Kippen houden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KDonna
Berichten: 129
Geregistreerd: 25-09-16

Kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-19 20:24

Wij gaan na de zomervakantie voor het eerst kippen houden. Ik heb al wat gelezen maar ik zie ondertussen door de bomen het bos niet meer... Je leest zoveel verschillende dingen!

We willen graag 5 kippen adopteren van red een legkip. Hoe groot moeten het hok en de ren zijn? Hok en ren zullen hoofdzakelijk voor de nacht zijn, overdag mogen ze los in de tuin. Dit is ongeveer 1000 m2 gras dus ik ga er vanuit dat het gazon dat wel overleeft?

En waar moet ik nog meer rekening mee houden?

KDonna
Berichten: 129
Geregistreerd: 25-09-16

Re: Kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-19 20:25

Ohja en nog een vraagje:

De ex legbatterij kippen worden niet heel oud, dus als er eentje sneuvelt kan ik er dan zonder al teveel problemen weer een nieuwe bij zetten?

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 20:34

Er is een topic waar je info kunt inwinnen: beginnen met kippen houden. :j

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 20:36

Hier kun je ook gezellig komen mee kletsen :D
[BB-HK] Beginnen met kippen houden

Legkippen redden is echt prachtig <3 Je ziet ze zo snel transformeren naar mooie kippen met een vol verenkleed! En ze worden meestal erg tam.
1000m2 is ruimte zat. Zorg wel voor wat begroeiing rondom, ze zitten heel graag op veilige plekjes tussen het groen, en onder trailers/tafels/aanhangers :))
Ik zette er altijd twee tegelijk bij als er nieuwe kipjes kwamen, dan kunnen ze zich als nieuweling een beetje samenpakken, al ging het hier altijd heel snel goed.

AfricanLady

Berichten: 8006
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Re: Kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 21:01

Op red een legkip staan voorwaarden waaraan je dient te voldoen voor je de kippen krijgt.
Daar kan je dus ook je richtlijnen uithalen met wat ze nodig hebben

KDonna
Berichten: 129
Geregistreerd: 25-09-16

Re: Kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-19 21:15

Bedankt voor jullie tips!
Ik ga me binnenkort ook even melden in bovengenoemd topic.

Ja er staan rondom veel planten, bomen en struiken. Dus dat moet goed komen :)

Mastrootje

Berichten: 2525
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Zweden

Re: Kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 21:27

Denk eraan dat kippen erg laag staan in de voedselketens. Wij hebben kippen verloren aan vossen, haviks, uilen zelfs, die binnen 2 dagen onze halve kippen kolonie had omgebracht. We wisten niet hoe hij erin kwam en elke keer kwam die weer terug, midden in de nacht, overdag, binnen 2 uur, halve dag later. Vreselijk.

Ik woon in zweden in de bossen dus het is hier mogelijk wat meer toegankelijk voor ze maar bedenk je dat gevaar niet alleen van de grond komt. Kippen zijn ook een makkelijk slachtoffer van boven en helaas hebben wij gemerkt dat juist kippen van de legbatterijen totaal geen gevoel hebben voor gevaar.

KDonna
Berichten: 129
Geregistreerd: 25-09-16

Re: Kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-19 21:35

Oeh overdag ook ja?
Wij wonen dalijk aan de rand van/in het bos... We hebben wel 2 honden en 2 katten, hopelijk scheelt dat.

Anoniem

Re: Kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 22:01

In de winter zijn kippen meer in trek bij roofvogels weet ik hier helaas uit ervaring. Je kan overwegen in de winter een vijvernet over een stuk tuin te spannen en daaronder de kippen in een afgezet stuk tuin op te sluiten. Vossen hebben we hier aan het bos bij 's nachts opsluiten in een stevig nachthok geen last van.
Honden helpen niet tegen roofvogels helaas.
Kipjes per duo bij de groep zetten is inderdaad beter en het beste is een paar dagen apart houden en dan 's avonds bij de rest in het nachthok zetten.

Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 22:35

Inderdaad let op de vos en zorg voor een goed nachthok.

JustMeKV
Berichten: 460
Geregistreerd: 27-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 22:35

Ik wil iedereen die een legkip red of aankoopt er op wijzen dat je hiermee net dergelijke praktijken mee gaat sponsoren. Met andere woorden jullie geven geld aan broodfokkers!!

Tenzij je 100% zeker bent dat eender welke instantie die deze kippen ophaalt bij een pluimveehouder deze GRATIS verkrijgen dan is dit een andere verhaal.
Maar helaas gaat dit in vele gevallen niet zo

Veelal kopen die red organisatie de kippen op aan een hogere prijs dan de slachtprijs!
Dan spreken deze over redden, terwijl ze net de pluimveehouder meer betaald hebben dan wat hij zou krijgen voor hun vlees. Tuurlijk wrijft die pluimveehouder in zijn handen.
Dergelijk kippen, zeg maar hybriden zijn zo kapot gefokt, en een doorn in het oog van mensen die vechten om goeie standaard rassen te gaan fokken en behouden.

Mijn raad: Koop een kip bij een erkende fokker die met liefde en passie deze kippen groot brengt.