kleurgeteste honden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kiwiwitje

Berichten: 20121
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 16:22

LoeOrange schreef:
Ik ga binnenkort ook een test doen. Ik heb een Silver Lab waarvan de kleur in de zon echt zilverachtig lijkt. Maar buiten de zon ook wat bruiner of grijzer lijkt te zijn. Zelf snap ik nog niet zo veel van de kleurcodes/kleurbenamingen maar het lijkt mij interessant hier meer over te weten te komen.
Kunnen jullie dan op basis van een kleurcode/kleurbenaming, ook nagaan welke kleurkansen de nakomelingen zouden hebben? :)

Als je niet zulke ingewikkelde kleuren hebt wel. Ook als je niet heel veel verschillende uitkomsten hebt.
Uit mijn hoofd:
Mijn honden zijn bijv beide dominant zwart met zwart masker. Geen drager van bruin. Beide mogelijk brindle(al dan niet drager)
Daarnaast is mn reu drager van blauw(verdunning) en op de ALocus black and tan/tricolor.
Teefje is op de ALocus fawn/sable

Grootste kans dus dat hier uitkomt;
Zwart of brindle met zwart masker. Evt blauw dragend.
Maar black and tan/tricolor is ook nog een optie.

LoeOrange

Berichten: 321
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Waalwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 16:47

kiwiwitje schreef:
LoeOrange schreef:
Ik ga binnenkort ook een test doen. Ik heb een Silver Lab waarvan de kleur in de zon echt zilverachtig lijkt. Maar buiten de zon ook wat bruiner of grijzer lijkt te zijn. Zelf snap ik nog niet zo veel van de kleurcodes/kleurbenamingen maar het lijkt mij interessant hier meer over te weten te komen.
Kunnen jullie dan op basis van een kleurcode/kleurbenaming, ook nagaan welke kleurkansen de nakomelingen zouden hebben? :)

Als je niet zulke ingewikkelde kleuren hebt wel. Ook als je niet heel veel verschillende uitkomsten hebt.
Uit mijn hoofd:
Mijn honden zijn bijv beide dominant zwart met zwart masker. Geen drager van bruin. Beide mogelijk brindle(al dan niet drager)
Daarnaast is mn reu drager van blauw(verdunning) en op de ALocus black and tan/tricolor.
Teefje is op de ALocus fawn/sable

Grootste kans dus dat hier uitkomt;
Zwart of brindle met zwart masker. Evt blauw dragend.
Maar black and tan/tricolor is ook nog een optie.



Bedankt voor de uitleg! Erg interessant. :j
Ben bang dat het met mijn reu wel wat lastiger zal liggen maar het is dus zeker handig om een test te gaan doen. Ben stiekem heel erg benieuwd wat voor kleur hij eventueel als nakomelingen zou kunnen hebben.

Zoe_97

Berichten: 9457
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-18 16:49

Een lab mag officieel niet blauw zijn. Dit is via de weimaraner erin gefokt. Maar het is dus sowieso een kruising dan, zeker geen zuivere lab. Blauw is een zwarte hond die dilute daarboven op heeft. Dat maakt de hond blauw.

LoeOrange

Berichten: 321
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Waalwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 16:53

Zoe_97 schreef:
Een lab mag officieel niet blauw zijn. Dit is via de weimaraner erin gefokt. Maar het is dus sowieso een kruising dan, zeker geen zuivere lab. Blauw is een zwarte hond die dilute daarboven op heeft. Dat maakt de hond blauw.


Het is inderdaad waarschijnlijk ook via een Weimaraner er ooit in gefokt. Echter zijn zijn ouders beide wel Labradors. In Duitsland en Amerika is deze kleur inmiddels officieel erkend voor een Labrador. Vandaar dat mijn hond ook in het Duitste stamboek staat ingeschreven.
Moet wel eerlijk zeggen dat onze Silver Lab niet alle kenmerken heeft van een echte Labrador. Hebben zelf nog een bruine Labrador teef en hij verschilt duidelijk. Zijn oor aanzet is duidelijk anders en hij heeft een iets langere neus. Tevens is mijn bruine Labrdor teef echt een kolossaal beest en is de reu wat ranker gebouwd. De reu is pas 10 maanden dus gaat nog veranderen hoor.

KarmaChansy

Berichten: 6927
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: kleurgeteste honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 17:02

Hier zie ik ook soms een nestje met champange kleurige Labs, ik vind ze prachtig om te zien maar hier niet toegestaan. Dus ze krijgen geen stamboom

kiwiwitje

Berichten: 20121
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 19:16

LoeOrange schreef:
Zoe_97 schreef:
Een lab mag officieel niet blauw zijn. Dit is via de weimaraner erin gefokt. Maar het is dus sowieso een kruising dan, zeker geen zuivere lab. Blauw is een zwarte hond die dilute daarboven op heeft. Dat maakt de hond blauw.


Het is inderdaad waarschijnlijk ook via een Weimaraner er ooit in gefokt. Echter zijn zijn ouders beide wel Labradors. In Duitsland en Amerika is deze kleur inmiddels officieel erkend voor een Labrador. Vandaar dat mijn hond ook in het Duitste stamboek staat ingeschreven.
Moet wel eerlijk zeggen dat onze Silver Lab niet alle kenmerken heeft van een echte Labrador. Hebben zelf nog een bruine Labrador teef en hij verschilt duidelijk. Zijn oor aanzet is duidelijk anders en hij heeft een iets langere neus. Tevens is mijn bruine Labrdor teef echt een kolossaal beest en is de reu wat ranker gebouwd. De reu is pas 10 maanden dus gaat nog veranderen hoor.

Je hebt ook veel verschillende lijnen en types lab hoor. Vrienden van mij hebben een bepaalde lijn en die honden hebben een hele spitse neus/kop en ook veel ranker. Ik zou niet gelijk zeggen ; oh dat zijn labjes.

LoeOrange

Berichten: 321
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Waalwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 20:31

kiwiwitje schreef:
LoeOrange schreef:


Het is inderdaad waarschijnlijk ook via een Weimaraner er ooit in gefokt. Echter zijn zijn ouders beide wel Labradors. In Duitsland en Amerika is deze kleur inmiddels officieel erkend voor een Labrador. Vandaar dat mijn hond ook in het Duitste stamboek staat ingeschreven.
Moet wel eerlijk zeggen dat onze Silver Lab niet alle kenmerken heeft van een echte Labrador. Hebben zelf nog een bruine Labrador teef en hij verschilt duidelijk. Zijn oor aanzet is duidelijk anders en hij heeft een iets langere neus. Tevens is mijn bruine Labrdor teef echt een kolossaal beest en is de reu wat ranker gebouwd. De reu is pas 10 maanden dus gaat nog veranderen hoor.

Je hebt ook veel verschillende lijnen en types lab hoor. Vrienden van mij hebben een bepaalde lijn en die honden hebben een hele spitse neus/kop en ook veel ranker. Ik zou niet gelijk zeggen ; oh dat zijn labjes.



Klopt inderdaad. Maar onze Silver lab is naast onze bruine labrador echt een wereld van verschil. Tegenwoordig wordt de Silver lab wel als labrador herkent door sommige. Als puppy leek hij meer op een Stafford :=

kiwiwitje

Berichten: 20121
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 21:40

Ach staffies zijn leuk :D
Maar showlijn en werklijn alleen al is een wereld van verschil.
Maar kleurtesten is altijd leuk. Ook omdat je bij jouw hond weinig geks hoeft te verwachten. Hij is dus waarschijnlijk blauw. Blauw is een verdunning van zwart. En verder is het de vraag of ie dat geel of bruin nog draagt.
De verdere kleurkansen zijn afhankelijk van de andere hond die je gebruikt in de combi

_classic

Berichten: 1246
Geregistreerd: 13-01-14
Woonplaats: Friesland

Re: kleurgeteste honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 13:38

Wat een interessant topic! Wellicht dat ik ooit ook een kleurtest bij onze hond wil doen, ik ben erg benieuwd wat voor kleur zij is :)

KarmaChansy

Berichten: 6927
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: kleurgeteste honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 15:59


Van

Berichten: 6526
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 19:04

KimD schreef:
Dana is een.... *trommelgeroffel*
Mozaïek merle! (m/[Ma+]/Mh) *\o/*
Dus toch. Interessant :)

xmcw schreef:
Ik ben eigenlijk erg benieuwd naar zo'n test! Mijn hond is namelijk "oranje". Ben erg benieuwd waar het vandaan komt aangezien hij een stafford x mechelse herder is

Oranje kan veel zijn. Gezien de rassen gok ik een sable maar een foto zal helpen :D

LoeOrange schreef:
Ik ga binnenkort ook een test doen. Ik heb een Silver Lab waarvan de kleur in de zon echt zilverachtig lijkt. Maar buiten de zon ook wat bruiner of grijzer lijkt te zijn. Zelf snap ik nog niet zo veel van de kleurcodes/kleurbenamingen maar het lijkt mij interessant hier meer over te weten te komen.
Kunnen jullie dan op basis van een kleurcode/kleurbenaming, ook nagaan welke kleurkansen de nakomelingen zouden hebben? :)
Met silver word bij de labradors over het algemeen lilac bedoeld. Dat is bruin+blauw verdunning vandaar dat ze ook wat bruinig zijn. Blauw(dus zwart+blauw verdunning) word charcoal genoemd.
Als je de kleurcodes van beide ouders hebt kan je de kleuren makkelijk voorspellen. Bij de labardor kan je ook al heel veel zonder de codes.
_classic schreef:
Wat een interessant topic! Wellicht dat ik ooit ook een kleurtest bij onze hond wil doen, ik ben erg benieuwd wat voor kleur zij is :)
Als het de hond in je profiel betreft, die is in ieder geval recessief rood/geel(e/e)

KarmaChansy schreef:
Toevallig staan ze er weer op vandaag

https://www.blocket.se/skaraborg/Unik_C ... ?ca=15&w=2

weet iemand hoe ze deze kleuren dan krijgen toevallig?
Dat is blauw verdunning op geel

_classic

Berichten: 1246
Geregistreerd: 13-01-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 11:29

Van schreef:
_classic schreef:
Wat een interessant topic! Wellicht dat ik ooit ook een kleurtest bij onze hond wil doen, ik ben erg benieuwd wat voor kleur zij is :)
Als het de hond in je profiel betreft, die is in ieder geval recessief rood/geel(e/e)


Het gaat inderdaad om haar. Ik heb geen verstand van de genen van een hond, maar recessief rood/geel zou best kunnen.

Ze is wit, met oranje/bruinige oorpunten. Ook haar staart punt is wat oranje/bruinig, maar lichter als haar oorpunten. En op haar achter poten boven de hak heeft ze een twee vlekjes in dezelfde kleur als haar staart punt. Op haar rug heeft ze een nog iets lichtere oranje/bruine streep. Haar huid is op sommige plekken donker en op sommige plekken roze.

Azmay

Berichten: 17997
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: kleurgeteste honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 10:26

Ik hoop dat ik hier een vraagje mag stellen, kan geen relevanter topic vinden en om er nu zelf een voor te openen vind ik wat overdreven.

Zover ik wist was zwart namelijk dominant, maar nu blijkt dus dat er een zwarte(eigenlijk zilveren) hond uit een abrikoos en donkerbruine zou zijn gekomen? Hoe is dat dan mogelijk? :o

Zoe_97

Berichten: 9457
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: kleurgeteste honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-18 10:39

Ik weet niet over welk ras het gaat maar ik vermoed dat abrikoos op de e lokus ligt en bruin ligt op de B lokus. Om beide e lokus en B lokus zijn recensief dus moet van beide ouders komen. Als moeder bruin is en geen e draagt en vader is abrikoos en draagt geen B krijg je dus een heel zwart nest (zwart is dominant dus hebben ze maar 1 gen van nodig)

Azmay

Berichten: 17997
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 10:48

Zoe_97 schreef:
Ik weet niet over welk ras het gaat maar ik vermoed dat abrikoos op de e lokus ligt en bruin ligt op de B lokus. Om beide e lokus en B lokus zijn recensief dus moet van beide ouders komen. Als moeder bruin is en geen e draagt en vader is abrikoos en draagt geen B krijg je dus een heel zwart nest (zwart is dominant dus hebben ze maar 1 gen van nodig)

Wat een gave materie is die kleuren genetica bij honden toch.
Het gaat om Poedels.

Uiteindelijk was het een nest met bruine en zwarte pups.

kiwiwitje

Berichten: 20121
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 10:49

Ik denk, dat als je de kleurtest zou doen voor deze hond Azmay dat je in ieder geval een verdunning hebt. Abrikoos is een verdunning toch?
Wat bedoel je met : ''zwarte(eigenlijk zilveren) hond'' ?

Azmay

Berichten: 17997
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 11:17

kiwiwitje schreef:
Ik denk, dat als je de kleurtest zou doen voor deze hond Azmay dat je in ieder geval een verdunning hebt. Abrikoos is een verdunning toch?
Wat bedoel je met : ''zwarte(eigenlijk zilveren) hond'' ?


Ik vermoed dat dat dus de verdunning is, die honden worden zwart geboren maar worden langzaam grijzer zeg maar.

Deze week word een nest uit deze hond geboren, de pup die ik daar van houd laat ik misschien wel testen. Vader is (ook) een toverbal dus kan vanalles uit komen.

kiwiwitje

Berichten: 20121
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 11:24

de verdunning van zwart is blauw. in principe. Als ik kijk naar de teef waar t over gaat, ziet ze er eerder uit als wit dan blauw zegmaar. Verdunning is normaal gesproken ook gelijk zichtbaar. Dus ik zou de kleur ergens anders zoeken.. Zou dat ''harlekijn'' geen ''oorzaak'' kunnen zijn?

Hond laten testen is trouwens heel makkelijk. Kan gewoon met een speeksel swab.

Azmay

Berichten: 17997
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 11:27

kiwiwitje schreef:
de verdunning van zwart is blauw. in principe. Als ik kijk naar de teef waar t over gaat, ziet ze er eerder uit als wit dan blauw zegmaar. Verdunning is normaal gesproken ook gelijk zichtbaar. Dus ik zou de kleur ergens anders zoeken.. Zou dat ''harlekijn'' geen ''oorzaak'' kunnen zijn?

Hond laten testen is trouwens heel makkelijk. Kan gewoon met een speeksel swab.


Ik ken verschillende honden die geen wit in de lijnen hebben die grijs zijn en honden met wit die juist wel donker blijven, dus dat vermoed ik niet.

kiwiwitje

Berichten: 20121
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: kleurgeteste honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 11:35

Apart, Zo licht als verdunning is wel heel apart namelijk. In principe is de verdunning gelijk zichtbaar. En de verdunning van zwart is, zover ik weet, niet zo licht.

Wit en grijs staat los van elkaar volgens mij. Grijs is over het algemeen een verdunning. En wit is volgens mij ook geen (testbare)kleur.

Azmay

Berichten: 17997
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 11:38

kiwiwitje schreef:
Apart, Zo licht als verdunning is wel heel apart namelijk. In principe is de verdunning gelijk zichtbaar. En de verdunning van zwart is, zover ik weet, niet zo licht.

Wit en grijs staat los van elkaar volgens mij. Grijs is over het algemeen een verdunning. En wit is volgens mij ook geen (testbare)kleur.


Met wit bedoel ik harlekijn, sorry voor de verwarring.

ik ging er van uit dat grijs inderdaad een verdunning was, uit 2 honden die met de jaren lichter worden kan wel een hond komen die donker blijft. Ging er dus vanuit dat het een beetje werkt zoals het schimmel gen bij paarden :o Ze worden overigens niet mega licht, mijn 9 jarige was met 4 maanden al flink aan het vergrijzen maar is nu nog echt grijs.

kiwiwitje

Berichten: 20121
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: kleurgeteste honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 11:47

Oh Haha Handig al die kleuren he? :P
Zover ik weet werkt t niet zoals het idee van schimmel. Bij de staffies komt blauw heel veel voor(helaas) En die worden gewoon blauw/grijs geboren. Wat soms wel ''opvalt'' is dat ze als pup net ietsje donkerder zijn.

Als ik een beetje zoek/google op poedels dan hebben hun het er ook over dat de ouders harkelijn zouden moeten hebben/dragen. Iets wat van heel ver terug kan komen.


De moeder van mijn reu komt uit volledig zwarte lijnen. Is wel drager van Blauw. Ik ben de lijnen terug gegaan tot ergens 1960(en toen gaf ik t op.. :P ) en nergens blauwe honden.

Van

Berichten: 6526
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 13:10

Waar Azmay het over heeft is het greying gen dat werkt inderdaad ongeveer zo als schimmel bij paarden. Het heeft alleen effect op een ruwharige vacht.

Heeft niks met blauw te maken

kiwiwitje

Berichten: 20121
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 13:13

Van schreef:
Waar Azmay het over heeft is het greying gen dat werkt inderdaad ongeveer zo als schimmel bij paarden. Het heeft alleen effect op een ruwharige vacht.

Heeft niks met blauw te maken

Wat lastig al die kleuren :P

KarmaChansy

Berichten: 6927
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 13:32

@van

Dat van de greying gen zou dat mijn husky dus kunnen hebben? of is het gewoon toeval dat ze ineens zo veel lichter is geworden. Ze wordt 3 in juni, mamma was heel licht grijs, pappa was zo zwart als ze een puppy was

Puppy
Afbeelding
Winter 2016
Afbeelding
zomer 2017
Afbeelding
Afbeelding
winter 2018
Afbeelding
zomer 2018 (nu)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding