Help, vogeltje vleugel kwijt!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzanne F.

Berichten: 49215
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 20:12

Komen de ouders hem nu voeren?

Elfie

Berichten: 770
Geregistreerd: 31-08-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 20:14

Je wil niet geloven hoe levend een vogel er nog kan uit zien terwijl hij eigenlijk al reddeloos verloren is, DeMolenhoek. Ze zijn ontzettend taai...

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Re: Help, vogeltje vleugel kwijt!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 20:16

Hopelijk zijn het inderdaad alleen de veertjes. Ik zag vanmorgen op het nieuws dat er massale sterfte is onder de koolmeesjes. Ze denken door het vergif die gespoten wordt tegen de rupsen in die buxushagen. Dus elk leventje wat gered kan worden is er weer 1.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 20:16

Dat weet ik Elfie, ik kweek meerdere vogelsoorten ;)

Tieneke

Berichten: 21680
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 20:18

Oh, ik hoop op het beste!

Witchcraft, klopt. Hier maar liefst 9 babymeesjes uit één nestkastje dood door vergif van de buren tegen buxusmot. We hebben er elke dag naartoe geleefd dat ze zouden uitvliegen, en plots was het stil en kwamen de ouders niet meer. Je hart breekt ervan.

JLLN_

Berichten: 1649
Geregistreerd: 28-07-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-19 20:19

Nou de dierenambulance hebben hem meegenomen. Toen hij begon te kwetteren toen ze hem oppakte kwamen papa en mama meteen aangevlogen, zo sneu.. ze heeft even goed gekeken en hij is inderdaad een vleugeltje verloren ;(

MAAR, ze zeiden ook dat dit niet net gebeurd was, omdat het anders veel bloederiger moest zijn en het wondje was echt al wat korsterig. Waarschijnlijk hebben papa en mama hem dus op de grond blijven voeren en heeft mijn kat hem ergens in de tuin op de grond gevonden..

Paps en mam vliegen nu allemaal rond hier op zoek, mn moederhart breekt ;(

Anoniem

Re: Help, vogeltje vleugel kwijt!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 20:21

Ah dus toch :( Verklaard wel waarom hij zo opgewekt was, als het inderdaad al aan het genezen was. Hebben ze gezegd wat ze er mee gaan doen?

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 20:22

JLLN_ schreef:
Nou de dierenambulance hebben hem meegenomen. Toen hij begon te kwetteren toen ze hem oppakte kwamen papa en mama meteen aangevlogen, zo sneu.. ze heeft even goed gekeken en hij is inderdaad een vleugeltje verloren ;(

MAAR, ze zeiden ook dat dit niet net gebeurd was, omdat het anders veel bloederiger moest zijn en het wondje was echt al wat korsterig. Waarschijnlijk hebben papa en mama hem dus op de grond blijven voeren en heeft mijn kat hem ergens in de tuin op de grond gevonden..

Paps en mam vliegen nu allemaal rond hier op zoek, mn moederhart breekt ;(

Gossie, die arme ouders :( Weet je wat ze met de babyvogel gaan doen?

JLLN_

Berichten: 1649
Geregistreerd: 28-07-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-19 20:25

DeMolenhoek schreef:
Ah dus toch :( Verklaard wel waarom hij zo opgewekt was, als het inderdaad al aan het genezen was. Hebben ze gezegd wat ze er mee gaan doen?


Nee, maar ik vertelde ze dat pap en mam hem nog kwamen voeren.. toen zeiden ze oh dan is het eigenlijk al goed en hoeft hij niet mee, maarja toen ze keken naar zn vleugel zei die “ja dan moet hij toch mee, sneu voor pap en mam maar anders overleeftie t niet”

Ze vonden t ook n aparte gewaarwording, zo’n vogeltje met 1 vleugel

Jolien87

Berichten: 17425
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 20:32

Dan heeft hij het nog lang volgehouden zonder vleugeltje. :(:)

Goed gehandeld, TS.
En ik snap heel goed dat je het moeilijk vindt om zo'n beestje uit zijn lijden te verlossen. Ik zou dat ook niet kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 20:46

Zonder vleugel gaat hij het sowieso niet redden, het is een wilde vogel en als hij niet vliegen kan dan kan hij dus nooit terug de natuur in.. Heel hard maar als er echt een hele vleugel mist ipv de pennen dan gaat hij voor euthanasie.. Wel beter voor het vogeltje overigens want gevangenschap levert stress op en als hij was blijven zitten had hij het ook niet overleefd.

Suzanne F.

Berichten: 49215
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Help, vogeltje vleugel kwijt!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 20:48

Sneu, maar wel beter zo. En misschien toch een opluchting voor jou dat je kat niet het vleugeltje heeft afgerukt.

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Re: Help, vogeltje vleugel kwijt!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 23:44

awe zeker sneu, maar nu heeft hij wel een kans om te overleven. Met 1 vleugeltje had die dat niet gered zo in de natuur. Wel zielig voor de ouder vogeltjes, maar dat komt wel goed.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Help, vogeltje vleugel kwijt!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 00:24

In België zou de vogelopvang niet euthanaseren omdat een dier niet terug naar het wild kan, is dat in NL anders?

Sabri

Berichten: 1394
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 00:56

Ja veel vogels worden dan ingeslapen hier in Nederland. Gebroken poten en gebroken vleugels en heel veel andere vogels gaan allemaal naar dierenarts, niet voor hulp(dat zou te duur worden) en dus worden ze dood gemaakt. Ook de vogelopvang maakt ze dood als ze er geen goede vooruitzicht inzien om terug naar de natuur te kunnen. Katten kun je beste een belletje omdoen. Ik vind eigenlijk ook dat mensen die hun kat een vogel laat vangen de dierenambulance wel zelf zou mogen betalen. Het is immers hun kat die de dierenambulance met kosten opzadeld. Beter is als die mensen zelf hun verantwoordelijkheid nemen en zo'n dier zelf zsm brengen naar de dierenarts of opvang of in ieder geval zal het netjes zijn de gemaakte kosten die de ambulance moet maken in ieder geval hiervoor zelf te betalen.
Laatst bijgewerkt door Sabri op 17-05-19 01:05, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Help, vogeltje vleugel kwijt!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 01:05

Ha de vogelopvang hier in de buurt redt in principe alles. Denk dat voor beide ideologieën voor en tegens zijn trouwens.

Anne.

Berichten: 5131
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Help, vogeltje vleugel kwijt!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 01:16

Of de wond nou aan het genezen is of niet.. Ik denk dat het sowieso einde koolmees is..
Een vogeltje met één vleugel zal nooit kunnen vliegen en zal dus 100% zeker ten prooi vallen aan roofdieren.

In dat geval liever een spuitje dan een bloederig tafereel in de bek van een kat of hond :=

JLLN_

Berichten: 1649
Geregistreerd: 28-07-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-19 05:20

Sabri schreef:
Ja veel vogels worden dan ingeslapen hier in Nederland. Gebroken poten en gebroken vleugels en heel veel andere vogels gaan allemaal naar dierenarts, niet voor hulp(dat zou te duur worden) en dus worden ze dood gemaakt. Ook de vogelopvang maakt ze dood als ze er geen goede vooruitzicht inzien om terug naar de natuur te kunnen. Katten kun je beste een belletje omdoen. Ik vind eigenlijk ook dat mensen die hun kat een vogel laat vangen de dierenambulance wel zelf zou mogen betalen. Het is immers hun kat die de dierenambulance met kosten opzadeld. Beter is als die mensen zelf hun verantwoordelijkheid nemen en zo'n dier zelf zsm brengen naar de dierenarts of opvang of in ieder geval zal het netjes zijn de gemaakte kosten die de ambulance moet maken in ieder geval hiervoor zelf te betalen.


Hoewel ik je theorie begrijp en zelf absoluut niet beroerd zou zijn om deze kosten op me te nemen (ongeacht of mijn kat dit gedaan heeft of niet, hij is de laatste vinder geweest) zal dit in praktijk niet werken en wellicht het ongewenste resultaat geven. Mensen die een dier dan maar dood laten gaan en niet bellen omdat ze geen kosten willen. Daarnaast valt het niet hard te maken, ik had ook mn schouders kunnen ophalen en zeggen dat ik het beestje zo in m’n tuin gevonden had, of dat een andere kat het heeft gedaan.

Ik hoop heel erg dat de kleine friemel op de een of andere manier nog een kans krijgt. Ben een hele grote dierenvriend en zou het liefst alles redden wat er te redden valt (zo een die het erger vindt als een dier leed heeft dan een mens :') ) Het was echt hartverscheurend om dit te zien.. :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 06:14

JLLN_ schreef:
Sabri schreef:
Ja veel vogels worden dan ingeslapen hier in Nederland. Gebroken poten en gebroken vleugels en heel veel andere vogels gaan allemaal naar dierenarts, niet voor hulp(dat zou te duur worden) en dus worden ze dood gemaakt. Ook de vogelopvang maakt ze dood als ze er geen goede vooruitzicht inzien om terug naar de natuur te kunnen. Katten kun je beste een belletje omdoen. Ik vind eigenlijk ook dat mensen die hun kat een vogel laat vangen de dierenambulance wel zelf zou mogen betalen. Het is immers hun kat die de dierenambulance met kosten opzadeld. Beter is als die mensen zelf hun verantwoordelijkheid nemen en zo'n dier zelf zsm brengen naar de dierenarts of opvang of in ieder geval zal het netjes zijn de gemaakte kosten die de ambulance moet maken in ieder geval hiervoor zelf te betalen.


Hoewel ik je theorie begrijp en zelf absoluut niet beroerd zou zijn om deze kosten op me te nemen (ongeacht of mijn kat dit gedaan heeft of niet, hij is de laatste vinder geweest) zal dit in praktijk niet werken en wellicht het ongewenste resultaat geven. Mensen die een dier dan maar dood laten gaan en niet bellen omdat ze geen kosten willen. Daarnaast valt het niet hard te maken, ik had ook mn schouders kunnen ophalen en zeggen dat ik het beestje zo in m’n tuin gevonden had, of dat een andere kat het heeft gedaan.

Ik hoop heel erg dat de kleine friemel op de een of andere manier nog een kans krijgt. Ben een hele grote dierenvriend en zou het liefst alles redden wat er te redden valt (zo een die het erger vindt als een dier leed heeft dan een mens :') ) Het was echt hartverscheurend om dit te zien.. :


Deze vogel laten zitten is juist niet diervriendelijk, het is een wild vogeltje dat stress ervaart in de opvang en het is duidelijk dat hij niet gaat herstellen want er gaat niet spontaan een nieuwe vleugel aangroeien..

Dat vogels met gebroken poten en vleugels naar de dierenarts gaan en een spuitje krijgen klopt overigens niet, gebroken poten en vleugels kunnen prima gespalkt worden zolang het geen open botbreuk of een oude breuk is, dit doen ze in de opvang dus wel, bij vogels heelt het binnen 2 weken dus daarna kan je al zien of het gelukt is of niet. Euthanasie gebeurd vaker in de opvang zelf dan bij de dierenarts, als je elke vogel met een breukje naar de dierenarts brengt lopen de kosten alsnog flink op.

Maanlicht

Berichten: 6852
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 07:59

Grote kans dat de dierenambulance alsnog het nekje heeft omgedraaid. Is geen doen zo’n klein ding met maar 1 vleugeltje.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 08:52

Maanlicht schreef:
Grote kans dat de dierenambulance alsnog het nekje heeft omgedraaid. Is geen doen zo’n klein ding met maar 1 vleugeltje.


Dat doen ze echt niet. Wat een onzin zie ik vaak nog voorbij komen.

Een dierenambulance zal een gewond dier eigenlijk altijd naar een DA brengen.
Ik heb nog nooit een dier de nek omgedraaid in de 7 jaar op de dierenambulance.
Dat mogen we ook niet en ik kan het niet.

Hier krijgen ze met gebroken poten of vleugels wel een spuitje.
Ik heb er zelden een gespalkt meegekregen. Grote roofvogels willen ze nog wel eens proberen of we overleggen met de roofvogel opvang of die er nog wat mee kunnen. Mits het geen open breuk is.

Amber_anne

Berichten: 6918
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 09:05

Maanlicht schreef:
Grote kans dat de dierenambulance alsnog het nekje heeft omgedraaid. Is geen doen zo’n klein ding met maar 1 vleugeltje.


Dit slaat nergens op

Dierenambulance brengt ze altijd naar de dierenarts als het echt einde verhaal is en anders naar de vogel opvang

cursebreaker

Berichten: 11459
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 09:09

Tja, ik ken toch wel Dierenambulance plekken die toch zeker wel zelf het beestje uit hun lijden verlossen - uit eigen ervaring vertel ik dit want ik heb het nog geen 2 maanden terug gezien dat het met een duif werd gedaan die een klap met de nek heeft gehad en in het kopje niet meer in orde was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 12:14

Bij onze opvang worden vleugels en pootjes wel gespalkt als de kans op herstel goed is, ongeacht wat voor soort het is.
Nek omdraaien doet de dierenambulance hier ook niet idd tenzij de vogel echt zo "kapot" is dat de rit naar de opvang te lang duurt en hij dus te veel aan het lijden is. Dat vind ik alleen maar goed, en het gebeurd ook niet waar iemand van buiten de ambu bij staat.

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: Help, vogeltje vleugel kwijt!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 12:29

kun je niet even een belletje plegen om te vragen hoe het is afgelopen?