Rondreis auto Zuid-Europa

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Rondreis auto Zuid-Europa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-24 23:02

Hoi,

Ik ben een beetje aan het oriënteren voor een rondreis van 2 tot 4 weken door Zuid-Europa deze lente of zomer, met een huurauto.

Nu hoor ik van veel mensen dat Portugal erg mooi en leuk is om dit te doen. Maar ik sta ook open voor andere landen. Heeft iemand tips voor mij? Qua landen, routes, bezienswaardigheden.

Mijn vereisten zijn:
- Het moet er een beetje lekker weer zijn (dat je kunt zwemmen en lekker zonnen etc)
- Het moet enigszins betaalbaar zijn (ik vind bijvoorbeeld ook Noorwegen of Zweden erg mooie landen, maar dit past niet binnen mijn budget. Afhankelijk van de geschatte kosten ga ik iets langer of korter; ik vind het oké om op campings, hostels of goedkopere airbnbs te slapen, luxe hotels hoeven niet, ook zelf koken etc vind ik prima).
- Ik wil vooral mooie natuur zien, dus de drukke/grote steden wil ik vermijden :D
- Qua autorijden: ik heb pas sinds een half jaar mijn rijbewijs, dus het moet wel een beetje te doen zijn qua routes, hoewel ik niet heel bang ben om te rijden. Ik wil daarin juist het avontuur aan gaan :D
- De route moet bij één vliegveld beginnen en één ander vliegveld uitkomen (bij voorkeur)

Ik zat te kijken bijvoorbeeld vanaf Faro naar Porto rijden, en onderweg wat mooie nationale parken meenemen. Maar ik weet niet hoe realistisch dat is :')

En ik wil het alleen gaan doen. Zijn er meer mensen die dat gedaan hebben?

Tips zijn welkom! *\o/*
Laatst bijgewerkt door Fearn op 09-04-24 23:12, in het totaal 2 keer bewerkt

moonsparkle
Berichten: 21721
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 23:10

Ik heb wel ervaring met roadtrippen maar ik vertrek dan met de auto vanuit Nederland. Is dat ook een optie?

Een tip zorg dat je ook tijd hebt om te genieten, ik wil altijd minstens 2 hele dagen ergens zijn, het liefst drie.

Loeky01
Berichten: 7316
Geregistreerd: 25-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 23:15

Onthoud dat rijden in Portugal niet te vergelijken is met hier qua omgeving. In Portugal heb je veel meer hellingen en heuvels, ik ben blij dat ik de laatste keer met mijn automaat ben gegaan. Heb nu weer een schakelauto en ik weet niet of ik er zin in heb om de rit met die auto te doen moet ik bekennen :'). Toch wel relaxed rijden zo'n automaat.

Tips qua bezienswaardigheden kan ik je helaas niet geven _O-. Ben op bezoek geweest bij vrienden meermaals en dan daar in de omgeving gebleven.
Het is absoluut mogelijk, gewoon uitstippelen welke plekken je graag zou willen zien en daar dan verblijf bij zoeken. Autoverhuurder zoeken waarbij je op verschillende airports mag inleveren. Ik heb vorig jaar (meen ik, misschien 2 jaar geleden) een auto gehuurd bij het vliegveld in Porto, ze zitten daar gewoon aan de aankomsthallen vast en je loopt zo naar ze toe.

Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-24 23:18

moonsparkle schreef:
Ik heb wel ervaring met roadtrippen maar ik vertrek dan met de auto vanuit Nederland. Is dat ook een optie?

Een tip zorg dat je ook tijd hebt om te genieten, ik wil altijd minstens 2 hele dagen ergens zijn, het liefst drie.


Ik heb helaas zelf geen auto en kan dat ook niet betalen. Maar ook wil ik graag gelijk starten in een warm land, dan vind ik de overbrugging vanaf Nederland erg ver. (En ook gezien mijn rij-ervaring, durf ik veel meer dan 2 a 3 uur rijden per dag niet aan :D )

Ja daar heb je gelijk in. Ik zou de langere stukken willen verdelen over een paar dagen, met daar tussen minstens 3 dagen dat ik kan bijkomen en natuurlijk de omgeving bekijken :D

moonsparkle
Berichten: 21721
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 23:21

Wellicht het vliegtuig nemen naar Bilbao en vanaf daar een auto huren, Asturië en Galicië zijn prachtig en niet zo mega toeristisch. Je hebt strand maar zit ook zo in Picos de Europa.

Of met het vliegtuig naar Genua Italië en dan de omgeving van Ligurië en/ of richting de Dolomieten.

Ik rij overigens met mijn Opel Karl door verschillende landen in Europa, het is even omschakelen :P maar het gaat echt prima. Niks geen vierwielaandrijving. Maar als ik zelf een auto huur bijvoorbeeld als ik naar een eiland ga dan kies ik vaak wel voor extra gemak en dat is voor mij een automaat.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 09-04-24 23:28, in het totaal 4 keer bewerkt

Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-24 23:21

Loeky01 schreef:
Onthoud dat rijden in Portugal niet te vergelijken is met hier qua omgeving. In Portugal heb je veel meer hellingen en heuvels, ik ben blij dat ik de laatste keer met mijn automaat ben gegaan. Heb nu weer een schakelauto en ik weet niet of ik er zin in heb om de rit met die auto te doen moet ik bekennen :'). Toch wel relaxed rijden zo'n automaat.

Tips qua bezienswaardigheden kan ik je helaas niet geven _O-. Ben op bezoek geweest bij vrienden meermaals en dan daar in de omgeving gebleven.
Het is absoluut mogelijk, gewoon uitstippelen welke plekken je graag zou willen zien en daar dan verblijf bij zoeken. Autoverhuurder zoeken waarbij je op verschillende airports mag inleveren. Ik heb vorig jaar (meen ik, misschien 2 jaar geleden) een auto gehuurd bij het vliegveld in Porto, ze zitten daar gewoon aan de aankomsthallen vast en je loopt zo naar ze toe.


Ik heb inderdaad van vrienden gehoord dat dat schakelen nog wel een dingetje is :') zou een vierwiel aandrijving ook nodig zijn?

Wellicht is de investering in een automaat wel fijn ja haha

Loeky01
Berichten: 7316
Geregistreerd: 25-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 23:27

Fearn schreef:
Loeky01 schreef:
Onthoud dat rijden in Portugal niet te vergelijken is met hier qua omgeving. In Portugal heb je veel meer hellingen en heuvels, ik ben blij dat ik de laatste keer met mijn automaat ben gegaan. Heb nu weer een schakelauto en ik weet niet of ik er zin in heb om de rit met die auto te doen moet ik bekennen :'). Toch wel relaxed rijden zo'n automaat.

Tips qua bezienswaardigheden kan ik je helaas niet geven _O-. Ben op bezoek geweest bij vrienden meermaals en dan daar in de omgeving gebleven.
Het is absoluut mogelijk, gewoon uitstippelen welke plekken je graag zou willen zien en daar dan verblijf bij zoeken. Autoverhuurder zoeken waarbij je op verschillende airports mag inleveren. Ik heb vorig jaar (meen ik, misschien 2 jaar geleden) een auto gehuurd bij het vliegveld in Porto, ze zitten daar gewoon aan de aankomsthallen vast en je loopt zo naar ze toe.


Ik heb inderdaad van vrienden gehoord dat dat schakelen nog wel een dingetje is :') zou een vierwiel aandrijving ook nodig zijn?

Wellicht is de investering in een automaat wel fijn ja haha

Nee vierwiel heb je zeker niet nodig. 2 wiel aandrijving is meer dan prima. Ik zou zeker voor een automaat gaan als dat een optie is! Heeeerlijk. Het is niet dat ik in mijn auto nu niet naar Portugal zou durven, maar het is wel bewuster rijden dan wanneer je een automaat hebt. Zeker als je aangeeft niet meer dan 2-3 uur per dag durft te rijden nu is een land met veel bergen echt wel een dingetje. Rijd een keer naar Duitsland waar het wat heuvelachtiger is vanuit NL als dat in de buurt is zodat je het wat kan ervaren! Mijn moeder durft minder lange stukken te rijden dan ik en als het intensiever rijden is kost het tijd aan wat je per dag durft te rijden. Denk daar goed over na, of stel het een jaartje uit als je wat meer km's achter de rug hebt zodat je er extra goed van kan genieten!

Electra63

Berichten: 17845
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Rondreis auto Zuid-Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 23:31

Vliegen op Athene en dan met de auto richting Thessaloniki.
Onderweg veel te zien, lekker eten, af en toe relaxen in de zon.
Alleen je moet wel ff je voorbereiden op de rijstijl van de Grieken :D

Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-24 23:45

Loeky01 schreef:
Nee vierwiel heb je zeker niet nodig. 2 wiel aandrijving is meer dan prima. Ik zou zeker voor een automaat gaan als dat een optie is! Heeeerlijk. Het is niet dat ik in mijn auto nu niet naar Portugal zou durven, maar het is wel bewuster rijden dan wanneer je een automaat hebt. Zeker als je aangeeft niet meer dan 2-3 uur per dag durft te rijden nu is een land met veel bergen echt wel een dingetje. Rijd een keer naar Duitsland waar het wat heuvelachtiger is vanuit NL als dat in de buurt is zodat je het wat kan ervaren! Mijn moeder durft minder lange stukken te rijden dan ik en als het intensiever rijden is kost het tijd aan wat je per dag durft te rijden. Denk daar goed over na, of stel het een jaartje uit als je wat meer km's achter de rug hebt zodat je er extra goed van kan genieten!


Ja, ik zat er ook aan te denken om van iemand een auto te lenen en wat stukjes door Duitsland te rijden!

In principe durfde ik ook in Azië urenlang op een scooter door steile bergen te rijden, dus een uitdaging vind ik wel leuk :D maar misschien moet ik de afstanden ook niet te ambitieus maken. Ik vind autorijden echter super leuk, dus het lijkt me geweldig om dat op vakantie te kunnen doen :D (maar misschien komt dat ook omdat ik nog niet ervaren heb hoe het is om elke dag in de file naar je werk te staan :') )

Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-24 23:47

Electra63 schreef:
Vliegen op Athene en dan met de auto richting Thessaloniki.
Onderweg veel te zien, lekker eten, af en toe relaxen in de zon.
Alleen je moet wel ff je voorbereiden op de rijstijl van de Grieken :D


Ik heb wel gehoord dat de rijstijl in sommige landen best agressief is, ja :') hoewel dat ook verschilt of je in een stad bent of meer landinwaarts (denk ik)

Sodera

Berichten: 5303
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Ireland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 04:35

Geen tips, maar houd er wel rekening mee dat een auto huren lastig kan zijn als je nog maar een half jaar je rijbewijs hebt. Vaak is het tussen 25-65 jaar en minimaal een, soms zelfs 2 jaar je rijbewijs hebben.

Zou zo zonde zijn als je alles hebt voorbereid en dan niet kunt beginnen!

Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-24 10:19

Sodera schreef:
Geen tips, maar houd er wel rekening mee dat een auto huren lastig kan zijn als je nog maar een half jaar je rijbewijs hebt. Vaak is het tussen 25-65 jaar en minimaal een, soms zelfs 2 jaar je rijbewijs hebben.

Zou zo zonde zijn als je alles hebt voorbereid en dan niet kunt beginnen!


Dankjewel, ik had inderdaad ergens gelezen dat ze met leeftijd een minimum hebben, maar ik ben gelukkig al wel boven de 25 :D

Ik zal eens extra goed checken met dat minimum aantal jaar dat je je rijbewijs moet hebben.

Sodera

Berichten: 5303
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Ireland

Re: Rondreis auto Zuid-Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 10:53

https://www.sunnycars.nl/extras/leeftijd-autohuur/

Ik houd altijd erg van via Sunnycars huren, zit alles tenminste bij de prijs in als je schade hebt oid en ik vind het vaak ook erg goede tarieven.
Daar staat dit bij leeftijd.

Maar idd, gewoon even goed de kleine lettertjes lezen voor je iets huurt!

Sure_lee

Berichten: 10393
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Rondreis auto Zuid-Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 11:08

Wij zijn nu 3 maanden met de auto aan het rondreizen door Europa. Eind mei kan ik je vertellen wat wij het mooiste vonden haha.
Ik zou zeker voor een automaat gaan als huurauto.

Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-24 13:12

Sure_lee schreef:
Wij zijn nu 3 maanden met de auto aan het rondreizen door Europa. Eind mei kan ik je vertellen wat wij het mooiste vonden haha.
Ik zou zeker voor een automaat gaan als huurauto.


Gaaf! :D waar zijn jullie tot nu toe geweest?

Die Sunnycars had ik idd okk al voorbij zien komen.

Sure_lee

Berichten: 10393
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Rondreis auto Zuid-Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 16:06

Spanje, Portugal, en Frankrijk. We gaan nog naar Italië en Kroatië. Dan via Oostenrijk en Duitsland weer terug.

Tatjanaa

Berichten: 2986
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 16:40

Geen tips qua landen, maar vliegen naar en van hetzelfde vliegveld is vaak wel goedkoper (retour) dan 2x een enkele vlucht. Je kan natuurlijk je routes hierop aanpassen door bijvoorbeeld een rondje te rijden waarbij je aan de ene kant het binnenland en op de terugweg de kust meepakt. Dan denk ik al snel aan Noord-Italië, Sicilië of Kroatië/Bosnië :)

Ashleytjuhh

Berichten: 6661
Geregistreerd: 24-06-08

Re: Rondreis auto Zuid-Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 09:10

Hee Ts wat leuk dat je zo lekker op vakantie wilt gaan.

Ik heb zelf niet rond gereden maar ben wel nadat ik 4 maanden mijn rijbewijs naar Frankrijk Normandië gereden. ik moet wel zeggen dat ik sinds ik mijn rijbewijs had elke dag vele km's maakte voor het werk.

Ook ben ik naar Barcelona gevlogen een jaar later en heb daar een auto gehuurd maar zelfs met meer rijervaring was het daar echt wennen aan alles. In de langere tunnels heb je opritten en afslagen en soms zelfs in eens stop lichten.

Dus ik kan alleen over Spanje, Frankrijk, Griekenland mee praten hoe het rijden daar is.

Hou er ook rekening mee dat als je auto huurt je vaak ook een creditcard moet hebben met een bestedingsruimte van ( uit mijn hoofd toen) €2500,00.

Ik zie dat je ook de mogelijkehid hebt om een auto te lenen en naar Duitsland te gaan. ik zou dat lekker doen en zo wat rijervaring en kilometers gaan maken.
De rijstijl in Duitsland vind ik redelijk op dat in Nederland lijken.


Owja kleine tip nog wat ik er fijn vond, neem een eigen Tomtom mee zodat je je telefoon altijd nog als reservere hebt of dat daar de batterij niet zo snel leeg van raakt.

Wat je ook kiest heel veel plezier en geniet er van!
ik z

Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Re: Rondreis auto Zuid-Europa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-24 15:34

Na wat uitzoeken ben ik er toch achter dat huren niet gaat lukken voor nu.. ik heb geen creditcard (en kan deze ook niet krijgen ivm inkomen) en heb nog geen jaar mijn rijbewijs. Dat zijn overal toch wel de vereisten voor het huren voor een auto.

Ik ga dus kijken om toch vanuit hier, een auto van iemand lenen, en als dit niet lukt toch maar ergens heen en met de trein rondreizen.. :)

Dieuwke_
Berichten: 4543
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 15:43

Ik zou dan wel goede afspraken maken met diegene voor het geval je schade rijdt of iemand anders jou schade bezorgd. Sommige mensen maken zich niet zo druk om een krasje meer of minder, anderen wel. En als je al een beperkt budget hebt is schade aan de auto van iemand anders niet zo tof :o

Amyyy

Berichten: 3498
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Rondreis auto Zuid-Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 15:54

als je nog onder de 28 bent, kun je met een goedkopere interrail rondreizen. Ook super leuk! Hou wel rekening met een flexibele instelling en vertragingen, maar zeker een heel goed alternatief.