Wat te doen met de hond met warme dagen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Wat te doen met de hond met warme dagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 17:19

Waarom zou je ze overdag nu niet laten zwemmen? Mits je ze daarna niet nat in de volle zon ligt kan dat imo weinig kwaad

MyWishMax

Berichten: 25454
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 17:40

LadyMadonna schreef:
Waarom zou je ze overdag nu niet laten zwemmen? Mits je ze daarna niet nat in de volle zon ligt kan dat imo weinig kwaad


Dat staat erbij, omdat de kans op oververhitting dan nog steeds groot is bij mijn honden. Die zwemmen namelijk niet rustig en de vacht droogt erg slecht en kan dan gaan broeien. Daarbij heeft het zwemwater bij ons in de buurt geen schaduwplekken.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Wat te doen met de hond met warme dagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 18:27

Oh bij jouw honden. Ik dacht dat je in het algemeen bedoelde dat het slecht was. Sorry, mijn fout...

MyWishMax

Berichten: 25454
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 18:30

LadyMadonna schreef:
Oh bij jouw honden. Ik dacht dat je in het algemeen bedoelde dat het slecht was. Sorry, mijn fout...


Nou, bij sommige mensen / honden zou ik het ook afraden, ja. :') Dikke vachten, continu balletjes gooien onder het mom van 'het water is koel' en daarna lekker in de zin gaan zitten.

KarmaChansy

Berichten: 6927
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 18:45

Wij gaan ochtend en avond uit ik heb een husky die van een paar mentale spelletjes echt niet moe wordt en ja ze heeft een goede opvoeding. Mijn mening is als je hond gewent is om iedere dag wat te doen dat je niet zomaar niks moet doen omdat het warm is imo moet je dan eerder opstaan.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Wat te doen met de hond met warme dagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 18:54

Hier ook honden die veel bewegen,als ik dat niet doe dan bewegen ze thuis en daar word ik minder blij van,nochtans zijn ze zeer goed opgevoed :-).
Dus wij gaan ook vroeg wandelen en zwemmen,daarna gaan ze mee naar de wei en liggen daar wat in de schaduw dan gaan we naar huis en mogen ze of binnen of buiten liggen dat is hun eigen keuze.S'avonds doen we het zelfde.
Bij ons op de hondenschool zijn ze verstandig ,als het niet goed genoeg afgekoeld is worden trainingen afgelast.

Urona447
Berichten: 2814
Geregistreerd: 13-05-07

Re: Wat te doen met de hond met warme dagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 18:58

Hier word er morgens ongeveer 1 uur gewandeld, middags laat ik ze alleen even plassen en avonds doen we weer een lange ronde. In de woonkamer is het koel en ze mogen zelf beslissen of ze binnen of buiten willen zijn.

Jester_

Berichten: 12279
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 19:12

Goof schreef:
Die van mij ligt het liefst de hele dag te bakken in de zon. Raar beest.
Ik loop enkel wat korte rondjes nu. Ga hooguit savonds wat langer wanfelen of zwemmen als het iets aan het afkoelen is.


Die van mij ook. Die gaat ook echt draaien en zijn buik moet ook :') dan komt ie even 5 minuten binnen uithijgen maar dan gaat ie weer. Daar loop ik in de middag ook gerust 30/60 min mee in het bos of lekker zwemmen, geen problemen mee hoor :j

Jester_

Berichten: 12279
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Wat te doen met de hond met warme dagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 19:13

Oh en hier ook heerlijk juist een uur met balletjes gooien in het water. Ze vervelen zich te pletter met niks doen, water is lekker koel en toch bezig zijn, kortharige honden en dan lekker naar huis en daar verder opdrogen :j

eclair98

Berichten: 11605
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 19:20

Op de koele momenten van de dag laten we haar uit. Voor de rest mag ze in huis en de tuin (kan ze zelf kiezen) en heeft ze altijd water beschikbaar. Soms neem ik haar even mee om te zwemmen, maar dan moet ik zelf ook zin hebben om een eind te fietsen, in de buurt is niet echt geschikt zwem water. Als ze al alleen moet blijven, is het in de gang en daar is het super koel gelukkig.

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 19:27

Onze hond blijft momenteel voornamelijk binnen, maar wij ook. Omdat het nu zo warm is, vind ik het wel belangrijk om bij hem te blijven. Wij hebben een waaier op de grond staan, waar hij regelmatig voor gaat liggen. Altijd vers water ter beschikking en wij hebben beneden overal tegels liggen, dus momenteel lekker koel voor hem. Ik vind het wel belangrijk dat je hond zelf moet kiezen of hij/zij gekoeld wilt worden, net als bij ons met de waaier, hij hoeft er niet persé voor te liggen. Wij lopen nu in de ochtend vroeg en s'avonds laat een groot rondje, de rest doet hij momenteel in de tuin (normaal gesproken nooit).

tiwi1969

Berichten: 7670
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Wat te doen met de hond met warme dagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 19:39

Mijn BC kan prima een paar dagen met minder beweging.
'S morgens een wandeling, overdag de tuindeur open, kan in en uit en is meestal waar ik ben, dus binnen.
In de avond even lekker zwemmen en ondanks een dikke vacht is ze zo weer droog. Ondervacht wordt niet door nat.

Verder staan er meerdere waterbakken en een badje in de tuin, maar daar gaat ze uit zichzelf niet in. Alleen als we er samen mee spelen.

mina_dero

Berichten: 354
Geregistreerd: 20-11-16
Woonplaats: Hilversum

Re: Wat te doen met de hond met warme dagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 19:41

de hond van mijn oma (inmiddels overleden op 16 jarige leeftijd) kreeg altijd een natte theedoek op zijn rug en hij ging altij precies voor de ventilator liggen en hij liep ook korter dan normaal op warme dagen

Badeendje

Berichten: 3940
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Re: Wat te doen met de hond met warme dagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 19:44

Wij kopen elk jawr een badje voor de honden waar ze zeld in kunnen gaan staan (of liggen) als de warmte ze te veel wordt. De labrador die doet alleen af en toe pootjebaden, de golden retriever gaat er gewoon languit inliggen,die vindt het heerlijk afkoelen.

Afbeelding

tiwi1969

Berichten: 7670
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Wat te doen met de hond met warme dagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 19:46

Nadeel van dit warme weer is dat ze niet snapt dat het te warm is om op schoot te zitten.

Zoe_97

Berichten: 9463
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 19:47

mina_dero schreef:
de hond van mijn oma (inmiddels overleden op 16 jarige leeftijd) kreeg altijd een natte theedoek op zijn rug en hij ging altij precies voor de ventilator liggen en hij liep ook korter dan normaal op warme dagen

Op de rug is net heel dom. Daar warmt een hond net op. Als je een hond wilt afkoelen met een doek moet die op de buik liggen.

MyWishMax

Berichten: 25454
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 19:54

Jester_ schreef:
Oh en hier ook heerlijk juist een uur met balletjes gooien in het water. Ze vervelen zich te pletter met niks doen, water is lekker koel en toch bezig zijn, kortharige honden en dan lekker naar huis en daar verder opdrogen :j


Actief zijn met de warme temperaturen is gewoon gevaarlijk, zwemmen kan met honden wel, maar ik snap niet dat je een uur lang ballen gaat gooien dan. Ook in het water kan een hond oververhit raken als ze te actief zijn en een uur lang ballen gooien valt daar onder. Waarom dat risico lopen op het heetst van de dag?

Simbaa
Berichten: 3966
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 19:59

Ik ben laatst toen het zo warm was (zaterdag) een hele dag en avond naar het strand geweest. Had hier alleen maar horroverhalen over gelezen en dat het veel te warm was voor een hond, maar mijn vriend wilde hem perse mee.
We gingen daarom vroeg en als de hond het te warm zou krijgen zou hij met de auto en de hond naar huis gaan.

Het was echter heerlijk! Er was een prima wind en we hadden een enorme parasol. Het zand onder de parasol hadden we een beetje weg gegraven waardoor het koele zand naar boven kwam. Aangezien het door de parasol in de schaduw kwam te liggen, bleef het zand heerlijk koel.

Vaak afkoelen in de zee door even een rondje samen te zwemmen (dus niet steeds met het balletje, maar echt afkoelen) en daarna lekker verder afkoelen en drogen in de schaduw. Thuis zat hij de dagen er voor steeds te draaikonten en te hijgen, maar daar was hier geen sprake van. Hij voelde ook helemaal niet warm aan, terwijl hij wel een dikke vacht heeft (Australian Shepherd)

Super blij dat ik hem meegenomen heb en zeker voor herhaling vatbaar :D (Terwijl ik eerder alleen maar bezorgd was dat het echt te warm zou zijn!)

Er waren trouwens veel meer honden op het strand en niet een zag er zo uit als dat je op veel fora leest (zielig en oververhit).
Laatst bijgewerkt door Simbaa op 29-05-17 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 20:05

Afbeelding

Zegt genoeg denk ik :')
Verder savonds lekker mee naar stal als het afgekoeld is, en smorgens een ronde en tussen de middag en na t eten ff laten plassen.

nicole_floor

Berichten: 3281
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 21:17

tiwi1969 schreef:
Nadeel van dit warme weer is dat ze niet snapt dat het te warm is om op schoot te zitten.

Dit doet mijn bernersennen ook :+.

Mijn berner pup van bijna 5 maand ligt de hele dag in de gang op de koude tegels. Gaat alleen naar buiten voor zijn behoefde. Onze andere hond een kleine langharige kruising gaat zo af en zo nog even buiten kijken als wij ook buiten zijn, verder ligt die ook alleen binnen. We wonen op een boerderij dus ze hoeven niet perse te wandelen om uit gelaten te worden, behoefde mag gewoon in de tuin. Dus gaan we met de dit weer ook niet met ze wandelen.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 21:23

Mijn grote, harige hond blijft op de warmste momenten thuis. Maar dan gaat ie in de zon liggen :')

Met mijn Australische Cattle Dog hou ik er veel minder rekening mee. Gezien die uit Australië komen zullen ze erger gewend zijn. Wel loop ik alleen door het bos en ga ik niet fietsen op hete momenten.

Sjolvir

Berichten: 25294
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 21:30

Afbeelding

Dit was vorig jaar in het kinderbadje bij vrienden, thuis gaat ze er eigenlijk nooit in liggen, maar hengelt er wel in (ze ligt altijd wel graag in modder, maar dat is er met die hitte niet).

Als het warm is (hou er zelf ook niet van) vroeg de hond uitlaten als het nog koel is.
Bij huis kleine stukjes in de schaduw wandelen, gelukje vlak bij (op km of 5) losloop bos, tussen de bomen in de schaduw is het vaak prima te doen.
Hond gaat meestal mee, aangezien ik oud huis heb en dat vaak net zo warm is als buiten.

Verder is het badje weer in de tuin neergezet. Kat vind het ook wel wat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Overigens de zoveelste vreemde hond die ik blijkbaar heb, ging gewoon in de zon liggen, haar de schaduw in gestuurd.

Wiskey1
Berichten: 1675
Geregistreerd: 15-01-17

Re: Wat te doen met de hond met warme dagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 21:36

Wij hebben de hond vrij gelaten in wat ie wou, maar het is een gezindshond, dus hij lag met name gewoon bij ons, soms ook in de volle zon, meestal liet ik m dan bij me komen en in de schaduw op de tegels liggen. Merkte wel erg dat ie een stuk slomer was als normaal. Af en toe gooiden we een emmer water over m heen, dat vind ie heerlijk, en heel af en toe mag ie zwemmen. Dan ook een paar keer, en dan weer mooi af. Onze hond geeft zelf wel aan wat ie wil, en kan zich prima redden.

Jis_

Berichten: 11666
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 15:50

Dat ze die honden over asfalt laten lopen met die hitte vind ik niet oké. :(
Ik loop altijd met dit soort weer snel, max 2 minuten, naar het gras vlakbij, plasje doen en gelijk weer terug, zelf ook op blote voeten, gewone straatstenen/stoeptegels zijn al heet genoeg kan ik je vertellen. Dit is dan tussen de middag. S'ochtend vroeg en in de avond gewoon lange wandelingen maar wel kijkend naar hoe warm het dan al of nog is.

Rebel_Jits

Berichten: 5632
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 20:59

Ik had eigenlijk een wandelvakantie geboekt, samen met de hond. Vanwege de temperaturen heb ik de hond thuis gelaten en ben ik alleen gaan wandelen. Ik kan me kleden op het weer, de hond enkel wat hijgen. Volgend jaar nieuwe kansen! En helaas pindakaas voor de kosten, mijn hond gaat boven de portemonnee.