[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 20:24

Nu zijn Mechelse herders normaal gezien echt niet zo groot hoor... := Kijk eens bij Van de Vaardekenshoeve. Hij fokt Mechelaars zoals ze ‘normaal’ horen te zijn, klein en compact. Passen zo onder je arm.

Het uiterlijk tja... Daar ben ik ook niet zo over te spreken bij de Mechelaars van hem. :+ Maar dat is uiteindelijk niet het belangrijkste lijkt me. Zijn Tervuerense herders (uit mechelaar lijn) zijn wel heel mooi vind ik persoonlijk.

MyWishMax

Berichten: 25313
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 20:28

In de werklijnen van de mechel komt dat wel vaker voor hoor. Ook nog zwaarder, maar ook kleiner, veel verschil.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 20:31

Van de Vaardekenshoeve fokt ook gewoon werklijn hoor. :) Ik weet dat ze een stuk groter kunnen zijn en op zich is dat soms wel gaad, heb ooit zo’n grote oppas Mechelaar gehad maar eigenlijk valt het buiten de rasstandaard.

Naar de showlijn zou ze inderdaad ook kunnen kijken, die zijn vaak een stuk kleiner.

MyWishMax

Berichten: 25313
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 20:36

Showlijn is volgens mij juist echt niet wat ze zoekt. Dat is zo'n enorm verschil.

Op die grote fokken ben ik geen fan van, maar dat ze soms groter uitvallen kan gebeuren. Standaard vind ik qua karakter belangrijker dan uiterlijk. Functioneel en zonder overdrijvingen fokken en niet stug vasthouden aan de standaard.

Nikass

Berichten: 16702
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 21:29

Voor een Mechelaar is rond de 60 cm en dertig kilo toch heel normaal?
Ik dacht juist dat die kleine mecheltjes niet de standaard waren ;)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 07:26

Florenc schreef:
Wat ik voorlopig op mijn lijstje heb staan:
- Werklijn labrador (véél kleiner en fijner dan de gemiddelde lab)
- working springer spaniel
- Australian cattle dog
- Duck tolling retriever (?)


Je maakt een spaniel niet blij als 'ie in een kennel moet blijven als je er niet bent... Dat zijn wel honden die wat meer 'hangen' aan de baas, geen kennelhonden.

In onze wijk loopt iemand met een mechelaar een een duck toller, en dat is een prima combi qua energie die twee. Hoe onlogisch het voor mij ook lijkt, ze passen elkaar goed.

Maar voor wat jij zoekt, lijkt een cattle dog me het meest geschikt eigenlijk uit dit lijstje. Wat robuuster dan een border collie, wat 'ruiger en zelfstandiger' dan een spaniel of retriever, die op een heel andere manier zelfstandig zijn.

Lisitano

Berichten: 4934
Geregistreerd: 05-09-12

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 08:01

Bij cattle dogs en tollers zie ik ook steeds meer onzekere/angstige honden. Ik zou ook daar goed op de lijn letten.
Ik denk wel dat het kan passen.

Als je baasgerichtheid op een andere manier ook kan waarderen :D dan zou je de husky nog kunnen overwegen. Dat klikt vaak fantastisch met mechelaars. Kennel geen probleem. Maak je er een stepjoringteam van :) Zelfverzekerd en enthousiast zijn ze altijd. Husky's hebben normaal maat 50-55 cm en zijn rond de 20-25 kg.

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 08:50

Tinkermuts schreef:
Een Västgötaspets misschien een optie ?
Misschien vind je dat te klein.
Kennis van mij fokt ze en traint er ook veel mee, vnml speuren, ontzettend leuke slimme en leergierige hondjes.


Karaktergewijs, hélemaal. Qua bouw (korte poten, lange rug) zet ik er bij deze honden (gezondheidsgewijs) alleen mijn vragen bij (zelfde bij bv Welsh corgi). Zéker omdat de honden bij ons wel uitdagende wandelingen moeten aankunnen (regelmatig Hoge Venen, Ardennen - tijdens de vakantieperiodes gaan we de bergen in en is het wel echt klimmen), is dat niet helemaal ideaal.

akishino schreef:
De lapinporokoira zou bij je kunnen passen. Niet zo bekend, maar zeker leuke honden.

Leuke honden! Maar vind je daar überhaubt érgens fokkers van?

capopjekop schreef:
Hoe sta je tegenover pitbulls en staffies? Dat zijn over het algemeen sportieve, baasgerichte honden met drive die wat kleiner zijn dat je mechelaar.

Ik vind het leuke honden, vrolijke spring-in't-velds, maar verder word ik er niet heel warm van. Verder zijn ze indd wel kleiner, maar niet bepaald lichter :'). Dan hang ik nog altijd met twee 'powerbreeds' aan mijn lijn.

Nikass schreef:
Cattle dog
Kroatische herder
Kelpie

Kelpie schrijf ik op! Helemaal nog niet aan gedacht!

Zoe_97 schreef:
Ook border collie zou wel passen denk ik hoor. Er zijn ook werklijnen (kort en langharig) als je liever minder haar hebt. Die kunnen in een sportief gezin ook prima meedraaien.
De retrievers zijn toch heel wat anders dan een Mechelaar. Dus die zie ik minder in je situatie passen.


Maar ook die werklijnen zitten met dat stukje onzelfzekerheid en nerveusiteit in hun karakter, jammer genoeg. Mijn vader heeft thuis altijd borders (werklijnen) gehad. Ik vind het super fijne honden, maar voor mij karaktergewijs te plat. Dat was ook de reden dat mijn eerste eigen hond een Mechelaar was.... De werklust, enthousiasme en intelligentie van een border, maar een stuk sterker van karakter. En dat matcht veel beter bij mij.

Waarom zie jij een retriever minder in mijn situatie passen?
Ik moet natuurlijk geen kopie van een mechelaar hebben, maar zoek wel een aantal key-eigenschappen die terug komen. Er mogen zeker verschillen in zitten :j

DezeNaam schreef:
Nu zijn Mechelse herders normaal gezien echt niet zo groot hoor... := Kijk eens bij Van de Vaardekenshoeve. Hij fokt Mechelaars zoals ze ‘normaal’ horen te zijn, klein en compact. Passen zo onder je arm.

Het uiterlijk tja... Daar ben ik ook niet zo over te spreken bij de Mechelaars van hem. :+ Maar dat is uiteindelijk niet het belangrijkste lijkt me. Zijn Tervuerense herders (uit mechelaar lijn) zijn wel heel mooi vind ik persoonlijk.

DezeNaam schreef:
Van de Vaardekenshoeve fokt ook gewoon werklijn hoor. :) Ik weet dat ze een stuk groter kunnen zijn en op zich is dat soms wel gaad, heb ooit zo’n grote oppas Mechelaar gehad maar eigenlijk valt het buiten de rasstandaard.

Naar de showlijn zou ze inderdaad ook kunnen kijken, die zijn vaak een stuk kleiner.


'Van de Vaardekenshoeve' kweekt in mijn ogen quasi 100% op show. Tussen alle dekreuen zit er ook maar één bij met een IPO1, wat eigenlijk nog vrij basic is.... Verder zie ik enkel showtitels staan. Dus nee, dat zijn geen werklijnen. Ook uiterlijkgewijs zijn dat volledige showhonden.

Onze reu zit zeker niet abnormaal qua grootte en gewicht. Hij gaat naar de bovengrens van de rasstandaard, dat wel, maar ik ken er véél grotere en zwaardere ook. Eén van de zusjes van de onze weeg er nét 23kg en is ruim 15cm kleiner. Maar dat is dan weer een uitzonderlijk klein gebleven hondje dat ook in de nest al wat achterbleef.

Skippy01 schreef:
Je maakt een spaniel niet blij als 'ie in een kennel moet blijven als je er niet bent... Dat zijn wel honden die wat meer 'hangen' aan de baas, geen kennelhonden.


Ik ken de spaniels (werklijnen!) voornamelijk van het werk (ik werk bij de politie, spaniels worden nog vaak ingezet als drugshond) en vind het héérlijke honden in hun werken. Hevig, enthousiast, zouden letterlijk door een muur proberen lopen om toch maar hun job gedaan te krijgen. Maar ik heb geen ervaring met dit soort (jacht)honden in het dagelijkse leven..... Mogelijks dus dat dat indd niet helemaal matcht.

Lisitano schreef:
Als je baasgerichtheid op een andere manier ook kan waarderen :D dan zou je de husky nog kunnen overwegen. Dat klikt vaak fantastisch met mechelaars. Kennel geen probleem. Maak je er een stepjoringteam van :) Zelfverzekerd en enthousiast zijn ze altijd. Husky's hebben normaal maat 50-55 cm en zijn rond de 20-25 kg.


Eeeeuh, nee :'). De husky's die ik ken, daar heb ik echt hélemaal niets mee. Ik heb thuis een kickbike staan waar ik onze mechelaar nog wel eens voor zet, dus dat zal met een niet-husky ook wel matchen :+


Bedankt alvast om mee te denken! Ik heb de kelpie sowieso bij op het lijstje gezet, cattle dog staat mee bovenaan. De anderen ga ik nog wat verder over lezen. Voorstellen zijn nog altijd welkom!

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 08:57

Florenc schreef:
Skippy01 schreef:
Je maakt een spaniel niet blij als 'ie in een kennel moet blijven als je er niet bent... Dat zijn wel honden die wat meer 'hangen' aan de baas, geen kennelhonden.


Ik ken de spaniels (werklijnen!) voornamelijk van het werk (ik werk bij de politie, spaniels worden nog vaak ingezet als drugshond) en vind het héérlijke honden in hun werken. Hevig, enthousiast, zouden letterlijk door een muur proberen lopen om toch maar hun job gedaan te krijgen. Maar ik heb geen ervaring met dit soort (jacht)honden in het dagelijkse leven..... Mogelijks dus dat dat indd niet helemaal matcht.


In het werk zijn ze top! In huis zijn ze ook top. Maar ze gedijen niet erg in kennels. De jagers in mijn netwerk (Duitsland/ Engeland) hebben ze allemaal in huis, zowel de cockers als de springers. Zelf een springer (3/4 werklijn, 1/4 showlijn) als huishond gehad. Ik ben écht een spaniel-mens, juist omdat ze zo 'hangen' aan de baas (plus een portie eigenwijs meebrengen).

MyWishMax

Berichten: 25313
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 09:03

Maar het argument dat het geen kennelhonden zijn, omdat ze hangen aan de baas vind ik wat apart als het gaat om tijden dat de baas niet thuis is? In een kennel zitten terwijl de baas wel thuis is snap ik, dat vinden mijn honden ook echt niet prettig.

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 10:02

working cockers vind ik heeeel leuk!, maar idd de (working!) kelpie of de cattle dog (let op deze kunnen wel heftig zijn..) vind ik ook zeker passend bij je verhaal florenc.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 10:18

MyWishMax schreef:
Maar het argument dat het geen kennelhonden zijn, omdat ze hangen aan de baas vind ik wat apart als het gaat om tijden dat de baas niet thuis is? In een kennel zitten terwijl de baas wel thuis is snap ik, dat vinden mijn honden ook echt niet prettig.


Tjah, ik weet niet hoe ik het beter moet verwoorden dan dat. Maar ze gedijen er niet goed onder is mijn ervaring. Ik zeg niet dat je het niet KUNT doen. Genoeg Spanjaarden en Portugezen die podengo's (wat ik nu heb rondlopen) in een kennel houden. Maar de podengo's in mijn kennissenkring (best aanzienlijk inmiddels) liggen toch ook het allerliefst op een kussentje binnen als de baas er niet is, en tegen de baas aan als die er wel is. Klinkt dat logischer? Terwijl ik genoeg honden ken (veel herders, poolhonden of bijv. newfie's) die juist veel liever buiten liggen als ze dan toch zonder de baas moeten zijn.

xLaraaj

Berichten: 3680
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 11:24

Cattle dog komt ook als eerst in mij op.
Ik zou ook zeggen beauceron ( <3 ) maar dat is dan weer te groot ...

akishino
Berichten: 1872
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 11:33

Er zijn zeker lapinporokoira fokkers in nederland, ik denk een stuk of 6 aangesloten bij de rasvereniging (scandia rasvereniging). Wij hebben een lapinporokoira overwogen, zijn ook bij fokkers langs geweest en ik vond ze super wat betreft karakter. Past wel in je eisenlijstje.

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 12:15

xLaraaj schreef:
Cattle dog komt ook als eerst in mij op.
Ik zou ook zeggen beauceron ( <3 ) maar dat is dan weer te groot ...


naast dat ik het met je eens ben wbt de beauceron <3 ;) zijn die echt wel een slag groter dan een mechel idd.. (ik vraag me ook wel af of de mechel van florenc officieel 70 cm is? dat is nl al de uiterste maat voor een beauceron reu (ja ze zijn er wel groter..) maar dat zijn echt heel flinke honden
Ik ben in ieder geval nog nooit een mechel tegen gekomen die voorbij mijn honden/reu kwam :D

MyWishMax

Berichten: 25313
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 12:33

Ik wel Essie, ook nog wel honden die richting de 40/45 kilo gingen, bizar om te zien. :=

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 12:57

MyWishMax schreef:
Ik wel Essie, ook nog wel honden die richting de 40/45 kilo gingen, bizar om te zien. :=


:wow: :wow: :wow: das toch geen porum zeker? volgens de rasstandaard zijn de reuen kleiner dan beauceron teven... (62 cm) naar 70 cm is wel heeeel erg uit de kluiten gewassen..

MyWishMax

Berichten: 25313
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 13:15

Je hebt bepaalde lijnen waar die enorme honden in voorkomen. Ook in sommige landen worden ze groter gefokt, maar zijn er ook zat die gewoon 'normaler' zijn qua maat. De werklijnen kijken toch minder naar de standaard qua maat. Die van Florenc klinkt gewoon als 1 die gewoon iets groter is, maar niet zo uit de kluiten gewassen, mooi gewicht bij de hoogte. Hij ziet er ook gewoon echt uit als normale werklijn Mechel, valt niet op dat hij groter zou zijn als mijn DH. Ik heb ze al meegemaakt dat ze groter én zwaarder zijn dan een DH. Maar goed, heb ook showlijnen gezien die niet meer op mechel lijken qua kop. Hele fijne/smalle koppies, heel apart om te zien en de bouw van het lijf ook heel anders.

Blijft toch bij veel rassen apart, het verschil tussen show en werklijn, maar vooral ook hoe een standaard geïnterpreteerd wordt. Ik heb wel gehoord hoe een werklijn Mechel in NL gekeurd wordt voor dekken bijvoorbeeld en dat vond ik wel een goede. Karakter bekijken en kijken of het qua uiterlijk voldoet, gewoon keurmeesters zonder het hele show element.

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 15:39

essiesilly schreef:
xLaraaj schreef:
Cattle dog komt ook als eerst in mij op.
Ik zou ook zeggen beauceron ( <3 ) maar dat is dan weer te groot ...


naast dat ik het met je eens ben wbt de beauceron <3 ;) zijn die echt wel een slag groter dan een mechel idd.. (ik vraag me ook wel af of de mechel van florenc officieel 70 cm is? dat is nl al de uiterste maat voor een beauceron reu (ja ze zijn er wel groter..) maar dat zijn echt heel flinke honden
Ik ben in ieder geval nog nooit een mechel tegen gekomen die voorbij mijn honden/reu kwam :D


Oké oké. Ik heb de meetlat er nog eens tegen gelegd en ik zat er inderdaad wat boven met mijn 70cm :+ . Hij komt aan 66cm schoft, dus excuses voor de 4cm :D. Feit blijft wel dat ik het niet helemaal zie zitten om met twee honden van dat formaat te zitten. Het blijft een formaat dat niet altijd even makkelijk is (pakweg in auto, trein, bus, onder tafel op restaurant,...), laat staan dat je er zo twee bij hebt.

Deze foto even ter vergelijking met een border collie reu, die trouwens ook perfect binnen zijn rasstandaard past (51cm, 17kg - dus geen speciaal kleine). En toen zat onze reu zelfs nog maar aan 26/27kg (toen net geen jaar en nog niet volledig uitgezet). Hij schommelt nu tussen 32kg (ribben eigenlijk quasi continu zichtbaar) en 35kg (laatste ribben zichtbaar bij beweging). Dus te zwaar staat hij zeker ook niet.
Afbeelding

Laat ons zeggen dat ik dus eerder zo eentje formaat van die border, of zelfs nog iets kleiner, erbij wil....

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 15:59

ik snap je hoor, 2 grote honden is gewoon best veel (maar dat weerhoud mij niet :') :') :') )
denk dat de working kelpie of cattle dog ook wel goed bij je kan passen :)

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 16:04

Hij heeft wel een mooie kop, lijkt erg op mijn oppas Mechelaar die ook veel te groot was. :’) (Heb hem nooit gemeten maar hij was ect huge)
Afbeelding
Afbeelding
(Note; hij neemt mijn bed dus praktisch helemaal in beslag als hij zo ligt. :’) )

Nuja, ik wou het eerst niet voorstellen maar als je nog kleiner niet erg zou vinden zou ik zeggen, het kleine ‘broertje’ van de Mechelaar; een Schipperke?
Iemand die Mechelse herders fokte had er zo ook een paar rondlopen en het zijn wel leuke beestjes. Verder ken ik het karakter niet zo goed, maar het zijn in principe gewoon kleine herders.

Nikass

Berichten: 16702
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 16:51

Florenc ik was eigenlijk wel benieuwd wat je van de optie Kroatische herder vindt?

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 19:57

@Florenc bij mij komt ook de kelpie als eerste naar boven bij jouw wensenlijstje...mooi formaat, werkwillig maar ook zelfstandig, prima buiten te houden, karakter genoeg om zich te meten met mechelaar...erg leuke honden!

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 09:34

Ik snap je redenering over de vastgòpets hoor, heb me verbaasd over de werkdrift toen ik ze leerde kennen maar ze hebben een wat aparte bouw.
En wat dacht je van de Polski owczarek nizinny?
Middelmaatje en degene die ik ken lopen super in de sport en kunnen flinke wandelingen aan, vind ze wel pittig maar als je een kechel aan kan lukt dat ook wel.
Overigens vind ik die uit de kluiten gewassen Mechels wel stuk mooier dan die ukkies maar dat is smaak.

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 12:01

DezeNaam schreef:
Nuja, ik wou het eerst niet voorstellen maar als je nog kleiner niet erg zou vinden zou ik zeggen, het kleine ‘broertje’ van de Mechelaar; een Schipperke? Iemand die Mechelse herders fokte had er zo ook een paar rondlopen en het zijn wel leuke beestjes. Verder ken ik het karakter niet zo goed, maar het zijn in principe gewoon kleine herders.


Karaktergewijs, Ja. Formaat is me inderdaad iets te klein. Het zou ook wel wat een speelkameraatje voor die van ons moeten worden, en laat ons zeggen dat onze mechelaar niet bepaald rustig speelt :+. Niet ideaal met een echte mini.

Nikass schreef:
Florenc ik was eigenlijk wel benieuwd wat je van de optie Kroatische herder vindt?

Karaktergewijs, weer: ja. Ik vind ze alleen niet zo mooi :'). En zeker als je voor zo'n specifiek ras gaat, moet je ze ook wel een beetje mooi vinden...

Vleddertje1 schreef:
@Florenc bij mij komt ook de kelpie als eerste naar boven bij jouw wensenlijstje...mooi formaat, werkwillig maar ook zelfstandig, prima buiten te houden, karakter genoeg om zich te meten met mechelaar...erg leuke honden!

Staat op dit moment bovenaan het lijstje! Ik heb ondertussen ook al een paar fokkers aangeschreven en we gaan binnenkort eens kennis maken!