Honden met vuurwerkangst.

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jonnekee
Berichten: 756
Geregistreerd: 18-08-07

Honden met vuurwerkangst.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 20:49

Hoi,

Wat doen jullie met je honden als ze als de dood zijn voor al dat vuurwerk, hier word er al wat afgestoken maar mijn bijna 2 Stafford teefje is als de dood, helaas hebben mensen het verpest door vorig jaar een thunder king voor der neus af te steken, haar moeder Bailey probeert der wel te troosten maar helaas zonder effect, het is gewoon zo zielig dat Brandy zoooo bang is, ze raakt gewoon in paniek, rillen, hijgen en smakken, we hebben der tot nu toe gewoon genegeert en Bailey der proberen op te peppen maar zonder succes, anti stress pasta hebben we ook geprobeerd maar dat werkt niet zo snel, de andere staffords Babs ons oudje en Bink slapen overal doorheen, Bailey vind het geweldig en wil het liefst naar buiten :Y) Brandy is de enige die zo over de zeik raakt.

Heeft er nog iemand tips, je zou er Brandy erg mee helpen.

Groetjes Jonne.

Gerdjee

Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-05-13
Woonplaats: Noord Brabant, Nieuwendijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 21:01

Wij hebben ook een hond die het hele jaar al als de dood is voor harde geluiden. Vorig jaar met oud en nieuw was een ramp. tot maart heeft ze niet normaal over straat durven lopen. bij elk geluid dook ze ineen en wilde ze perse naar huis.. Dit jaar hebben wij pilletjes in huis gehaald. mijn moeder heeft hier heel goed over geinformeerd en dit zijn dus niet de pilletjes waar ze zo suf van worden maar verder wel alles mee krijgen. ze krijgt nu al elke dag 1 pilletje en met oud en nieuw moet ze er 2. Ze is op dit moment nog heerlijk actief en helemaal niet angstig! dus een hele verbetering. Ik ben wel erg benieuwd hoe het gaat als het echt gaat knallen..

maj0

Berichten: 6615
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Honden met vuurwerkangst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 21:08

Gewoon op vakantie gaan :D :D Haha

We hebben al heel wat dingen geprobeerd. Thundershirt, Zylkene, puur rust, en nog wel wat dingen. Helaas nog steeds niets gevonden wat echt helpt. Vandaar dat we dit jaar maar lekker weekje weg zijn. Mooi rustig ergens achteraf.

GerdjeHoran mag ik vragen hoe die pilletjes heten?

higgins

Berichten: 1139
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 21:21

Zylkene voor de weken voor oud en nieuw.
Dit hebben we dit jaar voor het eerst en ik merk zeker wel een verschil. Maar hier moet je echt ruim op tijd mee beginnen ( wij zijn al zeker 2 weken bezig )
Diazepam op D-day
Dit gebruiken wij al jaren en hier reageerd die van ons goed op.

Het is soms even zoeken. Ieder dier is anders en reageerd anders op middeltjes.
Je hebt ook van DAP nog een halsband. Die kan je ook nog proberen.

is er niet ergens een gebied waar je naartoe kan waar weinig wordt geknald? Denk ook aan gebieden met cameras ...
Daar komen niet zo veel jongelui om vuurwerk af te steken ;)

pinto_1

Berichten: 2572
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 21:26

Mijn eerste hond was net zo, helemaal panisch voor geknal. Uitlaten was al twee weken voor oud en nieuw een drama.
Die gaven we oudjaarsnacht (via de dierenarts) een slaappil. Sliep ze heerlijk door al het geknal heen, en dan begin van de ochtend even wakker maken voor een plas.
Heb gelukkig nu twee honden die er niets om geven, maar anders zou ik ze ook door laten slapen.

Elias93
Berichten: 378
Geregistreerd: 04-04-14
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 21:31

Er is vrij weinig aan te doen helaas..

Oudjaars dag niet te veel laten drinken (wel genoeg natuurlijk) zodat ze minder naar buiten hoeft. Als je weg gaat zou je de radio aan kunnen laten zodat knallen iets meer op de achtergrond komen. Misschien vind ze het fijn als ze weg kan kruipen in een doos of een donker hoekje.
Dit deden wij met onze hond die als de dood was voor onweer en harde knallen.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Honden met vuurwerkangst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 21:36

op een plek vieren waar weinig tot geen vuurwerk wordt afgestoken,
of het gewoon negeren en s avonds de tv een paar standjes harder..

het echte knallen is maar een half uurtje of zo en daarna neemt het al rustig af..

Ik had ook een hond die panisch was van vuurwerk..
en die was vanaf half november al nerveus en schrikkerig..

dat bleef ze tot oud en nieuw..
het geknal is echter zo vreselijk overweldigend om precies middernacht, dat ze een uur later eindelijk weer ontspannen was na anderhalve maand..

op 1 januari kan men dan nog wel afsteken, maar als ze niet buiten was, was ze alleen licht schrikkerig maar niet meer stijf en rillend wat ze in de aanloop wel altijd was.

eventueel wat medicatie ophalen bij de DA maar daar ben je nu al rijkelijk laat mee omdat je dat al enige tijd moet geven voor oud en nieuw om het beste resultaat te halen.

Quanneh

Berichten: 1575
Geregistreerd: 01-03-14

Re: Honden met vuurwerkangst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 22:08

Hier ook een bange hond voor vuurwerk..
Wat wij meestal doen is dat we een gezellig plekje maken in de woonkamer, met licht aan en gordijnen dicht. Ook zetten we vaak wat muziek op, en zorgen we dat er altijd iemand in de buurt is. Ideaal is het niet, maar beter dan niets.
Die pilletjes zijn wel interessant!

gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 23:00

Onze hond is er niet bang voor, onze kat wel. Elk jaar werd het steeds erger, we hebben vorig jaar medicatie van de dierenarts voorgeschreven gekregen, hoefde we helemaal niet vroeg mee te beginnen. Ze was heerlijk rustig en reageerde nauwelijks op de knallen.

Ik zou sowieso al vroeg de laatste ronde doen, daarna even het water weg zetten. Je kunt inderdaad haar in een rustige kamer doen, licht uit, gordijnen dicht en iets van klassieke muziek (is rustgevend) opzetten. Vooral geen aandacht aan besteden als ze schrikt, klinkt gemeen maar dan beloon je het angstige gedrag :j

Ik zal zo even kijken welke pilletjes wij kregen :)

Edit: wij kregen alprazolan, dit werkt angstverminderend en wordt ook bij mensen toegediend :)

maj0

Berichten: 6615
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 23:20

gerpiegorp schreef:
Vooral geen aandacht aan besteden als ze schrikt, klinkt gemeen maar dan beloon je het angstige gedrag :j

)


Hier ben ik het niet mee eens.
Even een stukje met tips voor een bange hond. Dit kont vab een artikel van Monique Bladder


Angst voorkomen of verminderen?

Om angst bij je hond te voorkomen (zeker als je een onzekere hond hebt), zijn er om te beginnen twee dingen die je NIET moet doen!

Confrontaties opzoeken!
Je hond corrigeren als hij reageert vanuit angst
Je hond negeren als hij bang is
Wat moet je dan wel doen om angst te voorkomen of te verminderen?

Geef je hond zoveel mogelijk controle
Laat hem informatie verzamelen
Maak zijn omgeving voorspelbaar
Steun je hond
Ga aan de slag met je hond; begin met training!
Ondersteun eventueel met middelen

JenteC
Berichten: 455
Geregistreerd: 15-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 23:28

hier waren ze zo triest op rotjes naar mijn hond toe te gooien, is nu echt als de dood voor vuurwerk.
Dit jaar is het al minder dan vorige jaren gelukkig maar nog steeds is het er, wij hebben vooral genegeerd, maar dat kan je beter niet doen het best kan je der proberen af te leiden. Maar ook doen we expres wanneer we weggaan de radio aan en als we thuis zijn gaan we harder praten en bijvoorbeeld een koekje aanbieden of met de bal spelen (hij vind tennisballen echt geweldig!)als er vuurwerk is buiten. Met oud en nieuw laten we hem zijn gang gaan, als hij naar boven wilt mag dat, ook zit ie graag in donkere hoekjes en het liefst met iets van een tafel boven hem. Probeer dus ook voor een donker hoekje te zorgen waar ze zich kan verstoppen. Ga absoluut niet aan de gang met pillen, ze houden dezelfde en evenveel stress maar hun lichaam is verzwakt dus ze kunnen niks doen waardoor ze alleen maar meer gestrest raken.
hopelijk heb je hier iets aan :)

higgins

Berichten: 1139
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 23:31

Ik sluit me aan bij Mar0
Het negeren is echt achterhaald.

Wat betreft trainen, ik snap niet helemaal wat hiermee bedoeld wordt. De meeste honden lopen de angst op omdat er ineens wat voor hun voeten beland.
Vuurwerktraining werkt bij veel honden juist averechts... Ken meerdere mensen die nooit meer met een ( nieuwe ) hond een vuurwerkcursus zullen gaan doen, omdat daar juist de angst is begonnen.
Trainen als een hond al in die angst zit is heeeeellll moeilijk. Met de juiste medicatie misschien wel te doen, maar ik geef de hond dan bv liever een super lekker bot bv. Dan kan hij zich daar helemaal op focussen.

czarina

Berichten: 1265
Geregistreerd: 07-10-08
Woonplaats: Aan het einde van de wereld..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 23:32

Onze boxer is ook heel bang, loopt letterlijk tegen de deuren op..
Vanaf een week van te voren starten we met het geven van alprazolam.
Zetten we een bench in huis met dikke dekens en een dikke deken er overheen.
Dit gaat nu al 4 jaar echt super goed. Ze is veel rustiger en heeft geen blinde paniek meer. Eerste jaar lieten we de bench dicht maar de afgelopen jaren gewoon open en dan loopt ze gewoon op haar gemakje door het huis.
Misschien een goed idee om eens inlichtingen bij je dierenarts te vragen.

gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 23:37

Het ligt natuurlijk ook aan wat voor hond je hebt natuurlijk :D maar mij werd altijd gezegd dat je een dier niet mag troosten als deze ergens bang voor is omdat je anders het angstgedrag beloont.

Gelukkig hebben wij vanaf pup af aan al getraind met rotjes (hij heeft een jachttraining gehad dus heeft hij moeten oefenen met 'geweerschoten'), kijkt nog wel eens op, maar is niet bang.

Ik hoop dat je wat aan de gegeven tips hebt! Het is niet leuk om je hond zo te zien :)

higgins

Berichten: 1139
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 23:38


Shiawase
Berichten: 1261
Geregistreerd: 21-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 23:45

Met onze hond ging de eerste oud&nieuw goed. Maar het jaar daarop werd er tijdens de uitlaatronde vuurwerk naar hem gegooid daar kwajongens. Doodsbang was hij sindsdien voor vuurwerk.
Het eerste jaar hadden wij toen medicatie van de dierenarts gekregen. Echter was het één keer en nooit meer. Hij stopte die nacht vaak met ademen en de paniek werd daardoor alleen maar erger.
De jaren daarop telkens dingen geprobeerd zoals het hele jaar door rustig laten wennen aan vuurwerkgeluiden dmv youtube filmpjes, bachbloesem, vakantie naar een vuurwerkvrij park (wat dus niet helemaal vuurwerkvrij bleek te zijn...) etc. Maar niks hielp.
Hij voelde zich het prettigst op mijn slaapkamer. 's Avonds zat ik dan gewoon binnen bij de familie, maar om 00.00 ging ik met hem naar mijn kamer.
Rolschermen waren dicht, lampen aan en de tv hard aan. Ik ging dan rustig tv kijken en liet hem zelf zijn plekje zoeken, wat meestal bij mij op bed was.
Niet ideaal, maar dit was voor hem wel het rustigst.
En de week van oud&nieuw gingen wij iedere dag met hem naar het bos. Dat was de enigste mogelijkheid zodat hij toch zijn behoefte deed. Hij kon het anders zo een paar dagen ophouden. Binnen of in de tuin bij nood weigerde hij ook zijn behoefte te doen. Netjes opgevoed maar van mij had het die dag/nacht wel gemogen.

Iruss94

Berichten: 398
Geregistreerd: 27-03-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 23:46

Wij geven ook alprazolam mee.
Moet je de 30ste mee beginnen.
2/3 x daags 1 tablet per 10 kilo meen ik zo uit mijn hoofd. Verder niet te veel aandacht geven.

liekensancho

Berichten: 1219
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: In een hoeve in Belgenland :-)

Re: Honden met vuurwerkangst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 23:56

zorgen dat de hond rustig kan liggen, harder muziek opzetten, er is ook een soort stekker die iets rustgevends in de lucht verspreidt... ik kan er even niet opkomen. Vooral niet de hond gaan aaien en zielig vinden. Dan nog zijn er echt extreme angsthondjes. Hond van mijn moeder ook, als die al een donkere wolk aan ziet komen is ze al aan het bibberen in de badkamer ( kon wel eens onweer inzitten :+ ). Er zijn ook vuurwerkbandjes waar je al vroeg mee kunt beginnen en er zijn speciaal voor honden ( wat ook voor mensen werkt ;-) ) rustige muziekjes speciaal voor angst, een voor pijn etc.. voor elke categorie een muziekje.
Ik woon gelukkig buitenaf, in de verte hoor je wel wat knetteren hier maar we zitten hier met 3 paardeneigenaren in een straatje en steken zelf niks af etc ( gelukkig). Ik vind het waardeloos in dorpen en steden nu met dat vuurwerk ... we zaten afgelopen 20ste in de stad in utrecht op visite en echt enorme knallen, dat je bijna tegen plafond springt... dus een hond of ander dier met gevoelige oortjes ... vreselijk -O-
succes met haar. kan ze niet logeren bij iemand die heel rustig woont bijvoorbeeld?

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: Honden met vuurwerkangst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 00:15

Wij hebben een dierenpension en zitten met oud en nieuw helemaal vol met honden (en katten) die bang zijn voor vuurwerk. Hier wordt niets afgestoken, ook niet in de buurt, dus de honden kunnen gewoon lekker de hele dag naar buiten om met elkaar te spelen en liggen 's avonds heerlijk te slapen!

czarina

Berichten: 1265
Geregistreerd: 07-10-08
Woonplaats: Aan het einde van de wereld..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 01:02

Iruss94 schreef:
Wij geven ook alprazolam mee.
Moet je de 30ste mee beginnen.
2/3 x daags 1 tablet per 10 kilo meen ik zo uit mijn hoofd. Verder niet te veel aandacht geven.


Klopt, wij moesten drie maal daags 3 tabletten geven van 0,025 geloof ik. Zou ik even op het doosje moeten kijken
Maar met 3 x daags 1 tablet doet ze het ook prima.
Dat is per hond even aftasten, net zoals het bij mensen aftasten is met deze medicatie. Vandaar ook de tip van de dierenarts om er vroegtijdig mee te beginnen om zo te kijken wat de uitwerking is op het dier...

maj0

Berichten: 6615
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 09:26

gerpiegorp schreef:
Het ligt natuurlijk ook aan wat voor hond je hebt natuurlijk :D maar mij werd altijd gezegd dat je een dier niet mag troosten als deze ergens bang voor is omdat je anders het angstgedrag beloont.

Gelukkig hebben wij vanaf pup af aan al getraind met rotjes (hij heeft een jachttraining gehad dus heeft hij moeten oefenen met 'geweerschoten'), kijkt nog wel eens op, maar is niet bang.

Ik hoop dat je wat aan de gegeven tips hebt! Het is niet leuk om je hond zo te zien :)


Dit was vroeger idd zo maar is tegnwoordig achterhaald. Kijk maar eens naar bijv een kind die negeer je ook niet als het bang is ;)

moonsparkle
Berichten: 21775
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 09:44

Die van mij vind het buiten helemaal niet eng, naar binnen schrikt hij van elke knal en blaft dan. Wij zijn hem op commando aan het leren stil te zijn, de eerste reactie blijft omdat wij natuurlijk niet voor een knal kunnen reageren, maar hij is wel sneller stil. Op oud jaars avond geef ik hem nog wel bach rescue remedie. Om 00:00 blaft hij nooit omdat het dan te veel is, maar hij gaat wel hijgen en blijft alleen maar achter mij staan.

Yipee

Berichten: 1863
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Re: Honden met vuurwerkangst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 10:11

Mijn hond blafte altijd bij de heftige knallen. Hij was ook nooit een vuurwerk fan. Gelukkig ging uitlaten wel prima, alleen echt harde knallen vond hij duidelijk minder leuk.

Bij het ouder worden is mijn hond doof geworden, dus de laatste twee jaar van zijn leven eigenlijk geen last meer gehad van de vuurwerk knallen hihi.

Toen hij nog jonger was, gaven wij hem om 12 uur een heel lekker bot. Hij was daar dan zo op gefocused, dat hij eigenlijk het vuurwerk wel vergat. Verder hebben wij hem ook weleens naar het pension gedaan, omdat daar in de buurt nooit vuurwerk werd afgestoken. Dat vond ik ook altijd een mooie oplossing.

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 10:29

Dit jaar start ik ook voor het eerst met alprazolan, gister ineens karbiet aan het schieten en een van mijn honden sprong boven m'n hoofd uit, constant springen, heen en weer rennen, hijgen etc echt sneu
Daarnaast ben ik bij m'n ouders met oud en nieuw en die wonen in het boeren gebied, hoort er maar heel weinig gelukkig :)

Shenavallie
Berichten: 11625
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 10:34

Mijn ouders gaan met hun honden speciaal een paar dagen weg, omdat het hier qua vuurwerk op de gaza-strook lijkt. Eén van hun vorige honden was panisch, maar de honden die ze nu hebben niet en toch gaan ze speciaal voor hen naar een gebied met geen of nauwelijks vuurwerk. Omdat ik zelf vuurwerk vreselijk vind, heb ik rond Oud&Nieuw geen oppashonden over de vloer. Van mij mag het echt verboden worden.