[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xMarlissa
Berichten: 61
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Hiero

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 22:16

Skippy01 schreef:
Hebben jullie qua rasgroep een idee? Want leren loslopen kan met héél veel types (bij windhonden wil het wel eens lastiger zijn en bij podengo's waarschuw ik bij voorbaat vast dat het waarschijnlijk niet lukt).
Hoeveel energie mag de hond hebben? Wil je alleen wandelen of ook specifieke sporten of trainingen doen? Een labrador is hartstikke leuk, maar altijd handig om na te gaan of je bijv tijd en energie hebt voor een field trial lab of liever een rustigere showlijn wil.
Als energie geen belemmering is,is bijv een vizsla ook heel leuk. Wil je wat stoerder is een wetterhoun of curly coated retriever ook heel tof (en dan help je rassen die wat meer aandacht mogen hebben).
Met de diverse sennenhonden heb ik onvoldoende ervaring om iets zinnigs te kunnen zeggen ;)


Rasgroep niet specifiek een voorkeur nee. Hond mag uiteindelijk zeker wel energie hebben voor wandelen, fietsen, steppen etc maar moet bij mn ouders ook wel een rustig dagje accepteren. Leuk om al iets anders te horen, wij kwamen niet verder dan de labjes. Agility of speuren lijkt me leuk, maar heb ik nog geen ervaring mee.

x_Jeanine_x

Berichten: 9087
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 23:05

Marlissa ik zit zo te denken richting een schapendoes. Maar dat ben ik gewend. M'n schoonouders fokken met de Schapendoes en ik ben 7 jaar samen met m'n man. Zelf hebben wij sinds mei een ruwhaar teckel. Kijk maar op m'n insta, staan ook foto's van de Schapendoes tussen.
Houden van een luie dag, kunnen agility, fietsen, steppen, hardlopen, speuren en drijven. Maar ook los :)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 08:42

x_Jeanine_x schreef:
Marlissa ik zit zo te denken richting een schapendoes. Maar dat ben ik gewend. M'n schoonouders fokken met de Schapendoes en ik ben 7 jaar samen met m'n man. Zelf hebben wij sinds mei een ruwhaar teckel. Kijk maar op m'n insta, staan ook foto's van de Schapendoes tussen.
Houden van een luie dag, kunnen agility, fietsen, steppen, hardlopen, speuren en drijven. Maar ook los :)


Haha, Jeanine, die hebben toch geen kortere vacht? ;)
Ik dacht ook nog richting doezen inderdaad, of nizinny en beardies, maar die hebben lang haar, en Marlissa zegt 'een kortere vacht' :')
Ik denk bijv. ook dat bijv. een barbet of spaanse waterhond er leuk bij zou passen. Maar die krulvachten zijn ook niet echt kortere vachten (wel kort te houden natuurlijk, bij de trimmer, dit is bij de waterhonden redelijk algemeen geaccepteerd...)

xMarlissa
Berichten: 61
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Hiero

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 08:52

Wat me vooral tegen staat is dat lange pluis haar. Kennissen hebben een golden retriever en als die op bezoek komt blijft het haar aan je kleding plakken en mag alles in de was. Als lang haar naar de grond zou dwarrelen is het niet zon probleem, maar ik wil nog wel netjes de deur uit kunnen. Als ik daar een trimmer voor nodig heb, is dat natuurlijk geen probleem.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 08:57

helder. Dan kun je inderdaad ook best naar de genoemde rassen kijken. De waterhonden verharen niet of nauwelijks (barbet, spaanse waterhond. Je hebt ook nog de portugese en italiaanse (lagotto romagnolo)).
De barbet staat daarbij bekend als de meest rustige/ gelijkmatig van aard. En jachtinstinct is niet of nauwelijks meer aanwezig bij veel lijnen. De Portugees is de meest waakse en pittige. Lagotto zijn de kleinste, en wat meer terughoudend en dat zie je bij de spanjaarden ook wel. Dat zijn uiteraard gemiddeldes.

Over het verharen van doezen kan Jeanine je vast aanzienlijk meer vertellen dan ik :)

Vergis je overigens niet in kortharige honden hoor. Mijn hond heeft een beetje vergelijkbare haarlengte met een labrador. En ik zit altijd onder het haar. En die van mij heeft dan nog niet eens een ondervacht, bij een labrador heb je daar wel mee te maken.

Het échte kortharige, zoals een boxer, whippet of vizsla gaat ook overal zitten, maar dat zie je in elk geval nog niet zo heel goed ;)

Als je dus 'schoon' de deur uit wil, is een krulhaar of échte langhaar vaak juist geen gek idee. Die verzamelen wel meer blaadjes en takken in hun vacht natuurlijk in het bos, maar jouw kleren zullen er minder haren van verzamelen denk ik ;)

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 09:03

Mijn ervaring is dat je meer last hebt van kortharige honden dan van langharige honden. Van onze Schotse collie vond je alleen haar als je hem net geborsteld had. Terwijl de labrador van onze buren overal kleine haartjes achter laat.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 09:06

DiantaM schreef:
Mijn ervaring is dat je meer last hebt van kortharige honden dan van langharige honden. Van onze Schotse collie vond je alleen haar als je hem net geborsteld had. Terwijl de labrador van onze buren overal kleine haartjes achter laat.


Daar doelde ik inderdaad op. Zelf geen ervaring met verharende langharen (vind het niet praktisch, we wonen tegen een bos aan, ik vond in mijn spaniel al altijd overal takjes terug haha), maar tussen mijn spaniel en mijn podengo is het qua verharen even erg. Mijn ouders hebben een doodle met een dichte krulvacht (vergelijkbaar met een poedel, echt dicht, niet verviltend, niet/ nauwelijks verharend) en daar heb je buiten de trimmer geen werk aan (vooruit, tussentijds zelf pootjes en gezicht nog eens bijknippen).
(Waarmee ik niet wil zeggen dat een doodle-vacht makkelijk is, want de meeste zijn fleece/ curly fleece en dat vervilt al als je er naar kijkt, dus dan zul je wel moeten borstelen en trimmen, en vaak ook. Maar een echte curly valt alleszins mee)

x_Jeanine_x

Berichten: 9087
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 09:24

Wow sorry, heb over korte haren heen gelezen :o
Maar m'n schoonouders kammen eens per 2/3 weken en soms tussen door een klit eruit halen door bijv een tak die blijft hangen.
Mijn ruwhaar teckel verhaart irritanter dan de Schapendoes. Waarom, Yoshi heeft kleine korte haren die 'steken' in je kleding en een schapendoes heeft zoals dames met lange haren af en toe eens een haar op de kleding zitten en als ze al verharen verliezen ze bosjes haar, dan vind je plukjes in huis die je zo oppakt en in de prullenbak gooit. Nu lopen er bij m'n schoonouders 6 :D maar met 1 merk je het bijna niet

Hier heb je de vieze varkens :D bedenk ook die teckel is net zo smerig en moest ook douchen
Afbeelding

Nikass

Berichten: 16702
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 21:38

Ik heb een langharige hond en een waterblazer. Daarmee blaas ik in korte tijd het vuil uit zijn vacht, en ik blaas hem droog.
Als hij verhaart blazen we een keertje extra alle losse haren eruit. Dit scheelt enorm. Uiteraard vind ik ook nog steeds haren in huis, maar zeker niet méér als van mijn kortharige hond.

Hennos

Berichten: 497
Geregistreerd: 07-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 00:33

xMarlissa schreef:
Hoi allemaal, kunnen jullie met mij meedenken?

Ik woon samen en ga binnenkort verhuizen naar een gezinswoning met tuin. Al jaren hebben we het plan om na deze verhuizing langzaam op zoek te gaan naar een hond. De hond ‘delen’ we overdag met mijn ouders, die zelf ook honden hebben gehad en graag willen oppassen als het uit komt. De hond zal dan ook niet veel alleen zijn. Verder hebben we elke dag wel 1-2 uur tijd voor langere wandelingen en training.

We hebben nog geen specifiek ras op het oog. We zijn op zoek naar een middelgrote-grote hond zonder extreem jachtinstict, die met training goed kan leren loslopen en met de andere dieren goed samen gaat. Liefst een ras zonder veel gezondheidsproblemen. Verder zoeken we een hond met een korte(re) vacht. Het type gezinshond zoals een labrador spreekt ons wel aan, we denken dat deze aardig aan onze eisen voldoet. De sennenhonden spreken me ook erg aan maar lijkt me niet geschikt voor onze situatie/wensen. Wat denken jullie? :)



Is een terriër niks voor jullie? Ik heb zelf twee gladharige foxterriërs, die vinden alles leuk wat je doet. Speuren, aggility, gehoorzaamheid, fietsen, wandelen, zwemmen maar ook lekker luieren met de baas op de bank.
qua opvoeding vragen ze wel veel geduld, je moet echt heel consequent zijn want ze zijn wel enorm slim. Er mee naar hondencursus is dan ook een pre met dit ras, zeker de eerste anderhalf jaar. Het zijn alleen wel jachthonden als ze van pup af aan leren om met bepaalde dieren om te gaan gaat het goed.
Als ze opgroeien met katten accepteren ze de kat in huis, alleen vreemde katten op straat zullen ze altijd op blijven reageren en achteraan proberen te rennen. Dit geld ook voor kleine dieren die je tegenkomt onderweg, gelukkig in erkende losloopgebieden loopt bijna tot geen wild dus het is goed onder controle te houden. Die van mij lopen los mee naast het paard. Mijn teefje kan met elke hond goed overweg en houdt van spelen. Mijn reu niet die houdt niet van drukke honden. Spitsuur in losloopgebieden vermijd ik om deze rede dan ook. Maar dat is ook een kwestie van karakter en de hond leren kennen, van mij mogen honden ook voorkeur hebben bij andere honden. wij vinden tenslotte ook niet alle mensen aardig.

xMarlissa
Berichten: 61
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Hiero

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 08:58

Als ik een schotse collie moet ik alleen maar aan pluis haar denken :x maar ik kan het fout hebben natuurlijk. Jammer genoeg heb ik in de omgeving weinig honden, alleen de lab dus daar weet ik wat ik kan verwachten. Die hele korte vachtjes zijn inderdaad ook niet ideaal, maar de krullende vachtjes kan ik nog eens naar kijken. :))
Terriërs zijn misschien niet helemaal wat ik zoek. Ons wandelgebied heeft heel veel vogels, ben bang dat ik de hond dan alleen maar kwijt ben.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 09:11

Uiteindelijk moet je zelf een goed gevoel hebben bij het haar dat je binnenhaalt ;)
Ik ga daarin met je mee hoor, ik moet bij dat lange haar ook altijd denken aan 'OMG, het zit straks overal!'. En die gedachte krijg ik niet uit mijn systeem, ook al kom ik dus wél met honden met lang haar in aanraking... :') (en ondertussen zit ik soms onderhand haar te eten van mijn 10kg wegende 'korthaar' ondanks toch echt goed schoonmaken thuis haha)

Terriers zou ik denk ik in jouw geval ook niet aanraden, dan ben je toch vaak de eerste 18 maanden bezig met temperen van natuurlijk gedrag.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 09:22

Honden met lang haar en een baard/snor (soms moet je even checken of bij het ras de neus geschoren wordt), of de vacht nu wel of niet krult, verharen vrijwel niet tot helemaal niet. Ze moeten wel getrimd worden, want hun haren blijven dus groeien in principe.

Hier komt juist geen kortharige hond vanwege hun vele prikhaartjes en de eeuwige kledingrollers waarmee je dan aan de slag moet. Bij voorkeur een trimhond, maar anders in ieder geval een langhaar. De volgende hond hier wordt overigens een Puli, maar ik denk dat deze voor jullie te klein zijn (35-40cm en 10-12kg). Verder voldoen ze wel aan je eisen. Bij mij gaat de hond waarschijnlijk kort. Maar de keuze is kort of vilten, langer houden en denken klitvrij te kunnen houden is een utopie.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 09:27

Mizora schreef:
Honden met lang haar en een baard/snor (soms moet je even checken of bij het ras de neus geschoren wordt), of de vacht nu wel of niet krult, verharen vrijwel niet tot helemaal niet. Ze moeten wel getrimd worden, want hun haren blijven dus groeien in principe.

Hier komt juist geen kortharige hond vanwege hun vele prikhaartjes en de eeuwige kledingrollers waarmee je dan aan de slag moet. Bij voorkeur een trimhond, maar anders in ieder geval een langhaar. De volgende hond hier wordt overigens een Puli, maar ik denk dat deze voor jullie te klein zijn (35-40cm en 10-12kg). Verder voldoen ze wel aan je eisen. Bij mij gaat de hond waarschijnlijk kort. Maar de keuze is kort of vilten, langer houden en denken klitvrij te kunnen houden is een utopie.


Maar dan moet het wel een échte baard/ snor zijn. Heel veel bebaarde-rassen hebben tegenwoordig een hele zachte, ellendige vacht die alsnog verhaart. Zie dat veel bij bijv de Franse bassets. Ellende!
Je hebt gelijk hoor: een goede bebaarde hond, hoort niet te verharen (of nauwelijks). In praktijk zie ik het toch juist wel veel.
Een fijne cesky fousek, korthals griffon of spinone italiano zie ik bijv ook wel in het plaatje passen bij deze vraag, maar dan dus wel eentje met een degelijke vacht, niet zo'n show-exemplaar die alsnog verharen als een malle...

Off topic: gaaf, een puli!

Esplendido
Berichten: 3134
Geregistreerd: 09-08-11

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 09:46

Bij een ruwhaar of langhaar heb je minder haren in huis, maar dat compenseren ze weer door al het zand en dergelijke dat in de vacht gaat zitten en ze mee naar binnen nemen. Daar heb je met een korthaar weer geen last van ;)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 09:49

Esplendido schreef:
Bij een ruwhaar of langhaar heb je minder haren in huis, maar dat compenseren ze weer door al het zand en dergelijke dat in de vacht gaat zitten en ze mee naar binnen nemen. Daar heb je met een korthaar weer geen last van ;)


ZEKER waar! :j
Van Toby heb ik bijna geen zand in huis. Ook niet na een dagje strand... (en dan is Toby nog niet een échte korthaar zoals die van jou, hij is natuurlijk een beetje 'mislukt' tussen een ruwhaar en een korthaar in haha)
Als we Lewis daarentegen meenemen... Dan ligt mijn hele auto vol zand. En het huis ook. En dan spoel je hem af en dan komt er nog meer zand uit. En dan houden wij hem toch al echt goed kort :')

Nikass

Berichten: 16702
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 10:17

Hennos schreef:
xMarlissa schreef:
Hoi allemaal, kunnen jullie met mij meedenken?

Ik woon samen en ga binnenkort verhuizen naar een gezinswoning met tuin. Al jaren hebben we het plan om na deze verhuizing langzaam op zoek te gaan naar een hond. De hond ‘delen’ we overdag met mijn ouders, die zelf ook honden hebben gehad en graag willen oppassen als het uit komt. De hond zal dan ook niet veel alleen zijn. Verder hebben we elke dag wel 1-2 uur tijd voor langere wandelingen en training.

We hebben nog geen specifiek ras op het oog. We zijn op zoek naar een middelgrote-grote hond zonder extreem jachtinstict, die met training goed kan leren loslopen en met de andere dieren goed samen gaat. Liefst een ras zonder veel gezondheidsproblemen. Verder zoeken we een hond met een korte(re) vacht. Het type gezinshond zoals een labrador spreekt ons wel aan, we denken dat deze aardig aan onze eisen voldoet. De sennenhonden spreken me ook erg aan maar lijkt me niet geschikt voor onze situatie/wensen. Wat denken jullie? :)



Is een terriër niks voor jullie? Ik heb zelf twee gladharige foxterriërs, die vinden alles leuk wat je doet. Speuren, aggility, gehoorzaamheid, fietsen, wandelen, zwemmen maar ook lekker luieren met de baas op de bank.
qua opvoeding vragen ze wel veel geduld, je moet echt heel consequent zijn want ze zijn wel enorm slim. Er mee naar hondencursus is dan ook een pre met dit ras, zeker de eerste anderhalf jaar. Het zijn alleen wel jachthonden als ze van pup af aan leren om met bepaalde dieren om te gaan gaat het goed.
Als ze opgroeien met katten accepteren ze de kat in huis, alleen vreemde katten op straat zullen ze altijd op blijven reageren en achteraan proberen te rennen. Dit geld ook voor kleine dieren die je tegenkomt onderweg, gelukkig in erkende losloopgebieden loopt bijna tot geen wild dus het is goed onder controle te houden. Die van mij lopen los mee naast het paard. Mijn teefje kan met elke hond goed overweg en houdt van spelen. Mijn reu niet die houdt niet van drukke honden. Spitsuur in losloopgebieden vermijd ik om deze rede dan ook. Maar dat is ook een kwestie van karakter en de hond leren kennen, van mij mogen honden ook voorkeur hebben bij andere honden. wij vinden tenslotte ook niet alle mensen aardig.


Mijn vriendin had een ruwharige Jack Russell die ze goed had opgevoed. Hij liep overal los; op straat ging hij uit zichzelf op de stoeprand zitten wachten op het commando om over te mogen steken. Hij ging absoluut niet achter katten aan.
Het klopt dat je veel moet investeren in de opvoeding, maar ze zijn ontzettend pienter en willen echt wel voor je werken.
Ik vind terriërs dus onder die voorwaarde wel een goed advies. En het is imo niet zo dat je ze niet kunt leren om andere dieren met rust te laten.

Edit: dat je hun gedrag moet "temperen" lijkt me niet zinvol. Je kunt beter hun talenten voor positief gedrag inzetten.

Nikass

Berichten: 16702
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 10:23

Eerlijk gezegd denk ik dat als je geen haren en geen zand in huis wil, dat je beter geen hond kan nemen ;)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 10:25

@nikass de vraag was een hond met weinig jachtdrift. Een terrier heeft daar van nature veel van (dat is niet veroordelend bedoeld, maar terriers zijn wel met een doel op aarde, net als ieder ander ras). Als je daar niet op zit te wachten, is het dus wel degelijk zo dat je dat gedrag eruit wil hebben, lijkt me?
Zo ken ik mensen die altijd airedales gehad hebben. En het stikbeu waren dat hun honden altijd zo ellendig op andere honden van hetzelfde geslacht reageerden. Dan kun je dus kiezen: het gedrag ombuigen of een ras kiezen dat van nature beter aansluit. Die mensen zijn over naar een barbet en dat geeft hen veel meer rust - die kun je letterlijk bij nagenoeg iedere andere hond zetten zonder issues (uitzonderingen in beide rassen heb je uiteraard altijd).

Ik ben helemaal voor een hond zijn talenten inzetten. Maar als die talenten niet passen bij wat je zoekt, ben je dus óf aan het temperen, of je bent slim en kiest een ras dat van nature beter past bij je wensen. Lijkt me. Jachthonden die heel sterk 'met de baas' werken, zijn daarin wel anders dan meer zelfstandige honden zoals terriers, of, wat ik heb lopen, podengo's ;) Ik zou in dit geval een podengo dus ook echt afraden ;)

Er is een reden dat bepaalde rassen bepaalde gedragingen/ karakters hebben. Voor ieder wat wils gaat óók op. Slim kiezen dan dus...

Patty83
Berichten: 139
Geregistreerd: 27-01-09

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 10:41

Mijn Tibertaanse Terrier (zijn geen echte terriers en hebben minimaal jachtinstinct) verhaart ook niet, vind er nooit haren van binnen. Zand en takjes krijg je daarentegen inderdaad dubbel :)

Een hondenras kiezen met eigenschappen die goed bij je passen is inderdaad wel heel belangrijk.

Esplendido
Berichten: 3134
Geregistreerd: 09-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 10:43

Ik ben het eens met Skippy, kijk bij het zoeken naar een hond altijd naar wat het oorspronkelijke gebruiksdoel is, dat kan je al veel zeggen over het karakter van dat ras. Als dat je niet aanspreekt of bij je past begin er dan niet aan, dat bespaart zowel jou als de hond veel frustratie. Dat karakter kun je immers niet veranderen, en ook al zijn er ook binnen een ras echt flinke verschillen die algemene kenmerken zijn er echt.
Bij paarden kiezen we ook een ras dat aansluit bij onze doelen/wensen, met een Belgisch trekpaard proberen de mensen ook geen Grand Prix te bereiken.

Many
Berichten: 8275
Geregistreerd: 30-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 11:38

Skippy01 schreef:
Maar dan moet het wel een échte baard/ snor zijn. Heel veel bebaarde-rassen hebben tegenwoordig een hele zachte, ellendige vacht die alsnog verhaart. Zie dat veel bij bijv de Franse bassets. Ellende!
Je hebt gelijk hoor: een goede bebaarde hond, hoort niet te verharen (of nauwelijks). In praktijk zie ik het toch juist wel veel.
Een fijne cesky fousek, korthals griffon of spinone italiano zie ik bijv ook wel in het plaatje passen bij deze vraag, maar dan dus wel eentje met een degelijke vacht, niet zo'n show-exemplaar die alsnog verharen als een malle...

Off topic: gaaf, een puli!

Jep, het levende voorbeeld hiervan zit bij mij in huis :+ (Inderdaad een Franse basset, Griffon Vendéen) Ze is ook nog eens grotendeels wit, dus die haren zie je overal op. Maar voor iemand die een hond zoekt zonder jachtdrift, is een Griffon Vendéen sowieso geen goed idee :D

Ik sluit me bij mijn voorgangers aan, ik denk dat een waterhond goed zou passen. Of eventueel een toller?

rien10
Berichten: 14672
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 11:56

xMarlissa schreef:
Als ik een schotse collie moet ik alleen maar aan pluis haar denken :x maar ik kan het fout hebben natuurlijk. Jammer genoeg heb ik in de omgeving weinig honden, alleen de lab dus daar weet ik wat ik kan verwachten. Die hele korte vachtjes zijn inderdaad ook niet ideaal, maar de krullende vachtjes kan ik nog eens naar kijken. :))
Terriërs zijn misschien niet helemaal wat ik zoek. Ons wandelgebied heeft heel veel vogels, ben bang dat ik de hond dan alleen maar kwijt ben.

Collie korthaar heeft..... kort haar. Zijn echt leuke honden.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 11:56

Een Griffon Vendéen en de andere Franse lopende honden zijn geen langharige honden, maar een kortharig hond met snor/baar = ruwhaar.

Het langharige gedeelte is wel echt nodig om een niet-verharende (of nauwelijks verharende, bij sommige rassen kom je zo heel af en toe toch een losse haar tegen) effect te krijgen.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 12:01

@mizora jij doelt dan meer op bearded collies en schapendoezen?

Een goede draadhaar heeft voor zover mij bekend namelijk ook een vacht die minimaal verhaart en geplukt dient te worden. Maar die zijn niet allemaal langharig. Het haar groeit dan wel en als ze plukrijp zijn, zien ze er ook niet meer uit zeg maar.