[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 21:24

Heb zelf een ridgeback van de kennel Of sotho bantu uit Haps.
Fijne fokker die je goed begeleid en met veel ervaring!

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 16:28

Ik plaats mijn berichtje hier even (aangezien ik niet direct op zoek ben). Hebben er hier mensen ervaring met de Mudi, de Shiloh shepherd (geen FCI erkend ras) en/of de Picardische herdershond?

Hoe zijn ze in het algemeen met soortgenoten? Bij de beschrijving van de Picardische herder staat vaak beschreven dat het wat 'moeilijkere' honden zouden zijn, maarja wat is 'moeilijk'... :p (Hier in de stad zie ik er regelmatig ééntje lopen en het lijkt een enorm relaxte hond. Nu is dit natuurlijk geen representatief beeld.)
Wat is de kans op ontwikkeling van probleemgedrag zoals uitvallen naar auto's, vreemden, honden,..? (Nuja, elke hond kan dit doen, maar bij herders is het risico meestal toch wel wat hoger.)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 10:32

DezeNaam schreef:
Ik plaats mijn berichtje hier even (aangezien ik niet direct op zoek ben). Hebben er hier mensen ervaring met de Mudi, de Shiloh shepherd (geen FCI erkend ras) en/of de Picardische herdershond?

Hoe zijn ze in het algemeen met soortgenoten? Bij de beschrijving van de Picardische herder staat vaak beschreven dat het wat 'moeilijkere' honden zouden zijn, maarja wat is 'moeilijk'... :p (Hier in de stad zie ik er regelmatig ééntje lopen en het lijkt een enorm relaxte hond. Nu is dit natuurlijk geen representatief beeld.)
Wat is de kans op ontwikkeling van probleemgedrag zoals uitvallen naar auto's, vreemden, honden,..? (Nuja, elke hond kan dit doen, maar bij herders is het risico meestal toch wel wat hoger.)


Je kiest ze nogal uit, hondenrassen waar er vást niet veel van op bokt zitten ;)
De mudi's die ik gezien heb, vond ik eigenlijk best 'normale' honden. Gewoon sociaal, prima op te voeden. Ervaring uit de tweede hand, zelf nooit mee gewerkt, maar leken niet gestoord, niet méér geneigd uit te vallen dan de gemiddelde schapendrijver.
Shiloh shepherd nog nooit in het echt gezien.
Picardische herder ken ik er uit mijn jeugd nog wel (ook uit de tweede hand, niet zelf mee gewerkt, en mijn jeugd is lang geleden), die moesten toen wel even een serieuze opvoeding krijgen altijd. Prachtige honden, maar ik denk wel het beste af bij héle consequente eigenaren ook het liefst in buitengebied.

Machie

Berichten: 16025
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 10:38

Mudi's zijn enorm vocaal. En dan echt enorm vocaal. Verder zijn het werkhonden, komt er best wat epilepsie in voor en is terughoudendheid voor mensen/angst ook niet onbekend. Het zijn honden die je echt moeten liggen. Ik hou ervan, anderen worden er gek van. Ik heb zelf een Puli, een Pumi x Mudi kruising en een Hrvatski Ovcar. Die laatste lijkt qua uiterlijk enorm op een Mudi, is alleen altijd zwart en nog wat feller. Het zijn echt geweldige honden, als ze je passen.
De Mudi is trouwens een heel stuk kleiner dan de andere 2 rassen die je noemt.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 10:39

Ik ken één Mudi wat een vreselijke zenuwpees is en enorm angstig voor alles, inclusief haar baasje. Baasje is super lief en zachtaardig maar de kleinste 'eh' of 'nee' is genoeg voor de hond om weg te springen. Enorme angstblaffer ook. Baasje houdt enorm van het diertje maar is voor goed genezen van Mudis.

Shiloh geen ervaring mee.

Picardische herders wel. Prachtige dieren <3 In mijn ervaring zijn ze over het algemeen geen allemansvriend naar honden toe. Naar vreemden mensen zijn ze afstandelijk maar niet agressief. Alle picardische herders die ik ken zijn ook actief in het drijven. Die skills kennen scheelt vaak een heleboel met auto's etc drijven maar het ras heeft uiteindelijk een heel ander instinct dan bijvoorbeeld een border collie en zal dat gedrag ook minder snel vertonen. Het grote nadeel vind ik dus wel dat ze allemaal niet zo gediend zijn van vreemde honden. Verder wel goed te trainen als je het juiste commando op het juiste moment vraagt :Y)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 10:44

Machie schreef:
Mudi's zijn enorm vocaal. En dan echt enorm vocaal. Verder zijn het werkhonden, komt er best wat epilepsie in voor en is terughoudendheid voor mensen/angst ook niet onbekend. Het zijn honden die je echt moeten liggen. Ik hou ervan, anderen worden er gek van. Ik heb zelf een Puli, een Pumi x Mudi kruising en een Hrvatski Ovcar. Die laatste lijkt qua uiterlijk enorm op een Mudi, is alleen altijd zwart en nog wat feller. Het zijn echt geweldige honden, als ze je passen.
De Mudi is trouwens een heel stuk kleiner dan de andere 2 rassen die je noemt.


Interessante honden heb jij! Echt állemaal rassen die je niet vaak ziet! :j
Zag laatst ergens een mix voorbij komen van de Hrvatski x border collie (gepland nest, niet de live versie van de hond al), om een ultieme agility hond te fokken. Ik werd er spontaan zenuwachtig van zelf.

Als ik de ervaringen hier lees met de Mudi, heb ik er een paar gezien die meer 'uitzondering' dan regel zijn merk ik al! Vond die ik gezien heb niet vocaler of angstiger dan de meeste border collies -O-
Ken dat hele vocale wel van pyrenese herders overigens, en van shelties :') :j .

Machie

Berichten: 16025
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:24

Skippy01 schreef:
Machie schreef:
Mudi's zijn enorm vocaal. En dan echt enorm vocaal. Verder zijn het werkhonden, komt er best wat epilepsie in voor en is terughoudendheid voor mensen/angst ook niet onbekend. Het zijn honden die je echt moeten liggen. Ik hou ervan, anderen worden er gek van. Ik heb zelf een Puli, een Pumi x Mudi kruising en een Hrvatski Ovcar. Die laatste lijkt qua uiterlijk enorm op een Mudi, is alleen altijd zwart en nog wat feller. Het zijn echt geweldige honden, als ze je passen.
De Mudi is trouwens een heel stuk kleiner dan de andere 2 rassen die je noemt.


Interessante honden heb jij! Echt állemaal rassen die je niet vaak ziet! :j
Zag laatst ergens een mix voorbij komen van de Hrvatski x border collie (gepland nest, niet de live versie van de hond al), om een ultieme agility hond te fokken. Ik werd er spontaan zenuwachtig van zelf.

Als ik de ervaringen hier lees met de Mudi, heb ik er een paar gezien die meer 'uitzondering' dan regel zijn merk ik al! Vond die ik gezien heb niet vocaler of angstiger dan de meeste border collies -O-
Ken dat hele vocale wel van pyrenese herders overigens, en van shelties :') :j .



Waar heb je die als geplant nest gezien?
Ik ken alle 3 de nesten 'crollies' die geboren zijn, waarvan 1 in nederland en die was zeker niet geplant. Wel een briljant gave combinatie aan rassen. Ik zou er enorm graag eentje willen maar mijn vriend zit een 4e scheldmachine niet zitten (geloof me, mijn 3 oostblokkers zijn echt vocaal) dus hier komt eind dit jaar/begin volgend jaar heel 'saai' een border collie ;)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 12:07

Machie schreef:
Skippy01 schreef:
Interessante honden heb jij! Echt állemaal rassen die je niet vaak ziet! :j
Zag laatst ergens een mix voorbij komen van de Hrvatski x border collie (gepland nest, niet de live versie van de hond al), om een ultieme agility hond te fokken. Ik werd er spontaan zenuwachtig van zelf.

Als ik de ervaringen hier lees met de Mudi, heb ik er een paar gezien die meer 'uitzondering' dan regel zijn merk ik al! Vond die ik gezien heb niet vocaler of angstiger dan de meeste border collies -O-
Ken dat hele vocale wel van pyrenese herders overigens, en van shelties :') :j .



Waar heb je die als geplant nest gezien?
Ik ken alle 3 de nesten 'crollies' die geboren zijn, waarvan 1 in nederland en die was zeker niet geplant. Wel een briljant gave combinatie aan rassen. Ik zou er enorm graag eentje willen maar mijn vriend zit een 4e scheldmachine niet zitten (geloof me, mijn 3 oostblokkers zijn echt vocaal) dus hier komt eind dit jaar/begin volgend jaar heel 'saai' een border collie ;)


via het hondenforum denk ik? op de agility pagina daar?

Sarah_Elise

Berichten: 886
Geregistreerd: 17-10-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 23:02

Hier een Shiloh, of althans mijn ouders dan. Zodoende ook contact met andere Shiloh eigenaren. Er zit een goed doordacht en vooralsnog centraal gecontroleerd en beheerd fokprogramma achter de Shiloh’s. Houd rekening met een wachtlijst en afspraken vanuit de rasorganisatie. Alle pups, ook degenen die niet aangemerkt worden als fokdier, worden gemonitord op karakter en gezondheid ook na aanschaf zodat er goed in kaart kan worden gebracht hoe erfelijke eigenschappen (karakter en gezondheid) voorkomen.

Wat betreft je vraag over sociaal naar andere honden: geen typische herder wat dat betreft denk ik. De Shiloh moet een gezonde, stabiele gezinshond zijn. Wat ik weet zijn vrijwel alle Shiloh’s sociaal naar anderen (die van mijn ouders eerder onderdanig dan dominant en nooit agressief!) en juist prima geschikt om mee te nemen op allerlei uitjes. Zo heb ik onze Shiloh meegehad naar mijn werk (vmbo school met veel drukke lln) en dat deed ze super. Druk en onder de indruk van alle prikkels, maar niet neurotisch. Ook geen angst voor vuurwerk. Wat dat betreft een groot verschil met de border collie de we vroeger hadden, die was veel instabieler en kon weinig hebben aan prikkels.

Bowo
Berichten: 2842
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 11:43

Wij zijn nog niet zoekende, maar ik ben benieuwd wat voor rassen zouden passen.

-klein tot middelmaat
-kortharig
-voorkeur voor een wat "steviger" hondje, geen jack russel oid
-loopt hier los op de boerderij zonder omheining, dus mag niet zelf op avontuur gaan. Een paar honderd meter is nog net toe te staan (al zitten ze dan wel in het land van de buren, maar verder echt niet)
-er lopen ook paarden, dit moet ook goed gaan
-niet bedoeld voor sport oid, maar wel op zijn tijd een flinke wandeling
-er is in huis 1 persoon ervaring met herders, verder heeft iedereen ervaring met Boxers en Franse Bulldogs
-onze honden zijn niet naar een puppycursus oid geweest, maar ze zien weinig andere honden en maar ze zijn dusdanig opgevoed dat ze hier niet de regels breken en luisteren waar nodig

Lukasje
Berichten: 11354
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 18:11

Een schnauzer? Niet kortharig maar ze verharen niet. De dwerg- of middenslag dan?
Ik vind ze geweldig! Ze zijn superaanhankelijk, trouw, intelligent, gehard en ook wel waaks. Hun typische baard en kuif trim je zo kort als je wil. Mijn hond heeft ook niet het typische schnauzerkapsel maar is kort getrimd, lekker praktisch.

Bowo
Berichten: 2842
Geregistreerd: 11-04-18

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 18:28

Langharig is hier echt geen optie. Een kortharige hond die een duik in de sloot of een modderpoel neemt of in een lekkere stoffige zandbak gaat rollen is al geen pretje, een langharige hond wordt echt drama...

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 18:44

Bowo schreef:
Wij zijn nog niet zoekende, maar ik ben benieuwd wat voor rassen zouden passen.

-klein tot middelmaat
-kortharig
-voorkeur voor een wat "steviger" hondje, geen jack russel oid
-loopt hier los op de boerderij zonder omheining, dus mag niet zelf op avontuur gaan. Een paar honderd meter is nog net toe te staan (al zitten ze dan wel in het land van de buren, maar verder echt niet)
-er lopen ook paarden, dit moet ook goed gaan
-niet bedoeld voor sport oid, maar wel op zijn tijd een flinke wandeling
-er is in huis 1 persoon ervaring met herders, verder heeft iedereen ervaring met Boxers en Franse Bulldogs
-onze honden zijn niet naar een puppycursus oid geweest, maar ze zien weinig andere honden en maar ze zijn dusdanig opgevoed dat ze hier niet de regels breken en luisteren waar nodig


Duitse pinscher, Oostenrijkse pinscher. Ik weet niet tot welk formaat jij middenmaat vindt natuurlijk, maar wetterhoun past verder ook aardig. Ierse terriër misschien, zijn wel felle donders, maar erf-vaster dan veel andere terriërs. Laatste twee zijn niet kortharige, maar ook zeker niet langharig. En anders 'gewoon' een boerenfox?

Lukasje
Berichten: 11354
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 18:45

Een schnauzer is evenmin langharig hoor. Maar hij is evenmin kortharig :)

Walkure

Berichten: 1397
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 19:17

Bowo schreef:
Langharig is hier echt geen optie. Een kortharige hond die een duik in de sloot of een modderpoel neemt of in een lekkere stoffige zandbak gaat rollen is al geen pretje, een langharige hond wordt echt drama...


Waarom dan een hond? :')

Misschien een Border Terriër of een andere Terriër type? Of Bouvier? Wat groter maar wel rustig karakter

Mizora

Berichten: 18134
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 19:19

Daarnaast worden ruwharen tegenwoordig vaak geschoren, en echte langharen met baard altijd (of geknipt, dat zijn namelijk trimhonden, die verharen in principe niet).

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 21:08

Mizora schreef:
Daarnaast worden ruwharen tegenwoordig vaak geschoren, en echte langharen met baard altijd (of geknipt, dat zijn namelijk trimhonden, die verharen in principe niet).


Ruwharen geschoren? Mag toch hopen van niet! Dan zou ik mijn trimmer ontslaan :') knippen en plukken bij een ruwhaar. Knippen en evt scheren bij een doorgroeiende vacht.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 21:14

Walkure schreef:
Bowo schreef:
Langharig is hier echt geen optie. Een kortharige hond die een duik in de sloot of een modderpoel neemt of in een lekkere stoffige zandbak gaat rollen is al geen pretje, een langharige hond wordt echt drama...


Waarom dan een hond? :')

Misschien een Border Terriër of een andere Terriër type? Of Bouvier? Wat groter maar wel rustig karakter


Wat is er mis met die troep niet willen? Toevallig zijn 'mijn' rassen kortharig maar als er ooit een border collie komt, dan een korthaar. Wat een drama altijd met die modder en zand in een lang langharige vacht. Ik ben zó blij met mijn kortharen. Je haalt er een handdoek overheen en ze zijn droog. En ja ik hen ook een langhaar gehad.

Ik ga mee met het advies van de Duitse Pinscher of eventueel manchester terriër. Poedel ook erg leuk maar weet niet wat je van die vacht vindt.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 21:20

Kaus schreef:
Wat is er mis met die troep niet willen? Toevallig zijn 'mijn' rassen kortharig maar als er ooit een border collie komt, dan een korthaar. Wat een drama altijd met die modder en zand in een lang langharige vacht. Ik ben zó blij met mijn kortharen. Je haalt er een handdoek overheen en ze zijn droog. En ja ik hen ook een langhaar gehad.

Ik ga mee met het advies van de Duitse Pinscher of eventueel manchester terriër. Poedel ook erg leuk maar weet niet wat je van die vacht vindt.


Beter van tevoren duidelijk zijn dan de hond hebben en je ergeren, denk ik dan. Groot gelijk! Ik heb nu een interessante kruising van korte stokhaar met ruwhaar. Bizar veel onderhoud van, want én plukken én borstelen/verharen. Ik heb een voorkeur voor een echte ruwhaar zelf, hard haar waar vuil zo vanaf valt, en een paar keer per jaar plukken - wat ik best een fijn karweitje vind zelf.
Mijn moeder is voor sommige vachten allergisch en andere niet, ook duidelijke reden om voor iets specifieks te kiezen.
Jij dus liefst korthaar. Ik snap dat zo goed, dat vacht onderdeel van je afweging is!

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 21:30

Ik denk dat een Appenzeller Sennenhond heel goed bij jullie zou kunnen passen. Ze voldoen volgens mij aan al jullie wensen :)

Bowo
Berichten: 2842
Geregistreerd: 11-04-18

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 09:34

De Appenzeller klinkt inderdaad als een ras dat goed past!

@Walkure, het maakt nogal verschil of een langharige of kortharige hond een duik in de sloot of een modderpoel neemt. Een langharige hond blijft gewoon langer nat en neemt meer zand mee in zijn vacht. En zeker hier waar ze vrij naar buiten kunnen, blijf je dan met een tuinslang, een stofzuiger en een dweil achter ze aan lopen. En natuurlijk hoort het ook bij het hebben van een hond (op een boerderij) dat er dingen vies worden, maar je kan het natuurlijk wel proberen te beperken ;)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 10:07

Bowo schreef:
De Appenzeller klinkt inderdaad als een ras dat goed past!

@Walkure, het maakt nogal verschil of een langharige of kortharige hond een duik in de sloot of een modderpoel neemt. Een langharige hond blijft gewoon langer nat en neemt meer zand mee in zijn vacht. En zeker hier waar ze vrij naar buiten kunnen, blijf je dan met een tuinslang, een stofzuiger en een dweil achter ze aan lopen. En natuurlijk hoort het ook bij het hebben van een hond (op een boerderij) dat er dingen vies worden, maar je kan het natuurlijk wel proberen te beperken ;)


Zéker waar! Onze spaniel kon UREN later nog nat zijn. Mijn podengo (stokhaar/ruwhaar mix) is zó droog. Daarom ook dat ik ruwharen ook altijd prima vind wat dat betreft, die zijn echt zo droog ook (mits je natuurlijk wel het plukken bijhoudt als ze plukrijp zijn).

Mizora

Berichten: 18134
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 10:51

Skippy01 schreef:
Mizora schreef:
Daarnaast worden ruwharen tegenwoordig vaak geschoren, en echte langharen met baard altijd (of geknipt, dat zijn namelijk trimhonden, die verharen in principe niet).


Ruwharen geschoren? Mag toch hopen van niet! Dan zou ik mijn trimmer ontslaan :') knippen en plukken bij een ruwhaar. Knippen en evt scheren bij een doorgroeiende vacht.


Jazeker, veel ruwharen zijn namelijk geen echte ruwharen meer. Probeer eens een bouvier te plukken, gaat je niet lukken. En zelfs als ze nog enigszins plukbaar zijn, is het vaak vriendelijker om ze scheren. Alleen echt plukbare vachten moeten geplukt worden.

Er zijn helaas inderdaad nog trimmers die aangeven dat een slecht-plukbare vacht plukbaar gemaakt moet worden. Dan vinden ze het eerste keren niet leuk, maar daarna niet zo erg meer. In de praktijk komt het er dan op neer dat door het uittrekken van niet-losgelaten haren kleine littekens ontstaan, waardoor de haren later gemakkelijker loslaten. Oftewel, eerst worden er gewoon vaste haren uitgetrokken, dat doet zeer en is uiterst onvriendelijk.

De echte ruwharen hoeven inderdaad niet geschoren te worden, maar op zich kan het geen kwaad (mits zo veel mogelijk van de lossere haren eerst verwijderd worden door te wassen, in te laten trekken/masseren en daarna droog te blazen), alleen zie je vaak wel dat ze dan pluiziger/zachter worden. Dat geeft niet voor de hond. Het moet dan wel vaker dan 2x per jaar, maar als je een niet te lange ruwhaar wil moet er een stripvacht in, en dat moet ook 4-6x per jaar bijgewerkt worden.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 10:53

@Mizora bouviers zit ik niet in, maar bij de terriers zijn het toch echt nog goede plukvachten meestal, en bij de franse bassets ook. Mijn pod-mix heeft ook een vacht die fijn te plukken is, vindt hij nog lekker ook als dat gedaan wordt :)

Als de vachten echt slecht zijn, houdt het inderdaad op, dan moet je iets anders!

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 17:46

Skippy01 schreef:
Bowo schreef:
De Appenzeller klinkt inderdaad als een ras dat goed past!

@Walkure, het maakt nogal verschil of een langharige of kortharige hond een duik in de sloot of een modderpoel neemt. Een langharige hond blijft gewoon langer nat en neemt meer zand mee in zijn vacht. En zeker hier waar ze vrij naar buiten kunnen, blijf je dan met een tuinslang, een stofzuiger en een dweil achter ze aan lopen. En natuurlijk hoort het ook bij het hebben van een hond (op een boerderij) dat er dingen vies worden, maar je kan het natuurlijk wel proberen te beperken ;)


Zéker waar! Onze spaniel kon UREN later nog nat zijn. Mijn podengo (stokhaar/ruwhaar mix) is zó droog. Daarom ook dat ik ruwharen ook altijd prima vind wat dat betreft, die zijn echt zo droog ook (mits je natuurlijk wel het plukken bijhoudt als ze plukrijp zijn).


Ook mee eens. Woon ook buiten dus honden lopen heel veel in en uit. Mijn Podenco/herdermix met kortharige vacht en geen ondervacht is altijd schoon, zo droog en heeft bijvoorbeeld ook nooit teken. Mijn langharige Fuchs neemt het halve erf mee naar binnen en is ook altijd heel snel vies vanwege de lange haren aan zijn buik en poten.