1 jaar highschool in Amerika

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jolliegirl

Berichten: 32975
Geregistreerd: 18-07-04

1 jaar highschool in Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 15:01

in 2007 pas hoor
maar ik wou vragen zijn er mensen op bokt met ervaringen?
of die gewoon in amerika zijn geweest en die mij er wat over willen vertellen enzo

Ik wou zomer 2007 met EF gaan da's een organisatie voor highschool's
na mijn eindexame 4e klas VMBO gewoon een jaar/semester ertussenuit


als dit hier niet goed staat moet het maar even verzet worden

lindatje

Berichten: 5856
Geregistreerd: 08-06-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 18:33

Ik ben wel eens in amerika geweest Waar ga jij je highschool year volgen? Het lijkt mij stiekem ook wel heel leuk om te doen

Suprice
Berichten: 2540
Geregistreerd: 02-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 18:34

Het leek mij ook wel leuk, alleen mag het maar tot je 18e en ik ben al 18 als ik van school afkom dus..

Jolliegirl

Berichten: 32975
Geregistreerd: 18-07-04

Re: 1 jaar highschool in Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 19:13

Ik wil met de vereniging van de EF gaan
ik word dan in Amerika 18 als k ga

moet hellaas wel een deel zelf betalen

esziiY
Berichten: 2379
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Veenendaal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 23:32

een vriendin van mij zit op de highschoool in Canada maar die is geemigreert

Jolliegirl

Berichten: 32975
Geregistreerd: 18-07-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 00:45

ik wil echt maar een jaar/ of semester
voor een semester(7 maand) ben je al 9.000 euro's kwijt...

ippolata

Berichten: 1344
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: Tilburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 18:40

heb ongeveer 6 jaar op amerikaanse school gezeten.... erg naar me zin gehad wel anders als hier in Nederland

Lara_
Berichten: 1160
Geregistreerd: 30-08-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 19:52

Ik woon in Amerika dus zit hier ook op highschool.
Ik heb het erg naar mijn zin. Het is wel even wat anders.

Nettie

Berichten: 1516
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 02:55

Je hebt minder vrijheid dan als je thuis zou hebben. German Rob, (duitser dus ) die wilde autorijden en duiken, maar hij mocht beide niet doen, alleen omdat hij een exchange student was...

Het is idd erg wennen, maar je leert er zó veel van! De hele atmosfeer is anders en je krijgt meteen een heel ander perspectief van dingen. Je moet wel tegen een stootje kunnen en vrij onafhankelijk zijn, aangezien je niet veel kans hebt om Nederlands te praten en je je vrienden en familie achterlaat.

RoOws
Berichten: 361
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Heerhugowaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 04:21

zou ik doen.. doe ik ook.. je leert er heel veel van, andere omgeving andere mensen.. echt kortom een leuke ervaring die je nooit vergeet en die je mischien ook wel helpt voor je werk later!

flowerxxx

Berichten: 2070
Geregistreerd: 26-04-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 17:33

kijk eens op de site www.waarbenjij.nl daar staan veel dagboeken van studenten die nu in het buitenland zitten. Vast ook wel mensen in amerika.

Verder moet je bedenken dat het giga duur is. 10.000 euro ben je zo kwijt. Je moet namelijk alles zelf betalen. Bemiddeling door de organisatie, de reis, verblijfskosten, schoolgeld, visum, leefkosten daar.

Het lijkt mij een super ervaring maar wel heel erg duur. Verder zou ik in een gebied willen zitten waar ook nog wat te doen is. Ik weet niet of je bij deze organisatie zelf aan kunt geven waar je wilt zitten. Amerika heeft ook veel staten waar geen bal te doen is of jongeren bijna geen vrijheid hebben. Verder zijn heel veel mensen daar christelijk daar moet je wel van houden. Een oud-klasgenoot is daar geweest en moest iedere zondag naar de kerk en daarnaast lid worden van een jeugdgroep. Als jij niets met het geloof hebt kan Amerika behoorlijk tegen vallen (zeker bepaalde gebieden).

Verder zoek zelf goed uit wat je precies wel en niet mag doen. Als jongere mag je bijvoorbeeld niet werken (vergunning voor nodig), alcohol drinken, uitgaan, seks hebben.
Die klasgenoot kreeg vaak uitnodigingen voor feestjes. Omdat jongeren daar niets mogen gebeurd het juist veel meer. Op die illegale feesten bij mensen thuis (echt net zoals op mtv) wordt heel veel gedronken. Zij kon daar niet heen omdat ze bij betrapping terug kon worden gestuurd. Ook uitgaan in een cafe of disco is echt niet mogelijk. Die klasgenoot ging dus iedere zaterdagavond naar de film of bowlen. Dat is wel heel wat anders als jij het Nederlandse uitgaansleven gewend bent.

Verder moet je heel ondernemend zijn. In Amerika is het gewoonte om tijdens je school lid te zijn van allerhande teams en clubs. Dus niet alleen sporten maar ook bestuursdingen, vrijwilligerswerk etc. Daar moet je wel van houden. Sporten is daar op school ook heel erg belangrijk. Volgens mij klasgenoot zijn de leerlingen die in de teams zitten heel populair. Andere horen er echt niet bij.

Zoek dus eerst goed uit wat het gaat kosten. En kijk wat de organisatie te bieden heeft. Het lijkt mij niets om zomaar ergens te worden geplaatst. Kijk of je zelf ook nog inbreng hebt.

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 17:35

een vriendin van mij gaat vanaf de zomer een jaar lang highschool doen...
ze heeft nu al een weblog qua voorbereidingen enzo...
als je nieuwsgierig bent moet je maar pb-en!!

edit: trouwens, ze woont in assen... zie net dat je uit beilen komt!

Vaaagheid

Berichten: 138
Geregistreerd: 11-03-06

Re: 1 jaar highschool in Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 13:05

Ik wil het ook gaan doen in 2007..waarschijnlijk met AFS..maar ben er nog niet helemaal uit.. net zoals iemand anders al zei kijk op www.waarbenjij.nu voor een weblog ..

stamptrutjeh
Berichten: 42
Geregistreerd: 12-12-05

Re: 1 jaar highschool in Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 18:36

hey,
Ik heb 4 jaar geleden een jaar higschool in Canada gedaan. Echt een hele leuke ervaring! Je leert jezelf heel goed kennen en maakt kennis met een hele andere cultuur ontmoet veel nieuwe mensen. Kortom een ervaring om nooit te vergeten!

Als je meer wilt weten kun je me pb-en!

groetjes

stalleke

Berichten: 5970
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Eindhoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 09:46

Heb dit ook altijd graag gewilt maar een jaar vond ik toch wel lang om van huis te gaan

verwijderd09
Berichten: 1358
Geregistreerd: 18-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 17:08

ik ga het aankomend jaar doen, in mijn onderschrift staat nog een link naar het topic wat ik toen geopend heb.

Maya1990
Berichten: 1627
Geregistreerd: 11-03-05

Re: 1 jaar highschool in Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 15:00

ooh ik ben jaloers! dat lijkt me echt geweldig! helaas erg duur...!
X

flowerxxx

Berichten: 2070
Geregistreerd: 26-04-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 18:22

Ik heb het jaren geleden heel graag willen doen maar het was helaas veel te duur. Het was destijds 10.000 gulden en denk dat het op dit moment iets van 6000 euro is. Gigantisch veel geld. En dan moet je bedenken dat je oo nog geld kwijt bent voor het leven daar (amerika is een duur land en een jaar leefgeld is ook veel).

Ik vond het erg jammer maar begrijp het wel. Met zoveel geld kan je 4 jaar school/collegegeld betalen na de middelbare school.

De voordelen zijn natuurlijk de gewelige ervaring, zelfstandig worden, andere cultuur leren kennen en perfect engels leren spreken.

Nadelen zijn de hoge kosten, geen diploma waar je in NL wat mee kunt. Verder moet je heel veel geluk hebben met de familie. De meeste mensen verblijven gemiddeld toch in 2 gezinnen (is destijds gezegd toen ik info op heb gevraagd).

In Amerika zijn buitenschoolse activiteiten bijna net zo belangrijk als leren. Leerlingen die goed zijn in sport zijn heel populair op de high school. Van een andere uitwisselingsstudenten hoorde ik dat je je meteen aan moet melden voor verschillende clubs. Ze doen daar heel fanatiek aan (lees chemie, muziek, schaken, boeken heel veel sporten en hobby's maar ook vrijwilligerswerk etc. Daar moet je wel van houden natuurlijk omdat er veel tijd in gaat zitten). Voordeel is wel dat je niet super fanatiek mee hoeft te doen op school. Je kunt dus echt een jaar lang genieten van jouw jaar. Slechte cijfers hebben verder geen gevolgen omdat je er toch niets mee kunt (met de vakken of het rapport bedoel ik).

Lorena

Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-01-05
Woonplaats: Wageningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 18:38

Ik zou zeggen: Doen!!!
Ik heb het zelf altijd al, vanaf dat ik in de tweede klas zat en iemand mij vertelde dat dat kon, willen doen.
Helaas bleef ik in de 5e zitten, en was ik dus te oud. Heb het een beetje laten varen.
Nu heb ik er behoorlijk spijt van, zorg dat je er iig goed over nadenkt, en dat je op een leuke plek terecht komt! Ergens waar je internet hebt, dan is een jaar zo voorbij haha!

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 16:18


Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 19:57

Als het niet zo peperduur was zou ik het zo doen. Lijkt me een geweldige ervaring.

Denk alleen niet dat mijn ouders even 10.000 euro op kunnen hoesten, en zoveel sparen lukt mij al helemaal niet. Helaas dus.

Nettie

Berichten: 1516
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 21:23

10.000? Wij hebben alleen het vliegticket betaald!

flowerxxx

Berichten: 2070
Geregistreerd: 26-04-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 13:02

Nettie als je een jaar high school wilt doen ben je echt wel meer kwijt hoor. Alleen een ticket is pas het begin!

Je moet de organisatie geld betalen
schoolgeld om een jaar les te volgen
visum
boekengeld en andere schoolkosten (die in Amerika veel hoger zijn dan hier)
geld om van te leven

Wat ze hier bedoelen is een jaar met een organisatie. Dat kost ongeveer 5000 euro en dan komt daar een jaar lang zak/kleed/leefgeld nog bij. Gigantisch duur dus.

Als je daar familie hebt kan het misschien wel goedkoper maar reken zeker op heel veel geld.

Vaaagheid

Berichten: 138
Geregistreerd: 11-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 16:40

@ flowerxxx

volgens het NIBUD is een jaar high school amerika goedkoper dan een jaar in nederland..dus ja

flowerxxx

Berichten: 2070
Geregistreerd: 26-04-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 20:54

Complete onzin. Ten eerste kan je niet spreken van heel Amerika. prijzen kunnen per staat en zelfs per school verschillen. Dit is anders geregeld dan in Nederland.

Daar komt bij dat je er met alleen schoolgeld nog niet bent. Amerika is een duur land om in te leven. De kosten van dagelijkse dingen zijn hoger. Maar ook dit is weer per gebied verschillend.

Vraag mij ook af hoe je bij het nibud komt aangezien die info geven over nederlandse prijzen.

Wat wel bekend is zijn de prijzen als je via een organisatie gaan. Die zijn bijna overal hetzelfde namelijk rond de 5000 euro.
Dat lijkt veel maar is wel logisch bij dat geld zit namelijk in (ticket, kennismaking met het land, de organisatie zelf, schoolgeld, boekengeld, bemiddelingskosten in Nl en het andere land en nog wat overige kosten).

Als ik het geld zou hebben of ooit heb zou ik zeggen doen. Maar je moet het niet onderschatten. Voor veel ouders en kinderen is het niet op te brengen. Niet iedereen kan zoveel geld missen. Het is dan ook dom om te zeggen dat dit weinig kost of minder dan in Nederland!