Kat steekt kont uit kattenbak...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koper

Berichten: 30279
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 09:20

Cantheon schreef:
Ok, oplossing 1 (het matje weghalen) heeft niet gewerkt, dus zijn nu over op oplossing 2. Hebben het deurtje uit de kattenbak gehaald (hier leek madam wat moeite mee te hebben) en iets meer vulling erin gegooid (tot boven het max streepje, scheppen toch zelf het zaagsel naar beneden), zodat ze beter kan graven. Mocht dit niet werken gaat de kap eraf en als ze dan nog problemen heeft gaan we de oude vulling weer proberen. Ooit zal ze toch weer tevreden moeten zijn... :=

Succes TS, wat fijn dat je zo meedenkt met je poezel :)

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: Kat steekt kont uit kattenbak...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 09:22

Katten zijn inderdaad enorm kieskeurig, hier valt niet mee te spotten :D

Hier waren er ook een paar die weigerden om in houtkorrels te plassen, ze deden dan ook precies wat die van jou deed, ik zou dus kiezen voor een andere korrel.

Cantheon

Berichten: 754
Geregistreerd: 08-05-06
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 09:25

Koper schreef:
Cantheon schreef:
Ok, oplossing 1 (het matje weghalen) heeft niet gewerkt, dus zijn nu over op oplossing 2. Hebben het deurtje uit de kattenbak gehaald (hier leek madam wat moeite mee te hebben) en iets meer vulling erin gegooid (tot boven het max streepje, scheppen toch zelf het zaagsel naar beneden), zodat ze beter kan graven. Mocht dit niet werken gaat de kap eraf en als ze dan nog problemen heeft gaan we de oude vulling weer proberen. Ooit zal ze toch weer tevreden moeten zijn... :=

Succes TS, wat fijn dat je zo meedenkt met je poezel :)



Dankjewel voor het complimetn, wil graag dat mijn dieren happy zijn. Bovendien is er natuurlijk ook wat eigenbelang, want steeds die urine opruimen is ook geen feest...

@CM_: Weigerden die van jou ook om erop te poepen? Want dat doet ze wel? Mochten de andere dingen niet werken, ga ik zeker terug naar een andere korrel.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Kat steekt kont uit kattenbak...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 09:46

Hoe gaat het nu?

Cantheon

Berichten: 754
Geregistreerd: 08-05-06
Woonplaats: Beverwijk

Re: Kat steekt kont uit kattenbak...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-13 09:55

Hebben de oplossing nog niet gevonden. Kap erop of eraf en matjes maken niet uit. Blijf het raar vinden dat ze wel gewoon in de bak gaat staan, alsof ze het niet snapt. Ga nu proberen wat van de oude vulling bij de nieuwe vulling te doen, dit leek ze in het begin wel goed te doen. Ben namelijk wel erg blij met dit kattenbaksysteem... Maar als mn poezel er niet gelukkig mee is, heb ik weinig te willen, dan komt gewoon het oude systeem terug, of misschien wel allebei de systemen, hebben ze alsnog allebei een eigen kattenbak. :Y)

Ik had nog een theorie waar jullie nog over mogen buigen: Zou het kunnen dat ze de iets doorverende bodem in het midden van de bak eng vindt? Deze kattenbak heeft een dubbelen bodem, waardoor het midden iets doorbuigt als je erop gaat staan. In de hoek en langs de rand voel je dit natuurlijk minder...

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101817
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 10:03

Mijn dame van 8 heeft precies hetzelfde. Maar het maakt voor haar niet uit of de bak schoon is of niet. De ene keer gaat ze wel ver genoeg de bak in en de andere keer niet. Maar het gebeurd maar heel soms, meestal gaat het goed. En die enkele keer ruim ik het wel op.

Ik heb 4 poezen en 4 bakken. 3 dezelfde, redelijk van formaat waarvan bij één het klepje kapot is en dus eruit. Daar gaan ze wel het liefste op, alle 4. En ik heb een kleine zonder bak waar 3 van de 4 gebruik van maken. Geen uitloopmatten en ze worden 2x per dag helemaal ontdaan van drolletjes en urine. Dan een nieuw laagje eroverheen. Normale korrels. Ze heeft het vroeger nooit gedaan. Het is van de laatste maanden.

iiSunshine

Berichten: 1255
Geregistreerd: 28-06-14
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 20:16

mijn kat vind het tijd om dit topic weer eens omhoog te schoppen.

situatie is als volgt. 2 katten, zusjes, 1.5 jaar oud. begonnen met de peewee kattenbak (hout korrels), ivm stank overlast de dubbele bodem er uitgehaald en een tweede kattenbak erbij. overgestapt op silicagel. en opeens ging poes over de rand heen plassen:

Afbeelding

nouja, kan gebeuren. gestopt met silicagel om zelfde reden als TS. kattenbakken verplaatst naar de voorkant van het huis (ipv woonkamer, nog steeds ivm stank). 2 soorten nieuwe vulling er in gedaan, allebei van biokat; een soort houtvezel in de oude peewee bak, en een katten grit in de zwarte. matje er voor gelegd, want: heel veel uitloop. gevolg:

Afbeelding

mevrouw plast dus nu over beide randen heen. vannacht laten we de mat weg, maar ik vrees dat het niet gaat helpen, gezien ze het zonder mat ook al wel eens deed.

@TS; hielp het bij jou om het deurtje er uit te laten? of een andere oplossing?

of heeft iemand anders de oplossing? ik hoor het graag! we hebben dus ook bijna alle soorten vulling al geprobeerd, ik weet gewoon niet meer wat ze fijn vind, gezien ze dus bij alle 3 (behalve bij de hout korrels van peewee, maar daar wil ik niet naar terug) de vullingen eens over de rand heen geplast.

Amber_anne

Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Kat steekt kont uit kattenbak...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 20:23

Deed je onderin de bak met houtkorrels een handje korrels?

Je zou het eens zonder deksel kunnen proberen op de bak

iiSunshine

Berichten: 1255
Geregistreerd: 28-06-14
Woonplaats: Fryslân

Re: Kat steekt kont uit kattenbak...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 20:28

Amber_anne, ja dat deed ik, eerst vaak een kattenbakzak en daar in een scheutje korrels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 20:29

Eens een grotere kattenbak proberen? Wij hebben er een die een hele tijd lang zijn poep niet onder deed graven. Nu met een grotere kattenbak is het opgelost.

iiSunshine

Berichten: 1255
Geregistreerd: 28-06-14
Woonplaats: Fryslân

Re: Kat steekt kont uit kattenbak...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 20:35

ik zet hem op het lijstje. deze zijn beide ongeveer 50x40x40

opties tot nu toe:

- grotere kattenbak
- andere vulling
- deurtje er uit
- mat weghalen
- deksel er af

voorlopig laten we de mat iig even weg, eerst kijken of dat helpt. verdere tips zijn welkom!

Amber_anne

Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Kat steekt kont uit kattenbak...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 20:44

Wat raar dat het dan toch zo stinkt

Wij hebben zelf de onderkant van een konijnenkooi nu als kattenbak, ze kunnen er goed in rond draaien en lopen om een plekje te zoeken

iiSunshine

Berichten: 1255
Geregistreerd: 28-06-14
Woonplaats: Fryslân

Re: Kat steekt kont uit kattenbak...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 20:47

ja, wij roken het zelf niet, maar andere mensen wel, en dat vond ik nog al vervelend. ook waren ze natuurlijk met zijn 2’en, en het zijn gewoon echt viespeuken. het natte zaagsel bleef ook heel erg aan die dubbele bodem plakken en heel die bodem stonk op een gegeven moment een uur in de wind.

Montgri
Berichten: 655
Geregistreerd: 18-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 20:49

Hier doet de poes het als de kattenbak te vol zit met grit. Ik heb nu dus bewust minder grit in de bak ken gedaan en dan gaat het goed. Ligt er een te hoge stapel aan de voorkant gaat het weer mis, dus regelmatig alles eventjes naar achteren schuiven helpt hier. En een enkele keer gaat het eens fout, maar zeker niet meer dagelijks.

Misschien eens kijken naar de voeding van de katten? Dat dat wat doet met de stank? Of een nieuwe kattenbak, want eens in het jaar koop ik nieuwe omdat de urine lucht er in trekt, het vreet aan het plastic en die geur krijg ik er niet meer uit na een jaar.

Lieset23

Berichten: 418
Geregistreerd: 01-11-10
Woonplaats: Bad Nieuweschans

Re: Kat steekt kont uit kattenbak...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 20:51

Een kattenbak met de ingang boven? Zijn meerdere soorten van.

Momo94
Berichten: 1118
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Re: Kat steekt kont uit kattenbak...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 20:54

Tip voor mensen die tips zoeken. Ga naar de website van degelukkigehuiskat.nl

iiSunshine

Berichten: 1255
Geregistreerd: 28-06-14
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 20:54

er zit wel aardig wat grit in inderdaad. dat naar achteren schuiven is ook een goeie. voeding van de katten heb ik heel lang mee gestruggeld, nog steeds wel eigenlijk. bij de kleinste verandering hebben ze diarree, en na talloze brokken en natvoer combi’s krijgen ze nu nutri inne cat kip aangevuld met een lepeltje feringa natvoer per dag. maar goed, dat heeft niet echt iets te maken met het plassen denk ik.

vind het zo lastig. wil het zo graag goed doen en heb alles voor ze over. ik struin heel het internet af voor ze, maar niks lijkt echt optimaal te zijn.

hop in kattenbak ook wel eens naar gekeken. maar ze zijn zo kieskeurig en de kleinste verandering zijn ze helemaal in de war. dus durf dat niet zo goed

Montgri
Berichten: 655
Geregistreerd: 18-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 21:03

iiSunshine schreef:
er zit wel aardig wat grit in inderdaad. dat naar achteren schuiven is ook een goeie. voeding van de katten heb ik heel lang mee gestruggeld, nog steeds wel eigenlijk. bij de kleinste verandering hebben ze diarree, en na talloze brokken en natvoer combi’s krijgen ze nu nutri inne cat kip aangevuld met een lepeltje feringa natvoer per dag. maar goed, dat heeft niet echt iets te maken met het plassen denk ik.

vind het zo lastig. wil het zo graag goed doen en heb alles voor ze over. ik struin heel het internet af voor ze, maar niks lijkt echt optimaal te zijn.

hop in kattenbak ook wel eens naar gekeken. maar ze zijn zo kieskeurig en de kleinste verandering zijn ze helemaal in de war. dus durf dat niet zo goed


Misschien dan tijdelijk als derde kattenbak erbij, die hop in kattenbak. Dan hebben ze hun vertrouwde eigen plekje nog, maar kunnen ze die ook proberen. Desnoods schep je een drol + handje (met handschoen) nat grit erin voor de geur zodat ze het herkennen?

Zelf heb ik deze matjes trouwens, die zijn hard en stug en kun je makkelijk naar de wc of gootsteen brengen als ze er op hebben geplast, kun je ook zeer goed schoonmaken. Dat vond ik namelijk met jou huidige matje zelf minder fijn. Maar dat is gewoon persoonlijk en opruim technisch :)
https://www.agradi.nl/kerbl-voorlegger- ... gIP9_D_BwE

iiSunshine

Berichten: 1255
Geregistreerd: 28-06-14
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 21:07

deze mat van de jumper is ook redelijk stug en van rubber, we leggen hem buiten neer en spoelen er dan water overheen. had jij precies diezelfde en is die van jou nog stugger? bedankt voor de tips.

zijn er mensen met goeie ervaringen met de hop in?

Jolliegirl

Berichten: 32979
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Kat steekt kont uit kattenbak...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 21:10

Ik vind de kattenbakken op de foto erg klein, kan zn kont niet keren in het ding.

Wij hebben een hoek kattenbak die zowel breed als diep(bodem rand) als hoog is( kap)

Hier geen problemen meer gehad sinds we die bak hebben.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 21:48

iiSunshine schreef:
ja, wij roken het zelf niet, maar andere mensen wel, en dat vond ik nog al vervelend. ook waren ze natuurlijk met zijn 2’en, en het zijn gewoon echt viespeuken. het natte zaagsel bleef ook heel erg aan die dubbele bodem plakken en heel die bodem stonk op een gegeven moment een uur in de wind.


Ik ken dit van de peewee bakken. Ik gebruik ze wel met de peewee korrels, maar ik leg een puppy trainingsmat onderin. Die zuigt de urine op, en dan ruik ik hem niet en gaat de onderbak zelf ook niet stinken.

Emj_23
Berichten: 1193
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Kat steekt kont uit kattenbak...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 21:55

Ik had een mat, maar 1 van mijn poezen ging daar inderdaad op plassen. Weggehaald. Verder veel (4) bakken, 2 soorten grit. 1 met kap, zeker geen klep. Ze hebben dus veel keus, en veel grit vinden ze hier juist fijn. Ze graven wel veel uit, maar geen plasjes buiten de bak en makkelijk uit scheppen. In jouw geval zou ik de kap er eerst eens afhalen. Ze zijn zo goed als altijd te laag als ik kijk naar de plas/poep houdingen van mijn katten.

Willemiens

Berichten: 946
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 15:34

Kwam dit net tegen op instagram en moest gelijk aan dit topic denken :')

Afbeelding

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Kat steekt kont uit kattenbak...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 19:25

Ik heb mijn bak wel in de bench staan. Die staat altijd open. Scheelt idd korrels door het hele huis. Tenminste, dat dacht ik. Maar Minty pakt een paar keer per dag een korrel uit de bak (met haar bekje) om mee te spelen en hem dan onder de bank kwijt te raken. Ligt altijd een hele laag van die dingen, haha!

LWDaisy

Berichten: 4789
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 02:11

Ik heb 2 kattinnen, zusjes. Ze zijn 2 jaar en half.
Sansi plaste ook regelmatig buiten de bak. De ene keer kont over de rand, de andere keer echt naast de bak gaan zitten. Destijds begonnen met 1 kat (Sansi) en de XXL peewee, maar daar al snel het rooster en korrels uit moeten halen, dat was echt haar ding niet. 6 weken later ook zus Arya opgehaald, en 2 extra kattenbakken.

Naast de XXL peewee ook de gewone maat peewee en een simpele, goedkopere kattenbak gezet. Flinke laag fijn grit, helemaal hun ding.

Matjes voor de kattenbak was een no-go. Daar plaste Sansi gegarandeerd op.
Klep en zelfs kap verwijderen had ook geen effect.

Uiteindelijk een hop in kattenbak gekocht. En eindelijk plast ze waar het hoort: netjes in de bak. Het was even zoeken, maar uiteindelijk werkte het wel. Ik heb de andere bakken allemaal op zolder gegooid en 3 hop in's geplaatst :) 2 in de gang, 1 in de keuken. Ik haal er minstens 1x per dag de drollen en plas uit, het grit klontert altijd heel mooi en laat zich makkelijk verwijderen. Om de zoveel tijd gooi ik er nieuw grit bij - gaat echt prima zo hier. Die hop in's zijn lekker groot, en het geeft hun de mogelijkheid om vrij recht te zitten. Ik was een beetje bang voor de geur, daar zit echt niemand op te wachten haha, maar dat valt echt reuze mee. Tenzij ze net een grote boodschap gedaan hebben, ruik je de bakken nooit. Wel blij met ons grit, ik weet het merk zo uit mijn hoofd helaas niet, ik herken het als ik het zie in de Aveve :')