gedachte is eigenlijk; laat die beestjes gewoon wat meer hun eigen gang gaan en zit er iets minder bovenop. Katten hebben niet constant begeleiding nodig, sterker nog, de meesten worden daar niet gelukkiger van.
Maar jullie wonen daar nu net vier weken. Laat het gewoon eens op zijn beloop.



Helemaal mee eens.
Er zijn nog al wat veranderingen geweest die de katten eigenlijk wonder wel goed hebben doorstaan.
Maar geef ze eens lekker de tijd om een eigen plekje te vinden.
Dat jij zo gefocust bent ( goed bedoeld ) kan ook weer voor onrust zorgen.
Pas op, katten ( dieren ) pikken eerder en meer signalen op dan dat wij denken.
Misschien ben je zélf wel een stukje aanleiding bij dit gedrag.

Katten bij elkaar laten.
Deuren open
Oordopjes in en negeer dit gedrag.
Geef het de tijd!!

cursebreaker

Berichten: 11533
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 10:21

Ik zou het inderdaad ook nog wat meer tijd proberen te geven.
Ze zullen ook echt jouw onrust inderdaad oppikken, wat RaafSmits ook al aangeeft.

Vaak hebben katten echt maanden nodig om te wennen aan een nieuwe woon situatie, laat staan als er dan nog een andere kat bij is gekomen. Ik snap heel goed dat het frustrerend en vermoeiend is als het je zo'n slaapgebrek oplevert (ik wordt ook gruwelijk demonisch als ik chronisch slaaptekort heb), maar het is helaas echt iets wat tijd nodig heeft en niet binnen een maandje opgelost hoeft te zijn als je pech hebt zoals jou. Sommigen hebben gewoon echt maanden nodig om tot rust te kunnen komen.

Is oordopjes gebruiken 's nachts even geen optie? Dan kom je toch aan je rust 's nachts en kun je het ook grotendeels negeren (aangezien het gedrag vooral 's nachts zich laat zien he?) wat dan hopelijk ook goed meehelpt voor je kat, dat die hopelijk sneller tot rust kan komen als ze jouw onrust niet meer zo meekrijgt ook. Misschien dat ik er overheen gelezen heb; had je Bach rescue al eens geprobeerd? Is voor in het stop contact in te steken en verspreidt een kalmerende geur. Dat zou misschien ook nog een steuntje in de rug kunnen geven.