Wie of wie is wel is in Maleisie geweest en heeft tips??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
klaziena
Berichten: 114
Geregistreerd: 17-02-04
Woonplaats: nh

Wie of wie is wel is in Maleisie geweest en heeft tips??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 10:18

Hai hai,

Ik heb voor van de zomer een ticket geboekt voor vier weken maar heb nog geen idee wat ik daar allemaal kan doen!
En of het daar betaalbaar is, of juist best duur...

Is iemand er wel is geweest of heeft iemand er wat over gehoord...

hoor ik het super graag van je!

Sirus

Berichten: 742
Geregistreerd: 02-08-05
Woonplaats: Daar waar ik woon...

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 10:31

Hoi Klaziena,

Wij zijn vorig jaar op Maleisisch Borneo geweest. We hebben een Jungle Tour gedaan van 3,5 week. Heerlijk in de open lucht slapen midden in het regenwoud! Of gewoon bij iemand "thuis" want een huis kun je het niet echt noemen. De mensen zijn er zo alleraardigst!!!! Op sociaal gebied zijn die vele malen verder als wij en kunnen we er nog heeeeeel veeeeeel van leren. De eerste dag voelden we ons een beetje ongemakkelijk, iedereen was zo aardig dat je het niet helemaal vertrouwd maar je komt er al snel achter dat ze echt OPRECHT aardig zijn en gewoon blij zijn dat je intresse in ze hebt en hun land komt bezoeken. De klim van de Kinabalu (hoogste berg in Zuid-Oost Azie) was twee dagen afzien maar zeker de moeite waard!!!!!! Als je de trip wil bekijken die wij gedaan hebben moet je even kijken op www.intrepid-travel.com en dan Borneo Adventure. Niet voor watjes!

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 10:45

Ik wilde net zeggen dat je absoluut naar Borneo moet gaan
Twee zomers geleden zijn wij er geweest.
Mount Kinabalu is inderdaad ook een plek waar je heen moet net als Taman Nagara.
En een Orang Oetang centrum waar de oerang oetangs klaar gemaakt worden om weer in de natuur te gaan moet je ook zeker naar toe.
Kuala Lumpur is ook leuk om een paar dagen in door te brengen.

klaziena
Berichten: 114
Geregistreerd: 17-02-04
Woonplaats: nh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 10:47

Klinkt echt helemaal super!! Ben je dan constant met een groep aan het reizen? We zijn vorig jaar ook 4 weken in Thailand geweest en daar ook alles zelf gedaan, soms wel met een groep een excursie natuurlijk maar niet 4 weken met dezelfde mensen! HOe was dat bij jou?

Is het het levensonderhoud duur? zoals hotels en eten??

klaziena
Berichten: 114
Geregistreerd: 17-02-04
Woonplaats: nh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 11:01

Kan je in Kuala lumpur een vlucht boeken naar Borneo?? Of werkt dat anders??

Simsim
Berichten: 13
Geregistreerd: 18-08-03

Re: Wie of wie is wel is in Maleisie geweest en heeft tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 11:08

Poe, het is inmiddels wel een jaartje of 7 geleden dat ik er geweest ben... Erg mooi land met grote contrasten tussen de moderne westerse dingen en de typisch Aziatische wereld. Maleisie wordt ook wel Azie in het klein genoemd.

Aanrader vindt ik absoluut Taman Negara (het oudste regenwoud ter wereld), de Camaron Highlands en Kuala Lumpur is ook leuk (voor een paar dagen). De Batu Caves bij Kuala Lumpur zijn ook heel bijzonder.

Aan de westkust van het 'vaste land' liggen ook een aantal hele mooie tropische eilandjes, ik ben zelf op Tioman eiland geweest en dat is heel goed bevallen (ook heel mooi om te duiken/snorkelen of een duik cursus te doen)

Het levensonderhoud was toen heel goedkoop en openbaar vervoer ook. Ik heb vooral per trein (aanrader) en 'long distance' taxi gereisd.

Als je van lekker eten houdt zit je in Maleisie ook goed: er schijnen zelfs mensen te zijn die alleen voor het eten naar Maleisie en Singapore afreizen.

Maleisie is een overwegend Moslim land dus er zijn wel een aantal beleefdheids regels waar je je aan moet houden (beetje kuis gekleed blijven en bijvoorbeeld geen wisselgeld met je linker hand aanpakken), maar ik neem aan dat men tegenwoordig t.o.v toeristen wat soepeler is geworden.

Even een reisgidsje van Lonely Planet kopen is ook absoluut de moeite waard!

Sirus

Berichten: 742
Geregistreerd: 02-08-05
Woonplaats: Daar waar ik woon...

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 11:15

Vanuit KL kun je het beste vliegen naar KK (Kota Kinabalu) of Kuching. Als je naar KK gaat is het zeker de moeite waard om op Sapi even te gaan snorkelen. Sepilok (oerang oetang-center) is ook inderdaad een aanrader, alhoewel het natuurlijk leuker is om ze in het echt te zien. Turtle Island is iets wat je waarschijnlijk altijd bijblijft. (de rest overigens ook hoor!) Je kunt dan het beste de Kinabantangan-rivier afrijzen. Ik heb overigens op 1 jan. een beste daad gedaan..... geld overgemaakt naar het WNF voor Azie en Borneo. Als je minimaal € 40,- overmaakt, krijg je het boek de Beleef de wildernissen van Maleisie. Echt een mooi boek (ISBN 90-757-1716-4), hier staan eigenlijk alle bezienswaardigheden (op natuurgebied) in zowel het schiereiland als Borneo. Misschien dat je het ook wel bij Bol.com kunt bestellen. Borneo is verder overigens erg goedkoop! Leuke bijkomstigheid, toch? Oh ja, WNF doet er erg goed werk. Ben benieuwd naar je verhalen als je terugkomt (ALS je terugkomt, want je wilt er zeker blijven!!!).
Wat betreft de beleefdheids-regels, die zijn er nog steeds maar je pik de "asociale" toeristen er zo uit hoor: wijzen, blote schouders en knieen, met rechts aanpakken (je rechterhand is om je bibs af te vegen en te wassen vandaar dat je dingen aanpakt met je linkerhand). Wijzen doe je met je duim. Ik vind als je te gast bent in een land, het een kleine moeite is voor ons om hier rekening mee te houden. En.... het wordt zeker gewaardeerd. Lieve, lieve mensen daar..... Ben zoooo verliefd op Maleisie!!!

klaziena
Berichten: 114
Geregistreerd: 17-02-04
Woonplaats: nh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 11:25

krijg er alleen maar meer zin in super!!! Lijkt me ook heel gaaf om die oerang oetangs te zien.. ga denk binnekort maar ff een lonley planet scoren..

Je kan toch wel normaal met je bikini op het strand liggen? Omdat je zegt blote schouders is aso, of bedoel je dat als je een tempel/moskee ofzo in gaat??

Misch niet zo een gek idee om geld over te maken aan het WNF..

Kan ik het best dan daar een ticket boeken om nnar KK te vliegen?? of beter al vanuit hier..

Moet je nou met links of rechts aanpakken... Sim Sim zegt links en Sirus rechts.. ??

Simsim
Berichten: 13
Geregistreerd: 18-08-03

Re: Wie of wie is wel is in Maleisie geweest en heeft tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 11:49

Ik geloof dat Sirus gelijk heeft: de rechterhand. Is ook al zo lang geleden

Sirus

Berichten: 742
Geregistreerd: 02-08-05
Woonplaats: Daar waar ik woon...

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 13:57

Ik moet eerlijk bekennen dat we maar weinig op het strand geweest zijn, op zich is het geen probleem om daar in badkleding te liggen/zwemmen. Maar in het verdere dagelijkse leven (ook buiten de tempels) geen topjes dus, maar T-shirts. Je moet het natuurlijk zelf weten. Het is niet zo dat je er super op aangekeken wordt, maar ik persoonlijk vindt het gewoon niet meer als normaal dat je je deze "moeite" neemt. Dus inderdaad, ik heb alleen in T-shirts en kuitbroeken gelopen (in de stad dan, buiten de stad -> lees oerwoud, had ik een lange broek met de sokken erover). Overigens met het klimaat daar is het ook prettiger om luchtige, lange kleding te dragen als strak en kort/bloot. In de stad heb ik veel gehad aan een lange wijde rok. Je kan er overigens ook overal voor een paar euro (€ 1,50) sarongs kopen (zeer handig!!!). Verder zijn buiten het oerwoud slippers wel handig. Zeker omdat je vaak zonder schoenen een huis betreed.

Lestria

Berichten: 1068
Geregistreerd: 30-12-02

Re: Wie of wie is wel is in Maleisie geweest en heeft tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 14:24

Citaat:
Als je van lekker eten houdt zit je in Maleisie ook goed: er schijnen zelfs mensen te zijn die alleen voor het eten naar Maleisie en Singapore afreizen.


Hier kan ik mij helemaal in vinden .
Mijn vader woont in Singapore dus voor ik zal niet alleen daarvoor gaan. Maar dat eten daar is echt super. Overal en 24 uur per dag kan je lekker eten. Het water loopt me echt al weer in de mond.

Maar ook de landen Singapore en Maleisie zijn super. Ben in oktober een maand geweest en ik heb er van genoten. De meest bekende dingen zijn hier wel al genoemd en zeker de moeite waard.
Het is ook heel makkelijk om alles vanuit daar de regelen. Een busreis of vlucht is zo geboekt. Ik zou gewoon op de bonnefooi gaan en daar ter plekken bedenken wat je wil.

De kosten voor levensonderhoud zijn laag. Eten is echt mega goedkoop en slapen in een luxe hotel kost zo'n € 40,- voor 2 prsonen. Maar je kan natuurlijk ook resorts of hutjes huren. Dat is weer een stuk goedkoper.

klaziena
Berichten: 114
Geregistreerd: 17-02-04
Woonplaats: nh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 17:35

Zijn er wel een soort hutjes waar je kan slapen tegen een wat leukere prijs?? Ik moet nl voor 4 weken nog overnachtingen enzo betalen!

WEet jij waar ik het beste een ticket kan kopen voor van kuala lumpur naar kota kinabulu te vliegen..

Kan je ook met de boot naar Tiomoneiland?? of is dat veelste ver weg...

Wat denken jullie dat ik ongeveer kwijt zal zijn voor 2 personen en dan 4 weken verblijft, excursies en eten enzo..

alvast bedankt!

Sirus

Berichten: 742
Geregistreerd: 02-08-05
Woonplaats: Daar waar ik woon...

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 18:31

Tickets kun je hier (reisbureau of internet) boeken of op KL. Er gaat 1x per dag een vlucht vanuit AMS naar KL (volgens mij rond 10:00 uur) van Malaysian Airlines (super-maatschappij!!!). Wanneer je meteen een ticket boekt naar KK hoef je maar een uurtje te wachten op KL.

Ik verwacht dat je niet meer als 1.200 euries kwijt bent pp voor 4 weken, incl. alles.

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Re: Wie of wie is wel is in Maleisie geweest en heeft tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 20:52

Als ik dit lees wil ik zo graag weer terug!! Ik ben er in mei geweest. Bijna alle mooie plekken zijn al genoemd, maar waar je echt heen moet gaan zijn de Perhentian Islands!!! Ik heb heel veel mooie stranden gezien, maar dat is toch echt hét paradijs!
Afbeelding
Je kan t beste gewoon daar je ticket kopen hoor! Veel goedkoper! Ik heb toen met Malysian airlines gevlogen en heb dat egwoon daar bij een reisbureautje geboekt. Ik ben vanaf Bangkok naar Kota Kinabalu (Borneo) gevlogen voor 50 euro, daar moet je echt naar Pulau Manukan gaan, één en al snorkelparadijs! Verder ben ik bij Mount Kinabalu geweest en van daaruit door gegaan naar de aapies! Echt super! Toen van KK naar Kuala Lumpur gevlogen ook voor rond de 60 euro pp. Kuala lumpur is ook echt heel gaaf, wij sliepen daar in een heel luxe hotel voor 10 euro pp per nacht. Maar er is in heel Maleisie ook genoeg goedkopers te vinden hoor!
In KK word je wel erg aangekeken als je blond bent, maar meer van verbazing omdat ze niet veel blonde mensen zien. Maar verder zijn de mensen echt super aardig, net als in Thailand. Qua prijzen is t ook wel vergelijkbaar. Ik had trouwens nog nooit gehoord van dat geld niet met rechts aanpakken.. heb er ook echt totaal niet op gelet toen
Tja, er is zoveel moois in Maleisië, kan nog hele verhalen typen. In een maand kan je wel heel veel zien! Ik ben 1800 euro kwijt geweest voor een maand Maleisie en een maand Thailand, incl vluchten, dus denk dat je het met 1000 euro zeker wel moet redden!

Elke

Berichten: 5885
Geregistreerd: 15-10-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 23:51

IK ben er ook geweest: Maleisie: Kota baru, kuala lumpur. eilandjes: Pulau Kapas , daar hadden ze hoge golven, en niet bepaald een zee om te snorkelen Pulau Perhentian Besar is echt zo'n droom/bounty eiland daar kun je ook goed snorkelen! ook zijn we naar de andere kant van het eiland gelopen, en daar was het ook supermooi!
Ik ben ook in de taman negara is ook mooi om langs te gaan! en om dan een tocht de te maken langs de orang asli.

Als je foto's wilt zien, moet je maar een gil geven. dan stuur ik er wel een paar
Laatst bijgewerkt door Elke op 25-01-06 00:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Eliana

Berichten: 5456
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 23:54

Mijn oom komt er vandaan.
Ik zal van de week eens vragen waar je absoluut heen moet.
Hij en zijn gezin zijn er van de maand nog geweest.
Ik heb ze over Borneo en kuala lumpor gehoord

klaziena
Berichten: 114
Geregistreerd: 17-02-04
Woonplaats: nh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 14:13

Super allemaal!! Ik heb al een ticket bij klm geboekt! ga 15 juli weg t/m 11 augustus! Heb er echt super zin in!

Elke, als je leuke foto's heb wil ik ze graag zien hoor!!!

Ga maar een beetje een route uitstippelen! Ben echt super nieuwschierig!
Alle tips zijn welkom!!

rosa2

Berichten: 78
Geregistreerd: 01-02-05
Woonplaats: Delft

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 15:42

Ik ben 2 jaar geleden naar Maleisie geweest. Wat ook een aanrader is, is naar de Cameron Highlands te gaan (zag ik al eerder staan ook). Er is daar een hele leuke hostel, fathers guesthouse. Die staat ook in de lonely planet. Wij hadden een 2 persoonskamer met douche,en als je de deur uitstapte stond je meteen in de tuin! Er is daar een hele gezellige gemeenschappelijke ruimtemet heel veel backpackers! Erg gezellig!

Careano

Berichten: 5414
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Wales

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 22:59

Wij zijn 3 jaar geleden naar Maleisië geweest, Langkawi om precies te zijn. Het was echt super gaaf! We hebben van alles bezocht.

Heel veel plezier!!

Loje
Berichten: 824
Geregistreerd: 16-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 15:34

ik ben er ook een paar jaar geleden geweest, was echt helemaal GEWELDIG!! wij hebben zo'n beetje de hele kustlijn gehad, maar het allermooiste was wel het marang resort hotel. Huisje direct op het strand, echt supermooie omgeveing, allemaal excursies kan je daar doen en die mensen weten gewoon alles te vertellen over de dieren die daar leven (kan zomaar zijn dat er ineens een python bij de receptie zit, of dat er een leguaan naar het restaurant zwemt om te bedelen:D) en ohja, overal lopen van die kleine aapjes, zo leuk. Die dieren leven gewoon allemaal wild daar. Ik wil er nog een keer heeeeen!! maja, 1st naar tenerife volgende week:D

Annemiekjuh
Berichten: 1
Geregistreerd: 16-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 12:08

Mocht je ook naar Borneo willen kun je het beste boeken met www.airasia.com, dit is veruit de goedkoopste aanbieder met binnenlandse vluchten (en heeft ook wat internationale vluchten). Het is alleen wel zo, dat hoe vroeger je boekt hoe goedkoper het is... Ook wil een aantal dagen wisselen in vertrekdatum enorm schelen.

Ikzelf ben nu 3 keer op Maleisisch Borneo geweest, en ga binnen een paar weken erheen voor minimaal een jaar (echter niet alleen Maleisisch Borneo, maar ook Kalimantan en omliggende landen).

Over het vaste land van Maleisie weet ik je zo goed als niets te vertellen echter over Borneo des te meer.

Als je een duiker bent zou ik je zeker aanraden Sipadan aan te doen, wordt van gezegd dat het de mooiste duiklocatie ter wereld is.
Verder is het turtle-island, al eerder genoemd, ook zeer mooi, echter dit kun je niet meer ter plekke regelen, zekr niet in die maanden, dat moet je echt van te voren regelen (bij interesse heb ik het email adres wel) echter is wel vrij kostbaar (als je op backpackersmanier reist).

Een ander hoogtepunt van Borneo vind ik persoonlijk de iban-stammen in Sarawak, ze leven in longhouses (zeg maar, 1 groot huis, waar zo'n 120 man in leeft) en leven en werken in de jungle, ze zijn over het algemeen niet per auto te bereiken, maar over de rivier. Mocht je dat willen bezoeken is het het makkelijkst vanaf Kuching te reizen.

Maar het absolute hoogtepunt van Maleisisch Borneo is voor mij toch wel de jungle rond de Kinabatangan rivier. Dit is te bereiken vanaf Sandakan (waar ook het opvangcentrum voor orang oetangs zit), en de mogelijkheid om orang oetangs (en olifanten (in sommige seizoenen), krokodillen, neusapen en veel ander wildlife) in het wild te zien.
De locaties zitten een beetje gecentreerd in Sukau.

Er zijn echter ook een paar andere junglecamps, die goedkoper zijn, echter verwacht er niet veel van, want luxe is er niet, het eten is goed, je hebt een slaapplaats (een dun matrasje met een klamboe, in een hut) maar daar is alles wel mee gezegd. Grote voordeel alleen is dat hun in een ander gedeelte van de Kinabatangan zitten en daardoor je geen andere toeristen ziet, wat bij Sukau wel degelijk het geval is.
De kosten voor drie dagen jungle zijn: RM240, wat ongeveer neerkomt op zo'n E55,- dit is inclusief vervoer, eten en drinken(drinken is dan koffie of thee, voor cola, water moet je betalen, want dat moet ook naar het kamp gebracht worden). Elke dag verlenging kost RM30,- wat neerkomt op ongeveer E7,-
Wel goedkoop, geen luxe, maar een ontzettend mooie gelegenheid om wildlife te zien, met zeer vriendelijke staf...

Mocht je interesse hebben kijk dan hier even: www.uncletan.com, via het email adres kun je dan ook reserveren.

Vriendelijke groet
Annemiek

klaziena
Berichten: 114
Geregistreerd: 17-02-04
Woonplaats: nh

Re: Wie of wie is wel is in Maleisie geweest en heeft tips??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 12:11

hey Annemiekjuh!

Ik heb net een heel verhaal zitten typen maar volgens mij is het weg..

Heel irritant!

Ben je al vertokken voor een jaar? Of nog bezig met de voorbereiding? Super hoor! heel veel plezier

Je zegt dat ik het beste vroeg kan boeken.. maar ik weet nog niet wanneer ik precies naar Borneo wil..We gaan 4 weken enheb nog geen enkel idee hoe we dat precies gaan invullen..
Kan ik ook enkeltjes boeken en vanaf wel vliegveld naar wel vliegveld is het beste?? Vorig jaar waren we in Thailand en toen kon ik een dag van te voren een ticket boeken van Chang Mai naar Ko Samui.. Is dat in Maleisië ook moglijk, zo kort van te voren?
Ik heb nl geen idee wat er allemaal rondom KL te doen is..
Alle stranden en zo liggen op Borneo toch??

Ik ben geen duiker, vindt snorkelen wel leuk!
Wwe willen wel heel graag een week aan het strand met van die hutjes aan de zee.. Is dat ook mogeljik denk je??

Klinkt nl echt helemaal super, heb er zo een zin in maarmoet nog 3 maanden wachten..

Je zegt dat je de turtle islands vroeg moet boeken.. Kan ik hostel, hotels en hutjes wel makkelijjk ter plekke boeken?
IK ben Thailand gewend en daar kon het super makkelijk..
HOe kan je het makkelijkst rondreizen op Borneo?

Hoop op een reactie van je!

groetjes

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Re: Wie of wie is wel is in Maleisie geweest en heeft tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 14:28

Ben dan wel niet Annemiekjuh, maar antwoord toch even
In Maleisië gaat alles even makkelijk als in Thailand hoor! Van KL kan je heel goed naar bv KK (borneo) vliegen, een ticket boeken kan heel kort van tevoren. Ik betaalde van KK naar KL 60 euro pp.
Volgens mij heb je je nog niet zo heel goed voorbereid Er zijn namelijk niet alleen maar stranden op Borneo hoor! Op t vaste land zijn er ook heeeeel veel mooie stranden! Hutjes aan zee zijn er genoeg! Vooral op de Perhentian Islands, maar dat ligt misschien te ver uit de richting voor je?

Koop eens een loney planet, daar staat eigenlijk alles in wat je nodig hebt!! Nog 3 maandjes.. ben jaloersss!

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 15:20

De Perhentian eilanden zijn geweldig Ik heb een paar jaar terug 4 weken door het schiereiland getrokken en dat was geweldig.

klaziena
Berichten: 114
Geregistreerd: 17-02-04
Woonplaats: nh

Re: Wie of wie is wel is in Maleisie geweest en heeft tips??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 12:11

Bedankt voor de reacties!

Het klopt dat ik me nog niet echt heb voorbereid.. Ben pas naar Brazilie geweest en had me voorgenomen daarna me te gaan verdiepen in Maleisie.. maar dat is er nog niet van gekomen!
Ik heb wel al een lonly planet, zal daar binnekort eens in gaan kijken!

Ik weet dat Borneo niet alleen strand is hoor!! Dat nog net wel..

De Perhentian eilanden, hoe kan ik daar het beste heen reizen?? En is dat dan het beste vanaf KL?
Ik heb gewoon nog geen idee.. Wil graag lekker strand, naar de Jungle... wat cultureels doen enzo... eigelijk van alles wat..