Giardia 'lotgenotentopic'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Giardia 'lotgenotentopic'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 17:35

Ben ik weer. Heb veel lieve PM's gekregen ook.

Ik kom net van de dierenarts en die schrok toch wel een beetje van de stand van zaken. Hij heeft koorts, is afgevallen sinds ons laatste bezoek en zijn buik zit echt vol water/diarree. Zij denkt toch dat het iets anders is. Hij heeft een stoot prednison gekregen, krijgt nu diarreeremmers en antibiotica in een hoge dosering. Als het voor vrijdag niet verbeterd is moet ik weer langskomen. We hebben ook besloten om hem op Royal Canin Gastro intestinal te zetten. Als het vrijdag nog niet beter is onderzoeken we zijn bloed, ik heb zijn ontlasting daar gelaten voor onderzoek. Als nou blijkt dat hij wel hele heftige giardia heeft (het vermoeden is dus dat het eerder een hele nare ontsteking oid is) moet ik stoppen met de diarreeremmers en verder met de antibiotica.

Vind het echt heel moeilijk. Ze schrok er ook van dat de vorige dierenarts gezegd heeft dat Purina Indoor prima was om te voeren, vooral als hij al diarree heeft. Ook dat ik ben weggestuurd met 'behandel nog maar even door met Panacur' vind ze niet heel fijn. Ik ben vooral blij dat ik alsnog terug ben gegaan en dat we nu wel dieper de behandeling in gaan.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 17:41

Humpiedumpie schreef:
Ik maakte 2x per dag de kattenbak en voer/drinkbakjes schoon met kokend water en de bak ook met Dettol. Ook verving ik elke dag de ligkleedjes die ik had vervangen met handdoeken en waste die dan op 90 graden. Verder dweilde ik elke dag met dettol. Ik was behoorlijk panisch en obsessief ermee bezig :o . Dit heeft er wel voor gezorgd dat ik er na 1 kuur vanaf was (de katten dan).
Veel mensen zeiden ook tegen me dat dettol niet helpt. En het schijnt ook dat dettol giftig is voor katten dus kijk er wel mee uit..
Hoop dat je er snel vanaf bent. Want bah wat rot als je dier zich zo naar voelt :(



Bleekwater werkt ook goed en misschien wel beter ook.

Anoniem

Re: Giardia 'lotgenotentopic'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 17:43

De dierenarts gaf aan dat bleek geen bacterien doodt (dat dat een hardnekkige fabel is) en dat Dettol of een ander specifiek ontsmettingsmiddel beter is om te gebruiken.

Benzz
Berichten: 2889
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 17:58

pompadour schreef:
Bleekwater werkt ook goed en misschien wel beter ook.

Werkt juist niet.

Bij een goede dierenspeciaalzaak hebben ze spullen om het echt goed schoon en geurvrij te krijgen.

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 18:12

De medische dettol , of halapur / halamid. En de stoomreiniger..dat is denk ik zo ongeveer het sterkste middel..

Anoniem

Re: Giardia 'lotgenotentopic'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 18:15

Het gaat me niet per se om de geur, maar om giardia te bestrijden moet je echt ontsmetten en niet alleen schoonmaken. Daar was dettol perfect voor vertelde ze. Het is dezelfde dettol als die je ook gebruikt om wondjes mee te ontsmetten, haal je bij de Kruidvat.

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Giardia 'lotgenotentopic'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 18:58

Ben hier net aan het studeren voor diergeneeskunde, over giardia :')
Inderdaad, zoals jij het omschrijft klinkt het wel heel erg voor (alleen) giardia en niet heel typisch. Dan is het meer afwisselende (slijmerig) diarree en geen water dat continu eruit spuit. Het kan erbij zitten hoor, maar ik zou inderdaad naar iets onderliggend zoeken (andere infectie of immuunprobleem). Qua desinfectie voor giardia specifiek werkt hitte en 'ammoniumhydroxide'. Dus ammoniak. Dat zit niet in dettol en staat ook niet op het lijstje van werkzame producten. Ammoniak is niet hetzelfde als bleek en bleek mag je absoluut niet mengen met ammoniak (dan maak je giftige gassen :P)
Als hij uit Roemenië komt zou er wel nog wat anders kunnen schelen.
Het andere middel voor giardia is metronidazole.
Cryptosporidium zou ook nog kunnen. Mestonderzoek is een goed plan ja, bloedonderzoek ook.
Waterige dikke buik doet ook aan FIP denken maar hij kan ook gewoon vocht verliezen omdat hij niet veel eiwit meer in zijn bloed heeft etc... FIP kan je ook nog laten testen...
Met al die panacur zal hij waarschijnlijk wel geen wormen hebben :)

Is poes verder wel alert en 'normaal' eigenlijk ?

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Re: Giardia 'lotgenotentopic'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 19:02

Ken de kat iets anders onder de leden hebben .Misschien een ziekte wat hier niet zo bekend is.

Anoniem

Re: Giardia 'lotgenotentopic'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 19:07

Hij is verder alert en eet goed. We hebben hem alleen 'ziek' in ons bezit gehad dus of hij zich normaal gedraagt durf ik niet te zeggen. Dettol was volgens de dierenarts wel de goede aanpak, maar goed. Ben net gebeld en hij heeft geen giardia. 0. Was geen worm of parasiet te vinden in zijn ontlasting. Waarschijnlijk loopt hij dus al een flinke tijd rond met een ontsteking.

Hij wordt nu behandeld met diarreeremmers en metronidazole (antibiotica). Verder heeft hij vandaag een spuit prednison gekregen en nog een spuit met iets anders, zou zo 1, 2, 3 even niet weten wat dat is. Hij staat nu op dieetvoeding en de dierenarts belt me volgende week aan het begin van de week nog even op om te checken hoe het gaat. De diarree zou echt rond het weekend aanzienlijk minder moeten zijn, anders wordt het toch bloed testen.

wendy1987

Berichten: 6927
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Giardia 'lotgenotentopic'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 19:13

Wrs een vitamine spuit voor de nodige vitamine naast alle ab en prednison.

Goed dat je verder bent gegaan en hopelijk knapt hij snel op!!

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 19:14

Nog ff moeilijk doen hoor :D
Giardia wordt ook niet elke keer uitgekakt, dus wil je het zeker weten ga je verschillende meststalen moeten testen. Dus best aantal keer na elkaar testen :P
Succes... ik volg :)

Voor de liefhebbers :P
https://www.esccap.eu/

Catnip

Berichten: 2337
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Giardia 'lotgenotentopic'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 19:28

Hoge koorts en vocht in de buikholte... hopelijk heeft hij geen FIP :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 20:54

Catnip schreef:
Hoge koorts en vocht in de buikholte... hopelijk heeft hij geen FIP :n

Het was geen vocht in de holte, het zat echt in zijn darmen!

Anoniem

Re: Giardia 'lotgenotentopic'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 19:48

Weet niet of het mensen interesseert maar weer een update van hier.

Hij heeft een week antibiotica en een halve week diarreeremmers gehad en het gaat wel beter. Hij heeft geen koorts meer, zit duidelijk beter in zijn vel. Helaas is de diarree niet weg. Het is aanzienlijk minder, in de zin dat hij niet meer overal en nergens poept, dat hij een keer per dag op de bak gaat en daar ook een drol neerlegt in plaats van honderdduizend kleine stukjes, maar het is nog niet over. Nu dus in overleg met de dierenarts de kuur antibiotica nog eens verlengd met drie dagen.

De assistente begon dat ik er rekening mee moet houden dat hij misschien gewoon chronisch diarree heeft, maar dat zou wel echt heel pittig zijn. Dat hij op de bak niet honderd procent vaste poep heeft vind ik niet erg, daar deal ik wel mee, maar het niet onder controle kunnen houden is wel echt een flinke domper :o

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 19:54

Emmaa_ schreef:
Weet niet of het mensen interesseert maar weer een update van hier.

Hij heeft een week antibiotica en een halve week diarreeremmers gehad en het gaat wel beter. Hij heeft geen koorts meer, zit duidelijk beter in zijn vel. Helaas is de diarree niet weg. Het is aanzienlijk minder, in de zin dat hij niet meer overal en nergens poept, dat hij een keer per dag op de bak gaat en daar ook een drol neerlegt in plaats van honderdduizend kleine stukjes, maar het is nog niet over. Nu dus in overleg met de dierenarts de kuur antibiotica nog eens verlengd met drie dagen.

De assistente begon dat ik er rekening mee moet houden dat hij misschien gewoon chronisch diarree heeft, maar dat zou wel echt heel pittig zijn. Dat hij op de bak niet honderd procent vaste poep heeft vind ik niet erg, daar deal ik wel mee, maar het niet onder controle kunnen houden is wel echt een flinke domper :o


Jeetje, heftig.
Ik zou (maar is natuurlijk helemaal aan jou) een keertje kvv proberen te voeren. Het kan (let wel; kán) wonderen doen. Hielp hier goed iig. Paar dagen proberen, kijken wat er gebeurt.

Ik weet niet wat hij nu te eten krijgt?

Edit: ah ja, de gastro intestinal.
Tsja. Sommige reageren er goed op, anderen niet. Hier ging Royal Canin juist helemaal mis.
Veel brok eigenlijk. Natvoer ging beter en Kvv nog beter :)

Anoniem

Re: Giardia 'lotgenotentopic'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 19:59

Ik wil op den duur wel KVV proberen, maar de DA heeft gastro echt voorgesteld in combinatie met de antibiotica en de diarreeremmers om het op die manier onder controle te krijgen. Wil dat dus ff afwachten voordat ik er zelf weer mee aan de haal ga. Vind het echt heel lastig in ieder geval.

Het scheelt dat we een 'plan B' hebben voor het geval hij echt niet beter wordt (mijn moeder kan hem in huis nemen, daar kan hij op den duur naar buiten) maar ik wil hem liever gewoon hier houden, het is echt mn mannetje. Die diarree is gewoon heel lastig mee om te gaan op een klein appartementje.

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 20:00

Emmaa_ schreef:
Weet niet of het mensen interesseert maar weer een update van hier.

Hij heeft een week antibiotica en een halve week diarreeremmers gehad en het gaat wel beter. Hij heeft geen koorts meer, zit duidelijk beter in zijn vel. Helaas is de diarree niet weg. Het is aanzienlijk minder, in de zin dat hij niet meer overal en nergens poept, dat hij een keer per dag op de bak gaat en daar ook een drol neerlegt in plaats van honderdduizend kleine stukjes, maar het is nog niet over. Nu dus in overleg met de dierenarts de kuur antibiotica nog eens verlengd met drie dagen.

De assistente begon dat ik er rekening mee moet houden dat hij misschien gewoon chronisch diarree heeft, maar dat zou wel echt heel pittig zijn. Dat hij op de bak niet honderd procent vaste poep heeft vind ik niet erg, daar deal ik wel mee, maar het niet onder controle kunnen houden is wel echt een flinke domper :o



Geef hem nou eens een tijdje kvv _-:( en wees daar nou niet zo eigenwijs in. Ik weet het, het stinkt en is niet smakelijk maar zo goed voor de darmen!!!! Ze hebben het gewoon nodig voor hun darmflora om eens in de zoveel tijd vers vlees te krijgen.
99% kans dat zijn darmen gewoon van slag zijn en dan doet antibiotica ook nog eens flinke afbraak op de darmflora!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 20:02

Indi_Vito schreef:
Emmaa_ schreef:
Weet niet of het mensen interesseert maar weer een update van hier.

Hij heeft een week antibiotica en een halve week diarreeremmers gehad en het gaat wel beter. Hij heeft geen koorts meer, zit duidelijk beter in zijn vel. Helaas is de diarree niet weg. Het is aanzienlijk minder, in de zin dat hij niet meer overal en nergens poept, dat hij een keer per dag op de bak gaat en daar ook een drol neerlegt in plaats van honderdduizend kleine stukjes, maar het is nog niet over. Nu dus in overleg met de dierenarts de kuur antibiotica nog eens verlengd met drie dagen.

De assistente begon dat ik er rekening mee moet houden dat hij misschien gewoon chronisch diarree heeft, maar dat zou wel echt heel pittig zijn. Dat hij op de bak niet honderd procent vaste poep heeft vind ik niet erg, daar deal ik wel mee, maar het niet onder controle kunnen houden is wel echt een flinke domper :o



Geef hem nou eens een tijdje kvv _-:( en wees daar nou niet zo eigenwijs in. Ik weet het, het stinkt en is niet smakelijk maar zo goed voor de darmen!!!! Ze hebben het gewoon nodig voor hun darmflora om eens in de zoveel tijd vers vlees te krijgen.
99% kans dat zijn darmen gewoon van slag zijn en dan doet antibiotica ook nog eens flinke afbraak op de darmflora!!

Joh, doe even normaal? Ik vertrouw liever op mijn dierenarts dan op iemand op Bokt die een onwijs rare houding tegen me aanneemt en er vanuit gaat dat ik eigenwijs ben omdat ik het advies van mijn dierenarts opvolg in plaats van het internet.

wendy1987

Berichten: 6927
Geregistreerd: 29-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 20:06

En daar gaan we weer. Weer een topic wat overgenomen wordt door vers vlees mensen.

Ze volgt het advies van de da op. Weten jullie allemaal dat het ongeveer 6 weken duurt voor een lichaam weer helemaal schoon is als je begint aan een dieet? Dat je het dus altijd minimaal 4-6 weken vol moet houden?
Deze kat kan ook best nog eens allergisch zijn. Dan ga je met kvv m op dit moment alleen verder overstuur helpen.

Voor sommige kan het een uitkomst zijn.
Maar onthoud ook dat niet alle mensen het willen en er echt wel andere mogelijkheden zijn dan alleen vers vlees.
Dat is echt niet altijd heilig....

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 20:31

Emmaa_ schreef:
Joh, doe even normaal? Ik vertrouw liever op mijn dierenarts dan op iemand op Bokt die een onwijs rare houding tegen me aanneemt en er vanuit gaat dat ik eigenwijs ben omdat ik het advies van mijn dierenarts opvolg in plaats van het internet.


Ja ik vertrouw ook liever op mijn dierenarts en ben hem heilig dankbaar dat hij kvv heeft geadviseerd want hij was met 2 dagen van de diaree af.
En nee ben geen kvv fanaat want hij krijgt het nu echt niet meer behalve een keer in de maand 3 dagen voor zijn darmen.
En verder goede brok!

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Re: Giardia 'lotgenotentopic'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 20:42

Mijn hond wordt ziek van kvv.. dus ik geef het niet meer. Diverse soorten geprobeerd, en allemaal hetzelfde effect.. rommelende buik en spuitende diarree..dan maar gestoomd vlees en brokken.

Anoniem

Re: Giardia 'lotgenotentopic'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 20:43

Ik geloof zeker dat kvv voor sommige katten enorm kan helpen en ik sta er zeker niet negatief tegenover, maar als mijn dierenarts me vertelt dat ik de komende tijd gastro intestinal moet voeren omdat dat de beste kans geeft dat het minder wordt. In ieder geval een paar weken, want elke twee weken wisselen van voer is ook niet bepaald bevorderlijk voor de darmen.

Lillian__

Berichten: 3274
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 20:57

Ik zou lekker eerst een tijdje gastro proberen, voor katten met darm klachten kan het echt helpen. Juist het constante overstappen van voeding naar voeding is slecht voor de darmen. Je dood daarmee de darmflora en goede bacteriën in de darm. KVV kan altijd nog, het is geen mens die afwisseling in de voeding nodig heeft, daarmee is het algemeen bekend dat je bij KVV echt preventief moet ontwormen omdat er nog een oliebol aan wormen eitjes in kunnen zitten. Al zal dat met die panacur nu geen probleem zijn.

TS mocht het toch een voeding probleem zijn (intolerantie al dan niet allergische reactie op kip) dan kan ik je van harte wellness core vis aanraden, die is natuurlijk, alle zooi die de kat niet nodig heeft (tarwe, mais, tarwe-gluten, melkproducten, ei, gevogelte en kunstmatige geur -kleur -smaakstoffen) zijn er uit En heel hoog aan omega 3 vetzuren (wat weer licht ontstekingsremmend werkt). Misschien ben ik bevooroordeeld omdat ik het zelf aan mijn kat voer die voorheen fikse huid problemen had en ik verkoop het :+ maar daardoor ben ik het zelf een x gaan proberen, alle samenstellingen van alle natuurlijke voedingen visvariant die wij in de winkel hebben naast elkaar gelegd en deze kwam er samen met Renske het hoogste uit :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 21:04

Ik ben allang blij dat hij zich weer beter voelt. Hij ging net op zn rug onder de bank door en op dit moment is hij luid miauwend met zijn staart aan het spelen. Toen we hem kregen en eigenlijk tot een paar dagen geleden speelde hij heel sporadisch en in ieder geval niet zo blij.

Wel een vraag, ben hem vergeten bij de dierenarts te stellen net: moet antibiotica elke dag op/rond dezelfde tijd gegeven worden of kan daar wat speling in zitten? Mijn vriend vindt het echt verschrikkelijk om te doen en ik ben morgen vanaf een uurtje of 12 vanaf huis. Hij heeft hem vandaag en voorgaande dagen elke keer tussen 3 en 5 gekregen. Moet ik mijn vriend alsnog de taak geven hem die pil te geven of kan ik zeggen ik geef hem morgen voor twaalven en dan is het prima?

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Giardia 'lotgenotentopic'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 21:24

Je kan ook de dierenarts nog even bellen met die vraag hoor :)
Hangt er vanaf welke antibiotica (en begrijp niet juist hoeveel tijd er dan tussen zou zitten?)
Ik ben pro KVV maar het is sowieso niet handig om abrupt van voer te veranderen, wat het ook is. Ook daarvan kunnen darmen van slag zijn.
Gastro is extra smakelijk gemaakt en zouden meeste katten in principe eten. Veel katten zijn dan nog eens kieskeurig dus wie weet eet hij zelfs niet eens KVV.
Ik zou het idd ook ff volhouden en pas als het na aantal weken niet betert kan je iets anders proberen... Je moet de behandeling natuurlijk een kans geven, als je elke 2 dagen van plan veranderd gaat er ook niks lukken en weet je niet of het wel of niet zou werken...