Show je konijnenverblijf!

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RainbowDance

Berichten: 1615
Geregistreerd: 26-11-11
Woonplaats: Langedijk/Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 16:04

Arafiore schreef:
Wat een mooi konijn ! Mijn Teddy dwerg heeft ook blauwe oogjes, ben er echt weg van :D

Haha dankje, ik zelf ook ! Tegenwoordig komen ze niet veel meer voor hoorde ik ? :)

Maaikevdk
Berichten: 1585
Geregistreerd: 27-11-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 11:11

Schopje :D
Onze konijnen hebben, vind ik, en echt paradijs! Een normaal nachthok van 2 verdiepingen dat op een verhoging staat, lees plank op 4 balken, ongeveer 30 cm hoog waar ook een trap omlaag gaat naar de begane grond. De begane grond is ongeveer 2,5 bij 2,5m, een zelfgemaakte ren. Dit WAS gras, en is nu voor een groot gedeelte zand omdat ze een ontzettend groot hol, wij noemen het ook wel kelder :') , hebben gegraven. Op de begane grond is het hooirekje, een voerbakje, een soort poort en een soort tafel. Ik zal proberen om straks een foto te uploaden!

Lang verhaal... Hopelijk is het een beetje duidelijk!

eline_di

Berichten: 3899
Geregistreerd: 12-02-06
Woonplaats: Rietmolen (Gelderland)

Re: Show je konijnenverblijf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 11:35

Vraagje, hoe maken jullie al die rennen schoon?
Ik heb losse rennen waar ik ze zelf inzet. Hierdoor kan ik de iedere dag/2 dagen weghalen en alles wegvegen. Hoe doen jullie dat met "vaste" rennen?

Maaikevdk
Berichten: 1585
Geregistreerd: 27-11-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Show je konijnenverblijf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 11:45

@eline_di Bedoel je de poep en urine? Dat doen ze gelukkig altijd in het bovenhok wat wij 1 keer per week schoonmaken.

eline_di

Berichten: 3899
Geregistreerd: 12-02-06
Woonplaats: Rietmolen (Gelderland)

Re: Show je konijnenverblijf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 11:45

Dat bedoel ik inderdaad ;)

Maaikevdk
Berichten: 1585
Geregistreerd: 27-11-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Show je konijnenverblijf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 12:04

Wij hebben het geluk gehad met onze konijnen dat ze al hun behoeftes doen op de plekken waar wij makkelijk bij kunnen :D

Maaikevdk
Berichten: 1585
Geregistreerd: 27-11-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 12:38

Dit is het hok van onze nijntjes!
4 verdiepingen: De kelder (hol), de begane grond, de 1e verdieping en de 2e verdieping :D
Afbeelding

En dan hier de dames:
Snoepie:
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-OQ4EFSKC.jpg
En Snuffel, showt hier haar jambette :') :
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-R8RR3ZS7.jpg
Zijn 2 dwerg/normale konijnen van 5 jaar oud en zusjes.

De 'deur' voor de baasjes
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-AU7IBHN8.jpg
De berg:
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-NZZF7BS8.jpg

Het hol/ de kelder:
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-QLWBXJGF.jpg

De voerplek:
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-HYFCAZRP.jpg

Bovenaanzicht:
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-3NHHU8HA.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-TOMEQUSB.jpg

flavlip
Berichten: 1052
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 12:55

@ eline_di Mijn konijnen zijn zo goed als zindelijk (het vrouwtje net iets consequenter dan het mannetje). Zij hebben in de ren een kattentoilet :-)

@ maxthebest Vind je het niet eng dat ze zo graven? Mijn dame deed dit ook. Eerst niet zo heel diep, dus gooide ik het gewoon weer dicht. Tot ze echt heel diep ging graven.. Nu heb ik er voor gezorgd dat ze niet meer kunnen graven.

Ook las ik dat iemand vroeg over je konijntjes bezighouden? Ik maakte weleens een "hooirolletje", dan pakte ik wat kleine stukjes groente en daar deed ik hooi omheen (als je lange plukken hooi hebt kun je dit wel vastdraaien). Ook heb ik een hondenspeeltje gekocht waar ik hooi met brokjes in stopte en daar kunnen ze dan mee gooien, zie filmpje! Mijn konijntjes aten niet zo veel hooi, dus zo probeerde ik dit te stimuleren ;-)

View My Video

Anoniem

Re: Show je konijnenverblijf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 13:09

Konijnen zijn gemaakt om te graven , ik heb er geen moeite mee. Elke avond telling onder genot van iets extreem lekkers..

flavlip
Berichten: 1052
Geregistreerd: 12-01-11

Re: Show je konijnenverblijf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 13:17

Ja, dat snap ik, maar mijn dame graaft wel ver, maar niet altijd even diep en ik ben weleens "ingestort" als ik naast de ren liep... (dan stapte ik dus op een gang van haar). Van mij mogen ze dag en nacht in de ren, dus ze kan dan ook eindeloos door blijven graven en ik las ook dat dit met regen dan vol kan lopen?

Waar ik vooral bang voor ben is dat ze gaan ontsnappen, omdat ze dus niet heel diep graaft en soms ook vlak naast de omheining. Ik zie het gebeuren dat het dan afbrokkelt en ze zo onder de ren door kunnen. Ik had er ook geen probleem mee dat ze aan het graven was hoor, maar dit alles bij elkaar heb ik toch maar de ren "graafproof" gemaakt.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Show je konijnenverblijf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 13:38

@eline_di: Wij hadden een ren van 2 meter hoog en op wielen. Juist vanwege het schoonmaken. Dat was echt een hel bij ons vorige lage hok met een groep niet zindelijke konijnen. :+

Maaikevdk
Berichten: 1585
Geregistreerd: 27-11-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 14:08

Nee, ik ben daar niet bang voor. Onze tuin is goed 'ommuurt', en misschien ontsnappen ze, maar ze vinden het heerlijk om te graven en ook zo hun plekje te hebben!

QueenE

Berichten: 5056
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Burgum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 14:40

eline_di schreef:
Vraagje, hoe maken jullie al die rennen schoon?
Ik heb losse rennen waar ik ze zelf inzet. Hierdoor kan ik de iedere dag/2 dagen weghalen en alles wegvegen. Hoe doen jullie dat met "vaste" rennen?

Die van mij doen hun behoefte in het hok of in een hoekje van de ren, dit kan ik gewoon met veger en blik weghalen dat doe ik 1x per 2 dagen en dan strooi ik het hok ook op, 1x in de week haal ik het hok dan leeg.

Bij ons zaten ze eerst ook gewoon op de grond maar 1 van onze konijnen groef echt hele gangen waardoor ons hele paadje in de tuin nu is ingezakt :') Dus nu zitten ze op tegels, wel hebben ze een grote bult grond in hun ren zodat ze wel kunnen graven.

tinkert_tje

Berichten: 6604
Geregistreerd: 14-03-04
Woonplaats: texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 15:12

over graven hier lopen ze op tegels een stuk van 5 bij 6 of zoiets en dan hebben ze nog een zandstuk van 6 bij 3 daar kunnen ze graven naar hartelust ze kunnen 1 meter diep graven
ik heb namelijk op 1 meter diepte tegels liggen
dus ze kunnen tot de tegels en niet verder
omdat de buurvrouw een paar jaar terug s'morgens in haar terras zakte :+

Dagmar80

Berichten: 1854
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 15:17

@Flavlip: Leuk idee dat hondenspeeltje met hooi en brokjes! Ik ga denk ik ook maar eens kijken naar zo'n speeltje om het hooi zo op een leuke manier in de ren aan te bieden. Leg nu gewoon een hoopje hooi op de grond.

Buren van mij hadden ook een konijn, die mocht ook graven, holletje ingestort, konijntje dood... Dus ja, er zijn wel risico's...


Citaat:
omdat de buurvrouw een paar jaar terug s'morgens in haar terras zakte :+


_/-\o_ LOL

Maaikevdk
Berichten: 1585
Geregistreerd: 27-11-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Show je konijnenverblijf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 16:35

Wij hebben onze konijnen altijd al laten graven. We hebben ze van jongs af aan en dat mocht altijd. Tuurlijk, er zitten risico's aan vast, maar wij hebben daar voor gekozen. Zo zou ik nooit de ren van de bovenkant open laten i.v.b met roofvogels en/of katten.

capopjekop

Berichten: 30679
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Show je konijnenverblijf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 19:26

Ik had mijn ren zo gemaakt dat de onderkant met gaas dichtzat. Daar heb ik grond op gestort. Graven vonden ze heerlijk, maar zo konden ze niet te diep of ontsnappen. Mijn konijntje is ook half onder de grond gekropen toen ze van ouderdom overleed.

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Show je konijnenverblijf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 19:29

Zo dachten de buren ook, totdat wij hun twee konijnen bij ons in de tuin hadden, gelukkig kon ik ze nog vangen. := Sinds dien hebben wij een flink stuk uitgegraven, tegels neergelegd en dat weer dicht gemaakt. :j

Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 19:33

Afbeelding
Hok is 2.13X0.70 en ren is 2x1.

Zitten heel gezellig met z'n tweëen, kan helaas geen graafmogelijkheid bieden, maar er kont nog wel een tunnel :j
Het lijkt zo op de foto wat klein, maar het is ruim genoeg en Billy trekt graag een sprintje.

Dagmar80

Berichten: 1854
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 16:27

@ Maxthebest: De ren open laten lijkt mij ook niet verstandig nee. Ik heb mijn konijnen weleens in een ren die boven open is voor x-aantal uren per dag, maar dat doe ik alleen in mijn omheinde achtertuin als ik thuis ben. Mijn eigen katten springen er in ieder geval niet in, zijn al helemaal aan de konijnen gewend. In de voortuin zomers op het gras dan heb ik er altijd een net over en ik heb ook een ren die van boven dicht kan.

Je konijnen hebben een mooi paradijsje zo, die van mij zijn jaloers :p

Ik wil er nog een hekjesren bij en dan gaan ze ook wat vaker echt los in de achtertuin, ik wil wel mijn plantjes beschermen :p Zomers kunnen ze dan weer lekker veel op het gras. 's Avonds hebben ze dan wel minder ruimte, maar na het loslopen/grazen zijn ze vaak moe :p

@EskeGirl: Ziet er goed uit!

Maaikevdk
Berichten: 1585
Geregistreerd: 27-11-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Show je konijnenverblijf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 16:45

@Dagmar Ik weet niet wat jij verstaat onder een hekjesren, maar die rennetjes van de dierenwinkel die trekt een konijn zo omhoog en ontsnapt daarna. Of ze gaan graven, wat onze konijnen deden :')

Dagmar80

Berichten: 1854
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Re: Show je konijnenverblijf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 17:00

Nou, ik bedoel zo'n goede zware hekjesren :p Zo'n gekleurd geval van de Pets Place ofzo hoef ik niet, te klein ook... Ik heb zelf twee rennen van Zooplus en op MP heb ik een mooie stevige gezien met een diameter van 2 meter die ook losgekoppeld kan worden.

bente_sat
Berichten: 483
Geregistreerd: 20-02-11
Woonplaats: goudswaard

Re: Show je konijnenverblijf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 17:52

Hier ons konijnenparadijs :D

Het hok waar ze alleen in zitten om te eten want het deurtje staat altijd open zodat ze de tuin in kunnen.
Afbeelding

En de tuin waar ze altijd lopen
Afbeelding

Een foto van de bewoonsters! Meet Downie en Brownie :o
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 12:43

Hee! Ik kom even binnen vallen :) ik ben namelijk bezig met het adopteren van een extra konijntje bij het asiel. Mijn konijn zit nu namelijk ontzettend alleen. Nu zit ik dus met hun verblijf.
Ik heb namelijk een super leuk hok gezien. Het is alleen een buitenhok, die ik binnen wil zetten, maar daar zit dus onderaan geen lek bak om zo maar te zeggen.

Heeft iemand een idee hoe ik dat kan oplossen? Het gaat om het volgende (of evt andere modellen) hok:

Afbeelding

Alvast bedankt voor het meedenken :)

Edit: ze zitten trouwens nu nog binnen. Ik ben (in overleg met het asiel) van plan om ze aankomende lente naar buiten te verplaatsen omdat het daar nu al te koud voor is helaas. Dus alleen deze winter staan ze nog binnen, waar ze gewoon los mogen lopen.

Dani_
Berichten: 4087
Geregistreerd: 31-08-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 18:31

Als de konijntjes zindelijk zijn zou het geen probleem moeten zijn. In de hoek een wc'tje plaatsen met stro of zaagsel erin.

Ik zou er persoonlijk wel een ruime ren aan vast maken als ze van het voorjaar lekker naar buiten kunnen. Van dit soort standaard hokken is vaak erg klein. :)