Rescue honden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mysa

Berichten: 10496
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 15:41

Bijzondere opmerkingen hierboven... Een hond uit Oost Europa is geen actief maatje? Of een hond uit Oost Europa heeft geen dikke vacht? Ik volg het niet?

Wat de rest van dit verhaal betreft; op zich kan het goed, lijkt me. Al zou ik dan twee honden een fijner idee vinden.

(hier twee honden, één uit Rusland met een dikke vacht en wonder boven wonder een actief maatje, dat echter zo ongeveer naar binnen gesleurd moet worden en een kortharige Roemeen, geloof het of niet, ook een actief maatje. Die een lichte voorkeur voor buiten toont maar net zo goed binnen gaat liggen.)

TinkerTreas

Berichten: 3705
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 15:49

mysa schreef:
Bijzondere opmerkingen hierboven... Een hond uit Oost Europa is geen actief maatje? Of een hond uit Oost Europa heeft geen dikke vacht? Ik volg het niet?

Wat de rest van dit verhaal betreft; op zich kan het goed, lijkt me. Al zou ik dan twee honden een fijner idee vinden.

(hier twee honden, één uit Rusland met een dikke vacht en wonder boven wonder een actief maatje, dat echter zo ongeveer naar binnen gesleurd moet worden en een kortharige Roemeen, geloof het of niet, ook een actief maatje. Die een lichte voorkeur voor buiten toont maar net zo goed binnen gaat liggen.)


Ik heb 2 Russen en degene met het kortste haar ligt ook het liefste buiten :D En allebei actief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 00:21

Er komen allerlei soorten honden uit Roemenië. De een heeft een dikke vacht, de ander niet. Er zit van allerlei soorten wat, chihuahua mix, Corgi mix, terriër mix, Roemeense herder mix en ga zo maar door. Het is niet een standaard soort hond die uit Roemenië komt.
Vele honden uit Roemenië hebben een hekel aan jou, om de simpele reden dat ze vaak in erbarmelijke omstandigheden in buitenkennels worden gehouden in dodingsstations of in gemeentelijke asiels. Zonder enig vorm van beschutting. De meeste Roemenen zijn niet blij met oliebol buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 00:38

Gini schreef:
Nana_x0x schreef:
Dat vind ik ook inderdaad :o ik ga mezelf zeker geen hondenexpert noemen maar ik heb wel al een degelijke achtergrond kennis. Daarom dat ik enigsinds verbaasd ben dat ik twee negatieve beoordelingen had. Maar ik ga gewoon langsgaan bij de plaatselijke asielen en ga daar eens mijn licht opsteken.


Het irritante is dat van zodra een (willekeurig) persoon beslist heeft dat die een hond wilt, vanaf dat moment zichzelf ook ziet als de ideale hondenbaas met het ideale huisje. Iedereen. Niemand die naar het asiel komt, gaat zeggen: ja, ik wil een hond, maar ik heb er eigenlijk te weinig tijd voor en mijn huis wil ik netjes houden, dus die gaat gewoon in een kennel achteraan in de tuin moeten zitten. Niemand gaat dat zeggen. iedereen die het asiel binnenkomt profileert zich als dat ideale baasje die de ideale thuis aan te bieden heeft. Logisch ook. Maar als asielmedewerker moet je dan inschatten of de situatie daadwerkelijk zo perfect is. Door vragen te stellen, maar jammer genoeg ook door ervaringen uit het verleden. In de tijd dat ik in het asiel werkte, wil je niet weten hoeveel honden ik teruggebracht heb zien worden door mensen die een paar maanden of jaren eerder je op hun moederzieltje beloofd hadden hét enige juiste gouden mandje te kunnen bieden. En dat zijn dan niet allemaal slechte mensen met slechte intenties. Nee, dat zijn ook mensen die het echt wel goed bedoelden, maar waar het dan toch niet lukte. Hartverscheurend is het om een hond voor de tweede (of derde of...) aan de leiband mee te nemen naar de kennels en op te sluiten in zijn hok. Weeral!

Dus als asiel word je strenger en strenger. Meer vragen, meer regeltjes,... Uiteindelijk ben ik gestopt met werken bij het asiel omdat ik het inderdaad te streng vond worden en me niet meer kon vinden in het beleid. Ik voelde me net een politieagent en dat wilde ik niet. Maar ik begrijp het dus wel. Dit is iets waar iedere organisatie mee worstelt: de balans tussen te streng en niet streng genoeg.


Ik snap je precies. Mensen overschatten hun hondenkunde nogal eens met soms vervelende gevolgen voor de hond. Men noemt nogal eens dat de stichtingen maar blij moeten zijn dat je een hond van hen af wilt nemen. Maar bij vele stichtingen staat de adoptant echt op nummer twee hoor. Niet op nummer één. Daar staat de hond en als de stichting denkt dat je voor de betreffende hond niet de ideale baas bent, dan gaat het gewoon over. En dan heb je gewoon pech, maar blijft de hond buiten schot.
Vele buitenlandse honden komen uit erbarmelijke omstandigheden en hebben een rugzak van angst en trauma. Die kun je niet zomaar even buiten gooien als je gaat werken, die kun je niet altijd zomaar overal gezellig mee naar toe nemen. Puur omdat velen angstig zijn en vluchtgedrag vertonen en jij als nieuwe baas bent nu eenmaal niet gelijk hun veilige haven. Als je overal deze dingen te nonchalant denkt, dan krijg je geen hond. Je wil niet weten hoeveel buitenlandse honden ontsnappen en een ellendige dood sterven hier in Nederland of worden aangereden. Stichtingen hebben goede redenen om 'moeilijk' te doen, ervaring leert hen dat.
Dus oordeel niet te hard,vind eens uit waarom men deze regels hanteert.Goede stichtingen trekken hun handen niet van de hond af. Mocht je niet meer voor de hond kunnen zorgen, dan kan hij terug naar de stichting, een goede stichting trekt zijn handen nooit van de hond af en die kan het zeker wel wat schelen hoe het met de hond gaat, ook na de adoptie.

Nana_x0x
Berichten: 291
Geregistreerd: 16-05-17

Re: Rescue honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-19 15:16

de hond zou max 5uur alleen zijn. ik ben ook van plan om echt te trainen en gehoorzaamheid te volgen. als actieve persoon zoek ik een hond om echt mee te gaan op wandeling, joggen enz. ik geef ook les en zou de toekomstige hond meenemen naar de lessen. daarom moet ie ook echt kind proof zijn. Hoe meer asielen ik bezoek hoe meer ik het gevoel heb dat het een puppy zal worden die ik volledig zelf kan trainen. ik vind het erg jammer want zou liever een volwassen hond de kans hebben gegeven. Er zijn hier in de Belgische asielen zeer weinig honden die met kinderen kunnen als in pak weg 1 hond op de 100.

Nana_x0x
Berichten: 291
Geregistreerd: 16-05-17

Re: Rescue honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-19 15:17

waar dan natuurlijk iedereen meteen op springt en de hond bijna binnen de 10 minuten gereserveerd is :+

blokje

Berichten: 7916
Geregistreerd: 24-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 15:36

O vreselijk al die regels en eisen.
Zaterdag waren wij bijna heel de dag weg. De hond ligt dan in de tuin wij hebben wel een grote tuin (deel waar hij loopt 400+M2). Maar hij ligt vooral lui te wezen. Hij kan altijd in de schaduw liggen maar we hebben geen hok ofzo voor hem. Sinds kort hebben we in de schuur een stuk afgezet waar alleen de kat kan komen (anders at de hond steeds al het voer op) en dan laten we de schuur deur nog wel eens open zodat hij eventueel daar in kan.
Ik ben voornamelijk thuis maar anders ligthij met droog weer en niet al te koud weer gewoon in de tuin (ook als ik thuis ben ligt hij 9/10 keer in de tuin).

Alleen met sneeuw etc niet.
Is trouwens gewoon een kooiker geen enorm buiten ras normaal gesproken. Het is maar net wat je je hond aanleert.
Mijn oppashond is het helemaal niet gewend en wordt helemaal gek in de tuin maar ook in de bench die wil gewoon altijd bij je zijn. Daar hou ik weer niet van.

Ik denk dat we eens moeten stoppen dieren te vermenselijken.

Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je zoekt naar een hond die alleen kan zijn en graag buiten is.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 15:42

Nana_x0x schreef:
de hond zou max 5uur alleen zijn. ik ben ook van plan om echt te trainen en gehoorzaamheid te volgen. als actieve persoon zoek ik een hond om echt mee te gaan op wandeling, joggen enz. ik geef ook les en zou de toekomstige hond meenemen naar de lessen. daarom moet ie ook echt kind proof zijn. Hoe meer asielen ik bezoek hoe meer ik het gevoel heb dat het een puppy zal worden die ik volledig zelf kan trainen. ik vind het erg jammer want zou liever een volwassen hond de kans hebben gegeven. Er zijn hier in de Belgische asielen zeer weinig honden die met kinderen kunnen als in pak weg 1 hond op de 100.

Dat valt nu ook nog wel mee, laatst 2 herder pupjes van 6 weken van.mensen die een nestje toch te veel werk vonden
Alleen is een asiel geen winkel, dus is het afwachten wat er binnen komt. Maar met jou plannen is een pup waarschijnlijk niet gek.
Laatst bijgewerkt door beatje op 03-06-19 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Nana_x0x
Berichten: 291
Geregistreerd: 16-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-19 15:43

ja inderdaad! ik zou uiteraard de hond niet in de tuin alleen laten als het echt koud is ofzo..! dan mag ie gewoon lekker binnen... ik heb uiteraard begrip voor bepaalde regels maar je kan ook gewoon overdrijven... en al zeker als je de persoon nog niet in het echt hebt gezien of gesproken dat vind ik nog het ergste...

Nana_x0x
Berichten: 291
Geregistreerd: 16-05-17

Re: Rescue honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-19 15:44

ja dat begrijp ik is inderdaad afwachten... ik blijf de asielen in het oog houden maar ga ondertussen ook naar pups kijken

blokje

Berichten: 7916
Geregistreerd: 24-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 16:03

Nana_x0x schreef:
ja inderdaad! ik zou uiteraard de hond niet in de tuin alleen laten als het echt koud is ofzo..! dan mag ie gewoon lekker binnen... ik heb uiteraard begrip voor bepaalde regels maar je kan ook gewoon overdrijven... en al zeker als je de persoon nog niet in het echt hebt gezien of gesproken dat vind ik nog het ergste...



Toen wij een nieuwe hond zochten heb ik instanties, fokkers etc gebeld maar voor veel honden kwamen wij niet in aanmerking omdat ik twee jonge kids had (en achteraf zwanger was maar dat wist ik toen nog niet).
Er zijn van bepaalde rassen fokkers die geen pups plaatsen bij kids onder de 6 gewoon om risico's uit te sluiten (gaat niet om vechtrassen ofzo).
Vond dat zo'n onzin. Ja als mensen niet kunnen opvoeden is het een probleem maar ik heb al meerdere honden gehad.

Nana_x0x
Berichten: 291
Geregistreerd: 16-05-17

Re: Rescue honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-19 16:09

ja lastig! ja daarom dat ik her er ook altijd duidelijk bij zeg dat ie echt met kinderen moet kunnen omgaan. ik vind het trouwens ook gewoon een belangrijke eigenschap van een hond.
het zegt veel over het karakter van de hond als ie met kinderen kan!

blokje

Berichten: 7916
Geregistreerd: 24-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 16:09

Nana_x0x schreef:
ja lastig! ja daarom dat ik her er ook altijd duidelijk bij zeg dat ie echt met kinderen moet kunnen omgaan. ik vind het trouwens ook gewoon een belangrijke eigenschap van een hond.
het zegt veel over het karakter van de hond als ie met kinderen kan!



Onze kan wel met eigen kids maar niet geweldig met andere kinderen mits ze hem negeren.

Nana_x0x
Berichten: 291
Geregistreerd: 16-05-17

Re: Rescue honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-19 16:10

en vanwaar heb je dan uiteindelijk je hond?

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 16:17

blokje schreef:
Ik denk dat we eens moeten stoppen dieren te vermenselijken.

Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je zoekt naar een hond die alleen kan zijn en graag buiten is.

Als je een hond niet wil vermenselijken, dus hem accepteren met zijn hond-eigenschappen, dan moet je aanvaarden dat een hond een sociaal dier is dat niet graag alleen is.
Je kan een hond leren om alleen te zijn, maar dan ben je hem aan het kneden naar eigenschappen die voor de mens wenselijk zijn, maar die tegen de aard van de hond ingaan.

Nana_x0x
Berichten: 291
Geregistreerd: 16-05-17

Re: Rescue honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-19 16:23

een platte neus is ook tegen de natuur van de hond in... de hond is al enorm gekneed door de mens hoe je het ook draait of keert. ik denk dat iedereen zijn best doet om een hond het naar zijn zin te geven. maar in deze maatschappij zijn er nu eenmaal beperkingen. ik ben zeker van lan om zoveel mogelijk voor sociale omgang te zorgen voor mij toekomstige hond want dit is idd zeer belangrijk (net zoals bij paarden).

rockwitch

Berichten: 11744
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 16:26

Wij hebben een hele toffe Roemeen van Hulp doet leven. Zat hier 2 weken in een gastgezin en toen is ze naar ons gekomen, nou kenden wij het gastgezin, dus dat scheelde al wel en ze gaat nog wekelijks met haar mee met de uitlaatservice.
Ze is echt een topper met de kinderen, onze kleinste is een keer bovenop haar gevallen en ze keek alleen maar om van goh wat doe je. Maar verder geen reactie.
Wie weet is dat dan nog een optie. Ik weet alleen niet wat hun regels zijn wat betreft periodes in de tuin.
Afbeelding
Afbeelding

Binnen is ze rustig, maar ze vind het heerlijk om te spelen, ook buiten met andere honden is een groot feest.
Ze hebben altijd hele leuke hondjes waar ze gouden mandjes voor zoeken.

blokje

Berichten: 7916
Geregistreerd: 24-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 17:21

Nana_x0x schreef:
en vanwaar heb je dan uiteindelijk je hond?


Kennissen van familie van ons hadden een oeps nestje volle kooikers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 00:05

blokje schreef:
O vreselijk al die regels en eisen.
Zaterdag waren wij bijna heel de dag weg. De hond ligt dan in de tuin wij hebben wel een grote tuin (deel waar hij loopt 400+M2). Maar hij ligt vooral lui te wezen. Hij kan altijd in de schaduw liggen maar we hebben geen hok ofzo voor hem. Sinds kort hebben we in de schuur een stuk afgezet waar alleen de kat kan komen (anders at de hond steeds al het voer op) en dan laten we de schuur deur nog wel eens open zodat hij eventueel daar in kan.
Ik ben voornamelijk thuis maar anders ligthij met droog weer en niet al te koud weer gewoon in de tuin (ook als ik thuis ben ligt hij 9/10 keer in de tuin).

Alleen met sneeuw etc niet.
Is trouwens gewoon een kooiker geen enorm buiten ras normaal gesproken. Het is maar net wat je je hond aanleert.
Mijn oppashond is het helemaal niet gewend en wordt helemaal gek in de tuin maar ook in de bench die wil gewoon altijd bij je zijn. Daar hou ik weer niet van.

Ik denk dat we eens moeten stoppen dieren te vermenselijken.

Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je zoekt naar een hond die alleen kan zijn en graag buiten is.



Hmmm, jij hebt de kant van een stichting nog niet mee gemaakt denk ik. Het heeft namelijk weing met vermenselijking te maken ;)

TS, Ik heb momenteel een opvanghond zitten en daar zou je echt nog niet mee naar een cursus kunnen. Dat is allemaal goed bedoeld, maar dan snap je sommige van deze honden niet. Sommige zijn vrij sociaal, maar een heel gros heeft een panische angst van mensen, groepen mensen, mannen en onbekende situaties. Honden die iets eng vinden en vluchten, weg willen ze, en jij bent niet gelijk hun veilige haven en je huis en tuin ook niet. Dus ze vluchten van jou, ondanks al je goede bedoelingen. Mensen zijn vaak nonchalant, denken dat het allemaal wel mee valt, waardoor de honden de kans krijgen te ontsnappen, wat dan ook vaak gebeurt, met vaak de dood tot gevolg of nog meer paniek bij de hond. Dat met vangkooien en veel geduld en inzet van vrijwilligers toch de hond soms nog gevangen kan worden. Ik heb hier momenteel een Roemeen zitten uit een dodingsasiel, hij is op zijn manier gelukkig, maar zwaar getraumatiseerd. Dit soort honden kan je niet altijd zo simpel overal maar laten zitten of meenemen. Een andere roemeen hier in huis heeft een hoop minder ellende te verduren gehad en is een vrij normale hond.
Weet je waar deze honden vandaan komen, wat er met ze gebeurt aldaar. Dat ze een kooi in worden gesmeten, er niet meer naar wordt omgekeken tot ze dood gehongerd zijn, bloot gesteld aan alle elementen? Dat ze vaak aan een strop aan de vangstok hebben gebungeld, dusdanig dat vele honden een halsband niet meer kunnen velen? Hoe ze zulke erge mishandeling ondergaan of gepakt worden door soortgenoten, dat dit een impact heeft op ze, dat hier in nederland dat sociale met andere honden niet zo altijd zo simpel verloopt? Dat als het asiel vol is er benzine over de levende honden wordt gegooid, dat ze levend worden verbrand, want dat is goedkoop? Dat de kennels zo enorm vol zitten dat de zwakkere een vreselijke ellendige dood sterven en verwond worden? Dus dat vermenselijken van deze honden valt wel mee. Ik denk dat mensen er vaak te gemakkelijk over denken en soms de ogen sluiten over wat deze honden hebben moeten door staan. Ergelijk....
Ik ken inmiddels vele roemenen, doodfijne dieren, maar ze moeten alleen geplaatst in een situatie die bij ze past, niet omdat een adoptant dat nu eenmaal zo vind.

rockwitch

Berichten: 11744
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Rescue honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 08:05

Moet elke hond niet geplaatst worden in een situatie die bij de hond past? Of het nou een buitenlander is of een pup. Een Border Collie moet je ook niet plaatsen bij mensen die een hond willen die de hele dag aan hun voeten wil liggen.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 08:37

Ik heb alleen de OP gelezen.. Maar ik zie het probleem niet van een hond buiten doen als je niet thuis bent. Mijn honden liggen nu ook buiten tot half 5 en dan gaan ze lekker de hele avond mee trainen. Ik zou het veel zieliger vinden om ze op te sluiten in een bench en de hele dag binnen waar het te warm is voor ze. Heb sinds kort een hele mooie grote kennel achter in de tuin, super beschut en heerlijk koel in de zomer. En aangezien we nog plaats over hebben komt er zelf een honden zwembad in.. Ik denk dan ook dat mijn honden zeer gelukkig zijn met hun leven bij ons :)

Maar wat ik hierboven lees klopt ook, je moet geen honden buiten doen die dat niet aankunnen of daar niet voor gemaakt zijn. Mijn chihuahua ligt nu namelijk wel met zijn oude bejaarde reet op de bank te pitten :j .

Ik zou ook eens op marktplaats kijken voor herplaatsers en niet alleen in het asiel. De honden die op MP staan en waar niemand op reageert gaan uiteindelijk ook naar een asiel.

Dit is hun kennel (heb 2 mechelse herders), het is nog niet helemaal af, er staan nu 2 benches in aangezien de 2 nachthokken nog worden gemaakt.
Afbeelding

Afbeelding

En soms mag ze snachts gewoon in het grote mensen bed slapen :+
Afbeelding

DreamUp

Berichten: 1616
Geregistreerd: 14-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 08:51

Van hulp doet leven, hierboven genoemd, zal ts zonder moeite een hond mee krijgen. Of je dat moet willen is dan weer het volgende. Misschien dat het bij rockwitch netjes verlopen is maar zelf zou ik zo een stichting niet willen steunen.

Nana_x0x
Berichten: 291
Geregistreerd: 16-05-17

Re: Rescue honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-19 08:53

@charmingS <3 zo leuk! zoiets wil ik dus idd ook in de tuin doen! incl zandbakje en zwembadje :+

Nana_x0x
Berichten: 291
Geregistreerd: 16-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-19 08:58

Mindim schreef:
blokje schreef:
O vreselijk al die regels en eisen.
Zaterdag waren wij bijna heel de dag weg. De hond ligt dan in de tuin wij hebben wel een grote tuin (deel waar hij loopt 400+M2). Maar hij ligt vooral lui te wezen. Hij kan altijd in de schaduw liggen maar we hebben geen hok ofzo voor hem. Sinds kort hebben we in de schuur een stuk afgezet waar alleen de kat kan komen (anders at de hond steeds al het voer op) en dan laten we de schuur deur nog wel eens open zodat hij eventueel daar in kan.
Ik ben voornamelijk thuis maar anders ligthij met droog weer en niet al te koud weer gewoon in de tuin (ook als ik thuis ben ligt hij 9/10 keer in de tuin).

Alleen met sneeuw etc niet.
Is trouwens gewoon een kooiker geen enorm buiten ras normaal gesproken. Het is maar net wat je je hond aanleert.
Mijn oppashond is het helemaal niet gewend en wordt helemaal gek in de tuin maar ook in de bench die wil gewoon altijd bij je zijn. Daar hou ik weer niet van.

Ik denk dat we eens moeten stoppen dieren te vermenselijken.

Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je zoekt naar een hond die alleen kan zijn en graag buiten is.



Hmmm, jij hebt de kant van een stichting nog niet mee gemaakt denk ik. Het heeft namelijk weing met vermenselijking te maken ;)

TS, Ik heb momenteel een opvanghond zitten en daar zou je echt nog niet mee naar een cursus kunnen. Dat is allemaal goed bedoeld, maar dan snap je sommige van deze honden niet. Sommige zijn vrij sociaal, maar een heel gros heeft een panische angst van mensen, groepen mensen, mannen en onbekende situaties. Honden die iets eng vinden en vluchten, weg willen ze, en jij bent niet gelijk hun veilige haven en je huis en tuin ook niet. Dus ze vluchten van jou, ondanks al je goede bedoelingen. Mensen zijn vaak nonchalant, denken dat het allemaal wel mee valt, waardoor de honden de kans krijgen te ontsnappen, wat dan ook vaak gebeurt, met vaak de dood tot gevolg of nog meer paniek bij de hond. Dat met vangkooien en veel geduld en inzet van vrijwilligers toch de hond soms nog gevangen kan worden. Ik heb hier momenteel een Roemeen zitten uit een dodingsasiel, hij is op zijn manier gelukkig, maar zwaar getraumatiseerd. Dit soort honden kan je niet altijd zo simpel overal maar laten zitten of meenemen. Een andere roemeen hier in huis heeft een hoop minder ellende te verduren gehad en is een vrij normale hond.
Weet je waar deze honden vandaan komen, wat er met ze gebeurt aldaar. Dat ze een kooi in worden gesmeten, er niet meer naar wordt omgekeken tot ze dood gehongerd zijn, bloot gesteld aan alle elementen? Dat ze vaak aan een strop aan de vangstok hebben gebungeld, dusdanig dat vele honden een halsband niet meer kunnen velen? Hoe ze zulke erge mishandeling ondergaan of gepakt worden door soortgenoten, dat dit een impact heeft op ze, dat hier in nederland dat sociale met andere honden niet zo altijd zo simpel verloopt? Dat als het asiel vol is er benzine over de levende honden wordt gegooid, dat ze levend worden verbrand, want dat is goedkoop? Dat de kennels zo enorm vol zitten dat de zwakkere een vreselijke ellendige dood sterven en verwond worden? Dus dat vermenselijken van deze honden valt wel mee. Ik denk dat mensen er vaak te gemakkelijk over denken en soms de ogen sluiten over wat deze honden hebben moeten door staan. Ergelijk....
Ik ken inmiddels vele roemenen, doodfijne dieren, maar ze moeten alleen geplaatst in een situatie die bij ze past, niet omdat een adoptant dat nu eenmaal zo vind.


Uiteraard heb ik hier allemaal begrip voor! ik heb ook duidelijk gezegd wat voor hond ik zou willen adopteren. de organisaties zelf hebben het dan over supersociale ideale gezinshonden ( wat hoogst waarschijnlijk ook niet helemaal klopt?) ik ben ook niet op zoek naar een buitenlandse hond. Gewoon een hond die mijn maatje kan zijn :) maar het is duidelijk dat er bijna enkel buitenlandse honden of zeer on adopteerbare honden zijn. Die voor mij niet geschikt zijn omdat ik met kinderen werk. De organisaties zelf moeten ook eerlijk zijn als ze zo een hoge verwachtingen van hun adoptanten hebben... ik begrijp zeker al het leed en wil dit niet bagatelliseren. en ik begrijp ook dat je sowieso met je hond moet trainen vandaar mijn opmerking over de hondenschool.

capopjekop

Berichten: 30662
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 09:12

Dat ligt echt aan het land van herkomst denk ik. De hond van mijn broertje is ook bij een dodingsstation weggehaald (spanje) en dat is echt een leuke en lieve hond. Maar zij is als jonge pup al weggeplukt daar en heeft een paar weken in een opvanghuis gezeten in spanje voordat ze bij mijn broertjr kwam. Ze hebben laatst een wandeltocht gehad met 50 andere honden van die stichting en dat waren ook vrijwel allemaal leuke gezinshonden.

We hebben ook eens opgepast op een hond die uit Roemenië kwam. Ook een schat van een dier maar die hield echt van rust. Zo op haar tijd kwam ze een kriebel halen en naar buiten gaan vond ze heerlijk. Maar binnenhuis bleef ze veel op haar plek liggen tot de kinderen van de eigenaar op bed lagen.

En nu hebben we vandaag gesprek om tijdelijk gastgezin te worden voor een hondje uit Thailand. Die komt uit de vleesindustrie en is een oog kwijt geraakt omdat mensen er een stalen buis in gestoken hebben :\ zo'n hond heeft echt trauma's. Hij zit nu in een asiel met 500 andere honden.

Overigens vind ik het goed dat er kritisch gekeken wordt naar toekomstige baasjes. Maar sommige regels vind ik wel ver gaan. Een hond kan, mits goed getraind prima een aantal uren alleen zijn.