Fulltime werken en een kat (of twee) nemen; hoe dan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dorien66

Berichten: 1653
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 11:48

Een beetje OT, maar
snuffie123 schreef:
Bij mijn weten hoef je een kat nou ook niet echt op te voeden. Gewoon lekker doen hoor!
:n Zelf nooit katten gehad :? Zeker kittens kun je heel goed opvoeden. Zou ik ook wel doen. Volwassen katten ongewenst gedrag afleren is inderdaad lastig, maar soms ligt de oplossing voor dat gedrag veel meer voor de hand dan je als eigenaar denkt.

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: Fulltime werken en een kat (of twee) nemen; hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 11:54

Natuurlijk wel opvoeden. Bij mij geen katten op de tafels en aanrecht. En geen gekrab aan meubels.

En "naar binnen" is onmiddelijk --> naar binnen. Kunt ze genoeg leren hoor.

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 12:04

Dorien66 schreef:
Een beetje OT, maar
snuffie123 schreef:
Bij mijn weten hoef je een kat nou ook niet echt op te voeden. Gewoon lekker doen hoor!
:n Zelf nooit katten gehad :? Zeker kittens kun je heel goed opvoeden. Zou ik ook wel doen. Volwassen katten ongewenst gedrag afleren is inderdaad lastig, maar soms ligt de oplossing voor dat gedrag veel meer voor de hand dan je als eigenaar denkt.


Ja zeker wel. Nooit zonder kat geleefd zelfs. Nu ook twee katten waarvan nu weer een kitten van nu 4 maanden ongeveer.
Hhmm oke dan is mijn definitie van opvoeden anders dan die van jullie begrijp ik al.
Een hond voed je op door hem stucjes te leren, netjes naast je te laten lopen, te laten wennen aan vanalles en nog wat etc etc.
Een kat zet ik in huis neer, geef ik eten en drinken en daar wordt ik "boos" op als ze in de meubels of gordijnen hangt. Maar meestal doen ze dat al niet. Verder zou ik niet weten wat voor ongewenst gedrag een kat kan vertonen.

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 12:05

Amaris schreef:
Natuurlijk wel opvoeden. Bij mij geen katten op de tafels en aanrecht. En geen gekrab aan meubels.

En "naar binnen" is onmiddelijk --> naar binnen. Kunt ze genoeg leren hoor.


En luisteren ze ook? Gaan ze nooit op de tafels en het aanrecht? Ik vind het knap: mijn hond luistert niet eens als ik hem naar me toe roep :')

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: Fulltime werken en een kat (of twee) nemen; hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 12:09

Ja, het is niet te geloven maar ze luisteren echt. Snoesje zag ik heel soms op de eettafel zitten op de camera, maar dat was dan om te kijken of ik er al aan kwam, nu doet ze dat eigenlijk ook niet meer. Op het aanrecht komen ze NOOIT. Ik kan daar volle pannen laten staan, daar komt niemand aan.

Dorien66

Berichten: 1653
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 12:13

Die van mij hoef ik maar aan te kijken als ie iets doet wat niet mag.
En hij doet ook 'trucjes', zitten op commando bijvoorbeeld, of ergens opspringen als ik het aanwijs.
Als ik hem roep buiten, komt hij altijd binnen 5 minuten thuis.

Dorien66

Berichten: 1653
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 12:16

snuffie123 schreef:
Een kat zet ik in huis neer, geef ik eten en drinken en daar wordt ik "boos" op als ze in de meubels of gordijnen hangt. Maar meestal doen ze dat al niet. Verder zou ik niet weten wat voor ongewenst gedrag een kat kan vertonen.

Wat dacht je van wildplassen? Of 's nachts wakker schreeuwen? Of tegen deuren beuken omdat 'ie naar binnen/buiten wil? Jep... zo eentje heb ik gehad (niet het wildplassen gelukkig, maar de rest wel, elke nacht weer %)

famoza
Berichten: 118
Geregistreerd: 02-04-13
Woonplaats: Lochem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 12:19

Twee katten met een fulltime baan kan prima.
Wel om er inderdaad 2 dagen bij te zijn zodat je ze kunt straffen als ze in je gordijnen hangen of iets dergelijks.
Wij hadden een poes en een kater, beide gesteriliseerd en gecastreerd.
Nu hebben we er inmiddels een 2e kater bij en dit gaat prima!

Zorg gewoon voor een goede krabpaal, voldoende eten en drinken en wat om te spelen en dan denk ik dat het geen probleem is om katten te hebben terwijl je fulltime werkt :)

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 14:38

Dorien66 schreef:
snuffie123 schreef:
Een kat zet ik in huis neer, geef ik eten en drinken en daar wordt ik "boos" op als ze in de meubels of gordijnen hangt. Maar meestal doen ze dat al niet. Verder zou ik niet weten wat voor ongewenst gedrag een kat kan vertonen.

Wat dacht je van wildplassen? Of 's nachts wakker schreeuwen? Of tegen deuren beuken omdat 'ie naar binnen/buiten wil? Jep... zo eentje heb ik gehad (niet het wildplassen gelukkig, maar de rest wel, elke nacht weer %)

Haha oké, nog nooit meegemaakt of van gehoord. Ik hoop dat ik altijd van die lieve katten krijg die ik tot nu toe heb gehad dan :D

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Fulltime werken en een kat (of twee) nemen; hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 18:29

Denk asjeblieft niet dat katten nooit ergens vanaf vallen. Ze zijn erg handig en kunnen goed hoogtes schatten. Maar ze lopen ook het liefst op gevaarlijke randjes en ze overschatten zichzelf. Ik weet zoveel gevallen van katten die uit een raam of van een balkon vallen, met verstuikte of gebroken poten of zelfs met de dood als gevolg.

Rennie89
Berichten: 37258
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 19:02

Zorg voor een hoge stevige krabpaal. Hoe hoger hoe beter en dus echt stevig. Katten zitten graag hoog en willen alles zien :) in geval van kantelramen, zorg dat die afgedekt zijn aan de zijkant. Ze kunnen daar aan overleden als ze vast komen... Verder, bedenk of je op 24/7 voer wilt of op vaste tijden. Bij mij staan ze op 24/7 vanwege mijn onregelmatige tijden

Roodvos

Berichten: 6674
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 22:12

snuffie123 schreef:
Verder zou ik niet weten wat voor ongewenst gedrag een kat kan vertonen.

Ik wel :j .
Slepen met de prullenbak, thee-, hand-, vaatdoeken meeslepen in de kattenbak. Speelgoed meenemen van de buurkatten. Met je prooi door een open raam springen en in huis de vogel plukken of een muis verstoppen. Veters en koordjes in jassen en schoenen kapot bijten en opeten. Kauwen op elektrische snoeren. Laadkabels doormidden bijten. Met gebruikte theezakjes zeulen. Met de hele fruitschaal in je bek van tafel springen met als gevolg dat het fruit door de hele keuken ligt. Moet ik nog even doorgaan :') ?
Maar verder is hij wel lief hoor <3 .

Dorien66

Berichten: 1653
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 22:21

Whahaha, 'verder is hij wel lief hoor' geweldig!
Overigens was ik die snoertjes vergeten, dat deed die van mij ook. Heel fijn als je braaf echte Apple-snoertjes hebt |o

Bloemetje75
Berichten: 1989
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 22:29

Roodvos schreef:
snuffie123 schreef:
Verder zou ik niet weten wat voor ongewenst gedrag een kat kan vertonen.

Ik wel :j .
Slepen met de prullenbak, thee-, hand-, vaatdoeken meeslepen in de kattenbak. Speelgoed meenemen van de buurkatten. Met je prooi door een open raam springen en in huis de vogel plukken of een muis verstoppen. Veters en koordjes in jassen en schoenen kapot bijten en opeten. Kauwen op elektrische snoeren. Laadkabels doormidden bijten. Met gebruikte theezakjes zeulen. Met de hele fruitschaal in je bek van tafel springen met als gevolg dat het fruit door de hele keuken ligt. Moet ik nog even doorgaan :') ?
Maar verder is hij wel lief hoor <3 .


Je vergeet in het velletje van je elleboog bijten als poes vindt dat het tijd is om op te staan. De wekkerradio aan zetten zodat je echt opstaat. Zo 'handig' op tafel springen dat alles wat er ligt op de grond valt uiteraard zonder poes die net op tijd remt. Precies voor de tv gaan zitten zodat je weinig ziet en zappen niet kan (want poezenlijf voor het ontvangst stukje)... Op het kleed schijten als je na een weekend weg thuis komt omdat ze haar verontwaardiging over 32 uur met zelfde bakje water doen wil laten blijken.....

Op een of andere manier kan ik toch echt niet zonder mijn haarbalen <3

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Re: Fulltime werken en een kat (of twee) nemen; hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 22:41

ik heb een paar keer ervaring met 2 kittens tegelijk nemen, terwijl je werkt. Is enorm aan te bevelen! Ze hebben elkaar terwijl jij weg bent. Die van mij speelden samen, sliepen samen. Geen moment spijt dat ik er 2 tegelijk heb genomen. En een weekend om samen te starten is prima hoor. Zorg inderdaad voor een krabpaal en een duidelijke hoek met hun spulletjes zoals voerbakjes, kattenbak (niet direct naast elkaar ;-) Soms heeft een asiel ook wel 2 katten die samen geplaatst moeten/mogen worden. Ook super natuurlijk en je geeft zo ook een wat oudere poes een kans. Veel succes met je zoektocht!

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Re: Fulltime werken en een kat (of twee) nemen; hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 23:22

Wat een schatjes van katten heb ik dan altijd (gehad) <3
Nooit last gehad van al die dingen die worden opgenoemd :o

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 23:30

Roodvos schreef:
Maar verder is hij wel lief hoor <3 .

_O-
Dat je op de bank zit en de water,- of voerbak langs komt zeilen met een ietwat giftig klinkend ' NOUHOU!' (lees: het eten is op en je gaat nu voeren). Of dat schatje je halve slaapkamer verbouwt in een poging je wakker te krijgen omdat men nou eenmaal het liefst dineert om 3 uur 's nachts. Dat ze met z'n tweeën ineens bedenken hoe enig het is om over je bed te racen, ook rond een dergelijk onchristelijk tijdstip. Dat je lieve dier een vlindercollectie oppakt en je vervolgens de hele zomer dooie motten onder de bank vandaan kunt vegen. Dat ze buiten op zoek gaan naar die ene grasspriet om die weer netjes op dat ene stukje vloerbedekking te deponeren, bij voorkeur mét de restanten van een net genuttigde maaltijd. Dat je een pak stroopwafels op het aanrecht laat staan, nog verkoopdicht en waarom niet, nou, omdat meneer dan twee uur later kotsmisselijk ziek op de stoel ligt en, schat dat ie was, nog een halve stroopwafel had overgelaten. Van de 12. En als dat geen uitdaging is kun je altijd nog voor Siamezen gaan. Dat je thuis komt en de muziek op 20 staat te knetteren, de koelkast en vriezer open liggen, er door de hele keuken etensresten liggen en ze dan nog het lef hebben om chagrijnig aan te komen lopen of je altijd zo langzaam bent met opruimen.

TS, zeker weten dat je toch niet liever voor een goudvis gaat? :')

Maar okay, mijn huidige katje heb ik als tweejarige uit het asiel geplukt. Die is echt gewoon bijna té braaf. Ze hangt weliswaar regelmatig uit het raam om naar badderende buren te gluren of om de buurtkatten de huid vol te schelden maar verder is ze echt superbraaf en lief.

Roodvos

Berichten: 6674
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Re: Fulltime werken en een kat (of twee) nemen; hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 00:26

_O-
Durf je nog wel TS? :')

Sabinee__

Berichten: 6544
Geregistreerd: 01-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 00:39

Pluizebolpum schreef:
Roodvos schreef:
Maar verder is hij wel lief hoor <3 .

_O-
Dat je op de bank zit en de water,- of voerbak langs komt zeilen met een ietwat giftig klinkend ' NOUHOU!' (lees: het eten is op en je gaat nu voeren). Of dat schatje je halve slaapkamer verbouwt in een poging je wakker te krijgen omdat men nou eenmaal het liefst dineert om 3 uur 's nachts. Dat ze met z'n tweeën ineens bedenken hoe enig het is om over je bed te racen, ook rond een dergelijk onchristelijk tijdstip. Dat je lieve dier een vlindercollectie oppakt en je vervolgens de hele zomer dooie motten onder de bank vandaan kunt vegen. Dat ze buiten op zoek gaan naar die ene grasspriet om die weer netjes op dat ene stukje vloerbedekking te deponeren, bij voorkeur mét de restanten van een net genuttigde maaltijd. Dat je een pak stroopwafels op het aanrecht laat staan, nog verkoopdicht en waarom niet, nou, omdat meneer dan twee uur later kotsmisselijk ziek op de stoel ligt en, schat dat ie was, nog een halve stroopwafel had overgelaten. Van de 12. En als dat geen uitdaging is kun je altijd nog voor Siamezen gaan. Dat je thuis komt en de muziek op 20 staat te knetteren, de koelkast en vriezer open liggen, er door de hele keuken etensresten liggen en ze dan nog het lef hebben om chagrijnig aan te komen lopen of je altijd zo langzaam bent met opruimen.

TS, zeker weten dat je toch niet liever voor een goudvis gaat? :')

Maar okay, mijn huidige katje heb ik als tweejarige uit het asiel geplukt. Die is echt gewoon bijna té braaf. Ze hangt weliswaar regelmatig uit het raam om naar badderende buren te gluren of om de buurtkatten de huid vol te schelden maar verder is ze echt superbraaf en lief.


Probeer anders een dove kat, die never nooit niet schrikt van harde geluiden en daar dus ook niet van leert. Bijvoorbeeld als hij je halve vensterbank inclusief lampen, plantenpotten etc eraf pleurt. Herhaaldelijk. Of je nieuwe televisie eens ondersteboven wil bekijken. Of dat het fruit op de fruitschaal echt leuker staat door de hele woonkamer heen. Die ook zijn eigen stemmetje niet hoort, dus op windkracht 10 mauwt als hij wat nodig heeft, maar echt knoerthard! En die je dan dus niet met je stem kan corrigeren :') . Maar goed, middelvinger is universeel :=

Merell123

Berichten: 1026
Geregistreerd: 03-02-07
Woonplaats: De Rijp

Re: Fulltime werken en een kat (of twee) nemen; hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 01:47

Ook een beetje OT; maar die verhalen hierboven, ik ga helemaal stuk! Kan er niet een heel topic met zulke verhalen komen ='D, ik dacht dat mijn jonge katten stoute dingen gedaan hadden, maar dat zijn blijkbaar echt engeltjes!

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Fulltime werken en een kat (of twee) nemen; hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 09:13

Jullie vergeten de "ik weet zeker dat ik op- of achter je flatscreen pas, en anders gaat ie wel aan de kant" kat.

LienC

Berichten: 984
Geregistreerd: 25-01-11

Re: Fulltime werken en een kat (of twee) nemen; hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 09:30

Hier ook twee katten, allebei als kitten gekomen. Ze hebben binnen zo'n 30m2, maar kunnen altijd naar buiten. De kat met drie poten komt de tuin niet meer uit (door de schutting), maar de andere heeft de hele wereld tot z'n beschikking :D

BeeMed
Berichten: 3030
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 09:43

Haha ik lach me helemaal kapot om jullie verhalen. Wat is die van mij een dooie daarbij vergeleken.

Lis_Ol

Berichten: 4471
Geregistreerd: 24-08-06
Woonplaats: Drenthe

Re: Fulltime werken en een kat (of twee) nemen; hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 00:09

Hier nog iemand die fulltime, onregelmatig, werkt. En ik heb 1 kat :)
Gaat prima, ze is wel erg enthousiast als ik thuis kom (lees, zo hard blèren dat ik haar beneden op straat al hoor...) Maar zodra ik binnen ben is dat over.
Ze speelt veel als ik er niet ben, speeltjes liggen door het hele huis. Daarbij woon ik nu nog in een appartement van 55 m2, dus ze is altijd binnen.
over een paar maanden verhuis ik, dan kan ze als ik thuis ben de tuin in.

Anoniem

Re: Fulltime werken en een kat (of twee) nemen; hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 00:37

Ik had in mijn vorige studentenhuis twee katten, twee broertjes, en dat ging prima. Ze konden in principe in 2 slaapkamers en ze hadden de woonkamer, maar wij hebben een systeem aan planken geinstalleerd door de woonkamer zodat ze nog hun eigen bovenverdieping hadden. Vonden ze mega leuk, want katten vinden het heerlijk om op je neer te kijken.

Ik denk dat als je echt veel van huis bent dat een koppeltje dan wel leuk is, maar die van mij keken soms hele weken niet naar elkaar om. Dan lagen ze weken constant op aparte plekken in het huis.. Maar na die paar weken lagen ze ineens dan weer elke dag als ik thuis kwam tegen elkaar aan elkaar te wassen, dus dat is ook weer moeilijk. Zou gewoon lekker naar het asiel gaan en kijken wat ze hebben. Een leuk koppeltje binnenkatten kan hartstikke gezellig zijn en vaak komen asiels daar heel erg moeilijk vanaf :)