Highschool in de V.S.

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Highschool in de V.S.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 16:42

Hallo,
Ik ben van plan om als ik 18 ben naar de V.S. te gaan en een jaartje highschool te volgen. Dan heb ik net mijn havo diploma op zak(dat hoop ik en anders pech gehad, ik ga toch) en na mijn jaar V.S. hoop ik te kunnen gaan studeren.

Maar ik had dus een paar vragen:
Zijn er hier misschien mensen die al een zoiets hebben gedaan?
Wat is een aanrader(organisatie)?
Wat is een aanrader(staat,plek)?
Wat is een aanrader(vakkenpaket)?
Zou ik daar eventueel kunnen rijden? Heb nog nooit iets gehoord van manege's in de V.S.
Zijn er ouders die even overkomen in de vakantie?

Alvast bedankt.
Je kunt zelf vast nog wel dingen bedenken om even erbij te zeggen Knipoog

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Highschool in de V.S.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 16:58

Ik heb het niet gedaan, maar een collega van me is net een paar weken terug. Zij heeft het heel gaaf gevonden en de tip die zij gekregen had was om bij een gast gezin te gaan zitten. Zo leer je het echte leven kennen.
Verder kan ik je ook niet helpen.

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Re: Highschool in de V.S.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 17:23

Dankje,
Ik wil zelf ook bij een gastgezin en dat doen de meeste oragnisaties ook.
Ik wil namelijk wel met een organisatie gaan.

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Re: Highschool in de V.S.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 12:14

Nog iemand?

domegra
Berichten: 110
Geregistreerd: 13-08-06

Re: Highschool in de V.S.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 12:17

Ik ben zelf niet geweest maar ik ken wel wat mensen die een jaar high school hebben gedaan in de VS. Als je daar zit mag je wel zorgen dat je bij mensen in huis zit met paarden of mensen met paarden kent. Gewoon gaan lessen in een manege is in de VS namelijk onbetaalbaar.... Nou ja afhankelijk van waar je zit natuurlijk, maar in een stad als New York kun je het beter vergeten tenzij je multimiljoair bent.

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Re: Highschool in de V.S.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 12:26

Nee, helaas ben geen multimiljonair Clown
Ik ben niet van plan om in de big city te gaan zitten. Ik heb toch wel behoefte aan natuur.
En bij verschillende organisaties is het mogelijk een voorkeur van gastgezin aan te geven.

Manderino

Berichten: 1309
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Highschool in de V.S.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 19:31

daar heb je toch van die ranchen ???

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Re: Highschool in de V.S.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-06 21:02

Jep,
ook,
Maar ik denk niet dat er een ranche in de buurt zit,,

Firedancer
Berichten: 1100
Geregistreerd: 30-03-06

Re: Highschool in de V.S.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 22:34

Ik heb in Amerika m'n highschool gedaan, maar ik heb daar 3 jaar gewoond omdat mijn vader daar moest werken.

Omdat ik wat "honors"-vakken gedaan heb, is mijn Highschool diploma hier in Nederland gelijkgesteld aan een HAVO diploma. Je zult dus op een normaal vakkenpakket een sub-havo niveau doen in Amerika.

Waarom zou je dit willen? Kun je niet met je HAVO diploma proberen om rechtstreeks aangenomen te worden op een universiteit of is je Engels erg matig?

Omdat in Amerika de vakkenindelingen anders liggen (bijv. geen 3 of 4 jaar natuurkunde, maar bijv. maar 1 of 2) gaan ze er op de universiteiten vaak helemaal opnieuw op in. Het niveau van elke leerling is namelijk toch anders, naar gelang wanneer zij bepaalde vakken gevolgd hebben en hoeveel jaar (bijv. alleen het standaard niveau natuurkunde of wiskunde, of "honors" niveau).

Het is dus goed mogelijk om mee te komen in een studierichting, tenzij de taal een enorme belemmering is of zo.

Lara_
Berichten: 1160
Geregistreerd: 30-08-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Highschool in de V.S.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 05:00

Ik woon in Amerika en zit ook op highschool. Het ligt ook heel erg aan het gebied waar je naar toe gaat. Elke staat heeft een ander schoolsysteem. New York heeft de beste scholen. Daarbuiten kan je ook AP (advanced placement) en honors vakken nemen. Zoals firedancer al zij heb je maar 1 jaar natuurkunde etc. Ik heb nu biologie en natuurkunde gehad maar dat is ook echt veel moeilijker dan in Nederland. Je leert veel meer "details". Je bent verplicht om engels te nemen. Als je engels wat minder is kom je in een klas voor buitenlanders. Dit kan een probleem veroorzaken want dan willen ze niet graag dat je Honors of AP vakken doet. Alle cijfers die in die vakken behaalt worden zijn erg belangrijk voor de school. Ze denken dus erg snel dat buitenlanders dat verprutsen. Maar als je doorzet moeten ze je toch die klas geven maar houd er rekening mee (als je engels minder is) Manege's heb je hier ook Knipoog je moet alleen wel goed zoeken. Je zou eventueel een leasepaard kunnen nemen. Of je mag rijden weet ik niet. Want normaal gesproken als je een toerist bent mag je pas rijden als je 25 bent. Maar het zal waarschijnlijk anders zijn als je daar naar school gaat. Als je vragen hebt kan je altijd pm-en.

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Re: Highschool in de V.S.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 05:24

Over school weet ik niet zo veel, maar natuurlijk zijn er in de VS ook maneges. In sommige gebieden voornamelijk western, in andere voornamelijk Engels. Het kan erg duur zijn, zeg maar $50 per les, maar dat hangt ervan af in welk gebied je woont. Soms hebben ze working student programma's, dan krijg je gratis les in ruil voor werk op stal (poetsen, uitmesten, etc), maar lang niet altijd.

Alles is hier wel ver weg, dus tenzij je ergens in de stad woont (en dus óf zonder manege, óf bij een peperdure manege zit) heb je echt een auto nodig. Ik woon vlakbij D.C. dus ik kan met de bus & de metro bijna overal komen, maar ik vind het toch wel vervelend dat ik soms afhankelijk van anderen ben, of dat ik er zo lang over doe.

Gipsey
Berichten: 8
Geregistreerd: 28-12-04

Re: Highschool in de V.S.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 14:23

Ik heb een jaar highschool in de VS gedaan. Ik ben via EF Foundation gegaan. Zij zorgden voor alle regeldingen. Ik moest eerst een intake doorlopen en daarna een uitgebreide vragenlijst over mezelf en interesses invullen en een fotoboekje van "mijn leven" maken. Aan de hand van deze info konden gastgezinnen mij dus "selecteren". Ik kwam in Texas terecht, een heel andere wereld. Er was niet veel, maar mijn "zusje" had wel drie paarden! Later ben ik door omstandigheden naar New Jersey verhuisd. Daar heb ik ook nog een paar keer gereden op stal bij een meisje uit mijn klas. Rijden kan dus, maar je moet wel geluk hebben (en vervoer).
Mijn ouders zijn niet langsgeweest toen ik er zat, dat wilde ik zelf ook niet. Het wordt ook aanbevolen dit niet te doen, of evt. aan het eind van het jaar.
Wat vakkenpakket betreft heb ik vooral leuke vakken genomen (naast de verplichte vakken). Het aanbod verschilt erg per school.
Als je nog vragen hebt, dan hoor ik het wel! (je mag ook pb'en).

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Highschool in de V.S.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 16:06

Ik wou ook een jaar naar een highschool, maar dat ik vind dat nivo te laag. Ik zit nu op de uni hier in groningen, en wil (indien mogelijk) wel mijn stage in het buitenland doen.
Dat is natuurlijk ook een optie: niet een highschool, maar tijdens je opleiding een jaar naar het buitenland voor stage Lachen

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Re: Highschool in de V.S.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 07:23

Gipsey schreef:
Ik heb een jaar highschool in de VS gedaan. Ik ben via EF Foundation gegaan. Zij zorgden voor alle regeldingen. Ik moest eerst een intake doorlopen en daarna een uitgebreide vragenlijst over mezelf en interesses invullen en een fotoboekje van "mijn leven" maken. Aan de hand van deze info konden gastgezinnen mij dus "selecteren". Ik kwam in Texas terecht, een heel andere wereld. Er was niet veel, maar mijn "zusje" had wel drie paarden! Later ben ik door omstandigheden naar New Jersey verhuisd. Daar heb ik ook nog een paar keer gereden op stal bij een meisje uit mijn klas. Rijden kan dus, maar je moet wel geluk hebben (en vervoer).
Mijn ouders zijn niet langsgeweest toen ik er zat, dat wilde ik zelf ook niet. Het wordt ook aanbevolen dit niet te doen, of evt. aan het eind van het jaar.
Wat vakkenpakket betreft heb ik vooral leuke vakken genomen (naast de verplichte vakken). Het aanbod verschilt erg per school.
Als je nog vragen hebt, dan hoor ik het wel! (je mag ook pb'en).

Ik wil het ook graag via Ef doen.
Maar bedankt allemaal!

Ashquar

Berichten: 1229
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Highschool in de V.S.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 17:28

Ik zou het ook graag willen, maar het is heeeel duur! Bloos!
Op www.travelactive.nl kan je ook kijken. Ja

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Re: Highschool in de V.S.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 18:50

Mijn ouders zullen mij grotendeels steunen, Aangezien mijn zus een auto krijgt Knipoog
Ikzelf heb travelactive of Ef foundation in mijn koppie zitten..

Mii_Suzy

Berichten: 659
Geregistreerd: 08-06-05
Woonplaats: Willemsoord

Re: Highschool in de V.S.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 20:13

Mijn vriendin is eind juli vertrokken naar Amerika voor een jaar High school..
Ze is ook met EF.. Knipoog
Ze zit nu in een gastgezin in Oklahoma.. Ze heeft het erg naar haar zin,
maar ze heeft toch wel wat heimwee naar thuis en onze vriendinnenclubje.. Clown
(iets wat wij totaal niet verwacht hadden bij haar)

Vaaagheid

Berichten: 138
Geregistreerd: 11-03-06

Re: Highschool in de V.S.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 17:02

Heey,
leuk dat je dat van plan bent om te gaan doen! (Ik namelijk zelf ook, volgend jaar)
Ikzelf wil met Travel Active, omdat die organisatie mij gewoon het beste lijkt. (En er zitten 3 dagen gratis New York bij)
Nou, qua plek kan je t toch niet uitkiezen. Je kan alleen bij, volgens mij, EF een staat uitkiezen. Maar weet niet zeker of dat wel bij EF is.
Met het vakkenpakket moet je toch zelf kijken wat je zelf het leukst vind.
De lessen daar zijn ontzetten duur( wat ik heb gehoord), maar als je op je inschrijvingspakket zet dat je dol bent op paarden en zelf ook doet paardrijden en dat je hoopt dat je bij paarden terecht komt, dan heb je wel een kans dat je bij mensen met paarden terecht kan komen.
Als ik daar zit komt m'n moeder me wel opzoeken (voor een weekje ofzo)
Op www.travelactive.nl is een forum waar je gezellig met andere mensen kan kletsen over amerika, en ook voor al je vragen enzo.
groetjes

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Re: Highschool in de V.S.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 18:39

Bedankt Knipoog

Ik denk dat ik zelf ook wel heinwee zal hebben maar het is toch een grote/goede stap om volwassen te worden;)

En ik weet bijna zeker dat ik bij EF foundation ga.
Travel active spreekt mij niet veel aan en bij EF foundation kun je 2 weken op kamp van te voren. Maar ieder zijn keus. Als je er bent moet je natuurlijk wel blijven bokken!!

shafali

Berichten: 126
Geregistreerd: 05-02-06

Re: Highschool in de V.S.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 02:00

hey Haha!

Ik zit dit moment in Amerika.. weliswaar niet op een highschool, maar op de university;) Het is echt een geweldige ervaring, dat wel, en de mensen, eigenlijk alles, is heel anders. Maar toch, net zoals je al zei, heb ik ook heimwee naar Nederland, mn vrienden, familie etc.. Maar als je het echt wil, dan is het een unieke ervaring, a once in a life time opportunity! Ik wens je heel veel succes en plezier in de states Knipoog

Groetjes Manon

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Re: Highschool in de V.S.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 02:38

Hoi,

Ik ben er ook nu momenteel en zit ook op de highschool. Zelf doe ik het tweejarige IB programma wat gelijksgesteld staat aan een VWO diploma, maar ik krijg van jou meer het idee dat je voor de lol wilt gaan dan dat je iets bij wil leren?
Als je nog meer dingen wil vragen kan je altijd PMen.

verwijderd09
Berichten: 1358
Geregistreerd: 18-01-04

Re: Highschool in de V.S.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 07:15

Ik doe op het moment een EF high school year. Ik zit hier in een een dorp vlak bij kansas city in Kansas. Ik ben hier nu ong. een kleine maand naar school geweest. school hier steld niet zo veel voor vergeleken met de havo diploma. Maar wat wel zwaar valt is een heel nieuw sociaal leven opbouwen, ik heb mijn eerste maand hier dan ook niet als zeer prettig ervaren.
Op de vraag welke organisatie goed is, kan ik je alleen maar aanraden niet met EF te gaan. De organisatie bij hun is slecht, ze bellen tig keer voor de zelfde dingen, ik kreeg 3 dagen voor dat ik weg ging te horen in waar ik zou komen, terwijl het al maanden bekend was dat ik in kansas of missouri zou komen. en ik kan nog heel lang doorgaan over allerlei dingen die me niet aanstaan bij EF, ik heb er iig spijt van die organisatie gekozen te hebben. momenteel zit ik bij een partnerorganisatie van EF nl. CETUSA deze zijn wel heel goed alleen een stuk strenger, zo mag ik hier geen autorijden terwijl dat van EF wel zou hebben gemogen.
Ook had je het over het kamp van EF, dit is zonde geld. ik zat bij het kamp van CETUSA, het was heel leuk maar het geld zeker niet waard. Het kamp van EF is slecht heb ik van andere studenten gehoord die daar wel zaten. hele dagen engelse les en weinig activiteiten.
zover ik weet kun je niet kiezen op welke plek je komt, je kunt een voorkeur uitspreken voor een bepaald gebied, maar hier zit ook een prijskaartje aan, en het is niet gegarandeert. je krijgt het geld van de voorkeur wel terug als je niet in dat gebied komt. ik heb het zelf niet gedaan, en ik zit dus ook in Kansas Haha!
qua vakkenpakket raadt ik je aan allerlei leuke vakken te kiezen, met zo weinig mogelijk huiswerk. Diploma heb je toch al binnen. ik ben hiermee de fout in gegaan en ik heb de verkeerde vakken gekozen, en ik ben nu druk aan het wisselen voor het volgende semester. School is hier wel heel anders, zeker als je het studiehuis gewend bent is het ff wennen aan deze manier. Ik zit hier dan ook wel op een van de beste (en rijkste) scholen van Amerika. En Amerikanen zijn echt gevoelig daarvoor, dus een onvoldoende zullen ze op deze school niet accepteren.
Paardrijden hier in kansas is heel goed mogelijk, het barst hier van de mensen dier graag willen dat ik hun paard wil rijden en ze willen er zelfs voor betalen. als je eenmaal paardenmensen hebt gevonden, kennen die wel weer mensen die een paard over hebben. paarden zat, hier in Kansas iig.

mijn ouders zullen wel overkomen, zij komen in de voorjaarsvakantie. Hoewel Cetusa het alleen maar toestaat dat je ouders in de laatste 2 weken van je verblijf komen i.v.m. heimwee. Maar EF kent deze regel niet.

Verder kan ik je aanraden het toch te doen, mijn eerste maand hier is zeker niet gemakkelijk geweest, maar het begint steeds leuker te worden, ik begin hier nu al vrienden te krijgen, weekenden zijn wel heel anders. uitgaan zoals wij dat kennen gebeurt hier niet. vanavond ben ik bijv eerst naar de football game geweest aan daarna naar de KFC. en om half elf was ik alweer thuis Haha!
ik wens je veel succes, ben je al naar een informatie avond geweest van de EF?

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Re: Highschool in de V.S.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-06 09:00

supertygetje schreef:
Hoi,

Ik ben er ook nu momenteel en zit ook op de highschool. Zelf doe ik het tweejarige IB programma wat gelijksgesteld staat aan een VWO diploma, maar ik krijg van jou meer het idee dat je voor de lol wilt gaan dan dat je iets bij wil leren?
Als je nog meer dingen wil vragen kan je altijd PMen.

Haha, ja meer voor de lol.
Ik hoef niks te leren, het is meer om te weten wat ik daarna wil doen want daar ben ik nog best onzeker over..

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Re: Highschool in de V.S.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-06 09:03

MRmichiel schreef:
Ik doe op het moment een EF high school year. Ik zit hier in een een dorp vlak bij kansas city in Kansas. Ik ben hier nu ong. een kleine maand naar school geweest. school hier steld niet zo veel voor vergeleken met de havo diploma. Maar wat wel zwaar valt is een heel nieuw sociaal leven opbouwen, ik heb mijn eerste maand hier dan ook niet als zeer prettig ervaren.
Op de vraag welke organisatie goed is, kan ik je alleen maar aanraden niet met EF te gaan. De organisatie bij hun is slecht, ze bellen tig keer voor de zelfde dingen, ik kreeg 3 dagen voor dat ik weg ging te horen in waar ik zou komen, terwijl het al maanden bekend was dat ik in kansas of missouri zou komen. en ik kan nog heel lang doorgaan over allerlei dingen die me niet aanstaan bij EF, ik heb er iig spijt van die organisatie gekozen te hebben. momenteel zit ik bij een partnerorganisatie van EF nl. CETUSA deze zijn wel heel goed alleen een stuk strenger, zo mag ik hier geen autorijden terwijl dat van EF wel zou hebben gemogen.
Ook had je het over het kamp van EF, dit is zonde geld. ik zat bij het kamp van CETUSA, het was heel leuk maar het geld zeker niet waard. Het kamp van EF is slecht heb ik van andere studenten gehoord die daar wel zaten. hele dagen engelse les en weinig activiteiten.
zover ik weet kun je niet kiezen op welke plek je komt, je kunt een voorkeur uitspreken voor een bepaald gebied, maar hier zit ook een prijskaartje aan, en het is niet gegarandeert. je krijgt het geld van de voorkeur wel terug als je niet in dat gebied komt. ik heb het zelf niet gedaan, en ik zit dus ook in Kansas Haha!
qua vakkenpakket raadt ik je aan allerlei leuke vakken te kiezen, met zo weinig mogelijk huiswerk. Diploma heb je toch al binnen. ik ben hiermee de fout in gegaan en ik heb de verkeerde vakken gekozen, en ik ben nu druk aan het wisselen voor het volgende semester. School is hier wel heel anders, zeker als je het studiehuis gewend bent is het ff wennen aan deze manier. Ik zit hier dan ook wel op een van de beste (en rijkste) scholen van Amerika. En Amerikanen zijn echt gevoelig daarvoor, dus een onvoldoende zullen ze op deze school niet accepteren.
Paardrijden hier in kansas is heel goed mogelijk, het barst hier van de mensen dier graag willen dat ik hun paard wil rijden en ze willen er zelfs voor betalen. als je eenmaal paardenmensen hebt gevonden, kennen die wel weer mensen die een paard over hebben. paarden zat, hier in Kansas iig.

mijn ouders zullen wel overkomen, zij komen in de voorjaarsvakantie. Hoewel Cetusa het alleen maar toestaat dat je ouders in de laatste 2 weken van je verblijf komen i.v.m. heimwee. Maar EF kent deze regel niet.

Verder kan ik je aanraden het toch te doen, mijn eerste maand hier is zeker niet gemakkelijk geweest, maar het begint steeds leuker te worden, ik begin hier nu al vrienden te krijgen, weekenden zijn wel heel anders. uitgaan zoals wij dat kennen gebeurt hier niet. vanavond ben ik bijv eerst naar de football game geweest aan daarna naar de KFC. en om half elf was ik alweer thuis Haha!
ik wens je veel succes, ben je al naar een informatie avond geweest van de EF?


Uhm, ik weet nou niet zeker of ik EF wel kies, dat kamp was ik toch al niet van plan, en ja zoals jij al zegt, nieuw contat opbouwen zal niet makkelijk zijn..
Maar hoe ziet het er daar in Kansas uit, lijkt me een leuk gebied..

Ashquar

Berichten: 1229
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Highschool in de V.S.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 12:07

Als ik bijvoorbeeld volgend jaar (dan kom ik in 5vwo) naar Amerika zou gaan, telt dat jaar dan wel mee als een gewoon lesjaar of moet je dan als je thuiskomt alsnog weer het 5e jaar doen?