Medium/dierenfluisteraar

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Medium/dierenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 00:03

Wow, écht waar? "Nog wel meer dingen", poeh, ik ben om hoor, ik ben helemaal onder de indruk....

ElskaIsland
Berichten: 388
Geregistreerd: 04-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 00:07

neetoch schreef:
ElskaIsland schreef:
Die ervaring is er, omdat energie de aandacht volgt... (dat is een feit) Iets wat je aandacht geeft, wordt ‘groter’. Als je met al je aandacht en intenties (dit train je) doet, ontstaat zo’n ervaring. Het is een kwestie van goed gegrond/geaard zijn, bij jezelf zijn (haast meditatief) en zo kunnen dit soort mooie dingen ontstaan. En sommige dingen lijken heel toevallig, maar als je dit vaker doet/ermee bezig bent, komen die ‘toevalligheidjes’ ook vaker voor en blijkt het echt geen ‘toeval’. En het is niet te bewijzen, het is de energie. hoe meet je die?


Nu wil ik echt niet zuur gaan doen hoor, maar ben jij toevallig een medium?

Want door het zinnetje; "omdat energie de aandacht volgt (dat is een feit)", insinueer je dus eigenlijk dat energie net als een mens is; want als er nu 1 soort op de planeet is wat idd goed gedijt op aandacht dan is het de mens wel. En ja aandacht kan je trainen en perfectioneren (hoe kan je nog beter de ander in jouw straatje krijgen door de juiste vorm van aandacht b.v.). En dan denk ik ook direct dat het goed gegrond/geaard zijn synoniem is voor uitgekookt en verdomd goed weten waar je mee bezig bent in het hoofd van de ander bedoel ik dan.

Ik ben al sceptisch, maar door zon uitleg raak je mij dus compleet kwijt, dus ik hoop oprecht dat jij geen medium bent, want dit verhaaltje doet je collega's geen goed in mijn ogen.

Omdat energie de aandacht volgt... ik schrik echt van zon opmerking.


Ik weet niet goed hoe ik dit uit moet leggen...
Als je denkt; ik kan het, lukt iets eerder dan wanneer je denkt; het gaat me nooit lukken? Dan volgt die positieve energie jouw positieve denken.

ElskaIsland
Berichten: 388
Geregistreerd: 04-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 00:07

neetoch schreef:
ElskaIsland schreef:
Die ervaring is er, omdat energie de aandacht volgt... (dat is een feit) Iets wat je aandacht geeft, wordt ‘groter’. Als je met al je aandacht en intenties (dit train je) doet, ontstaat zo’n ervaring. Het is een kwestie van goed gegrond/geaard zijn, bij jezelf zijn (haast meditatief) en zo kunnen dit soort mooie dingen ontstaan. En sommige dingen lijken heel toevallig, maar als je dit vaker doet/ermee bezig bent, komen die ‘toevalligheidjes’ ook vaker voor en blijkt het echt geen ‘toeval’. En het is niet te bewijzen, het is de energie. hoe meet je die?


Nu wil ik echt niet zuur gaan doen hoor, maar ben jij toevallig een medium?

Want door het zinnetje; "omdat energie de aandacht volgt (dat is een feit)", insinueer je dus eigenlijk dat energie net als een mens is; want als er nu 1 soort op de planeet is wat idd goed gedijt op aandacht dan is het de mens wel. En ja aandacht kan je trainen en perfectioneren (hoe kan je nog beter de ander in jouw straatje krijgen door de juiste vorm van aandacht b.v.). En dan denk ik ook direct dat het goed gegrond/geaard zijn synoniem is voor uitgekookt en verdomd goed weten waar je mee bezig bent in het hoofd van de ander bedoel ik dan.

Ik ben al sceptisch, maar door zon uitleg raak je mij dus compleet kwijt, dus ik hoop oprecht dat jij geen medium bent, want dit verhaaltje doet je collega's geen goed in mijn ogen.

Omdat energie de aandacht volgt... ik schrik echt van zon opmerking.


Ik weet niet goed hoe ik dit uit moet leggen...
Als je denkt; ik kan het, lukt iets eerder dan wanneer je denkt; het gaat me nooit lukken? Dan volgt die positieve energie jouw positieve denken.
En nee, ik ben geen medium, maar ik weet wel hoe het werkt. En je ziet het negatiever dan het is.

ElskaIsland
Berichten: 388
Geregistreerd: 04-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 00:09

Kuggur schreef:
Wow, écht waar? "Nog wel meer dingen", poeh, ik ben om hoor, ik ben helemaal onder de indruk....


Laat maar.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 00:12

ElskaIsland schreef:
Askja schreef:
Je stelt eerder hierboven: 'Ik zou het zelf eens proberen. Dan zou je ervaren dat die energie voor 100% bestaat'.
Kun je concreet aangeven hoe wij dat zouden kunnen proberen? Bedoel je letterlijk zelf die energie voelen, of een medium/reader inschakelen? Ik wil het best zelf kunnen voelen als jij mij kan uitleggen hoe dat werkt.


Goed gronden, jezelf beschermen en dan voelen, in gedachten contact leggen met een bepaald dier, even simpel gezegd. Hier gaat veel oefening aan vooraf.
Let wel, je kunt ongewenste gasten krijgen als je jezelf niet goed beschermt. Klinkt mysterieus, maar op deze ‘frequentie’, ga je letterlijk open staan en dat trekt e.e.a. Aan. Ik zeg wel, probeer het, maar ik zou dat wel begeleid doen ivm wat ik hier beschrijf.

Wat bedoel je steeds met dat 'gronden'? Is het voldoende om een metalen waterleiding of de aarddraad uit je stopcontact vast te houden? En betekent dat dat het om een vorm van elektriciteit gaat? Zo ja, hoe stroomt die door een foto en wat is de spanningsbron?
En op wat voor frequentie doel je? In welk bereik zit die ongeveer? Voor welke banden ben je (het) gevoelig(st)?

En wat bedoel je concreet met 'positieve energie'? Ik ken die uitdrukking alleen maar in overdrachtelijke zin.

ElskaIsland
Berichten: 388
Geregistreerd: 04-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 00:14

Het is erg veel om uit te leggen en best heel inhoudelijk; dingen die je echt moet trainen. De echte sceptici ga ik toch niet overtuigen. Ik wil aan de echt geïnteresseerden best in een pb uitleggen hoe t precies in zijn werk gaat, maar wetenschappelijk bewijs heb ik niet. Kan alleen mijn eigen ervaring van mijn cursus dierentolken delen.

ElskaIsland
Berichten: 388
Geregistreerd: 04-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 00:18

oomens schreef:
[
Je stelt eerder hierboven: 'Ik zou het zelf eens proberen. Dan zou je ervaren dat die energie voor 100% bestaat'.
Kun je concreet aangeven hoe wij dat zouden kunnen proberen? Bedoel je letterlijk zelf die energie voelen, of een medium/reader inschakelen? Ik wil het best zelf kunnen voelen als jij mij kan uitleggen hoe dat werkt.


Goed gronden, jezelf beschermen en dan voelen, in gedachten contact leggen met een bepaald dier, even simpel gezegd. Hier gaat veel oefening aan vooraf.
Let wel, je kunt ongewenste gasten krijgen als je jezelf niet goed beschermt. Klinkt mysterieus, maar op deze ‘frequentie’, ga je letterlijk open staan en dat trekt e.e.a. Aan. Ik zeg wel, probeer het, maar ik zou dat wel begeleid doen ivm wat ik hier beschrijf.[/quote]
Wat bedoel je steeds met dat 'gronden'? Is het voldoende om een metalen waterleiding of de aarddraad uit je stopcontact vast te houden? En betekent dat dat het om een vorm van elektriciteit gaat? Zo ja, hoe stroomt die door een foto en wat is de spanningsbron?
En op wat voor frequentie doel je? In welk bereik zit die ongeveer? Voor welke banden ben je (het) gevoelig(st)?

En wat bedoel je concreet met 'positieve energie'? Ik ken die uitdrukking alleen maar in overdrachtelijke zin.[/quote]

Gronden, betekent letterlijk geaard zijn, in je lijf en niet in je hoofd. Contact met de aarde, bewust. Het heeft niets met electriciteit te maken. Ken je de energiebal? Paar keer flink in je handen wrijven, tot ze warm zijn en iets tintelen, dan je handen naar elkaar brengen, dan voel je letterlijk energie.
Positieve energie, als in karma? En negatiefs: Murphy’s LAW?
Ik wil je in een pb alles uitleggen.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 00:47

ElskaIsland schreef:
: . Ken je de energiebal? Paar keer flink in je handen wrijven, tot ze warm zijn en iets tintelen, dan je handen naar elkaar brengen, dan voel je letterlijk energie.
.

Dat is geen "energiebal", dat is gewoon warmtestraling, infrarood licht dat je, jawel simpelweg kan meten (en zoals je beschrijft, voelen).
Maar je hebt gelijk dat het letterlijk energie is hoor.

Waves
Berichten: 3871
Geregistreerd: 01-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 03:54

Laat maar

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Medium/dierenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 08:03

Elska: energie is per definitie meetbaar. Het voorbeeld met de handen wrijven is ook meetbaar en wetenschappelijk verklaarbaar. Als die energie is waar je op doelt bij readen, is die dus compleet meetbaar toch?

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 08:35

ElskaIsland schreef:
Gronden, betekent letterlijk geaard zijn, in je lijf en niet in je hoofd. Contact met de aarde, bewust. Het heeft niets met electriciteit te maken. Ken je de energiebal? Paar keer flink in je handen wrijven, tot ze warm zijn en iets tintelen, dan je handen naar elkaar brengen, dan voel je letterlijk energie.
Positieve energie, als in karma? En negatiefs: Murphy’s LAW?
Ik wil je in een pb alles uitleggen.

Je schrijft vaak het woord 'letterlijk', maar het komt op mij nogal figuurlijk of metaforisch over. Is het echt niet concreter te omschrijven wat je bedoelt?

Je kunt 'gronden' wel vervangen door 'aarden', maar dan vind ik het nog steeds lastig te begrijpen als het niet helderder te definiëren is dan dat. Hoe kan het uitmaken voor die aarding of je bewust of onbewust de grond aanraakt? Is het allerbelangrijkste niet gewoon dat er een enigszins geleidende verbinding tussen jou en een neutraal geladen object bestaat? Zolang er geen dikke rubberen zolen tussen je voeten en de grond zitten, zal het verder weinig uitmaken of je wel of niet bewust merkt dat je de grond raakt, toch?
En hoe kan het zoveel verschil maken of je met je hoofd of andere lichaamsdelen contact maakt? Geleidt de hals zo slecht energie of ligt dat ergens anders aan?
Ik snap het helaas echt niet. Ook nog niet over wat voor energievorm het gaat, trouwens.
Het ene moment lijkt het eerder om iets electromagnetisch te gaan, maar het volgende moment lijkt het weer eerder gewoon om warmte/thermische energie te gaan.

Zie bijvoorbeeld ook jouw voorbeeld met het handenwrijven. Dit fenomeen is perfect sluitend te verklaren zonder een hypothetische onbekende energievorm erbij te betrekken. (Wrijven: bewegingsenergie wordt omgezet in warmte -> temperatuur loopt lokaal op -> oppervlak straalt meer infraroodstraling uit -> verschil wordt gedetecteerd in de tegenoverliggende hand)
Wat maakt dit voor jou dan toch een goed voorbeeld om die andere energievorm mee aan te tonen?

Tot slot: karma zegt mij verder ook vrij weinig concreets. Ik weet dat veel mensen erin geloven, maar wat het nu precies is, hoe het zou werken en óf het überhaupt iets is, dat heb ik nog steeds niet overtuigend uitgelegd gezien.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 10:41

Gronden en geaard zijn heeft voor mij niets te maken met hetgeen jij beschrijft Elskalsland. Het is voor mij: in balans staan/zijn, fysiek en mentaal. In het hier en nu zijn. Stevig met je voeten op de grond. Dat is heel belangrijk in zowel de omgang met paarden als in het rijden. Je kunt daar allerlei zaken aan ophangen, maar dan wordt het voor mij persoonlijk nogal zweverig en vaag.

Het is dus maar net wat je er zelf van maakt, en dat geldt m.i. eigenlijk voor alles waar jij het over hebt. Karma bijvoorbeeld, ik zou het mooi vinden als het bestaat, maar ik zie daar geen bewijs van. Ik zie vooral willekeur, toeval, dingen zijn zoals ze zijn. Wij mensen brengen graag ordening aan en plaatsen zaken die we niet begrijpen of niet goed kunnen handelen graag in een bepaald kader/een bepaalde constructie van de werkelijkheid, zodat het overzichtelijk wordt en betekenis heeft. Daartoe beschikken we over een enorm inventief brein. Velen van ons kunnen, en dat is heel begrijpelijk, heel moeilijk omgaan met willekeur, omdat dit ons bestaan nogal relatief en onbetekenend kan doen lijken.

ElskaIsland
Berichten: 388
Geregistreerd: 04-02-14

Re: Medium/dierenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 12:24

Ik heb het geprobeerd. Jullie kijken er echt van een andere kant tegen aan. Nogmaals in een PB wil ik het allemaal uitleggen, je kunt het vast ook op Google vinden. Ik ben alles behalve zweverig, ik ben een nuchter persoon, maar dit is wel waarin ik geloof. Je zult het echt zelf moeten gaan meemaken/proberen om een idee te krijgen waar ik het echt over heb. Degene die dit ervaren hebben, herkennen dit.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 12:29

ElskaIsland schreef:
Ik heb het geprobeerd. Jullie kijken er echt van een andere kant tegen aan. Nogmaals in een PB wil ik het allemaal uitleggen, je kunt het vast ook op Google vinden. Ik ben alles behalve zweverig, ik ben een nuchter persoon, maar dit is wel waarin ik geloof. Je zult het echt zelf moeten gaan meemaken/proberen om een idee te krijgen waar ik het echt over heb. Degene die dit ervaren hebben, herkennen dit.


Wat ik me oprecht afvraag: iedereen hier die in mediums gelooft noemt zichzelf nuchter, maar wanneer ben je dan nog zweverig? Als dat al niet aan de definitie voldoet?

Imo ben je nuchter als je het niet gelooft tot het bewezen is. Dus daar vallen een hoop mensen in dit topic niet onder.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 12:30

Ik misken jouw ervaring ook niet Elskalsland. Ik plaats alleen vraagtekens bij de betekenis die jij eraan geeft.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 12:48

Askja schreef:
Ik misken jouw ervaring ook niet Elskalsland. Ik plaats alleen vraagtekens bij de betekenis die jij eraan geeft.

Dat dus. En dat ligt niet (volledig) aan Elskalsland. Ook als het de ervaring van iemand anders, inclusief mijzelf zou zijn, hoop ik dat mensen er voldoende vraagtekens bij zouden plaatsen. Daarvoor zijn losstaande ervaringen nu eenmaal te subjectief. Iedere ervaring is een interpretatie van de werkelijkheid, en iedereen kleurt wat hij waarneemt op zijn eigen manier in.
Één enkele ervaring waarbij de omstandigheden niet of slecht gedocumenteerd zijn, en waarbij de grens tussen feit, waarneming van dat feit en interpretatie van die waarneming ontzettend vaag is, zou nooit de basis voor conclusies mogen zijn.

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 13:21

ElskaIsland schreef:
Askja schreef:
Je stelt eerder hierboven: 'Ik zou het zelf eens proberen. Dan zou je ervaren dat die energie voor 100% bestaat'.
Kun je concreet aangeven hoe wij dat zouden kunnen proberen? Bedoel je letterlijk zelf die energie voelen, of een medium/reader inschakelen? Ik wil het best zelf kunnen voelen als jij mij kan uitleggen hoe dat werkt.


Goed gronden, jezelf beschermen en dan voelen, in gedachten contact leggen met een bepaald dier, even simpel gezegd. Hier gaat veel oefening aan vooraf.
Let wel, je kunt ongewenste gasten krijgen als je jezelf niet goed beschermt. Klinkt mysterieus, maar op deze ‘frequentie’, ga je letterlijk open staan en dat trekt e.e.a. Aan. Ik zeg wel, probeer het, maar ik zou dat wel begeleid doen ivm wat ik hier beschrijf.

Inderdaad. Ik geloof er dus wel in maar zie ook de gevaren bij ondeskundig gebruik.Vandaar dat ik het zelf niet wil, ook niet voor mijn paard. Want er is meer tussen hemel en aarde dan je kunt zien. Al geloven velen daar niet in.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Medium/dierenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 17:47

Iedereen blijft zich maar verweren, maar aan dingen zoals; bij mij klopte het of heeft het geholpen heb je gewoon echt helemaal niks.

Ik kan ook met voorbeelden komen uit ons leven die wel heel toevallig zijn en bijna niet ¨zomaar" gebeurd kunnen zijn. Maar voor ik geloof dat het komt dan meer dan tussen hemel en aarde wil ik toch specifiek weten wat dat dan heeft veroorzaakt.

In een wichelroede geloven en zeggen dat zoiets echt meet, is geen bewijs.

Kom gewoon met echte voorbeelden, manieren van werken etc etc. Dat is het enige dat gevraagd wordt. En echt, dat is niet zo gek.........Als ik morgen iets op de markt wil brengen zijn er ook aan alles eisen.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 18:08

superpony schreef:
Maar voor ik geloof dat het komt dan meer dan tussen hemel en aarde wil ik toch specifiek weten wat dat dan heeft veroorzaakt.

In een wichelroede geloven en zeggen dat zoiets echt meet, is geen bewijs.

Kom gewoon met echte voorbeelden, manieren van werken etc etc.

Dat is nog niet eens nodig zelfs.
Een mechanisme dat de werking verklaart, is leuk, en op termijn ook vanzelf te verwachten, als maar eerst aan de allerbelangrijkste stap is voldaan: overtuigend aantonen dát een bepaald effect of een bepaalde werking bestaat. De vraag hóe dan, die kan later altijd nog beantwoord worden.

We hebben het bijvoorbeeld ook duizenden jaren moeten doen zonder sluitende verklaring voor het mechanisme dat achter de bliksem zit, maar dát bliksem daadwerkelijk bestaat en allerlei effecten heeft, dat was inmiddels onomstotelijk.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Medium/dierenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 18:21

En dat wordt niet gedaan. Men zegt dat het werkt en de mensen die iemand inhuren geloven het. Dat zijn geen feiten of harde bewijzen.

Heel veel paarden eigenaren hebben zelf erg weinig kennis en ervaring. Vaak zijn ze zelfs erg onzeker. Ik heb 40+ jaar paarden ervaring en kan ook goed paarden lezen. Als ik daar dan een eiken blaadje aan toe zou voegen en een mooi verhaal vertel, geloven mensen me ook. Geloof me, ik heb les gegeven en het is niet eens heel anders.

Laatst las ik op fb een verhaal van een reader wat een paard haar allemaal had verteld in details. Het is gewoon echt niet te bewijzen dat een paard werkelijk zo denkt, dat een paard DAT specifiek denkt en ook nog eens zo beleefd.

Dat paarden gevoelig zijn, daar zijn we het allemaal over eens. En ik zie ook dat ze elkaar of ons wel degelijk kunnen herkennen na x aantal jaren. Maar hoe ze dat beleven kan je alleen maar gokken. Je kan echt niet bij mensen en dieren IN hun hoofd kijken. Je observeert, maakt een mooi verhaal en dat verkoopt.

Wij hebben ook herplaats dieren en ze laten goed merken wat ze hebben meegemaakt. Maar een heel verhaal vertellen??

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 14:17

Precies, superpony.

Paarden zenden signalen uit, die de ene mens beter oppikt dan de andere. Dat de een dit beter oppikt dan de ander, is een kwestie van goed ontwikkelde zintuigen en aandacht voor het dier.

Het verhaal wat er vervolgens van gemaakt wordt, de samenhang tussen deze signalen, is een narratieve constructie die niet van het dier afkomstig is, maar voortkomt uit het brein van degene die de signalen waarneemt.

Objectief waarnemen is voor ons mensen praktisch onmogelijk, omdat we de waarnemingen die we doen direct interpreteren en betekenis geven.
Dat betekenis geven kan heel vanzelfsprekend zijn: paard kijkt steeds naar buik, krabt over de grond en gaat afwisselend liggen, rollen en weer opstaan. De meesten van ons interpreteren dat direct als: paard heeft koliek. Die interpretatie is gebaseerd op wat wij geleerd hebben over koliek en/of op eerdere ervaringen. Gelukkig maar, want dan kunnen we daarnaar handelen.

Hoe subtieler de signalen die een paard uitzendt, hoe meer de duiding ervan afhangt van onze interpretatie.
De een zal zeggen: ik kan er weinig mee, ik heb meer informatie nodig. Hiervoor is een bepaalde mate van zelfbeheersing nodig, want ons brein (en ons ego) wil vaak maar al te graag alvast een conclusie trekken. Mede daardoor zullen veel mensen op basis van vage signalen zich toch meteen een beeld vormen en conclusies trekken, en daar soms ook hardnekkig aan vasthouden, ook als deze bij nader inzien niet lijkt te kloppen. Hoe vager en onsamenhangender de signalen (of vermeende signalen), hoe groter de ruimte voor interpretatie. Iemand die hier een beetje vaardig in is, kan al doende best een heel overtuigend verhaal creëren. Dat is m.i. wat dierentolken en readers doen.

Ik denk persoonlijk, net als superpony stelt, dat ervaren paardenmensen met een scherp oog, veel achtergrondkennis en veel oprechte aandacht voor paarden, feitelijk meer kunnen zien en voelen dan de zelfbenoemde dierentolken/readers.
Met het verschil dat paardenmensen die varen op hun kennis, ervaring en scherpe zintuigen doorgaans over meer terughoudendheid en zelfkritiek beschikken dan degenen die zich doen voorstaan op het beschikken over bijzondere gaven. Zelfkritiek past immers niet zo in het straatje van die bijzondere gaven, want tja, die heb je nu eenmaal, daar moet men maar voor open staan, en je hoeft dus richting je klanten ook geen enkele verantwoording af te leggen over je exacte werkwijze en je succes rate. Wel zo makkelijk.

ElskaIsland
Berichten: 388
Geregistreerd: 04-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 20:31

Askja schreef:
Precies, superpony.

Paarden zenden signalen uit, die de ene mens beter oppikt dan de andere. Dat de een dit beter oppikt dan de ander, is een kwestie van goed ontwikkelde zintuigen en aandacht voor het dier.

Het verhaal wat er vervolgens van gemaakt wordt, de samenhang tussen deze signalen, is een narratieve constructie die niet van het dier afkomstig is, maar voortkomt uit het brein van degene die de signalen waarneemt.

Objectief waarnemen is voor ons mensen praktisch onmogelijk, omdat we de waarnemingen die we doen direct interpreteren en betekenis geven.
Dat betekenis geven kan heel vanzelfsprekend zijn: paard kijkt steeds naar buik, krabt over de grond en gaat afwisselend liggen, rollen en weer opstaan. De meesten van ons interpreteren dat direct als: paard heeft koliek. Die interpretatie is gebaseerd op wat wij geleerd hebben over koliek en/of op eerdere ervaringen. Gelukkig maar, want dan kunnen we daarnaar handelen.

Hoe subtieler de signalen die een paard uitzendt, hoe meer de duiding ervan afhangt van onze interpretatie.
De een zal zeggen: ik kan er weinig mee, ik heb meer informatie nodig. Hiervoor is een bepaalde mate van zelfbeheersing nodig, want ons brein (en ons ego) wil vaak maar al te graag alvast een conclusie trekken. Mede daardoor zullen veel mensen op basis van vage signalen zich toch meteen een beeld vormen en conclusies trekken, en daar soms ook hardnekkig aan vasthouden, ook als deze bij nader inzien niet lijkt te kloppen. Hoe vager en onsamenhangender de signalen (of vermeende signalen), hoe groter de ruimte voor interpretatie. Iemand die hier een beetje vaardig in is, kan al doende best een heel overtuigend verhaal creëren. Dat is m.i. wat dierentolken en readers doen.

Ik denk persoonlijk, net als superpony stelt, dat ervaren paardenmensen met een scherp oog, veel achtergrondkennis en veel oprechte aandacht voor paarden, feitelijk meer kunnen zien en voelen dan de zelfbenoemde dierentolken/readers.
Met het verschil dat paardenmensen die varen op hun kennis, ervaring en scherpe zintuigen doorgaans over meer terughoudendheid en zelfkritiek beschikken dan degenen die zich doen voorstaan op het beschikken over bijzondere gaven. Zelfkritiek past immers niet zo in het straatje van die bijzondere gaven, want tja, die heb je nu eenmaal, daar moet men maar voor open staan, en je hoeft dus richting je klanten ook geen enkele verantwoording af te leggen over je exacte werkwijze en je succes rate. Wel zo makkelijk.


Het zíjn geen gaven, je kunt het leren en een paard kan echt dingen vertellen, naast de lichaamssignalen die ze geven. Maar zoals ik al eerder schreef, moet je dat eerst leren voordat je dat kunt ervaren en geloven.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 20:36

ElskaIsland schreef:
Het zíjn geen gaven, je kunt het leren en een paard kan echt dingen vertellen, naast de lichaamssignalen die ze geven. Maar zoals ik al eerder schreef, moet je dat eerst leren voordat je dat kunt ervaren en geloven.



Maar hoe weet je nu dat die lichaamssignalen er niets mee te maken hebben? Trouwens de intelligentie van een paard is echt wel vastgelegd. Ze kunnen niet praten in volzinnen en hebben een beperkt geheugen. Ze herinneren zich eerder gevoelens gelinkt aan mensen, voorwerpen of plaatsen dan hele gebeurtenissen. Dat de readers dan een hele 'herinnering' kunnen ophalen MOET dus wel met magie of iets dergelijk te maken hebben, want het zit niet meer in het geheugen van het paard. Niet zoals dat bij een mens is.

Wil je dan zeggen dat energie een geheugen heeft en in volzinnen kan spreken? Want een paard communiceert gewoon met lichaamstaal, ze hebben verder geen ratio waarmee uitgebreide hersenspinsels gevormd worden die ze willen, maar niet kunnen overbrengen aan mensen die het niet geleerd hebben op te vangen. Dat staat los van het paard, dat moet in het geheugen van die energie of de grond zitten.

ElskaIsland
Berichten: 388
Geregistreerd: 04-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 21:00

SinneJ schreef:
ElskaIsland schreef:
Het zíjn geen gaven, je kunt het leren en een paard kan echt dingen vertellen, naast de lichaamssignalen die ze geven. Maar zoals ik al eerder schreef, moet je dat eerst leren voordat je dat kunt ervaren en geloven.



Maar hoe weet je nu dat die lichaamssignalen er niets mee te maken hebben? Trouwens de intelligentie van een paard is echt wel vastgelegd. Ze kunnen niet praten in volzinnen en hebben een beperkt geheugen. Ze herinneren zich eerder gevoelens gelinkt aan mensen, voorwerpen of plaatsen dan hele gebeurtenissen. Dat de readers dan een hele 'herinnering' kunnen ophalen MOET dus wel met magie of iets dergelijk te maken hebben, want het zit niet meer in het geheugen van het paard. Niet zoals dat bij een mens is.

Wil je dan zeggen dat energie een geheugen heeft en in volzinnen kan spreken? Want een paard communiceert gewoon met lichaamstaal, ze hebben verder geen ratio waarmee uitgebreide hersenspinsels gevormd worden die ze willen, maar niet kunnen overbrengen aan mensen die het niet geleerd hebben op te vangen. Dat staat los van het paard, dat moet in het geheugen van die energie of de grond zitten.


Je kunt de lichaams signalen niet zien, want je read vanaf een foto. En ten tweede praat je met de ‘ziel’ (of hoe je t ook noemt) van een dier (of een mens), vandaar dat er ook mensen met overleden mensen (zielen) praten.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Re: Medium/dierenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 21:07

Ja zo komen we echt niet verder in het gesprek, maar als in zielen geloven niet zweverig is, dan weet ik echt niet meer waarvoor je die term nog kan gebruiken.

Er is 0,0 bewijs van het bestaan van zielen, maar ook niets dat zelfs in die richting wijst. Wat echter wel bewezen is, is dat onze hersenen heel erg veel functies hebben die ervoor zorgen dat wij begrijpen wat we zien, zelfs als we onszelf daarmee voorliegen.

Ik wil daarmee niet zeggen dat zielen níet bestaan, maar er is veel en veel meer bewijs voor het feit dat jij het je waarschijnlijk inbeeldt dan voor het feit dat er wel eens zielen zouden kunnen bestaan waar wij dan ook nog eens mee kunnen leren communiceren.