Dieren in buitenlandse asielen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
smileydees
Berichten: 1683
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: in het westen v/h land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 17:32

hahah Otis ken ik van de foto's!! Die van mij komt ook bij http://liefdevoorhonden.nl (amorparaperros) vandaan. Ik heb ook eerst in Nederland gekeken hoor, maar idd allemaal staffords etc. Ik wist niet of ik een herder aan zou kunnen (consequent?). Byorn is gevonden samen met broertjes en zusje. Wij hebben hem van MP afgeplukt en hij is in November een jaar geleden naar Nederland gekomen. Een heerlijk beest . We hebben via facebook ook nog regelmatig contact met de vindster Georgiana.

Cyrina

Berichten: 3214
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 17:38

Ik heb een oude hond uit Spanje geadopteerd om hem nog een paar maanden een warme mand te bieden. Het was een Samojeed, totaal versleten. Uiteindelijk heeft hij het nog 1,5 jaar met plezier volgehouden, na een kleine hersenbloeding was dat plezier voor hem eraf en heb ik hem in laten slapen. Deze hond had duidelijk vroeger een baasje gehad die goed voor hem was. Hij kende de huisregels en wasn ooit angstig of bang.

Op dit moment heb ik een hond uit Roemenië, hij was al wel in een Nederlandse opvang en al een keer geadopteerd geweest, maar dat was succesloos. Deze hond had alle trauma's met bijbehorend gedrag die je je maar kan bedenken. Ik wist dit echter al, ik heb paarden staan op de opvang waar hij vandaan kwam, dus wist waar ik aan begon.
Na 3 dagen een gesloopt huis (inclusief hele kozijnen) grote vluchtpogingen, angstbijten etc etc. had hij ineens door dat het hier goed was. Vanaf dat moment hebben we een tophond!! Echt een geweldig dier! Alleen snelle onverwachtse bewegingen, vooral met iets in je handen vind hij nog eng.

Ik ben op dit moment een 2e aan het adopteren uit Roemenië, als vriendje. een heel bang hondje wat nu in zijn opvanghuis in Roemenië al 4 weken niet achter de bank vandaan komt :)

Ik heb altijd opvang honden. Asiel of rechtstreeks van een gezin wat er niet meer voor kan zorgen.
Binnen- of buitenlands maakt me niet uit, ik wil een hond die bij mij past.

Veel asielhonden in Nederland zitten daar vanwege ongewenst gedrag, fijne honden zijn zo weg, dus overschot in honden is hier zeker niet.

Het is zelfs zo dat asielen hier al honden van daar over laten komen om hun vergunning te behouden, waardoor de moeilijk plaatsbare bij hun tenminste onderdak hebben.

Buitenlandse asielhonden zijn geen broodfok en zeker geen inkomsten!! Ze hebben bij elk asiel een bepaalde tijd en dan is het over en uit, hoe leuk de hond ook is. Grote moeten vaak eerder dan kleine, want die nemen meer ruimte i. . Het is daar letterlijk "afval"en zo gaan ze er ook mee om i.t.s.t. tot de asielhonden hier.

Qua kosten is normaal tussen de 175,- en 250,- voor een hond.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 18:04

Handel is gewoon verkoop van een dienst of voorwerp om geld te verdienen.

Een asiel of stichting hoort niet te handelen in dieren, ze horen geen geld te verdienen in hun bestaan. Het geld dat binnen komt, wordt gebruikt voor de gemaakte onkosten.

Als een stichting het voor het geld doet, voor de handel dus, dan is het geen goede stichting want die doet het uit winst oogmerk, en niet om de dieren te helpen.
Als er inderdaad 700 euro verdient wordt, dan zou je gerust uit kunnen gaan van handel. Maar wie trapt daar nou in? Hoe kun je nou mensen vinden die voor jouw honden 700 euro neer willen tellen tenzij je met een rasgefokte pup aan komt met stamboom en alles erop en er aan?

Jadybabe

Berichten: 655
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 18:35

Voordat ik weer aan een hond begon ben ik ook gaan speuren op sites van de Nederlandse asiels maar net als iemand al aangaf zitten daar veel of grote herders, Mastino's etc. of Jack russels wat ook niet bij mij past. En als ik dan dacht leuk dier ,kon die niet met katten.

Ik heb via een besloten Facebook pagina , For the love For dogs and cats, een 8 jarig toypoedeltje geadopteerd. Omdat het een oud hondje was ,was hij zonder fee. Maar ik vind dat de opvang mensen goed werk doen en had 100 euro overgemaakt voor medische kosten. De organisatie die het transport regelde bestond op dat moment niet meer i.v.m scheiding, dus maar een ticket geboekt naar Sevilla. Ticket, taxi, hotel, ticket hond, reismandje etc...600 euro hahaha... Kom ik thuis met een vals loedertje van 2,4 kilo en 8 jaar oud.
De eerste twee maanden hebben we hem hoofdzakelijk de tijd gegeven om te acclimatiseren maar het bleef een enorme keffert en kon onvoorspelbaar uit de hoek komen. Toby kreeg al heel gauw de bijnaam Terror Toby, iedereen was bang voor hem. Toen hebben we er nog een gedragstherapeut bij gehaald en met tips van haar hebben we de scherpste randjes eraf weten te halen.
We hebben er nu na 8 maanden een super leuke hond aan. Hij gaat overal mee naar toe, ook naar kantoor en naar de paarden. Loopt altijd los, super focus op ons. Dacht oud hondje, lekker in een mandje, nou niets is minder waar. Niet moe te krijgen......

Meet Terror Toby

Afbeelding

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Dieren in buitenlandse asielen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 18:50

Een toypoedel van 8 jaar is ook pas middelbaar qua leeftijd. Ze worden vaak wel een jaar of 15/16 en blijven nog heel lang actief

Jadybabe

Berichten: 655
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Dieren in buitenlandse asielen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 19:29

Ja daar ben ik nu ook achter :+
Ik heb zelf rottweilers, een staby en een zwarte herderachtige gehad. Die hadden met 8 jaar na de grote wandeling zoiets van laten we voorlopig ff rustig aan doen. Mini denkt na 10 km wat gaan we nu weer doen.

_Charlot
Berichten: 1267
Geregistreerd: 19-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 20:26

Jis_ schreef:
_lotteeee schreef:
Ik kom ook even binnenvallen

Ik heb mijn hond bij een super stichting weg.
(mijnmening)

ze af en toe ontvang ik nog een berichtje van haar om te vragen hoe het met de hond gaat etc.


Ik heb haar uit roemenië over laten vliegen.

Koste mij €260,-
incl vlucht
incl paspoort
incl nagekeken door dierenarts voor transport
incl steralisatie

Mijn dame kon netjes aan de riem lopen en wist heel goed wat nee betekende.


Laura vertelde mij, ik hoef er niet op te verdienen, als de honden maar een goed tehuis krijgen.

Ik ben heel blij met mijn vriendinnetje en kan de stichting zeker aanraden


[ [url=m/bXo1FI.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat een knappers! <3 Welke stichting?

Dit is onze Roemeen Otis, bijna 4 maanden bij ons, geweldige hond. via stichting liefdevoorhonden.

[ Afbeelding ]


Wat een leuk dier om te zien!

Stray Animal Rescue!

DianXX

Berichten: 806
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Dieren in buitenlandse asielen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 20:29

Die asiels zitten nu eenmaal over vol, en je kan niet alles opvangen en verzorgen.
Daarom moeten er nu eenmaal dieren 'afgemaakt' worden.
Mensen kunnen wel alles naar Nederland halen maar daar los je niks mee op. In Nederland zitten ook genoeg dieren die een nieuw baasje willen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 20:58

DianXX schreef:
Die asiels zitten nu eenmaal over vol, en je kan niet alles opvangen en verzorgen.
Daarom moeten er nu eenmaal dieren 'afgemaakt' worden.
Mensen kunnen wel alles naar Nederland halen maar daar los je niks mee op. In Nederland zitten ook genoeg dieren die een nieuw baasje willen.

Gaan we weer in de leemte roeptoeteren.....
Lees nou eens effe terug, en dan zie je dat dit allemaal al weerlegt is.

JoliekeDH

Berichten: 846
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 21:00

Desiree schreef:
DianXX schreef:
Die asiels zitten nu eenmaal over vol, en je kan niet alles opvangen en verzorgen.
Daarom moeten er nu eenmaal dieren 'afgemaakt' worden.
Mensen kunnen wel alles naar Nederland halen maar daar los je niks mee op. In Nederland zitten ook genoeg dieren die een nieuw baasje willen.

Gaan we weer in de leemte roeptoeteren.....
Lees nou eens effe terug, en dan zie je dat dit allemaal al weerlegt is.


Nou heb weinig topics met zulke aparte reacties gezien haha. Zeker als je bedenkt dat de TS alleen maar vraagt of 700 euro niet beetje raar is.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Dieren in buitenlandse asielen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 21:05

Nou ja, 700 euro ís wel raar ja. Riekt naar handel.

DianXX

Berichten: 806
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 21:08

Desiree schreef:
DianXX schreef:
Die asiels zitten nu eenmaal over vol, en je kan niet alles opvangen en verzorgen.
Daarom moeten er nu eenmaal dieren 'afgemaakt' worden.
Mensen kunnen wel alles naar Nederland halen maar daar los je niks mee op. In Nederland zitten ook genoeg dieren die een nieuw baasje willen.

Gaan we weer in de leemte roeptoeteren.....
Lees nou eens effe terug, en dan zie je dat dit allemaal al weerlegt is.


Wat bedoel je daarmee?
In de openingspost staat dat het om dodingsstations gaat.
Plus het gaat over dieren naar Nederland halen. En ik schrijf daar een reactie op.

Maargoed. Ja 700 euro vind ik raar.

Jasmijn159

Berichten: 4432
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 21:13

Geef je geld alsjeblieft aan castratieprojecten! Die beesten adopteren lost het probleem niet op, dat is alleen maar symptoombestrijding. Er moet gezorgd worden dat zwerfdieren zich niet meer voortplanten en dat kan alleen door professioneel opgezette regelmatige en grootschalige castratieprojecten.

JoliekeDH

Berichten: 846
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 21:19

Desiree schreef:
Nou ja, 700 euro ís wel raar ja. Riekt naar handel.


Ja dat is harstikke raar, dat heb ik in eerdere posts ook gezegd.

JoliekeDH

Berichten: 846
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 21:22

Jasmijn159 schreef:
Geef je geld alsjeblieft aan castratieprojecten! Die beesten adopteren lost het probleem niet op, dat is alleen maar symptoombestrijding. Er moet gezorgd worden dat zwerfdieren zich niet meer voortplanten en dat kan alleen door professioneel opgezette regelmatige en grootschalige castratieprojecten.


Voor de wereld verandert 1 dier redden niets, voor 1 dier verandert de hele wereld!

Maar je hebt gelijk hoor, zo blijft het maar eindeloos doorgaan. Ik weet dat veel stichtingen die diertjes ter adoptie aanbieden ook actief bezig zijn met castratie en sterilisatie projecten. Een gedeelte van de dieren daar kan ook simpelweg niet meer geadopteert worden, als zo'n diertje jaren op straat leeft doe je hem daar geen plezier mee. Die dieren worden (door de stichtingen die ik ken) gevangen, geholpen, en weer losgelaten.

Cowgirl

Berichten: 23747
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 21:32

Jasmijn159 schreef:
Geef je geld alsjeblieft aan castratieprojecten! Die beesten adopteren lost het probleem niet op, dat is alleen maar symptoombestrijding. Er moet gezorgd worden dat zwerfdieren zich niet meer voortplanten en dat kan alleen door professioneel opgezette regelmatige en grootschalige castratieprojecten.



Je had ook kunnen lezen dat de meeste stichtingen daar al hard mee bezig zijn.
Op Skiathos hebben ze regelmatig TNR acties die betaald worden door sponsoren, vrijwilligers en ik denk ook zeker een deel van de opbrengst van adoptie(al zal dat niet veel zijn).

Vaak zijn de adoptie dieren in slechte staat van de straat gekomen.
Of nesten die toch geboren zijn. dan kun je 2 dingen doen: Je laat ze lopen(maakt ze onvruchtbaar) of maakt ze sociaal en maken ze kans op een veel beter leven dan werfdier te zijn.
Ook voorlichting geven op scholen zie ik regelmatig voorbij komen.

Wat ik veel erger vind zijn die pretnesten in nederland.

Ik hoop volgend jaar toch echt iets te kunnen doen op Skiathos en mocht het zover zijn komt er op BOKT een uitgebreid verslag.

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 21:36

Bij een goede stichting staat precies waaraan het adoptie bedrag besteed wordt. Zo komen mijn honden uit Spanje en op de site van de stichting staat een overzichtje met de kosten. Zoveel voor enten, zoveel voor castratie, de vlucht naar NL, enz. Dan is het optelsommetje gauw gemaakt.

700 euro is wel heel veel geld. Dat heb ik bij nog geen enkele stichting gezien.

Edit: een goede stichting probeert ook ter plekke te helpen door voorlichting, castratie en projecten. Vaak kun je ook dit soort info op hun site vinden. Mijn tip is dus om je goed te informeren.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 21:49

Jasmijn159 schreef:
Geef je geld alsjeblieft aan castratieprojecten! Die beesten adopteren lost het probleem niet op, dat is alleen maar symptoombestrijding. Er moet gezorgd worden dat zwerfdieren zich niet meer voortplanten en dat kan alleen door professioneel opgezette regelmatige en grootschalige castratieprojecten.

Nogmaals, dat is een nevenactiviteit van stichtingen.
- voorlichting geven aan scholen over de behandeling van dieren
- locale gemeentes er toe te bewegen dodingsstations te sluiten en over te gaan op castratieprojecten
- zelf castreren van zwerfdieren.

Maar de huidige zwerfdieren zijn er niet mee geholpen als ze niet opgevangen worden. En om plaats vrij te maken, moeten ze geadopteerd worden. Daar ter plaatse of elders in Europa.

Vergeet niet dat er hier 50 jaar geleden ook nog zwerfhonden rondliepen en ook hier is het een en ander veranderd. Daar gaat dat helaas wel veel langer duren want de mentaliteit is waardeloos.

Cyrina

Berichten: 3214
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 12:53

DianXX schreef:
Die asiels zitten nu eenmaal over vol, en je kan niet alles opvangen en verzorgen.
Daarom moeten er nu eenmaal dieren 'afgemaakt' worden.
Mensen kunnen wel alles naar Nederland halen maar daar los je niks mee op. In Nederland zitten ook genoeg dieren die een nieuw baasje willen.



nee maar als je niets doet, dan is er ook niet een hond blij gemaakt. je kunt niet alle honden van de wereld redden, maar wel de wereld van 1 hond. En vergeet niet dat ze daar niet bepaald zachtzinnig gedood worden.. om kosten te besparen wort er verfverdunner rechtstreeks in hun hart gespoten...als ze "geluk"hebben.. en dat heeft niks met rustig inslapen te maken..

En nee het zit hier niet VOL met leuke plaatsbare honden. Ik hoef geen verpeste stafford, rottweiler of herder.. Kleine maat hondjes zijn hier nog wel redelijk te adopteren.

Stukje van een onderzoek die laatst is gedaan over buitenlandse asielhonden;


Isabelle Sternheim

Zwerfhonden uit het buitenland
Het derde onderwerp van het symposium betrof de buitenlandse zwerfhond. Allereerst presenteerde Carien Radstake de resultaten van een uitgebreide telling door BUZ honden op het gebied van honden in Nederland. Belangrijkste vragen van de telling waren: Hoeveel honden komen er per jaar vanuit het buitenland naar Nederland? Hoe groot en hoe is de verdeling in de aanwas van honden in Nederland? En verdringt de buitenlandse hond de Nederlandse asielhond?

De resultaten van de telling zijn op zijn minst verrassend te noemen. Elk jaar heeft Nederland een aanwas van 180.000 honden. Hiervan zijn 40.000 honden afkomstig uit de legale fok (raad van Beheer), 132.000 honden komen uit de commerciële broodfok, en 8.200 zwerfhonden komen naar Nederland uit het buitenland via stichtingen.

Zowel binnen de legale als de broodfok is er veel verbetering mogelijk. Momenteel zijn er veel geluiden dat er bepaalde rassen kampen met negatieve gezondheidseffecten. Binnen de commerciële broodfok is het al helemaal schrijnend. Ook hier komen veel honden uit het buitenland maar aangezien deze branche vooral gericht is op snel geld verdienen is er vaak weinig aandacht voor het welbevinden van de honden.

Vervolgens presenteerde Carien de cijfers van de dierenasielen van de Dierenbescherming van de afgelopen tien jaar die zij zelf onderzocht heeft. Uit deze cijfers blijkt dat de dierenasielen van de DB helemaal niet vol zitten met honden maar dat het aantal opgevangen honden juist afneemt, dat 76% van de zwerfhonden retour naar de eigenaar gaat (en eigenlijk weggelopen honden zijn die maar enkele dagen in het asiel worden opgevangen).

Conclusie van deze feiten is dat aangezien er wereldwijd heel veel zwerfhonden zijn, het kiezen voor een zwerfhond uit het buitenland een gefokte hond met al het leed daarom heen verdringt. Hiermee wordt er dubbel aan dierenleed gewerkt. Niet alleen vindt de zwerfhond een goed thuis maar verminderd hiermee de vraag naar gefokte honden.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Dieren in buitenlandse asielen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 13:46

Amen!

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 13:53

Desiree schreef:
Amen!


eerste zin van de TS.
Citaat:
Ik zat net op marktplaats,en keek even naar de pagina poezen.


lezen is zo erg moeilijk dat na alle opmerkingen het kwartje nog niet bij iedereen is gevallen.

JoliekeDH

Berichten: 846
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 14:24

Ze reageren niet op de post vqn TS, maar op de post erboven. Staat gequote, dus snap niet dat dat kwartje niet bij je valt.

BMHP schreef:
Bij bedragen van 700 euro denk ik aan handel. Het erge daaraan is dat het dier vaak niet aan de omschrijving voldoet, denk aan leeftijd maar meer nog aan gebreken die verzwegen worden.
Door een dier uit het buitenland te halen blijft er hier een dier in een asiel zitten. zie de post van Daphne

Als je een asiel in het buiteland wil helpen kan je een donatie sturen om de opvang terplaatse te steunen.


Nergens heb je het specifiek over een kat,sterker nog je refereert naar de post van Dian die over 'dieren' gaat.

Later noem je asiels uit het buitenland in het algemeen, daar versta ik zowel honden en katten onder.

Als je je zo ergert aan het opvatten van de tekst door mensen, wees dan duidelijk in wat je zegt.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 15:04

BMHP schreef:
Desiree schreef:
Amen!


eerste zin van de TS.
Citaat:
Ik zat net op marktplaats,en keek even naar de pagina poezen.


lezen is zo erg moeilijk dat na alle opmerkingen het kwartje nog niet bij iedereen is gevallen.

Ik geloof dat jij het hier moeilijk hebt. Ik reageer op de post van Cyrina en die gaat toch echt over honden.
Stap nou eens van die poezen af. De titel van dit topic is `DIEREN in buitenlandse asielen`.

Feit is dat de dieren uit asielen die hier geimporteerd worden voornamelijk honden zijn en misschien een enkele kat. Dus ik denk dat we gewoon daarvan uit moeten gaan.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 15:44

Desiree schreef:
Feit is dat de dieren uit asielen die hier geimporteerd worden voornamelijk honden zijn en misschien een enkele kat. Dus ik denk dat we gewoon daarvan uit moeten gaan.


In een discussie kan iedereen zijn mening inbrengen, het is onbeschoft om de mening van anderen belachelijk te maken. dat jullie van een hond willen uitgaan was na jullie eerst post al duidelijk.
bij een discussie hoort ook respect.

jullie prefereren om quotes te herhalen evenals de antwoorden, onbeschofte antwoorden omdat iemand een andere mening heeft of het gewoon over een ander dier heeft.
De topic starter heeft herhaald dat het eigenlijk om poezen ging.
nogmaals mijn vraag of jullie dat wel gelezen hebben?

JoliekeDH

Berichten: 846
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 16:11

BMHP schreef:
Desiree schreef:
Feit is dat de dieren uit asielen die hier geimporteerd worden voornamelijk honden zijn en misschien een enkele kat. Dus ik denk dat we gewoon daarvan uit moeten gaan.


In een discussie kan iedereen zijn mening inbrengen, het is onbeschoft om de mening van anderen belachelijk te maken. dat jullie van een hond willen uitgaan was na jullie eerst post al duidelijk.
bij een discussie hoort ook respect.

jullie prefereren om quotes te herhalen evenals de antwoorden, onbeschofte antwoorden omdat iemand een andere mening heeft of het gewoon over een ander dier heeft.
De topic starter heeft herhaald dat het eigenlijk om poezen ging.
nogmaals mijn vraag of jullie dat wel gelezen hebben?


Wees dan duidelijk, je strooit met vage uitspraken en termen als 'jullie'. Ik heb in mijn eerste post al aangehaald dat ik een kat uit het buitenland heb, en de stichtingen waar ik het over heb doen zowel honden als katten.

Zeg dan kat in plaats van dier, dan snappen we wat je bedoeld.

De vraag van de TS was in eerste instantie of er mensen ervaringen hadden met buitenlandse adoptie (van katten). Daar kwamen reacties op, en TS schrijft later zelf ook een stukje over het wel/niet adopteren van een hond uit Bosnië. Daarna veranderde dit topic in een discussie over het wel/niet goed vinden van het adopteren van dieren (zowel hond als kat dus) vanuit het buitenland. Jij begint daarover mee te discussieren en vervolgens val je constant terug op dat TS het over katten heeft. Als je je niet kan aanpassen op de richting die de discussie aanneemt, kan je beter zelf een discussietopic over het specifiek wel/niet adopteren van buitenlandse katten. TS heeft blijkbaar geen moeite met de wending van deze discussie, sterker nog zij gaat er gewoon in mee.

Verder vind ik jou de enige die naar belachelijk maken van andermans mening neigt.