Rescue honden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nana_x0x
Berichten: 291
Geregistreerd: 16-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-19 15:02

xKimss schreef:
Ik ken wel succesverhalen van mensen die een hond hebben overgenomen/gekocht via marktplaats. Je moet hierbij wel oplettend zijn dat het goede mensen zijn waar je ze vandaan haalt, maar als je niet voor een pup gaat (minder kans op broodfok) scheelt het al denk ik. Daarnaast kan je natuurlijk gaan kijken en dan bepalen of je er een goed gevoel bij hebt en de klik voelt. Het adopteren van een buitenlandse hond zoals al een paar keer genoemd is kan ook, maar persoonlijk zou ik dat niet aanraden als je al langere tijd (of nog nooit?) een eigen hond hebt gehad. Ik wil niet alle buitenlandse honden over 1 kam scheren, maar een beetje ervaring met honden kan algemeen geen kwaad als je zo een hond op een goede manier wil laten opgroeien bij jou thuis :) Andersom is het natuurlijk ook niet zo dat een hond van marktplaats automatisch de gemakkelijkste is, maar ik denk dat je daar toch meer kans hebt en ook zelf wat meer invloed hebt op de keuze.


Het moet niet persé een buitenlandse hond zijn. Het zou mujn eerste hond zijn. Ik ben dierenarts assistente dus heb al wel enige kennis van honden. Ik ben werkzaam in het onderwijs dus ik kan veel bezig zijn met mijn toekomstige viervoeter

xKim97

Berichten: 257
Geregistreerd: 16-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 15:12

Het moet niet persé een buitenlandse hond zijn. Het zou mujn eerste hond zijn. Ik ben dierenarts assistente dus heb al wel enige kennis van honden. Ik ben werkzaam in het onderwijs dus ik kan veel bezig zijn met mijn toekomstige viervoeter[/quote]

Ah oke dat verandert mijn gedachte wel, als dierenarts assistente zie ik je ook wel als iemand met veel ervaring met honden. Misschien niet in de vorm van hondeneigenaar, maar wel in de omgang en wat betreft kennis van gedrag en wat ze nodig hebben.

Nana_x0x
Berichten: 291
Geregistreerd: 16-05-17

Re: Rescue honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-19 15:31

Dat vind ik ook inderdaad :o ik ga mezelf zeker geen hondenexpert noemen maar ik heb wel al een degelijke achtergrond kennis. Daarom dat ik enigsinds verbaasd ben dat ik twee negatieve beoordelingen had. Maar ik ga gewoon langsgaan bij de plaatselijke asielen en ga daar eens mijn licht opsteken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 20:01

Omdat BB-HK meer voor gezellige kletstopics en volgtopics is, verplaats ik je topic van BB-HK naar BB :j

Nana_x0x
Berichten: 291
Geregistreerd: 16-05-17

Re: Rescue honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-19 20:06

Ok bedankt!

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 23:09

Nana_x0x schreef:
Ja volledig ommuurd maar ze keuren mij al op voorhand af bij het invullen van de intake formulieren... dus ze komen zelfs nog niet op huisbezoek. En het rare vind ik dat ze wel willen dat ik een hond adopteer die ik nog nooit gezien heb. Waar ik dan weer niet mee akkoord ga :+


Nou wat een rare stichting! Ik heb er hier 2 zitten, ben nu 23 ( toen ik de eerste adopteerde was ik 20/21). Bij mij nooit moeilijk gedaan over leeftijd. Wel gevraagd hoeveel uur ik werkte en ik heb er direct bij gezegd dat ik een grote omheinde tuin had met grote garage waar hond dan kwam te zitten want in de bench vind ik zielig of binnen. Ik wil ook niet 8 uur opgesloten zitten en mn behoeftes ophouden... De enige vraag die ik kreeg was idd of ze een buitenhond werd (niet het geval) en als het echt vroor of ze dan wel binnen mocht (uiteraard).

De 2de komt van een andere stichting. Ook hier hebben ze absoluut niet moeilijk gedaan over het buiten verblijven als ik niet thuis ben. Deze hond ben ik gaan bezoeken in Texel (4,5 uur rijden..) en heb gezegd hem te willen nemen maar als het om de een of andere reden niet ging hij eventueel terug mocht. Nu moet ik zeggen die "proefperiode" doen ze normaal niet, waarom bij mij wel ik heb geen idee. TS, je mag me altijd een PB sturen om te weten over welke stichting het gaat hier. Ik woon niet in de buurt van Antwerpen anders had je kans dat ik nog op huisbezoek kwam :+

Mijn beide honden zaten overigens beiden al in Nederland. Vooral bij de 2de bewust gedaan. Bij de eerste was ik al meteen verkocht. Heb haar gewoon in huis gehaald zonder te wrten wat ik in huis haalde. Beste hondje ooit!

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 23:42

Nana_x0x schreef:
Nu moet ik toch even iets kwijt. Mijn vriend en ik verhuizen binnenkort naar een woning met tuin. Na jarenlang wonen in appartement eindelijk plaats voor een hond! Ik ben op zoek naar een asielhond. Via verschillende organisaties heb ik hiervoor geïnformeerd. Maar iedere keer krijg ik het antwoord dat ze aan mij geen hond willen afstaan. Omdat ik de hond als we niet thuis zijn in de TUIN willen laten :( en dat kan volgens hun absoluut niet! Ik heb al uitgelegd dat dit uiteraard met een huisje is en etc. Maar nee absoluut niet aanvaardbaar dat je je hond buiten zet. Ligt het nu aan mij of is dit gewoon absurd? Niet moeilijk dat de asielen nog overvol zitten! -O-
Zo dat moest ik even van mij afschrijven :')


Vind ik wel logisch, dat je hond niet alleen in de tuin laat als je niet thuis bent.

Nana_x0x
Berichten: 291
Geregistreerd: 16-05-17

Re: Rescue honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-19 09:03

@pompadour waar moet ik hem dan wel laten?

Nana_x0x
Berichten: 291
Geregistreerd: 16-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-19 09:05

Nou wat een rare stichting! Ik heb er hier 2 zitten, ben nu 23 ( toen ik de eerste adopteerde was ik 20/21). Bij mij nooit moeilijk gedaan over leeftijd. Wel gevraagd hoeveel uur ik werkte en ik heb er direct bij gezegd dat ik een grote omheinde tuin had met grote garage waar hond dan kwam te zitten want in de bench vind ik zielig of binnen. Ik wil ook niet 8 uur opgesloten zitten en mn behoeftes ophouden... De enige vraag die ik kreeg was idd of ze een buitenhond werd (niet het geval) en als het echt vroor of ze dan wel binnen mocht (uiteraard).

De 2de komt van een andere stichting. Ook hier hebben ze absoluut niet moeilijk gedaan over het buiten verblijven als ik niet thuis ben. Deze hond ben ik gaan bezoeken in Texel (4,5 uur rijden..) en heb gezegd hem te willen nemen maar als het om de een of andere reden niet ging hij eventueel terug mocht. Nu moet ik zeggen die "proefperiode" doen ze normaal niet, waarom bij mij wel ik heb geen idee. TS, je mag me altijd een PB sturen om te weten over welke stichting het gaat hier. Ik woon niet in de buurt van Antwerpen anders had je kans dat ik nog op huisbezoek kwam :+

Mijn beide honden zaten overigens beiden al in Nederland. Vooral bij de 2de bewust gedaan. Bij de eerste was ik al meteen verkocht. Heb haar gewoon in huis gehaald zonder te wrten wat ik in huis haalde. Beste hondje ooit![/quote]

Oh wat fijn dat je twee leuke honden hebt kunnen adopteren! We gaan zometeen eens naar een lokaal asiel gaan kijken. Ik hou jullie op de hoogte!

anjali
Berichten: 15159
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 10:58

paddington schreef:
Stripe000 schreef:
Kijk eens bij stichting poor animal in Prinsenbeek .
Zij bemiddelen in buitenlandse honden die je bij hun thuis kunt bezichtigen.
Ze stellen normale eisen, weet wel zeker dat hetgeen jij bied meer dan prima voor ze is.
Daarnaast bieden ze ook proefperiode dus bij echte problemen kan de hond naar hem terug ( binnen bepaalde tijd)
Vriendin van me heeft haar hondje er ook vandaan


Zitten ze er nog dan?
Ik dacht dat hun de poort moesten sluiten.
Even googlen over deze organisatie en je weet genoeg informatie.

Ik ben zelf geen voorstander van een proefplaatsing, het gezeul met dieren komt echt nooit ten goede
van een dier. Als je een pup koopt weet je ook nooit hoe deze gaat ontwikkelen en vaak brengen mensen dan hun verknipte hond naar een asiel puur omdat totaal geen kennis hebben van hun gedrag.

Ik loop al jaren in deze wereld rond en ken zat honden die blij zullen zijn met lekker de ruimte en
de vrijheid van een goed omheinde tuin. Vaak zijn dit idd de echte straathonden geweest die men
als huishond aan de man probeert te brengen.

Je zegt geen voorstander te zijn van proefplaatsingen. Maar wat moet er dan gebeuren als het ergens helemaal niet gaat met een hond?

xsensibel

Berichten: 1465
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Re: Rescue honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 11:18

Wij fosteren regelmatig rescue hondjes in samenwerking met C.ARF CURAÇAO.

Voordat de hondjes naar een plekje gaan, doen wij eerst een huis bezoek. Bespreken wij een hele boel en is er een eisen lijst waar de mensen aan moeten voldoen. Zéker omdat dit gaat om hondjes die 9/10x een verleden hebben is het voor ons heel belangrijk dat ze in een stabiel huis terecht komen wat bij hen past.

Uiteraard moet jij helemaal zelf weten hoe je jou hond daarna behandeld. Is tenslotte jou hond en wij zullen onze handen daar vanaf trekken. Dan kan je dus doen en laten wat je wilt... ook in de tuin laten als je niet thuis bent.

luuntje

Berichten: 13993
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 11:19

Hoe lang zou de hond in de tuin moeten zitten? En hoe vaak?
Een uurtje is anders dan 5 uur of langer.

Honden in de tuin, baasjes werken, kunnen veel overlast geven.
Wat ga je dan doen, kan de hond dan binnen geplaatst worden?

Gini
Berichten: 17946
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 11:37

Nana_x0x schreef:
Dat vind ik ook inderdaad :o ik ga mezelf zeker geen hondenexpert noemen maar ik heb wel al een degelijke achtergrond kennis. Daarom dat ik enigsinds verbaasd ben dat ik twee negatieve beoordelingen had. Maar ik ga gewoon langsgaan bij de plaatselijke asielen en ga daar eens mijn licht opsteken.


Het irritante is dat van zodra een (willekeurig) persoon beslist heeft dat die een hond wilt, vanaf dat moment zichzelf ook ziet als de ideale hondenbaas met het ideale huisje. Iedereen. Niemand die naar het asiel komt, gaat zeggen: ja, ik wil een hond, maar ik heb er eigenlijk te weinig tijd voor en mijn huis wil ik netjes houden, dus die gaat gewoon in een kennel achteraan in de tuin moeten zitten. Niemand gaat dat zeggen. iedereen die het asiel binnenkomt profileert zich als dat ideale baasje die de ideale thuis aan te bieden heeft. Logisch ook. Maar als asielmedewerker moet je dan inschatten of de situatie daadwerkelijk zo perfect is. Door vragen te stellen, maar jammer genoeg ook door ervaringen uit het verleden. In de tijd dat ik in het asiel werkte, wil je niet weten hoeveel honden ik teruggebracht heb zien worden door mensen die een paar maanden of jaren eerder je op hun moederzieltje beloofd hadden hét enige juiste gouden mandje te kunnen bieden. En dat zijn dan niet allemaal slechte mensen met slechte intenties. Nee, dat zijn ook mensen die het echt wel goed bedoelden, maar waar het dan toch niet lukte. Hartverscheurend is het om een hond voor de tweede (of derde of...) aan de leiband mee te nemen naar de kennels en op te sluiten in zijn hok. Weeral!

Dus als asiel word je strenger en strenger. Meer vragen, meer regeltjes,... Uiteindelijk ben ik gestopt met werken bij het asiel omdat ik het inderdaad te streng vond worden en me niet meer kon vinden in het beleid. Ik voelde me net een politieagent en dat wilde ik niet. Maar ik begrijp het dus wel. Dit is iets waar iedere organisatie mee worstelt: de balans tussen te streng en niet streng genoeg.

Yinnar

Berichten: 2364
Geregistreerd: 15-08-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 11:40

Waarom hond in de tuin? Waarom niet binnen? Als ik er niet ben liggen ze prinsheerlijk op de bank. Met name rescue honden zijn een ster in ontsnappen dus in een tuin zonder toezicht is echt een no go. Lees de ontsnappingen maar eens op Facebook met de dood tot gevolg. De honden van nu zijn de honden van vroeger niet meer. Ze zijn meer gedomesticeerd en inmiddels een familielid. Het zijn roedeldieren en jij bent onderdeel van zijn roedel. Ben je er niet dan is de hond alleen. Daarom ben ik voorstander van minimaal 2 honden te nemen. Ik heb er drie overigens. Twee oostblokkers en één kaaskop. Een hond in de tuin ben ik ook niet zo voor. Ik heb huisbezoeken gedaan en ik had je waarschijnlijk ook afgewezen. Ik ben overigens ook geen voorstander van een bench.

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 11:50

Ik zou ook geen hond aan iemand geven die de hond in de tuin laat de hele dag, terwijl er niemand thuis is. Denk niet dat ze echt zin hebben in een ontsnapte of gestolen hond? Hoe goed je tuin ook omheind is..

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 11:52

xsensibel schreef:
Wij fosteren regelmatig rescue hondjes in samenwerking met C.ARF CURAÇAO.

Voordat de hondjes naar een plekje gaan, doen wij eerst een huis bezoek. Bespreken wij een hele boel en is er een eisen lijst waar de mensen aan moeten voldoen. Zéker omdat dit gaat om hondjes die 9/10x een verleden hebben is het voor ons heel belangrijk dat ze in een stabiel huis terecht komen wat bij hen past.

Uiteraard moet jij helemaal zelf weten hoe je jou hond daarna behandeld. Is tenslotte jou hond en wij zullen onze handen daar vanaf trekken. Dan kan je dus doen en laten wat je wilt... ook in de tuin laten als je niet thuis bent.

Wat grappig.. Ik heb hier al 9,5 jaar een Carfie rondlopen;)

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 11:55

Ik heb ook een negatieve ervaring met een Nederlands asiel. Is al wel erg lang geleden, dus hoeft niet representatief te zijn.
Ik vond destijds de kennis van de medewerkers bedroevend, uiteindelijk de hond wel meegekregen, ook huisbezoek dat helemaal niets voorstelde, en verkeerde informatie (kan met katten, nou niet bepaald dus).

Een vriendinnetje van mij heeft een hond van een buitenlandse stichting, die vond ik weer veel te rooskleurig: hond kan met katten (bleek niet zo te zijn), hond jaagt niet (bleek wel zo te zijn).

Een hond nemen die je niet irl hebt gezien zou ik ook nooit doen, mede door deze foutieve informatie. Ik maak liever zelf een inschatting.

Neemt niet weg dat ik het wel terecht vindt dat asiels goed screenen. Alleen verschil ik waarschijnlijk met hen van mening over de criteria.
Aan de andere kant worden heel veel honden toch weer teruggebracht naar het asiel, omdat het tegenvalt.
Dus ja, baasjes weten blijkbaar ook heel vaak niet waar ze aan beginnen.

Jou situatie ts klinkt mij helemaal niet verkeerd. Maar misschien is er bij de asiels de angst dat de hond hele dagen in de tuin komt te zitten.
Ik zou het gewoon nog eens ergens anders proberen en misschien moet je aangeven dat als de hond dat wil het een optie is om in de tuin te zijn als hij alleen thuis is, en dat hij anders gewoon in huis zal zitten.
Belangrijkste is dat hij niet teveel uren alleen zit.

Nana_x0x
Berichten: 291
Geregistreerd: 16-05-17

Re: Rescue honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-19 18:05

ik begrijp inderdaad dat ze wel willen voorkomen dat de hond terug gebracht wordt. Maar je kan ook overdrijven.. Heeft iemand trouwens ervaring met de stichting hondenzorg en welzijn?

BarbaLala

Berichten: 9618
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 12:46

TS ik las trouwens dat het om een ''blinde adoptie'' gaat, een goede stichting plaatst enkel vanuit foster, kijk daar mee uit. Eveneens als met eventuele hoge adoptiekosten. En vraag eens na of zij wel structureel aan castratiecampagnes doen. Zo niet, weet je dat je beter elders kunt adopteren.

Nana_x0x
Berichten: 291
Geregistreerd: 16-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-19 16:00

BarbaLala schreef:
TS ik las trouwens dat het om een ''blinde adoptie'' gaat, een goede stichting plaatst enkel vanuit foster, kijk daar mee uit. Eveneens als met eventuele hoge adoptiekosten. En vraag eens na of zij wel structureel aan castratiecampagnes doen. Zo niet, weet je dat je beter elders kunt adopteren.

Ze doen mee aan castratie campagnes en vragen 315euro voor een adoptie. Sommige honden komen naar Nederland in foster en worden dan geadopteerd. Anderen worden idd blind geadopteerd. Ik heb wel al aangehaald dat ik de hond eerst wil zien/kennis maken vooraleer ik adopteer

_classic

Berichten: 1246
Geregistreerd: 13-01-14
Woonplaats: Friesland

Re: Rescue honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 22:46

Om eerlijk te zijn, zou ik het niet aandurven mijn twee rescues zonder supervisie in de tuin te laten..

Naast dat het allebeide kattenkillers zijn als ze de kans krijgen, is de een ook nog eens ontsnappingsgevoelig/gevaarlijk..

Ik zou als de dood zijn dat ik thuis een lege tuin aantref :n

Nana_x0x
Berichten: 291
Geregistreerd: 16-05-17

Re: Rescue honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-19 10:28

het moeten ook niet perse honden uit het buitenland zijn :) de tuin is trouwens volledig ommuurd (2,5m) en komt uit bij buren langs beide kanten. ze zouden al veel tuinen moeten door gaan om op straat te komen. En ik denk zelfs dat geen éne tuin op straat uitkomt :?

TinkerTreas

Berichten: 3705
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Rescue honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 22:10

Je zult het ook per hond moeten bekijken of je hem in de tuin kunt laten zonder toezicht. Mijn oudste buitenlander begint binnen een minuut al te blaffen als hij in de tuin zit met de deur dicht.
Mijn jongste buitenlander vindt het heerlijk om buiten te zijn, die kun je gerust even buiten laten. Dat is ook geen blaffer.
Maar niet iedere hond vindt het fijn buiten het huis. En zeker een herplaatser met een mogelijk verleden.
Mijn oudste hond durfde in het begin niet eens de tuin in, hij is het liefste gewoon lekker binnen. Zelfs als ik in de tuin ben, blijft hij vaak alsnog binnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 18:11

Adopteer altijd een hond die al in een gastgezin in nederland zit. Ze kunnen je dan heel wat meer vertellen over een hond en het gedrag van deze hond.
De meesten zijn honden met toch wel een rugzakje. Veel van deze honden kunnen ook uit angst en in paniek hele vreemde capriolen uithalen en ja soms gaan ze dan ook over een hek of schutting van 2 meter . Dus ik snap zo'n stichting wel.
Hoe veel uren werk je en hoeveel is zo'n hond alleen?
Ik kan je wel een goede stichting aanraden, maar ook daar wordt kritisch naar je situatie gekeken en dat moet ook en dat is uit ervaring geleerd. Loop maar eens mee met een stichting en zien wat je soms tegenkomt aan nonchalance. Men is niet voor niets zo strikt. Als je daarvoor geen begrip hebt, kreeg je van mij ook geen hond mee ;)
En kijk naar een deugedelijke stichting en adopteer nooit op zicht een hond die nog in het buitenland verblijft.

TinkerTreas

Berichten: 3705
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Rescue honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 18:39

Ik heb nu 4 buitenlandse honden geadopteerd, alleen de eerste zat al in Nederland. De andere 3 niet.
Maar over alle 4 ben ik goed geïnformeerd over hun karakter, mijn huidige honden komen bij een organisatie vandaan waar je de hond eerst zelf in opvang kan nemen met optie tot adoptie. Dan kun je goed kijken of de hond bij jouw situatie past. En dan ben je ook niet de adoptie kosten kwijt, mocht het niet klikken.