[Info] Discussietopic over fokken van huisdieren

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 21:16

Geen idee wat de reden is van een keizersnede, maar op zichzelf kan ik met een keizersnede wel leven. :)

Mizora

Berichten: 18123
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 21:26

Ik niet. De reden van het regulier toepassen van een keizersnede bij een ras is te brede koppen en te smalle heupen. Vaak in combinatie met extreem platte neuzen (het is die bouw). Sowieso is iedere operatie een risico voor het dier en met een keizersnede moet je door behoorlijk wat lagen snijden.
Het gehele voortplantingsproces moet over het algemeen natuurlijk gebeuren.
(dus bij een keer een te grote pup een keizersnede, bij een reu uit het buitenland een keer ki, maar niet standaard en die laatste zeker niet omdat ze het niet kunnen)

__danielle__

Berichten: 1784
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 19:56

Ik quote dit maar even vanuit een ander topic omdat daar de discussie hier dus ook over ging en daar nogal felle reacties op kwamen. Verder werd het argument nog aangehaald dat als de kat niet drachtig wilde worden ze wel van zich af zou slaan. Ik denk dus dat dit niet eens verkeerd bedoelt is, maar dat er nog veel onwetendheid heerst. Of dat mensen katten vooral hebben als muizenvangers en wat ze daarnaast doen de mensen niet zoveel uit maakt. Er zijn altijd mensen die niet snappen waar wij (zeg maar de "haal eerst eens de asiels leeg" mensen) zo moeilijk over doen. Het is toch maar een kat?

_Layco_ schreef:
Nathalie02 schreef:
Dat vind ik heel kort door de bocht. Er zijn zoveel dingen die fout kunnen gaan. Ik zou mijn kat nooit alleen laten als ze moet bevallen!
Afgelopen keer was ik er ook bij en heb ik wel degelijk moeten ondersteunen. Sowieso is het slim om te kijken of alle nageboorten eraf komen, indien dit niet het geval is zal je toch echt naar de dierenarts moeten.


Hoezo kort door de bocht?
Onze poes bevalt wanneer het haar uitkomt, en wij weten nooit goed wanneer dat is,
want we weten ook pas als ze een dikke buik heeft dat ze dan drachtig is.
Dat komt omdat ze gewoon 24/7 buiten zijn, en we wonen nogal afgelegen met veel grond om
ons heen, dus we weten ook nooit goed waar ze gaat bevallen.
Dus we kunnen er niet veel aan doen, alleen hopen dat het vanzelf goed gaat,
nu heeft ze al 4 x jonge katjes gehad, en alle keren is het goed gegaan zonder dat
wij erbij waren,
Dus hoezo kort door de bocht. Dit betekent niet gelijk dat we niet om het dier geven hoor.

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 18:02

Nou ja, dat lijkt mij ook een behoorlijke rel-post. Wat doen ze dan met al die kittens?

Ik heb mijn teef gesteriliseerd, en daar is ze maanden ziek van geweest. Om te denken dat ze zo'n operatie zou moeten ondergaan omdat ik puppies van haar wil en moeilijkheden verwacht... Natuurlijk is 't niet goed gegaan bij ons, maar aan operaties zitten risico's verbonden en ik als eigenaar wil alle risico's vermijden. Soms is het kiezen ja, of een soort jongleren met keuzes, maar bewust zeggen "operatie want ik wil puppies," nee, kies dan een ras dat wel natuurlijk geboren kan.

Maar goed, ik snap persoonlijk ook niet dat mensen een hondje leuk kunnen vinden om de eigenschappen die ze ziek maken (bijvoorbeeld de Engelse Bulldog met de korte neus die niet eens normaal lopen kan ivm ademnood). Ik kan alleen maar naar die kenmerken kijken en meelij hebben. En die kenmerken verafschuwen.

In het blad "Hondeleven" heeft een stuk gestaan over de Cavelier King Charles Spaniel, waarin een poll verwerkt was onder eigenaren. Het percentage enge hersenproblemen was schrikbarend hoog. En onder het kopje "opvallende uitspraken" stond "had ik geweten hoe veel pijn dit hondje zou hebben, dan had ik nooit voor dit ras gekozen." En op de vraag "zou u dit ras nogmaals nemen" was er bijna niemand die "ja" antwoordde. Met als achterliggende reden... De gruwelijke symptomen van de te kleine schedel.
Schattig he, dat eeuwige puppiekoppie... Om misselijk van te worden zo schattig.

kamatz

Berichten: 1041
Geregistreerd: 13-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 20:51

Als goede fokker zijnde probeer je een meerwaarde mee te geven aan je ras. En dat zowel qua gezondheid als qua exterieur.
Fokken doe je om te verbeteren en niet om te vermeerderen.

Dat er rassen zijn die doorgefokt zijn kunnen we niet omheen, maar waar veel honden van zijn zijn er ook meer problemen.
Kijk ook maar eens naar de Nova Scotia Duck Tolling Retriever. Zo'n 12 jaar geleden hadden we hier maar 3 of 4 fokkers van zitten in NL, maar tegenwoordig zijn het er al een heleboel meer. En laten we eerlijk zijn, dat komt het ras ook niet ten goede, want er blijven altijd mensen fokken die gewoon niet goed bezig zijn.

Daarnaast zullen er ook altijd fokkers zijn die via allerlei omwegen het fokreglement proberen en zullen omzeilen. De aspirant-pupkopers zullen hun huiswerk ook goed moeten doen voordat zij een hond gaan aanschaffen.

Waar ik wel even om moest lachen is dat stukje over de Zwitserse Witte Herder. Dat dat een ras is die alleen op gezondheid gefokt wordt. Mijn tante heeft 3 dekreuen gehad, waarmee mijn moeder ook op de shows heeft gelopen, maar als ik die verhalen zo allemaal eens hoor is dat ook geen zuivere koffie.
En zo'n gezond ras is het nou ook weer niet, want tegenwoordig de dag komt ook DM voor en slokdarmproblemen en deze zijn toch wel degelijk erfelijk belast. En wat denk je van het pigmentverlies?

En dat als je met twee HD-A honden fokt, de kans minimaal is dat er geen honden geboren worden met HD? Je kan de gehele lijnen uitpluizen en bestuderen, maar een combinatie kan ook verkeerd uitpakken, ondanks dat je je huiswerk als fokker zijnde goed gedaan hebt.

Maar als fokker zijnde vind ik gewoon dat je je verantwoording moet nemen en er alles aan gedaan moet hebben om een zo gezond mogelijke hond te fokken.

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 13:44

kamatz schreef:
Als goede fokker zijnde probeer je een meerwaarde mee te geven aan je ras. En dat zowel qua gezondheid als qua exterieur.
Fokken doe je om te verbeteren en niet om te vermeerderen.

Dat er rassen zijn die doorgefokt zijn kunnen we niet omheen, maar waar veel honden van zijn zijn er ook meer problemen.
Kijk ook maar eens naar de Nova Scotia Duck Tolling Retriever. Zo'n 12 jaar geleden hadden we hier maar 3 of 4 fokkers van zitten in NL, maar tegenwoordig zijn het er al een heleboel meer. En laten we eerlijk zijn, dat komt het ras ook niet ten goede, want er blijven altijd mensen fokken die gewoon niet goed bezig zijn.

Daarnaast zullen er ook altijd fokkers zijn die via allerlei omwegen het fokreglement proberen en zullen omzeilen. De aspirant-pupkopers zullen hun huiswerk ook goed moeten doen voordat zij een hond gaan aanschaffen.

Waar ik wel even om moest lachen is dat stukje over de Zwitserse Witte Herder. Dat dat een ras is die alleen op gezondheid gefokt wordt. Mijn tante heeft 3 dekreuen gehad, waarmee mijn moeder ook op de shows heeft gelopen, maar als ik die verhalen zo allemaal eens hoor is dat ook geen zuivere koffie.
En zo'n gezond ras is het nou ook weer niet, want tegenwoordig de dag komt ook DM voor en slokdarmproblemen en deze zijn toch wel degelijk erfelijk belast. En wat denk je van het pigmentverlies?

En dat als je met twee HD-A honden fokt, de kans minimaal is dat er geen honden geboren worden met HD? Je kan de gehele lijnen uitpluizen en bestuderen, maar een combinatie kan ook verkeerd uitpakken, ondanks dat je je huiswerk als fokker zijnde goed gedaan hebt.

Maar als fokker zijnde vind ik gewoon dat je je verantwoording moet nemen en er alles aan gedaan moet hebben om een zo gezond mogelijke hond te fokken.
Volgens mij zei ik dat de kans kleiner is op HD als beide ouders HD vrij zijn. Pigmentverlies wordt bij keuringen niet toegestaan. En zeer waarschijnlijk zal in een toekomst op steeds meer problemen gecontroleerd gaan worden naarmate deze structureel blijken te worden.

Sorry, maar ook bij fokken op gezondheid is er ruimte voor vooruitgang. Bij de Shiloh worden heel veel tests gedaan en ik denk niet dat andere stamboeken ervoor open staan om direct op zo'n hele waslijst te checken.

Ik neem overigens aan dat bij bijvoorbeeld een Engelse Bulldog (sorry, het is nou eenmaal zo'n mooi voorbeeld) "gezondheid" niet in de fokdoelen genoemd wordt. En als dat wel het geval is, zou ik alles behalve lachen...

kamatz

Berichten: 1041
Geregistreerd: 13-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 14:33

Bij aankeuringen waarschijnlijk niet, maar op een show heb ik het nog nooit meegemaakt dat een hond de ring moet verlaten bij pigmentverlies.
Het enigste is dat ze achteraan geplaatst worden met de bemerking "te weinig pigment".

Nu gaat het ook over het fokken van honden binnen een RV, maar er zijn ook mensen die buitenom een RV fokken die ook goed bezig zijn, maar ook velen niet. Er is een groot verschil tussen het BRS en RFR. En als er fokkers zijn die alleen via de normen van het BRS fokken en voor de rest nergens naar kijken dan heb je er ook behoorlijke sh*t tussen zitten.

Daarop reageerde ik dat er bij de Zwitserse witte herder net zoveel rotte appels tussen zitten en dat dat geen ras is die alleen maar op gezondheid gefokt wordt.

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 15:47

:O *welles nietes welles nietes*
International Shiloh Shepherd Dog Club schreef:
Please take time to research the breed very carefully. Our website and e-group are great resources to learn and meet breeders and owners who have been involved with Shilohs for many years. We promote and encourage unity, health testing, genetic research and the preservation of the original breed standard.
Dus gezondheid en genetica op de eerste plaats, fokstandaard op de tweede.

kamatz

Berichten: 1041
Geregistreerd: 13-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 18:46

:O

Je kan dat citaat wel aanhalen, maar ik heb het nergens over de Shiloh gehad.
Zelf kwam jij met 2 rassen naar voren die alleen maar op gezondheid gefokt zouden worden, waarvan één de Zwitserse witte herder. Daar was ik het dus niet mee eens.

Daarnaast zei ik ook dat er mensen die binnen een RV fokken en daar buiten. En dat er een behoorlijk verschil is tussen het BRS en het RFR, aangezien een Shiloh nog niet erkend is hebben die ook niks met een BRS te maken.

Maar al goed, blijf lekker in die waan dat de witte herder zo'n gezond ras is :evaw:

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 08:28

Ten eerste: ik heb verkeerd gelezen, ik las "dat er geen ras is dat alleen maar op gezondheid gefokt wordt" in plaats van "dat dat geen ras is..." Vandaar mijn Shiloh-quote. Mijn excuses.

Ten tweede: En blijf jij maar afgeven op de Zwitserse Herder, zonder het Duitse Herder stamboek te noemen :D Ik bedoel, 't is leuk, afgeven op "de concurrent", maar vertel eens? Wat is HD-diagnose van jouw Duitse Herders? En die van je collega's? Er zijn ook helemaal geen mensen binnen de rasvereniging die gezondheid een beetje vergeten he? Absoluut geen maag/darmproblemen ook, of beknelde ruggenzenuwen, neuh, alleen een beetje HD... Dan zijn de Zwitserse Herders véél slechter af!

Tuurlijk :D Al die zieke Duitse Herders zijn van malafide fokkers die nooit van een rasvereniging gehoord hebben. Uh-hum!

kamatz

Berichten: 1041
Geregistreerd: 13-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 21:19

Ten eerste: Dat kan dat je dat inderdaad verkeerd gelezen hebt, maar daarom reageerde ik daar ook op.

Ten tweede: Ik blijf niet afgeven op de Zwitserse Herder. Daarnaast is het geen concurrent voor ons. Ik geloof niet dat je een ZWH en een DH met elkaar moet vergelijken.
Daarnaast heb je mij nergens zien schrijven dat het met een DH beter gesteld zou zijn of wel soms? Ik heb ook nergens geschreven dat er bij ons ras ook geen andere erfelijke afwijkingen voorkomen. Maar om nou te gaan zeggen dat alleen de ZWH op gezondheid gefokt wordt is gewoon lariekoek.

Ook heb ik niet geschreven dat alleen fokkers die volgens een RV fokken goed bezig zijn. Er zit genoeg sh*t tussen, maar ook buitenom een RV kan iemand goed bezig zijn of het ras naar de verdoemenis helpen.
Malafide fokkers hou je overal, ook binnen je RV. Maar alleen als je via een RV fokt heb je te maken met het RFR en het BRS, maar daarbuiten alleen met het BRS. En dan nog kunnen fokkers deze regels omzeilen.

Mijn honden zijn goed op de heupen en ellebogen. En de reuen die ik gebruik voor mijn teven ook.
Ik doe echt wel mijn huiswerk en kijk ook de Zuchtwert na. Gelukkig weet ik van mezelf dat wij er in ieder geval alles aan doen om een zo gezond mogelijke hond te fokken die daarnaast ook zo dicht mogelijk de rasstandaard benaderd qua exterieur, karakter en werkeigenschappen.

Al onze honden worden afgericht, lopen hun kwalificaties, worden geröntgend op heupen en ellebogen. Zelf heb ik in al die jaren dat wij DH's hebben nog nooit een hond gehad met HD. Op dit moment hebben we er 10, waarvan eentje nu 13 weken is. Die andere 9 zijn HD vrij. Hiervoor hadden we er nog 6 en ook deze hadden geen HD.
Gelukkig ken ik heel wat fokkers die goed bezig zijn, maar ook een aantal die dat niet doen. Maar wat ik al eerder zei....zulke fokkers hou je altijd, helaas is daar weinig aan te doen.

Ersina
Berichten: 1437
Geregistreerd: 28-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 18:54

[

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 07:47

Ik vraag me serieus af of dit topic wel zijn doel bereikt. De mensen die pretnestjes op de wereld zetten, kijken er toch niet in, blijkbaar. Nu een topic op BB-ITP over een nest op Jack Russells lijkende honden, maar iets anders dan toejuichen mag niet, dan word je hierheen verwezen, óók door de TS, die erbij zegt hier toch niet te kijken......

Kunnen niet beter de topics over pretnestjes óf gesloten worden, óf dat discussie wel mag. Op deze manier wordt iedereen die het onverantwoord vindt de mond gesnoerd, en mogen alleen ooohh en aaahh reacties. Dat kan toch niet de bedoeling zijn.....

kamatz

Berichten: 1041
Geregistreerd: 13-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 09:03

Nee Yamcha :n
Alleen de pretnest topics worden gesloten als de discussie niet meer onderbouwd kan worden door bepaalde mensen.

Blijkbaar mag je alleen maar ooooh en aaaah roepen, maar iemand erop wijzen dat ze niet goed bezig zijn mag niet.
Struisvogelpolitiek noem je dat |o

Het is gewoon te schandalig voor woorden waar sommige honden in moeten bevallen. En dan nog maar niet te spreken over het feit dat je naar je bed gaat tijdens de bevalling, terwijl je al één pup heb moeten helpen om op de wereld te komen -:(-
Nee dat mag niet gezegd worden.....want stel je eens voor dat diegene dat allemaal niet wist vantevoren.

Anoniem

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 09:11

Ja echt......

Vraag me af waar de prioriteiten fan liggen, 'goede' sfeer (hoe goed is die als je niet eerlijk tegen elkaar kunt en mag zijn) of dierenwelzijn......

Let wel. Ik heb mij niet in dat topic gemengd. Ik wil het wel aankaarten, omdat ik het niet eerlijk vind naar de dieren toe. Ik kaart het ook aan, omdat, als er een is die er iets mee doet, er een moederdier wordt bewaard voor slechte zorg, en er weer een paar zieke hondjes minder op de wereld worden gezet......

daffodil

Berichten: 10450
Geregistreerd: 12-11-03

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 09:16

Ik heb het wel gedaan, mezelf in dat topic gemengd en werd vervolgens bestookt met scheldpb's van TS....dat geeft al aan op wat voor niveau zo iemand zit. Discussiëren is dus volstrekt zinloos met zo iemand. Die gaat gewoon door met "fokken".....

kamatz

Berichten: 1041
Geregistreerd: 13-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 09:37

Ik heb m'n eigen ook bewust niet in dat topic gemengd, omdat ik toch al wist wat ervan zou komen :j
Vind het ook een kwalijke zaak van Bokt zelf, dat er iedere keer een slotje erop gegooid wordt.

Hoe bekrompen kan het zijn?

Ik zit potverdikkie soms 36 uur bij een bevalling. Vanaf het moment dat m'n hond ontsluitingsweeën hebt totdat ze er allemaal zijn.
De laatste week vullen we elkaar aan qua werk dat de hond niet alleen is. Ook staat er 24/7 een camera te draaien zodat we alles kunnen volgen. Valt ook allemaal niet mee om hoofdpijn te hebben van slaaptekort. Moest eens weten hoeveel wij ons bed zien, maar dat weegt niet op tegen het feit dat ik gewoon de moederhond wil behouden en dat als er iets misgaat dat ik dan meteen in kan grijpen.

Ach ja....en als je scheldpb's gaat versturen, kan je al nagaan in hoeverre zij het verstand ervan heeft om überhaupt een nest te fokken.

Anoniem

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:18

Dat vind ik ook zonde, als je zoiets doet, kun je imo verwachten dat er ook minder leuke reacties op komen, en terecht...... en dan is Bokt mild vergeleken bij het Duitse Herderforum of het hondenforum........

Uiteraard denk ik neit dat je met een ander beleid pretnesten kunt voorkomen, zo naïef ben ik heus niet....... maar als je van tevoren weet dat je een heleboel commentaar gaat krijgen, of dat je topic gesloten gaat worden, werkt dat bepaald ontmoedigend. Nu krijgen de mensen die hun mond open doen, die het niet eens zijn met vermeerderen voor de lol, het deksel op de neus en dat is niet fair imo. Een goede sfeer behoud je niet door bepaalde onderwerpen niet bespreekbaar te maken. Ik ben wel van mening zijn dat er grenzen zijn aan wat er gezegd mag worden, maar imo zijn dat fatsoensgrenzen, schelden, vloeken en weet ik wat meer gaat uiteraard te ver. Zeggen dat zo een nest (van een reu die overduidelijk niet zuiver is, en ook wat foutjes vertoont qua bouw, en dat zijn geen schoonheidsfoutjes) niet verantwoord is, moet imo kunnen, imo moet daar over gediscussieerd kunnen worden.

Ik weet ook wel (voordat die pijl afgeschoten gaat worden) dat er van alles mis is bij de rashondenfok. Maar als je dat weet, en dan lukraak look-a-like rashonden op elkaar gaat gooien, dat is vrágen om kapotte pups....... denk maar niet dat stamboomloze honden die problemen niet hebben }>

Daffodil, ik vind dat jij het netjes verwoordde, en op zo'n manier moet er imo ook over gediscussieerd kunnen worden, en niet alleen in dit topic, maar júist in die topics, want dat is waar de doelgroep zit die je wilt bereiken, die zitten niet hier.

daffodil

Berichten: 10450
Geregistreerd: 12-11-03

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:28

Dank Yamcha, ik vond zelf eigenlijk ook dat ik bijzonder netjes bleef....ik was ook echt oprecht benieuwd naar de reden en verwachtte (hahaha hoe naief kun je zijn) iets als dat ze er een pup zelf van wilde en daarom bij haar hond een nestje wilde.....

Anoniem

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:29

Daar had ik dan nog wel begrip voor op kunnen brengen ook :j maakt het nog niet wijs of verantwoord of zo, maar wel heel veel begrijpelijker :j

Maar dit snap ik echt niet :n

daffodil

Berichten: 10450
Geregistreerd: 12-11-03

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:33

Ja ik dus ook.....overigens heb ik dat zelf ook aangegeven dat ik dat dus zelf ook een keer gedaan heb. Maar wel pas nadat ik minimaal 5 mensen in mijn directe omgeving had die dolgraag een pup van mijn Luca wilden hebben....jammer genoeg werden het er maar 4 maar ik heb gelijk gezegd, het is eenmalig. Ze is daarna ook gelijk gesteriliseerd.

Anoniem

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:38

Wat ik al zei, dat snap ik echt wel :j

Dan ga ik nog steeds wel roepen dat het niet wijs is en zo, maar als je zeker weet er baasjes voor te hebben, en het absoluut eenmalig is, ben ik toch ook wat milder in mijn oordeel, je fokt dan iig niet voor het asiel, en foktechnisch hebben de honden geen waarde verder, maar goed, dat snap ik echt wel.

Moll

Berichten: 3270
Geregistreerd: 20-06-05
Woonplaats: capelle a/d ijssel

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:52

Stelling, ras honden moeten een veld test ondergaan die doel en oorspronkelijke functie weer geven om te bepalen welke hond er dus mag fokken en welke niet, alleen honden die met een 8 of meer slagen zijn geschikt, en alleen show honden verbannen.

daffodil

Berichten: 10450
Geregistreerd: 12-11-03

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:55

Zou mooie zijn Moll maar het probleem is dat "ras"honden zo worden gefokt juist vanwege die shows......hoe platter het neusje hoe mooier, dat ze dan geen lucht meer krijgen is bijzaak!

Oorspronkelijke functie gaat alleen bij werkhonden op, want wat is de oorspronkelijke functie van bijvoorbeeld de shihtzu?? Ik gok op zwabber......

Moll

Berichten: 3270
Geregistreerd: 20-06-05
Woonplaats: capelle a/d ijssel

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:57

Elk ras heeft een oorspronkelijke doel en functie, dus daar móet je naar terug.