Discussie; Is dit de wet van de natuur?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Baileysdream

Berichten: 1360
Geregistreerd: 05-08-08

Discussie; Is dit de wet van de natuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-17 01:20

Hoi bokkers!

Na aanvang van een Facebook fimpje, die ik overigens hier niet post, waarin een slangeneigenaar een levend biggetje als voer gebruikte.
En hierop mensen reageren met; Ja dat is de wet van de natuur, de slang moet ook eten.
Vraag ik me af wat vinden de bokkers?

Is dit daadwerkelijk de natuur? ook wel erg benieuwd naar mensen die daadwerkelijk slangen houden wat hún mening in deze bizarre vorm is, die ik overigens ook voor het eerst zie.. :(

Als het topic hier niet goed staat excuses!

Jindai

Berichten: 1902
Geregistreerd: 11-11-12

Re: Discussie; Is dit de wet van de natuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 01:28

Nah, vind ik niet. :n Tuurlijk moet die slang eten, maar dat kan ook met een dood diertje, die fatsoenlijk aan z'n eind is gekomen.

Lukasje
Berichten: 11341
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 02:07

Ik vermoed, nee correctie: weet, dat menig slangen- en roofvogelliefhebber hun dieren levende prooien geven.
Ik zou het niet kunnen nee. Maar is het de natuur? Eigenlijk wel he. Daar gaat ie het alvast niet in de vorm van koteletjes voorgeschoteld krijgen ...

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 02:33

Nee het is niet de natuur. Waarom niet? Biggetje zit opgesloten en kan nergens heen. Niet de zwakste wordt opgegeten. Vind ik daarmee dat de slang niet moet eten? Tuurlijk niet. Tuurlijk mag dit biggetje gevoerd worden. Maar het is niet de natuur.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 06:35

Lukasje schreef:
Ik vermoed, nee correctie: weet, dat menig slangen- en roofvogelliefhebber hun dieren levende prooien geven.
Ik zou het niet kunnen nee. Maar is het de natuur? Eigenlijk wel he. Daar gaat ie het alvast niet in de vorm van koteletjes voorgeschoteld krijgen ...


Dit is niet waar, de meeste voeren ingevroren prooidieren net als ik. Er bestaat altijd een risico dat het prooidier de slang oid bijt en niemand wilt dat.
Ik draai zelf al een hele tijd mee in dat wereldje en 85% voert ingevroren prooidieren.

Atalja

Berichten: 733
Geregistreerd: 27-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 07:23

Ik voerde mijn fretten ook kuikens en ratten, maar de kuikens kocht ik als diepvriesvoer en de ratten fokte ik zelf en voerde ik overigens ook dood (rittens dan) :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 07:34

Er zijn slangen die eten geen diepvries of pre-killed. Dan heb je weinig keus meer over.

Die van mij at gelukkig diepvries. Maar zie er niet in wat er zielig aan is.

7ofhearts

Berichten: 2844
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 07:50

Roofvogels bij een valkenier krijgen over het algemeen ook geen levend voer.
Het is juist de bedoeling dat ze afhankelijk zijn van het voer dat hun mens hen aanbied.
Daar worden ze van jongs af aan op getraind.
Je kan ook écht jagen met roofvogels, op een levende prooi, maar ik weet niet zeker of dat ook in Nederland gebeurt.
Mij lijkt dat een hel andere manier van werken met de vogel, dan zijn ze écht alleen maar voor de jacht.

Wat slangen aan gaat héb ik wel eens begrepen dat niet alle slangen dode dieren eten, dus dan heb je geen keuze.
Typisch is dan wel dat een biggetje zieliger zou zijn dan een muis of een rat?
En wat te denken van de levende insecten die als voer dienen voor reptielen?
Ik heb wel eens het idee "hoe schattiger het prooidier, hoe zieliger het wordt "

Is het natuurlijk?
Ja én nee, denk ik dan.

Ja, het is in het belang van het dier dat in leven moet worden gehouden.
Nee, het prooidier heeft geen eerlijke kans, en er is geen natuurlijke selectie.
Het is kiezen tussen twee kwade denk ik.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 08:01

Jindai schreef:
Nah, vind ik niet. :n Tuurlijk moet die slang eten, maar dat kan ook met een dood diertje, die fatsoenlijk aan z'n eind is gekomen.


Tsja, hutje mutje in een bak gepropt en vergast of levend ingevroren worden duurt vast korter dan wanneer een roofdier hem grijpt...Geboren in een labbak, nooit natuurlijk licht gezien hebben, eenzijdig voer...

Ik had een slang die enkel hamsters at...levende. Dier heeft een goed thuis bij een ander gekregen. Heb jaar en dag mijn eigen ratten en muizen gefokt voor mij slangen. Je kan de knagers dan een goed leven geven, goede voeding en huisvesting. Hiermee scharrelvlees aan de roofdieren.

Overigens is het ook lariekoek dat roofdieren enkel zwakke en zieke prooi vangen. Ze pakken de gene die ze hebben kunnen en kiezen veelal liever voor zwangere dieren...die zijn veelal niet zwak of ziek...

dierenfan
Berichten: 9661
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Discussie; Is dit de wet van de natuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 09:39

Tja moeilijk. De waterschildpadden eten levende muizenjongen erg vlot weg en is erg goed voor hun. Dode muizen eten ze dan weer niet maar tartaar/gehakt/kattenblikvlees weer wel. Ook naaktslakken gaan er levend in. Ik weet niet waar het in zit. Overigens ik heb geen waterschildpadden en ook nooit gehad maar tijdens mijn opleiding met geëxperimenteerd ;)

LilChar

Berichten: 1255
Geregistreerd: 16-06-14
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 10:14

Ik heb een korenslang/rattenslang en die moet toch wat eten. Hij eet ingevroren pinkies, baby muisjes dus. Ik vind dat wel zielig, maar katten eten ook kattenbrokjes waar van alles in zit qua beest.
Ik eet zelf dan weer geen vlees, maar ik kan mijn slang niet wat anders voorschotelen.

Achteraf had ik liever geen slang gekocht, ook vanwege het voeren, maar ik heb hem nou eenmaal en ik vind hem ook lief dus hij blijft gewoon voor altijd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41776
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Discussie; Is dit de wet van de natuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 10:29

Het is in dusverre de natuur dat een slang ook moet eten. En of dat nu levend of diepvries is, het is een ander dier. Dat dier wordt hoe dan ook gedood en dan zie ik persoonlijk geen verschil in een gaskamer/de pin of wurgen (zoals dit al eeuwen door slangen gebeurt).

Wij als mens kiezen ervoor bepaalde diersoorten te houden als huisdier. Dan moeten wij er ook voor zorgen dat het dier dat wij kiezen te houden in een voor dat dier zo natuurlijk mogelijke omgeving gehouden wordt met een dieet dat daar van nature bij past.

Dus ja, dat zijn in het geval van slangen (al dan niet levende) knaagdieren, haasachtigen en blijkbaar ook biggen.

Anoniem

Re: Discussie; Is dit de wet van de natuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 10:35

De meeste slangenhouders voeren hun dieren pre killed, omdat dit minder risico met zich mee brengt. Echter willen niet alle reptielen dode voedseldieren eten, maar het zijn reptielen, dus ze moeten wel vlees eten. Ik vind het dan ook hypocriet als mensen er over vallen, terwijl ze zelf een hond/kat hebben die elke dag vlees krijgen.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Discussie; Is dit de wet van de natuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 10:41

Vandaar ook mijn 85% ... dat is realistisch.
Ik heb zelf ongeveer 40 reptielen waaronder ook grote die konijnen ed eten maar alles krijgt hier ingevroren.

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 11:21

Mwah.

Ik weet het niet.

Leeuwen hebben veel baat bij levend voer, maar om nu ter dood verooordeelde misdadigers over het hek te gooien???

anjali
Berichten: 15185
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 11:23

Ik neem maar geen dergelijk dier,die zoiets nodig heeft,als huisdier.Anders zul je aan hun behoeften moeten voldoen.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 11:30

Huertecilla schreef:
Mwah.

Ik weet het niet.

Leeuwen hebben veel baat bij levend voer, maar om nu ter dood verooordeelde misdadigers over het hek te gooien???



ik vind dat eigenlijk wel een goed idee :+

Een slang als huisdier houden is volgens mij al weinig natuurlijk.Er worden ook puppys,kittens,cavias,konijnen enzo gevoerd aan slangen....tja,niet helemaal mijn ding.Maak het dan eerst gewoon dood.Maar wie weet krijgen sommige mensen er een kick van om te zien hoe zo een beestje geen kant uit kan en opgevroten word?Ik begin in de gaten te krijgen dat er hele vreemde mensen rondlopen op deze aardkloot.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Discussie; Is dit de wet van de natuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 11:33

Je vind het laten verscheuren van misdadigers "wel een goed idee", maar mensen die hun slangen een muis voeren zijn "hele vreemde mensen". Opmerkelijk.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 11:37

Kuggur schreef:
Je vind het laten verscheuren van misdadigers "wel een goed idee", maar mensen die hun slangen een muis voeren zijn "hele vreemde mensen". Opmerkelijk.



ahhhh....jij ziet geen smileys.Of je wilt ze niet zien,dat kan natuurlijk ook.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 11:50

De natuur is hard maar om een slang in gevangenschap een biggetje te voeren is helemaal niets natuurlijks aan. Net zoals ander levend voedsel voeren.

Big heeft geen schijn van kans en slang heeft alle kans en zo werkt dat niet in de natuur. Daar zijn er ook die dood gaan van de honger. Weet niet wat ik er van vind. Maar ik ben sowieso van mening dat roofvogels en slangen en dat soort dieren vaak geen goed leven hebben in gevangenschap dus het hele idee van zulke dieren houden is al niet aan mij besteed. Maar wellicht geldt dat voor heel veel dieren die in gevangenschap gehouden worden.
Maar nee ik hoef het niet te zien.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 01-04-17 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Shenavallie
Berichten: 11622
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 11:50

In de natuur vangt het roofdier de zwakste van een groep en heeft het moeite moeten doen om het te vangen. Dan vind ik het heel normaal en is het een natuurlijke selectie.
Maar in een terrarium vind ik het toch wel wat anders. Zo'n beestje zit/ligt daar maar de hele dag, hoeft geen moeite te doen en de mens kiest een willekeurige prooi uit dat niet eens de kans krijgt om te vluchten. Daar heb ik wel moeite mee. Ga dan naar een slachthuis en koop daar reeds gedode dieren, of koop - zoals je ook wel eens hoort - ingevroren dieren.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 11:52

Jindai schreef:
Nah, vind ik niet. :n Tuurlijk moet die slang eten, maar dat kan ook met een dood diertje, die fatsoenlijk aan z'n eind is gekomen.

Nadeel is een hoop slangen eten eenmaal alleen levend voer.

Jildau

Berichten: 9426
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: Discussie; Is dit de wet van de natuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 12:07

Op school kregen de slangen levende muizen en ik vond het triest en geen natuur. Die beesten waren meestal te lui om te vreten dus die muizen zaten gerust een halfuur samen met een slang in een glazen bak. Wat een onwijze stress moet dat zijn voor zo'n muis, en je kunt geen kant op.

Ik vind het niet zielig als het hap slok weg is maar dat zo'n dier zo'n enorm lang stressvol einde heeft vond ik lastig..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41776
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 13:36

Shenavallie schreef:
In de natuur vangt het roofdier de zwakste van een groep en heeft het moeite moeten doen om het te vangen. Dan vind ik het heel normaal en is het een natuurlijke selectie.
Maar in een terrarium vind ik het toch wel wat anders. Zo'n beestje zit/ligt daar maar de hele dag, hoeft geen moeite te doen en de mens kiest een willekeurige prooi uit dat niet eens de kans krijgt om te vluchten. Daar heb ik wel moeite mee. Ga dan naar een slachthuis en koop daar reeds gedode dieren, of koop - zoals je ook wel eens hoort - ingevroren dieren.


Wat voor beeld heb jij van een slang in de natuur dan? Slechts nieuwsgierig, geen aanval.

Agossie

Berichten: 16373
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Re: Discussie; Is dit de wet van de natuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 13:49

Omdat deze discussie wel op BB hoort, ga ik hem daar naartoe verplaatsen.