Honden en vuurwerk (tips/adviezen)

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fearn

Berichten: 4772
Geregistreerd: 06-02-13

Honden en vuurwerk (tips/adviezen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 21:50

Hoi :D

Oud en nieuw komt er alweer aan, voor ons natuurlijk hartstikke leuk maar voor de hond helaas niet.

Ik vier dit jaar voor het eerst oud en nieuw met mijn jack russel. Ze is erg bang voor de knallen en bij veel vuurwerk gaat ze helemaal hyperventileren en weet ze niet waar ze het zoeken moet. (Probeert letterlijk in elk gaatje in de kamer een uitweg te vinden).

Wat doen jullie altijd met je hond tijdens oud en nieuw? Ik heb van een vriendin al de tip gekregen om de hond bij ons te houden, en eventueel kalmeringsmiddelen geven. En proberen de flitsen zo veel mogelijk beperken door gordijnen dicht oid.

Wij steken altijd zelf heel veel vuurwerk af dus de hond mag sowieso niet ontsnappen. Ik denk er over om haar dan in een bench te doen, met een deken er overheen. Wel bij ons in de woonkamer. Zou dat werken?

Hier iig een topic ook voor anderen om vragen te stellen en ideeën uit te wisselen :)

Anneert

Berichten: 2304
Geregistreerd: 25-08-10

Re: Honden en vuurwerk (tips/adviezen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 21:52

Wij hebben onze hond nu 2,5 jaar vanaf pup, maar hebben haar nooit bij ons met oudjaar. Maar ze vindt vuurwerk absoluut niet eng, kijkt hooguit een keer op, maar verder helemaal niets. Heb flink met pannen lopen rammelen toen ze pup was.

Dus helaas geen tips voor je..

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Honden en vuurwerk (tips/adviezen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 21:59

Volgens mij bestaan er CD's met vuurwerkgeluid om mee te oefenen. Verder kun je in overleg met Den Hoek (holistische praktijk voor dieren) Strezz druppels geven. Den Hoek heeft een speciaal druppel-schema voor dieren die vuurwerk eng vinden. Ruim op tijd beginnen, in ieder geval.

Fearn

Berichten: 4772
Geregistreerd: 06-02-13

Re: Honden en vuurwerk (tips/adviezen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 22:07

Ik hoor vaak dat vuurwerkbandjes niet helpen. Honden hebben toch wel door dat dat niet echt is. Begrijp ik ook wel, het is lang niet vergelijkbaar met echte vuurwerkgeluiden (veel minder hard, geen flitsen, geen trillingen).

Kalmeringsmiddel lijkt me wel sowieso goed :)

Hhilde

Berichten: 7490
Geregistreerd: 24-12-08
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Honden en vuurwerk (tips/adviezen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 22:11

Kalmeringsmiddelen ligt er aan wát het is of het goed is.
Begin december beginnen met bach bloesem, halverwege december met zylkene. Dubbel zekeren met uitlaten (tuig en halsband aan aparte riemen). Lees meer op www.moniquebladder.nl :)

maj0

Berichten: 6615
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 22:13

Wat kan helpen is een Thundershirt, verder ja iets kalmerends maar laat je wel goed informeren wat wat is en wat het doet. Niet dat ze helemaal lam zijn maar nog wel alles mee krijgen. Zylkene hielp bij onze hond niet. Evem eens als puur rust (kruiden hier kon ze ook niet tegen)

Verder komen wij helaas ook mog niet. Hebben al verschillende dingen geprobeerd. Wij gaan dit jaar weg zodat ze geen last heeft van het vuurwerk.

xPearl

Berichten: 3279
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 22:14

Pff. Ik lees even mee.
Onze hond sloopt écht het hele huis als er word geknald. En ze staan om 12u voor ons huis..
En onze kleine gaat dan de grote nadoen. Dus ik ben bang dat die net zo gaat doen :')

Anoniem

Re: Honden en vuurwerk (tips/adviezen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 22:19

Hou in eerste instantie ramen en deuren gesloten zodat je hond niet kan ontsnappen.

Muziek wat luider zetten en verder zo normaal mogelijk doen, dus niet de hond lopen troosten etc.

Blijf zeker bij hem gedurende deze uren... ik vind het echt zielig dat mensen hun bange hond gewoon alleen laten.

Iris82

Berichten: 39859
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Honden en vuurwerk (tips/adviezen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 22:21

Hier hele goede ervaringen met Alprazolam:
Alprazolam = Xanax®
Alprazolam geeft een sedatie en vermindert angstgevoelens. Ook maakt het uw hond minder gevoelig voor geluiden. En dat is precies wat we willen bij angst voor harde knallen. Vaak kan uw hond nog wel gewoon lopen. Alprazolam is eigenlijk een humaan medicijn, ofwel bedoeld voor mensen. Het is echter gebleken dat het ook werkt bij honden met vuurwerkangst, maar het is daar niet voor geregistreerd. Alprazolam werkt niet goed bij honden die opgewonden raken door vuurwerk, het werkt wel goed bij vuurwerkangst. Alprazolam mag niet gegeven worden aan honden met glaucoom (verhoogde oogdruk) nier- of leverproblemen, drachtige of zogende honden. Alprazolam moet gegeven worden voordat uw hond gestrest raakt. Anders slaat de medicatie niet aan, waardoor uw hond pas suf wordt als de knallen voorbij zijn.
Advies is om de eerste dosering om 14.00 uur te geven. Als uw hond al heel suf van deze dosering is, dan hoeft u het niet te herhalen. Bij onvoldoende reactie kunt u om 22.00 uur dezelfde dosering herhalen. Het is van belang dat u alleen op voorschrift van een dierenarts deze medicatie geeft en niet zelf de dosering verandert. De dag voor oud en nieuw geven we eventueel de halve dosering om 8.00 en 22.00 uur.

Fearn

Berichten: 4772
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 22:22

Ja inderdaad, zelf zal ik af en toe ook buiten staan om vuurwerk af te steken, maar over het algemeen zullen er wel mensen binnen zijn.

Onze katten hebben we altijd gewoon in de slaapkamer opgesloten, maar die doen ook niks behalve bang zijn. Hond gaat sowieso rond rennen en zichzelf gek maken.

tesseke

Berichten: 2325
Geregistreerd: 24-02-10
Woonplaats: Turnhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 22:23

Ik heb hier een verschrikkelijk angstige hond met oud en nieuw. Vuurwerk geluiden laten horen helpt niet. Flitsen op tv kijkt ze al angstig naar en wordt onrustig.

Wij zorgen dat ze zeker niet weg kan uit huis, heeft die avond dan ook de hele avond haar halsband aan voor als ze toch buiten moest geraken. Liefst zet ik er een andere hond bij die er niet om geeft, maar heb de indruk dat ze daar weinig aan heeft. We zorgen voor een veilig plekje en laten haar vooraf nog goed uit, gordijnen gaan dicht en radii aan. En sinds vorig jaar hebben we ook de adaptil tabletten ontdekt. Wat een verademing. Ze is nu nog onrustig, maar kruipt niet meer angstig rond of ergens achter. We kunnen nog bevelen geven en ze luistert nog, neemt ook nog eten aan. Wat een verschil met vroeger toen ze bibberend en angstig ergens in een hoekje weg kroop en na enkele uren pas te voorschijn kwam.

xPearl

Berichten: 3279
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 22:24

Iris82 schreef:
Hier hele goede ervaringen met Alprazolam:
Alprazolam = Xanax®
Alprazolam geeft een sedatie en vermindert angstgevoelens. Ook maakt het uw hond minder gevoelig voor geluiden. En dat is precies wat we willen bij angst voor harde knallen. Vaak kan uw hond nog wel gewoon lopen. Alprazolam is eigenlijk een humaan medicijn, ofwel bedoeld voor mensen. Het is echter gebleken dat het ook werkt bij honden met vuurwerkangst, maar het is daar niet voor geregistreerd. Alprazolam werkt niet goed bij honden die opgewonden raken door vuurwerk, het werkt wel goed bij vuurwerkangst. Alprazolam mag niet gegeven worden aan honden met glaucoom (verhoogde oogdruk) nier- of leverproblemen, drachtige of zogende honden. Alprazolam moet gegeven worden voordat uw hond gestrest raakt. Anders slaat de medicatie niet aan, waardoor uw hond pas suf wordt als de knallen voorbij zijn.
Advies is om de eerste dosering om 14.00 uur te geven. Als uw hond al heel suf van deze dosering is, dan hoeft u het niet te herhalen. Bij onvoldoende reactie kunt u om 22.00 uur dezelfde dosering herhalen. Het is van belang dat u alleen op voorschrift van een dierenarts deze medicatie geeft en niet zelf de dosering verandert. De dag voor oud en nieuw geven we eventueel de halve dosering om 8.00 en 22.00 uur.


Klinkt goed!
Is dit alleen via de DA te krijgen..? Of kun je dat ergens halen?

Hhilde

Berichten: 7490
Geregistreerd: 24-12-08
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Honden en vuurwerk (tips/adviezen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 22:34

Oh en wat van hersenwerken? Vanaf tien voor twaalf zegmaar?

Iris82

Berichten: 39859
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Honden en vuurwerk (tips/adviezen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 22:38

Via de dierenarts. De kans is groot dat je het dan bij je eigen apotheek op mag halen. Ik heb zoveel geprobeerd bij onze hond en dit zorgde er echt voor dat ze gewoon in haar mand ging liggen dutten in plaats van hijgend achter de bank lag.

Mijati

Berichten: 906
Geregistreerd: 12-04-13
Woonplaats: Tussen de rivieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 22:42

Je zou ook kunnen overwegen om hem een paar dagen naar een heel rustig pension te brengen, ergens in de middle of nowhere. Zeker als jezelf vuurwerk gaat afsteken, betekent dat toch deur open met enige regelmaat. Daarnaast een bange hond opsluiten in een bench zal hem niet helpen om rustig te blijven en te begrijpen dat het niet eng is.
Een vriendin van mij doet dat ook, puur omdat het hondje zo veel stress en angst ondervind. Afgelopen jaar naar pension en allen hadden een rustige en ontspannen jaarwisseling.

Anneert

Berichten: 2304
Geregistreerd: 25-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 22:43

Ik zou als ik jou was ook een kalmeringsmiddel gebruiken TS, als je ik OP zo lees.

Wat is er voorheen met de hond gedaan met vuurwerk?

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 22:43

Vuurwerktraining volgen?

kiwiwitje

Berichten: 20129
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 22:44


Fearn

Berichten: 4772
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 22:46

Tja.. ik weet niet. We laten haar ook wel eens overnachten bij kennissen als wij weg zijn maar dan is ze de hele tijd zielig en depri tot wij weer terugkomen. Ze is nogal eenkennig. (Beestje is ook al 10 jaar oud)

We weten haar verleden eigenlijk niet echt. Mijn moeders vriend heeft haar gekregen toen ze 8 was. Nu woont ze hier sinds de zomer (vriend is hier nu namelijk ook ingetrokken, vandaar)

genja
Berichten: 3944
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Honden en vuurwerk (tips/adviezen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 22:51

Eerlijk gezegd snap ik niet als je een hond hebt met vuurwerk angst dat je zelf (dus dicht bij huis hond) vuurwerk gaat afsteken.
Vuurwerk zal er toch zijn dat snap ik maar om zelf nu ook bewust af te steken nee dat snap ik niet.
Blijf gewoon de hele tijd binnen bij de hond en laat het afsteken aan andere mensen over wordt genoeg af gestoken in Nederland.

Hhilde

Berichten: 7490
Geregistreerd: 24-12-08
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 22:54

Paulina schreef:
Vuurwerktraining volgen?

Dat kan, maar absoluut niet in een groep!! In een groep is het héél onverstandig en raad ik dan ook ontzettend af!

genja schreef:
Eerlijk gezegd snap ik niet als je een hond hebt met vuurwerk angst dat je zelf (dus dicht bij huis hond) vuurwerk gaat afsteken.
Vuurwerk zal er toch zijn dat snap ik maar om zelf nu ook bewust af te steken nee dat snap ik niet.
Blijf gewoon de hele tijd binnen bij de hond en laat het afsteken aan andere mensen over wordt genoeg af gestoken in Nederland.

Ik ook niet := Ik blijf eigenlijk altijd lekker binnen bij mijn hond.

Fearn

Berichten: 4772
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 22:54

genja schreef:
Eerlijk gezegd snap ik niet als je een hond hebt met vuurwerk angst dat je zelf (dus dicht bij huis hond) vuurwerk gaat afsteken.
Vuurwerk zal er toch zijn dat snap ik maar om zelf nu ook bewust af te steken nee dat snap ik niet.
Blijf gewoon de hele tijd binnen bij de hond en laat het afsteken aan andere mensen over wordt genoeg af gestoken in Nederland.


Daar wil ik niet over discussiëren hoor, dat mag iedereen zelf weten.

Ik zoek alleen goede tips om het toch zo prettig mogelijk te maken voor de hond. Alvast bedankt iedereen, ik zie er erg nuttige dingen bij staan! :D

LSnuitje

Berichten: 501
Geregistreerd: 04-01-15
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 22:54

Ik lees even mee, wij hebben een half jaar geleden een hond geadopteerd en dit word zijn eerste oud en nieuw, dus tips zijn altijd mooi meegenomen :)

Edit; Hhilde, mag ik vragen waarom vuurwerktraining niet slim is in een groep? Gewoon nieuwsgierigheid hoor :)

petitparis

Berichten: 15994
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Honden en vuurwerk (tips/adviezen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 22:59

hier ook een angstge jack, vorig jaar van miserie toch sedatie gegeven. Het zijn niet de lichtflitsen, maar de drukgolven volgens mij. Mijn jack bibbert ook uit haar vel bij het gedonder van onweer of geweersschoten van jagers.

halve dosis sedatie om te voorkomen dat ze idd hyperventileert of een hartattack krijgt en ze bij mij in een dekentje houden is het enige wat ik voor haar kan doen. CD's of beelden op tv werken niet, reageert ze niet op

Bunn

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 23:00

Het is inderdaad lastig als je 't verleden van je hond niet kent. De onze ging als pup al mee buiten kijken in de achtertuin. Hij vond 't allemaal prima (en ging in z'n oude jaren gewoon met ons mee voor 't huis staan kijken, als hij niet lag te slapen). :')

Ik denk dat je 'ns met de dierenarts moet overleggen of ze wellicht een kalmerend middeltje kunnen geven. Lijkt me eng om zomaar iets op internet te bestellen. Andere optie is inderdaad om de hond ergens in 't buitengebied te laten logeren. Of misschien kun je hem in een kamer zetten met afgesloten ramen, met een muziekje aan en een lekkere kluif? :)

Stem trouwens wel met Genja in, lijkt me niet zo fijn om zelf vuurwerk af te steken als je zo'n bange hond hebt (plus dat het gewoon zonde is van je geld en je vingers). :j