een jaar high school

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 04:08

Oke, dit topic doet mij een beetje verdriet.
Hoe kan je nou zeggen 'in amerika' en het dan over schoolniveau hebben?
Als je graag op goed niveau verder wilt dan zou je kunnen informeren naar een school met het IB programma. Dat is het internationaal baccelaureate, en dat accepteren ze als het goed is ook in Nederland. Dat is dan ongeveer atheneum niveau.
Ze hebben hier minder vakken tegelijk, en voegen ook wat vakken samen, maar je leert hier echt niet minder dan in Nld hoor. Je leert niet zo veel talen, maar de taal die je leert leer je wel beter dan in Nederland.
Verder werken ze hier met verschillende niveaus per vak. Ik weet niet precies wat jullie in Nederland bijv. bij biologie leren na de derde, maar het lijkt me sterk dat het zo geavanceerd is als wat ik hier momenteel heb.
Als jij naar Amerika zou gaan, is er natuurlijk wel het taalprobleem. Aangezien ze op jouw school waars. wel zullen weten dat je niet zo heeeel geweldig Engels spreekt, zullen ze je niet zo snel in de hogere vakken zetten. Ik zou me ook heel goed kunnen voorstellen dat dat ook te moeilijk is. Maar dat ligt dan niet echt aan de school. Natuurlijk zijn er ook zat scholen (neem ik aan) waar het niveau echt niet zo hoog is, en als jij gewoon niveau doet dan zul je idd ook niet zoveel leren. Dat is dan ook bedoeld als mavo niveau. Maar ik woon in California, en het niveau van scholen in de rest van Amerika is hoger, dus ...
Maar zoals ik al zei: je kan zeggen 'in amerika'. Je moet gewoon kijken per school.

Fitch

Berichten: 1242
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Aan de gracht

Re: een jaar high school

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 15:21

Hey! Ik heb het ook een jaar gedaan! Voor de schoolresultaten doe je het niet, maar moet dat dan? Het gaat om het totaalplaatje, de ervaring van een andere cultuur, taal, schoolsysteem, etc. Ik ging met AFS naar Californië. Eerst had ik een rotgastgezin, gelukkig had ik al veel vrienden gemaakt en kon ik bij de mensen wonen met wie ik paardreed: enorm rijke mensen met drie zwembaden, vier paarden, enorm huis etc.... Ik heb veel vriendinnen ontmoet waarvan er al drie naar NL zijn gekomen en ik ga deze zomer weer naar Cali. Het is het mooiste jaar van mijn leven geweest. Niet iedereen heeft zoveel geluk als ik heb gehad, maar het is sowieso goed voor je ontwikkeling en je zult het nooit vergeten! Doen!

Shotime

Berichten: 537
Geregistreerd: 18-12-04
Woonplaats: Grashoek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 15:23

supertygetje schreef:
Oke, dit topic doet mij een beetje verdriet.
Hoe kan je nou zeggen 'in amerika' en het dan over schoolniveau hebben?
Als je graag op goed niveau verder wilt dan zou je kunnen informeren naar een school met het IB programma. Dat is het internationaal baccelaureate, en dat accepteren ze als het goed is ook in Nederland. Dat is dan ongeveer atheneum niveau.
Ze hebben hier minder vakken tegelijk, en voegen ook wat vakken samen, maar je leert hier echt niet minder dan in Nld hoor. Je leert niet zo veel talen, maar de taal die je leert leer je wel beter dan in Nederland.
Verder werken ze hier met verschillende niveaus per vak. Ik weet niet precies wat jullie in Nederland bijv. bij biologie leren na de derde, maar het lijkt me sterk dat het zo geavanceerd is als wat ik hier momenteel heb.
Als jij naar Amerika zou gaan, is er natuurlijk wel het taalprobleem. Aangezien ze op jouw school waars. wel zullen weten dat je niet zo heeeel geweldig Engels spreekt, zullen ze je niet zo snel in de hogere vakken zetten. Ik zou me ook heel goed kunnen voorstellen dat dat ook te moeilijk is. Maar dat ligt dan niet echt aan de school. Natuurlijk zijn er ook zat scholen (neem ik aan) waar het niveau echt niet zo hoog is, en als jij gewoon niveau doet dan zul je idd ook niet zoveel leren. Dat is dan ook bedoeld als mavo niveau. Maar ik woon in California, en het niveau van scholen in de rest van Amerika is hoger, dus ...
Maar zoals ik al zei: je kan zeggen 'in amerika'. Je moet gewoon kijken per school.


Ik weet niet of je het tegen mij hebt maar probeer juist te zeggen
wat jij ook bedoelt

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 18:34

Nee, ik had het niet tegen jou.

@ Fitch: waar in Cali zat je?

Lara_
Berichten: 1160
Geregistreerd: 30-08-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 06:29

Ik zit nu ook op highschool en het is inderdaad wat supertygetje zegt

verwijderd09
Berichten: 1358
Geregistreerd: 18-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 18:10

ik heb vanavond informatie avond van de EF, en dan zal ik wel verder kijken. bedankt voor jullie reacties, ik moet nu mijn idee over het onderwijs even aanpassen, want dit is alweer heel anders dan wat ik eerst had gehoord. met name mijn ouders hebben er moeite mee dat je dan een jaar op schoolgebied niet veel verder komt. maar dat valt nu dus ook weer mee!

Nettie

Berichten: 1516
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: een jaar high school

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 21:43

Nado schreef:
Voor de ervaring is het erg leuk, maar ga er (iig in amerika) niet van uit dat je op de school veel zal leren, behalve engels. Het niveau van de high school ligt rond ons MAVO niveau, dus als Havist zal je daar niet veel van leren.

Nietus :p Oeh hier kan ik toch zó kwaad om worden! Ik doe in Nederland Atheneum en zit nu in eleventh grade, High School. En ik kan je vertellen, ik werk mijn reet er af en niet omdat het Engels is, daar heb ik geen moeite mee. Elke High School verschilt in niveau, het ligt er net aan welke je krijgt!

Nettie

Berichten: 1516
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: een jaar high school

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 21:45

lindatje schreef:
Als ik m'n vwo haal wil ik misschien naar Amerika gaan om daar te studeren, lijkt me een geweldige ervaring!

Duur Gemiddelde college kost zo´n 20.000 per jaar. De college hier zelfs 40.000 dollar!

Nettie

Berichten: 1516
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: een jaar high school

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 21:47

MRmichiel schreef:
jah dat hoorde ik ook al dat je niet mag vloeken, want dan krijg je geloof ik een waarschuwing, en bij 3 waarschuwingen moet je het land uit, ik ga binnenkort is naar zo'n infodag heen, ik denk wel dat ik deze plannen doorzet, als die infodag goed bevalt en ik natuurlijk wordt toegelaten.

Lachen! Ik wil wedden dat de gemiddelde Amerikaan drie keer op een dag vloekt.

Nettie

Berichten: 1516
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: een jaar high school

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 21:51

Sammie schreef:
lindatje schreef:
Als ik m'n vwo haal wil ik misschien naar Amerika gaan om daar te studeren, lijkt me een geweldige ervaring!

Dat is zonde van je niveau. En je hebt ook erg weinig aan de meeste diploma's.

Het schoolniveau is echt schrikbarend laag, en dan te bedenken dat de helft van de Amerikanen het erg moeilijk vinden.

.

He...wie ben jij om dat zomaar te zeggen. Amerikanen werken over het algemeen keihard op High School. Elke dag minstens 2 uur aa huiswerk en ze zitten van ´s ochtends zeven uur tot ´s middags twee uur op school! De klassen zijn ook best intens, aangezien sommige tiende klassers het met de twaalfde klassers moeten bijbenen. Het wordt niet extreem gevonden om een rapport te krijge met alleen maar A´s. Dit verschilt natuurlijk ongelofelijk per school. (Vooral de zwarte scholen, hoe bruut het ook klinkt, hebben meestal een lager niveau te danken aan het geld gebrek van de zwarte gemeente)

verwijderd09
Berichten: 1358
Geregistreerd: 18-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 00:30

ik ben net weer van de informatie avond en ik heb mij daar maar gelijk opgegeven(geheel vrijblijvend). er zijn natuurlijk vele leuke maar ook minder leuke dingen, maar dat lijkt mij de ervaring wel waard. Het is alleen verschrikkelijk Duur!! 'Zo'n jaar kost zo 10.000 euro en dan zitten vele extra's er nog niet eens bij, mijn moeder schrok wel ff .
over het school niveau krijg ik wisselende reacties, de een vind het heel makkelijk terwijl de ander het wel moeilijk vind, dit is dus blijkbaar afwachten.

Lara_
Berichten: 1160
Geregistreerd: 30-08-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: een jaar high school

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 08:43

Zoals nettie al heeft gezegt.
Het level is hier alles behalve laag (hier in iedergeval niet)
En met een b of een 8 zijn ze niet zo snel tevreden.
Mijn klassen gaan ook veel sneller.
In mijn biology klas (scheikunde, natuurkunde, biologie) heb ik in een half jaar al meer gedaan dan dat ik in een jaar op de havo zou doen.
Het ligt natuurlijk heel erg aan de plaats maar het is zeker niet zo dat alle scholen hier een laag niveau hebben

Shotime

Berichten: 537
Geregistreerd: 18-12-04
Woonplaats: Grashoek

Re: een jaar high school

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 03:33

Ik heb er ook zo'n hekel aan als mensen zeggen dat het niveau er
laag is, die hebben er hoogstwaarschijnlijk zelf nooit gewoond.

Het verschilt per staat, per school, en dan het je op die scholen
ook nog veel verschillende niveau's met vakken die niet vergelijkbaar
zijn met de vakken op scholen in NL.

en idd: een 4.0 average is daar niet ongewoon, dus allemaal A's
ik had een 3.8 average geloof ik, niet slecht vond ik zelf
de sign language (gebarentaal) haalde m'n gemiddelde onderuit,
is wel superleuk om te leren trouwens

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 17:48

lijkt me super gaaf, en eng om te gaan doen! Echt super dat je het gaat doen .

Nettie

Berichten: 1516
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: een jaar high school

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 01:51

Shotime schreef:
Ik heb er ook zo'n hekel aan als mensen zeggen dat het niveau er
laag is, die hebben er hoogstwaarschijnlijk zelf nooit gewoond.

Het verschilt per staat, per school, en dan het je op die scholen
ook nog veel verschillende niveau's met vakken die niet vergelijkbaar
zijn met de vakken op scholen in NL.

en idd: een 4.0 average is daar niet ongewoon, dus allemaal A's
ik had een 3.8 average geloof ik, niet slecht vond ik zelf
de sign language (gebarentaal) haalde m'n gemiddelde onderuit,
is wel superleuk om te leren trouwens

Oeh daar ben ik heel erg in geinteresseerd!!! Jammer alleen dat ze dit op onze school niet aanbieden. Maar een vriendin van ons , Donna Jo Napoli ( http://www.donnajonapoli.com/ ) die schrijft boeken voor dove kinderen

Flippertje

Berichten: 2269
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Den Haag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 18:20

@TS, mensen die zeggen dat je er qua school een jaar mee verliest zou ik gewoon laten praten. Al zou het waar zijn, dan heb je waarschijnlijk nog een geweldige ervaring. En zoveel is 1 jaar nou ook weer niet op een heel leven..
Mijn beste vriendin heeft deze week gehoord dat ze is toegelaten, ze komt in een gastgezin in Colorado terecht. Ze heeft er echt super veel zin in. Met dank aan haar wil mn zusje nu ook een jaar naar Amerika

verwijderd09
Berichten: 1358
Geregistreerd: 18-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 19:43

ik heb vrijdag mijn interview, en dan zullen we wel zien.

Nado
Berichten: 3356
Geregistreerd: 23-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 21:51

supertygertje, IB accepteren ze wel in Nederland, maar als je een studie met loting wil doen (zoals DGK) wordt je niet geplaatst op basis van je cijfers, wat wel met een Nederlands eindexamen zo is, maar wordt je in de categorie 'buitenlands diploma' gezet. Dit houdt in dat ookal haal je 45 punten, je nog steeds hetzelfde wordt gewaardeerd als iemand met 24 punten. Erg vervelend dus... Welke IB-vakken neem je ? Ik heb English A higher, Physics higher, Chemistry higher, Dutch B higher, Geography sub en Math Methods gedaan.

Natuurlijk zijn er goede scholen in America, maar het gemiddelde niveau van high schools ligt nu eenmaal een stuk lager dan het niveau van atheneum/gymnasium hier in Nederland. De kans dat je op een dergelijke goede school terecht komt is veel kleiner, ook omdat dit vaak geen public schools zijn. Dus dat moet je wel meenemen in je beslissing om te gaan, dat je er academisch vaak niet beter van wordt. Wat natuurlijk niet weg neemt dat er veel aandacht (veel meer dan bij ons) wordt gegeven aan sporten, kunst, toneel en anderen schoolgerelateerde activiteiten. En natuurlijk is een jaar in een andere cultuur wonen super.

Michiel, veel succes met je interview !

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Re: een jaar high school

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 02:18

Even een misverstandje de wereld uithelpen;

Een A staat gelijk aan een 8 (of hoger in NL). Daarom is een 4.0 GPA ook niet zo heel bijzonder. Wel knap natuurlijk, maar niet zo bijzonder als cum laude in NL.

Nado
Berichten: 3356
Geregistreerd: 23-11-04

Re: een jaar high school

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 11:36

Guinevere schreef:
Even een misverstandje de wereld uithelpen;

Een A staat gelijk aan een 8 (of hoger in NL). Daarom is een 4.0 GPA ook niet zo heel bijzonder. Wel knap natuurlijk, maar niet zo bijzonder als cum laude in NL.


Plus dat cijfers anders tot stand komen dan in Nederland (IB niet inbegrepen). Cijfers worden gegeven aan de hand van een relatieve scoringsmethode, zoals de Bell curve. Dat houdt in dat de resultaten (in percentages uitgedrukt als het een test is waarbij de antwoorden goed en fout kunnen zijn en in het hoofd van de docent als het open antwoorden zijn) van de hele klas op een rijtje worden gezet. De hoogste 10 % van de klas krijgt een A, dan krijgt de volgende 20 % een B, de volgende 40 % een C, de volgende 20 % een D, en de laagste 10 % een E of een F. (Dit is een voorbeeld, kan anders ingevuld worden per school of leraar). Dit houdt dus in dat als de hele klas een 8 of hoger zou scoren, dat slechts de hoogst scorenden een A krijgen. Maar ook, dat als de hoogste score een 6 zou zijn, deze leerling nog steeds een A krijgt. Er wordt dus hierin rekening gehouden met de moeilijkheidsgraad van de toets.

In Nederland wordt er eigenlijk altijd absoluut gescoord. Dat houdt in dat er geen rekening gehouden wordt met de resultaten van andere leerlingen, maar dat de resultaten worden gemeten aan een vooraf opgesteld criterium van de specifieke toets. Het is hierbij dan ook goed mogelijk dat niemand een toets haalt omdat de moeilijkheidsgraad te hoog is.

Beide methoden, relatief en absoluut, zijn prima scoringsmethoden. Het is echter eigenlijk niet mogelijk om cijfers uit 1 methode te vergelijken met cijfers uit de andere methode. Dat is appels met peren vergelijken.

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Re: een jaar high school

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 12:46

Dat klopt, maar de bell curve wordt niet altijd gebruikt. Bij ons gaat het bijv. gewoon absoluut.

stamptrutjeh
Berichten: 42
Geregistreerd: 12-12-05

Re: een jaar high school

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 19:25

Ik heb 3 jaar geleden een jaar higschool gedaan in Canada.
Via organisatie travel active. Echt een onwijs leuke ervaring heb er veel van geleerd. In mijn jaar ben ik mezelf wel een paar keer tegengekomen, heb er echt hele leuke herinneringen aan en denk er vaak over om terug te gaan. Heb een hele andere cultuur leren kennen en heb hele leuke mensen leren kennen. Als ik er aan terug denk is het soms net of ik er vorige week nog was. Zou er zo weer terug willen, Canada is een heel mooi land en super groot!

Maar het is niet zomaar wat, je moet goed beseffen waar je mee bezig bent als je een jaar higschool wilt doen. Je laat je leven hier wel achter en als je weg bent gaat het hier door. En jij krijgt je leven aan de andere kant van de wereld. Als je er volledig 100% achterstaat dan cker doen, ik raad het iedereen aan die de kans krijgt om het te doen!

Als je meer wilt weten kun je me altijd pb'en...

groetjes maaike

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Re: een jaar high school

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 22:49

De broer van een goede vriendin van mij doet het, architectuur, 3e jaar in Amerika (LA).
Hij moet heel hard werken naar het schijnt, maar het is ook allemaal heel leuk, boeiend, en echt een ervaring.
De universiteiten zijn ook gigantisch!

Mij lijkt het in ieder geval een onvergetelijke ervaring.

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 16:54

ik zit volgend jaar in australië, maar aangezien ik je daar op dit moment nog niet veel over kan vertellen heb je nu niet al te veel aan mijn reactie,sorry

verwijderd09
Berichten: 1358
Geregistreerd: 18-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 17:06

jah ik zag het al in je topic staan.
ik ga nu ook wsl wel naar amerika, ik heb mijn interview gehad, maar dat stelde niet zoveel voor en ik ben dan ook doorgelaten.
ik moet nu nog een aantal formulieren invullen, maar zolang ik nog niets betaald heb zit ik er ook nog niet aan vast duss. maar ik ga er wel vanuit dat ik ga.