Wat zouden jullie doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gekoppaard
Berichten: 550
Geregistreerd: 24-10-06

Wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-17 13:21

Omdat ik gewoon echt niet weet waar ik goed aan doe, toch mijn "probleem" eens hier neerleggen:

Het betreft mijn Jack Russel van 13 jaar oud. Zijn hele leven al bij mij. Heeft al een ernstige buikvliesonsteking en hernia overleeft. Maar nu gaat het helaas helemaal niet goed met mijn kameraadje. En niet eens zozeer lichamelijk, maar dan wel geestelijk. Hij is volgens mij aan het dementeren. Is vaak angstig. Wanneer ik niet thuis ben zit hij vaak te rillen op de wc of de meterkast, hier kiest hij zelf voor. Wanneer ik thuis ben is hij helemaal op mij gericht maar rilt ie vaak ook. Hij loopt weg zodra hij de kans krijgt. Wil ook vaak naar het wandelen niet mee naar huis (ik ben sinds 2 jaar verhuist en het lijkt alsof ie niet weet dat we daar wonen), hij hijgt snel wanneer we wandelen, kortom, mijn maatje is psychisch volgens mij aan het nalaten.

Nu gaan we eind deze week op vakantie en helaas kan mijn hondje niet mee. Ik heb voor hem opvang geregeld. Maar nu vindt mijn omgeving steeds vaker dat ik hem moet laten gaan. Ik vind hem hier fysiek nog te goed voor, maarja mentaal. Ik weet het gewoon niet. Hij is er al zolang en ik ben bang dat ik hem te kort doe wanneer ik er nu een einde aan maak. Anderzijds voelt het unfair om hem in deze staat ergens anders onder te brengen. De vakantie annuleren is met kinderen die zich erop hebben verheugd ook geen optie. Pffff.... ;(

Momenteel geef ik hem Cholodin voor zijn klachten.

Memories

Berichten: 2633
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 13:33

Je zal een hond eigenlijk nooit 'tekort doen' door er een einde aan te maken. Wel door het door te laten gaan wanneer dat niet meer dierwaardig is.

Neemt niet weg dat het supermoeilijk is, je hebt zo'n dier al zo lang en er zo veel leuke momenten mee gehad natuurlijk :(:) Ik vind het wel best pittig dat een diertje dat zo op je gericht is en waarvan je zegt dat ie erg angstig is nu tijdelijk ergens anders achtergelaten moet worden. :o Weet natuurlijk niet wat voor opvang het is, maar ik zou zelf in zo'n geval best bang zijn dat de klachten erger worden of dat ie echt helemaal de weg kwijt raakt.

Wat zegt de dierenarts van de hele situatie? Je kan natuurlijk niet in dat koppie kijken en jij kent je hondje het beste, maar als ie echt zo de weg kwijt aan het raken is zou ik in ieder geval echt een grens voor jezelf stellen wanneer het mooi geweest is. Ik persoonlijk zou bij een hond die erg angstig is en zo'n sterk verminderd besef van 'zijn' te hebben het wel goed geweest vinden, maar aan de hand van alleen dit stukje informatie durf ik daar natuurlijk geen duidelijke uitspraken over te doen. Waar je op dit moment het best aan doet zal alleen jij kunnen beslissen. Sterkte :(:)

Edit: heb zelf een hond met een nog relatief lichte vorm van dementie ('s nachts de weg kwijt zijn en dan rondspoken en ineens tegen het meubilair staan blaffen) zeer goede ervaring met het medicijn Vitofyllin. Klachten zijn daardoor volledig verdwenen.

Suzanne F.

Berichten: 49397
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 13:36

Ik vind het persoonlijk zielig om hem in deze staat ergens anders onder te brengen. Dan zal hij zich helemaal verloren voelen en angstig.

Mars

Berichten: 33288
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 13:39

Wat voor opvang heb je geregeld? iemand die hij kent en in een omgeving waar hij vaker geweest is? Of een pension oid?

gekoppaard
Berichten: 550
Geregistreerd: 24-10-06

Re: Wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-17 13:43

Hij gaat eerst een paar dagen naar mijn zus. Dan naar vrienden thuis en vervolgens gewoon thuis met een zoon van een collega. Voor mij wel bekenden helaas voor hem wat minder bekenden.

gekoppaard
Berichten: 550
Geregistreerd: 24-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-17 13:44

-O- |( |o Ik ben denk ik gewoon niet klaar voor deze keuze. Kan echt boos op mezelf worden. Ik wil niet iemand zijn die het beestje laat lijden voor zichzelf.

Anoniem

Re: Wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 13:58

Dieren leven in het heden. Die hebben geen besef van de toekomst en van morgen. Dat scheelt al een hoop.
Wij moesten vroeger eens op het bejaarde buurhondje passen toen de buren op vakantie waren. Hondje is bij ons overleden, maar dat hebben we ze pas bij terugkomst verteld om de vakantie niet te verpesten..

Suzanne F.

Berichten: 49397
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 14:02

Shanna schreef:
Dieren leven in het heden. Die hebben geen besef van de toekomst en van morgen. Dat scheelt al een hoop.
Wij moesten vroeger eens op het bejaarde buurhondje passen toen de buren op vakantie waren. Hondje is bij ons overleden, maar dat hebben we ze pas bij terugkomst verteld om de vakantie niet te verpesten..


Oh dat lijkt me echt vreselijk. Dat je er dan niet bij bent. Dan heb je hem zoveel jaren gehad en dan ben je er niet bij als hij overlijdt. Dat zou ik mezelf nooit vergeven.

A_nouk

Berichten: 11639
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 14:15

Ik verplaats het topic naar Beestenboel, je staat momenteel in de Beestenboel-Huiskamer :)

Goof

Berichten: 28941
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 14:16

gekoppaard schreef:
Hij gaat eerst een paar dagen naar mijn zus. Dan naar vrienden thuis en vervolgens gewoon thuis met een zoon van een collega. Voor mij wel bekenden helaas voor hem wat minder bekenden.


Jeetje, dus hij wordt tijdens jullie vakantie nog op 3 verschillende plekken ondergebracht ook. Wat ingewikkeld voor dat dier (en sneu om heel eerlijk te zijn....). Wil je hem dit nog aan doen als hij al zo in de war is?

srsW
Berichten: 180
Geregistreerd: 17-02-13

Re: Wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 14:21

ben het eigenlijk wel met Goof eens.... zeker omdat jezelf al aangeeft dat hij er in zn huidige situatie ook al veel last van heeft (rillend bij de wc en meterkast)

Maar begrijp dat het een lastige keuze is hoor TS..... :(:)

eva1969

Berichten: 4037
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 14:22

N.a.v. jouw verhaal lijkt mij hier maar 1 optie mogelijk. Gun het beestje zijn rust. Voor jezelf heel moeilijk, het beestje merkt er niet veel van en de hele vakantieperiode lijkt me zoals nu geregeld vreselijk voor een oude hond die de weg al behoorlijk kwijt is.
Ik heb ooit eens voor dezelfde keus gestaan en ben tot op de dag van vandaag blij dat ik toen de beslissing genomen heb mijn oudje in te laten slapen. Houden van is ook loslaten wanneer het tijd is. Succes met je beslissing.

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 14:24

toevallig niet een rookmelder in huis met een lege batterij? Die dingen piepen hoog soms hoor je ze zelf niet. Dat gaan die van mij zo van trillen en ook in een hoekje zitten , kan natuurlijk dementie zijn maar ook zo goed wat anders.

gekoppaard
Berichten: 550
Geregistreerd: 24-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-17 14:25

Ik weet dat de opvang niet ideaal is. Maar helaas moet je soms roeien met de riemen die je hebt.

Dank jullie wel voor jullie steun. Ik ben normaal ook echt zo. Maar schijnbaar werk het met een psychisch probleem weer anders dan met lichamelijke issues.

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 14:25

Dus je laat een hondje dat al van het pad af is door 3 verschillende mensen verzorgen in de vakantie? Dat zou ik voor mijn honden al niet willen, en die zijn kerngezond....
Geef dat dier zijn rust, jij bent de enige die hier blij van wordt..

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 14:32

Ik vind het zielig voor het beestje als hij naar 3 verschillende adressen moet. Waarom wil je hem dat aan doen? Omdat jij nog geen afscheid kan nemen?

Het is moeilijk maar maak de beste keuze voor het beestje, niet voor jezelf. :(:)

Vanillia

Berichten: 7658
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 14:36

gekoppaard schreef:
Hij gaat eerst een paar dagen naar mijn zus. Dan naar vrienden thuis en vervolgens gewoon thuis met een zoon van een collega. Voor mij wel bekenden helaas voor hem wat minder bekenden.


Oi dat zou voor mij echt wel een grens zijn hoor. Beestje is al zo in de war en dan 3 adressen, dat is echt wel heel sneu. Denk dat je je echt moet afvragen of je dit in het belang van het beestje doet of voor jezelf.

gekoppaard
Berichten: 550
Geregistreerd: 24-10-06

Re: Wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-17 14:43

Nouja... ik snap dat dit misschien niet goed overkomt. Maar ik heb helaas door omstandigheden geen keuze dan het zo te regelen. Omdat de hond niet samenkan met andere honden heb ik bewust niet voor een pension gekozen. Normaliter is het gelukkig wel goed geregeld geweest. Laten we alsjeblieft on topic blijven. Ik heb deze hond al 13 jaar met heel veel liefde en mijn vraag is niet of de opvang wel of niet goed is.

srsW
Berichten: 180
Geregistreerd: 17-02-13

Re: Wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 14:47

Daar gaat inderdaad het topic niet over maar het zou wel iets zijn wat de meeste van ons in de beslissing zou laten meewegen.... zeker omdat "het voor jezelf ook al als "unfair" aanvoelt.

Goof

Berichten: 28941
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 14:48

De opvang is juist volledig ontopic!
Je geeft aan dat de hond thuis al niet meer op zijn gemak is, trilt, zich verstopt en dan besluit je het arme dier tijdens je vakantie op 3 plekken onder te brengen. Als hij thuis al angstig is wil je je hond toch helemaal niet van hot naar her slepen? Ongeacht hoe goed ze voor hem zorgen? Dat arme dier snapt er straks niets van en wordt alleen maar angstiger. Heel sneu.

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 14:48

Daar gaat het hele topic toch wel over? Over wat je nu met hem zou moeten doen? En ik zou hem persoonlijk niet naar zoveel adressen sturen als hij er niet tegen kan. Beestje zal ontzettend veel stress krijgen. :(:)

gekoppaard
Berichten: 550
Geregistreerd: 24-10-06

Re: Wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-17 14:56

De opvang was eerder geregeld dan dat deze klachten zo hevig werden. Ik snap dat zelf ook dat dat gezien zijn situatie ongewenst is. Alleen kan ik niets anders regelen, anders deed ik dat.

Ik vind het jammer en naar hoe snel er geoordeeld wordt. Ik voel me gewoon al echt k*t en zoek gewoon wat begrip, of steun, juist om de goede keuze te maken, niet om nog onzekerder te worden. Als de situatie niet was zoals ie was zou ik de vraag niet hoeven stellen toch?

Misschien trek ik het me ook teveel aan wat jullie aangeven, juist omdat ik weet dat het niet goed is, ik geen kant opkan en het pijn doet om dan misschien vervroegd deze keuze te moeten maken.

srsW
Berichten: 180
Geregistreerd: 17-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 15:04

denk niet dat mensen je veroordelen.... alleen leg je je probleem hier (daar begin je namelijk mee) en daar reageren mensen op....
Dat je van dat diertje doet houden en veel liefde voor hem voelt trekt ook niemand in twijfel...

Aleen kunnen andere mensen de situatie wel zonder die gevoelens anders beoordelen... dat is niet persoonlijk maar gewoon begrijpelijk en ook logisch....

Fair
Berichten: 3563
Geregistreerd: 18-01-12

Re: Wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 15:15

Ik snap echt niet dat mensen van achter hun beeldscherm kunnen roepen dat een dier ingeslapen moet worden. :o

Kan je niet even bij de vakantieadressen een dagje proefdraaien? Dan kan je zien hoe hij reageert. :)

Je houdt van je hondje, hij is lichamelijk niet op en als hij nog plezier heeft in de dingen die hij doet zou ik hem niet laten inslapen. Honden leven in het heden en ze gaan echt niet dood van een paar dagen van huis. En wat zal hij weer blij zijn als hij na de vakantie weer bij zijn gezin kan zijn. En dan is hij zijn dagen bij die andere mensen al lang weer vergeten.

Zo nodig verkort je je vakantie zodat je eerder terug bent. :)

_Mirjam

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-05-14
Woonplaats: Danmark

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 15:18

Mijn mening is toch ook dat dit te zielig is voor het hondje. Je zegt dat je 'm lichamelijk nog te goed vindt, maar ondertussen is hij geestelijk gewoon op. En zeker met een vakantie waarin je dan gepland hebt om hem nog eens op drie verschillende adressen te laten vertoeven, nee dan is mijn mening toch ook dat het zo niet gaat.

Buiten dat het voor jou moeilijk is, probeer je je weleens in te denken hoe het voor je hondje zou zijn? Helemaal in de war en angstig zodra je weg bent, en dan straks voor jouw vakantie naar meerdere adressen/mensen te moeten verhuizen, die hij niet eens echt kent? Als je de keuze niet nu al kan maken, zou ik toch op zijn minst zeggen dat je het naar de hond verplicht bent om te zorgen dat er één enkel opvangadres is voor tijdens je vakantie.

Uitstellen is altijd makkelijker, maar wil je wachten totdat je echt te laat bent, of wil je de beslissing nemen op een moment dat het nog dierwaardig is? Is het te vroeg om een keuze te maken, op het moment dat je op tijd bent?

En ja, ik weet dat het hard klinkt zo, maar dat is dus ook omdat ik er objectief naar kan kijken zonder jou of de hond verder te kennen. Uiteraard is het verschrikkelijk moeilijk om die beslissing te moeten nemen, dat ontkent niemand hier. Hoe denkt je dierenarts erover, zoals het momenteel met het hondje gaat, of dit nog te doen is? Overigens kan ik natuurlijk alleen oordelen n.a.v. wat je in dit topic schrijft, ik ken de hond niet en ik ken jou niet, vandaar ook de vraag hoe je dierenarts erover denkt.

Sterkte, voor jou en je oude maatje.