Kat verhuizen naar Engeland of nieuw huisje zoeken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ImkeTarek

Berichten: 2272
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Kat verhuizen naar Engeland of nieuw huisje zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 16:59

In december 2012 heb ik mijn lieve kater Jake aangeschaft.
Ongeveer anderhalf jaar later heb ik het besluit genomen dat ik, na een aantal ingrijpende veranderingen in mijn leven, wilde gaan reizen om meer opzoek naar mijzelf te gaan.
Mijn ouders hebben Jake in huis genomen, met de gedachten dat dit maar voor ongeveer een jaar zou zijn..
Nou heb ik tijdens het reizen mijn huidige (Britse) vriend ontmoet en wonen wij momenteel alweer ruim 2 en een half jaar in Engeland.
En ja.. Jake is nog steeds bij mijn ouders..

Nou gaan mijn ouders in juni of juli verhuizen en willen Jake eigenlijk niet meenemen.
Mijn vriend en ik hebben plannen om naar Nederland te verhuizen, maar we weten nog niet of dit gaat lukken voordat mijn ouders gaan verhuizen..

Jake is een gecastreerde kater. Erg vriendelijk en gezond, weet niet wat bijten en krabben is. Hij vindt het heerlijk om 's avonds bij zijn mensen op schoot te liggen spinnen.
Maar hij kan ook vrij "schuw" zijn. Nieuwe mensen zijn ontzettend eng, harde geluiden zijn verschrikkelijk.
Daarbij is hij graag veel buiten, waar hij erg theretoreaal (hoe schrijf je dat??) is. Vecht vaak met andere katten en is ook niet bang om langslopende honden lastig te vallen..

Het liefste neem ik Jake zelf in huis, maar dan is de kans groot dat hij naar Engeland moet verhuizen. Is die reis wel eerlijk voor een kat?

En met zoooo ontzettend veel daklozen katten in Nederland, vraag ik me af of het mogelijk gaat zijn om een nieuw huisje voor hem te vinden.. Zeker omdat hij zichzelf niet zal "verkopen" wanneer er potentiele nieuwe baasjes hem komen bezichtigen..

Ik weet dus niet zo goed wat ik moet doen.
Ik zou graag meningen én tips willen voor beide keuzes!!

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Re: Kat verhuizen naar Engeland of nieuw huisje zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 17:06

Kunnen je ouders Jake niet tijdelijk toch mee nemen als ze verhuizen of is dit echt geen optie? Als jullie dan toch binnen korte tijd naar Nederland gaan kan hij toch bij jullie komen wonen weer?

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 17:07

territoriaal haha :)

Hoe reizen jullie? Want in principe valt de reis wel mee toch, hij hoeft geen vliegtuig op oid.. En als hij bij jullie zich thuis voelt, went hij wellicht ook snel in een nieuwe woning?
Geen ervaring met katten, maar lijkt mij dat de reis op zich wel mee moet vallen!

ImkeTarek

Berichten: 2272
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 17:08

Ze gaan allemaal nieuw meubilair aanschaffen, dat is eigenlijk de voornaamste reden dat ze hem echt niet mee willen nemen helaas.

ImkeTarek

Berichten: 2272
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 17:12

Granoek schreef:
territoriaal haha :)

Die ja.. constant engels praten en schrijven is slecht voor mijn nederlands :p .

Weet niet wat beter voor hem gaat zijn qua reizen. Vliegen is veeeel sneller dan met de auto/boot. Dus misschien iets stressvoller, maar wel sneller over..

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 17:13

Als hem kwijt wil moet je nu snel zijn. Er zijn nu nog bijna geen kittens aan te komen, dus katten gaan momenteel best snel. Als er straks weer overal kittens zijn wil inderdaad niemand hem meer denk ik. Ik heb laatst een volwassen kat op marktplaats gezet en had binnen een uur 7 serieuze reacties. En ook deze kat was met een verhaal, dus dat maakt niks uit.

Goof

Berichten: 28788
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Kat verhuizen naar Engeland of nieuw huisje zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 17:17

Stomme vraag misschien, maar heb je de kat zelf nog gezien in de afgelopen jaren? (Her)kent hij jou en je vriend wel? Anders heeft hij net zoveel stress bij jullie als bij eventuele andere nieuwe baasjes.
Kan je een kat zo invoeren naar GB? Hoort daar niet nog een quarantaine bij?
Over herplaatsen zou ik me niet heel druk maken, de echte kattenliefhebber kijkt er wel doorheen dat hij in het begin schuw is en de kat uit de boom kijkt.

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Kat verhuizen naar Engeland of nieuw huisje zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 17:19

Weet niet hoe het met de brexit is, maar mijn paarden moesten niet in quarantaine, een kat dan toch ook niet gok ik?

Zorry
Berichten: 1385
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: rotterdam

Re: Kat verhuizen naar Engeland of nieuw huisje zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 17:27

Honden en katten hoeven niet in quarantaine wel moet hij rabiës ingeënt zijn en mag hij pas 21 dagen na de enting reizen.

blacknorton

Berichten: 1125
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Kat verhuizen naar Engeland of nieuw huisje zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 17:46

reizen is stressvol, maar een nieuw huis ook. ik denk dat hij beter af is bij jou. jij kent hem beter dan iemand anders.

let wel op dat de invoer en uitvoer regels gaan veranderen zodra de brexit in gaat. na brexit is de kans groot dat er weer quarantiane komt. dus als je hem naar engeland wil laten komen zou ik het snel doen.

ImkeTarek

Berichten: 2272
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 19:42

Ik ben nog met regelmaat in Nederland, dus hij kent mij en mijn vriend zeker (nog) wel :) , dus wat dat betreft denk ik dat het verhuizen naar mij minder stressvol zal zijn dan naar een compleet nieuwe familie.

Ik heb twee jaar geleden ook al mijn shetlandpony hierheen verhuisd, zonder quarantaine. Dus met een kat zal niet veel moeilijker zijn.

Voor brexit gaat sowieso niet meer lukken om hem hierheen te halen, aangezien hij nog niet rabies gevaccineerd is.
Maar het is sowieso nog maar afwachten of brexit op 29maart wel echt gaat gebeuren al...
En wat de regels gaan worden als brexit er daadwerkelijk is.

Ik ben volgende week zondag ook weer in Nederland voor n weekje, zal dan ook zeker met mn ouders overleggen wat zij denken wat t beste is. Aangezien zij hem intussen al langer hebben dan dat ik hem ooit heb gehad, hahaha!
Ik vind het alleen heel erg lastig om los te laten, aangezien ik wel redelijk van het "je bent verantwoordelijk voor je dieren voor het leven" principe ben..

Dit was afgelopen november, hij is dus nog wel echt vertrouwd met mij :)
Afbeelding

XxDiandraxX

Berichten: 3996
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 19:49

Maandag laten chippen, eu paspoort en rabies enting en dan kan hij gewoon mee naar engeland, zelfs nog voor de brexit. Juist omdat alles rond de brexit nog zo onzeker is zou ik zorgen dat je dat voordien hebt geregeld.

Die reis kan een kat echt wel handelen en als jullie de mogelijkheden hebben hem een fijn huisje te geven zou ik dat zeker doen!

UK_eef

Berichten: 4218
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Gemeente Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 19:50

Als ik jou was zou ik hem naar Engeland halen. Is zo gepiept (per vliegtuig of veerboot). :)

Liquorice

Berichten: 3238
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 19:54

Ik weet niet hoe het zit tegenwoordig met de komende brexit, maar ik heb 2,5 jaar geleden een kitten vanuit Engeland naar Nederland gehaald. Dat ging heel makkelijk. Ik vloog toen met KLM, even contact opgenomen met de KLM en mijn kitten werd op mijn ticket bijgezet. Ik heb toen een speciaal mandje gekocht wat gewoon mee mocht onder mijn stoel. Ik heb haar voor het boarden even moeten laten zien, in een aparte ruimte. Dat was met 5 minuten klaar en ging heel makkelijk.
Kat heeft totaal geen last gehad van het vliegen, het is maar zo kort..
Enige waar je even rekening mee moet houden is dat hij bepaalde entingen moet hebben en dat niet alle vliegmaatschappijen dieren mee nemen
Laatst bijgewerkt door Liquorice op 02-03-19 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Re: Kat verhuizen naar Engeland of nieuw huisje zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 20:09

Let op, want als de brexit er door is, is de kans groot dat die niet alleen rabiës moet hebben, maar ook getiterd moet worden, wij krijgen nu ook al mensen die van de zomer op vakantie gaan en de hond mee willen nemen.. Lees je dus even goed in

ImkeTarek

Berichten: 2272
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 20:11

Hij is (uiteraard) al wel gechipt en heeft een paspoort :)
Mijn ouders krijgen hem niet in zn reisbakje, dus zij kunnen hem niet meenemen naar de dierenarts nemen voor de entingen helaas.
Dus fingers crossed dat brexit uitgesteld word, of dat er een goeie deal komt.. Anders wordt de keuze om een nieuw huisje voor hem te zoeken ipv verhuizen voor me gemaakt.

Daarbij mogen wij helaas geen huisdieren houden in onze flat, dus als wij in Engeland blijven voorlopig, gaan we sowieso verhuizen naar een plekje waar we huisdieren kunnen houden :)

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Kat verhuizen naar Engeland of nieuw huisje zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 20:34

Lekker meenemen!
Helemaal als hij jullie al kent.
Alle tips zijn al gegeven :)

Selima

Berichten: 633
Geregistreerd: 12-07-08
Woonplaats: London

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 20:35

Wij hebben onze poes in 2008 naar Londen vervoerd met het veer vanaf Duinkerken. De DA adviseerde een reismand die zo groot was dat ze er comfortabel in kon staan ivm de lange reis, dus echt wel groter dan een standaard kattenmandje. De reis was goed te doen, al moeten dieren op de boot in de auto blijven en zijn er kosten verbonden aan het vervoeren van een kat (misschien zoiets als £25, iig niet heel duur).

Vliegen is wel een stuk korter maar ik kan me voorstellen dat start en landing voor een gevoelige kat echt doodeng zijn dus ik zou eerder voor de auto en boot kiezen.

Sommige huisbazen in de UK weigeren huisdieren in hun woning dus als jullie geen eigen huis hebben moet je dat wel even uitzoeken, of 'pets' zijn toegestaan. (oh, ik zie nu dat dit in jullie huidige huis dus niet mag...)

Dit zijn de officiele regels van .gov.uk maar na Brexit veranderen die dus waarschijnlijk: https://www.gov.uk/take-pet-abroad (gaat dus vooral over invoer vsn kst, hond, fret).

Wij hebben ook onze konijnen en vogels naar Londen gebracht en voor hun bestond (destijds) geen enkele regel en ook geen toeslag op de boot.

Suuces met dit moeilijke besluit, ik hoop dat het jullie lukt hem met jullie mee te verhuizen of dat er anders een fijn huisje voor Jake wordt gevonden! :j
Laatst bijgewerkt door Selima op 02-03-19 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: Kat verhuizen naar Engeland of nieuw huisje zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 20:39

Ik heb 3 katten van Ierland naar NL verhuisd. Dat was een auto rit van 3uur + 1.5 uur vliegen + autorit van 1.5 uur. En natuurlijk het wachten er tussen. In totaal hebben ze 12-14uur in hun reismand gezeten dacht ik.

Niet leuk voor hun, maar ze hebben er niets van over gehouden en waren weer snel de oude.

beert
Berichten: 2426
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 20:42


Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Kat verhuizen naar Engeland of nieuw huisje zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 20:48

Mandje nu al in de woonkamer zetten en hem daarin eten geven ( je ouders uiteraard)

ImkeTarek

Berichten: 2272
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Re: Kat verhuizen naar Engeland of nieuw huisje zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 20:54

Oh, ik krijg hem wel in zijn mandje hoor, dat is opzich niet zo'n probleem. Mn ouders zijn niet echt dieren mensen, ze zijn best heel gek met hem, maar dingen als naar de dierenarts gaan en ontwormen etc laten ze altijd aan mij over als ik er ben, hahaha!

Zover, bedankt voor de tips! Neig er idd naar om hem gewoon hierheen te halen, maar nog even aankijken hoe brexit gaat verlopen :)

ImkeTarek

Berichten: 2272
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-19 10:15

Even n flinke schop vanaf mijn kant..

Ik heb nu de beslissing gemaakt om Jake écht naar Engeland te halen. Plan is maandag 29juli..

Maar nu moet ik de reis plannen... En zou ik graag jullie hulp hebben!
Ik wil hem het liefst vervoeren met de reistijd zo kort mogelijk en als het kan ook dat het me geen fortuin kost.

Ik denk dat ik heb besloten dat ik het liefste ga vliegen, omdat dat de kortste reistijd heeft.
Maar hoe regel ik dit? Schijnbaar mag KLM geen dieren "als handbagage" naar Engeland vervoeren (heb ik via whatsapp contact over gehad) ze hebben mij de contact gegevens van air france gegeven (cargo) en die heb ik net gemaild.

Ik heb ook al de cargo van British Airways gemaild.

Met de ferry is de reistijd ruim 10uur en dan heb ik het nog niet over de tijd die het kost om van nijmegen naar Rotterdam en van Hull naar mijn woonplaats te gaan.

Trein als passagier is niet mogelijk, omdat katten wel toegestaan zijn op de Thalys, maar niet op de Eurostar..
Ik heb nog niet opgezocht of het een mogelijkheid is om hem in de auto op de trein door de tunnel te laten gaan..

Voordeel wel is, dat als we met de auto gaan, dat ik hem in n grotere bench kan stoppen, zodat ie meer bewegings vrijheid heeft en er ook een kleine kattenbak in kan..

Dus... Hulp kan ik goed gebruiken!!

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 10:19

Je zou https://www.animalstofly.com/ kunnen contacteren m.b.t. een vliegreis.

Bij mijn weten, maar dat zou je moeten checken, kan hij gewoon in een auto door de tunnel.

Zorry
Berichten: 1385
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: rotterdam

Re: Kat verhuizen naar Engeland of nieuw huisje zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 10:35

Je kan hem gewoon mee nemen in de auto en dan met de tunnel. Of de boot in Frankrijk die duurt 2,5 uur.
Trein is wel sneller maar stuk duurder.
Je moet voor dat je de trein op gaat langs de pet controle daar controleren ze chip en zijn paspoort, want hij moet rabies ingeënt zijn.