even mijn verdriet kwijt, wat heeft onze hond?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
secricible

Berichten: 25709
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

even mijn verdriet kwijt, wat heeft onze hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 12:13

Uiteraard is de dierenarts intensief betrokken, maar er is nog nooit een hond slechter geworden van brainstormen. Wie oh wie weet nog mogelijkheden waar we nog niet gezocht hebben? Het is echt een heel verhaal, sorry. Moet ook even mijn ei kwijt...

Ons verhaal begon afgelopen december. Ik opende dit: [BB] Kalmering hond? topic maar het verhaal leek heel anders dan we in eerste instnatie dachten.

Op 30 december kwamen we heel vroeg in de nacht thuis. Onze hond was volledig in paniek, waar de andere hond echt volledig relax was (en normaal is dat de neuroot van de twee). Ze trok gek met haar poten en was echt echt overstuur, mijn eerste gedachte was iets neurologisch maar de dierenarts van de spoedlijn stelde me gerust, dacht aan bezering na paniek van vuurwerk en wilde de nacht afwachten.
Ik heb de hele nacht bij haar gelegen maar ze bleef volledig over de rooje. De volgende ochtend bleek dat er die nacht geen vuurwerk was afgestoken bij ons en onze hond weigerde nog steeds normaal te bewegen dus ik heb teruggebeld en op 31 december zaten we 's ochtends vroeg bij de dierenarts. Die kon haar eigenlijk niet onderzoeken omdat ze zo in paniek was, maar zijn vermoeden was een ontsteking in de rug. We zijn met antibitioca, flinke pijnstillers en kalmeringstabletten naar huis gegaan en ze knapte redelijk snel op. Na 2 weken was er niks meer aan de hand.

6 augustus, ik liet de honden even kort uit buiten en merkte plots dat onze dame met haar poot begon te slepen. De hele situatie van december kwam me naar boven en ik heb thuis in paniek de spoeddienst gebeld omdat ik niet op het spreekuur wilde wachten. Met deze spoedarts kwam ik geen steek verder, hij zag niks aan haar en stuurde ons naar huis met een folder over epilepsie, terwijl ik december uitgesloten was dat er sprake was van epilepsie. Ze verslechterde echter ook niet en ik heb wel gebeld naar mijn normale kliniek of de arts van december me terug kon bellen maar dat kon pas maandag. Ik heb aangegeven dat zolang ze zo bleef ik daar vrede mee had.
Zaterdagnacht om half 1 werd ze echter plots veel slechter, kon niet meer lopen en uiteraard weer de spoedarts gebeld die aangaf direct langs te komen. Ze was niet zo slecht als in december en goed te onderzoeken, maar hij kon weinig vinden. Gezien de goede resultaten in december en iets vermoeden van pijn in de rug weer met dezelfde medicijnen naar huis gestuurd en advies later terug te komen om foto's te maken.
Dat hebben we die donderdag daarna gedaan en op de foto's was niks afwijkends te zien. Aangezien ze wel sterk verbeterd was hebben we de antibiotica verlengd naar 6 weken.

Tot afgelopen zondag ging dat goed, zondag tijdens het uitlaten gaf ze ineens een kleine aanval waarin ze niet normaal kon lopen. Ik schat 1-2 minuten. Daarna weer de oude.
Gisteravond hoorde ik ineens gestommel in de gang waar ze lag te slapen en kon ze niet meer overeind komen. Uiteindelijk duurde deze aanval flink langer, zo'n 15 minuten maar daarna weer alsnog er niks aan de hand is.

Utrecht wordt op dit moment door mijn eigen dierenarts er bij betrokken. Mijn onderbuikgevoel zegt pijnaanvallen van iets, maar wat is dus niet duidelijk. Wie oh wie heeft nog aanknopingspunten voor ons?

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 12:17

Van welke regio is de foto genomen, mij lijkt het op een discus hernia door de combinatie pijn en slepende achterpoot/verlamming die spontaan komt en verdwijnt?
Die zijn niet altijd op rx duidelijk te zien? Hoe reageert ze op neurologische testen?

Welk ras is het?
Laatst bijgewerkt door Furrow op 24-08-16 12:19, in het totaal 3 keer bewerkt

Dancer

Berichten: 2147
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 12:17

Zou het iets in de hersenen kunnen zijn? Die verkeerde signalen afgeven?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37326
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 12:21

Hoe oud is ze precies? Onze oude man heeft dergelijke aanvallen gehad, alleen bij hem was het door hoge leeftijd waarbij er een soort geriatrische tias ontstaan. Kortsluitingen in het koppie eigenlijk. Die geven rare aanvallen die op verlamming lijken of alleen paniekerigheid, soms lijkt het op epileptie. Naar om te zien maar over het algemeen trekken ze er goed van bij,

Maar dat komt dus alleen voor bij hoge leeftijd

evita13

Berichten: 1159
Geregistreerd: 26-04-10
Woonplaats: hoorn

Re: even mijn verdriet kwijt, wat heeft onze hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 12:25

ik zou even een scan ofzo van zijn hoofd laten maken , miss dat daar iets van een tia is of miscommunicatie met de hersenen die een verkeerd signal geven .

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 12:25

Hersenbloeding onze hond had het ook alsik dit lees denk ik dat het dat us.en verslechtere kan omdat hij tussen door nog een gehad heeft

secricible

Berichten: 25709
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 12:27

Ik heb niet overal zinnig antwoord op, maar neem jullie vragen mee iig.

Furrow: er zijn foto's gemaakt van kop t/m aanzet staart in verschillende houdingen, waaronder plat op haar rug. Hiervoor is ze onder narcose geweest. Lijkt me dat een hernia dan gezien had moeten worden? Het gaat om een (Japanse) akita. Neurologische testen hebben ze in december geprobeerd te doen maar toen was ze zodanig overstuur dat er eigenlijk niks mogelijk was. Die ochtend was echt een nachtmerrie met poep en plas door de hele ruimte en een hond die gewoon niet meer te controleren was, ook niet na rustgevende medicatie. Begin augustus die nacht hebben we ook wat dingen getest, ik weet niet alles, maar de DA gaf toen aan niet het idee te hebben dat er pijn vanuit de poot komt, maar vanuit de rug. Ik heb zelf op de momenten dat ze gek doet wel eens in haar poot geknepen en krijg daar wel reactie op. Wat ons wel opvalt is dat ze met haar staart begint te zwiepen en deze niet meer gecontroleerd op haar rug kan houden.

Dancer, in december hadden ze het idee dat er geen sprake was van epilepsie oid en dat haar paniek voortkomt uit het feit dat ze niet weet wat haar overkomt. Ik vermoed dat die optie nu wel weer besproken gaat worden met Utrecht.

Karuna: ze is nu 6, niet heel oud dus.

keona: ik vind het niet klinken als een hersenbloeding persoonlijk, maar heb niet heel veel kennis van honden. Ze gaan iig hersenproblemen meenemen in het overleg met Utrecht is aangegeven.

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 12:28

Is er ook bloed geprikt?

secricible

Berichten: 25709
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: even mijn verdriet kwijt, wat heeft onze hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 12:33

Nee, beide keren niet. In december niet omdat er totaal geen land te bezeilen was.
Zaterdagnacht niet omdat hij niet heel veel kon zonder assistentes midden in de nacht en hij ook niet wist waar ze dan op moesten gaan testen. En donderdags met foto's maken ook niet, omdat we toen een aanknopingspunt hadden en daar bloedtesten niet op aansloten.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 12:33

Heb je al eens een fyshio overwogen. Kan goed zijn dat er wat scheef of klem zit. Vaak kan een goede fyshio of osteopaat veel betekenen.

secricible

Berichten: 25709
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: even mijn verdriet kwijt, wat heeft onze hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 12:35

Wilawander, alles hebben we wel overwogen, maar aangezien we tot gisteren dachten aan een ontsteking hebben we die stap nog niet genomen. Zoals ze nu is wil ik eigenlijk eerst utrecht afwachten voor we met fysio aan de slag gaan. Ik vind haar klachten te heftig voor een fysio eigenlijk op dit moment.

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Re: even mijn verdriet kwijt, wat heeft onze hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 12:37

Maar in het bloed zaten dan wel ontstekingswaarde?
Ben heel benieuwd wat utrecht gaat zeggen

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: even mijn verdriet kwijt, wat heeft onze hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 12:41

Ik zou in elk geval ook een uitgebreid bloedonderzoek doen.

secricible

Berichten: 25709
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: even mijn verdriet kwijt, wat heeft onze hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 12:43

Er is geen bloed geprikt furrow. heb je ook ff een PB gestuurd :)

Thioro

Berichten: 4001
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 12:49

Hebben ze al een mri of ct-scan gedaan? Een hernia zie je niet persé op röntgen.
Ik vind het sterk lijken op een hernia, uitval en extreme pijn bij momenten. Als het een hernia is kan het in het slechtste geval blijvende letsels/verlamming geven.

Krijgt ze medicatie momenteel?

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 12:53

Thioro schreef:
Hebben ze al een mri of ct-scan gedaan? Een hernia zie je niet persé op röntgen.
Ik vind het sterk lijken op een hernia, uitval en extreme pijn bij momenten. Als het een hernia is kan het in het slechtste geval blijvende letsels/verlamming geven.

Krijgt ze medicatie momenteel?


Daar dacht ik ook aan, maar in de pb van ts is er meer unilaterale spasticiteit (tetanie) van het been (extreem optrekken) te zien en beiderzijds verlamming maar eerder de verlamming die je ziet bij een archillispees ruptuur en hij loopt in tweetakt op momenten.

Ik had het trouwens verkeerd gelezen, mijn excuses!

secricible

Berichten: 25709
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: even mijn verdriet kwijt, wat heeft onze hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 13:00

Ze krijgt op dit moment alleen nog antibiotica, die heeft ze nu al 2.5 weken en gaan we mee door tot we andere opties hebben overwogen. Ze heeft begin augustus daarnaast pijnstillers gehad, daar zijn we mee gestopt. Verder kreeg ze in het verleden apoquel, tegen allergie. Die krijgt ze op dit moment niet omdat ze geen jeukklachten heeft buiten het voorjaar.

Er is geen MRI of CT gemaakt, alleen een rontgen zonder contrastvloeistof. Voor verdere opties moeten we naar een andere kliniek dus die hebben we afgehouden tot nu toe. Dat zullen nu wel de logische stappen zijn vermoed ik.

cinniz123

Berichten: 4406
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: even mijn verdriet kwijt, wat heeft onze hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 13:04

Geen idee wat het kan zijn maar weet wel hoe machteloos je je voelt.
Wil je even een hart onder de riem steken!

Lukasje
Berichten: 11349
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 13:05

Jouw verhaal, en ik was nog maar half, deed me meteen aan mijn hond denken ! Die heeft een nekhernia gehad, nadien een rughernia. Door de ervaring met de nekhernia herkende ik de symptomen van de rughernia meteen maar ik moet zeggen dat wij bij de eerste, de nekhernia dus, toch ook flink hebben moeten zoeken. Ook bij onze hond dacht de DA aan een neurologisch iets. Wij ook trouwens omdat hij zo paniekerig reageerde. Op sommige momenten leek onze hond ons niet eens te herkennen.
Dus, ik dacht bij jouw relaas meteen aan een hernia maar dan lees ik dat er op RX niets gevonden werd ?

Heel veel beterschap voor hem. Echt erg dat je zo machteloos moet toe kijken.

_Nelleke_

Berichten: 8068
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 13:10

Jakkes wat een vervelend verhaal zeg!

Ik zou beginnen bij het begin en eens een goed bloedonderzoek laten uitvoeren. Het lijkt mij gekkenwerk dat je aan de CT-scans of MRI's gaat beginnen als er nog geen bloedonderzoek is gedaan.

Verder mis ik in het verhaal of je hond buiten de 'aanvallen' zich normaal gedraagt? Een hernia is toch iets chronisch en lijkt mij vaker merkbaar dan alleen soms in een aanval.

Hoe is verder de algehele conditie van de hond t.o.v. een jaar geleden? Vacht, urine, ontlasting, ogen, slijmvliezen, conditie? Hoe is ze op aanraking?

Ayasha
Blogger

Berichten: 58027
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 13:12

Een RX mist verrassend veel botproblemen, ook bij mensen. :) Dus een hernia zou nog altijd kunnen.

Lukasje
Berichten: 11349
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 13:12

Onze hond krijgt nu bij een opstoot ontstekingsremmers omdat een hernia ook een ontstekingsreactie teweeg brengt. Gaat de ontsteking weg, neemt de zwelling ook af en het is die zwelling die de pijn veroorzaakt door op bv zenuwen te drukken. Die ontstekingsremmers en gecontroleerd bewegen is dan de boodschap.

secricible

Berichten: 25709
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 13:16

Lukasje, ik stuur je zo even een PB! Ze krijgt op dit moment dus al ruim 2.5 weken antibiotica.

Nelleke, ze gedraagt zich inderdaad normaal buiten de aanvallen. Wel heeft ze heel af en toe ineens een aanval van kwijlen, ik weet niet in hoeverre dat hiermee in verband staat. Het kwijl sijpelt dan uit haar bek maar ze voelt zich daar niet ziek bij, eet gewoon als ze kwijlt enz. Verder vinden wij het opvallend dat ze niet op haar rug draait, dat heeft ze overigens nooit gedaan (als pup al niet). Ook niet om te rollen oid.

chocobroodjeJarig

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 13:18

Mijn hond (niet meer trouwens inmiddels herplaats..) heeft ook een vreemde episode gehad waarvan eerst een ontsteking in de rug werd gedacht. Later verslechterde hij vrij snel en moest zelfs opgenomen worden met hoge koorts. Ik zou iig een bloedje laten trekken en de alvleesklier en lever laten nakijken. Daar kwam het bij hem vandaan..

Palmera

Berichten: 9487
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: even mijn verdriet kwijt, wat heeft onze hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 13:32

Ik denk ook meteen aan een zenuwproblerm, een hernia zou toch kunnen.
Ik raad je aan iig een uitgebreid bloedonderzoek te laten doen om veel dingen uit te kunnen sluiten, en toch verder blijvem zoeken op hernia/zenuwen. Sterkte :(:)