[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 21:53

Sidera schreef:
Hallo bokkers en bokkerinnen,

Wat een fijn topic is dit :D Het is voor mij een beetje een lang verhaal geworden :oo

Mijn vriendin en ik zijn dus allebei heel erg dol op honden en zouden tzt ook graag een hondje willen. We willen wachten hiermee tot onze oudste kat is overleden, aangezien die veel stress krijgt van honden. Tijd om goed na te denken is er wel al. Het probleem is alleen dat mijn vriendin en ik op sommige vlakken nog niet helemaal uit zijn wat we willen. Ben benieuwd naar wat jullie ideetjes zijn.

De dilemma's:
- Mijn vriendin heeft nog nooit een pup gehad en zou dat heel graag willen meemaken. Ook zou ze de pup graag vanaf het begin goed willen kunnen opvoeden. Ikzelf ben ook dol op puppy's maar zie ook wel de voordelen van een wat oudere hond. Om eerlijk te zijn denk ik dat ik op dit vlak wel goed mee kan gaan richting mijn vriendin :+
- Mijn vriendin wil liever geen rashond, vooral omdat ze het erg zielig vindt dat rashonden een hogere kans hebben op bepaalde aandoeningen. Dit weegt wel vrij zwaar, maar een kruising zou bijvoorbeeld wel een optie zijn. Zelf ben ik hier minder mee eens omdat ik juist ook wel vindt dat bij een goede fokker je al heel wat informatie kan hebben over de ouder dieren die je bij de gemiddelde kruising niet weet. (denk aan hd/ed uitslagen en tests op ziektes specifiek voor het ras). Dat gezegd hebbende vinden we wel allebei Australian shepherds heel erg leuk(!).
- Ik heb mijn twijfels bij het nemen van een hond van een ras waarbij bekend is dat het echt een uitdaging is om ze op te voeden, of die bv van nature erg angstig is, of overenergiek of bekend staat om het hebben van verlatingsangst, ook hier staat mijn vriendin positiever/enthousiaster tegenover.

Wat wij zoeken (ik weet dat een aantal van deze zaken ook te trainen is, maar toch wil ik wel rekening houden met aanleg):
- We houden allebei van grotere honden, waar je een beetje mee kan stoeien. De allerkleinste maat die we voor ons zien zou een duck toller zijn schat ik zo.
- Speels, energiek (maar niet neurotisch)
- Sociaal naar andere dieren (We hebben ook nog een andere kat en zou toch fijn zijn om mee te kunnen naar stal) en geschikt voor in een gezin.
- Geen ras dat bekend staat om heel vocaal te zijn

Over ons:
- Door een combinatie van thuiswerken en het aantal dagen dat we werken zou er maar 1 dag in de week zijn dat de hond/pup alleen thuis zit, en voor die dag zouden we een uitlaatservice laten komen.
- We hebben een kat in huis die gewend is aan honden
- We zijn allebei sportief en zouden het ook leuk vinden om met de hond op cursussen te gaan. Beetje kijken naar wat de hond zelf leuk vindt en waar die goed in is.
- We wonen nu nog niet zo heel groot, hebben wel een tuintje, maar zijn tzt wel van plan om groter en groener te gaan wonen.


De rassen die we leuk vinden, en meteen wat we er potentieel lastig aan vinden:
1. Australian shepherd, vinden we super, maar hebben misschien wel teveel uitdaging nodig om relaxed te blijven. Zijn ook niet de aller makkelijkste honden om op te voeden.
2. Duck Toller
3. Dalmatier (maar die vind vooral ik leuk, mn vriendin helaas minder)
4. Finse lapjeshond, schijnen wel erg gevoelig te zijn voor verlatingsangst
5. Rhodesian Ridgebacks vinden we ook prachtig, maar zijn ook wel felle honden
6. Husky (vindt vooral mn vriendin leuk maar lijkt mij weer een heel slecht idee)
7. De Rottweiler heeft voor altijd een bijzonder plekje in mijn hart maar is door zijn formaat toch niet ideaal in een kleiner appartement.

Wat zijn jullie ervaringen met bepaalde kruisingen of rassen?


Pfoe, je noemt wel gelijk rassen die best energiek of uitdagend kunnen zijn. De Finse lappenhond is misschien nog wel de makkelijkste van je lijstje ;) toller zou ook passen overigens :)

Wat wil je precies gaan doen qua sport? Meer richting agility of meer richting canicross? Dat maakt natuurlijk ook wel verschil in wat je zoekt: een snel draaiende sprinter of een handige duurlopen, grof gezegd.

Heb je ooit al naar de Welsh springer Spaniel gekeken? De Engelse vind ik zelf nóg energieker (die hebben wij gehad).
Of bijv naar een kortharige collie?
Dat zijn óók energieke rassen, maar qua opvoeding denk ik iets minder uitdagend, gemiddeld genomen.

SoofO
Berichten: 368
Geregistreerd: 17-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 22:06

Ik vind het ook wel grappig..je maakt je zorgen dat de Aussie niet makkelijk is om op te voeden, maar zo ongeveer alle honden op je lijstje zijn best pittig := Dan is inderdaad de Finse Lappenhond nog het makkelijkste, maar je wilt geen vocale hond...en dit ras staat er nogal bekend om dat ze graag blaffen.

Zou het lijstje maar helemaal weggooien en verder zoeken eerlijk gezegd. Alleen de Toller is misschien iets, maar ik ken er ook wel heel wat die aardig neurotisch zijn :+ Dan moet je een hele goede fokker vinden en er ook wel goed mee aan het werk gaan. En Tollers kunnen trouwens heel mooi gillen :=

Een Welsh Springer Spaniel is inderdaad wel een leuke hond, vrolijke, actieve honden, maar inderdaad niet zoveel uitdaging als de rassen die in je lijstje staan.

En dat een kruising gezonder zou zijn, zou ik maar niet denken. Bijna geen fokkers die gezondheidstesten doen bij kruisingen.. dan zouden ze sowieso van beide rassen alle testen moeten doen die normaal verplicht zijn. En bij een asielhond weet je natuurlijk ook niet wat er allemaal in zit, of de ouders HD hadden, of er epilepsie in de lijnen zit etc.. Bij een goede fokker testen ze om juist die problemen eruit te halen en kijken ze ook naar wat er verder in de lijnen zit om zo gezonde honden te fokken.

Ik heb trouwens ook asielhonden hoor, naast mijn rashond, maar ik heb niet de illusie dat die nu echt gezonder zijn. Van mijn rashond kan ik alles terugvinden en weet ik wat er gedaan is om te zorgen dat er een gezonde hond gefokt werd. Van mijn asielhonden weet ik niets.
Laatst bijgewerkt door SoofO op 06-10-20 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Esplendido
Berichten: 3134
Geregistreerd: 09-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 22:06

Poeh, het lijstje gaat qua karakters wel alle kanten op.

Kijk heel kritisch naar wat jullie zoeken in het karakter van een hond en ook naar wat jullie een hond willen en kunnen bieden.

Een RR is een geweldige hond, maar erg zelfstandig en intelligent. Het is een hond die oorspronkelijk gefokt is voor de jacht op (groot) wild in Afrika en om zelfstandig het erg te bewaken. Hiervoor waren intelligente, sterke en atletische honden nodig. Dat zit er nog steeds in. Ze waken zonder overmatig te blaffen. Ze leren makkelijk (als ze er zin in hebben). Zijn erg gericht op hun gezin en willen het liefst altijd bij hun gezin zijn, ze voelen zich echt deel van het gezin en willen zo behandeld worden.
Ondanks dat het sterke en grote honden zijn, zijn ze wel heel gevoelig en is een consequente opvoeding zonder hardhandig te zijn heel belangrijk.
De meeste RR hebben een hekel aan regen en kou en zijn dan slecht over te halen tot een wandeling. Ze zijn dol op de zon en liggen graag voor de kachel of onder een deken.

Ze hebben veel lichaamsbeweging nodig, vier keer daags een blokje om is niet genoeg. Krijgen ze niet genoeg beweging of geestelijke uitdaging dan zoeken ze het zelf en daar ben je als baas niet altijd blij mee.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 22:09

Sidera schreef:
Hallo bokkers en bokkerinnen,

Wat een fijn topic is dit :D Het is voor mij een beetje een lang verhaal geworden :oo

Mijn vriendin en ik zijn dus allebei heel erg dol op honden en zouden tzt ook graag een hondje willen. We willen wachten hiermee tot onze oudste kat is overleden, aangezien die veel stress krijgt van honden. Tijd om goed na te denken is er wel al. Het probleem is alleen dat mijn vriendin en ik op sommige vlakken nog niet helemaal uit zijn wat we willen. Ben benieuwd naar wat jullie ideetjes zijn.

De dilemma's:
- Mijn vriendin heeft nog nooit een pup gehad en zou dat heel graag willen meemaken. Ook zou ze de pup graag vanaf het begin goed willen kunnen opvoeden. Ikzelf ben ook dol op puppy's maar zie ook wel de voordelen van een wat oudere hond. Om eerlijk te zijn denk ik dat ik op dit vlak wel goed mee kan gaan richting mijn vriendin :+
- Mijn vriendin wil liever geen rashond, vooral omdat ze het erg zielig vindt dat rashonden een hogere kans hebben op bepaalde aandoeningen. Dit weegt wel vrij zwaar, maar een kruising zou bijvoorbeeld wel een optie zijn. Zelf ben ik hier minder mee eens omdat ik juist ook wel vindt dat bij een goede fokker je al heel wat informatie kan hebben over de ouder dieren die je bij de gemiddelde kruising niet weet. (denk aan hd/ed uitslagen en tests op ziektes specifiek voor het ras). Dat gezegd hebbende vinden we wel allebei Australian shepherds heel erg leuk(!).
- Ik heb mijn twijfels bij het nemen van een hond van een ras waarbij bekend is dat het echt een uitdaging is om ze op te voeden, of die bv van nature erg angstig is, of overenergiek of bekend staat om het hebben van verlatingsangst, ook hier staat mijn vriendin positiever/enthousiaster tegenover.

Wat wij zoeken (ik weet dat een aantal van deze zaken ook te trainen is, maar toch wil ik wel rekening houden met aanleg):
- We houden allebei van grotere honden, waar je een beetje mee kan stoeien. De allerkleinste maat die we voor ons zien zou een duck toller zijn schat ik zo.
- Speels, energiek (maar niet neurotisch)
- Sociaal naar andere dieren (We hebben ook nog een andere kat en zou toch fijn zijn om mee te kunnen naar stal) en geschikt voor in een gezin.
- Geen ras dat bekend staat om heel vocaal te zijn

Over ons:
- Door een combinatie van thuiswerken en het aantal dagen dat we werken zou er maar 1 dag in de week zijn dat de hond/pup alleen thuis zit, en voor die dag zouden we een uitlaatservice laten komen.
- We hebben een kat in huis die gewend is aan honden
- We zijn allebei sportief en zouden het ook leuk vinden om met de hond op cursussen te gaan. Beetje kijken naar wat de hond zelf leuk vindt en waar die goed in is.
- We wonen nu nog niet zo heel groot, hebben wel een tuintje, maar zijn tzt wel van plan om groter en groener te gaan wonen.


De rassen die we leuk vinden, en meteen wat we er potentieel lastig aan vinden:
1. Australian shepherd, vinden we super, maar hebben misschien wel teveel uitdaging nodig om relaxed te blijven. Zijn ook niet de aller makkelijkste honden om op te voeden.
2. Duck Toller
3. Dalmatier (maar die vind vooral ik leuk, mn vriendin helaas minder)
4. Finse lapjeshond, schijnen wel erg gevoelig te zijn voor verlatingsangst
5. Rhodesian Ridgebacks vinden we ook prachtig, maar zijn ook wel felle honden
6. Husky (vindt vooral mn vriendin leuk maar lijkt mij weer een heel slecht idee)
7. De Rottweiler heeft voor altijd een bijzonder plekje in mijn hart maar is door zijn formaat toch niet ideaal in een kleiner appartement.

Wat zijn jullie ervaringen met bepaalde kruisingen of rassen?


Ik heb een Rhodesian Ridgeback en die past aardig in je plaatje volgens mij, maar goed lees vooral onderstaand stukje of dit iets voor je is.

Ze zijn mega lui in huis, maar buiten lekker actief en altijd in voor een wandeling(bij droog weer, echt een voorwaarde, ze smelten bij regen). Dus gaat prima in een kleinere woning en tuin zo lang je er maar elke dag een flinke wandeling mee maakt. Dan liggen de rest van de dag het liefst lui op de bank. Zo niet doen ze graag aan een esthetische vorm van binnenhuis architectuur, maar waarschijnlijk niet met de afwerking waar jij van houdt.

Ze hebben alleen absoluut geen wil to please en zijn vrij zelfstandig, dus die cursus dat wordt een dingetje hoor. Vooral als het regent dan doe je ze daar geen plezier mee. Ook eindeloos aporteren of door een hoepeltje springen gaat niet gebeuren. Na 2 keer kijken ze je aan alsof ze zeggen, je hebt gezien wat de bedoeling is nu doe het zelf maar.

Ze blaffen zo goed als niet, en als ze blaffen dan kun je beter gaan kijken want dan is er iets aan de hand.

Gaan prima met andere dieren. Die van mij heeft 3 jaar met onze kat geleefd tot die helaas overleden was. Het waren echt maatjes! Ook mee naar stal is geen probleem. Kan los mee naast het paard naar buiten.
Die van ons is alleen doodsbang van Koeien, maar goed dat schijnt een uitzondering te zijn, in Afrika bewaken ze je erf tegen de leeuwen.

Ik heb zelf een ongecastereerde reu die vrij sociaal is, maar als je hem niet de juiste begeleiding geeft uit onzekerheid aan de lijn wel kan uitvallen.

Het felle ligt echt aan je opvoeding. Het zijn geen onderdanige honden, maar ze denken graag samen met je mee. Daar moet je mee om kunnen gaan. Mocht je meer over het ras willen weten moet je eens zoeken op Kastors home in Mol (België) hier geven ze goede uitleg, kennismaking en begeleiding met het ras. Een absolute aanrader mocht je er 1 overwegen.

Het zijn hele lieve, maar gevoelige gezinshonden die echt gebaat zijn bij een rustige juiste opvoeding. Als je die stabiele juiste basis kunt geven dan heb je er een fantastische hond aan.
Laatst bijgewerkt door Annem84 op 06-10-20 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Lukasje
Berichten: 11298
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 22:20

Wat ik me afvraag is hoe je aan zo’n lijstje komt eigenlijk? Is dat dan op basis van uiterlijk? Want, zoals hierboven reeds gezegd: er is geen lijn in te trekken. Mss moeten jullie je eerst eens gaan focussen welke rasgroep jullie aanspreekt qua eigenschappen en dan binnen die rasgroep verder kijken? Veel succes met de zoektocht !

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 22:47

Sidera, ik denk ook dat je je misschien eerst wat beter moet verdiepen in de rassen die je opnoemt. Zo is een aussie over het algemeen best wel vocaal, op energie gebied een flinke uitdaging en ik ken er weinig die hond-sociaal zijn. Daarnaast slaat je vriendin nogal de plank mis m.b.t. de gezondheid van rashonden t.o.v. kruisingen.

Ik vind het lastig je een ras aan te raden omdat ik niet zo goed een beeld kan krijgen van wat je precies wel en niet zoekt omdat er niet echt één lijn te vinden is. Ik zou dus eerst zelf nog even wat meer onderzoek doen! Begin bijvoorbeeld eens op de website: houden van honden en bekijk daar de verschillende rasgroepen.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 23:17

Sidera schreef:
Hallo bokkers en bokkerinnen,

Wat een fijn topic is dit :D Het is voor mij een beetje een lang verhaal geworden :oo

Mijn vriendin en ik zijn dus allebei heel erg dol op honden en zouden tzt ook graag een hondje willen. We willen wachten hiermee tot onze oudste kat is overleden, aangezien die veel stress krijgt van honden. Tijd om goed na te denken is er wel al. Het probleem is alleen dat mijn vriendin en ik op sommige vlakken nog niet helemaal uit zijn wat we willen. Ben benieuwd naar wat jullie ideetjes zijn.

De dilemma's:
- Mijn vriendin heeft nog nooit een pup gehad en zou dat heel graag willen meemaken. Ook zou ze de pup graag vanaf het begin goed willen kunnen opvoeden. Ikzelf ben ook dol op puppy's maar zie ook wel de voordelen van een wat oudere hond. Om eerlijk te zijn denk ik dat ik op dit vlak wel goed mee kan gaan richting mijn vriendin :+
- Mijn vriendin wil liever geen rashond, vooral omdat ze het erg zielig vindt dat rashonden een hogere kans hebben op bepaalde aandoeningen. Dit weegt wel vrij zwaar, maar een kruising zou bijvoorbeeld wel een optie zijn. Zelf ben ik hier minder mee eens omdat ik juist ook wel vindt dat bij een goede fokker je al heel wat informatie kan hebben over de ouder dieren die je bij de gemiddelde kruising niet weet. (denk aan hd/ed uitslagen en tests op ziektes specifiek voor het ras). Dat gezegd hebbende vinden we wel allebei Australian shepherds heel erg leuk(!).
- Ik heb mijn twijfels bij het nemen van een hond van een ras waarbij bekend is dat het echt een uitdaging is om ze op te voeden, of die bv van nature erg angstig is, of overenergiek of bekend staat om het hebben van verlatingsangst, ook hier staat mijn vriendin positiever/enthousiaster tegenover.

Wat wij zoeken (ik weet dat een aantal van deze zaken ook te trainen is, maar toch wil ik wel rekening houden met aanleg):
- We houden allebei van grotere honden, waar je een beetje mee kan stoeien. De allerkleinste maat die we voor ons zien zou een duck toller zijn schat ik zo.
- Speels, energiek (maar niet neurotisch)
- Sociaal naar andere dieren (We hebben ook nog een andere kat en zou toch fijn zijn om mee te kunnen naar stal) en geschikt voor in een gezin.
- Geen ras dat bekend staat om heel vocaal te zijn

Over ons:
- Door een combinatie van thuiswerken en het aantal dagen dat we werken zou er maar 1 dag in de week zijn dat de hond/pup alleen thuis zit, en voor die dag zouden we een uitlaatservice laten komen.
- We hebben een kat in huis die gewend is aan honden
- We zijn allebei sportief en zouden het ook leuk vinden om met de hond op cursussen te gaan. Beetje kijken naar wat de hond zelf leuk vindt en waar die goed in is.
- We wonen nu nog niet zo heel groot, hebben wel een tuintje, maar zijn tzt wel van plan om groter en groener te gaan wonen.


De rassen die we leuk vinden, en meteen wat we er potentieel lastig aan vinden:
1. Australian shepherd, vinden we super, maar hebben misschien wel teveel uitdaging nodig om relaxed te blijven. Zijn ook niet de aller makkelijkste honden om op te voeden.
2. Duck Toller
3. Dalmatier (maar die vind vooral ik leuk, mn vriendin helaas minder)
4. Finse lapjeshond, schijnen wel erg gevoelig te zijn voor verlatingsangst
5. Rhodesian Ridgebacks vinden we ook prachtig, maar zijn ook wel felle honden
6. Husky (vindt vooral mn vriendin leuk maar lijkt mij weer een heel slecht idee)
7. De Rottweiler heeft voor altijd een bijzonder plekje in mijn hart maar is door zijn formaat toch niet ideaal in een kleiner appartement.

Wat zijn jullie ervaringen met bepaalde kruisingen of rassen?


Als ik het even samenvat zoek je een makkelijke sociale hond van enig formaat.
Ik zou de RR, de husky en de Rottweiler direct laten afvallen. Ook omdat je hem met de uitlaat mee wil laten gaan en er -denk ik te lezen- niet zo heel veel ervaring is met honden.

Dan schrijft iemand hier kooikerhondje, maar dat vind ik geen goed advies. Het zijn sowieso vrij kleine honden, maar ik vind ze ook absoluut niet gezellig sociaal zeg maar.
Ik denk dat je het meest plezier hebt van
-een buitenlandse hond (vooral uit Spanje met een herder look :) )
-een bearded collie of een schapendoes
-Australian Shepherd die jullie beide zo leuk vinden (wat is precies het probleem? Volgens mij niet persé zo moeilijk opvoedbaar. Gewoon lekker veel mee doen)

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 06:15

Dat is een uiteenlopende voorkeur haha

Ik heb zelf rottweilers en in het verleden drie husky,s gehad.
Laatste zijn nu niet honden die lekker los bij stal rond kunnen lopen, er zijn er die wel bij de baas blijven maar de meeste zijn toch wel zo zelfstandig dat ze zelf wel even op onderzoek uit gaan en dan moeten ze geen ander vee of pluimvee tegen komen.
De rottweiler, fantastisch ras maar zeker de reuen zijn echt wel heel pittig en niet zo geschikt als eerste hondje, vaak toch aardig wat agressie naar sexe genoten, en ook vaak niet welkom bij uitlaatservice of pension omdat het een HR ras is.
Houd er ook rekening mee dat pups pas vanaf zes maanden oud bij de meeste uitlaatservices mee mogen.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 06:20

Ik zou overigens ook eens kijken naar een dagopvang eventueel. Dan zijn ze lekker heel de dag omder de pannen.
Onze ridgeback gaat 1 keer per week naar de opvang en komt dan echt bekaf van het spelen thuis.
En kost 12 euro per dag.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 07:56

Nikass schreef:
Als ik het even samenvat zoek je een makkelijke sociale hond van enig formaat.
Ik zou de RR, de husky en de Rottweiler direct laten afvallen. Ook omdat je hem met de uitlaat mee wil laten gaan en er -denk ik te lezen- niet zo heel veel ervaring is met honden.

Dan schrijft iemand hier kooikerhondje, maar dat vind ik geen goed advies. Het zijn sowieso vrij kleine honden, maar ik vind ze ook absoluut niet gezellig sociaal zeg maar.
Ik denk dat je het meest plezier hebt van
-een buitenlandse hond (vooral uit Spanje met een herder look :) )
-een bearded collie of een schapendoes
-Australian Shepherd die jullie beide zo leuk vinden (wat is precies het probleem? Volgens mij niet persé zo moeilijk opvoedbaar. Gewoon lekker veel mee doen)


Het kooikerhondje werd op een andere vraag als antwoord gegeven, bij iemand die er eentje zoekt van 10-15 kg ;) Ik ben er zelf ook geen fan van. In dat formaat zijn er véél socialere en makkelijkere honden inderdaad. Maar dat ging dus niet over déze vraag :)

Buitenlandse hond is wel een breed begrip hoor! Want dan weet je dus ook niet wat erin zit. En dat hoeft geen probleem te zijn - ik heb een Portugees, waarvan zeker is dat er podengo in zit, maar de rest? We gokken terrier ;) - maar dan val je voor het individu, want er is dan geen 'ras' om voor te vallen zeg maar. Bovendien is 'herder look' ook wel breed: grote ruwharige pods lijken vaak best wel op picardische herders. Maar het karakter is écht écht écht anders :j :')

Beardie en schapendoes kúnnen heel leuk zijn. Zoek dan wel echt een goede fokker, want bij de slechtere fokkers komen ze vaak met angst-issues vandaan begrijp ik (nog even los van gezondheidstesten dus, wil je dan ook echt al wel puppy-socialisatie bij de fokker).

Aussies weet ik niet heel veel van, maar hoor geregeld dat die niet per se hond-sociaal zijn. Dat is toch wel handig als je een uitlaatservice wil inschakelen...

Sidera

Berichten: 2545
Geregistreerd: 01-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 08:09

Nanna schreef:
@sidera wij hebben zelf nu een toller pup van 6 maand en die zou heel goed in jullie situatie passen. Wat ik heel fijn vind aan een toller is dat het wel echt een hond is, zeker qua activiteit, maar wel een net wat handzamer formaat. Hij is niet super vocaal in de zin van blaffen, maar in zijn enthousiasme laat hij zijn toller scream wel regelmatig horen. Hij is energiek, vind alles en iedereen leuk en staat altijd klaar om iets met je te gaan doen. Wel heeft hij wat moeite met zelf zijn rust pakken, maar ook dat gaat steeds beter.

De aussie ben ik ook helemaal gek op, maar durfden we voor nu toch niet aan. De aussie die ik ken is toch best wel pittig en niet heel makkelijk. Aangezien we een kinderwens hebben vinden we dat voor nu toch wat te hoog gegrepen.

De andere rassen heb ik persoonlijk geen ervaring mee, maar zijn best wel uitlopend qua karakter. Zeker een ridgeback en dalmatiër zijn echt heel anders dan de aussie en de toller. Mijn tip zou zijn om wat wandelingen met verschillende rassen te maken en wat (eerlijke) ervaringen van verschillende mensen te horen.


Thanks voor je reactie!
Zelf heb ik ooit een rottweiler gehad, wiens beste vriendinnetje een ridgeback was. Ook was er een aussie in het park met wiens baasje ik regelmatig ging wandelen. Vrienden van me hebben een toller (echt een super beestje) en eigenlijk is van ons lijstje de Dalmatiër dus de enige hond die ik niet langdurig heb leren kennen. Al heb je natuurlijk wel gelijk dat 1 hond van een bepaald ras niet meteen garant staat voor een heel ras. Ik zou op zich wel graag bij wat van die open dagen vd rasvereniging willen afgaan, al zullen die er nu minder zijn door corona.

Ik vind inderdaad ook het formaat van de toller erg handzaam, en op mijn puppy cursus destijds merkte ik ook hoe enorm slim ze zijn en ze snel dingen oppakken. Dat heeft de toller van mijn vriendin ook.

Nanna

Berichten: 1035
Geregistreerd: 26-06-06
Woonplaats: Utrecht

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 09:07

Als je rassen wilt leren kennen kun je ook Facebook groepen opzoeken waar eigenaren van die rassen in zitten. Regelmatig worden er vanuit daar wandelingen georganiseerd of kun je een oproep plaatsten of je bij iemand uit de buurt kennis kunt komen maken met het ras. Daarnaast kun je altijd contact opnemen met fokkers en vragen of je bij hun kennis kunt komen maken. Het voordeel van fokkers vind ik dat die vaak meer verschillende honden kennen en zo een wat beter beeld kunnen schetsen ipv een beeld gebaseerd op een individu.

Sidera

Berichten: 2545
Geregistreerd: 01-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 09:17

Wat leuk, zoveel reacties! Bedankt daarvoor :D
Zal op iedereens advies even reageren, ik zat eerst op mijn mobiel en zag toen alleen de eerste reactie.
Iemand vroeg nog wat voor sporten we dan leuk vinden met de hond maar dat is voor mij echt afhankelijk van de hond ook. Mij lijkt agility bijvoorbeeld even leuk als de IPO. FLyball vind ik super leuk om te kijken bij demos maar we gaan sowieso beginnen met een aantal basis standaard puppy/puber cursussen.


@Skippy01 De spaniels vielen bij ons helaas af gezien haar ranking op de rashondenwijzer.
Je hebt gelijk dat er inderdaad pittige rassen bijzitten, wat ook precies terugkomt in onze dilemma's.

@SoofO - nouja je hebt hem gelijk bij de crux :') we vinden ook nog geen enkel ras een perfect match haha. Dat is precies waarom ik hier ook een berichtje plaatste. Zelf deel ik jouw standpunt over gezondheid - dacht dit ook uitgelegd te hebben in mijn eerste post - maar het bezwaar bij sommige rashonden is dus dat we het niet fijn vinden om een ras te kiezen waarbij specifiek gefokt is op ongezonde kenmerken alleen voor de looks (denk aan lange zwakke ruggen, te korte hoofdjes, neuzen etc).

@Annem84 thanks voor de extra achtergrond informatie! Sluit inderdaad helemaal aan bij de RR die ik ken en die het beste vriendinnetje van mijn vorige hond was

@Lukasje & Kaus Hey lucasje, de lijst gaat niet zozeer over uiterlijk (wel deels, dat vind ik ook niet zo gek) maar is vooral gebaseerd op de honden uit mijn omgeving die ik/wij kennen die wij heel leuk vinden. Het loopt erg uiteen maar ik vind veel verschillende honden dan ook leuk. Wij vinden ook veel paardenrassen leuk en vinden naast honden en paarden ook katten en nog meer dieren leuk. We staren ons niet graag vast in 1 ras die voor ons alles is zeg maar. Maargoed, zoals ik ook typte willen we niet in 2020 of 2021 al een hond nemen en zijn we nou juist exact nu aan het inlezen en aan het voorbereiden. Dus het is wel jammer dat er veel wordt gezegd dat we dingen moeten uitzoeken nu per ras omdat dat is wat we nu proberen te doen. Ik vermoed dat we over 3 a 4 jaar verhuizen en rond die tijd of iets daarvoor een hond zouden willen. Ik vind het bijvoorbeeld al heel nuttig dat meerdere mensen zeggen dat de toller het beste lijkt aan te sluiten, dan kunnen we daar nu verder op inzoomen.

@Nikass bedankt voor je advies! Haha, inderdaad goed samengevat. Kleine hondjes vind ik ook heel zoet hoor, maar als eigen hond inderdaad liever eentje van enig formaat ;) Ik ben zelf alleen dus weer wat huiverig op honden uit het buitenland omdat ik bang ben dat ze toch wel wat hebben meegekregen vanuit zwerfhond zijn waardoor ze misschien moeilijker settelen hier. Ik moet zeggen dat de drie rassen die jij noemt ook inderdaad de rassen zijn die we leuk vinden maar die ons niet verstandig lijkt om te nemen. Die staan wel op het lijstje om aan te geven wat voor honden we heel leuk vinden. Ik heb dus zelf een rottie gehad en mijn vriendin heeft nog geen ervaring met het houden van honden, wel veel enthousiasme en bereidheid om te leren. Op de raswebsite (acsn) van de Aussie staat wel overal dat het geen honden zijn voor "beginners" en dat bij verkeerde begeleiding ze soms agressief worden naar andere honden.

@Tinkermuts bedankt voor je reactie! Ik heb zelf helaas ook geen positieve ervaringen met mijn vorige rottie en uitlaatservicen. Dat ze haar niet wilden meenemen terwijl het echt een super sociale teef was die absoluut niet agressief was. Vond dat echt een tegenvaller destijds. Was ook gecastreerd dus zou geen probleem mee moeten zijn. Ze was wel heel druk maarja, dat zou toch geen probleem moeten zijn bij lekker lange stukken lopen. Het is wel de reden dat ik bij een volgende hond toch graag een iets toegankelijker type zou uitzoeken.

@Annem84 een dagopvang is zeker een goed idee, hier in de buurt hebben ze wel echt crisis tijden om te halen en brengen. Tussen 9.00 en 16.30... ik snap bijna niet wie dat haalt met werktijden. Maar wellicht inmiddels meer opties daarin. 12 euro per dag vind ik trouwens erg netjes, is niet eens duurder dan een uitlaatservice.

@Skippy01 van de beardie heb ik echt nog nooit gehoord, ga daar eens naar kijken :D
Laatst bijgewerkt door Sidera op 07-10-20 09:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Sidera

Berichten: 2545
Geregistreerd: 01-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 09:17

Nanna schreef:
Als je rassen wilt leren kennen kun je ook Facebook groepen opzoeken waar eigenaren van die rassen in zitten. Regelmatig worden er vanuit daar wandelingen georganiseerd of kun je een oproep plaatsten of je bij iemand uit de buurt kennis kunt komen maken met het ras. Daarnaast kun je altijd contact opnemen met fokkers en vragen of je bij hun kennis kunt komen maken. Het voordeel van fokkers vind ik dat die vaak meer verschillende honden kennen en zo een wat beter beeld kunnen schetsen ipv een beeld gebaseerd op een individu.


Goed idee van die wandelingen! We zijn wel al lid van een aussie groep inderdaad.

Lukasje
Berichten: 11298
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 09:20

@ Sidera: met “beardie” bedoelt Skippy allicht de bearded collie

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 09:55

Lukasje schreef:
@ Sidera: met “beardie” bedoelt Skippy allicht de bearded collie


Inderdaad ja! :j

@sidera wat bedoel je precies met 'spaniels vielen af gezien de ranking in de rashondenwijzer'? Want de ene spaniel is zéker niet de andere spaniel. Veel dingen zijn best uit te sluiten door een goede fokker te kiezen die de juiste gezondheidstesten doet. Zo zie ik bij de WSS oa HD en ED: dat valt aardig goed te ondervangen hoor... de oogproblemen ken ik bij spaniels zelf primair uit de showlijnen bijv. Door daarvandaan te blijven, ondervang je dat ook. Kijk, je kunt het type hond natuurlijk écht niet leuk vinden he, dat mag uiteraard. Maar alle spaniels overboord gooien vanwege problemen die best makkelijk uit te bannen zijn door goed vooronderzoek en een goede fokker, is misschien wat voorbarig...
Plus: dan mag je de aussie, rotweiler, RR en toller ook al wel wegstrepen. Die komen er slechter vanaf in de rashondenwijzer dan de welsh springer hoor. En dan vind ik het zelf lachwekkend dat de groenendaeler erop staat als 'gering risico' ;) Ik ken er niet één die ouder dan 6/7 geworden is, allemaal dood gegaan aan kanker. Kortom: staar je niet blind op de rashondenwijzer alsjeblieft :)

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 09:59

@sidera, nee die tijden zijn niet echt ideaal. Wij kunnen tussen 7:00 en 8:30 brengen en tussen 17:00 en 18:30 ophalen. Dat gaat gewoon met ee druppel. Dus loopt naar binnen en kijkt op het bord in welk hok je je hond mag achterlaten.

Mizora

Berichten: 18101
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 10:25

De rashondenwijzer zou ik sowieso links laten liggen of met een hele grote pot zout nemen. De onderzoeken die gebruikt zijn zijn grotendeels op look-a-likes gedaan en Amerikaans, waar andere bloedlijnen zijn en testen veel zeldzamer is. Daarnaast zijn veel onderzoeken (bewust?) Veel negatiever geïnterpreteerd dan de werkelijke uitkomst en staan er bij een hoop rassen ziektes bij die vrijwel tot niet voor komen en andersom ook regelmatig toch een ziekte mist dat in Nederland wel degelijk een aandachtspunt is.

Hd/ed/ecvo zou bij de ouderdieren van ieder nest dat je wilt bekijken gewoon gedaan en hda/vrij/alles vrij moeten zijn en bij rashonden alle 4 de grootouders ook. Het zijn afwijkingen die bij alle grotere honden, rashond of niet, voor komen. Maar wel bij bepaalde groepen vaker of minder vaak. Niet standaard testen bij een ras betekent overigens niet dat het zelden voor komt, enkel dat er niet op getest wordt.

Sidera

Berichten: 2545
Geregistreerd: 01-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 10:25

Skippy01 schreef:
Lukasje schreef:
@ Sidera: met “beardie” bedoelt Skippy allicht de bearded collie


Inderdaad ja! :j

@sidera wat bedoel je precies met 'spaniels vielen af gezien de ranking in de rashondenwijzer'? Want de ene spaniel is zéker niet de andere spaniel. Veel dingen zijn best uit te sluiten door een goede fokker te kiezen die de juiste gezondheidstesten doet. Zo zie ik bij de WSS oa HD en ED: dat valt aardig goed te ondervangen hoor... de oogproblemen ken ik bij spaniels zelf primair uit de showlijnen bijv. Door daarvandaan te blijven, ondervang je dat ook. Kijk, je kunt het type hond natuurlijk écht niet leuk vinden he, dat mag uiteraard. Maar alle spaniels overboord gooien vanwege problemen die best makkelijk uit te bannen zijn door goed vooronderzoek en een goede fokker, is misschien wat voorbarig...
Plus: dan mag je de aussie, rotweiler, RR en toller ook al wel wegstrepen. Die komen er slechter vanaf in de rashondenwijzer dan de welsh springer hoor. En dan vind ik het zelf lachwekkend dat de groenendaeler erop staat als 'gering risico' ;) Ik ken er niet één die ouder dan 6/7 geworden is, allemaal dood gegaan aan kanker. Kortom: staar je niet blind op de rashondenwijzer alsjeblieft :)



Ik vind het type wel leuk, zeker van die welsh :j Je hebt ook wel gelijk dat die wijzer soms niet bepaald accuraat is. Ik dacht dat bij veel Spaniels het hoofdje eigenlijk te klein is voor de hersenen volgens de fokstandaarden maar waarschijnlijk was dit een andere spaniel. Want dat valt dan niet weg te testen zoals met HD/ED maar ik beken ook meteen dat ik me niet zo nog heb verdiept in de spaniels.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 10:29

Sidera schreef:
Ik vind het type wel leuk, zeker van die welsh :j Je hebt ook wel gelijk dat die wijzer soms niet bepaald accuraat is. Ik dacht dat bij veel Spaniels het hoofdje eigenlijk te klein is voor de hersenen volgens de fokstandaarden maar waarschijnlijk was dit een andere spaniel. Want dat valt dan niet weg te testen zoals met HD/ED maar ik beken ook meteen dat ik me niet zo nog heb verdiept in de spaniels.


Dat geldt voor de cavalier king charles en de king charles, maar niet voor de andere rassen hoor. Gelukkig maar ook :) En die twee rassen zijn ook nog eens heel klein, dus voor jullie sowieso niet evident. Nagenoeg alle andere spaniels zijn nog gewoon 'werkhonden' in het land van herkomst. De working cocker, de welsh springer, de english springer (veldlijn) en de fiel spaniel, sussex spaniel etc, zijn gewoon werkende rassen. Tuurlijk zijn die niet vrij van gebreken - geen enkel ras heeft denk ik 0 erfelijke gebreken. Maar een goede fokker test wel op de voorkomende gebreken en sluit deze voor zover mogelijk uit :j

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 13:45

Skippy excuus mbt het kooikerhondje, blijkbaar iets door elkaar gehaald

Sidera mijn ervaring met buitenlandse honden is dat degene die naar Nederland komen als ze nog jonger zijn dan een half jaar allemaal verschrikkelijk lief, speels, sociaal en makkelijk zijn.
Hebben ze veel podenco/windhondenbloed (puur op hun uiterlijk beoordeeld dus) dan hebben ze waarschijnlijk veel jachtinstinct en kunnen ze niet altijd goed los.
Hebben ze meer uiterlijk van een duitse/Mechelse herder dan heb je dat minder en zijn het honden die makkelijker bij je blijven.
Enige minpuntje dat ik verder kan noemen is het eten van straat waar ze nog wel eens hardnekkig goed in zijn.
Tuurlijk moet je het individu bekijken, een serieuze stichting uitzoeken en je goed laten informeren, maar ik vind ze met stip de allerleukste honden die er zijn.

Wat ook leuk bij jullie zou passen is een labrador x jachthond kruising. Maar die moet je natuurlijk even kunnen vinden. Ik ken er meerdere en dat zijn sociale honden met een eigen karakter en een "stoei" formaat. Een labrador x rottweiler kan bijvoorbeeld ook heel leuk zijn.
Ik heb overigens zelf een Rottweiler x Husky gehad (uit asiel) dat lijkt je zeker wel wat ;)

Maar ja ik hoef dan ook niet persé een rashond. Liefst niet zelfs.

dierenfan
Berichten: 9628
Geregistreerd: 27-02-10

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 18:51

Afbeelding
Mijn overleden labrador x rottweiler

Mijn meest geweldige makker die ik gehad heb van mijn 7 eigen honden. Niets was te gek, alles was mogelijk en nooit ergens agressief tegen geweest. Was altijd vrolijk en ging door het vuur als het had gemoeten.

Uiteraard zijn alle individuen anders. Ken overigens ook diverse labrador x duitse herders en eigenlijk wel hetzelfde verhaal. Betrouwbare lolbroeken maar stuk serieuzer dan labradors van zichzelf.
Heb persoonlijk absoluut niets met labradors haha maar nu o.a. een labrador x duitse jacht terrier en hij is erg terughoudend naar vreemden maar ook weer heel stabiel, vrolijk en sociaal van karakter. Nu 2 jaar en kan ook werkelijk overal mee naar toe. Een wereld hondje. Labrador genen zijn wel fantastisch haha
Afbeelding


Afbeelding

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 19:08

Wat een leukerd, dierenfan!

Dan zal ik niet achter blijven; mijn Rottweiler x Husky. Helaas leeft ze niet meer. Ze is dertien jaar geworden.
Hier was ze ongeveer anderhalf, nog niet zo lang uit het asiel.


Afbeelding

dierenfan
Berichten: 9628
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 19:29

Nikass schreef:
Wat een leukerd, dierenfan!

Dan zal ik niet achter blijven; mijn Rottweiler x Husky. Helaas leeft ze niet meer. Ze is dertien jaar geworden.
Hier was ze ongeveer anderhalf, nog niet zo lang uit het asiel.


[ [url=m/2Avwsi.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ook heel gaaf! Onze husky teef is inmiddels bijna 10 jaar. De reu inmiddels overleden en ze zijn geweldig maar beetje te eigen gereid voor mij persoonlijk. Maar zeg niet dat er nooit geen husky achtige meer komt.

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 06:14

Sidera schreef:
Wat leuk, zoveel reacties! Bedankt daarvoor :D
Zal op iedereens advies even reageren, ik zat eerst op mijn mobiel en zag toen alleen de eerste reactie.
Iemand vroeg nog wat voor sporten we dan leuk vinden met de hond maar dat is voor mij echt afhankelijk van de hond ook. Mij lijkt agility bijvoorbeeld even leuk als de IPO. FLyball vind ik super leuk om te kijken bij demos maar we gaan sowieso beginnen met een aantal basis standaard puppy/puber cursussen.


@Skippy01 De spaniels vielen bij ons helaas af gezien haar ranking op de rashondenwijzer.
Je hebt gelijk dat er inderdaad pittige rassen bijzitten, wat ook precies terugkomt in onze dilemma's.

@SoofO - nouja je hebt hem gelijk bij de crux :') we vinden ook nog geen enkel ras een perfect match haha. Dat is precies waarom ik hier ook een berichtje plaatste. Zelf deel ik jouw standpunt over gezondheid - dacht dit ook uitgelegd te hebben in mijn eerste post - maar het bezwaar bij sommige rashonden is dus dat we het niet fijn vinden om een ras te kiezen waarbij specifiek gefokt is op ongezonde kenmerken alleen voor de looks (denk aan lange zwakke ruggen, te korte hoofdjes, neuzen etc).

@Annem84 thanks voor de extra achtergrond informatie! Sluit inderdaad helemaal aan bij de RR die ik ken en die het beste vriendinnetje van mijn vorige hond was

@Lukasje & Kaus Hey lucasje, de lijst gaat niet zozeer over uiterlijk (wel deels, dat vind ik ook niet zo gek) maar is vooral gebaseerd op de honden uit mijn omgeving die ik/wij kennen die wij heel leuk vinden. Het loopt erg uiteen maar ik vind veel verschillende honden dan ook leuk. Wij vinden ook veel paardenrassen leuk en vinden naast honden en paarden ook katten en nog meer dieren leuk. We staren ons niet graag vast in 1 ras die voor ons alles is zeg maar. Maargoed, zoals ik ook typte willen we niet in 2020 of 2021 al een hond nemen en zijn we nou juist exact nu aan het inlezen en aan het voorbereiden. Dus het is wel jammer dat er veel wordt gezegd dat we dingen moeten uitzoeken nu per ras omdat dat is wat we nu proberen te doen. Ik vermoed dat we over 3 a 4 jaar verhuizen en rond die tijd of iets daarvoor een hond zouden willen. Ik vind het bijvoorbeeld al heel nuttig dat meerdere mensen zeggen dat de toller het beste lijkt aan te sluiten, dan kunnen we daar nu verder op inzoomen.

@Nikass bedankt voor je advies! Haha, inderdaad goed samengevat. Kleine hondjes vind ik ook heel zoet hoor, maar als eigen hond inderdaad liever eentje van enig formaat ;) Ik ben zelf alleen dus weer wat huiverig op honden uit het buitenland omdat ik bang ben dat ze toch wel wat hebben meegekregen vanuit zwerfhond zijn waardoor ze misschien moeilijker settelen hier. Ik moet zeggen dat de drie rassen die jij noemt ook inderdaad de rassen zijn die we leuk vinden maar die ons niet verstandig lijkt om te nemen. Die staan wel op het lijstje om aan te geven wat voor honden we heel leuk vinden. Ik heb dus zelf een rottie gehad en mijn vriendin heeft nog geen ervaring met het houden van honden, wel veel enthousiasme en bereidheid om te leren. Op de raswebsite (acsn) van de Aussie staat wel overal dat het geen honden zijn voor "beginners" en dat bij verkeerde begeleiding ze soms agressief worden naar andere honden.

@Tinkermuts bedankt voor je reactie! Ik heb zelf helaas ook geen positieve ervaringen met mijn vorige rottie en uitlaatservicen. Dat ze haar niet wilden meenemen terwijl het echt een super sociale teef was die absoluut niet agressief was. Vond dat echt een tegenvaller destijds. Was ook gecastreerd dus zou geen probleem mee moeten zijn. Ze was wel heel druk maarja, dat zou toch geen probleem moeten zijn bij lekker lange stukken lopen. Het is wel de reden dat ik bij een volgende hond toch graag een iets toegankelijker type zou uitzoeken.

@Annem84 een dagopvang is zeker een goed idee, hier in de buurt hebben ze wel echt crisis tijden om te halen en brengen. Tussen 9.00 en 16.30... ik snap bijna niet wie dat haalt met werktijden. Maar wellicht inmiddels meer opties daarin. 12 euro per dag vind ik trouwens erg netjes, is niet eens duurder dan een uitlaatservice.

@Skippy01 van de beardie heb ik echt nog nooit gehoord, ga daar eens naar kijken :D


Dat is dus idd het nadeel van het hebben van een hond die tot HR ras gerekend word, bij veel opvangen, uitlaatservices, cursussen enz niet welkom, en ook in Spanje en Frankrijk niet welkom, zelfs niet bij doorreizen.
En ik snap de uitlaatservices want ik heb er zelf al 22 jaar een hus, teveel extreme problemen met HR honden gehad waardoor ik ze ook niet meer mee neem, ondanks ik zelf dus ook rotties heb, juist daardoor weet ik wat het risico is.
Nadeel is dat er natuurlijk ook zat sociale honden bij deze rassen zijn maar je niet kunt zeggen, die wel en die niet.
De ervaring leert ook dat een aantal hr honden slecht met de drukte van een roedel om kunnen gaan, meestal gaat het een tijd goed maar dan ineens gaat het mis, en dan gaat het ook echt goed mis.
En ik wil daar niet meer m'n roedels voor gebruiken om het uit te proberen, ik moet zoveel mogelijk de veiligheid waarborgen van de honden, en natuurlijk sneppen en knokken andere rassen ook maar die zijn meestal veel makkelijker te corrigeren en ook de schade is vele malen minder.

Naar ik denk dat een Toller wel een optie voor jullie is, of inderdaad een buitenlands hondje.
Kijk wel goed naar wat voor stichting je gaat en hou er rekening mee dat ook veel van die hondjes een flinke rugzak hebben.
Ik vind ze over het algemeen erg sociaal met soortgenoten maar zie bij een aantal ook enorme angsten naar mensen of dingen in de omgeving.