Praktijkspeuren met je hond, wie nog meer?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wijslander

Berichten: 5785
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 18:24

_classic schreef:
Wauw mooi tuig hoor! Gave kleuren combi ook <3


Dank je! :D


Levita30 schreef:
Oh ships..... ik zou nog een foto sturen van mijn hond met niggeloh tuig... nou ja...

Super mooi!! Ideaal!


Mag alsnog hoor, ben nog steeds benieuwd *\o/*

Flowq

Berichten: 2804
Geregistreerd: 12-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 20:54

Wijslander schreef:
Flowq: Sorry voor mijn gezeur, maar heb je heel toevallig ook nog een foto van de bovenkant van het tuig als jouw hond die draagt? :o


Oeps, beetje laat maar bij deze:


Afbeelding

Afbeelding


Afgelopen zaterdag zijn wij weer geweest en hij liep alle 3 de sporen feilloos uit. Wat een genot <3

Wijslander

Berichten: 5785
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Praktijkspeuren met je hond, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 22:24

Ook mooi inderdaad! En leuk dat het speuren zo goed ging *\o/*

Diablo van ons doet het ook super, maar die is echt te sterk en veel te snel voor mij, de laatste keer rende ik met de tong op mijn schoenen achter hem en mijn vriend aan. Dus sindsdien gaan die lekker als mannen onder elkaar. :P

Torvi kampt nog met haar onzekerheid, de volgende les neemt de juf daarom wat spulletjes mee voor detectiespeuren. Dat kan op een klein oppervlakte en geeft haar wellicht wat meer ontspanning en vertrouwen, vertelde ze. Dus we gaan het zien!

Wijslander

Berichten: 5785
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 23:37

Afbeelding

Diablo vloog gisteren door het bos, speuren is echt een feestje voor en met hem. *\o/* Wachten tot hij mag starten is niet zijn sterkste punt, dan geeft hij oorverdovende jammerconcerten. Volgende keer is de juf dus al weg bij aankomst. :D Dit was zijn vierde les en hij heeft twee sporen van 25 minuten gevolgd.

Voor Torvi hebben we minder nieuws gekregen. :( Gisteren is er lichte ED en artrose geconstateerd. Vanochtend zijn we begonnen met pijnstilling en ontstekingsremmers voor een week en zondag gaan we expres speuren om te zien of er verschil is. Afwachten dus...

_classic

Berichten: 1246
Geregistreerd: 13-01-14
Woonplaats: Friesland

Re: Praktijkspeuren met je hond, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:38

Wijslander: Wat sneu van Torvi, hopelijk heeft ze niet al te veel pijn..

Hebben jullie trouwens tips voor jas, broek en laarzen? :o
Mijn laarzen en jas blijken niet meer waterdicht te zijn en ik draag normaal altijd een spijkerbroek, maar ik zoek eigenlijk iets anders. Maar ik weet niet precies wat haha

Bo_Y

Berichten: 4596
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Re: Praktijkspeuren met je hond, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 14:13

In de winter draag ik vaak een skibroek

Liesje89

Berichten: 9939
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 14:54

Ik heb ook een skibroek voor de winter :)
Jas heb ik nu een goedkope van de H&M, maar echt fijn werkt dat niet. Investeren in een echt ‘hondenjas’ is opzich geen gek idee.
En qua schoenen heb ik stevige wandelschoenen aan laten meten bij een speciaalzaak. Waren 200,- maar zijn wel echt superfijn en waterdicht!

Bo_Y

Berichten: 4596
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Re: Praktijkspeuren met je hond, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 15:30

Ik ben ook aan het kijken naar een ‘honden’ jas.
Die hebben toch vaak meer zakken en dat is wel erg handig met speuren en ook met wandelen. Ik vaak ‘veel’ mee.
Poepzakjes, beloningbal en voertjes, sleutels, portemonnee, gewone lijn, geurartikel ect

daffene

Berichten: 1994
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 15:47

Met mijn Mechelse Herder Nova trainen we met onze vriendschappelijke hondenclub verschillende disciplines zoals verhard en onverhard speuren, vlakterivieren, slachtoffer zoeken en detectiewerk. En een paar actiefoto’s natuurlijk {:}

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Re: Praktijkspeuren met je hond, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 16:39


Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 21:20


gillian

Berichten: 4441
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 07:57

Hoi speurneuzen!
Ik ben mezelf aan het oriënteren op het speuren.
Heb een pup (labrador x Appenzeller) van bijna 13 weken, ben bezig met (online) puppycursus, maar wil straks verder met speuren.
De vraag is nog of het detectie of praktijkspeuren gaat worden.
Ik neig naar detectie. Zelf zit ik met een bekkeninstabiliteit die opspeelt als er aan mijn lijf gesleurd wordt. Getrek aan de lijn is dus uit den boze zeker op ongelijke bodem, en ik heb het idee dat dat bij het speurwerk nogal gebeurt. Maar kan het mis hebben natuurlijk. Vandaar ook mijn vraag, wat is jullie ervaring hiermee?

Lukasje
Berichten: 11384
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Praktijkspeuren met je hond, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 08:29

Ik heb ook last van bekkeninstabiliteit en chronische lage rugpijn. Ik deed eerst praktijkspeuren -wat hond en ik superleuk vinden- maar idd, dat brak me vaak zuur op. Mijn hond weegt ook 31kg en je loopt vaak aan een pittig tempo door ongelijk terrein. Wanneer de hond op het spoor zit en enthousiast is, trekt die inderdaad wel. Ik ben uiteindelijk gestopt nadat ik na de laatste keer ongeveer een week hevige pijn heb gehad. Ik doe nu detectie, ook erg leuk hoor. Mss dat ik speuren net iets leuker vind maar dit is een fijn alternatief! Voordeel is dat wanneer je hond het goed onder de knie heeft, je detectie ook binnenshuis of op stal of zo kan beoefenen. Ook prettig bij slecht weer.

JustMeKV
Berichten: 460
Geregistreerd: 27-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 16:45

@Gillian: Hier last van lage rug pijn en reeds een operatie gehad en toch doe ik oa mantrailen met mijn honden. (37kilo en 41 kilo zijn de 2 zwaarste)

Het tempo bij speuren bepaal JIJ niet je hond. Zorg ervoor dat je een commando mee neemt in die training op dat tempo. Een hond die spoor heeft mag gerust zijn tempo omhoog halen, maar te is nooit goed. Helaas gebeurd het vaak dat vele dit niet mee trainen. (of zelfs niet aangeleerd krijgen van hun lesgevers)
Wij trainen met meerdere honden, 'rustig aan' is ons commando om het tempo te laten zakken.
Anders hou je dit nooit vol. (Je traint voor het plezier, maar stel dat het werkelijkheid is, dan nog kan je geen uren op een hard , sleurende tempo door een bos of duinen lopen zoeken..)
Op deze manier kan ik op trainingen gemakkelijk met 3 honden werken zonder last te hebben van mijn rug..

Lukasje
Berichten: 11384
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Praktijkspeuren met je hond, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 18:05

Bij mij is het vooral het stappen op ongelijk terrein dat doorslaggevend is. Daar houdt mijn bekken blijkbaar niet zo van.
Maar Gillian, probeer het zeker uit. Mss valt het voor jou ook wel mee. Het is echt wel leuk om doen.

gillian

Berichten: 4441
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 19:46

Mijn bekken houdt ook niet van ongelijk terrein, zeker in combinatie met een behoorlijk tempo. Je wil je hond ook niet teveel afremmen/hinderen lijkt me. Tuurlijk moeten ze wel het tempo aanpassen aan de begeleider, dat valt wel te leren.
Mar idd, zal er toch eens een proefles aan wagen!

amies100

Berichten: 2050
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Deurne

Re: Praktijkspeuren met je hond, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 09:42

Dat is 1 van de voordelen van detectie! Geschikt voor zowel honden als mensen die lichamelijk ergens last van hebben.

Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 18:29

Vrijdag ga ik met mijn oudste Flatcoat starten met een cursus reddingshondenwerk/speuren.
Jacht wordt helaas te zwaar voor hem Ivm een zeer slechte linker heup. De heupkop is voor een groot gedeelte weggehaald en de kom is niet meer functioneel. Ik wist dat de dag zou komen dat jacht teveel zou worden en dan is speuren een super leuke manier om hem toch bezig te houden.
De trainster heb ik al op de hoogte gebracht van zijn slechte heup en waar nodig past ze voor hem het parcours aan.
Wat zal die genieten dat die weer heerlijk mag werken. En ff lekker eruit samen met mijn maatje. Twee honden is heerlijk. Maar wat 1 op 1 tijd is altijd nog even extra genieten.


Afbeelding
Foto tijdens GG training. Neus gebruiken is altijd feest. <3

_classic

Berichten: 1246
Geregistreerd: 13-01-14
Woonplaats: Friesland

Re: Praktijkspeuren met je hond, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 18:58

Freggle: wat fijn dat hij toch lekker nog aan het werk kan blijven.

Voorheen speurden wij steeds een halfuurtje aangezien Tara best snel moe en overprikkeld was. Nu sinds kort toch begonnen aan een uur les per keer en ze doet het zo goed!
Vandaag voor het eerst wat langere spoortjes uitgewerkt en ze deed het top <3

Anna79

Berichten: 3385
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 20:30

Morgen voor het eerst een proefles speuren met mijn knappe poedel! Zin in! Gelukkig in de ochtend vanwege de hitte.


Afbeelding

Anna79

Berichten: 3385
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 13:44

Superleuke les gehad, volgens de instructeur had mijn hond bovengemiddelde aanleg :) :)