Yes! Istanbul here I come!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Yes! Istanbul here I come!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-05 17:36

M'n moeder zat al een tijdje met gedachten om een keer naar Istanbul te gaan en dat zou in de eerste instantie in oktober worden. Maar het begon steeds mee te kriebelen Hyper! bij ons allebei zodat we dat wat hebben verzet. Naar april! Ik heb er zin in! Party!!

Iemand nog tips naar leuke plekjes en dingen die we moeten zien?

boemel

Berichten: 8489
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Yes! Istanbul here I come!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 18:15

Istanbul is leuk en ontzettend groot en chaotisch.
Aanrader is de blauwe moskee en omliggende gebouwen (kan ik niet schrijven, te moeilijke namen).
Verder vond ik het paleis van Sultan ook erg mooi.

Wel een leuk winkelgebied is "Taxim", maar er zijn vast nog veel mooiere winkelstraten te vinden.

Voor het vervoer kan je het best een taxi nemen. Is goedkoop (wel eerst een prijs afspreken). Wat me opviel is dat de mensen je daar best wel met rust laten (ik ben meer gepush gewend van Turken in vakantieplaatsen) en dat vrij weinig Turken engels/duits spreken, dus een woordenboek op zak is wel een aanrader.

Veel plezier!

DominiqueDG
Berichten: 1563
Geregistreerd: 11-07-01

Re: Yes! Istanbul here I come!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 10:46

Ooh wat leuk!
Ik vond Istanbul helemaal geweldig en april is een mooie tijd! Je moet zeker de moskee Hagia Sofia (weet niet of je het zo schrijft..), andere moskeeën, de kruidenbazaar en de bazaar waar kleding etc te koop is bezoeken. Wij kregen via het hotel een gids mee, was toch wel erg fijn. Misschien valt dat ook wel via jullie hotel te regelen? Niet zomaar iemand als gids aannemen. Verder vond ik de mensen in Istanbul erg vriendelijk. Uit mijn moeders tas viel wat kleingeld en toen kwam er een man achter mijn moeder aan gelopen om het terug te brengen. Erg vriendelijk. De familie van onze gids had een kraampje op de kruidenbazaar met thee, snoepjes, koeken, kruiden etc en die mochten we allemaal proeven. Het eten is heerlijk, maar ze zijn gek op zoetigheid, heel veel zoetigheid Knipoog
Ik wil toch nog wel even vermelden dat je wel een beetje moet opletten. Ze proberen je wel overal naar binnen te trekken en je voor dingen veel te veel te laten betalen. Daarom is een betrouwbare (!) gids wel handig, pas op dat je geen gids hebt die samenwerkt. Die brengen je dan langs tapijtenwinkels en de eigenaren porberen je dan met een kleed van 1000 E weg te laten gaan. Veel mensen durfen geen nee te zeggen of trappen erin. Een geweldige stad, maar toch wel een beetje opletten.
Heel veel plezier!

PS. De Capitool Reisgids over Istanbul is zeker een aanrader om voor vertrek te lezen! Ook handig om hem daar bij de hand te hebben.

DominiqueDG
Berichten: 1563
Geregistreerd: 11-07-01

Re: Yes! Istanbul here I come!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 10:51

tapijtenwinkels...daar bedoel ik uiteraard kleden mee Haha!

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Re: Yes! Istanbul here I come!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 16:44

Zowel m'n moeder en ik hebben wel wat ervaring met Turkije. Een gids kan idd miss van pas komen. We zitten in Hotel Grand Yavuz, op internet ( www.vakantiereiswijzer.nl ) staat ie in ieder geval als goed bekend. Het is in ieder geval vlakbij de Blauwe Moskee.
Gisteren hebben we de Capitoolgids (De zoveelste van die reeks Clown ) van Turkije aangeschaft, daar staat ook een heel groot stuk in over Istanbul.
Met dat naar binnen sleuren zijn we bekend, ben een keer naar Marmaris geweest waar je daar ong gek van wordt. Ook hebben we via een excursie te maken gehad met een gids die de hele bus een juwelier in leidde. We zijn er ook weer heelhuids uitgekomen Knipoog

Ik krijg er steeds meer zin in!! Hyper!