Poes iets afleren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Labiesch
Berichten: 172
Geregistreerd: 14-06-12

Poes iets afleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-17 09:51

Mijn 4 jarige poes komt altijd gezellig naast me zitten, ze houd precies in de gaten wat ik doe. Zo ook wat ik eet. Wanneer ik dan restjes van mijn maaltijd weggooi en uit haar buurt loop slaat ze toe. Ze gaat tegen de prullenbak aanstaan en maakt met haar pootje de prullenbak open, vervolgens grijpt ze er wat uit met haar poot. Echt van alles (kaas brood pannenkoek etc) ook probeerd ze tegenwoordig keukenkastjes open te maken.. Ze krijgt gewoon voldoende voeding etc. Ik heb 3 katten en zij is de enigste die dit doet, is er een manier op dit af te leren?

Evelyne79

Berichten: 4007
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Re: Poes iets afleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 10:04

wegjagen op het moment dat ze het doet

Labiesch
Berichten: 172
Geregistreerd: 14-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-17 10:08

Evelyne79 schreef:
wegjagen op het moment dat ze het doet


Wou je quote maar stuurde perongeluk pb.

Chiave

Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Re: Poes iets afleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 10:15

Mijn kat maakte er een gewoonte van om uit ons open raam te hangen, we wonen twee hoog. Hoe we dat afgeleerd hebben? "Ksst" als ze er lag. Dan was ze meteen weg. "Hou op" "Laat dat" "Af" helpt eigenlijk nooit. "Ksst" wel. ;)

Lieke

Berichten: 11352
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Poes iets afleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 10:28

Andere prullenbak kopen die ze niet open krijgt. Afleren is lastig en waarschijnlijk bereik je alleen dat ze het niet doet als jij erbij bent.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Poes iets afleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 10:31

Ik had er ook twee die alles open maakten.
Gewoon zorgen voor een prullenbak die ze technisch niet open krijgt.
En kastjes? Kindersluitingen werken ook voor katten weet ik :+

Labiesch
Berichten: 172
Geregistreerd: 14-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-17 10:32

Lieke schreef:
Andere prullenbak kopen die ze niet open krijgt. Afleren is lastig en waarschijnlijk bereik je alleen dat ze het niet doet als jij erbij bent.


Zat ik al aan de denken ja. Maar ze weet nu ook enkele keukenkastjes open te krijgen en dan scheurt ze een brood in duizend stukjes.

Anoniem

Re: Poes iets afleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 10:42

Ik heb het topic van BB-ITP naar BB verplaatst, omdat het hier beter past.

Evelyne79

Berichten: 4007
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 11:12

Labiesch schreef:
Evelyne79 schreef:
wegjagen op het moment dat ze het doet


Wou je quote maar stuurde perongeluk pb.



Labiesch schreef:
Heb dit idd altijd gedaan als ik het zag! Maar ze is sneaky en slim en ze let dus echt wel op waar ik ben op dat moment


dan quote ik toch even je pb :P


andere prullenbak waar ze niet in kan dan neerzetten inderdaad of je restjes al meteen buiten in de container gooien en niet etenswaar binnen in de prullenbak.
keukenkastjes is kindersluiting wellicht een oplossing ja.

en blijven wegjagen op het moment dat je ze wel betrapt.

onze kat wil nog wel eens achter in de eetkamer op tafel gaan zitten als wij voor in de woonkamer zijn.
ik hoor vaak waar ie zit dus dan roep ik m al.
geen reactie. maar ik hoef maar op te staan van de bank en nog geen stap te zetten, komt ie al weer gauw aantrippelen, it wasnt me :D

xniieeenke

Berichten: 4605
Geregistreerd: 22-03-15
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 21:55

Dit gedrag komt ergens vandaan, het is niet dat ik alles weet hoor, maar op tv zie ik wel eens dat katten dit soort gedragsproblemen hebben en het aanpakken is het beste om te doen bij de oorzaak. Verveelt de kat zich misschien? Als dat zo is dan kan het goed zijn dat ze binnen de kortste keren weer iets nieuws vindt, zoals dingen van je vensterbank gooien.

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 22:19

Mijn kat at altijd het eten van mijn bord af, ook al had ik deze vast. Hing ook constant aan de bank terwijl hij gewoon een prima krabpaal heeft..
Ik duw hem dan iets harder weg en zeg heel hard 'Poess!' of 'Nee'. Als hij nu iets doet wat hij niet mag doen en ik roep 'Poess!', kijkt hij mij aan en loopt hij direct weg :')

Anoniem

Re: Poes iets afleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 22:28

Mogelijkheid om tijdelijk iets zwaars op de prullenbak te zetten zodat hij niet open kan? (Wel ervoor zorgen dat het zware item niet kan vallen ;) )
Krijgt ze hem in ieder geval niet open.

En als je het haar ziet proberen kun je straffen (kssst roepen, of hetgeen wat je bent gewend.)

Kastjes niet makkelijk vast te zetten met een touwtje of iets anders creatiefs? ;)

01San

Berichten: 18756
Geregistreerd: 08-07-10
Woonplaats: Voorne-putten

Re: Poes iets afleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 00:00

Wat een brutaaltje, erg slim maar sorry kan je niet helpen, mijn oma had zon waterspuit wanneer ze klein waren als ze wilde afleren , maar weet er verder het fijne niet van ;)

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Poes iets afleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 00:07

andere vuilnisbak en brommen/mopperen, zoals een moederkat dat ook doet naar jongen die te ver gaan.. gevolgd door een 'kssst' als het mopperen niet werkt (vandaar dat een 'man' ook vaak sneller indruk maakt, die hebben van zichzelf al een prachtige brom).

twee katten van mij zijn ook aardig schrikachtig.. dus dan is een prop papier via het plafond ook prima om ze van het aanrecht af te krijgen of uit de buurt van de vuilnisbak..

maar allerbelangrijkste, gewoon de slagingskans 0 maken.. dan stoppen ze er vanzelf mee.. en niet mee laten lopen naar de vuilnisbak.