Wat zouden jullie doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mizora

Berichten: 18123
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 15:19

Hier het boekje:
"Zijn we niet te vroeg?"
http://www.dierenkliniekdehaardstede.nl/euthanasie/

Dit is een boekje dat bij sommige dierenartsen ligt om de keuze voor (of tegen) euthanasie te maken.

Citaat:
"Je weet nooit zeker of het een goed moment is. Wat je (alleen achteraf) wel te weten kunt komen, is wanneer het te laat is geweest. Dit moet dus je streven zijn: niet te laat! Het lijkt wat onlogisch, want als je het optimale tijdstip niet weet, weet je toch ook niet wanneer je te laat gaat zijn? Dat is helemaal waar, maar er is wel een manier om daar achter te komen. Stel je voor hoe het zou zijn als je huisdier nog een maand zou leven op de manier waarop dat de afgelopen maand gegaan is. Essentieel hierbij is dat je alles overdenkt, en niet alleen de dingen die nog goed gaan. Wees eerlijk en denk ook aan de dingen die te wensen over laten. Dit betekent natuurlijk niet dat een dier niet oud mag zijn. Natuurlijk zijn slechtziendheid, slechthorendheid en niet meer over de schutting kunnen springen geen redenen op zich om een leven te beëindigen. Als een oude hond met medicatie of af en toe andere medische hulp nog goed functioneert, is er niets aan de hand. Zijn er echter zaken die echt slecht gaan, loop daar dan niet voor weg. Benoem ook hoe slecht het gaat als het gebeurt. Betrek in de overdenking ook hoe vaak iets voorkomt en hoe lang het duurt. Is dat dagelijks, één keer per maand of iets er tussenin? Duurt het een minuut of misschien een paar dagen? Als je er echt de tijd voor genomen hebt deze maand te overzien, beeld je dan vervolgens in dat de viervoeter na precies nog zo’n maand gestorven is. Zou je op dat moment zeggen: “Die maand heeft hij nog mooi gehad” of “Die laatste maand was eigenlijk tobben”? Bij het eerste antwoord is het goed dat je alles even op een rijtje hebt gezet, en begin je gewoon aan de volgende maand. Bij het laatste antwoord moet je je ernstig afvragen of je aan die volgende maand moet beginnen. Bedenk ook: beter een week te vroeg dan een uur te laat!"


Voor mij zou de keuze simpel zijn, hoewel hij daarmee niet minder naar is. Ik zou de hond in laten slapen. Maar zie ik bij mijn ouders hoe lastig dit kan zijn voor anderen. We hebben namelijk een Rottweiler die het steeds slechter gaat doen. Als hij van mij geweest was, had hij al in januari ingeslapen geweest. Ja, hij is daarna nog een tijdje opgeknapt, maar nu verslechtert hij weer flink en in mijn ogen wegen de positieve momenten niet meer op tegen de negatieve momenten. En ook ik ben dol op die hond (ik woon bij mijn ouders op het erf en laat de hond de helft van de keren uit).

Jij bent alles voor je hondje geworden omdat hij het niet meer snapt. Alleen dat al zou voor mij een reden zijn om hem in te laten slapen. Snel hijgen tijdens een wandeling kan aangeven dat hij toch last van pijn heeft, veel mensen herkennen dat niet als pijnsignaal. Hij heeft zelfs stress (rillen is vaak stress, anders is het kou of pijn) als je wel gewoon thuis bent.

Ik gun je echt nog een langere tijd met je hondje, maar ik gun je hondje zijn rust meer.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 15:25

gekoppaard schreef:
Nouja... ik snap dat dit misschien niet goed overkomt. Maar ik heb helaas door omstandigheden geen keuze dan het zo te regelen. Omdat de hond niet samenkan met andere honden heb ik bewust niet voor een pension gekozen. Normaliter is het gelukkig wel goed geregeld geweest. Laten we alsjeblieft on topic blijven. Ik heb deze hond al 13 jaar met heel veel liefde en mijn vraag is niet of de opvang wel of niet goed is.


Je hebt wél een andere keuze, en dat is inslapen. Wij kunnen de hond niet zien natuurlijk, maar naar wat je omschrijft zou ik het oneerlijk vinden om nu zo met hem te gaan slepen bij onbekende mensen.
Ik zou mijn hond in elk geval niet alleen achterlaten terwijl hij in zijn eigen huis al bang is. En daarmee bedoel ik niet dat je niet van je hond houdt.

Gini
Berichten: 17962
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 15:45

Wat ik mis in dit hele verhaal is de dierenarts?
Sinds mijn hondje slechtziend aan het worden is en ook haar oren niet meer zo goed meewerken, is zij ook veel aanhankelijker geworden. Logisch natuurlijk als je zintuigen het niet meer zo goed doen als ze altijd deden. Heel lang alleen thuis laten doe je haar dus ook geen plezier mee en wordt ze dus ook onzekerder van. Maar om een hond nou daarom te laten inslapen...tja, de hond zal het inderdaad niet merken dat het nooit meer morgen wordt, maar persoonlijk lees ik nog niet echt een reden die mij zegt 'ja, deze hond is totaal op en er is niets meer aan te doen'.

Een hond die ouder wordt, verandert. Niet iedere verandering is reden tot inslapen. Wel een reden om je eigen levensstijl wat aan te passen en daar wringt vaak het schoentje.

fique

Berichten: 2503
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: zaanstad

Re: Wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 15:54

Eigenlijk geeft je hondje zoals ik het lees eigenlijk al aan dat hij het niet naar z'n zin heeft. Mijn keuze zou dan toch wel inslapen zijn. En op z'n minst dan maar niet op vakantie.

gekoppaard
Berichten: 550
Geregistreerd: 24-10-06

Re: Wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-17 16:00

Bedankt voor al jullie reacties. Morgen om 12 uur komt de dierenarts naar mij thuis en wordt hij ingeslapen.

fique

Berichten: 2503
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: zaanstad

Re: Wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 16:03

Heel veel sterkte!! Blijft altijd moeilijk zoiets, maar gelukkig kunnen we deze keuze voor onze dieren nemen.

BeFunny

Berichten: 10803
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 16:04

Edit - ik zie nu dat hij ingeslapen wordt.
Veel sterkte.

Goof

Berichten: 28941
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 16:20

Heel veel sterkte morgen TS.

Hannanas
Berichten: 13030
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 16:22

Ik zou thuis blijven, helaas pindakaas vakantie. Het leven van een maatje, een gezinslid, is belangrijk(er).

Edit: ik zie nu dat hij ingeslapen wordt. Heel veel sterkte. Ik zou niet in de mood zijn voor een vakantie daarna..

Mizora

Berichten: 18123
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 16:35

Heel veel sterkte toegewenst. Want ook bij de juiste beslissing blijft het naar.

Kiki1995

Berichten: 1078
Geregistreerd: 14-01-15
Woonplaats: Achterhoek

Re: Wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 16:42

Heel veel sterkte TS, zo'n keuze wordt nooit makkelijk. :(

_Mirjam

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-05-14
Woonplaats: Danmark

Re: Wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 16:54

Heel veel sterkte morgen TS.

Jolien87

Berichten: 17507
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 16:54

Heel veel sterkte gewenst, TS. Ik lees je topic nu voor het eerst maar ik denk dat je een juiste keuze hebt gemaakt. Wat heeft nu de doorslag gegeven?

srsW
Berichten: 180
Geregistreerd: 17-02-13

Re: Wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 16:58

Heel veel sterkte!!

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Re: Wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 17:19

Heel veel sterkte morgen Y;(

Birdie60

Berichten: 8404
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 17:20

Heel veel sterkte TS. Ik heb een paar maanden terug mijn Jack in laten slapen en vond het o zo moeilijk.
Ik mis hem nog elke dag. Hij was bijna 16, maar ook die dingen als blaffen naar een deur. Ook werd hij moeilijker ter been, denk atrose. Ik heb altijd gezegd als hij niet meer uit de mand komt laat ik hem gaan. Het was een moeilijke keuze maar wel een goede keuze waar ik ook menig traantje voor gelaten heb.
Heel veel sterkte morgen, en het is ook een goede keuze. Hoe moeilijk het ook is.

spatter

Berichten: 14461
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 17:30

TS heel veel sterkte :(:)

Het blijft altijd moeilijk, zulke momenten maar als ik je verhaal zo lees, denk ik dat je een wijs besluit neemt.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 17:42

Ik mis een aantal dingen en dat is vooral de dierenarts in het verhaal. Oudere honden krijgen problemen met ogen, oren enz wat onzekerheid geeft wat lijkt op dementeren. Daar is best goed te ondersteunen. Homepatisch enz maar daarvoor wel eerst onderzoeken door een dierenarts. En dan de levensstijl aanpassen.

Laten gaan is natuurlijk ook een optie. Maar als de hond lichaamelijk nog fit is zou ik het een kans geven mijn vakantie afzeggen. Het dier is neem ik aan ook een familielid. Maar dat is wat ik zou doen.

3 verschillende oppassers lijkt me echt not done.

luuntje

Berichten: 14005
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 17:54

Heel veel sterkte.
Vergeet niet nog flink te knuffelen en een foto te maken.

BulletjeBeer

Berichten: 280
Geregistreerd: 25-08-16
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 17:57

Wat vreselijk, heel veel sterkte morgen..

Irisjeeh1999

Berichten: 717
Geregistreerd: 10-04-16
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 17:57

Sterkte morgen.. Y;(

Mizora

Berichten: 18123
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 17:55

Hopelijk zijn de laatste uren fijn geweest en is het ontspannen gegaan.

XxLMMxX
Berichten: 3128
Geregistreerd: 22-03-12

Re: Wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 18:09

Veel sterkte

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 20:57

Ik denk de beste keuze. Wel heel verdrietig natuurlijk |( Veel sterkte