Canada

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Flaaf
Berichten: 857
Geregistreerd: 25-06-07

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 18:33

Even een vraagje, ik ben aan het kijken voor creditcards. Ik begin een beetje te begrijpen hoe het werkt, maar helemaal duidelijk wordt het me niet.
Hoe doen jullie dat met je geldzaken in Canada?
Gebruik je een creditcard of iets anders?
Is hier iemand met veel vestand van creditcards die ik even mag pb-en?

:)

lennylenny

Berichten: 527
Geregistreerd: 19-09-10

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 18:44

je mag mij wel pben.. ik gebruik creditcard en heb een bank rekening bij een plaatselijke bank.

ThisRockIza

Berichten: 233
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: Boelenslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 19:17

Woont er misschien iemand tussen Calgary SW en Red Deer???

__Elizabeth

Berichten: 2889
Geregistreerd: 04-10-07
Woonplaats: Nackawic, New Brunswick, Canada, World

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:21

Flaaf schreef:
Even een vraagje, ik ben aan het kijken voor creditcards. Ik begin een beetje te begrijpen hoe het werkt, maar helemaal duidelijk wordt het me niet.
Hoe doen jullie dat met je geldzaken in Canada?
Gebruik je een creditcard of iets anders?
Is hier iemand met veel vestand van creditcards die ik even mag pb-en?

:)



ik gebruikte altijd mijn gewone pas. Wel even kijken waar ze meastro accepteren :)

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 21:05

Mijn gewone bankkaart (Belgische bank) werkt niet buiten Europa. Ik heb daarom een Visa kaart op mijn eigen rekening laten maken, die is gratis als je onder de 25 jaar bent. Geld uit de muur halen kost wel enorm veel geld (€5,40 voor €25 tot €9 voor €250). Voor transacties betaal ik iets van een €0,40. Mijn idee is dus om zo min mogelijk geld uit de muur te halen maar zo vaak mogelijk cashback bij te vragen als ik bv. boodschappen betaal.

_Linda

Berichten: 4506
Geregistreerd: 22-10-02

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 21:28

Ikzelf heb een creditcard bij de bank aangevraagd, omdat ik m'n pinpas niet in de winkel kan gebruiken. Wel kan ik met m'n pinpas geld uit de ATMs halen (voor mij kost het niet veel extra's, enkel 2 dollar ofzo van de ATM zelf). Daarnaast heb ik een canadese rekening geopend, dus heb ik een debitcard daarvan. Meestal gebruik ik m'n debit of creditcard, nog maar zelfde m'n NL pinpas.

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 21:42

Een bankrekening daar openen heb ik ook overwogen, maar ik ben uiteindelijk maar 4 maanden effectief in Canada (daarna nog een maand Amerika). Dat vind ik het niet echt waard om een rekening daar te openen.

Maar Flaaf, ik lees dat jij gaat werken? Volgens mij moet je dan wel een Canadese rekening openen, zodat ze je loon kunnen overmaken.

__Elizabeth

Berichten: 2889
Geregistreerd: 04-10-07
Woonplaats: Nackawic, New Brunswick, Canada, World

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 23:10

Yasmine: Dan verschilt belgie wel heel erg. Ik moest 2 euro bij betalen voor vreemde valuta als ik het uit de 'muur' haalde. En het maakte niet uit wat voor een bedrag :)

Ik ga denk ik wel een Canadese bankrekening openen. Maar dan is ook de kans groot dat ik er permanent kom te wonen.

Ja Berlijn heeft peper gevonden. Binnen 3 weken na binnenkomst hebben we een aanvraag voor een medical. En die is over 2 weken. Binnen 2-3 maanden na de uitslag krijg je je visum *\o/*

lennylenny

Berichten: 527
Geregistreerd: 19-09-10

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 23:18

Ik heb een Canadese rekening, en een Nederlandse, in NL heb ik ook gewoon mijn spaarrekening nog. Bij mijn Canadese rekening hoort ook een creditkaart die ik nodig had om een telefoonabonnement hier af te sluiten. Ik betaal bijna alles met mijn Canadese debit kaart. Ik stort geld vanuit NL naar mijn Canadese rekening. Als ik duurdere dingen koop dan betaal ik dat met mijn visa creditkaart.

Flaaf
Berichten: 857
Geregistreerd: 25-06-07

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 10:35

Dus je zou het kunnen redden door een canadese rekening te openen en je nederlandse aan te houden, of is het dan toch handig om een creditcard aan te vragen?

Is zo'n canadese rekening openen makkelijk te doen of gaat daar nog wel een tijd overheen?

_Linda

Berichten: 4506
Geregistreerd: 22-10-02

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 01:54

Rekening openen is heel gemakkelijk, het was bij mij in 15min gebeurd. Als je gaat werken voor geld, is het sowieso handig op een canadese rekening te hebben. Ga je niet werken, dan zou ik gewoon de nederlandse rekening aanhouden en een creditcard aanvragen. Ik heb het eerste half jaar enkel een NL rekening met creditcard gehad, en dat werkte prima.

MandyR

Berichten: 2746
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Toftlund - Denemarken

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 09:44

*kruipt uit meeleesmodus*

Toen ik in Canada (Lacombe, half uur boven Red Deer) zat voor stage, kreeg ik ook gewoon loon. Ik kreeg dit in een envelop en die lag binnen in mijn koffer. Als we gingen stappen / winkelen / dagje uit nam ik een klein beetje mee in mijn portemonnee. Dus geen bankrekening nodig. Ik had ook een nederlandse pinpas maar, die heb ik nooit nodig gehad. Aan het eind van de stage is al het verdiende geld gewoon in mijn koffer blijven liggen op weg naar schiphol. Eenmaal thuis alles gewoon ingewisseld bij de bank. Wel voor zorgen dat je zoveel mogelijk briefjes hebt. De bank is nl niet zo blij met centen. :+

Simoon__
Berichten: 1187
Geregistreerd: 15-05-07
Woonplaats: Emmeloord

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 15:21

ik heb een vraagje:

Ik ga hier in Canada regelmatig hiken, maar nu willen ze zondag met de groep naar Amerika gaan in Montana. Maar nu ben ik de enige met een Nederlands paspoort, en ik weet dat dit nog wel eens problemen kan geven! Zou ik hier een visum voor moeten hebben, of mag ik gewoon voor 1 dag Amerika in?

Steaming

Berichten: 1109
Geregistreerd: 01-02-03
Woonplaats: Boelenslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 15:41

Je moet eerst een esta invullen dat kan gewoon online en betalen met je credit card.

Simoon__
Berichten: 1187
Geregistreerd: 15-05-07
Woonplaats: Emmeloord

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 15:44


lennylenny

Berichten: 527
Geregistreerd: 19-09-10

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 15:46

@ Simoon__ mag ik vragen waar jij altijd gaat hiken in Alberta? En als je dat formulier invult kun je gewoon de grens over..

Simoon__
Berichten: 1187
Geregistreerd: 15-05-07
Woonplaats: Emmeloord

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 15:53

@ Lennylenny, wij gaan meestal naar Waterton.. En ik ben zelf ok met mijn vriend naar Jasper & Banff geweest!

Moet ik bij het adres op dat formulier gewoon mijn nederlandse gegevens invullen?! Of het adres waar ik in Canada verblijf.. Country of citizenship is Nederland voor mij neem ik aan!?

Nou ik ga het vanavond maar is invullen, in ieder geval bedankt voor de hulp!

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 14:34

Van wat ik heb begrepen moet je géén ESTA (dat visum) aanvragen als je met de auto/te voet/allesbehalve vliegtuig de grens over gaat. Als je met het vliegtuig gaat, moet je wel een ESTA/VWP aanvragen.
Ga je nog vaker naar Amerika gaan? Want dan kan het je wel parten spelen als je nu dat ESTA invult, het is nl. 90 dagen geldig en als je na die 90 dagen Amerika nog binnen wilt, moet je eerst het continent (dus naar Canada gaan is niet genoeg) verlaten.

MandyR

Berichten: 2746
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Toftlund - Denemarken

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 19:18

Ik ben, toen ik in Canada zat, ook een paar dagen naar Amerika geweest en wij moesten op de grens wat papieren invullen. Ik heb alleen geen idee meer of dat iets kostte en wat voor een papieren dat waren. :o Het was in ieder geval zo gebeurd.
Maar ja, dit was natuurlijk voor de aanslagen in Amerika dus best kans dat de regels inmiddels een stukje scherper zijn geworden.

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 19:57

Je moet inderdaad papieren invullen, maar dat is geen visa waiver program formulier :)

lennylenny

Berichten: 527
Geregistreerd: 19-09-10

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 20:02

Even een andere vraag... weet iemand wat een goede paardensportzaak is in Canada? Edmonton het liefst... anders moet ik zo ver rijden! Ik train nu een aantal paarden voor mensen en ik heb een leuk Canadees warmbloed paard wat ik dressuurmatig rij... maar ja, alles wat ik hier kan krijgen is western.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 20:06

Ik ben in Edmonton (jaren geleden, hoor) in een grote western zaak geweest. Was grappig om te zien hoe alles daar Western is en een piepklein hoekje Engels/dressuur. Net omgekeerd zoals het hier bij bv Divoza is. Wij hebben de zaak toen in het telefoonboek gevonden dacht ik. Of bij de 'vvv'?

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 20:13

Die zaak zit ong aan de andere kant van de stad, daardoor (bus+veel langere reistijd dan verwacht) hadden we bijna het vliegtuig terug gemist. :+

lennylenny

Berichten: 527
Geregistreerd: 19-09-10

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 20:30

o haha.. ja het is de omgekeerde wereld hier.. vooral in het gebied waar ik woon is bijna alles western. We hebben wel binnenkort een dressuurclinic op de manege!

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 21:58

Daarom heb ik me alvast verdiept in westernzadels (aanmeten en passen), maar ik denk dat ik toch bij dressuur blijf...
Van wie hebben jullie een dressuur clinic? En welke manege? (mag per pb) Is dat een manege zoals wij dat in Europa kennen?