ene reu bespringt onze andere reu , constant

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BarbaLala

Berichten: 9621
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 17:48

Beemsterkaas, je had het niet beter kunnen verwoorden.
Heerlijk nuchter, geen getrut, zo hoor je met een hond om te gaan! _/-\o_

noox

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 17:56

BarbaLala schreef:
Beemsterkaas, je had het niet beter kunnen verwoorden.
Heerlijk nuchter, geen getrut, zo hoor je met een hond om te gaan! _/-\o_


Mwah, zou wel in je achterhoofd houden dat de hond wel moet begrijpen wat ‘nee’ betekent en dat het een stuk beter werkt als je de hond vervolgens ook beloont voor het luisteren naar die ‘nee’.
Als dat ook wordt bedoeld, top, maar ik zie in de praktijk te vaak mensen die denken dat honden automatisch begrijpen wat nee betekent en vervolgens dit nooit zien als gedrag wat ook ondersteund moet worden door een motivatie voor de hond.

BeFunny

Berichten: 10893
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: ene reu bespringt onze andere reu , constant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 18:03

Rijgedrag kan ook een uiting van stress zijn.

Ik vind het wel bijzonder dat er mensen zijn die gelijk roepen "dominant" dat maak ik Iig niet op.

Wel kan bepaald gedrag gewoonte gedrag worden. Als je zegt dat het al heel lang speelt dan denk ik daar eerder aan.

Ik heb niet alles gelezen maar mag ik vragen waarom de jongere reu chemisch gecastreerd is?

Wat het rijden betreft. Als je ziet dat de oudere reu aanstalten maakt, meteen afleiden en hem iets anders laten doen.

Marita
Berichten: 567
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 18:18

Nou BeFunny, dat staat drie berichten eerder. Ms toch een beter idee om de berichten lezen voor je een vraag stelt?

Verder heb ik geen inhoudelijke reactie.

BeFunny

Berichten: 10893
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 18:32

Marita schreef:
Nou BeFunny, dat staat drie berichten eerder. Ms toch een beter idee om de berichten lezen voor je een vraag stelt?

Verder heb ik geen inhoudelijke reactie.


Nou dankjewel. Ik heb het nu gelezen. Idd.

Duidelijk.

Esther

Berichten: 4148
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 18:47

Beemsterkaas schreef:
Ik zou het probleem echt niet groter maken dan het is :o
Gewoon "Nee" en je bent vandaag al klaar (mits wat herhalen links en rechts). Werkt zo goed in de opvoeding van een hond.

Veel hondeneigenaren hebben het beste voor met hun hond. Het is bijna hun kind. En dat is natuurlijk heel mooi. Maar in hun goede bedoelingen vergeten ze grenzen te stellen die de hond de nodige rust in zijn hoofd geeft.

Als iets een gewoonte geworden is ben je er niet met een keer "Nee". Als je ziet in welke situatie de hond het gaat doen kun je eerder ingrijpen en de situatie veranderen zodat het patroon doorbroken wordt.
Verder eens dat je grenzen en duidelijkheid moet verschaffen aan je hond.

Beemsterkaas
Berichten: 188
Geregistreerd: 23-02-23

Re: ene reu bespringt onze andere reu , constant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 20:38

Helemaal eens met jouw uitleg als het bijvoorbeeld om een probleem zou gaan waar de hond tijdens een wandeling uithaalt naar een andere hond. Of aan de lijn trekt. Dat soort problemen, vergt een aanpak waar meer over nagedacht wordt, dat is meer werken :j

Maar dit soort dingen is echt snel opgelost. Zeker als je zoals TS al minstens 8 jaar eigen honden hebt, ik weet zeker dat het haar vrij snel lukt.

Meningen mogen heus verschillen :) zolang het maar werkt, en het doel bereikt wordt, in dit geval: niet rijden.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: ene reu bespringt onze andere reu , constant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 00:33

Ik vind dat mensen wel heel snel wil ingrijpen.

Het gebeurt hier niet elke dag, of de hele dag, maar als het gebeurt ging er soms iets aan vooraf.

Mijn teefje speelt als een malle met de 2jr reu. Als ze daarna een keer op hem gaat rijden, zal het echt wel een reden hebben.
En alles gaat hier prima samen, maar mijn 8jr reu is niet heel erg dol op de andere 2jr reu. Binnen gaat het goed, buiten niet zo. Als hij dan op die 2jr gaat rijden snap ik het soms wel. Ingrijpen is niet altijd de juiste keus. Ze doen het niet voor niks en elk gedrag kan ook bepalend zijn voor de onderlinge verhoudingen.

Heel veel (zgn) honden trainers vinden overal iets van en de een zegt zus en de ander zo. Maar we weten heel veel niet en missen als mens echt een hele hoop signalen. Ook grijpen we te laat of verkeerd in.

Hier weten ze heel goed wat nee betekent, maar ik prijs ze wel weer de hemel in zodra voor mij ongewenst gedrag gelijk omgaat in gewenst gedrag. Maar ook dat moeten ze leren. Mijn ene reu snapte de betekenis van beloning helemaal niet in de start van zijn leven.

Ondanks het heel af en toe rijen, zijn de onderlinge verhoudingen verder goed. Niet allemaal gelijk en ze hebben hun voorkeur met wie ze wat doen en hoe en dat is prima zolang het in goede harmonie gaat.

Ik denk dat rijgedrag vooral vervelend is voor de mens en we ons te snel ergens aan storen wat voor dieren normaal is.

cursebreaker

Berichten: 11565
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 08:30

Ik vind dit niet snel ingrijpen? Want TS heeft juist eerder niet ingegrepen. Ik ben het er dus wel mee eens dat in de regel mensen idd vaak (te) snel ingrijpen met veel dingen, daar niet van, maar vind anderzijds zeer zeker ook dat mensen vaak te laat handelen en dat ingrijpen echt wel nodig is in bepaalde situaties.

In dit geval vind ik het rij gedrag afschrijven als normaal ook echt niet eerlijk naar de honden zelf toe, met de regelmaat waarin het toch gebeurd en blijft gebeuren, daar zou ik zeker wat mee/aan gaan doen als TS zijnde en niet verder op z'n beloop laten - want het is al duidelijk dat de jongere reu het niet zelf regelt en dan moet je ze soms gewoon echt een handje helpen. Het is echt niet perse normaal/relaxed gedrag onder samenwonende honden, hoe relaxed ze ook verder mogen lijken op 't oog. En ja het is dan vaak een reactie van iets wat eraan voorafgegaan is en dat kun je gerust een handje helpen om proberen te voorkomen. Wanneer het ingeslopen structureel gedrag word, is dat zeker iets waar je naar kunt kijken en dat siert TS vind ik. Niet zozeer alleen voor de jonge reu maar ook Voor de oudere hond zelf gewoon goed om naar te kijken, want voor hem zou het ook een stuk fijner zijn als ie meer rust in z'n koppie zou hebben/begeleiding erin krijgt zodat hij deze reactie niet meer zo vaak zou hebben - in deze context vind ik het niet meer onder de noemer 'het hoort erbij' vallen.

Rijgedrag is zeer zeker niet alleen voor de mens vervelend, ik vind juist dat in de regel rijgedrag veel te vaak als 'laat maar gaan, het is niet zo erg' bestempeld word en dat daar juist veel meer bij stil gestaan dient te worden - zeker wanneer het met regelmaat gebeurd en het ingeslopen gedrag is wat sneller naar boven komt in bepaalde situaties en zeker in deze situatie met honden die samenwonen.

Maar buiten (is dus ook even heel anders als deze situatie natuurlijk maar even als voorbeeld) zie ik het ook heel veel in losloop gebieden met vaak vreemde honden en dan eigenaren die niet ingrijpen en in die situaties kan ik me daar sowieso zwaar aan irriteren en vind het echt niet oke als mensen het maar op z'n beloop laten - want elke hond die bereden word, daar zie je gewoon aan dat ze het echt niet oke vinden - en grenzen aangeven werkt vaak al niet meer bij de rijdende hond want die zit veel te hoog in adrenaline/stress en daar hoor je als eigenaar gewoon echt wat mee te doen (dat is ook weer even anders als de situatie van TS natuurlijk, maar in de regel vind ik dus idd niet dat rijgedrag maar zo afgedaan moet worden als 'niks serieus' en dat mensen als eigenaar hun verantwoording moeten nemen. Je kunt gewoon niet alles op z'n beloop laten. En tussen ingrijpen en dingen op hun beloop laten zit natuurlijk een hoop gebied tussenin nog. Ik zeg niet dat je altijd overal moet ingrijpen, maar het is zeer zeker vaker ook Wel nodig.

En tuurlijk weten we veel niet, is timing e.d. vaak niet goed. Daarom dat ik bv ook geopperd heb een professional mee te laten kijken, want de meeste bokkers (wij allen included) zijn dat inderdaad ook niet perse nee, zeker niet zo van afstand zonder iets te zien. We kunnen meedenken, maar het blijft reageren op de geschreven text van TS zonder het zien van de honden zelf, hoe hun lichaamstaal is, hoe de situaties telkens zijn etc. Imo hoort daar inderdaad iemand samen met TS live naar te kijken en te helpen :j Dus in dat opzicht is van iedereen hier de tips en adviezen iets wat je met een korrel zout moet nemen natuurlijk en iets waarbij je aan de hand van een topic 3x moet nadenken wat je wel/niet gaat doen.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 12-05-23 08:44, in het totaal 2 keer bewerkt

kiwiwitje

Berichten: 20149
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: ene reu bespringt onze andere reu , constant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 08:43

Op rijgedrag altijd reageren.

https://www.moniquebladder.nl/blog/rijg ... -verklaard

Ik zou vooral blij zijn dat de jongste hem niet pakt.
Als de oudste dit al deed voor de chemische castratie dan lijkt t me niet dat de chemische castratie het probleem is. Mocht dit wel zo zijn dan zou ik zeker niet castreren en kijken of hij met supplementen hormonaal te ondersteunen is.

Ik zou ook eens contact opnemen met een fijne gedragstrainer. Want grote kans dat je veel meer signalen mist voordat hij besluit te rijden.
Ik zou zeggen neem eens contact op met monique bladder zelf. En ver wegblijven bij die dominantie theorieen.

Beemsterkaas
Berichten: 188
Geregistreerd: 23-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 10:20

Ik ben even gaan lezen wat de dominantietheorie inhoudt, omdat het hier nu al enkele keren vernoemd wordt.

Kort gezegd gaat dit om de opvoedingsmethode waarbij de baas zich heel de tijd wil/moet laten gelden tov. de hond? Om zijn rol als leider te bevestigen. En dat dit in een roedel niet zo voorkomt, omdat de rol van de leider daar duidelijk is. als iemand moet gaan opvoeden volgens een bepaalde theorie om leiding te kunnen krijgen, gaat dat het echt leiderschap al voorbij imo

Maar ik krijg een beetje het idee dat hierdoor de betekenis van 'een dominante hond' of 'bepaald dominant gedrag' niet meer juist geplaatst wordt door mensen. Alsof het een scheldwoord is geworden als er over dominantie wordt gesproken :)

Het is nu eenmaal zo dat sommige honden van nature dominant zijn en andere niet.

Er bestaat ook dominant gedrag, zonder dat de hond van nature dominant is. Dit gedrag wordt vaak veroorzaakt door gebrek aan leiding in de omgeving (hetzij door een andere hond, hetzij door een eigenaar). Dit komt vaak voor bij huisdierhonden met eigenaren vol goede bedoelingen.

Leiding is geen vies woord. Het helpt de hond om rust te vinden. Zo werkt een hond nu eenmaal.
Het heeft niets te maken met schreeuwen of je hond plat op de grond te leggen. Integendeel. Een goede leider doet het rustig en stil. En je hond geniet ervan.

Binnen een roedel wordt ongewenst gedrag onderling opgelost door: onmiddellijk af te blokken. Dat kan al zijn door er gewoon bij te gaan staan door een hond met meer zeggenschap. Rustig, statig.
Gewoon, per direct. Zonder nadenken, zonder anticiperen, zonder waarschuwing.

Dat heeft niets met tirannie te maken, maar gewoon om de stabiliteit binnen de groep te bewaren. Wees maar gerust dat zelfs spelen in een gezonde roedel gecontroleerd verloopt, ook al lijkt dat niet zo voor het menselijk oog omdat ze hard bijten, grommen, rollen... Ze hebben regels waar ze zich aan houden.

Niet rijden vanwege hoge energie is gewoon een regel.
En zoals ik al zei: hoe je het uiteindelijk oplost is de geheel vrije keuze van TS.

Ikzelf zou het gewoon afblokken, nog een ander haalt een speeltje boven, nog iemand zorgt ervoor dat de hond niet meer in het spel van jonge honden betrokken wordt. Honden houden is gelukkig geen dictatuur, doe wat je zelf de beste oplossing vindt, zolang ze maar niet rijden ;)

marleen_usar

Berichten: 24692
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 10:42

Hier een reu dieet doet als hij overprikkelt is, hoeft echt geen dominantie te zijn.

Beemsterkaas
Berichten: 188
Geregistreerd: 23-02-23

Re: ene reu bespringt onze andere reu , constant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 10:50

En ook deze hond zou er zeker baat bij hebben op dit moment een grens gesteld te krijgen :o (wellicht doe je dat)

Een overprikkeld kind wil weleens boos / brutaal worden. Begrenzen. Met een sausje liefde erover.

BeFunny

Berichten: 10893
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 10:55

Het probleem is dat veel mensen denken bij bepaalde gedragingen dat het dominantie is. En dan wordt het op die stapel gegooid.
Echter in de meeste gevallen is dat het niet.
Van achter een scherm kun je niet goed oordelen.

Maar de jonge hond van TS is feitelijk een Puber die iets te lang teveel ruimte heeft gekregen en de oudere hond rijd waardoor snel het probleem bij de oudere hond "lijkt" te liggen maar ook dit hoeft niet eens zo te zijn.

Ik zou ook nog voordat er serieus overgegaan wordt op echte castratie er een gt bij halen of naar een goede hondenschool gaan om het gedrag te gaan begrijpen en om te kunnen buigen.

Ipv het gedrag negeren of gooien op dominantie of iets anders zonder dat zelf te snappen.

Beemsterkaas
Berichten: 188
Geregistreerd: 23-02-23

Re: ene reu bespringt onze andere reu , constant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 10:58

Rijden is een houding die te hoog is. Ongeacht de oorzaak. Vandaar :)

Maar uiteraard, als TS het nodig acht een gedragstherapeut in te schakelen, zeker doen hoor.

Ik denk dat ik inmiddels genoeg benadrukt heb dat mijn mening niet heilig is.

BeFunny

Berichten: 10893
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: ene reu bespringt onze andere reu , constant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 10:59

Rijden kan ook komen door te veel spanning of stress. Kleine hondjes doen dat ook nog wel eens op knuffels bijv. Dat hoeft niks met hoger in de rang willen zijn te maken te hebben. Dat is het hele euvel.

Beemsterkaas
Berichten: 188
Geregistreerd: 23-02-23

Re: ene reu bespringt onze andere reu , constant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 11:01

Kleine hondjes doen dat omdat ze geen leiding hebben. Dit heb ik allemaal al uitgelegd.

BeFunny

Berichten: 10893
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 11:08

Beemsterkaas schreef:
Kleine hondjes doen dat omdat ze geen leiding hebben. Dit heb ik allemaal al uitgelegd.


Nee kleine hondjes kunnen dat doen uit frustratie of stress. Maar dat kan dus ook bij grote honden.
Het lijf van de hond maakt testosteron aan als uiting van stress.

En die dominantie theorie is al jaren achterhaald.

Beemsterkaas
Berichten: 188
Geregistreerd: 23-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 11:24

BeFunny, ik dacht toch echt dat ik net vanalles had geschreven over die zogenaamde dominantietheorie. Ik heb daar zelf niets mee. Sowieso haal ik mijn hondenkennis niet uit theorieën, al heb ik zeker respect voor mensen die dat wel doen.

Daarnaast leg ik ook uit dat door leiding jij als baas de stress bij je hond kunt reduceren. Zo werkt het nu eenmaal, ik heb het niet verzonnen, de honden hebben het mij geleerd.

Verder kan ik alleen maar héél sterk aanraden om, als jij een klein hondje hebt dat rijgedrag vertoont, iemand kent die dat doet, of iemand leest dit met zo'n hondje: blok het bij die kleintjes zéker af!

Want het zijn dit soort kleine honden, die thuis rijgedrag vertonen, die in de buitenwereld gegrepen worden door grote honden.
De meeste mensen pikken de signalen niet op, maar in de hondenwereld is het allemaal zo klaar als een klontje.

Voor mijn gevoel heb ik over dit onderwerp echt genoeg geschreven nu :) duidelijker kan ik mijn standpunt niet meer maken, en niemand hoeft het met mij eens te zijn.

Ik denk dat het heel interessant is dat mensen met goed onderbouwde adviezen en ervaringen het topic verder aanvullen, in welke richting of met welke opvatting dan ook. Zowel voor TS als andere meelezers.

BeFunny

Berichten: 10893
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: ene reu bespringt onze andere reu , constant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 11:35

Mijn hondjes vertonen geen rijgedrag. Waar haal je het vandaan?
Het is iets wat vaker voorkomt bij kleinere hondjes maar dus ook bij grotere honden

Stress kan door heel veel dingen komen zelfs door pijn. Jou teksten slaan voor mij dus kant nog wal. Hoe lang ze ook zijn.

Ik vind dat Cursebreaker een heel mooi stukje heeft neergezet.

Beemsterkaas
Berichten: 188
Geregistreerd: 23-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 11:41

Beste Befunny, ik zei: ALS jij een klein hondje hebt. Ik wist niet eens dat jij een klein hondje hebt :+

Ik begrijp dat mijn teksten te lang zijn. En dat je het allemaal onzin vindt. Helemaal goed voor mij, en even goede vrienden +:)+

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: ene reu bespringt onze andere reu , constant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 13:57

@Cursebreaker, ik heb het over de reacties van mensen en hun adviezen. Mensen willen terwijl ze de situatie niet zien, wel dat TS erg veel eraan gaat doen.

Je hoeft of moet niet altijd alles corrigeren en als je het wel doet, moet je heel goed weten wanneer en hoe.
Zeker als honden samenleven, ben je er nooit altijd bij en maken honden ook met elkaar uit, wie, wat waar en hoe.....

Zelfs met de adviezen hier gegeven, moet je er eigenlijk bij staan als TS gaat corrigeren zodat je zeker weet dat ze dat goed doet en niet problemen veroorzaakt bij de honden onderling.

We hebben 1teef en 3 reuen die samen spelen en slapen, maar ook weleens elkaar corrigeren. Dan kijk ik hoe ze dat doen en vaak is ingrijpen echt niet nodig.

speurneusc

Berichten: 5431
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 14:02

dit gedrag komt omdat de jongste zijn hormoonen kwijt is door het casteren, nu ruikt ie meer als een lekker teefje en daar heeft de oude wel zin in.

cursebreaker

Berichten: 11565
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 14:03

@superpony,

Daarom haal ik dan ook herhaaldelijk wel aan om een professional in huis te halen die live mee kijkt of wie je in ieder geval van voldoende beeld materiaal kunt voorzien, maar die een meer volledig 'beeld' krijgt en idd niet alleen zou lezen wat wij lezen. Die de honden kan beoordelen, die TS vooral kan begeleiden hierin enzovoorts. Dat lijkt mij sowieso het beste plan van aanpak als je dit wilt 'aanpakken'. Aan de hand van gegeven adviezen en meningen hier op bokt, zie je eerlijk gezegd sowieso door de bomen het bos niet meer want de een zegt dit en de ander dat. De een interpreteert dat stukje 'zus' en de ander 'zo' en de een verklaart dit als waarheid en de ander dat en wie heeft gelijk? Is niet veel van te zeggen omdat we gewoon ook niet eerlijk kunnen beoordelen zonder de honden te zien, nog los van het feit dat ook niet iedereen gelijk zal hebben, myself included net zo goed misschien. Er kan meer aan de hand zijn of minder... Dus het enige waar je uiteindelijk pas echt wat aan hebt is om toch iemand in huis te halen die dan met je meekijkt hiernaar.

Bokt/forums kunnen in dat opzicht soms heel fijn zijn, net als google, maar ook niet. Want je weet echt niet meer wie of wat je nu moet 'geloven' ook. Want iedereen die reageert en wil helpen denkt dat ze minstens deels gelijk hebben en TS verder kunnen helpen, maar wat natuurlijk heel scheef is aan de hand van geschreven tekst. Dat gaat niet gepaard nee met dieren en gedragen en problemen oplossen uiteindelijk, daar moet je echt live bij gaan zijn en observeren.

Ik geef dus ook mijn mening aan de hand van... Maar ik geef meestal ook altijd aan bij mensen om gewoon echt met een ervaringsdeskundige verder te kijken, iemand die dus idd mee komt kijken thuis/met wandelen, etc.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 14:09

speurneusc schreef:
dit gedrag komt omdat de jongste zijn hormoonen kwijt is door het casteren, nu ruikt ie meer als een lekker teefje en daar heeft de oude wel zin in.


Dat hoeft niet. Intact of niet, teef of reu, maakt niks uit. Honden kunnen nou eenmaal rijden en daar iets mee willen zeggen.


cursebreaker schreef:
@superpony,

Daarom haal ik dan ook herhaaldelijk wel aan om een professional in huis te halen die live mee kijkt of wie je in ieder geval van voldoende beeld materiaal kunt voorzien, maar die een meer volledig 'beeld' krijgt en idd niet alleen zou lezen wat wij lezen. Die de honden kan beoordelen, die TS vooral kan begeleiden hierin enzovoorts. Dat lijkt mij sowieso het beste plan van aanpak als je dit wilt 'aanpakken'. Aan de hand van gegeven adviezen en meningen hier op bokt, zie je eerlijk gezegd sowieso door de bomen het bos niet meer want de een zegt dit en de ander dat. De een interpreteert dat stukje 'zus' en de ander 'zo' en de een verklaart dit als waarheid en de ander dat en wie heeft gelijk? Is niet veel van te zeggen omdat we gewoon ook niet eerlijk kunnen beoordelen zonder de honden te zien, nog los van het feit dat ook niet iedereen gelijk zal hebben, myself included net zo goed misschien. Er kan meer aan de hand zijn of minder... Dus het enige waar je uiteindelijk pas echt wat aan hebt is om toch iemand in huis te halen die met je meekijkt hiernaar.


En dan nog.............

Heb inmiddels met verschillende honden bij verschillende mensen getraind en sommigen zijn echt niet zo best.

Vooral mensen die online aan populariteit winnen, willen nog weleens doorslaan in hun verhaal.

En teveel mensen willen robots ipv dieren.