Wat te doen met de hond met warme dagen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 21:20

eclair98 schreef:
Op de koele momenten van de dag laten we haar uit. Voor de rest mag ze in huis en de tuin (kan ze zelf kiezen) en heeft ze altijd water beschikbaar. Soms neem ik haar even mee om te zwemmen, maar dan moet ik zelf ook zin hebben om een eind te fietsen, in de buurt is niet echt geschikt zwem water. Als ze al alleen moet blijven, is het in de gang en daar is het super koel gelukkig.


Begrijp ik goed dat je je hond dan naast de fiets meeneemt..?

black_kelpie

Berichten: 7853
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 09:30

Kaus schreef:
Met mijn Australische Cattle Dog hou ik er veel minder rekening mee. Gezien die uit Australië komen zullen ze erger gewend zijn. Wel loop ik alleen door het bos en ga ik niet fietsen op hete momenten.

Dat gaat helaas niet op, hij woont niet in Australië en is dat klimaat dus niet gewend. Het probleem met dit type honden is dat ze doorgaan tot ze erbij neervallen, ook in de hitte, dus ze een beetje tegen zichzelf in bescherming nemen kan geen kwaad. Ik heb een Kelpie, zelfde verhaal :+

Overdag doen we niks en ligt mevrouw met 4 poten in de lucht voor de ventilator. Niks doen kan ze prima. Badje in de tuin, lekkere kluif erbij. In de ochtend en avond gaan we lopen en zwemmen. Die extreme warmte duurt nooit heel lang, daarna gaan we wel weer fanatiek doen. :j

eclair98

Berichten: 11605
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 17:52

Liesje1611 schreef:
eclair98 schreef:
Op de koele momenten van de dag laten we haar uit. Voor de rest mag ze in huis en de tuin (kan ze zelf kiezen) en heeft ze altijd water beschikbaar. Soms neem ik haar even mee om te zwemmen, maar dan moet ik zelf ook zin hebben om een eind te fietsen, in de buurt is niet echt geschikt zwem water. Als ze al alleen moet blijven, is het in de gang en daar is het super koel gelukkig.


Begrijp ik goed dat je je hond dan naast de fiets meeneemt..?

Ik heb een mandje :j

tuttifrutti

Berichten: 664
Geregistreerd: 02-09-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 15:54

onze hond(am.bulldog x bully xl) kan totaal niet tegen de warmte. als het heel warm is dan loop ik ook niet met haar. ze kan naar binnen en buiten wanneer ze wil en ze heeft 2 zwembadjes waar ze graag in ligt.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 13:05

Zinzi_jewel schreef:
Mijn honden gaan mee naar het werk
Dus gaan de auto in
Op t werk kunnen ze rennen als ze willen en spelen als ze willen
Of luieren als ze willen .

Ga geen uitgebreide wandelingen doen .
Maar gewoon buiten bezig zijn ja dat wel

Paard gaat toch ook gewoon de weide in


Onze paarden staan op het heetst van de dag in hun koele stal. Ook vanwege de vele vliegen en de kans op zonnesteek.

alysha92
Berichten: 281
Geregistreerd: 19-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 13:09

lekker thuis laten de hond, tenzij je naar een plek gaat waar het koel is oid.
die van mij doet over het algemeen wel rustig met het warme weer en als het s avonds dan koeler is gaat ze pas rondjes rennen in de tuin.
Kleine wandelingen, asfalt vermijden en gewoon goed op je hond letten.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 13:10

badeendje schreef:
Wij kopen elk jawr een badje voor de honden waar ze zeld in kunnen gaan staan (of liggen) als de warmte ze te veel wordt. De labrador die doet alleen af en toe pootjebaden, de golden retriever gaat er gewoon languit inliggen,die vindt het heerlijk afkoelen.

[ [url=m/QSuMz5.jpg]Afbeelding[/url] ]


Een zwembadje vindt mijn hond helemaal het einde. het lukte hem vorig jaar alleen niet om het langer dan een halve dag heel te houden :7

Sjolvir: vreemde hond of niet: wat een leukerd heb jij!

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 13:30

MyWishMax schreef:
LadyMadonna schreef:
Waarom zou je ze overdag nu niet laten zwemmen? Mits je ze daarna niet nat in de volle zon ligt kan dat imo weinig kwaad


Dat staat erbij, omdat de kans op oververhitting dan nog steeds groot is bij mijn honden. Die zwemmen namelijk niet rustig en de vacht droogt erg slecht en kan dan gaan broeien. Daarbij heeft het zwemwater bij ons in de buurt geen schaduwplekken.

Ik vraag me altijd af of die broei hypothese niet een broodje aap verhaal is.
Vochtig hooi gaat broeien door microbiele activiteit, dat produceert hitte. Maar dit vindt niet plaats in een hondenvacht.
Hoe kan een natte vacht, waar vocht van verdampt een hond warmer maken? Natuurkundig gezien verkoelt dat gewoon net zoals zweet bij een mens. Nog nooit een warm hoofd gekregen omdat mijn haar nat was.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 13:44

Gaat het dan ook broeien als ze in de stromende regen lopen? Ik vraag me ook af of het wel klopt. Bij mijn hond iig niet want die heeft als enige ras eis dat hij een vacht heeft om in alle (barre) weersomstandigheden in te werken ;)
Ik geloof idd wel dat als je hond een uur lang balletjes uit het water apporteert, hij alsnog misschien oververhit raakt.

(Mjjn hond is trouwens na uitschudden op zijn rug al droog, buik en potrn blijven wel lang nat. Mijn andere hond komt nog net niet droog het water uit haha)

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 13:52

Dit geldt vooral voor honden met een dichte vacht, zoals bijvoorbeeld een berner sennen, golden retriever, newfoundlander, toller, etc.
Wij hebben een shiba inu en voordat die (onder) vacht een keer droog is.... Kan me heel goed voorstellen dat dat flink gaat broeien als je hem bij deze temperaturen overdag laat zwemmen!

Wijslander

Berichten: 5781
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 13:53

Mijn honden liggen met deze hitte binnen opgesloten tot aan het einde van de middag, verplichte siësta. Aan het gesnurk te horen hebben ze er geen problemen mee. :)

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 13:59

Kentaro schreef:
Dit geldt vooral voor honden met een dichte vacht, zoals bijvoorbeeld een berner sennen, golden retriever, newfoundlander, toller, etc.
Wij hebben een shiba inu en voordat die (onder) vacht een keer droog is.... Kan me heel goed voorstellen dat dat flink gaat broeien als je hem bij deze temperaturen overdag laat zwemmen!


Mijn hond heeft een ondervacht. Hoe gaat dat broeien dan in zijn werk? Rettievers zijn toch ook echte waterhonden, kan me niet voorstellen dat zij een water-siësta nodig hebben :D
Ik ken ook geen enkel praktijk verhaal hiervan.
Maar misschien zit ik er helemaal naast hoor. Ben alleen wel benieuwd hoe het dan zit.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 14:02

Kentaro schreef:
Dit geldt vooral voor honden met een dichte vacht, zoals bijvoorbeeld een berner sennen, golden retriever, newfoundlander, toller, etc.
Wij hebben een shiba inu en voordat die (onder) vacht een keer droog is.... Kan me heel goed voorstellen dat dat flink gaat broeien als je hem bij deze temperaturen overdag laat zwemmen!

En hoe stel je dan het werkingsmechanisme van die broei voor?

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 14:02

In de ochtend om 5 uur de normale wandeling van anderhalf uur met even zwemmen. Om 11 uur nog eens maar dan eigenlijk alleen maar zwemmen in het kanaal... En even lekker afdrogen. Dan een siësta binnen de hele middag met airconditioning (ja dat is echt fijn hoor, een huis met climate control) en in de avond lekker nog wat in de tuin spelen met elkaar. Ik heb drie grote honden namelijk.

_Alarm_wlkp

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 14:08

Honden worden door de dag enkel kort uit gelaten langs het straat (smal straatje, geen buren,amper verkeer,...)

Liggen in de kennel waar tegen de avond pas zon op staat en zonwering is voorzien wat het een pak frisser maakt.

Ik doe ze 1 tot 2x per dag volledig met de tuinslang nat, gaat ook niet broeien omdat ze in de koele kennel verblijven.

's avonds ten vroegste 22uur ga ik rondje doen met hun (bos momenteel niet wegens hoog risico brandgevaar)


Moet wel zeggen, zondag hadden wij tentoonstelling en aardig honden konden het toch goed keren.
Geen honden ziek geworden of dergelijke, maar goed dat is een keuze dat je zelf maakt om al dan niet de honden te laten meelopen.

Meeste honden lagen in een WT metall aanhanger die volledig geïsoleerd zijn en ventilator ter beschikking hebben :)
Mijn honden hadden ook nergens last van, lagen heerlijk koel in de aanhanger in de schaduw.


Dus concreet, geen lange wandelingen en ook geen tot amper trainingen.

Betreft trouwens Duitse herders :)

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 14:12

Ik doe smorgens oefeningetjes met mijn pup (15 weken). (Gehoorzaamheid en snuffel/zoek spelletjes) en dan de middag niets, heb een hele grote tuin maar hij ligt altijd onder mijn stoel/naast de bank of waar ik ook ben.

Vanavond gaan we lekker een eind wandelen. Gisteravond ook zo gedaan en dat ging super. Hij is niet persé rustiger of meer aan het slapen ofzo.

Uitlaten doe ik sowieso niet. Hij doet alles in de tuin (en ja poep ruim ik direct op dus geen stank/vliegen).

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 14:14

Ik kan op Internet alleen vinden dat honden die met een dikke natte vacht in de volle zon staan last kunnen krijgen van hotspots diordat de huid gaat broeien.

Dimphyl

Berichten: 2138
Geregistreerd: 09-12-11
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 14:21

wij hebben 't geluk dat we op nog geen minuut lopen van de zee wonen, en mijn hond heeft sinds vorige week eindelijk door dat dat best lekker is als het warm is!

onze dag bestaat dus uit 's ochtends een wandeling door het natuurgebied, dan lekker in de tuin/kamer lummelen, kan ze zelf kiezen waar ze wil liggen, en smiddags een paar keer naar het strand lopen, even de voetjes koelen en een plas doen. 's avonds doen we een flinke wandeling (1.5 uur ongeveer) over het strand, waar ze dus ook nog zwemt en lekker afkoelt.

en op dagen die het toelaten (wind, niet té warm) gaat ze lekker mee naar 't strand, kuilen graven zodat ze koel kan liggen, water mee, genieten!
Afbeelding
Afbeelding

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 14:25


MyWishMax

Berichten: 25454
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 15:12

Kuggur schreef:
MyWishMax schreef:
Dat staat erbij, omdat de kans op oververhitting dan nog steeds groot is bij mijn honden. Die zwemmen namelijk niet rustig en de vacht droogt erg slecht en kan dan gaan broeien. Daarbij heeft het zwemwater bij ons in de buurt geen schaduwplekken.

Ik vraag me altijd af of die broei hypothese niet een broodje aap verhaal is.
Vochtig hooi gaat broeien door microbiele activiteit, dat produceert hitte. Maar dit vindt niet plaats in een hondenvacht.
Hoe kan een natte vacht, waar vocht van verdampt een hond warmer maken? Natuurkundig gezien verkoelt dat gewoon net zoals zweet bij een mens. Nog nooit een warm hoofd gekregen omdat mijn haar nat was.


Nou, ik zie het bij mijn eigen hond, dus of het nu echt broeien is of gewoon een rotvacht, dat maakt me niet uit. Dan moet ik het geen broeien noemen, want het is idd wel iets anders. Als mijn haar (dat droogt ook slecht) nat is en het zit vast, dan wordt het ook warm door de zon en dat voelt niet tof. Ik heb heel dik en veel haar. De hond droogt dus heel slecht en als je enkele uren later voelt, dan is het ook niet koel. Het blijft nat/vochtig. Maar het worden ook nog lelijke plekken als ik hem niet droog maak zelf, terwijl hij daar met minder warm weer ook minder last van heeft. Het is ook niet zijn hele lijf, van pootje baden koelt hij wel af, want die onderkant is snel droog.

Nikass; nee want in de stromende regen is zijn huid/ondervacht niet zeiknat. :+ Maar in mijn reactie zie je ook dat bij de zwem mogelijkheden geen schaduw is, dus dan lopen ze in de volle zon. Nu moet ik eerlijk zeggen dat mijn hond overdag als hij het warm heeft dus ook alleen tot buik het water in gaat, andere dagen wanneer het minder warm is springt hij overal in. Dat vind ik dan wel weer apart, dat hij het zelf ook niet doet.

Hier 3 honden met ondervacht, maar maar 1 die echt heel lang nat blijft. De reden dat ik met de andere 2 niet zwem is dat er geen standje rustig aan op zit, die hebben geen last van de warmte en ik houd ze liever rustig.

bcd94
Berichten: 705
Geregistreerd: 09-03-17

Re: Wat te doen met de hond met warme dagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 15:38

Ik laat ze sochtends optijd uit en savonds na half 9.
Soms ook al eerder maar dan gaan we naar het strand. Mijn honden gaan wel gewoon mee in de auto met de airco aan geeft dat echt geen problemen dus ik snap niet hoezo mensen hier moeilijk over doen. Uiteraard laat ik ze niet in de auto achter om boodschappen ofzo te doen dat doe ik als het niet warm is wel. Om bij losloopgebieden te komen moeten we sowieso altijd met de auto. Verder gaan ze ook gewoon mee naar stal daar kunnen ze in de schaduw en sloot en er staat uiteraard een bak water, of ze nou daar liggen of in de tuin maakt ook weinig uit

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 15:41

Volgens mij doet niemand moeilijk over vervoeren in een auto met airco?! (mocht je ze in de kofferbak vervoeren, is het weer een ander verhaal, want daar voel je niets van de airco :P )

eclair98

Berichten: 11605
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 17:11

Ik vroeg me trouwens af: hoe zit dat het met warme asfalt? Er zijn overal plaatjes te vinden van hoe warm het wordt, maar als ik mijn hond uitlaat, gaat ze altijd op het asfalt lopen en niet op het gras :') Ook al is het warm of niet.

Rebel_Jits

Berichten: 5632
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 11:50

Even met je hand er op voelen. Als je je hand er zeker 5 seconden op kan leggen, is het ook safe voor hondenvoetjes. Als jij je hand al terugtrekt, dan is de kans groot dat zij zich kunnen verbranden eraan. Op die manier kan je een beetje je hond beschermen als ze niet uit zichzelf in de berm gaan lopen.
Je hond aanleren in de berm te lopen op commando is ook een goeie :D

JesdaJinn

Berichten: 10463
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: Wat te doen met de hond met warme dagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 11:53

Niks :)
Heb al de hele week niks gedaan met ze.
Ze willen wel maar mijn BC heeft geen rem.